Informační technologie Infrastruktura Železnice Zprávy

Ukončí ETCS provoz historických vozidel? Správa železnic výjimky nepřipouští

Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy
Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy

Zavádění zabezpečovacího systému ETCS může z tuzemských kolejí vytlačit historická vozidla, především parní lokomotivy. Upozorňují na to majitelé a provozovatelé těchto strojů. Správa železniční dopravní cesty stanovila, že po roce 2025 budou muset mít všechna vozidla jedoucí po tratích vybavených ETCS mobilní část systému. A výjimky nepřipouští.

„Výjimky z výhradního provozu na tratích vybavených ETCS po roce 2025 SŽDC nepřipravuje, to by mimo jiné vedlo i k neefektivnímu využití prostředků vložených do traťové části zabezpečení ETCS. Především z hlediska bezpečnosti je možné výhody nového systému plně využít pouze v režimu výhradního provozu pod dohledem ETCS, to znamená, že na daném úseku se budu moci pohybovat pouze vozidla s palubní částí ETCS,“ uvedl mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

„To bude opravdu velký problém, bude to fakticky likvidační. Pokud nebude existovat žádná výjimka, skončí provoz historických vozidel. Vybavit parní lokomotivu systémem ETCS je nesmysl,“ reagoval Bohumír Golda, který je v tuzemsku uznávanou autoritou v oblasti parních lokomotiv. Dodal, že u muzejních vozidel žádný zásah ani udělat nelze.

Podobný problém se řešil nedávno i kolem vysílaček. O půlnoci ze 14. na 15.ledna příštího roku vyprší přechodné pětileté období, které dala dopravcům vyhláška na dovybavení vozidel. Poté nebudou moci na trať vyjet vozidla bez funkční radiostanice. Správa železnic nicméně připustila několik výjimek, z nichž jedna se týká právě historických vozidel. Parní lokomotiva tak vysílačku potřebovat nebude.

Systém ETCS se stal v poslední době předmětem mnoha debat. Mluví se například o tom, že by mohl provozně odříznout lokálky od hlavních tratí. Ministerstvo dopravy nicméně argumentuje především nutností zvýšit bezpečnost na železnici.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Jako tenhle zakon, to je skutecne vrchol neschopnosti MD…

Kopr51
Host
Kopr51

V jednom sci-fi filmu z budoucnosti byl život na Zemi paralelní. Ten moderní na povrchu, ten zastaralý v podzemí. Koukám, že až tak bujnou fantazii autoři filmu neměli…

Glo
Host
Glo

A to jako budou instalovat ETCS i do muvek? Nebo budou mít právě nějakou výjimku?

Dominik
Host
Dominik

Myslím, že jsem viděl žádost o dotaci i na MUV a MVTV (na ETCS) a když ne, tak si koupí něco nového a staré MUVky budou čistě na výluku (nebo se udělá výluka, když budou potřebovat jet 😀) a na výluku je převezou vozidlem, které ETCS mít bude (třeba nový druh MUVky).

Guláš
Host
Guláš

Problém je v tom, že AŽD není schopno ani udržet pořádně v provozu elektronický autoblok natož celý systém ETCS. Stačí deseti minutová bouřka a je to. Dodání vypáleny karty trvá celé měsíce. Tak jak jim má chodit tahle vopičárna.

koleyy
Host
koleyy

ETCS do každého vozidla! Bude se čerpat, AŽD a jiní předražení vykukové budou spokojeni, jen daňový poplatník zapláče. Je to obdobná šaškárna jako GSM-R Proč nemohlo existovat zařízení, ke kterému se připojí komerční telefon a bude to fungovat za zlomek současné ceny? Protože by si někdo málo narabal, v tom je celý problém. Kdyby průmysl na celém světě fungoval při automatizaci jako megarozkrádačka jménem ETCS, tak většina firem zkrachuje. Vojenské systémy vždy byly o kus dál než civil a navádíme snad rakety podobným systémem? Nejsem proti zvyšování bezpečnosti, ale takhle? Navrhuji tedy povinně instalovat ETCS na všechny silnice, do všech… Číst vice »

navratp
Host
navratp

Co s tím má Brusel? Asi tolik jako s bezdotykovou vodovodní baterií v devadesátých letech..

Pandrhola
Host
Pandrhola

A v Německu se to bude řešit jak ? Tam mají také spoustu provozních parních lokomotiv.

koleyy
Host
koleyy

Sešrotovat!

Martin
Host
Martin

Ja bych rekl, ze nejsou tak sikovni jako nase ministerstvo dopravy…

rýpal
Host
rýpal

co se děje? kde jsou ty bujaré oslavy a kecy zelených greténů? vy nejste šťastní ? proč tu najednou není hláška o ekologii jak úhlí škodí a že tenhle krok je dobrý ? uhelné elektrárny se taky zavírají tak proč tyhle kraksny nezavřít do muzeí? a teď osobní otázka … koho může vzrušovat jízda historickým vozidlem ? to je jako bych měl toužit po osobním voze olcit….

AAA
Host
AAA

vy nejste šťastní ?

ne, tady je svět ještě v pořádku….

