U havarovaného vlaku řešíme, zda se vyplatí opravit, říká po nehodě šéf GWTR

Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekceNehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce

Společnost GW Train může s velkou  pravděpodobností odepsat po dnešní nehodě u Křemže jeden z jedenácti vozů RegioSprinter, který používá

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Žatecký

Státní dopravce vždy počítá s nějakou zálohou a je schopen při mimořádnostech nasadit náhraní soupravu. Soukromníci jednodušše spoj odřeknou, a jak se cestující dopraví nikoho neinteresuje. Viz nehoda LeoExpewau v Přerově apod…

d

Předmětem Bezpečnostního doporučení bylo instalovat na tratích, kde se používá zjednodušené řízení dopravy podle § 19 vyhl. č. 173/1995 Sb., přednostně na železniční trati Číčenice – Volary, vzhledem k opakovanému vzniku závažných nehod a značné intenzitě drážní dopravy na této trati, technické (zabezpečovací) zařízení, kterým se vyloučí možné selhání lidského činitele a tím vznik závažných nehod, nehod a ohrožení v drážní dopravě, tj. především nedovolené odjezdy vlaků z dopraven.

….

d

• ze dne 22. 7. 2004 mezi dopravnami Bavorov a Strunkovice nad Blanicí, kdy došlo ke srážce vlaků Os 18008 a Os 18035;
• ze dne 1. 9. 2007 mezi dopravnami Bavorov a Vodňany, kdy došlo ke srážce vlaků Os 18003 a Os 18032;
• ze dne 2. 2. 2011 mezi dopravnou Vodňany a přilehlou stanicí Číčenice, kdy došlo ke srážce vlaků Os 18003 a Mn 88850;
• ze dne 4. 2. 2014 v dopravně Lípa, ze které nedovoleně odjel vlak Os 15966.

Tím nechci GW bránit, ale na tohle se zapomnělo, že?

Chachar Budvar

Porovnejte si počty MU dle ujetých vlkm a uvidíte, jací jsou ZimoloKrygarovci přeborníci na bezpečnost.
Toto opravdu není platná argumentace, jíž by někdo znalý provozu obhajoval soukromníky.

Jan

Prostě podle mě není aby měla jedna firma čelní střet 7/2017. Dále nyní 5/2018. Když dráhy měly pokud Vím paskov 2009. Na takové náhody já nevěřím.

noerf

Jenom na trati Cicenice – Nové Údolí měli v roce 2002 nebo 2003 CD celní střet a v roce 2010 nebo 2011 se srazil vlak CD s nákladním, když vyjel dříve ze stanice.
A je to zhruba rok, co přijel vlak CD navestidlo v Praze na nádraží.

AAA

Rok? A co včera v Chuchli?

Jan Šindelář

Toto je oficiální vyjádření SŽDC: „Trať je od 14. dubna 2018 vybavena funkčním TRS, a to včetně funkce Generální stop. Celý systém zareagoval správně na vzniklou situaci – projetí návěsti stůj. Problém je bohužel ve vybavenosti vozidel radiostanicí. Přestože výpravčí okamžitě použila předepsaný nouzový telefonický kontakt se strojvůdci, s ohledem na krátký čas stihla kontaktovat pouze jednoho z nich“.

Otázkou je, kdo má zajistit, aby byla vozidla systémem vybavena. Nejspíš právě SŽDC v prohlášení o dráze, případně MD ve vyhlášce.

Jan

Jo to jsem nevěděl, že nemají nějakou základní analogovou radiostanici. Já myslel, že ta debata asi před 3 měsíci byla původně o tom, že na druhé trati, kterou obsluhují, nebylo součástí slavného výběrového řízen kraje ani v jiných předpisech, že dopravce musí namontovat nějaký systém radioblok. Který tam byl po nějaké brutálnější nehodě z 90, jako jeden z mála v ČR. Ten pokud to chápu má nějaké další funkce jako gps a spol. A oni neměli, degradovali to. Až po mediální masáži řekli, že si jej koupí.

