Ultralevná veřejná doprava v Německu končí, prodalo se přes 52 milionů jízdenek

Berlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle sdružení dopravních podniků ušetřila jízdenka tolik emisí skleníkových plynů, jako roční omezení rychlosti na dálnicích.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VTT

Mně by zajímalo, kolik z těch narvaných vlaků bylo narvaných kvůli jízdence za 9 Eur a kolik jich býá narvaných běžně. Taky jsem zažil vlaky, kam se lidi skoro nenacpali – jednou se vraceli fanoušci z fotbalu, někde vypadnul předchozí vlak, nedělní večery je v okolí velkých měst plno vždycky…

Xaver

Nejhorší na veřejné dopravě je to, že existuje nesčetné množství variant jízdného a různých tarifů a člověk i přes to, že se snaží koupit tu nejvýhodnější verzi, nikdy nemá jistotu, že skutečně koupil ti nejvýhodnější a že se někde „pod pultem“ neválí ještě něco lepšího.

Roman

Naprostej nesmysl.

opilý němec

Koupil jsem 3 takové lístky. Ale jen do sbírky. Jízda vlakem byla téměř nemožné. Pravidelní dojíždějící přešli na své auto v mém regionu. Ale hlavní je, že politika slaví sama sebe. Jsem rád, že tento lístek skončil. Konečně zase normální podmínky ve vlacích.

Vlakem s kolem

Škoda ze to ruší. Nejvic zaboli, ze ke klasickym síťovým jízdenka není v ceně i MHD. Nekde na ne jde jet autobusy, ktere pak v menších městech MHD supluji, ale ne vyloženě mhd linkami ve mestech co mají nad 30 tisic lidi. Mam pocit, ze nevím o žádném, kde by platila zemská jízdenka nebo ta křížem krážem na cele Dojčlandsko. Coz vylet dost prozrazuje, zejména pokud chcete vzít starší nebo invalidní lidi, kteří v Německu platí full cenu.

Johny

…omezena kapacita zeleznice… No, na to prisli brzy…Zvlaste, kdyz ji minulych 20 let vilene likvidovali.

joachimstahl

…ale lezli jim tam lidi. Kdepak nějaký Elon Musk…Jára Cimrman byl opravdový vizionář.

Karensky

Obrovská výhoda toho tarifu taky byla jednoduchost. Protože jinak má každý dopravce x zón a pásem, v tom aby se prase vyznalo.
Obecně kdyby to podpořila lokální vláda a člověk nemusel řešit zóny a prostě v rámci Bavorska nebo jiné spolkové země mohl jet za 50euro měsíčně například, tak za mě super.

marty-t2

Jen pro info – existuje již Bayern Ticket pro 1-6 osob, který je také jednoduchý. Za 26 euro na den lze mezi 09:00 a 03:00 následujícího dne může 1 osoba použít libovolné vlaky vyjma ICE a IC plus jakoukoli městskou dopravu. https://www.bahn.de/angebot/regio/laender_tickets/bayern/bayernticket Každá další osoba +8 euro. Takže u 5 lidí to vychází na 11,60 euro na jednoho. Jenže to je jeden den, ne jeden měsíc…

PetrH

protože takové částky jako 50 euro měsíčně jsou nereálné, ale nejde to vysvětlovat někomu, kdo chce prostě ušetřit 🙂

nowas

A ty cesty vhd , které údajně ušetřily ty emise, byly nezbytné, za prací, nebo to byly výlety, které by se jinak ani nekonaly? A ti, co za prací skutečně jezdí, raěji nesedli do auta?

Samo

Keby si si prečítal článok, je tam uvedené že cca 17 percent ciest sú cesty, ktoré by sa inak realizovali autom, takže by sa konali tak či tak.

Kubrt

Což není odpověď na nowasovy pochyby, protože nevíme jaké byly okolnosti těch zbývajících 83 % cest. Vůbec kolem této akce bych uvítal nějaká tvrdá data, moc jsem jich zatím neviděl.

Vašek

Jak byste ta tvrdá data chtěl získat? Že by třeba každý cestující vyplnil dotazník a jak zajistit, aby do něj lidi nelhali?