Jirka
Host
Jirka

1) Kdyžtak Oltcit, ne Olcit. A, narozdíl od zdejšího tématu, pokud máte i dnes Oltcita, můžete si s ním jezdit kam chcete (a až na výjimky se to nebude měnit).
2) Svoji paranoiu řešte v zařízeních k tomu určených.

Guláš
Host
Guláš

Tomu by jsi asi NEROZUMĚL, pára je prostě symbol který ti i dnes namaluje malé dítě. A vopičárna jménem ETCS co nechtějí ani v říši tedy v Německu, to jen nástroj jak vše nacpat do Prahy, aby celá republika věděla, že v Praze jsou nejlepší. Pokud jim někdo neukradne kabel atd.

Člověk
Host
Člověk

„Ministerstvo dopravy nicméně argumentuje především nutností zvýšit bezpečnost na železnici.“ Kolik lidí v posledních 30 letech zemřelo na českých železnicích vlivem nehody, které by bylo zabránilo ETCS?

Petr
Host
Petr

Celkem dost, ale i kdyby to byl jen jeden.

Jirka
Host
Jirka

Sorry, ale uvažování „i kdyby to byl jeden“ je přesně překážka jakéhokoli dobrého řešení.

Y.K.
Host
Y.K.

Větě nerozumím. Co myslíte tím dobrým řešení za cenu sem tam nějakého života?

Martin V.
Host
Martin V.

Já jsem kdysi četl úvahu (i kvantitativně podepřenou), že kdybychom chtěli stavět bezpečnější jaderné elektrárny tím, že místo dvojitého kontejnmentu bude trojitý a všechny betonové stěny budou dvakrát tlustší, tak během stavby zemře víc dělníků při obyčejných pracovních úrazech než bude činit nárůst bezpečnosti takové elektrárny. Je to modelový příklad, ale analýza zisků a nákladů smysl má. On ten „jediný zachráněný život“ nemusí být zadarmo. Čímž samozřejmě netvrdím, že je to tento případ.

xyz
Host
xyz

Není potřeba chodit s příklady daleko – přístup typu „i kvůli jedinému zachráněnému životu má smysl“ přesně sedí pro tezi „zrušit všechny úrovňové přejezdy (přinejmenším na hlavních tratích) a nahradit je mimoúrovňovými kříženími“.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Nebo taky: „zvedněte ruku Vy, kteří nejste pro zvýšení úrovně zabezpečení na železnici“

Úroveň zabezpečení je dnes již tak vysoká, že za poskytnutí zoufale vysokých částek dostaneme zoufale nízký přínos.

Toto ale může změnit jedna jediná dokonaná čelní srážka vlaků osobní dopravy…

Petr
Host
Petr

Přesně tak, pak to jděte vysvětlovat rodinám obětí. Systém povolených ztrát, místo nasazení účinnějšího zabezpečení , se nezdá z pohledu pozůstalých nejlepší. Ostatně názor oponentů se objevil i ve zdravotnictví, tedy systém “ vyplatí se draze léčit pacienta, nebo ho nechat umřít“.

Jirka
Host
Jirka

Myslím, že přikládáte pozůstalým moc velkou váhu. A nejde o systém povolených ztrát MÍSTO zabezpečení, jde o zabezpečení tak, aby ztráty mohly být co nejmenší. Nakonec ani po Ladbroke Grove v Anglii nezačali masově nasazovat zabezpečovač, ale „jen“ se rozhodli udržovat a využívat (nevýhradně) zabezpečovače, co měli (LZB a TBL každý na jedné trati, které tehdy spíš chátraly), a nasadit TPWS (jakožto nesofistikované a ne-failsafe zařízení) široce po celé síti. Ono v tom zdravotnictví to právě funguje podobně, porovnává se tam prodloužení života ohodnocená nějakým hausnumerem s cenou (např.) léku. A samozřejmě jsou s tím problémy a spory (třeba tady:… Číst vice »

Leinad
Host
Leinad

Jaké jsou podmínky pro čelní srážku osobních vlaků?
V Moravanech najel Lv na osobák, protože a) kolejový obvod b) upravená zabezpečovačka aby se mohly ztrácet vlaky(prostá bloková podmínka). Když se budu vrtat v tom co dostává ETCS za data(kolej se bude tvářit jako volná), taky dostane blbá data.
V Čerčanech rychlík zvednul odstavený CityFrog, protože a) jízda na přivolávačku b) výpravčí řekl „máš tam volno“ c) fíra rychlíku místo toho co sám viděl na klacku jel podle toho co slyšel. Zakáže ETCS aby vlaky(pmd s cestujícími) jezdily na přivolávačky, občas na obsazenou kolej o který výpravčí tvrdí že není obsazená?

