Unikátní muzejní laminátka se přesune z Plzně do Chomutova v sobotu, pojede přes Cheb
Lokomotiva S699.001. Pramen: NTM
Jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
Jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
Když se zde mluví o unikátu jménem laminátka, jak je na tom jiný unikát jménem asynchron? Před pár lety odvezli jeho skříň z Plzně do Přerova k její opravě do vystavovatelného stavu. Jak je na tom teď?
Stojí v ČMŽO a čeká…
… a čeká, až se rozpadne na prach.
Tuhle středu táhli z haly Techmanie i E424.001. Ještě ten den odpoledne stála za přejezdem vedle haly. Druhý den v šest ráno byla pryč. Neměl by někdo zprávy jestli se jí Techmania taky zbavila?
Pokud by tahle lokotka měla mít stejný osud, tj. současně a se stejným modus operandi jako při probíhajícím prodeji S699 na NTM, tak jsem nenašel nic v tomto smyslu.
Lokomotiva
Nedávno tu proběhl článek, že se bude vystavovat nějakou dobu u Bechyňky
Ta laminátka stála v Maloměřicìch a v 1988 se rozhodlo,že se přestaví na svazáckou klubovnu.Změnou poměrů k tomu nedošlo
Pardon, ale nápadu na přestavbu na klubovnu se mi nechce věřit.
Proč? Vždyť tou dobou asi byl dostatek vyřazených vagonků M131, které už z výroby byly vybavené jakýms takýms interiérem. Sice o něco kratší než tato lokotka, ale také výrazně lehčí (12 tun vs. 125 tun)
Tahle lokotka prý vyhořela, takže adaptace na obyvatelný stav by musela být výrazně pracnější.
NTM by mělo rychle rozší4it svoji sbírku i o jednotky 460 a 560, než je ČD komplet znajbrtizují nebo vyřadí.
460 za chvíli dojezdi..79+80 je muzejní.
460 079+080 je muzejní jestli stě si nevšiml.
Samotná firma ČD nepovažuje elektrovagonek 460 za muzejní… z elektrovagonků si vybrala typ 451 a 400. Typ 460 nikoliv.
https://www.cdnostalgie.cz/vozidla/elektricke-vozy-a-jednotky/default.htm
Nepředpokládám, že by firma ČD dokázala rozšiřovat své firemní muzeum. Spíše naopak.
A z kapes nás daňových poplatníků si to nikdo netroufne zaplatit, nebot z veřejných peněz jsou železniční památky saturovány měrou vrchovatou.
Nic takové neexistuje
Nereálné. Osobně by se mi líbila veřejná sbírka v ČR a v SR, aby zůstal zachován koncový vagonek 560 v barvách ČD (ŽSSK myslím už nemá žádné 560). Plus zachovat koncový vagonek 460 v barvách ŽSSK (Blonski).
Oba elektrovagonky spojené do jednoho, které by byly určeny pro nostagii dobrovolníků v ČR a v SR.
NTM bych do toho netahal
Vagónek ..koncový je co?
U typu 460/560 se koncový vagonek pozná tak, že na konci vagonku má pan řidič svůj vlastní pokojíček s velikánským okénkem směrem na koleje a do boků = aby mohl řidit vagonek.
Řidič vagonku…větší nesmysl sem necetl
Jedna jezdí v zelenokrémové, zamýšlená jako historická souprava. Na pravidelných spojích. Zkuste Přerov, určitě se tam objeví.
V současné době je v okolí Brna občas vidět soupravu 560 retro jako SM488, jen oproti původní je 6ti dílná.
Jakože 2 koncové vagonky s místem pro řidiče a uprostřed další 4 vagonky?
Já tedy vídám 560 kde je 5x vagonků. 6x vagonků 560 ne.
Vagónky a auticka
Zrovna dnes jsem ji viděl.
Děkuji
Dva koncové vagonky… Člověče, naučte se aspoň terminologii když plácat nesmysly na dopravním severu.
Jezdí i sestivozova.
