Ultralevná veřejná doprava v Německu končí, prodalo se přes 52 milionů jízdenek
Berlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Podle sdružení dopravních podniků ušetřila jízdenka tolik emisí skleníkových plynů, jako roční omezení rychlosti na dálnicích.
Mně by zajímalo, kolik z těch narvaných vlaků bylo narvaných kvůli jízdence za 9 Eur a kolik jich býá narvaných běžně. Taky jsem zažil vlaky, kam se lidi skoro nenacpali – jednou se vraceli fanoušci z fotbalu, někde vypadnul předchozí vlak, nedělní večery je v okolí velkých měst plno vždycky…
Nejhorší na veřejné dopravě je to, že existuje nesčetné množství variant jízdného a různých tarifů a člověk i přes to, že se snaží koupit tu nejvýhodnější verzi, nikdy nemá jistotu, že skutečně koupil ti nejvýhodnější a že se někde „pod pultem“ neválí ještě něco lepšího.
Naprostej nesmysl.
Koupil jsem 3 takové lístky. Ale jen do sbírky. Jízda vlakem byla téměř nemožné. Pravidelní dojíždějící přešli na své auto v mém regionu. Ale hlavní je, že politika slaví sama sebe. Jsem rád, že tento lístek skončil. Konečně zase normální podmínky ve vlacích.
Škoda ze to ruší. Nejvic zaboli, ze ke klasickym síťovým jízdenka není v ceně i MHD. Nekde na ne jde jet autobusy, ktere pak v menších městech MHD supluji, ale ne vyloženě mhd linkami ve mestech co mají nad 30 tisic lidi. Mam pocit, ze nevím o žádném, kde by platila zemská jízdenka nebo ta křížem krážem na cele Dojčlandsko. Coz vylet dost prozrazuje, zejména pokud chcete vzít starší nebo invalidní lidi, kteří v Německu platí full cenu.
…omezena kapacita zeleznice… No, na to prisli brzy…Zvlaste, kdyz ji minulych 20 let vilene likvidovali.
…ale lezli jim tam lidi. Kdepak nějaký Elon Musk…Jára Cimrman byl opravdový vizionář.
Obrovská výhoda toho tarifu taky byla jednoduchost. Protože jinak má každý dopravce x zón a pásem, v tom aby se prase vyznalo.
Obecně kdyby to podpořila lokální vláda a člověk nemusel řešit zóny a prostě v rámci Bavorska nebo jiné spolkové země mohl jet za 50euro měsíčně například, tak za mě super.
Jen pro info – existuje již Bayern Ticket pro 1-6 osob, který je také jednoduchý. Za 26 euro na den lze mezi 09:00 a 03:00 následujícího dne může 1 osoba použít libovolné vlaky vyjma ICE a IC plus jakoukoli městskou dopravu. https://www.bahn.de/angebot/regio/laender_tickets/bayern/bayernticket Každá další osoba +8 euro. Takže u 5 lidí to vychází na 11,60 euro na jednoho. Jenže to je jeden den, ne jeden měsíc…
protože takové částky jako 50 euro měsíčně jsou nereálné, ale nejde to vysvětlovat někomu, kdo chce prostě ušetřit 🙂
A ty cesty vhd , které údajně ušetřily ty emise, byly nezbytné, za prací, nebo to byly výlety, které by se jinak ani nekonaly? A ti, co za prací skutečně jezdí, raěji nesedli do auta?
Keby si si prečítal článok, je tam uvedené že cca 17 percent ciest sú cesty, ktoré by sa inak realizovali autom, takže by sa konali tak či tak.
Což není odpověď na nowasovy pochyby, protože nevíme jaké byly okolnosti těch zbývajících 83 % cest. Vůbec kolem této akce bych uvítal nějaká tvrdá data, moc jsem jich zatím neviděl.
Jak byste ta tvrdá data chtěl získat? Že by třeba každý cestující vyplnil dotazník a jak zajistit, aby do něj lidi nelhali?