Jirka
Host
Jirka

Anebo další Krouna (nebo Lac Mégantic), které by nezabránilo ani 10 miliard do ETCS, ale zabránila by jí odvratná výhybka za pár mega…

Vbb
Host
Vbb

A co kdybyste místo výčtu nehod, které nebyly způsobeny selháním strojvedoucího, uvedl třeba poměr těch, jež selháním strojvedoucího způsobeny byly, k těm ostatním? Stéblová, Říkoním, Bohušovice, Masaryčka, Vaňov, Odry, Káranice…

Leinad
Host
Leinad

Masaryčka – té by zabránil AVV + živák navázaný na avv.
Stéblová – od té doby se pár věcí změnilo (na odjezdové návěstidlo kouká fíra, ne že si celá posádka navzájem věří že koukal ten druhej. Opakovač. )

Y.K.
Host
Y.K.

Já to samozřejmě obecně chápu, ale každý systém je jen tak bezpečný, jak určuje jeho nejslabší část. Automatizace stavědel a autoblok už nikoho nerozruší, ale za těmi všemí kolejovými obvody, počitači a failsafe zabzař , na konci tohoto hi tech kolotoče je obyčejná žárovka za barevným filtrem, na kterou mžourá unavený fíra řítící se kolem.

Martin
Host
Martin

Ano, souhlas, je to jako s kazdym bezp. opatrenim, to, ze je nekdo nemehlo a casto se rizne nozem, nelze pro vsechny ostatni narizovat krajeci automaty, v lepsim pripade na ne psat „pozor ostri moze je ostre“…

Jirka
Host
Jirka

Dobrým řešením myslím takové, které umožní dopravu s co nejméně úrazy, i smrtelnými. Jenže v to musíte počítat i ostatní vlivy, nejen oběti nehod po projetí stůj na trati s ETCS vlakem, co ho nemá. Například pokud prohibitivně zdražíte provoz lokálek (nebo i ne až tak lokálek, nebo vleček…), tak tím jen přesunete provoz na silnici, který je přeci jen nebezpečnější, i kdybychom ho porovnávali třeba s Regionovou. Tedy víc lidí umře někde jinde, abyste ušetřil jeden život po projetí stůj. Analýzy rizik mají smysl, ale aby se mohly dělat, musíte počítat s nějakými povolenými ztrátami. Pokud se ptáte konkrétně,… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

A kolik nehod bylo, jak se říká „z prdele klika“? Štěstí při vás vždy nebude.
Pak jsou tu též nemalé hmotné škody ze železáren.

Zrzek
Host
Zrzek

A kolik nehod se stalo díky vlastním předpisům drah, které si v některých případech protiřečí, nebo odkazují na části, které jsou dávno zrušeny. Čím složitější předpisy tím problematičtější je jejich dodržování. Předpisy nikdy nemůžou fungovat, protože je dělají lidé od stolu, nikoliv z praxe a názory lidí z praxe se v potaz neberou. ETCS je výmysl úředníků EU a ti žijí mimo realitu. A český úředník bude vždycky papeztejsi než papež. Jestliže se výpravčí, výhybkáři a další učí z knih 40 let starých, protože aktualizované předpisy a další podklady nebyl schopný nikdo vydat a dát je adeptům, tak je něco… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Zvláštní je, že nejlépe se ETCS uchycuje mimo EU. Švýcarsko, Norsko to drsně rozjíždí a i Čina má odvozené ETCS. Jestli ona v tom není i určitá laxnost, když infra platí z velké části někdo jiný.

Leinad
Host
Leinad

Stačí ETCS do dvojice mašin, aby se mohlo jet Kolín-Brno?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Ano. ETCS musí být pouze na vedoucí lokomotivě, ta velí a ovládá brzdu. ETCS je pouze zabezpečovač, nikoliv automatizační prvek.

Leinad
Host
Leinad

Chci říct – jestli ještě jsou tratě, kde se nemá rekuperovat, jsou tratě kde dvojice mašin ruší současnou zabezpečovačku… Ryju do SŽDC že vyžaduje interoperabilitu ale sama má tratě kam moderní mašiny nesmí.

K.S.
Host
K.S.

Když už tu Leinad uvažuje o master/slave řešení, bylo by možné postupem času vybavit nákladní vozy kabelem pro přenos signálu mezi lokomotivami a mít uprostřed vlaků umístěné něco jako B-units, což byly ve 30.-50. v USA lokomotivy bez stanoviště řízen právě dálkově?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Nebylo by to možné. Jde o peníze. Příliš vysoké náklady u desetitisíců vozů…

Leinad
Host
Leinad

Jaký je problém odvratnou výhybkou (či výkolejkou) zajistit že se vlak nedostane kam nemá, a povinnost dvou fírů?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Proč povinost dvou fírů. Kontrola bdělosti je standartním prvkem a dva fírové jsou spíše bezpečnostní problém (kecají spolu a vymýšlí kraviny…)

Leinad
Host
Leinad

Tak možná mylně jsem předpokládal, že se spíše budou hlídat. (V pražském metru jsou předpisové situace, kdy se jezdí ve dvou. ) Na páře stejně bývá fíra a topič.
Jestli klasickej živák bude lepší, beru.

Nekdo
Host
Nekdo

A co teprve kdyz jsou opacneho pohlavi 😀

BR193EEL
Host
BR193EEL

A nejsou.

dada
Host
dada

Nejlepsi kombinace je fira apomocnik ( Topic).

