Unikátní laminátka se přesune z plzeňské Techmanie do depozitáře NTM v Chomutově
Podle NTM jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
Národní technické muzeum se pochlubilo novým přírůstkem do svých železničních sbírek. Od plzeňské „stanice pro zvídavé“ Techmania Science Center koupilo unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963. Lokomotiva se přesune z Plzně do chomutovského depozitáře muzea.
Lokomotiva je zapsána na seznamu kulturních památek a Národní technické muzeum ji získalo na základě předkupního práva ministerstva kultury. Podle NTM jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
„Jde o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na našem území, trakce, která bude v nedlouhé budoucnosti ovládat celé naše území. Vedle svých rozměrových a výkonových superlativů je lokomotiva nesmírně cenná též pro svůj ikonický design, za který vděčí designérovi Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně lokomotivy použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál – skelný laminát, díky kterému se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo,“ uvedlo NTM.
Obecně prospěšná společnost Techmania Science Center, k jejímž zakladatelům patří plzeňská Škoda, spravuje několik lokomotiv z produkce plzeňské strojírny. „Po zhodnocení svých možností v ochraně historických exponátů a snaze centra se stát výkladní skříní nových technologií a jejich aplikací rozhodla Techmania o odprodeji jedné z nich – lokomotivy S699.001,“ píše se v tiskové zprávě NTM. Podle něj jde o lokomotivu značné historické hodnoty.
Muzeum s lokomotivou počítá pro budoucí expozici v nové budově na Masarykově nádraží a nevylučuje ani její budoucí zprovoznění.
Oprava (3. 11. 9:30): V článku jsme opravili původní informaci NTM, že lokomotiva se už přesunula do Chomutova. Na základě upozornění čtenářů v diskusi a následného dotazu redakce muzeum své původní vyjádření upravilo: „Lokomotiva je ještě opravdu v Techmanii, kde stála mnoho let. Na cestu je ještě stále připravována, převoz bude následovat hned po dokončení této přípravy. Omlouváme se za nepřesné vyjádření,“ uvedla mluvčí NTM Jana Dobisíková. Později NTM vyjádření upravilo, že lokomotiva je v plzeňském depu.