Účelnost ověřena. Vesnické podzemní P+R parkoviště daleko od vlaku zadotuje EU i stát

Návrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: Archistroj

Pro P+R parkoviště má obec čerpat z dotací bezmála 64 milionů. Jedno místo vyjde na 1,8 milionu.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Viktor

Skvělé, jedno parkovací místo za pomalu 2 mega. Nebylo by lepší za ty prachy udělat něco pro lidi, kteří to opravdu potřebují?

Suchdolák

Pokud vím, všechna „uzavřená“ parkoviště, a tím spíše ta podzemní, nemohou sloužit automobilům s násržemi na plyn, což je v moderní době dost omezující prvek pro použitelnost takového parkoviště. Navíc při intervalech linek PID v místě tohoto parkoviště nelze vůbec ani předpokládat, že by mohlo skutečně mít charakter „P+R“ = podle mě jde spíše o kamufláž pro výstavku společných garáží pro místní zbohatlíky na úkor veřejných finančních zdrojů.

218

B+R, to je dobrá hovadina..ještě by to mohli zkombinovat s P+B a R+B,prostě přijeďte čím chcete a odjedete čím chcete..

Pavel

Úplně stejně bude stavět Prostějov. Parkoviště P+R v centru města, ze kterého bude do města blíž než ze zastávek busů hromadné dopravy.

Jaaa

Tenhle dotační program by se měl okamžitě zastavit a kdo na ministerstvu schválil nastavení podmínek by se měl poroučet.

v.sp

Technická – v článku se porovnává počet míst (tedy aut) s počtem lidí. Jasně že v průměru to o moc vyšší než 1 není, ale přeci jen – to pak nejde zkontrolovat vůbec, jestli se očekávané využití splnilo, ne?

Zdeněk Hynek

Žadatel musí popsat v žádosti o dotaci, jak to doloží, pokud mu to poskytovatel dotace „sežere“, tak je za vodou. Poskytovatel dotace sleduje počet osob.

nijek

„Účelnost projektu byla ověřena během hodnocení žádosti o podporu řadou kritérií přijatelnosti“ 😀 V kritériích přijatelnosti se posuzují obecné věci typu „Projekt respektuje limity způsobilých výdajů“ nebo „Projekt nemá negativní vliv na genderovou rovnost a nevede k diskriminaci.“ CBA není nutné u těchto projektů zpracovávat. Efektivnost/účelnost investice se u tohoto typu projektu (kromě souladu s Plánem mobility nebo jiným místním dokumentem) posuzuje splněním jediné podmínky, a to že projekt parkovacího systému P+R, K+R nebo B+R bude realizován v přímé vazbě na stanici, zastávku nebo přestupní uzel, ze kterého v běžný pracovní den odjede více než 20 spojů linek veřejné dopravy.… Číst vice »

Zdeněk Hynek

Neznám tuto konkrétní výzvu, ale obecně podmínky nastavuje MMR a ještě k tomu potřebuje souhlas meziresortní komise, kde jsou zástupci příslušných ministerstev. K těm 20 spojům: řešil jsem projekt malé obce, kde měla vzniknout točna a několik parkovacích míst pro lidi, co to mají na zastávku daleko. Pokud byste zvednul počet spojů, tak projekty tohoto typu neprojdou přes přijatelnost. Chtělo by to odstupňovat podle nákladů projektu. Ale to si musí politicky prolobovat obce, minimálně na další období. V tom současném se s tím už nikdo drbat nebude.

Marian

V Mladé Boleslavi také měli dotací na parkoviště PR , které je cca 1 km od nádraží.

Nose Peak

“Za peníze z EU se staví rozhledny”, díl 2354.

Roman

To je tunel jako xxxx 🙁

Jediné co to trochu obhajuje, že bus jedoucí na ČM, ale i tak je to šílený….

Karl von Bahnhof

Takto ale to Rakousko nedoženeme, soudruzi. A v dnešní době už možná ani Polsko.

Jackub

Jak překvapivé a nečekané!

Vojta _7

Parkoviště je pro to centrum, obecní úřad, starostu… Pokud jim ta dotace projde, tak mě osobně to nevadí a nepřijde mi to důležité v době, kdy „vláda“ dělá dluh rychlostí jedné miliardy za den.

Pavel

Doporučuji k nastudování rozdíl mezi mandatorními a nemandatorními výdaji.

lojzik

mandatorní výdaj není žádné přikázání od Boha, ale lze ho změnou zákona zrušit úplně jstejně ako byl zákonem zřízen.