Michal

Ale oni ve vozidle radiostanici mají a hlasovou volbou by neměl být problém se jim dovolat.

Chachar Budvar

TRS je na trati již několik let. To co spustili v půlce dubna je pouze automatizace zastavení vlaků, když některý projel&řízl.

železničář v důchodu

Jan Šindelář: „Otázkou je, kdo má zajistit, aby byla vozidla systémem vybavena. Nejspíš právě SŽDC v prohlášení o dráze, případně MD ve vyhlášce.“
Zajistit to musí dopravce – tou pravou otázkou ve skutečnosti je, kdo a za jakých podmínek může povolit, aby řádně nevybavené vozidlo bylo připuštěno k jízdě po řádně vybavené trati (navíc s dopravnami dálkově ovládanými a neobsazenými dopravními zaměstnanci), byť NTR na ní ani nedosahuje 100 km/h.

železničář v důchodu

Jan:
Radioblok byl, pokud vím, vyvinut pro tratě se „zjednodušenou“ dopravou (podle předpisu SŽDC D3) a pro jeho provozování platí předpis SŽDC D4, ale na trati České Budějovice – Volary je, pokud vím, regulérní traťové zabezpečovací zařízení s odjezdovými návěstidly (byť s dálkovým ovládáním).

Jiří2

Důvodem, proč vlak GWTR nebyl vybaven TRS a Gen. stopem je to, že to česká legislativa NEVYŽADUJE. Vyžaduje kdejaké hlouposti, ale tohle bohužel ne. Možná by si to SŽDC mohlo dát do prohlášení o dráze, pokud to zase MBM nenapadne a UICR nezruší, jako čísla licencí. Generální stop není všespásný a to že vozidlo má TRSku ještě neznamená, že ta je propojena s ventilem brzdy. Třeba radiostanice Köleda a zahraniční vozidla. A jezdí s nimi i ČD. To co této nehodě mohlo zabránit byl a je systém. Když to nikdo nevyžaduje, není to povinné, nelze za to soudit toho, kdo… Číst vice »

Jiří2

Co mám informace, kmenoví strojvedoucí GWTR jsou velice znalí a výpravčí SŽDC si je pochvalují. Např. při sjednávání posunu, především se nechovají nadřazeně jako někteří fírové ČD.

A nedílnou součástí generálního stopu je i hlasová výzva. Takže i s nepropojenou vysílačkou může vlak zastavit, ale záleží na rychlosti reakce strojvedoucího.

Jan

A pokračujme dál, tím, že se vymění analogový trs za gsmr, ale nedá se etcs, a nedá do výhledu ani na 10 let, (možná je problém i ve radiostanici ve vlaku, nevím) tak podle mých informací není generální stop funkční ani na například na jednokolejné Opava Ostrava. A MD chce soutěžit, takže ke zpožděným EC by tam přibyl další subjekt, třeba low cost. A to je větší průšvih, nepřehledná trať se 100 km/h než lokálka s rychlostmi 30-55 km/h se sporadickým provozem.

Train Driver

To Jiří2: strojvedoucí jezdící nyní u GW byli vesměs až na pár vyjímek všichni zaměstnanci ČD než to kraj přiklepl GW. To jen pro Vaši informaci….

Martin

Jiří, je to trochu složitější. Pokud vím, GW Tr používá na svých vozidlech MESA 23 (Funkwerk) Ty umějí v českém módu vyhodnotit generální stop. Strojvedoucímu je předán akusticky a opticky. Máte pravdu, že ne všechna vozidla s MESA23 ji mají propojenou s VZ, případně SIFA. Například vozy 840 /841 ČD mají příslušné moduly a propojení a příjem generálního stop tedy způsobí nucené zastavení vlaku. Tolik pro upřesnění.