Martin V.
Host
Martin V.

Není mi jasné jak by (technicky) případná výjimka pro historické lokomotivy měla vypadat, pokud už na trati s výlučným provozem ETCS nebudou návěstidla. Nebude-li mít vlak ETCS přípřežní loko, tak ta informace z návěsti se snad strojvedoucímu musí nějak bezpečně dostat. Jak by jinak věděl zda a jak může pokračovat v jízdě?

K.S.
Host
K.S.

Telefonní/vysílačkové dorozumění a jízda po mezistaničních úsecích jako za Stephensona?

Martin V.
Host
Martin V.

Tak to bych si dokázal představit o jednom letním víkendu roku 2039 mezi Vídní a Brnem, aby neplatila ta věta Petra Šimrala o pár příspěvků níž, „že vlak vedený rychlíkovou parní lokomotivou (nebo třeba M 290.002) v trati Bratislava – Praha opravdu nebudeme již moci vidět…“ Ale častěji než jednou za sto let (no dobře možná jednou za 50 let 🙂 ) si to představit nedokážu.

Dušan
Host
Dušan

Technicky není rozdíl mezi parní lokomotivou nevybavenou vlakovým zabezpečovačem a vozidlem vybaveným ETCS jedoucím po trati s výhradním provozem bez návěstidel, ale s mobilní částí ETCS v režimu IZOLACE z důvodu poruchy – oboje je věc, která v praxi s určitou pravděpodobností holt nastane a bude se muset řešit nějakým tím písemným rozkazem. Pokud by chtěla SŽDC s.o. tvrdit, že „pára neprojede“, pak je to stejné jako tvrdit, že „vlak s OBU v poruše v režimu IZOLACE“ také zůstane stát na trati do doby než tam zrezaví a stane se šrotem nebo se ta trať pod ním úplně rozpadne:-))) Takže… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To jo, ale proč by sdi úřední šiml nezařehtal, obzvlášť, když mužebý papežštější než papež.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

…může být…

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Neber to až tak zabezpečovácky. V Holandsku při poruše vozidlové části smíš dojet do nejbližší dopravny rychlostí 15 km/h (u nás se navrhuje 60 km/h) a pokud vypadne traťová část, tak tě dovedou do nejbližší dopravny a tři dny se nejezdí….

Dominik
Host
Dominik

Jenže z jízdy v nouzovém režimu (tedy při poruše) by se neměla stát oberlička, jak pravidelně obcházet pravidla.
Ne, že bych tu ETCS chtěl prosazovat za každou cenu, ani si nemyslím, že nutně potřebujeme něco tak drahého (že jsme si klidně mohli vyvinout něco národního a levnějšího, kdybychom necukli zpět hned, jen co se o ETCS začali bavit), ale baví mě ty nářky, co ta a ona lokomotiva a chudáci dopravci, vždyť to je drahé, my na to nemáme, atd….

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Blbost, ten vlak by projel celkem klidně. Protože mezistaničně by jel jen on, ne ten za ním. Jen by to holt byla jízda stylem „v každé druhé (přinejlepším) stanici do boku a půl hodiny pauza“, ale pro historické jízdy (a možná ani přejezdy stavebních vlaků apod) v tom nevidím problém.

Jirka
Host
Jirka

Když Stephenson postavil Liverpool&Manchester Railway (1830), neměl tam ani jedno z toho, co píšete. Trať byla signalizovaná po oddílech cca 1mílových (policisty s vlajkami) a provoz řízen pomocí následných intervalů. V případě, že se vlak nějak zaseknul, musel od něj někdo doběhnout nazpět, aby zadržel další vlaky (což vzhledem k délce oddílů a intervalu vcelku šlo).

Telegraf, telefon ani nedejbože vysílačku tam neměl, ještě nebyly vynalezeny.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Stephenson zcela určitě neměl k dispozici vysílačku.

Anonym
Host
Anonym

Burger King, ETCS, rušení nádražek, kšefty pro kamarády, nesmyslné rozhodování. To je ve zkratce SŽDC…

dopravák
Host
dopravák

Trefné a pravdivé …

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

Blbé a nepravdivé….

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Milý internetový hrdino, melete blbosti z absolutní neznalosti věci.

Raději anonym
Host
Raději anonym

Ááá, někdo šáhl na výpravčího.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Další hrdina od klávesnice. Zkusil jste někdy řídit takový podnik sám?!? Nemám potřebu se zastávat za každou cenu ředitele Svobody, ale když někdo píše kraviny, tak se postavím i za ředitele Surého. 😉

Raději anonym
Host
Raději anonym

Proti Burger Kingu nic nemám ale jinak souhlasím. Doufám, že Bc. MBA poletí z Dobré správy co největším obloukem.

Lukáš Smolka
Host
Lukáš Smolka

A jak složité je mít na hlavních tratích ETCS + VZ. Fungovalo to doteď, tak by to tak mohlo fungovat i dále. S ETCS Vmax = 200 km/h s VZ Vmax= 160 km/h. Na tom není nic složitého.