Ano, zvláště zajímavé by bylo s jakým „omezením rychlosti na dálnicích“ se výsledek akce porovnává. S omezením na 120 km/h? Na 90 km/h? Nebo na 60? No, šedesát – to asi dnes ještě ne, ale do budoucna, kdo ví (viz jízdní vlastnosti elektromobilů). Vyhodnocením akce také může být odstartována rozsáhlá debata o nezbytnosti cest – nakonec i zde se podobná myšlenka objevuje. Veřejné mínění může být v tomto směru snadno ovlivněno, uspořádat nějakou novou verzi dávné Winterhilfe a kampaně „Spare Kohle!“ je totiž v propojené společnosti velmi snadné a kázeň německého občana je příslovečná. Omezením cestování lze také uvolnit dopravní… Číst vice »
Ale když si uděláte výlet, tak je to zrovna tak přínos do ekonomiky.
Nezapomněli od ušetřených emisí odečíst čas, po který cestující prděli na nástupišti? 😀
Prděli by i jinde 😀
Nejhorší kombinace – diesel x pšoukání se odstranila …
Nikde jsem se nedozvěděl, podle jakého klíče se ta částka 2,5 mld EUR rozdělovala mezi jednotlivé dopravce. To je totiž na celém projektu to klíčové a bez toho to nemůže fungovat. Ani v Německu, ani potenciálně v ČR.
Ze zkušenosti vím, že průvodčí normálně scanovali jízdenky. Jestli to pak použili pro rozdělení peněz na základě vytíženosti nevím, ale dávalo by to smysl.
Jenže ono těch průvodčích v německých vlacích zase tolik nejezdí. Jen jednou za celou dobu si někdo zkontroloval mou totožnost. Takže elektronická verze jízdenky se klidně mohla vytisknout třeba milionkrát.
Nepamatuji, že by něco skenoval. Prostě průvodčí přišel a viděl, pokud teda vůbec přišel.
Mně za celých 7 dní jízdenku neoskenoval nikdo ani jednou a to jsem jel cca 40 vlaky.
No vidíte, a mě během těch tří dní kontrolovali doklad pokaždé, i v U-bahnu. Asi jsem holt byl v části Německa kde mají větší Ordnung.
Mně se zdá, že s tím Ordnungem to jde v Německu z kopce.
…navíc v tramvajích ani v metru nejsou průvodčí.
Jo? Ani když dopravci dostávají peníze za ujetý km a tržby jsou rizikem objednavatele? Tady to dorovnání prokazatelné ztráty je na cestě do historie. Samozřejmě tedy, že může.
Já jsem si koupil lístek od dopravce DB, ne od objednatele.
Koupit si můžete lístek od koho chcete, to neznamená, že je to jeho příjem. Lístek na vlak z Brna do Tišnova si také můžete koupit já pokladně ČD ale tržba z něj není příjmem ČD, ale Kordisu.
Simulace Indie na německých nádražích končí, asi uroním slzu. Pokud má takto vypadat budoucnost cestování, tak bych radši zůstal u toho co máme.
Ta matematika mi nějak nehraje. Jestli každý desátý devítieurař přesedl z auta a zároveň tím odpadlo 17% jízd autem, znamená to, že regionálními vlaky jelo 170% lidí, kolik běžně jezdí autem. Že by byl modal split, byť v době platnosti 9€ticketu, tak moc ve prospěch železnice — jen regionálka 1,7x oproti všem autům, to se mi fakt nechce věřit, ani v Německu.
Mně se zase nezdá ta celková částka 2,5 mld €, to by bylo 40 € na jízdenku. Vždyť jenom MHD ve větších městech stojí víc. Asi tam jsou i další nezmíněné náklady.
+9 EUR za tu jízdenku, takže celkem 49€. A navíc nárůst nákladů byl minimální: počet spojů ani délka souprav se na ty 3 měsíce neměnila, nárůst spotřeby nafty nebo elektřiny byl taky minimální.
Tak ono taky záleží, kdo jak tu 9€ jízdenku využil: někdo jako lítačku na MHD, jiný třeba jen na jeden výlet místo Länderticketu, nebo dokonce na jedinou jízdu. Málokdo s ní celý měsíc jezdil jako blázen.
Opravdu vám matika moc nejde.
