Unikátní laminátka se přesune z plzeňské Techmanie do depozitáře NTM v Chomutově
Lokomotiva S699.001. Pramen: NTM
Podle NTM jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
Podle NTM jde o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území České republiky.
ŠKODA PLZEŇ tak jak ji znali starší lidé, nebo minulá generace už neexistuje. Z firmy, která psala světovou historii ve strojírenství zbylo jen torzo. Tak dlouho se privatizovalo, prováděla restrukturalizace, až nezbylo skoro nic. Stačí jen do bývalého areálu zajít a je jasné kam se Škoda dostala za pomoci bank a „šikovných lidí“. I podnikové muzeum bylo zrušeno. Šikovnost a osudy zaměstnanců Škodovky byly vyhozeny spolu s dokumentací. Co udělali Škodováci tak hrozného, že na tento podnik v Plzni a v ČR tak zanevřeli?
Zdravím a fandím tonutí jedinečnému výrobku Škody. Je to jedna z nejvykonnejsich lokomotiv u nás, už tehdy určena pro rychlost až 160km/h! A ten jedinečný design nemá ve světě obdoby.cetl jsem i v zahraničních prospektech a časopisech, že české dopravní prostředky jsou v zahraničí oblíbené pro svůj jedinečný design a užitné vlastnosti. Je dobré, že máme co světu ukázat, naše dovedností.
Dobrý den, zeptal bych se těch, kdo byli v plzeňské Techmanii se svými malými ratolestmi… Co od toho čekat pro kluky/holky řekněme první stupeň ZŠ?
Já si tak nějak neumím představit, že by takové prcky nějak mělo zaujmout, že lokotka má 6 koleček vpředu/vzadu, nikoliv obvyklé 4….
Tj. jak jsou prezentovány jednotlivé exponáty v Techmanii?
Je to čistě pro pochopení principů (jako např. většinou v brněnském VIDA)?
Nebo je to čistě statické, nelze pro prolézet, nic to nedělá, žádný princip nevysvětluje?
Spíše se mi jeví tento druhý přístup – viz web Techmanie https://edu.techmania.cz/cs/veda-v-pozadi/821?view_gf_cilove_skupiny=72.
Pletu se?
V pondělí dopoledne jí přitáhly do plzeňského depa. Je to opravdová krasavice!!!
Pro doplnění informací diskutujících vřele doporučuji odkaz: http://www.drah-servis.cz/detail.php?typ=dokumentace_histcr_skoda_s699
Jak prosím nejtěžší lokomotiva. Co takové odklizovky 26 Em a 27 E a podobné, ty jsou přeci mnohem těžší a vzorným nečiněním NTM a státu vůbec skončily a končí nenávratně v hlubinách času.
Není tam zmínka o tom, že se jedná o nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu ????
Ještě je tu řada 131, občas se v ČR objeví.
To jsou formálně 2 lokomotivy
Základní technické údaje Rozchod 1 435 mm Největší hmotnost na dvojkolí 21 t Uspořádání náprav Co ´Co´ Druhy brzd samočinná, přímočinná, ruční, elektrodynamická Napětí v trolejovém vedení 25 kV +10%,-20% Výkon elektrodynamické brzdy 3 000 kW Kmitočet 50 Hz Výkon hodinový při rychlosti 57,6 km/h 4 800 kW 1) Průměr hnacích kol 1 250 mm Výkon hodinový při rychlosti 94,5 km/h 5 100 kW 2) Převod 1: 3.43 1) 1: 2,18 2) Výkon trvalý při rychlosti 59,2 km/h 4 620 kW 1) Hmotnost lokomotivy ve službě 126 t Výkon trvalý při rychlosti 96,4 km/h 4 920 kW 2) Délka přes… Číst vice »
To je tedy počin, přesunout vozidlo na šrotiště, protože nic jiného Chomutov není.
A navíc ji uvidí mnohem méně lidí
Za jak dlouho dojde i na E424.0 a 3TR ?
