Unikátní přejezd, závory na tlačítko a zvlněná lávka. První jízda tramvají z Liberce do Jablonce
Zrekonstruovaná tramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Dvanáctikilometrová trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se již za týden otevře pro veřejnost. Vyzkoušeli jsme ji už nyní.
Máte někdo tu fotku, jak se jim povedlo přivést tříkolejnou splítku k sobě, kdy vždycky stavěli dvě koleje vlevo a jednu vpravo, ovšem parta od jablonce i parta od liberce jaksi měla tu pravou stranu vůči sobě obráceně…
splítka byla jen Fügnerova – U Lomu, kde je pořád, jinde byla max jen příprava na pražcích a pak asi 5m splítky v Jablonci. Tady je docela obsáhlá fotodokumentace v čase https://rochlicak.rajce.idnes.cz/
Byl jsem v rámci služební jízdy s kolegy z Správy železnic se podívat v Proseči a z pohledu přístupnosti to nekomentuji, špatně udělaný vodící linie, nedodělaný povrchy a halvně žádná akustická orientace pro nevidomé, toho bych tam neposlal, další zastávky jsem neviděl, ale asi se tma budu msuet projet.
teď by to chtělo ješte chtělo zkusit získat dotaci alespoň na pár nových vozidel..jinde to de a za nové tramvaje platí méně než Liberec za nekonečné opravy T3. DPmML pořizuje EVA 2, za které sám zaplatí 7,35 mil za kus, DPMLJ opravuje 1 kus T3 za 8,2 mil…nové EVO2 se tady dá pořídít 2x levněji než oprava těch starých šrotů…
jak koukám na mínusy, tak asi většina lidí chce jezdit ve starých šrotech, tak to už chápu, že do toho dopravní podnik investuje 2x větší peníze s následně třetinovou životností
myslím, že to potřebujete spíše vy, nedokážete zjevně ani číst..
No nějaká nová dvoučlánková oboustranná vozdila by se hodila.
k čemu v Liberci oboustranná?
„Užší rozchod měl Liberec v minulosti společný jen s Bratislavou“ – What? Metrový rozchod používa vyše 50 európskych prevádzok, čo predstavuje zhruba tretinu.
a v minulosti ještě víc
A i v českých zemích byla úzkorozchodných provozů většina.
To ano, jenže většina takových byla také dávno zrušena: 1921 Český Těšín, 1948 Jihlava, 1950 České Budějovice, 1952 Mariánské Lázně, 1956 Opava, 1959 Teplice, 1965 Jablonec, 1970 Ústí nad Labem. A vůbec raritou byl rozchod 760 mm v Bohumíně (zrušeno 1973).
Normálněrozchodnou tramvajovou síť má Plzeň, Most s Litvínovem, Praha, Liberec, Olomouc, Brno a Ostrava, což je opravdu menšina v porovnání s dobou před osmdesáti lety…
To je konstatování..a do roku 1970 také s Ústím nad Labem.
Jinak, vypadá to dobře. Jakože fakt hezky. Na poměry v Čé eR až neskutečně….
Nejsem místní, v Liberci jsem párkrát byl, ale nikdy jsem moc nepochopil, proč se nejvýznamnější dopravní uzel na severu Čech jmenuje po nějakém německém tělocvikáři. Proč se ten terminál nemůže jmenovat nezávisle Liberec centrum, aby ten název byl všem jasný?
Stejně jako je někde Florenc, někde Zvonařka, tak zde je „Fügnerka“. Prostě z historických důvodů. Stejně se můžete ptát, proč nádraží není Liberec hl.n. a znalí historie znají odpověď.
Liberec, bzw. Reichenberg, má už od svého vzniku urbanistických center více, minimalne horní a dolní. No a těch dopravní ještě více i ve vlastní centrální části. No a vývojem se v ulici vedle Soukenného náměstí (Neumarkt, střed dolního centra) hlavní přestupní bod městských autobusů. A ta ulice je Fügnerova (Stadenstr.).