No jasně, výpočet „kolik se ušetřilo CO2“ takto levnou jízdenkou… hele a najednou se o dopravní indukci nemluví?? Kolik tam jenom přijelo (mj. cizinců) se „jen tak projet“ když je to tak levné? To se to hned počítá že by jinak každý cestující byl jel autem… ale on by dost možná nejel vůbec!
By mě třeba zajímalo, kolik tam jelo českých „turistů“. Já si myslím, že to byly maximálně tisíce ks.
Tisíce turistů ano, ale řekněme si na rovinu, o této nabídce široká veřejnost v Česku nevěděla. Kdo o tom věděl ? Šotouši, odborná veřejnost, lidé z příhraničí. Mnozí si navíc k 9 Euro ticket beztak kupovalo jízdenky na dálkovou dopravu a výhodnou jízdenku používali pro regionální dopravu. Cestovatelů jezdících pouze na 9 Euro ticket po celém Německu z Česka tipuju na nižší stovky.
Nevěděli? To asi byli v bezvědomí. Akorát si myslím, že to byly max denní výlety.
Třeba to zaslechli v televizi, ale šlo to jedním uchem dovnitř a druhým ven. Většinu lidí tohle prostě nezajímá.
Většinu lidí nezajímá ani politika, ale nějaké zprávy sledují denně a povědomí o dění mají. Zrovna o levných jízdenkách a ze začátku přecpaných vlacích proběhlo několik reportáží a snad každý v mém okolí to zaznamenal. Což neznamená že tím všichni chtěli jet, ale o možnosti věděli.
Když běžný člověk zaslechl zprávu o přecpaných vlacích v Německu, tak nad tím zakroutil hlavou a dál se věnoval své činnosti. Za deset minut už na to zapoměl.
Já si taky 9 euro ticket koupil. Letěl jsem do Stuttgartu a z letiště do města a zpět + 1 jízda po městě by bylo jednotlivé jízdné za 3,20 euro dražší. Takže 9 euro ticket, ale jen 3 jízdy – asi jsem jim tím dost pokazil statistiku, že ?
Pochopitelně jde o dopravní indukci, jenom s tím podstatným rozdílem, že se betonuje poněkud méně. Když někdo jede vlakem, nepotřebuje k tomu parkoviště u každého cíleného zastavení.
Přidávám komentář ve 21.00.
Ale vždyť tam píší, že jen každý desátý tak jel místo auta. Možná by v rámci ekologie mohli i omezit tu rychlost na dálnicích. 🙂
Podobně se dříve vyčíslovaly ztráty z warezu, počet stažení krát cena DVD. “Ah, shit, here we go again.”
A kolik lidí si pak dalo v hospodě oběd? Kolik lidí si zároveň koupilo ubytování? Kolik lidí se třeba rozhodlo strávit svou dovolenou v Německu a ne v zahraničí?
Dopravní indukce přece funguje jenom u aut. Jak jde o VHD tak jakýkoliv nárůst cestujících znamená snížení cest autem. /s
Ono když zavedete levnou jízdenkou tak vám bude jezdit každý člověk.Je mu jedno jestli pojede jak dobytek v narvaném osobáku.Vubec nic to nevypovídá o potřebě cestovat.Co je potřeba podpořit,tak to jsou lidi pravidelně dojíždějící za prací.Aby se vyplatilo jet vlakem a né že se borci složí a jedou radši autem.To že dáte slevu sockám sice naplní vlaky ale vyžene pravidelně cestující zakazniky do auta.A stejně tu velikou ztrátu někdo musí zaplatit.Jsem pro slevy pro studenty (Škola_domov)at klidně platí jen 25%.Pro pravidelně dojíždějící cca50%.A důchodce max 50%.To že chce někdo s kolem poznat celý stát za 9eur opravdu problém s mobilitou… Číst vice »
Jen tak mimochodem, akce „složí se na auto“ není až tak špatná, dokud tím autem nejede jen jeden člověk tak to zdaleka není takové plýtvání…
Tož jako áno.Je to lepší jak jeden člověk v autě.Ale byvaly doby kdy vlaky byly narvaný a aut fabriky pár.Dnes je to opačně.Sice ty prázdný vlaky ti borci v autech stejně na daních zaplatí.Ale radsi bych viděl fungující systém VHD ať se to týká autobusů nebo vlaků.Sice se dostanete do města do kina busem,ale zpět už ne.A to je trošku problém.Vetsina lidí je nucena jezdit autem z důvodu nefunkčnosti VHD.A to je ten problém.VHD není a nebude nikdy levná a pokud bude mít celorepublikovou koncepci jako ve Švýcarsku tak to nepřináší žádný užitek.System nahodnych výstřelů je zcela na h.,