Co E 424 Škoda v Techmanii? Ta je památkou, nebo ne? Myslím, že je raritní.
Tohle jsou keci o ničem a skvěle připravené PR o šrotaci jen proto, aby bylo omluvitelné, proč se to přestěhovalo z Plzně do depozitáře. Je to prasárna v tom, že naprosto bez jednoho jediného důvodu má pro tyto a podobné případy stát, v tomto případě zastoupený NTM právo předkupní. A dobře víme že stát je mnohdy tím nejhorším hospodářem. Nepamatuji si, že by se někdy třeba zrovna z depozitáře v Chomutově něco opravilo, natož zprovoznilo. A v případě tohoto unikátu zde byl jeden vážný solventní zájemce , který by lokomotivu uvedl do provozního stavu na 100 %. A ještě za… Číst vice »
Se třeba poser fakt… Takovej výlev vlastně úplně o ničem… Vsadím se že na to co říkáš ani nemáš důkazy jen tu nadáváš… Dej si na noc lahváč budeš mít klid…
Já mám můj milej zlatej o tom informace ne z první, ale nulté ruky. Takže u stánku se nasosej ty. Nemám výlev, jen mám potřebu sdělit fakta a je to jen a pouze moje věc.
Kdo ví, ten ví… bohužel je to přesně tak. Mohli jsme mít provozní další unikát, ale bude guvno.
Nebuďte slušnej, řekněte jména!
Tak si vzpomeň na 751 010 🙂 I když za to může hlavně tehdejší vedení VÚŽ..
S tím zprovozněním mě to zaujalo, Loko je fest rozkradená, po požáru a s poškozeným rámem. Sice bych tenhle kousek rád viděl v provozu, ideálně na normálním vlaku, ale nevím, jestli byste tohle dali, 781 byla na opravu proti tomuhle hračka a i tak na tom dělala (nadneseně) půlka Evropy. Jinak se zbytkem souhlas a za sergeje Vám díky.
Půlka Evropy možná, ale ne za děkuju, ale za peníze. A když ty prachy jsou, je pak jedno, jestli to trafo do toho lamina namotá MEZ Vsetín, nebo Siemens , nebo někde ve Španělsku…..je to o penězích. Zde o velkých, takže z tohoto důvodu je jasné, že nevyloučené zprovoznění ústy NTM je jasně dopředu vyloučené.
NTM chce své exponáty vystavovat jako muzeání.Pokud „Siemens,nebo někde ve Španělsku“ vyrobí nové trafo,další nové komponenty vyrobí někdo jiný, nebude to muzeální vozidlo,ale obdoba Modrého Šípu, nebo Palladium Praha.
To je ten problém. Některé díly podléhají opotřebení, jiné stárnou časem. Jestli to má jezdit, tak to holt bude potřebovat nové díly, kdyby to měl být uhlík na sběrači a žárovky.
A on třeba Orloj na Staromáku je po opravě po bombardování v 45 taky braný jako nepůvodní ? Tak to přeci nikdo nebere. Taky se tam tedy mohl nechat rozbombardovanej a nenechal. Nic nikdy nejde udělat na 100 % ve věrné kopii. A trafo opravdu nikdo řešit nebude, to mi věřte 😉
Souhlas. Nejhorší je, že tímhle nákupem bude Loko buď hnít venku nebo v Chomutově něco ven vyžene a bude hnít to. A je to fakt napytel pohled, když jedu kolem a vidím, jak stačila shnít 451 nebo naše 831 187, což je mimochodem také technická památka.
rozhodně se mi skladiště parních lokomotiv s rozebranym rozvodem úplně nelíbí…na druhou stranu…tahle vykuchana kráska tam klidně může být ustajena. jíste ji najdou kryté stani.
pokud někdo chce zprovoznovat, myslím, že bez problémů najdeme spoustu vhodnejsich vozidel nejen v Chomutově než 6napravovou elektrickou loko.