Máte pravdu, jen bych opravil, že Soukenné náměstí je původně Tuchplatz.
Pravda, stydím se a omlouvám se. Neumarkt je Sokolák.
Masarykovo náměstí
Já třeba zase nerozumím tomu, proč ten chlap v hlášení vyslovuje tu zastávku Fuügnerova tolik moc česky jako „Fígnerova“… Sakra! Trhá to uši!
Souhlasím, zní to strašně antiněmecky, prostě tam ta přehláska je a už zůstane, to dodatečné hlášení na zastávce Rybníček bych třeba taky zrušil.
Souhlasím. Češi jménem Neumann se také vyslovují „nojman“, včetně onoho profláknutého Stanislava Kostky. Není na tom nic divného.
Fügnerka je fenomén, rodinné stříbro. Vždy žasnu jak ten rumraj funguje aniž by se stávaly nehody.
Mohl byste si nastudovat,kdo byl Jindřich Fügner..zkuste to.
On to jistě ví, jen se snaží kritizovat původ v jiné národnosti dost mimózním způsobem. Podstatně hůř než sami Sokolové, což byli vyhlášení nacionalisté.
Jindřich Fügner, narozen jako Heinrich Anton Fügner, nebyl nějaký německý tělocvikář. Byl to Čech, český občan rozený německé národnosti, a to v Praze na Novém Městě. Byl to český vlastenec, spoluzakladatel Sokola. Oba jeho rodiče německé národnosti se také narodili v Čechách.
Mmch, kdyby se národnost ap. vždy dědila po předcích, jsme všichni afričané. Vy také.
Super, dobrá práce. Jen by se tomu nějaký Němec divil, jaký luxus si můžeme dovolit. A to když máme mezi dvěma regionálními městy dvě v podstatě paralelní kolejové dráhy:) Ne pardon, já si uvědomuju rozdíly. Ale tohle je ideální příklad, kde by mohl fungovat smíšeny provoz vlak/tramvaj na jednom tělese za poloviční úspoře na infrastruktuře oproti dnešku.
Jo, ale ta železniční trať má potenciál díky kterému už tam nikdy nemusí jezdit nákladní auto!
Ten plán tu byl již před 30 lety. Už tehdy se ukázalo, jak problematické je koncept vlakotramvaje z hlediska předpisů. Navíc co by to přineslo? Pouze zmenšení kapacity kolejové dopravy, pokud jednu z těch trati opustíte. Těžko prosadíte do toho zalidného udoli klasické zdvojkolejnění a tramvajové těleso pro železniční trat je nepoužitelné. Nemluvě o tom, jak mít potom celý koncept aby se obsloužily i všechny části. A o dobré práci bych také úplně moc nemluvil. Autor si ani nezjistil, jak to je s tím názvem DPMLJ. To není kvůli této meziměstské trati, s ní to fungovalo i jako DPML. To… Číst vice »
Jsem jedině pro, aby pan Sůra napsal článek o názvu současného libereckého dopravního podniku. Bylo by to určitě zajímavé psaní.
Tam je zázrak, že sse povedlo v té Proseči tramvaj a železnici propojit v rámci jednoho bodu, to zatím je zázrak.
To je samozřejmě nesmysl, k žádné takové úspoře by nedošlo. Jednokolejka má značné kapacitní omezení. Navíc je tu diametrální rozdíl v minimálním oblouku, průjezdném profilu a zabezpečovač. Já nechápu, jak to někdo může mixovat dohromady. Jakýkoli pokus o sloučení by byl extrémně drahý a nešikovný.
Kladně hodnotím zejména zábradlí bránící pádu tramvaje na sousední silnici (obr. 8/9 ze druhé série).
Zábradlí máte i na železničním mostě, kam je, jakožto do obvodu dráhy, vstup nepovolaným zakázán. A zde to není ani pravděpodobně obvod dráhy, jelikož se jedná o těleso pouliční dráhy. Tedy smysl zábradlí je pochopitelný.