Pavels

Neco od CD byste si vy kaspari pujcit nechteli? Ja vim, ze jsem svym pristupem k souktomnikum na ceske zeleznici protivnej, ale tak to proste je. Kdejaky kaspar, ktery da dohrtomady tri soupravy, muze soutezit a vysoutezit a pak se mu neco pokaka a je v prd… V zadeli, a odskacou to cestujici.

Prosim pekne opravte to „zvarovat“ za „zvazovat“. Hacky si zvladnete doplnit, ze jo:-)

Honza

No, tak jednoduchý to zas není získat licenci na provoz železniční dopravy 🙂 ČD je co se dokonalosti týče taky ještě velmi daleko, kdyby byly tak dokonalý tak tu žádné soukromníky nemáme 😉 Tady bych nevinil ani tak soukromníky, když to řeknu blbě využily skuliny které jím zákon potažmo SŽDC dává, v nějakém minulém komentáři jsem to četl, pokud SŽDC nenastaví jasná pravidla na standarty kterým musí být vozidla v tomhle ohledu vybavena, tak to nikoho nedonutí si něco pořizovat. Je to smutné, ale lidské životy jsou až na druhém místě…

noerf

Kdyby se místo národního zabezpecovace používalo u rekonstruovaných tratí pouze ETCS, tak by stát ušetřil a vyřadili by se automaticky staré sroty.

Petr Tříska

Kdyby se měla instalovat traťová část a mobilní část systému ETCS, tak jsou náklady v řádu stovek milionů korun, nevyšla by ekonomická analýza a trať se rovnou zruší!!! Na této trati žádný národní vlakový zabezpečovač vůbec není – možná pouze kontrola bdělosti strojvedoucího.

noerf

Petr Tříska: Pokud se bavíme o trati České Budějovice – Černý Kříž, tak je zde cca 9 míst, kde se vlaky mohou krizovat. Druhá věc je, ze se zde tahají nesmyslné telefony na mezistanicni spojení a dodelavali se dodatečně kamery, což znamenalo dodatečné podvrty a překopání nových nástupišť. A to nemluvím o nákupu prázdných výstavních budov ze strany SZDC od CD jako Kajov či poloprazdnych jako Kremze (bez jakékoliv technologie). A pokud se bavíme o převodu pozemků potřebné miliardy na zabezpečení ETCS dostaneme. A možná by vyzbylo i na elektrifikaci do Českého Krumlova (Kajova), když Český Krumlov je druhé nejnavstevovanejsi… Číst vice »

Miloň

Krásné postřehy sepsané 14 dní před nehodou… https://bit.ly/2HMNouX

Jan

Hustý no.

Train Driver

Tak trošku blbost, to by ten strojvedoucí byl hodně blbej a neznalej předpisů a to si nikdo nelajzne. Ještě tak ta ohlašovací povinnost. Též sem jezdil D3 a někdy se opravdu může zapomenout. Ale jinak fakt blbost a vymyšlené řeči a spekulace alá jedna bába povídala. Jak jsem už uvedl výše, až na pár vyjímek zde jezdí většina fírů, kteří přešli od ČD. Takže tu jezdí už dost dlouho….

Jan

Co hádám, že stát opět nemá nějaké istrumenty, jak ty dopravce za to brutálně pokutovat.

Radek

Šíří se zprávy, že jednotky neměly TRS s G-Stop (i když je na to trať vybavená). Možná by to stálo za dotaz na pana ředitele.

jiri podolsky

Na trati C.B-Volary TRS+generalni stop funguji TRI tydny.GWTR ma radiostanice objednany.

Jan

A oni nemají žádnou radiostanici? Žádnou certifikovanou vysílačku ve vozidle?

Petr Tříska

To Jan: proč se pídíte zrovna po „certifikované“ vysílačce?

DP

Koukám že dnes průkaz strojvedoucího dají každému, to je normální jezdit na červenou na železnici !
Doufám že viník půjde sedět za obecné ohrožení…

Michal

No viník bohužel už jendo projetí z poslední doby měl.