Nepatří tento stroj náhodou do šrotu? Starej je na to dost
Bejt to nějakej starej železnej most, dosztalo by se vám nadšeného souhlasu. Ale na mašinky se nešahá!
Jasně, parní lokomotivy z Lužné taky patří do šrotu, ne? Vždyť jsou staré ještě více.
(samozřejmě ironie)
Techmania jde do kopru, proto prodává exponáty
Když to řídí ten plešatý blbeček, kterého se každý bojí odvolat (S Bernardem byli kámoši a teta Mauritzů ani nikdo další se do toho taky nežene), tak je to těžký. To není covidem, to se táhne léta. Si někdy pusťte záznam z jednání rady města, když byl škemrat o prachy, hodinový monolog o ničem a bude Vám všechno naprosto jasný. Nakonec se tam ještě pohádal s Kantorovou (školství), protože mu odmítla dotovat jeho černou díru. Ten je tak mimo, že každý zaměstnanec od něj odcházel s otevřenou pusou, nevěřícně kroutil hlavou a byl z něj vykolejený ještě 2 dny. S… Číst vice »
První mou myšlenkou bylo, že NTM bude jejím hrobem, ale když tu čtu, že v Techmanii jí hrozí kovošrot, je dobře, že to tak dopadlo.
Stejně by mě zajímalo, proč se u nás šestikola nedostala do rychlíkové vozby. Na východě standart, v Rumunsku také, ve Francii nebo Západním Německu také. Nějak mi přijde, že kulaté rychlostníky jsou prostě náš nesmyslný výmysl.
ČR má tratě s mnoha oblouky, navíc tehdy ještě leckde byl málo únosný svršek i mosty.
Pro dopravu relativně lehkých rychlíků nedávala jedna lokomotiva v roce 1963, kdy „vládla“ parní trakce příliš smysl. Pro rychlíkovou vozbu byly využívány „pomalé“ laminátky S 499.0 (rychlost 120) a „rychlé“ laminátky S499.1 zpřevodované pro konstrukční rychlost 140. Protože se touto rychlostí nejezdilo, byly rekonstruovány na řadu S 499.0. Lok S 499.0 byly dislokovány v obvodu Východní dráhy (depo Bratislava hlavné – osobní doprava, eventuálně Nové Zámky, nákladní v depu Bratislava – východ). Zajišťovaly vozbu R, Nex Štúrovo / Komárom do Kutné Hory, resp. část nákladní dopravy do Budapešti (lokomotivní čety vozební stanice Štúrovo) a vlaky na přechodu Komárno – Komárom.… Číst vice »
V době stavby prototypu S699 byla jediná smysluplná trať na použití tohoto stroje Brno – Kutná Hora. Tedy výkonově. Velký rozvor náprav ale nasazení stroje na tuto obloukovou trať znemožňoval. Ale posloužila jako podklad pro stavbu S489, dnes 240 a spřahování těchto strojů do dvojčat se osvědčilo. A výkon 6MW stroje S699 se tehdy zdál přemrštěný. Ale taky se jí říkalo MissCzechoslovakia.
S699.0 neměla 6MW, ale 4,8MW.
I tak to bylo víc jak dvojnásobek toho, co měly parní lokomotivy.
Tento stroj se vyráběl a dodával do Ruska. Vede nebo vedl rychlíky Moskva – Petrohrad.
Tak to určitě ne. Moskva – Petrohrad ovládaly ČS2, ČS2T, pak ČS200 a ČS8 – tedy STEJNOSMĚRNÉ stroje.
To jsou trochu (dost) jiné lokomotivy ČS4, u nás S699.1.
Vlaky Moskva – Sankt Peterburg už nevede žádná ČS lokomotiva.
ČS lokomotivy v Rusku odcházejí do šrotu. Nahrazují je ruské lokomotivy Transmašholdingu.
Rád bych se zeptal z jakého důvodu nakonec nebyla tato verze Laminátky vyráběna, jestli to byla cena, nebo jiný důvod.