Mirvald

Ano, zvláště zajímavé by bylo s jakým „omezením rychlosti na dálnicích“ se výsledek akce porovnává. S omezením na 120 km/h? Na 90 km/h? Nebo na 60? No, šedesát – to asi dnes ještě ne, ale do budoucna, kdo ví (viz jízdní vlastnosti elektromobilů). Vyhodnocením akce také může být odstartována rozsáhlá debata o nezbytnosti cest – nakonec i zde se podobná myšlenka objevuje. Veřejné mínění může být v tomto směru snadno ovlivněno, uspořádat nějakou novou verzi dávné Winterhilfe a kampaně „Spare Kohle!“ je totiž v propojené společnosti velmi snadné a kázeň německého občana je příslovečná. Omezením cestování lze také uvolnit dopravní… Číst vice »

Jiří

Ale když si uděláte výlet, tak je to zrovna tak přínos do ekonomiky.

Ondřej

Nezapomněli od ušetřených emisí odečíst čas, po který cestující prděli na nástupišti? 😀

Leinad

Prděli by i jinde 😀

PeS

Nejhorší kombinace – diesel x pšoukání se odstranila …

Daniel Jablonecký

Nikde jsem se nedozvěděl, podle jakého klíče se ta částka 2,5 mld EUR rozdělovala mezi jednotlivé dopravce. To je totiž na celém projektu to klíčové a bez toho to nemůže fungovat. Ani v Německu, ani potenciálně v ČR.

Roman Soudný

Ze zkušenosti vím, že průvodčí normálně scanovali jízdenky. Jestli to pak použili pro rozdělení peněz na základě vytíženosti nevím, ale dávalo by to smysl.

Pavel Stařecký

Jenže ono těch průvodčích v německých vlacích zase tolik nejezdí. Jen jednou za celou dobu si někdo zkontroloval mou totožnost. Takže elektronická verze jízdenky se klidně mohla vytisknout třeba milionkrát.

Kamui

Nepamatuji, že by něco skenoval. Prostě průvodčí přišel a viděl, pokud teda vůbec přišel.

Daniel Jablonecký

Mně za celých 7 dní jízdenku neoskenoval nikdo ani jednou a to jsem jel cca 40 vlaky.

Roman Soudný

No vidíte, a mě během těch tří dní kontrolovali doklad pokaždé, i v U-bahnu. Asi jsem holt byl v části Německa kde mají větší Ordnung.

VTT

Mně se zdá, že s tím Ordnungem to jde v Německu z kopce.

Daniel Jablonecký

…navíc v tramvajích ani v metru nejsou průvodčí.

M19

Jo? Ani když dopravci dostávají peníze za ujetý km a tržby jsou rizikem objednavatele? Tady to dorovnání prokazatelné ztráty je na cestě do historie. Samozřejmě tedy, že může.

Daniel Jablonecký

Já jsem si koupil lístek od dopravce DB, ne od objednatele.

M19

Koupit si můžete lístek od koho chcete, to neznamená, že je to jeho příjem. Lístek na vlak z Brna do Tišnova si také můžete koupit já pokladně ČD ale tržba z něj není příjmem ČD, ale Kordisu.

Roman Soudný

Simulace Indie na německých nádražích končí, asi uroním slzu. Pokud má takto vypadat budoucnost cestování, tak bych radši zůstal u toho co máme.

Libcha

Ta matematika mi nějak nehraje. Jestli každý desátý devítieurař přesedl z auta a zároveň tím odpadlo 17% jízd autem, znamená to, že regionálními vlaky jelo 170% lidí, kolik běžně jezdí autem. Že by byl modal split, byť v době platnosti 9€ticketu, tak moc ve prospěch železnice — jen regionálka 1,7x oproti všem autům, to se mi fakt nechce věřit, ani v Německu.

babilon

Mně se zase nezdá ta celková částka 2,5 mld €, to by bylo 40 € na jízdenku. Vždyť jenom MHD ve větších městech stojí víc. Asi tam jsou i další nezmíněné náklady.

Daniel Jablonecký

+9 EUR za tu jízdenku, takže celkem 49€. A navíc nárůst nákladů byl minimální: počet spojů ani délka souprav se na ty 3 měsíce neměnila, nárůst spotřeby nafty nebo elektřiny byl taky minimální.

Libcha

Tak ono taky záleží, kdo jak tu 9€ jízdenku využil: někdo jako lítačku na MHD, jiný třeba jen na jeden výlet místo Länderticketu, nebo dokonce na jedinou jízdu. Málokdo s ní celý měsíc jezdil jako blázen.