Ketchup1970

Aby měl ústavní soud co dělat

Trumway

Nesmysl!

Honza S

Vyhozené peníze.

Tomáš Smolka

Pokud tam jsou dotace , doufám , že cena za parkování bude příznivě nízká (když už to daňový poplatník musí platit 2x ) – samozřejmě , že to potom bude více motivační pro následné používání MHD …
(Nebo to i přes to vše zase bude jenom “rejžovačka “??????

Frantík

Za co ty mínusy?

Bolehlav

Ale za co tobě mínusy? Za otázku “ za co mínusy“? 🙂

paja

Zbytečně vyhozené peníze. Stejně tak např. v okr.městě Třebíč odstavné parkoviště cca.2km od centra neustále prázdné. Centrum opravili tak,že tam nechali desetinu puvodních parkovacích míst a podnikatelé houfně náměstí opouštějí…To se zatím krásně vybydluje….

Márty

Nezlobte se, ale před rekonstrukcí se Karlovo náměstí dalo považovat za náměstí jen stěží. Nedokážu potvrdit ani vyvrátit končící podniky na náměstí, pokud tomu tak ale skutečně je, tak bych příčiny vzhledem k 1)neustále volným patrovým garážím v obchodním domě u náměstí a 2)parkovišti přes celé Komenského náměstí hned za rohem hledal jinde. Parkování je v okolí i nyní víc než dost a Třebíč znovuzískala krásné (a skutečné) náměstí.

Nose Peak

Jo. Na půlku náměstí bych dal parkoviště, a na tu druhou Kaufland. Aby to tam žilo…

Frantík

No jo, v Praze. Litochlebské náměstí = kruháč, Letenské náměstí = Billa. Aspoň podle Mapy cz které ty názvy strkají přímo doprostřed 😀

frank

HM mrzí mě opět drobné nepřesnosti : údajné rozsáhlé parkovište u místního hřiště patří dílem k místní restauraci a dílem ke 4 hřištím od malého fotbalu, přes volejbal až po fotbal a má své využití. Údajné nezastavěné pole se opakuje již v druhém článku, je to blábol zjevně vzniklý při letmém pohledu na mapu. To místo je v úplném centru obce, obklopené starou zástavbou a údajné pole je normální louka, s normálním vlastníkem a nikdy tam pole nebylo. Už ten dům „uprostřed pole“ je toho důkazem, je to ve skutečnosti statek s číslem popisným číslo 1 za Šestajovice a léta… Číst vice »

Frantík

Z cizího krev neteče, no…
Dotace by měly být fixní, aby minimalizovali spotřebu materálu, a zároveň by se měla nějak ekonomicky zdůvodnit údržba. Nebo jak to dopadá, bude rekonstrukce a zase se bude shánět dotace.

ABCD

Když už, tak pozemní parkoviště na kraji obce, kde bude zastavovat autobus, tohle je mrhání penězi.

ABCD

Tohle je na interpelaci, jen nevím, jestli je nějaký poslanec nebo senátor, který je takový whistleblower.
Příslušný odbor na ministerstvu by se měl zamyslet. Mohl by nějaký náměstek vysvětlit, k čemu je to takto dobré po P+R systém celkově.
Bohužel je to asi jen vrcholek dotačního systémového problému.
Fajn by bylo, kdyby to převzala mainstreamová media.

ABCD

Pochvala redakci za investigativu. Dobrá práce!

Martin Šmikmátor

Ty Šestajovice jsou celé nějaké cinknuté…

Na webu obce uvádí v povinných informacích členy zastupitelstva obce Val, ne Šestajovic.

Efektivita a především motivační charakter části parkoviště 0,0. Účelová konstrukce pro získání dotace.

Parkoviště na vedlejším poli, pro veřejný zájem obhajitelné, cca 1500 m2 za cca 400.000,- Kč na jedno stání.

Zřejmě je někdo z vedení IROP patřičně saturován, resp. „na výplatní pásce dotační agentury“.

A že se neumí Šestajovice domluvit s Klánovicemi? Neumí…

Vít Jůza

Se smysluplností tohoto projektu si nejsem jist, ale argumentovat absencí kapacitní kolejové dopravy je mimo … na těch několik desítek míst skutečně kapacitně stačí autobus,

mgr.pavel

Pak tedy platit 64 milionů dotací za něco, co odveze jeden autobus? Není to příliš mnoho, Antone Pavloviči?

mgr.pavel

Příliš mnoho peněz za málo muziky, myslím.