Ona ta spolujízda autem vychází ekonomicky nejmíň dvakrát levněji (samozřejmě včetně externalit) než sólo, a ani VHD nejezdí úplně bez vlivu na prostředí. Takže prosím bojujme za efektivitu a nevylívejme vaničku i s dítětem že jinak než VHD je to fuj. VHD musí existovat (z mnoha důvodů) ale nikdo neřekl že jejím cílem je aby ji tvořily „dobytčáky“ pro co nejvíce lidí. Jinak, ty auta prostě těžko překonáte při dojíždění nejen komfortem, ale u operativností a rychlostí… málo kdo bydlí v paneláku vedle zastávky linky která jezdí každých 10min přímo k jeho pracovišti, nejkratší cestou a ještě pokud možno aby… Číst vice »
Výsledky průzkumu trhu jasně ukazují, že lidé chtějí jezdit veřejnou dopravou, pokud je jízdenka jednoduchá- , takze to co jsme tu meli a uspesne si nechali demontovat pod zaminkou liberalizace trhu ted vymysleli v reichu. Zde to budeme dle tohoto vzoru urcite taky opet zavadet. Sice s 30 letym zpozdenim , ale nepochybuju o tom. Bude stacit jeste iracionalne zdvojnasobit pocet aut a pak se nekdo najde kdo to prosadi.Skoda ze zatim uvalsky starosta zrusi co pujde.
Liberalizaci do toho nepleť. Jen jízdenka v rámci DB stojí spoj od spoje jinou částku, a to se ještě dělí na Flexipreis a Sparangebot. Takové spojení Dessau-Bad Schandau je pro jeden vlak za 61 ev 52 Euro. Pro jiný spoj za 42 ev 22 Euro. Pokud jsi náhodný cestující, tak tě tohle studování podmínek spíše odradí.
Jednoduchou krásně modrou jízdenku bychom měli, ale Ostrava za tři tisíce koženkou, pendolinem za pět k tomu bonus stopadesát různých slev a navrch In 83 a půl a to nechceš zpátky ani Ty
To jsi spatne pochopil. Stopadesat ruznych slev neni jednoducha jizdenka. To opravdu nechci. Pamatuju dobu kdy jedina sleva byla na dite nebo seniory. Zadny arrivy ve vlaku nebo v automatu nebo akcni do ostravy i kdyz chci do lipniku jsem neresil. To ze Ty nepochopis co znamena jednoducha jizdenka neznamena ze ja chci neco , co si vymyslis
Blbost. Liberalizace se musí dokončit a všechno se soutěžit, to jak bude probíhat jízdné je jen na objednateli. Dokážu si představit Česko rozdělené do nějakých zón které se vzájemně prolínají, ve velikosti zhruba větších okresů kde si člověk nahází zóny které potřebuje a jak dlouho tam potřebuje jezdit, jestli půl hodiny nebo dva měsíce a jednoduše se mu vypočte cena za jízdenku s kterou bude cestovat veškerou vhd… Zóny by se daly přikupovat a prodlužovat podle potřeby, všechno samozřejmě v maximálně jednoduché aplikaci. Člověk by se nemusel zajímat o jakého dopravce, kraj nebo obec se na jeho trase jedná a… Číst vice »
Hmmmm.To je si fajn.Ale řekněte mi co bylo špatného na jednotné železnici.Jizdeky regionální+ Německo, Polsko.Vikendovky pro rodiny,Libnet a podobné slevy které vam vydala jakákoliv pokladna ČD.Dneska se vydejte s Leoexpresem do Wroclavi.Dostanete se tak akorát do pr… Systém jizdenek ČD byl téměř dokonalý.Za pár korun kamkoliv.Dneska? Vše na h…Ano, mám režijku.Ale mám ji z celé rodiny jen já.Jezdim všude autem.Protože tento nepřehledný a odporný systém liberalizace nebudu podporovat! Setkávám se se zákazníky kteří by vas za celou slavnou liberalizaci poslali tam kde slunce nesvítí!!! Liberalizace po Česku mi připomíná slavná devadesátá….