Dalibor
Host
Dalibor

protože to by se muselo CHTÍT ale tady ne NECHCE

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

To je hodně složité. Na tratích by musely být kolejové obvody (místo jednodušších počítačů náprav), návěstidla v současném provedení a mnoho dalších věcí, které ETCS nepotřebuje. K tomu připomínám, že současným vlakovým zabezpečovačem stejně nejsou historická vozidla (až na nepodstatné výjimky) vybavena. Osobně bych si dokázal představit vyčlenění tratí pro historický provoz (například kolečko Praha Smíchov – Hostivice – Lužná – Rakovník – Beroun – Praha Smíchov), kde by klidně mohly být i mechanická návěstidla (pro provoz pod ETCS nezajímavá), ale musel by to hlavně někdo zaplatit. K tomu se zatím nikdo nechystá a tak se nelze přístupu SŽDC divit.… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Někdo tu navrhoval dát někam ten rack s ETCS, serva na základní věci jako regulátor, ovládání rozvodu atd. a pak dosadit silnější dynamo. Ono by to asi šlo, pokud daná lokomotiva není kulturní památkou. Ve Švýcarsku by jedna parní lokomotiva vybavená počítačem měla být. Otázka kam ten rack dát, jestli udělat místo v tendru, nebo jestli se to podaří dostatečně miniaturizovat a dostat někam do kabiny.

Robert
Host
Robert

SZDC si hlavně nesmyslne striktním výkladem pravidel EU ohledně ETCS situaci dost zjednodušuje na úkor dopravců a objednatelu. Nechce se jim udržovat tolik lokalek a toto je pro ně příležitost jak rušení svést na někoho jiného.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

O lokálkách zde v současné chvíli vůbec není řeč. A pokud objednatelé dělají z české železnice „socku“, nelze se divit následkům 🙁 Nejde čekat donekonečna, než se vozy 810 a jim podobné rozpadnou…

dopravák
Host
dopravák

O lokálky není řeč jen potu musejí občas vyjet i mimo lokálku, d, pokud jde o vlastní lokálku od úrovně vjezdového návěstidla na trať, ale už samotná přípojná stanice problémem být může, nemluvě o tom, že i „lokálková“ vozidla musejí občas vyjet i mimo lokálku, čehož je nezřídka využíváno i pro pravidelný provoz na „hlavní“ trati v zájmu zlepšení jeho ekonomiky.

dopravák
Host
dopravák

Nemyslím, že by na vině byla jen či většinově SŽDC, ale určitě se jí to docela hodí.

libcha
Host
libcha

Který výrok je pravidvý? 1) Do parní lokomotivy technicky nelze zabudovat mobilní část ETCS. 2) V rámci zachování historické autenticity technické památky není dovoleno provést na historickém vozidle takové úpravy. 3) Mobilní část ETCS svou cenou převyšuje tržní hodnotu historického vozidla. 4) ETCS prodraží provoz historických vozidel, neboť vyjíždějí na trať jen pár dní v roce, v kontrastu s fixními náklady na investici do ETCS. 5) Spolky vlastnící a provozující historická vozidla pracují s malými rozpočty a jsou zvyklé nedostatek financí obcházet dobrovolnickou prací, což v případě mobilky ETCS nejde. Jaké řešení je schůdné? A) Historická hnací vozidla budou provozována… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

1) by teoreticky šla realizovat. posílit dynamno aby to ukrmilo, rack dát někam do hytláku který by se stal součástí mašiny…
2) kdyby se úpravy udělaly citlivě, a odstranitelně, šlo by to. Napojit páku regulátoru přes servo, páku postavení rozvodu taky, a brzdič. a základ by byl. Ale bude to pracné a dost drahé. tj bod 3, bod 4, bod 5 se uplatní v plný míře.
B) cítil bychto tak, že pára bud epřípřeží a vlaková bede najká moderna. nicméně kouzlo parního vlaku jao takovýho je v pytli.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Stejně už dneska jezdí s párou nějaký ten Brejlovec/Bardotka.

K.S.
Host
K.S.

Ne vždy, někdy to jezdí protože se pak dělí vlak na poloviny a jezdí se se dvěma soupravami, Bratislavský Albatros si to taky odjezdí sám, stejně jako Šlechtična, nebo Skaličák Lednickou. Ale o té zvrhlosti že se vepředu jenom čoudí a tlačí se to dieselem jsem také cosi zaslechl.

Martin V.
Host
Martin V.

Historicky věrná jenom Kolešovka? Pro nejbližší období (20+ let) bych to spíš viděl z Kladna přes Lužnou až do Žatce. 🙂

Leinad
Host
Leinad

C jsem už viděl z jiných důvodů (vepředu pára, vagony o něco novější, vzadu diesel krmící topný kabel).
Jak náročné by bylo dostat návěst na mašinu která by byla vzadu? Nějak se mi nechce věřit, že ETCS bude muset být i v každém řídícím vagóně/dvakrát v každé jednotce.

Jirka
Host
Jirka

Ano, řídící vozy také potřebují vlastní ETCS. Problém by nebyl ani tak dostat návěst na lokomotivu vpředu, jako dostat informaci z balízy na vůz vzadu, který ji ještě nepřejel.

