„Uber z kiosku“ má Praha jako jediná na světě. Šéf taxislužby vysvětluje změny na letišti

Uber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: Uber

V rozhovoru s deníkem Zdopravy.cz přibližuje Štěpán Šindelář nástupní sazbu či cenu za kilometr.

V úterý 26. září převzala taxislužbu na pražském letišti společnost Uber. Firma zvítězila v tendru a získala kontrakt na pět let. Na dotazy deníku Zdopravy.cz, co všechno se pro cestující mění, odpovídal Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Česko.

Na pražské letiště zajížděly dlouhá léta klasické taxíky. Celý proces byl pro klienty možná desítky let neměnný. Přibližte prosím, co všechno se pro lidi změní.

Jedním z hlavních požadavků Letiště Praha na vítěze tenderu bylo poskytnout cestujícím pevně stanovenou cenu jízdy předem. Právě to je přitom princip, na kterém Uber platforma dlouhodobě funguje. Cestující budou nově vždy znát cenu své jízdy před nástupem do vozu. Totéž platí i pro trasu, což znamená, že ani cestující, kteří navštíví Prahu poprvé, nebudou mylně informováni o délce trasy. Každý zákazník, který využije služby Uber Airport, uvidí okamžitě po potvrzení objednávky přímo v aplikaci informaci o SPZ, modelu a barvě vozu, který jej z letiště odveze, a hodnocení řidiče. Ve výběrovém řízení byla také přísně stanovena kvalita vozů. Auta nesmějí být starší než 5 let a musí mít extra prostor pro nohy a zavazadla.

Bude prostředí aplikace vypadat při objednávce Uberu z letiště stejně jako běžně ve městech?

Ano, ale na letišti zavádíme i nové řešení – odbavení pomocí kódu PIN. Cestující obdrží při rezervaci šestimístný PIN kód a budou nasměrováni k prvnímu autu ve frontě vozidel, která již čekají před terminálem. Letiště Václava Havla Praha patří mezi čtyři letiště na světě, kde Uber toto řešení využívá.

Uber převzal taxislužbu na pražském letišti, na Václavské náměstí vás odveze přibližně za 713 korun

Co odbavení na letišti, na co se má cestující připravit?

Kromě uvedených řešení bude na přání zákazníka možné poskytnout vůz s autosedačkou pro rodiny s dětmi. Součástí podmínek spolupráce je také povinnost přepravy osob se sníženou pohyblivostí.

Řekněme, že o vaše služby projeví zájem někdo, kdo nebude mít v tu chvíli k dispozici z jakéhokoliv důvodu chytrý telefon nebo vaší aplikaci. Postaráte se také o tyto cestující? Jak?

Ano, cestující, kteří nemají aplikaci Uber, budou mít možnost objednat si jízdu fyzicky v příletových halách obou terminálů na speciálních kioscích, které jsou v rámci Uberu zatím jediné svého druhu na světě. Na každém terminálu bude možné objednat jízdu také u speciálních přepážek. Cestující sdělí obsluze přepážky cílovou destinaci a následně po platbě, ať už v hotovosti, nebo kartou, dostanou pokyny, do kterého vozu nastoupit. Tato informace jim pro přehlednost dorazí také SMS zprávou.

Uber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: UberUber převzal taxislužbu na pražském letišti. Zdroj: Uber

Asi mi nebudete rozporovat, že se zajížděním na letiště se pojí jakási úroveň prestiže. Spousta lidí vás může mít stále zafixované jako aplikaci pro technologické nadšence. Máte ve firmě s provozováním podobné služby již nějaké zkušenosti, například ze zahraničí?

Uber v současné době působí na více než 250 letištích po celém světě včetně téměř 10 evropských. V regionu střední a východní Evropy je Praha po Varšavě druhým městem, kde mohou cestující využívat Uber jako oficiální možnost dopravy na letiště a z něj. V rámci partnerství s letištěm Frédérica Chopina ve Varšavě si tam můžete objednat Uber hned na první pruhy před příletovými halami. Spolupráce s letišti je pro Uber přirozená, protože jsme globální společnost a lidé, kteří používají Uber ve své zemi, rádi využijí stejnou aplikaci i při cestách do zahraničí.

Kdo budou vaši řidiči? Musí splňovat nějaké podmínky, nebo může vozit kdokoliv?

Je samozřejmostí, že všichni řidiči musí mít licenci na provozování taxislužby. Uber ověřuje řidiče na úrovni dokladů a pomocí technologie verifikace v reálném čase. Pokud řidiči splňují požadavky kladené námi a letištěm, mohou jezdit v rámci produktu Uber Airport. V koncesní smlouvě s letištěm stojí, že všichni řidiči musí splnit řadu podmínek, jako například hovořit česky a mít alespoň základní znalost anglického jazyka. Musí také projít letištním bezpečnostním školením, takže budou prověření námi i letištěm.

Můžete alespoň řádově naznačit, kolik automobilů má taxislužbu na letiště zajišťovat? Bude jich ve srovnání se stávajícím provozovatelem stejně?