Ten systém byl tak dokonalý, že se z něj ČD nevzpamatovaly dodnes. Doteď to je svět z minulého století.
Ale prdlajs, vám se jen boří sen o velkém dopravci tak jako to bylo za soudruhů a urputně nesouhlasíte s vývojem ekonomiky, jinak by nebylo možné aby jste vykládal takové nesmysly. Já si náhodou moc dobře cestování vlakem přes 10-20 který pamatuji a děkuji nechci. Naopak doufám v co nejrychlejší liberalizaci a tím zničení vlhkých rudých snů o jednotné železnici.
Tak systém jízdenek, pokud vím, je snad stejný jako kdy dříve. Pokud vysloveně neřeším každou korunu, tak si akorát zvolím start, cíl, a můžu jet. Na tom nevidím nic složitého.
Pokud chci cestovat jak jen nejlevněji to jde, tak je jasné, že je to na **, když se tak dá cestovat akorát brzy ráno/večer.
To je pouze veliky omyl .
A když bude předvolební guláš zadarmo (za dvacku), tak se najednou najde spousta lidí, kteří by si ho v restauraci nedali. Stejně tak koblihu.
Já myslím že nízká cena je jedním ze způsobů, jak lidi z aut do VHD dostat. A jednoduchost zase druhá. Tentokrát to byla kombinace obojího. Kolik procent z toho dělá cena si v téhle zvláštní době
(válka, ceny energií a paliv) netroufám ani odhadnout.
Údajně jen každý 10. byl přetažený z auta do VHD, kdo tu slevu využil. Zkuste sám pro sebe odhadnout, kolik lidí by jelo, kdyby to bylo zdarma. A jeli by jen proto, že to mají zdarma. A kolik lidí by se nevešlo, když jedou ráno do práce a raději by opustili vlak, protože dojet do práce chtějí. Dodám jen, že před mnoha a mnoha léty jeden študák popisoval, jak sedá na noční EC a maje režijku v něm přespává. PS: Tlačenice a jízdné zdarma, co víc by si kapsář mohl přát? Před COVIDem bylo obvyklé varování před kapsáři, když se… Číst vice »
A on vas někdo nuti jezdit s dělníky druhou třídou, když se tu taky naparujete? Jezdeze dal svým rok starym Mercedes-Benz a nazdar. Ne všichni si peníze tiskneme, někteří oceníme slevu. Vy máte peněz dost, tak super, klidně si v zimě za soucasne ceny energií vytápějte vas otevreny venkovní bazén. Ja zase jezdím na jidlo do jidelny do Globusu mhdeckem, protože mi z platu proste na restaurace nezbývá. Natoz na předražené vlaky v zahraničí.
Já jsem to myslel tak, že nutnost studovat podmínky více dopravců kvůli tomu, že na cestě je potřeba přestup odrazuje a něco jako naše předražená One Ticket taky. Schválně jsem se na to známých ptal, ale samozřejmě těch pár lidí není velký vzorek populace. Každopádně se podařilo získat jeden doklad na X spojů a ještě za velmi lidovou cenu
A to souvisi s jednoduchou jizdenkou jak? Nijak. Jen jste proste potreboval splnit denni kvotu 100 prispevku
1. V Rakúsku tiež majú liberalizáciu a jednotný lístok na všetko.
2. Nie, IN100 neplatila na všetko ani pred liberalizáciou, len na vlaky.
A co Bratislava?
Ve Velké Británii pracují na návratu železnice pod státní kontrolu prostřednictvím státní organizace Great British Railways (GBR). GBR má být něco jako SŽ. Navíc má dopravcům přidělovat koncese. Uvidíme, jak to nakonec dopadne.