Jan
Host
Jan

Problém je v čítačke balíz, ktorá musí byť v definovanej vzdialenosti od začiatku vlaku. Musí na to existovať kabeláž, komunikačné uzly a hlavne papiere. Náročnosť bude veľmi podobná ako namontovať celé to ETCS do tej pary.

Radek Čech
Host
Radek Čech

A co si uvědomit, že máme dost jiných tratí, než koridory, kde mohou tato vozidla jezdit? Tam je nikdo omezovat nebude. A vjezd do stanic možný většinou bude. Bude-li nutná jízda po koridoru, lze řešit připojením vybaveného vozidla do čela vlaku. Není možné, aby se na trati po skončení přechodného období pohybovali vlaky, které mohou projet stůj.

Dalibor
Host
Dalibor

že těch tratí „mino“ fakt máme a hlavně těch nádraží…!!

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Pokud narážíte na nevybavení uzlu „Brno“, pak to má svou logiku. To je uzel postižení „vizí“ a je hloupostí tam dnes směřovat prostředky na vybavení ETCS, když se předpokládá, že tam pak bude vše jinak. Nicméně pokud se „vize“ nezačne plnit do roku 2030, bude muset být ETCS doplněno i na stávající konfiguraci.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Radku, poměrně rozumný příspěvek.
Jen k němu doplním: I pod ETCS jde projet Stůj, dokonce několika způsoby.

Zrzek
Host
Zrzek

A ty si myslíš, že vlak vybavený ETCS nemůže projet stůj? Po tom co jsem na vlastní oči viděl projet vlak přes přejezd, který blikal bílé a šraňky nahoře věřím na našich drahách všemu. Hlavně budou tvrdit, že je to nemožné, ale čím složitější věc, tím víc možností co nebude fungovat a ani ti závadu nedá vědět.

Jan
Host
Jan

Kedy a kde ste to videl?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Nelžete nám tady. Na přejezdu s blikající bílou jste drážní vozidlo vidět nemohl…

Bez blikavé bílé ano.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Fakt? Obávám se, že dnes už bílá blikat může, je-li přejezd „krytý“ návěstí Stůj, řešilo se to už kdysi na DF ČD, ne?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Dotyčný v diskuzi tvrdí, že viděl projet vlak přes přejezd, na kterém v tu chvíli blikalo bílé světlo.

Tento stav je opravdu nemožný…

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jo tak, to jo. Já myslel situaci typu „ještě pár sekund předtím blikalo bílé“ (ujeté vozy třeba).

Zrzek
Host
Zrzek

Pravobřežka u Mělníka, kdysi jsem to měl i natočený a viděl to i tratak. Rok cca 2008.

Zrzek
Host
Zrzek

A na téže trati příjezd vlaku v plné rychlosti přes nefunkční přejezd. O jeho nefunkčnosti se dozvěděl výpravčí až od lidí, kteří volali do stanice. Indikace funkčnosti mu to nedala vědět. Všechny varianty možností nikdy nejde vyzkoušet a namodelovat.

IGCT
Host
IGCT

No, nejsem si 100% jistý, zda je SŽDC „obviňována“ správně. Není to spíš rozhodnutí nadřazeného orgánu (drážní úřad/Ministerstvo dopravy)?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

SŽDC šéfuje ministerstvo, DÚ je státní bezpečnostní úřad. O ETCS se nerozhodlo na SŽDC, ale na úrovni evropských orgánů. A důvod, proč se tak spěchá, je čerpání dotačních prostředků.

Leinad
Host
Leinad

To nevysvětluje, proč výhradní ETCS má být na síti SŽDC dříve než DB Netz.
Někdo je papežtější než papež, evropštější než eunie. Sama SŽDC nebo MDČR?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Bezpečnost. Priorita obou.

K.S.
Host
K.S.

Teď se zeptám kohokoliv znalejšího. Co přesně říká evropská legislativa, nikoliv zdejší edikt. Pokud tam není požadavek na výhradní provoz, tak by se s tím asi dalo něco dělat u soudu. Pokud třeba totiž nebudou existovat ani výjimky pro uzly, tak se dá ono nařízení dá pokládat za diskriminační a likvidační. Ano, můžeme se na to dívat i tak že kdo chce jezdit si to má nějak zajistit, že koleje jsou SŽDC a ta si na nich může rozhodovat, jenže je také třeba brát do úvahy že koleje jsou veřejně prospěšná infrastruktura ve vlastnictví státu a ta by měla být… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

Tak hlavně není moc dobrý nápad zavádět vyhrádní provoz ETCS L2. Když už tak L3.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

L3 je s výjimkou tratí hodně podobných metru nemožný. Nejde bezpečně kontrolovat celistvost vlaku…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak moc bezpečná je Wilma? (End of train device).

jenki
Host
jenki

Nic extra. V podstatě když vypadne (ať už Wilma na lokomotivě nebo Fred na konci vlaku) tak se to strojvedoucímu signalizuje, ale to je tak všechno.
Účel dvojice Wilma / Fred totiž není až tak detekce celistvosti vlaku (a už vůbec ne na nějaké bezpečné úrovni), ale lepší brzdění hooooooodně dlouhých amerických souprav.

