Letectví

Unikátní simulátor MiG-21 je hotov. Do kokpitu nemůže každý, zážitek umocňují silné reproduktory

Petr Bílý v simulátoru MiG-21
Petr Bílý v simulátoru MiG-21
Ve Vratislavicích z původní stíhačky vznikl unikátní bojový simulátor, proměna trvala přes tři roky.

Ve Vratislavicích nad Nisou byl dokončen unikátní letecký simulátor letounu MiG-21MF. Vznikl ze skutečné stíhačky, kterou v červnu 2017 zakoupili nadšenci z Real Simulatoru. Lidé mají při jeho návštěvě získat pocit, že ve stíhačce sovětské výroby doopravdy letí. „98 % ovládacích prvků je plně funkčních, nezapojili jsme jen ty, které se použily pouze v naprosto ojedinělé situaci,“ říká Petr Bílý, autor celého projektu.

Ve Vratislavicích už několik let provozují simulátor dopravního letadla DC-9. S MiGem postoupili v zážitku ještě o krok výše. „Do DC-9 může v podstatě každý, Mig-21 už pro každého není,“ podotýká Bílý. Podle něj je například „let“ povolen jen pro lidi o vzrůstu v rozmezí 165 – 200 cm, maximálně v pase mohou měřit 135 centimetrů. Důvod? Menší lidé by nic neviděli, větší se do reálného kokpitu jednoduše nevejdou. „Lidé musí být pohybliví a bez problémů udělat alespoň několik dřepů, aby se po hodině letu mohli dostat vůbec z letadla ven,“ dodal Bílý.

Nikde na světě takový bojový simulátor neexistuje, vznikl z opravdové stíhačky, která má svou historii, nálet, a lidi, kteří se o letadlo starali, či v něm létali. „Máme k dispozici takzvané trupovky, kde jsou zaznamenány všechny lety naší stíhačky. Podle těchto dokumentů měl v roce 1984 asi 4 měsíce náš letoun k dispozici bývalý československý kosmonaut Oldřich Pelčák,” říká Petr Bílý.

Propracovaný systém zvuků

Podobně jako u DC-9 nechybí ani velmi propracovaný systém zvuků, který doprovází řadu činností letadla. Od hluku motorů až například po střelbu, zvuk vypálených raket nebo kolem prolétajícího nepřítele. „Kolem celého letadla, ale také v jeho útrobách je nainstalováno několik poměrně výkonných reproduktorů. Celý zvukový systém má výkon 2000 W a to už je hodně hlasitá diskotéka. Proto se během letu instruktoři budou ukrývat v bezpečí vedlejší místnosti a s piloty komunikovat za pomoci sluchátek a kamery,“ vysvětlil Jindřich Machalínek, který celý simulátor dokázal oživit.

Obraz letu se promítá za pomoci šesti výkonných projektorů na speciální velkou hliníkovou kopuli se zorným úhlem 230 stupňů, která obepíná trup letadla a má průměr 3,6 metru. Návštěvník tak má ještě dokonalejší pocit, že je skutečně v letadle. Tvůrci při přestavbě využili své zkušenosti ze simulátoru DC-9.

Zajímavostí celého projektu je i zapojení původních systémů, které zůstaly funkční. Například brzdový systém, brzdící štíty, navigační světla, měniče a další.

Aktuálně je simulátor kvůli současným opatřením uzavřen, běží ale prodej poukazů. Oproti DC-9 bude let na MIG-21 mírně dražší, hodina vyjde na 3900 Kč.

Jde o bojový simulátor, návštěvníci tak vyráží při letu na misi, kde budou mít popsané své cíle. Na rozdíl od skutečného pilotování ale budou mít neomezenou zásobu paliva, zbraní a nesmrtelnost, budou-li chtít.

Simulátor si podle Bílého už vyzkoušeli dva bývalí piloti Mig-21. „Byli nadšeni. A my v šoku, s jakou lehkostí letěli,“ říká Bílý. Podle něj je pilotování stíhačky podstatně těžší, než u DC-9, přistát se mu podařilo až na třetí pokus. „Mig je výrazně obratnější, rychlejší a nebezpečnější,“ říká.

Velký rozhovor s Petrem Bílým jsme přinesli před třemi lety.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Dobrý den, já absolutně nedokážu pochopit negativní názor kohokoliv na tuto věc. Málokdo z nás je v dnešní době tak zručný a tak zapálený pro věc, jako je autor tohoto projektu. A pak ještě ty koule mít a zrealizovat to. Je tam určitě obrovská finanční investice, obrovské riziko, samostudium, čas a dlouhé hodiny tomu věnované. Smekám pane inženýre, před Vaší odhodlaností, výdrží a tahem na branku. Ostatní mohou pouze závidét a psát nesmyslné, negativní komentáře. Já sám jsem profesionální letec a těším se, že si u Vás zalétám na obou typech. Udělal jste úžasnou práci a jste mi inspirací.

Vlastimil Kocurek

Větší blbost by se sotva našla. Česko je mezi poslednimi zeměmi v EU v podávání zlepšováků ve výrobě, realizují se věcmi, které jsou k ničemu. V tom vynikáme.

Vlastimil Kocurek

Možná jsem v Česku jediný člověk, který viděl na vlastní oči dvě havárie tohoto letadla, a ta druhá se odehrála na sídlišti 100 m od mého domu a s velkým požárem. To se srazily dvě tyto stíhačky. Takže k tomuto šmejdu nemám dobrý vztah. Město si každý expert dosadí sám. I ta první havárie se odehrála ne tak daleko, nad stejným městem.
Udělat simulátor na vyřazené bojové letadlo, mi přijde jako komerce za každou cenu, a totální blbost.
Pokud bude komerčně simulátor na gripeny, tak to bych zájem měl.

Pepa

A zpíval jste si tenkrát „mámo táto v komoře je MIG“?

Petr Bílý

Vážený pane Kocourku,

jako autor projektu si Vám dovolím říci, že se neuvěřitelně mýlíte. Blbost to totiž není a věřte, že náš unikátní simulátor udělal a ještě udělá radost nejednomu leteckému nadšenci. A k tomu si dovolím dodat, že i pro mě, jako pilota, je let v simulátoru pokaždé velkým zážitkem. Ať již na simulátoru dopravního letadla DC-9 nebo bojové stíhačky MiG-21.
Po každém letu skláním obdiv těm, kteří s tímto letadlem uměli kvalitně létat.
Pokud mi domluvíte nákup vyřazeného Gripena za rozumných finančních podmínek, velice rád se do stavby simulátoru s kolegou pustíme.

Přeji hodně zdaru.

Petr Bílý

Vojtíšek

Zkusil bych si katapult 😀

Petr Bílý

I ten umíme simulovat. Bohužel jen virtuálně na obrazovce. Až uvidíte nad hlavou velkou hliníkovou kopuli, chuť tahat za katapult táhla Vás přejde 😉

cyklofašista

Zajímalo by mě, jaký simulátor používají. U „Dakoty“ si dokážu představit víceméně kterýkoliv, u Migu mi už některé simulátory nesedí. Osobně tipuju, že používají X-Plane.

Ondřej

DCS

Čtenář

Máte k tomu nějaký zdroj? Nemyslím si, že by používali zrovna Digital Combat Simulator.

Vlastimil Kocurek

A kolikrát jste se tedy katapultoval, když vám to nedopadlo dobře, tak to by stačil jeden. :):)

Petr Bílý

DCS pro soukromé použití
P3Dv5 pro ostatní