M19

Opravdu vám matika moc nejde.

SYN

No jasně, výpočet „kolik se ušetřilo CO2“ takto levnou jízdenkou… hele a najednou se o dopravní indukci nemluví?? Kolik tam jenom přijelo (mj. cizinců) se „jen tak projet“ když je to tak levné? To se to hned počítá že by jinak každý cestující byl jel autem… ale on by dost možná nejel vůbec!

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

By mě třeba zajímalo, kolik tam jelo českých „turistů“. Já si myslím, že to byly maximálně tisíce ks.

Lenka Nováková

Tisíce turistů ano, ale řekněme si na rovinu, o této nabídce široká veřejnost v Česku nevěděla. Kdo o tom věděl ? Šotouši, odborná veřejnost, lidé z příhraničí. Mnozí si navíc k 9 Euro ticket beztak kupovalo jízdenky na dálkovou dopravu a výhodnou jízdenku používali pro regionální dopravu. Cestovatelů jezdících pouze na 9 Euro ticket po celém Německu z Česka tipuju na nižší stovky.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nevěděli? To asi byli v bezvědomí. Akorát si myslím, že to byly max denní výlety.

Kamui

Třeba to zaslechli v televizi, ale šlo to jedním uchem dovnitř a druhým ven. Většinu lidí tohle prostě nezajímá.

Jan

Většinu lidí nezajímá ani politika, ale nějaké zprávy sledují denně a povědomí o dění mají. Zrovna o levných jízdenkách a ze začátku přecpaných vlacích proběhlo několik reportáží a snad každý v mém okolí to zaznamenal. Což neznamená že tím všichni chtěli jet, ale o možnosti věděli.

Kamui

Když běžný člověk zaslechl zprávu o přecpaných vlacích v Německu, tak nad tím zakroutil hlavou a dál se věnoval své činnosti. Za deset minut už na to zapoměl.

marty-t2

Já si taky 9 euro ticket koupil. Letěl jsem do Stuttgartu a z letiště do města a zpět + 1 jízda po městě by bylo jednotlivé jízdné za 3,20 euro dražší. Takže 9 euro ticket, ale jen 3 jízdy – asi jsem jim tím dost pokazil statistiku, že ?

Petr David

Pochopitelně jde o dopravní indukci, jenom s tím podstatným rozdílem, že se betonuje poněkud méně. Když někdo jede vlakem, nepotřebuje k tomu parkoviště u každého cíleného zastavení.

Přidávám komentář ve 21.00.

Frantisek

Ale vždyť tam píší, že jen každý desátý tak jel místo auta. Možná by v rámci ekologie mohli i omezit tu rychlost na dálnicích. 🙂

Kebab

Podobně se dříve vyčíslovaly ztráty z warezu, počet stažení krát cena DVD. “Ah, shit, here we go again.”

Výr velký

A kolik lidí si pak dalo v hospodě oběd? Kolik lidí si zároveň koupilo ubytování? Kolik lidí se třeba rozhodlo strávit svou dovolenou v Německu a ne v zahraničí?

Roman Soudný

Dopravní indukce přece funguje jenom u aut. Jak jde o VHD tak jakýkoliv nárůst cestujících znamená snížení cest autem. /s

Garry

Ono když zavedete levnou jízdenkou tak vám bude jezdit každý člověk.Je mu jedno jestli pojede jak dobytek v narvaném osobáku.Vubec nic to nevypovídá o potřebě cestovat.Co je potřeba podpořit,tak to jsou lidi pravidelně dojíždějící za prací.Aby se vyplatilo jet vlakem a né že se borci složí a jedou radši autem.To že dáte slevu sockám sice naplní vlaky ale vyžene pravidelně cestující zakazniky do auta.A stejně tu velikou ztrátu někdo musí zaplatit.Jsem pro slevy pro studenty (Škola_domov)at klidně platí jen 25%.Pro pravidelně dojíždějící cca50%.A důchodce max 50%.To že chce někdo s kolem poznat celý stát za 9eur opravdu problém s mobilitou… Číst vice »

SYN

Jen tak mimochodem, akce „složí se na auto“ není až tak špatná, dokud tím autem nejede jen jeden člověk tak to zdaleka není takové plýtvání…