Y.K.
Host
Y.K.

Jestli někde bude L3 tak to budou, pokud budou, VRT s výhradním provozem ucelených VR jednotek.
Nebo bude muset do nákladní dopravy přijít nějaká revoluce, která bude garantovat ucelenost soupravy.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

To součástí toho geniálního systému fakt není náhrada koncového světla??

Jan
Host
Jan

On doteraz nikto žiadnu uspokojivú nevymyslel.

Y.K.
Host
Y.K.

Ne, zatím ještě není způsob, jak by se spolehlivě hlásily všechny přípojné vozy zabezpečovači, že jsou na svém místě a jakou to vlastně dělá délku vlaku.

Leinad
Host
Leinad

A jak to dělají jednotky, proč blbě rozsvícený Syslograf nechce jet?

Y.K.
Host
Y.K.

Jednotky mají řídicí systém, který vozovému počítači sděluje vše, od elektrodynamické brzdy a stavu brzd po tu ucelenost. Když se dvě jednotky spojí počítač ví že jsou spojené a může to předat vlakovému zabezpečovači jako přesnou délku vlaku.
Vratné soupravy jsou propojené „komunikačním vedením“ a je to jednodušší systém, nemusí být zřejmé kolik vozů je ve vlaku, nicméně jsou tam logicky závislosti mezi řídicím vozem a loko.
Nákladní vlaky nemají nic z toho, jen průběžnou brzdu. Může mít tři vozy, může mít kilometr.

Vbb
Host
Vbb

„Když se dvě jednotky spojí počítač ví že jsou spojené a může to předat vlakovému zabezpečovači jako přesnou délku vlaku.“
Nikoliv. Do zabezpečovače se to nepředává (dnes není do jakého, v budoucnu to nepůjde, pokud ta informace nebude SIL-4).
Dále, řídicí počítač ví délku té části soupravy, která se mu ohlásila. Když vám 1 vůz vypadne z komunikace, tak vám řídicí počítač ohlásí „5 vozů“ a vůbec mu nevadí to, že fyzicky jich tam je 6. Naopak, když komunikace „zamrzne“, tak hlásí 6 vozů, i když je druhá jednotka už odpojená a jedete sólo.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Koncové světlo je nahrazeno dávno – prvky zjišťování volnosti v kolejišti (KO, PoN). Musí jimi ale být vybavena celá trať (úsek) kontinuálně, aby se už světla vizuálně kontrolovat nemusela. To jsme někde v 60.-70. letech. L3 ETCS je o tom tuto kontrolu přenést z tratě zpět na vlak, vlastně se k těm „koncovým světlům“ vrátit, ale už automatizovaně, bezpečně a spojitě v čase.

Y.K.
Host
Y.K.

Součástí tohoto systému je, že vlak je „inteligentní identita“, která přesně ví jak sama vypadá (délka, brzdné výkony) a sama si cestu zabezpečuje pomocí komunikace s infra, která jen sděluje, kde je konec předchozího vlaku a důležité body na trati. Už neexistují oddíly, vlak si to spočítá podle údajů od jiných vlaků. Metra už s podobným systémem pracují, jmenuje se CBTC.

Petr
Host
Petr

Čím ale bude jezdit národní dopravce, zrovna včera vedle sebe stál jeho rychlík a zážitkový historický vlak a rozdíl byl jen v řadě lokomotivy 749/754. :-(((

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Na lokomotivy 749 i 754 ETCS nainstalovat lze. Netvrdím ale, že je to účelné…

Maršál
Host
Maršál

Otázka pro někoho zasvěceného: Četl jsem někde o přenosné mobilní části ETCS, která by měla jít v rámci možností snadno odmontovat a přemontovat jinam. Jak moc je něco takového reálně použitelné pro případ, že by se více spolku nadšenců složilo a koupili pár takových „beden“, které by si pak vždy podle potřeby půjčovali?

Graylag
Host
Graylag

Mobilní částí ETCS se běžně myslí to, co je zabudováno do vozidla. O přenosné mobilní části jsem dosud neslyšel, ale může tím být myšlena maximálně nějaká část ETCS/ERTMS, například vysílačka/telefon GSM-R. Mít přenosnou celou mobilní část je prakticky nemožné, protože součástí jsou mimo jiné snímače rychlosti a přijímače balíz, které musí být upevněny na podvozku. Celá mobilní část pak musí být přizpůsobena a schválena pro konkrétní typ vozidla. Pokud se ale zamyslíme teoreticky mohlo by být možné mít například na příležitostně provozovaných vozidlech trvale namontované snímače a přesouvat mezi vozidly mobilní stanici (tedy ten samotný počítač – a nejdražší část… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

To už jak tu někdo naznačoval (s lokomotivou), tak vyrobit ETCS „historický“ vůz (po vzoru vytápěcího vozu k Sergejům) a ten pak zařazovat do historických vlaků. Proč vůz? Protože by to mohlo být provozně levnější než lokomotiva, dalo by se to šotoušům řadit hnedka za lokomotivu, a asi by se tam daly vložit všechny potřebné věci typu snímače, odometry, rychloměr, nějakej ten ventil na vypuštění potrubí, atd… A i obsluha by si tam mohla sednout.