Díky za info
No, myslím že ji Techmania v Plzni prodala. Díky Covid-19 má existenční problémy. A ona ta laminátka z venku vypadá báječně, ale ve vnitř je vykuchaná. Jinými slovy není schopna se sama přesouvat, protože pod tím nablejskaným laminátem není nic.
v registru smluv není smlouva o prodeji lokotky S 699.001 . čili tipnul bych si, že prodej se finalizuje
Tady to stahování úplně všeho do Chomutova mi přijde nepraktické. Myslím si, že valná většina z nás prostě Chomutov máme z ruky.
Jako kde je jinde místo?
Hodně železničních vozidel bylo staženo do Č. Třebové.Tam to má většina z Vás blízko. 🙂
Čerstvá Vepřová je pomyslný střed ČR. A kdysi tam byla fakt pěkná sbírka kolejových vozidel 😉
Přesnější jízdní řád by nebyl?
Chtělo by to přesnější definici, že co to je ta nedlouhá budoucnost. A tu laminu jsem jako malej špakátl vídal odstavenou v kopřivách v Maloměricích. Je fajn, že se jí tak pověnovali, že je ve formě. Teď ještě aby někdy jela vlastní silou. A ona pojede. U T499.0 se o tom taky kdysi jen špekulovalo a pak to šlo.
Nesouhlasím s investicí NTM na dokončení vykuchané lokotky S699 existující v jednom prototypu. Ledaže by na investici do vylepšování lokotky dostalo NTM dar, např z veřejné sbírky.
IMHO je důležité, aby NTM mělo nachystány peníze na odkup pár, opakuji pár kousků, pokud/až firma ČD rozprodá svoji (část) sbírku.
Na příkladu lokotky 230 od ČD Cargo za cca 2,8 mil Kč s DPH je vidět, že NTM musí platit +-ceny obvyklé, nikoliv pár haléřů… viz foto lokotky 230.022 koupené v r. 2019
https://modelovestavby.estranky.cz/fotoalbum/vylety/depozitar-narodniho-technickeho-muzea-v-chomutove/19—elektricka-lokomotiva-230-022—6-laminatka.–.html
Ať to louskám jak to louskám, vůbec nerozumím tomu co píšete. Když se jedná o uchování stroje, který byl vyroben v jediném kuse, proč do toho motáte 23o o22?? 🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Aha, to si nerozumíme. Já předpokládal, že Vaše slova o „nedlouhé budoucnosti“ se vztahují k nereálné myšlence uvedené v článku „(…)nevylučuje ani její budoucí zprovoznění“. S uchováním souhlasím. Vyčistit. Doplnit tabule s názornými fotkami jak to vypadalo a tak. Nesouhlasím se zprovozňováním S699. Neboť ty miliony (? desítky millionů na zprovoznění vyhořelé, nekompletní lokotky, když není jiný exemplař ze série = odkud brát díly) by chyběly. Neboť předpokládám, že návštěvnický zájem o železniční muzejnictví není dostatečný. Např. vzhledem k necelým 50 návštěvníkům expozice v průměru denně v Chomutově. Což patrně způsobilo, že budoucí muzeum lokotek, vagonků etc. u Masarykova nádraží… Číst vice »
Trochu bych ale pochyboval o budoucím osudu lokomotivy. NTM se teď chová trochu podivně. Skupuje co se dá, ale vse chce umistovat do ,,budouci“ expozice na Masaryčce, která bude postavena za X let. Myslím, že pokud by v Plzni zůstala, nic by se nestalo.
Než se na Masaryčce začne něco dít, musí se nechat celý areál pořádně zdevastovat. Nedávno jsem šel okolo a stav je, slušně řečeno, tristní.
Zdevastovaný už je, spíš by potřeboval uklidit a rekonstruovat.
Asi neumíte číst..v Plzni ji chtěli sešrotovat.
V Plzni ji chtěli prodat, zájemců bylo víc.
O té šrotaci tu nikde nic není. Ani v tom druhém článku.
Krásný stroj 👍
Bylo by zajímavé vědět, proč se od tohoto líbivého designu upustilo. Je mi naprosto jasné, že strojvedoucí se v kastli z laminátu moc bezpečně asi necítili.
Následná produkce lokomotiv Škoda, s výjimkou řady 230 (S 489) byla až do poslední lokomotivy řady 380, co se designu týče, dost fádní a konservativní.