Důvodů nám říkali několik: vysoká hmotnost přes 120 tun (tuším 126?), třínápravové podvozky se všemi negativy na oblouky tratí, údajně i zbytečně vysoký výkon. S tím výkonem to dnes vypadá nepatřičně, měla 6 trakčáků po 770 kW. Posloužila jako vzor pro notoricky známé S 489.
Pánové, ta je prostě nádherná. Jasně že je rok 2021 a z dnešních požadavků nesplňuje snad vůbec nic, ale krásná vždycky byla.
No, podle mne by měla určitě díky šesti nápravám lepší chodové vlastnosti a ,, komfort“ na stanovišti, než její čtyřnápravové sestry, které budou ještě nějaký čas brázdit naše koleje.
Horší, velký rozvor podvozku a z výkonu byly obavy. Předběhla dobu a později vyráběné S489 ve dvojčatech byly dostačující a osvědčily se. Až na problematické vícenásobné řízení.
Myšleno bylo lepší chodové vlastnosti z pohledu obsluhy. Vliv na svršek mne nezajímá. Záda mám jen jedny.
Když jsem jezdil na nákladech, těšil jsem se na třebovského šestikoláka. Ten se jen pohupoval, zatímco naše 123 skákaly na rozbitých kolejích jako kozy.
Nic proti ale Laminátka se stále nachází v depu v Plzni
Vycházíme z informace NTM. Znovu prověříme, díky za info.
Máte pravdu, muzeum se opravilo a my též. Díky.
Píšete, že je stále v Techmanii. Odtud byla ale náležitostmi ČD odvezena už 1.11. 😉
Četl jsem na netu šílenou informaci, že Techmania poptávala u Suda šrot výkup tohoto unikátního stroje.
Prý byli nakonec dva zájemci o odkup, jeden ji chtěl i zprovoznit, ale NTM dostalo nakonec
přednost.
Nejednalo se o stanovení minimální odkupní ceny?
No to upřímně doufám, že to nejsou takoví barbaři.
No pan řídící je na to blbej dost. Táhne Techmánii ke dnu, ale on za to přece nemůže, ačkoliv každej kdo odtamtud odešel, odešel kvůli němu.
Důležité je, že je mašina opravená a je možné se na ní jet podívat!
Je docela vybrakovaná. Byl jsem v Techmanii před pár lety a obě stanoviště byla prázdná. Ale třeba se to změnilo.
Je to škoda. Patří do Plzně. Tam se také zkoušela (na trati do Nezvěstic). Navíc teď bude k vidění jen párkrát do roka.
V Plzni jí chtěli sešrotovat.
Jako že by měl plzeňskej magostrát každýho plzeňáka požádat o pětikorunu na odkup, nebo jak si to představujete?
Depozitář v Chomutově je veřejně přístupný od jara do podzimu několik dní v týdnu.
V Techmanii jsem nikdy nebyl, ale nebylo jí tam líp než v Chomutově?
Byl jsem na obou místech, v Plzni bych řekl, že bylo tepleji a možná i sušeji.
V Techmanii byla v ideálních podmínkách, ale nebyla příliš chtěná. Techmanie je zábavní centrum pro rodiny s dětmi, ne muzeum. Doufám, že na ní NTM dosadí z klasických 230 (dokud se to dá snadno sehnat) vše co půjde, zejména ty boční žaluzie jsou markantní.
Ty jsou odlišný .
Určitě? Mě kdysi na dotaz bylo sděleno, že byly v Majlontu použity na 230. A proto tam zbyly ty krajové, ale ty mezi ne.
Neuvažovala Techmanie o šrotaci, kdyby se nenašel kupec?
no vyloučit by se to nedalo
https://plzen.rozhlas.cz/plzenska-techmania-ma-financni-problemy-funguje-v-omezenem-rezimu-8578441
Nebylo. Techmanie si jí nechala nacenit Kovošrotem Suda a mela být sešrotována
Ještě, že je aspoň z části laminátová.