Jakub Rákosník
Host
Jakub Rákosník

Takový OBUhytlák by mohl být řešením. Jako dost náročný technický problém vidím dotažení SIL4 zobrazovače na lokomotivu – ale to by mělo být realizovatelné kabelem a displej by se zavěsil někam před fíru, GSM-R dtto – a druhak ošetření toho, že snímače balíz nebudou na lokomotivě, ale dále od čela vlaku.

Tohle všechno ale nebude reálné během několika následujících let. Do té doby budou mít výrobci OBU dost práce s dodávkami pro stávající vozidla, viz aktuální situace s vybavováním vozidel ČD / ČDC.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Ahoj Kubo, hele, OBU hytlák je geniální výraz 👍

Jan
Host
Jan

Problém je v tom, že do hytláku sa dá odhytlať rack OBU a modemy, možno odometriu. BTM, HMI (a GSMR telefón) musí byť na čoude.

Vbb
Host
Vbb

Nevím, kolik je max. vzdálenost čtečky balíz od roviny nárazníků, ale pro mašinky typu „Arcivévoda Karel“ by to k tomu OBU-hytláku mohlo vyjít 🙂 .
Pro albatrose či štokra (s tendrem) už asi ne.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Je to 12,5 metru za první nápravou. OBU-hytlák je nesmysl, protože bezpečně nezajistíte pevnou (neproměnnou) vzdálenost mezi čelem vlaku a čtečkou balíz (lze například vyměnit 213.901 za Albatrose a najednou projedete návěstidlo…).

Alibaba
Host
Alibaba

Tak ten OBU-hytlák (nevím co je to zkratka OBU ale to nevadí :- ) by se stejně musel přeprogramovat na každou použitou parní (ale i jinou E, M, T) mašinu. A dovedl bych si představit, že by se pak i o tu vzdálenost mezi čelem soupravy a nárazníky zkracovala délka povolení jízdy od ETCS.

Vbb
Host
Vbb

To by se samozřejmě muselo pojistit ještě předpisově.
Nicméně jako neschvalitelné to vidím taky, tady ale řešíme teoretická řešení „co by šlo, kdyby se chtělo „.

eLKá
Host
eLKá

Co ty víš, třeba to v nějaké miliardové zemi už pripravuji…

eLKá
Host
eLKá

Omlouvám se za tykání, pochopitelně – co vy víte…

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Na rozdíl od GSM-R, kde jsou taková zařízení a osobně jsem jedno takové koupil již v roce 2005 (abychom mohli jezdit do Německa) nic takového u ETCS neexistuje a existovat nebude. ETCS je zabezpečovací zařízení, ke své činnosti kromě snímačů v definovaných místech obsahuje například radar, displej strojvedoucího, dva modemy GSM-R atd…

Jakub Rákosník
Host
Jakub Rákosník

Nehledat, jak by to šlo, ale rovnou nápad bez argumentace shodit. Takhle to ETCS obecenstvu ještě více zošklivíš.

JirkaK
Host
JirkaK
Big papá Kárl
Host
Big papá Kárl

Pochopil jsem to dobře že u nás má být L2 která je kombinovaná se současným zabezpečovačem? Tím pádem nedojde k odstranění návěstidel a etcs se bude využívat jen pro ty 2 základní body jako je poloha vlaku a směr jízdy?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Pochopil jste to špatně. Po roce 2025 budou vozidla na tratích TEN-T potřebovat jen ETCS L2 a VZ nebude muset být instalována.

Radek
Host
Radek

Ale STM potřeba bude? Nebo se věří, že bude všude traťová část ETCS?

Dušan
Host
Dušan

STM potřeba nebude, pokud dojde k úplnému odstranění stávajícího národního systému (LS) z infrastruktury SŽDC s.o. A na tratích, které nejsou/nebudou vybaveny/vybavovány vlakovým zabezpečovačem to bude fungovat stejně jako doposud – bude pouze kontrolována periodicky bdělost strojvedoucího, což je stejně funkce, kterou zabezpečovač ETCS nedělá, protože to není v jeho kompetenci – dělá to buď externí technické zařízení (stejného nebo jiného výrobce než je dodavatel palubní části ETCS), nebo nově to může dělat i sama lokomotiva nezávisle na čemkoliv jiném – v rámci implementace této funkce přímo do řídícího systému vozidla softwarovými prostředky.

Ajemgut
Host
Ajemgut

Myslim a doufam, že to nikdo nedopustí a vyjimka bude udělena. Problém ale nastane až se zrekonstruuje úsek tratě, který už nebude osazen návěstidly. Tam to prostě nepůjde. Napadla mě jedině mobilní část ETCS, která by nebyla v historických lokomotivách na pevni, ale předpokládám, že je to kravina.