dkv-spojujeme

Od ledna bez vysílačky nevyjedete, varuje správa železnic dopravce

Stanoviště strojvedoucího u Bardotky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanoviště strojvedoucího u Bardotky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na české železnici se schyluje k velké změně, pokud jde o vybavení hnacích vozidel. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktuálně

Na české železnici se schyluje k velké změně, pokud jde o vybavení hnacích vozidel. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktuálně varovala dopisem dopravce, že od 15. ledna nepustí na své tratě vozidla bez zabudované vysílačky.

SŽDC přitom vychází z vyhlášky 173/1995 (dopravní řád drah) a její změny z roku 2015, která dala dopravcům pět let na přípravu. Přechodné období vyprší o půlnoci ze 14. na 15. ledna 2020. Poté nebudou moci vozidla bez funkční radiostanice vyjet.

„Protože je v současné době velkým tématem bezpečnost železničního provozu, tak toto je určitě jedním z kroků pro její zvýšení,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. Vysílačky budou povinné v místech, kde je i traťová část systému. Na nepokrytých tratích bude dál stačit mobil.

Nová povinnost ale budí hned z několika důvodů mezi dopravci emoce. Zejména menší firmy, jejichž doménou nejsou pravidelné výkony, upozorňují na vysoké náklady na pořízení a montáž v řádech statisíců. A to do dávno odepsaných strojů.

Podle Jiřího Mužíka z MBM Rail se to dotkne třeba stavebních vlaků, jejichž lokomotivy jsou často desítky let staré; na stavbě přitom popojedou často jen pár desítek metrů za den. „Na všech stavbách se používá nejlevnější řešení, ta vozidla mají často prakticky nulovou hodnotu,“ uvedl Mužík. Podle něj je proto třeba vyhlášku změnit a zohlednit pravidelnost a četnost provozu. „Se změnou této povinnosti nelze z důvodů snížení bezpečnosti provozování drážní dopravy uvažovat,“ uvedla nicméně Lenka Rezková z ministerstva dopravy.

Správa železnic připouští i výjimky. Ty se týkají například jízd s historickými vozidly a také pohraničních tratí a pohraničních stanic. U výjimek přitom existuje dvojí právní výklad. Podle některých dopravců s nimi vyhláška nepočítá, neboť jsou vůči ostatním diskriminační. Podle SŽDC jsou možné. O tom, že „výjimky se nepřipouští“ ovšem hovoří i ministerstvo dopravy.

Dopravci rovněž poukazují na v Evropě málo vídanou skutečnost, že v tuzemsku jsou hned tři rádiové systémy. Pokud lokomotiva tedy bude přejíždět z oblasti jednoho systému do druhého, bude muset mít zabudovanou duální či dokonce triální radiostanici. Přenosné zařízení připouští SŽDC jen jako zálohu v případě nouze. Bodem styku všech tří soustav je třeba stanice Opava východ.

Na druhé straně jsou relativně významné tratě, kde se jezdí pouze na „civilní mobil“. Sem patří například Praha – Kladno – Žatec, Okříšky – Znojmo – Hrušovany nebo Turnov – Jičín. „Za této situace se stát, respektive SŽDC probudila a vyžaduje, aby de facto všichni měli na každém vozidle všechno, a to napevno jako součást vozidla. Přenosný terminál se nepřipouští. Také technické parametry se náhodou poměrně vzdalují běžně dostupným zařízením,“ doplnil šéf dalšího z dopravců.

Radiové systémy na české železnici (mapa pokrytí tratí zde)

GSM-R – interoperabilní evropský systém
TRS – český národní systém
SRV – simplexní radiová síť
Šedé tratě – nic, resp. civilní mobil

Tagy lokomotivy radiové systémy na české železnici Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top vysílačky
132 komentářů