Ultralevná veřejná doprava v Německu končí, prodalo se přes 52 milionů jízdenek
Podle sdružení dopravních podniků ušetřila jízdenka tolik emisí skleníkových plynů, jako roční omezení rychlosti na dálnicích.
Zítra mají cestující v Německu poslední možnost využít cestování veřejnou dopravou téměř zdarma. Po třech měsících končí platnost jízdenky, kterou vláda zavedla jako kompenzaci za dražší energie i ve snaze ukázat výhody veřejné dopravy. Jízdenka za 9 euro na měsíc zatím nemá pokračování, sílí ale hlasy o zavedení možnosti podobného způsobu neomezeného cestování.
Německý svaz dopravních podniků VDV dnes zveřejnil první data o prodaných jízdenkách. Podle jeho odhadů se jich prodalo 52 milionů kusů. Tvrdí, že jízdenka ukázala sílu přesunout velkou část lidí z aut do veřejné dopravy: průzkum mezi více než šesti tisíci respondenty ukázal, že každá desátá jízda veřejnou dopravou byla původně plánována autem. VDV tvrdí, že jízdenka ušetřila 17 % jízd autem.
„Výsledky průzkumu trhu jasně ukazují, že lidé chtějí jezdit veřejnou dopravou, pokud je jízdenka jednoduchá, srozumitelná a dá se používat všude,“ řekl Mike Schaefer, který vede konferenci ministrů dopravy spolkových zemí. Právě jednoduchost tarifu se ukázala jako jednou z největších výhod. Průzkum ukázal výrazně větší poptávku po této jízdence ve městech.
Experiment vyšel vládu na více než 2,5 miliardy eur. Braniborský ministr infrastruktury Guido Beermann zdůraznil, že podmínkou pro zavedení podobné jízdenky je i zvýšení kapacity železnice. Ze strany spolkových zemí roste tlak na trvalejší verzi jízdenky.
Podle VDV se zavedením jízdenky podařilo ušetřit 1,8 milionu tun CO₂. To je podle sdružení tolik, co by ušetřilo omezení rychlosti na dálnicích za rok.