Laminátové skříně byly pracnější, než plechové.
a taky dražší….. proto se od laminátu ustupovalo
No, moc se neustupovalo. T 3, Bardotky, Brejlovci, Laminátky, vyrobilo se jistě mnoho set čel z laminátu.
U motorových lokomotiv ČKD byla laminátová čela z důvodu nižší hmotnosti. U elektrik toto nebyl problém, tak se po pár letech přešlo z laminátek na plechace.
Četl jsem, že důvod byl jiný. Dráhy chtěly další sérii laminátek, ale dostaly plecháče z toho důvodu, že hygienik zatrhnul novou výrobu na pracovišti, kde se původně dělaly skříně laminátek. Tak dostaly aktuálně vyráběná čela a plechovou skříň.
1x S699, 110x 230, 145 x 240.
240ky neměly nad dveřmi do lokomotivy to okýnko.
A pak se ještě něco vyváželo a pravděpodobně stále jezdí v Bulharsku. Občas se dá někde zahlédnout odhozený laminátový skelet. Např v Břeclavi u depa. Tam se válí slupka z 230 010 a 011.
Něco se vyváželo! Vždyť v tom Bulharsku ty laminátky jezdily dřív (50 ks), než tu 🙂 A taky třeba 230 ks lokomotiv řady ČS4 pro SSSR.
Škodovka toho vyráběla mnohem víc než je to, co jezdilo u ČSD.
Něco laminátek. Taky tam jezdí plechy. A že se do Ruska vyváželo množství mašin, to je mi známo. Teď je ale řeč o laminátce.
Laminátky jsem viděl v Burgasu v roce 1972 … v minulém desetiletí tam rejdily pouze plecháče různých číselných řad …
Coby neznalec detailní historie lamináto/plecháčové trakce nelze vyloučit, že něco laminátové nebylo v rámci modernizace / rekonstrukce „zaplechováno“ …
nástupkyně T3 (alespoň z českého pohledu) KT8D5 již taky neměl laminátová čela, tak netvrďte, že neustupovalo
Já jsem si myslel, že na rozdíl od plechu naopak laminát umožňoval větší designovou kreativitu.
Proč do toho šli, když je to pracnější?
To se nevylučuje, ne? Designérovi umožňuje větší kreativitu, sériová výroba je další věc. Navíc v podmínkách socialistického průmyslu, kdy věčně něco chybí a moderních technologií se nedostává…
To máte jako s 15T, tam také bylo to původní členitější čelo nahrazeno ve faceliftu jednodušším mimo jiné kvůli snazším a levnějším opravám. Prostě zájmy designéra a inženýra se ne vždy shodují. Architektonicky zajímavé stavby také budou spíše dražší a náročnější na stavbu i údržbu než panelák.
Pže v 60. letech se ještě našla vůle si s tím vyhrát.
Amen.👍
Lamina je krásná, o tom žádná. Ale ES499.0 a E499.2 jsou na svou dobu a i do teď designově taky nádherné
Přesně tak. Při vší úctě k tvůrcům nádherných laminátek jsou pro mě banány a gorily nejhezčí lokomotivy.
Design čela údajně napadl konstruktéra při snídani, když si odkrajoval ze štangle salámu. 😁
Něco se tak prolátlo, že po prvních nehodách vznikl problém, co s laminátem – nebezpečný odpad. Soudruzi se zalekli problémů. Plech vykupuje Kovošrot a laminát nikdo nechce ani zadarmo. Proč si komplikovat život, stačí unifikovaná komunistická šeď.
Soudruzi si s nebezpečným odpadem hlavu nelámali, vše šlo zahrnout hlínou a laminátových čel se vyrobilo několik stovek.
Několik tisíců, jen té trojek jezdilo po světě skoro 14 tisíc.
To bylo na nátlak Bulharů kteří tvrdili, že jim lamiátka vyhořela. Jenže to chytla strojovna nikoliv kasle. Nakopat je za to do p…le. Pak Škodovka vnutila plecháče i ČD, ale bez nových podvozků jako na 363 které Bulharky mají.
A nebylo to opačně? ČSD chtěly stejné podvozky pro lamináty i plecháče kvůli zaměnitelnosti.
Také mám tento dojem.