Aneb: „hoří nám tramvaj, vyskakujte, ale opatrně ať nespadnete z mostu!“
Promarněná možnost protáhnout tramvaj až do centra…
Neblázněte, člověče! Ještě by začal Jablonec vypadat jako Gablonz….
To by ta tramvaj musela jezdit Hansberg-Reichenau 😀
Sice udělali společnou zastávku v Proseči, ale jaksi tam chybí vlakové nástupiště. To se ještě dodělá?
To víte. Postavit prefabrikovaný perón za tři roky od Dobré správy. Snad se brzo dočkáme. Pracují na tom.
Hlavně oddělit drážní perón od tramvajového několika desítkami metrů zde přítomného pana kolegy. To je základ….
Kupodivu zde jest klandr dřevěný, jak vidno na fotkách.
děláte jakoby tam někdo někdy nastupoval resp. přestupoval.. terminál proseč je stejná kravina asi jako P+R v centru..
Závory na dálkové ovládání?
To by opravdu v 21. století nešlo automatizovat? Když nejde použít systém z vlaku tak dát druhý do místa, kde to tlačítko ten „řidič“ mačka nejčastěji a závory by mohli jet kompletně automaticky.
Šlo, ale to víte, předpisy…
….se upraví. Vsak automatika je bezpečnější.
Nejspíš se uvidí do prvního zapomenutí, jsem zvědav kdy nějaký tramvaják zapomene a nezmackne to vůbec nebo pozdě, až bude auto pod tramvají atd..
Může nastat situace, že jede tramvaj a auta maj pozitivku?
K vidění zde…
https://youtu.be/KG8SBHZhOkE?si=99Fy9VYGUg_l_ulr&t=228
to přejezd nebyl vůbec zapojený na TT, ale ta pozitivka tam je fakt k údivu při takové situaci
Jste úplně mimo, zkuste zjistit proč to tak je? Odpověď Vám dá blízká výhybna, křižování v ní a závory neustále zavřený.
Všechno jde nějak udělat, jenže předpisy pro automatizovaný železniční přejezd vyžadují nějakou délku přibližovacího úseku v závislosti na nejvyšší traťové rychlosti (jde o řádově stovky metrů, možná až kilometr). Jenže v přibližovacím úseku je i tramvajová výhybna, takže přejezd by byl uzavřený několikrát za hodinu i v době, kdy to absolutně není potřeba.
Až Spržel a Ministerstvo dopravy vydají nový technický standard, který bude zohledňovat i jiné rychlosti vozidel na společném přejezdu paralelních nespojených tratí, pak bude moci být automatika zabudována přímo na výjezdu ze stanice a technicky spojena například s výzvou k opuštění dveřního prostoru.
Tak to by mohli nyní poslat dotaci na P+R z Liberce do Jablonce. Kdo chce do Jablonce zaparkuje v Liberci a použije MHD.
Je to hezké, ale čekal bych, že i železniční zastávka Proseč také projde rekonstrukcí, ať to nějak vypadá.
No to je OŘ Hradec Králové, dobrá správa.
Tramvajkam v Liberci preji:
Brzke prodlouzeni do centra Jablonce
A vozidla na urovni 20. let 21. stoleti
škoda že se to prodloužení do centra Jablonce nepodařilo dořešit zároveň s rekonstrukcí tratě …
Nepodařilo se chtít.
Tomu bohužel zabránila zabedněnost Jabloneckých radní
Prý už byl vybrán výsledný návrh nového terminálu s rokem dokončení (teď přesně nevím, řekněme 2023). No a najednou „nebyly peníze“ tak to celé padlo…
Nedalo mi to a jel jsem se také podívat. Stavba celé lokalitě neskutečně prospěla. Z nepříliš hezkých zákoutí se stala moc pěkná lokalita. Velký palec nahoru! Přeji mnoho bezproblémových kilometrů a nezanedbat údržbu.