Garry

Tož jako áno.Je to lepší jak jeden člověk v autě.Ale byvaly doby kdy vlaky byly narvaný a aut fabriky pár.Dnes je to opačně.Sice ty prázdný vlaky ti borci v autech stejně na daních zaplatí.Ale radsi bych viděl fungující systém VHD ať se to týká autobusů nebo vlaků.Sice se dostanete do města do kina busem,ale zpět už ne.A to je trošku problém.Vetsina lidí je nucena jezdit autem z důvodu nefunkčnosti VHD.A to je ten problém.VHD není a nebude nikdy levná a pokud bude mít celorepublikovou koncepci jako ve Švýcarsku tak to nepřináší žádný užitek.System nahodnych výstřelů je zcela na h.,

SYN

Ona ta spolujízda autem vychází ekonomicky nejmíň dvakrát levněji (samozřejmě včetně externalit) než sólo, a ani VHD nejezdí úplně bez vlivu na prostředí. Takže prosím bojujme za efektivitu a nevylívejme vaničku i s dítětem že jinak než VHD je to fuj. VHD musí existovat (z mnoha důvodů) ale nikdo neřekl že jejím cílem je aby ji tvořily „dobytčáky“ pro co nejvíce lidí. Jinak, ty auta prostě těžko překonáte při dojíždění nejen komfortem, ale u operativností a rychlostí… málo kdo bydlí v paneláku vedle zastávky linky která jezdí každých 10min přímo k jeho pracovišti, nejkratší cestou a ještě pokud možno aby… Číst vice »

Adamgolias

Výsledky průzkumu trhu jasně ukazují, že lidé chtějí jezdit veřejnou dopravou, pokud je jízdenka jednoduchá- , takze to co jsme tu meli a uspesne si nechali demontovat pod zaminkou liberalizace trhu ted vymysleli v reichu. Zde to budeme dle tohoto vzoru urcite taky opet zavadet. Sice s 30 letym zpozdenim , ale nepochybuju o tom. Bude stacit jeste iracionalne zdvojnasobit pocet aut a pak se nekdo najde kdo to prosadi.Skoda ze zatim uvalsky starosta zrusi co pujde.

MHD

Liberalizaci do toho nepleť. Jen jízdenka v rámci DB stojí spoj od spoje jinou částku, a to se ještě dělí na Flexipreis a Sparangebot. Takové spojení Dessau-Bad Schandau je pro jeden vlak za 61 ev 52 Euro. Pro jiný spoj za 42 ev 22 Euro. Pokud jsi náhodný cestující, tak tě tohle studování podmínek spíše odradí.

***** Petr

Jednoduchou krásně modrou jízdenku bychom měli, ale Ostrava za tři tisíce koženkou, pendolinem za pět k tomu bonus stopadesát různých slev a navrch In 83 a půl a to nechceš zpátky ani Ty

Adamgolias

To jsi spatne pochopil. Stopadesat ruznych slev neni jednoducha jizdenka. To opravdu nechci. Pamatuju dobu kdy jedina sleva byla na dite nebo seniory. Zadny arrivy ve vlaku nebo v automatu nebo akcni do ostravy i kdyz chci do lipniku jsem neresil. To ze Ty nepochopis co znamena jednoducha jizdenka neznamena ze ja chci neco , co si vymyslis

Poudy

Blbost. Liberalizace se musí dokončit a všechno se soutěžit, to jak bude probíhat jízdné je jen na objednateli. Dokážu si představit Česko rozdělené do nějakých zón které se vzájemně prolínají, ve velikosti zhruba větších okresů kde si člověk nahází zóny které potřebuje a jak dlouho tam potřebuje jezdit, jestli půl hodiny nebo dva měsíce a jednoduše se mu vypočte cena za jízdenku s kterou bude cestovat veškerou vhd… Zóny by se daly přikupovat a prodlužovat podle potřeby, všechno samozřejmě v maximálně jednoduché aplikaci. Člověk by se nemusel zajímat o jakého dopravce, kraj nebo obec se na jeho trase jedná a… Číst vice »

Garry

Hmmmm.To je si fajn.Ale řekněte mi co bylo špatného na jednotné železnici.Jizdeky regionální+ Německo, Polsko.Vikendovky pro rodiny,Libnet a podobné slevy které vam vydala jakákoliv pokladna ČD.Dneska se vydejte s Leoexpresem do Wroclavi.Dostanete se tak akorát do pr… Systém jizdenek ČD byl téměř dokonalý.Za pár korun kamkoliv.Dneska? Vše na h…Ano, mám režijku.Ale mám ji z celé rodiny jen já.Jezdim všude autem.Protože tento nepřehledný a odporný systém liberalizace nebudu podporovat! Setkávám se se zákazníky kteří by vas za celou slavnou liberalizaci poslali tam kde slunce nesvítí!!! Liberalizace po Česku mi připomíná slavná devadesátá….