K zahájení provozu máme v produktu k dispozici téměř 300 způsobilých vozidel, včetně téměř 100 elektromobilů. Dostupnost vozů na letišti bude přizpůsobena podle aktuální poptávky tak, aby byla zajištěna dopravní obslužnost a cestující mohli služby využívat bez delšího čekání.

Jakými auty se cestující svezou? Byl v tendru požadavek i na druh pohonu? V jaké míře zapojení?

Jedním z požadavků byl vozový park ve stáří maximálně do pěti let z vozů převážně vyšší střední třídy. Zavázali jsme se ke vzrůstajícímu podílu elektromobilů letištní flotily. Za tímto účelem, ale také proto, abychom našim partnerům pomohli sjednotit jejich specializované vozové parky, se nám podařilo vyjednat atraktivní nabídky pro naše partnerské řidiče, kteří budou jezdit v rámci Uber Airport.

Nabídnete i prémiové a naopak i levnější kategorie vozidel, jako to nabízíte ve městech?

V rámci produktu Uber Airport je vzhledem k povaze služby k dispozici jednotný standardní vozový park složený převážně z vozidel vyšší střední třídy ve stáří maximálně do pěti let. Kromě toho si cestující mohou objednat i další typy jízd, včetně nejprémiovějšího Uber Black nebo cenově nejdostupnějšího Uber X, na expresní parkoviště před terminálem.

Všechny nepochybně zajímá jízdné, za které máte jezdit. Jaká bude nástupní sazba? Na kolik vyjde kilometrová a minutová jízda?

Hlavním rozdílem pro cestující bude především předběžné stanovení ceny. Cestující se budou moci rozhodnout ještě před nástupem do vozu. Při tvorbě cen jsme museli vzít v úvahu mnoho faktorů – na jedné straně kvalitu služeb tohoto specializovaného produktu, na straně druhé cenový strop stanovený městem a reálná očekávání cestujících a řidičů. Nástupní sazba je 60 Kč, přičemž cena za jeden kilometr je 27,50 Kč ve dne a 36 Kč v noci (mezi 22:00 a 05:00). Náklady na minutu jízdy ve dne činí 2,80 Kč.

Kolik cestující průměrně zaplatí za cestu z letiště na Václavské náměstí?

Odhadujeme, že tato cesta bude přibližně o 15–40 % levnější než dříve.

Zákazník musí nově znát cenu předem. Byla pro vás taková podmínka komplikací?

Předem stanovená cena jízdy je jedním z hlavních principů Uberu, na kterém fungujeme již řadu let.

Výsledná cena jízdného nesmí překročit dohodnutou cenu ani při změně trasy. Jak hodláte řešit situace, kdy si zákazník nastaví nejdříve jako cíl hotel v Dejvicích, a následně ho změní na bar v centru Prahy?

V tomto případě se nemění trasa, ale dochází ke změně cíle. Podmínka letiště, že se nesmí změnit cena jízdného, se vztahuje na situace, které nastaly v minulosti, kdy byl pasažér namísto nejkratší možné trasy přepravován po celém městě. Možnost změnit cílovou destinaci v průběhu cesty má pouze cestující, ale k tomu potřebuje potvrdit novou cenu. Bez potvrzení zůstává cílová destinace i trasa stejná.

Dovolím si na závěr krátce odbočit od letiště k fungování vaší společnosti v tuzemsku. Kde všude už si mohou zájemci odvoz Uberem objednat?

Uber v současné době působí již ve čtyřech českých městech a meziročně zdvojnásobil svůj dosah. Kromě Prahy a Brna jsme spustili Ostravu a Plzeň, kde v současné době rozšiřujeme základnu řidičů i cestujících a objevujeme specifika těchto měst.

Jak hodnotíte vývoj tuzemského trhu od vašeho příchodu ve srovnání s okolními státy? Bylo pro vás zdejší prostředí v boji s legislativou či konkurencí stejné jako jinde?

Trh se rozhodně změnil ve prospěch cestujících. Uber funguje v souladu s platnými předpisy a chce spolupracovat s úřady, abychom společně vždy nalezli správnou rovnováhu, která na jedné straně odpovídá potřebě měnících se předpisů, ale na druhé straně také odráží nové technologie a není příliš komplikovaná. Z hlediska konkurence je situace v celém regionu střední a východní Evropy poměrně podobná. Je to velmi konkurenční trh.

Víte už, kam byste rádi expandovali dále?

V současné době se plně soustředíme na čtyři výše zmíněná města, ve kterých působíme – Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň. Do budoucna nemůžeme expanzi vyloučit, ale každému rozšiřování našich služeb předchází důkladná analýza a při vstupu do nových měst se snažíme být ekonomicky zodpovědní.

Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Českou republiku. Zdroj: Uber

Štěpán Šindelář, provozní manažer Uberu pro Česko.
Zdroj: Uber

Tagy letiště praha prg taxi taxi na letiště taxislužba na Letišti Václava Havla Uber Uber Airport Prague
46 komentářů