Tom Matto

Jako ze by usporenych cca 50 osobaku v centru Prahy bylo malo? Tim se samozrejme nezastavam obecniho podzemniho parkoviste v centru, kteremu se o P+R nikdy ani nezdalo…

Dežo Horváth

Vloženým prestupem z budu na vlak se atraktivita celého parkoviště pro dojíždějící rapidně snižuje.

hroch.obojzivelny

Ten záměr teda dost odflákli. Vrátil bych jim to k dopracování. Už jen na první pohled tam chybí stavba nové rozhledny a cyklostezky.

David

P+R s rozhlednou a FVE by byl zlatý dotační grál … Možná ještě s pekárnou.

frank

cyklostezka by byla fajn minimálně na ose Klánovice – Šestajovice-Zeleneč se nabízí jen “ krásný cykloobchvat“ přes Dolní Počernice, obchvat který vás stejně kus cesty vede po silnici…

Petr Nick

na tom se zřejmě někdo ze zúčastněných stran slušně nabalí.. podmínky výběrka šité na míru.. XY sro.. na gut ..

lojzik

ono by se to dalo otočit, proč tedy ta P+R parkoviště nevznikají u těch nádraží, když tady je problém, že je to daleko.

Granja

Priorita je, že bude pro navázání na úřad. Vznikne tím první parkoviště typu: „Zaparkuj a popojeď busem“ (k vlakové zastávce).

Pink

Soudím, že u nádraží postaví druhé parkoviště a z toho prvního, kde řidič zaparkuje jeden svůj první vůz přesedne do svého druhého auta, které v tom parkovišti bude mít zaparkováno a přejede do druhého parkoviště, kde zaparkuje svůj druhý vůz. Na a na cestě domů se to obrátí. Co je vám na tom nepochopitelné?

Zlámalík

V takovém případě, kdy se dojíždí pár km, mohou být oba dva vozy elektromobily – co více si ještě přát? 😛

Radek

Ony by u těch nádraží mohly rovnou vznikat třeba i ty satelity…

Tom Matto

Zrejme v tomto pripade potreboval starosta a obyvatele pohodlne zaparkovat v centru u OU, ne se nekam tahat vlakem.

micat1

Zrovna včera jsem četl článek o tom, jak české samosprávy hospodaří s obrovskými přebytky, zatímco stát jede na dluh. V tomto kontextu je takovýhle projekt ještě absurdnější, než se na první pohled zdá. Stát vydá peníze za něco, co za prvé neslouží svému účelu a za druhé by si to obec v klidu mohla zaplatit sama.

Marek Kubík

To že se něco někde píše, neznamená že je to pravda a nebo že to tak je všude. Náš starosta si naopak v novinách stěžuje že na určité projekty nemá peníze.

micat1

Tak to náš samozřejmě taky, nikdy nikdo neřekne, máme spoustu peněz, nepotřebujeme další 😉 Ale celostátně to pravda je.

Granja

Skoro všichni mají málo, ale někteří na různé kraviny, nebo na projekty, které jsou kritizovány už v době vzniku, a přesto se podle nich postaví, aby se stavba musela za několik málo let předělat, mají peněz zázračně dost.

Dežo Horváth

To je princip dotací. Dotace zrušit a prostředky pro ně určené převést přímo na obce. Nechť si samy rozhodnou, jak s nimi naloží.

vjkm

No tak Liberec, Olomouc nebo Pardubice asi žádné přebytky mít nebudou. Ono to bude i o připravenosti projektů.

digi

Tak ono pokud chcete žádat o dotaci tak musite mit zajistěno financovani vlastní části… což na pujcku nejde, protoze neni jistota ze obec tu dotaci dostane (nedostanete dotaci ale budete platit urok z pujcky tzn kriminalka vam tuka na dveře)
Takye obce hotovost mit musi… Navic vsimněte si že takhle mluvi vetšinou bankeři soukromých společností poskytující pujčky… jde jim o KPI… manipulace je to tedy hezka ale to je tak vsechno…

Anonym ze severu

Tady je přesně vidět absurdnost fungování celého dotačního systému v podání našeho státu. Neskutečný.

Dežo Horváth

Proto by bylo nejlepší systém dotací zrušit a prostředky pro ně určené převést přímo na obce. Ty si potom budou moci samy rozhodnout, jestli je chtějí nalít do podobných projektů.

