Naháněči, nelegálové, impulzivní cestující. Pro spokojený Uber jsou vedlejší, letiště mu otevřelo cestu

Naháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.czNaháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.cz

Problémy jsou podle šéfa Uberu jen sekundární. Jízdy na letiště představují až pětinu objemu tržeb.

Alternativní taxislužba Uber slaví v těchto dnech 10 let na českém trhu. Poslední rok byl pro firmu ve znamení startu exkluzivní spolupráce s pražským letištěm. Zvládnout tamní taxikářské prostředí a přesvědčit cestující, aby používali pro objednávání vozů výhradně aplikaci či kiosek, není pro firmu jednoduché.

V posledním roce jsme se postarali o to, aby všechno fungovalo tak, jak má, a teď už se můžeme soustředit na další věci,“ řekl Zdopravy.cz manažer Uberu pro ČR Štěpán Šindelář.

Naznačil třeba expanzi do dalších českých měst kromě současné Prahy, Brna, Ostravy či Plzně a start nové služby pro specifickou skupinu zákazníků.

Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku. Zdroj: Uber

Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Česko.

Letiště nám ale svou prestiží otevřelo dveře, jednání s automobilkama o cenách je nyní jednodušší,” popsal Šindelář. Jízdy na letiště podle něj v sezoně představují i pětinu objemu Uberu v Česku.

Složité prostředí

Na letišti však firma stále musí bojovat s „naháněči“ z konkurenčních služeb a s nelegálními „štafly“, které se snaží si z lukrativního letištního krajíce také odkousnout.

To prostředí je skutečně složité. Problémy s naháněči tu řešíme společně s letištěm od začátku. Bohužel se to zatím úplně nepodařilo,“ připouští Šindelář.

Letiště podle něj hledá nějakou cestu, jak celý prostor před terminály v tomto ohledu zkultivovat.

Zároveň se ale letiště snaží uspokojit „impulzivní cestující“, kteří odmítají aplikaci Uberu či zadávání e-mailové adresy do kiosku. Nedávno spustilo tržní konzultace, které by měly najít možnost další taxislužby pro tento typ zákazníků reprezentovaný například exministrem Miroslavem Kalouskem.

Rozčílený Kalousek a záhada předražené jízdy. Letiště si start Uberu i přes problémy pochvaluje

Sekundárního dodavatele pro odlehlejší parkoviště se však Uber neobává. Exkluzivní první pruhy před terminály použít nikdo jiný po celou dobu pětiletého kontraktu nesmí.

Ta skupina cestujících, kteří nechtějí registraci ani zadání e-mailu, je tak vzácná, že se nemusí řešit nějakým velkým počtem aut. Ten segment není velký,“ věří manažer.

Celý problém je v tom, že podle české legislativy musí přijít po ukončení jízdy zákazníkovi potvrzení o přepravě na adresu elektronické pošty.

Pražské letiště vyhoví „impulsivním cestujícím“, nabídne opět i klasické taxíky

Uber to řešil i s ministerstvem dopravy, které je podle Šindeláře velmi vstřícné, ale zároveň docela komisní v tom, jak má onen doklad vypadat.

Úspěšná sezona

Projekt Uber Airport je pro americkou platformu největší nejen v Česku, ale i v regionu střední a východní Evropy. Konzultace s letištěm začaly už v roce 2018. První tendr byl však zrušen a po následném druhém trvaly další rok právní bitvy.

Jsme ale velmi spokojeni, jak nyní služba vypadá. Sezonu jsme zvládli úspěšně,“ pochvaloval si Šindelář.

Po loňském rozjezdu musela firma například operativně reagovat na vyšší počty cestujících než ukazovaly prognózy a navyšovat tak počet vozů. Musely se také nasadit zmíněné kiosky, které jsou v provozu pouze v Česku.

To vše jsou však podle něj sekundární problémy, protože naplánované objemy přeprav Uber na letišti plní.

„Uber z kiosku“ má Praha jako jediná na světě. Šéf taxislužby vysvětluje změny na letišti

Kiosky byly v Uberu interní téma už dlouho, testovaly se třeba v Torontu v roce 2018. Uspěly však až tady, mají smysl hlavně pro velké dopravní huby,“ uvedl Šindelář. Podle něj je používá až 20 procent lidí, záleží však na sezónnosti a na konkrétních letech.

Když se létá z lokalit, kde nejsme jako Uber silní, tak se kiosek využívá více,“ vysvětluje.

Za deset let působení v Česku platformu Uber využilo podle dat firmy více než 23 000 řidičů, kteří přepravili 4,6 milionu pasažérů. Nejvytíženější jsou pátky a soboty večer. Průměrná jízda trvá přibližně 16 minut.

Kromě Uberu působí v tuzemsku i další podobné služby, jako je estonský Bolt nebo česká aplikace Liftago.

Uber převzal taxislužbu na pražském letišti.
Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberKiosek na registraci a objednávání taxi společnosti Uber na pražském letišti. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: Uber
Tagy Letiště Václava Havla Praha taxi taxi na letiště Uber Uber Airport Prague
39 komentářů