KarelI

Ten systém byl tak dokonalý, že se z něj ČD nevzpamatovaly dodnes. Doteď to je svět z minulého století.

Poudy

Ale prdlajs, vám se jen boří sen o velkém dopravci tak jako to bylo za soudruhů a urputně nesouhlasíte s vývojem ekonomiky, jinak by nebylo možné aby jste vykládal takové nesmysly. Já si náhodou moc dobře cestování vlakem přes 10-20 který pamatuji a děkuji nechci. Naopak doufám v co nejrychlejší liberalizaci a tím zničení vlhkých rudých snů o jednotné železnici.

abc123

Tak systém jízdenek, pokud vím, je snad stejný jako kdy dříve. Pokud vysloveně neřeším každou korunu, tak si akorát zvolím start, cíl, a můžu jet. Na tom nevidím nic složitého.
Pokud chci cestovat jak jen nejlevněji to jde, tak je jasné, že je to na **, když se tak dá cestovat akorát brzy ráno/večer.

Adamgolias

To je pouze veliky omyl .

Jiří Kocurek

A když bude předvolební guláš zadarmo (za dvacku), tak se najednou najde spousta lidí, kteří by si ho v restauraci nedali. Stejně tak koblihu.

Pája

Já myslím že nízká cena je jedním ze způsobů, jak lidi z aut do VHD dostat. A jednoduchost zase druhá. Tentokrát to byla kombinace obojího. Kolik procent z toho dělá cena si v téhle zvláštní době
(válka, ceny energií a paliv) netroufám ani odhadnout.

Jiří Kocurek

Údajně jen každý 10. byl přetažený z auta do VHD, kdo tu slevu využil. Zkuste sám pro sebe odhadnout, kolik lidí by jelo, kdyby to bylo zdarma. A jeli by jen proto, že to mají zdarma. A kolik lidí by se nevešlo, když jedou ráno do práce a raději by opustili vlak, protože dojet do práce chtějí. Dodám jen, že před mnoha a mnoha léty jeden študák popisoval, jak sedá na noční EC a maje režijku v něm přespává. PS: Tlačenice a jízdné zdarma, co víc by si kapsář mohl přát? Před COVIDem bylo obvyklé varování před kapsáři, když se… Číst vice »

Vlakem s kolem

A on vas někdo nuti jezdit s dělníky druhou třídou, když se tu taky naparujete? Jezdeze dal svým rok starym Mercedes-Benz a nazdar. Ne všichni si peníze tiskneme, někteří oceníme slevu. Vy máte peněz dost, tak super, klidně si v zimě za soucasne ceny energií vytápějte vas otevreny venkovní bazén. Ja zase jezdím na jidlo do jidelny do Globusu mhdeckem, protože mi z platu proste na restaurace nezbývá. Natoz na předražené vlaky v zahraničí.

Pája

Já jsem to myslel tak, že nutnost studovat podmínky více dopravců kvůli tomu, že na cestě je potřeba přestup odrazuje a něco jako naše předražená One Ticket taky. Schválně jsem se na to známých ptal, ale samozřejmě těch pár lidí není velký vzorek populace. Každopádně se podařilo získat jeden doklad na X spojů a ještě za velmi lidovou cenu

Adamgolias

A to souvisi s jednoduchou jizdenkou jak? Nijak. Jen jste proste potreboval splnit denni kvotu 100 prispevku

Samo

1. V Rakúsku tiež majú liberalizáciu a jednotný lístok na všetko.
2. Nie, IN100 neplatila na všetko ani pred liberalizáciou, len na vlaky.

Adamgolias

A co Bratislava?

ČD4ever

Ve Velké Británii pracují na návratu železnice pod státní kontrolu prostřednictvím státní organizace Great British Railways (GBR). GBR má být něco jako SŽ. Navíc má dopravcům přidělovat koncese. Uvidíme, jak to nakonec dopadne.