HK~

další nesmyslné dotování automobilismus z veřejných peněz, zatímco jakýkoliv projekt na železnici musí splnit kde jakou návrat, jinak se položí k ledu

David

No, já bych spíš řekl, že tohle je naopak tak trochu využívání peněz, které se každý rok přiklepnou automobilitstům, k rekonstrukci centra obce.

hroch.obojzivelny

Zaparkovat auto a jet MHD je podpora automobilismu? To jako fakt?

TnM

Zaparkovat auto a jet MHD je podpora MHD.
Jenze tady se finance urcene k tomuto ucelu vyuziji jen na „prijet autem do cile a krasne si tam zaparkovat“. Coz je presny opak. Tedy podpora automobilismu.

hroch.obojzivelny

Pokud někdo dojede do Šestajovic autem a tam zaparkuje v P+R, tak považuji za automatické, že bude chtít jinou dopravou pokračovat někam dál (nejspíš co nejdál).

mgr.pavel

„a jet MHD“ je klíčové.

Kolik lidí pojede do té obce autem, přesedne na autobus, dojede někam, přestoupí na vlak a dojede dá cíle? Málo, pokud vůbec.

Kolik lidí pojede do té obce, přesedne na autobus, a dojede do cíle? Málo, pokud vůbec (jsou takové přepravní proudy?).

P+R se má stavět u dopr.uzlů či kapacitních rychlých MHD, to zde není.

Dežo Horváth

Nedovedu si moc představit, že bude mít někdo zájem dvakrát přistupovat, aby se dostal na vlak. Ten vložený autobus je tam navíc.

Karel Mio

Prostě jednoduché využití zaklínadla „multimodální uzel“ „P+R“ na vytvoření hezkého prostranství v centru obce. Já bych nic proti tomu neměl, jakékoli pozvednutí veřejného prostoru je pozitivum. Ale za obecní, nebo žádat o dotaci na toto. Jenže to by nevycashovali tolik peněz. Obcím, zde Šestajovicím, je kupeckými počty jedno, jestli bude projekt rekonstrukce náměstí a parkovacích garáží za 98M (34 svých + 64 z dotace) nebo jen rekonstrukce náměstí za 40M (34 svých + 6 z dotace). Normální investor by se pídil po návratnosti a užitnosti, ale to tady prostě odpadá, a co by si neparkovali hned u úřadu suchou nohou.… Číst vice »

vjkm

Až to bude několik let prázdné, udělá se toho a z dalších dotací nákupní centrum.

Jaaa

To fakt nejde naprášit do Bruselu? Všichni tihle úředníci se musí třást o místo, jinak se v tomhle zlodějistánu nic nezmění.

Když už je teda hanba nefackuje.

Blzx

Nejde, tohle se nechává prostě na státech, ty jsou blíž projektu a místním podmínkám, idea je, že úředník z Bruselu tu vesnici zná hůř. Plus hromadu podmínek si reálně nastavuje stát ve svých programech. Takže pokud se to opravdu využije na ten původní účel a nepostaví se za to třeba hotel, tak je náš problém, že ty dotace nevyužijeme líp. Na místě obce bych se docela bál té kontroly. A teda je smutné, že obce generují obecně tak málo projektů, že dosáhnou vždycky na dotaci, a hlavně že jsou pravidelně tak otřesné, protože „to přece nejsou naše peníze, tak si… Číst vice »

Jan T.

Smutné to je. Část lidí se obává, že evropské peníze na obnovu Ukrajiny skončí díky korupci úplně jinde a zatím u nás plýtváme penězi na takové zbytné projekty, 80% dotace je jakoby „cizích“, ale to nikoho nepálí.

Frantík

Tady ani nejde říct „hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere“. Ty peníze se daly využít jinak.

Karel Mio

Bohužel, obce by i ty projekty měly, ale ten systém ve finále funguje tak, že pro administraci dotací si menší obce najmou „dotační poradce“, firmy, které se vyloženě živí tím, že ty dotace zprostředkovávají a dokážou zařídit (a při úspěšné administraci jim jde slušné procento z částky dotace). A tam už je to o schopnostech a kontaktech těch kterých dotačních firem. Další věc je, že i samotné hodnocení dotací je pokřivené a zasažené nelogickými požadavky pro ten který program. Nedávná zkušenost – rekonstrukce veřejného parkového prostranství a návrh zázemí pro hřiště a akce v malé obci, prakticky dřevěná otvíravá kůlna… Číst vice »

Blzx

To máte určitě pravdu, dotace jsme nastavili úplně otřesně a nejhorší je, že to je právě často na státní úrovni. EU řekne, tady máte peníze na nějaký účel a úředník tady na ministerstvu vypíše ty programy tak, že se tam hlásí nepotřebný šílenosti, nebo jsou úplně absurdně a zbytečně složité na administraci, že to podporuje ten dotační byznys těhlech příživnických firem (a to není hejt na úředníka, ten pracuje za 28k hrubého a rozhoduje o miliardách, vs firma platí tak 60k+)

Karel Mio

Ano, s temi dotacnimi firmami je to silene. Nechaji si zaplatit tu administraci, coz je radove treba 100 tis., ale pak ta jejich provize je klidne 3% z castky dotace, coz je uplne silene. Kdybychom si tolik rekli za PD, tak na nas budou koukat jak na zlodeje. Jenze jak to ten zadatel naprimo neplati, tak je mu to vlastne jedno. A takhle se to nascita, neucelne zdrazovani, provize… Dlouhodobe neudrzitelny system.

Zdeněk Hynek

Když to obec zaplatí… Já jsem procenta z dotace nikdy nebral. Mám s projektem práci ať projde, nebo ne. Ty peníze, co obec zpracovatelům zaplatí, by mohla využít jinde. Problém s příkladem, který výše uvádíte, je v tom, že ta IROPová výzva není určena na zázemí pro hřiště, takže někdo hledal cestičku kolem dotačních pravidel. Různá zázemí pro hřiště, kabiny pro fotbalisty a podobné věci, potřebuje z něčeho zaplatit spousta obcí a ono moc není z čeho. To je podle mě největší problém dotačního systému, vypisují se dotace na všechno možné, následně se místo toho, co by bylo třeba, pořizuje… Číst vice »

Honza

Tohle už není ani zavádějící, vy normálně nepokrytě lžete. Zrovna u této konkrétní výzvy, kterou zmiňujete v příspěvku, není hodnocení pokřivené vůbec. Pokřivený je požadavek obce, aby jim někdo zaplatil zázemí pro akce. 1) není vyžadováno pokrytí zelenou střechou nebo fotovoltaikou, aby bylo „zázemí“ způsobilé, klidně může být bez toho, ale bude se jim počítat pouze do doprovodné části, která je omezená limitem, 2) „Zázemí“, jak ho popisujete není u této výzvy podporováno vůbec, podporovány jsou altány a přístřešky, 3) Výzva je zaměřena na posilování ochrany a zachování přírody, biologické rozmanitosti a zelené infrastruktury, a to i v městských oblastech,… Číst vice »

Zdeněk Hynek

Kontroly se bát nemusí, pokud to postaví, jak to popsali v žádosti, počty uživatelů nikdo moc řešit nebude. Obce mají hodně záměrů, ale najít vhodnou dotaci, kde by projekt, hlavně malé obce prošel a podpora byla taková, aby obec projekt mohla zrealizovat, moc není. Možná jsem jen měl štěstí na rozumné starosty, ale spíš mi přišlo, že musím psát desítky stran studií a analýz jen proto, aby obec dostala dotaci na rekonstrukci návsi nebo na nové chodníky. Já pak musel 5 let každý rok sepisovat, kolik tam chodí lidí, kolik jich sedí na lavičkách, jako bychom na návsi postavili ruské… Číst vice »

TnM

Podpora P+R je primarne myslena jako podpora udrzitelne dopravy. Melo by to byt zodpovedne vyuzito tak, at to prispeje k prestupu lidi z aut do MHD.
Jenze sobecti komunalove v Cesku si to vykladaji jako prispevek na pekny parking u nich v centru pod uradem. A penize do podpory MHD zmizi v realne podpore dojizdky autem.
Az zas motoristi v cele s nejakym hajlujicim prodavacem sava budou vyrvavat, jak ti chudaci ridici jsou v Cesku byti vsema slunickarema, tak tady je ta vase realita.

TnM

Biti 🙈

Peeetr

No jo, jenže jak jste se zrovna dočetl, tak na to tu dotaci dostanou, protože to je v souladu s těmi novými zelenými EU normami, které dále podporují dotace na stavbu parkovišť osobáků.

Stačí si jen zaplatit dotační byrokratické odborníky, kteří díky svému geniálnímu know-how do projektu napíší, že to parkoviště využívání aut jako v minulosti nenavyšuje, ale nyní moderně snižuje.