A trochu nechápu tvrzení majitele GWTR, že to nebyl jejich zaměstnanec, ale agenturní… koho zajímá podoba smluvního vztahu mezi GWTR a strojvůdcem?

Chachar Budvar

Tomu se, Michale, říká zbavení se odpovědnosti. Tím, že Robík poukazuje na agenturníka (byť víme, že si ho najali), tak se jakoby očišťuje a vinu ze sebe smývá. Je rád, že to na někoho můžou hodit a „lepší“ dopravce není s MÚ tak spojován. Pocity dělají hodně. Jinak za necelé 3 roky pustí z kriminálu toho experta, co v Golčáku ožralý zabil 2 lidi, když tranzistorem vlétl do otevřeného přejezdu. Fírů je málo, tak mne napadlo….

Tom

Bež si to zkusit ty chytroline …

Chachar Budvar

Zkusil bych si to a rád! Rozhodně ale ne za peníze nabízené mimo holding Národního.

Honza

Chachar Budvar – to ČD vážně platí tak dobře? 😀 Spíš mám opačné informace – u soukromníků ma strojvedoucí víc než u národního.

Pavels

Chachare, Tom reagoval na DP.

Jiří2

Doporučuji pustit si na YouTube videa Stanislava Fanty, tuším že se to jmenuje Soukromí dopravci a půjčovny strojvedoucích. Dozvíte se, jak to s těmi agenturami je… Nějaká kačka navíc za to nestojí…

petr.r

když není jejich zaměstnanec, ale agenturní tak gwrtr nemusí hlídat školení, pracovní dobu atd. Třeba vyjde najevo, že měl dvě práce a do vlaku si přišel jen odpočinout.

Bery

Chachar Budvar:
Jake zbaveni odpovednosti ? Objednatel ma smlouvu s agenturnikem ? Nebo snad cestujici maji smlouvu s agenturnikem ? Pokud si nedokaze agenturniky ohlidat, nema si je brat… jeho problem a jeho plna odpovednost.

nenadrazak

Agentura Rail Job s.r.o. Česká Třebová – základní jmení 100 tis., jeden jednatel, plno živností – od činnost lesního hospodáře přes výrobu kolejových vozidel až po návrhářskou činnost, modeling atd.
Předpokládám, že nějaký fíra od jiného dopravce si na režijku ve svém volnu přejede do místa výkonu sjednané práce na dohodu, tam si něco odjezdí a pak se vrátí do kmenového depa

železničář v důchodu

Michal (a další): „A trochu nechápu tvrzení majitele GWTR, že to nebyl jejich zaměstnanec, ale agenturní…“
Ale Krigar přece nikde neřekl, že by to nebyl zaměstnanec GWTR – pouze to, že jeho příchod zprostředkovala „agentura“ = cituji: „Je od agentury RailJob, u nás má pracovní poměr. Máme od nich tři strojvedoucí, jezdí na trati od prosince.“

Chachar Budvar

Láry fáry. Starost o zraněné, tu mu vyloženě baštím. Tramvaj se jim hodí zrušit, protože mají kritický nedostatek n.d. na jiné. Budou kanibalizovat. Vstřícností kraje (již mnohokráte projevenou) jim bude jistě snížen závazek nízkopodlažnosti, objednavatele se bát nemusí. Raději bych od něj četl chlapácky férovou informaci, kdy osadí zbývající stroje TRSkou s generálním stopem. Neboť toto řešení nehodě dokáže zabránit. Jinak jsou to obvykle obyčejné kecy v kleci…

Michal

Jste málo radikální. Oni tu nehodu schválne zinscenovali, aby měli náhradní díly.

Jinak doufám, že večerní léky vám zaberou lépe než ty polední…

Chachar Budvar

To je zvláštní. Vždy když dojdou argumenty, tak nasazujete léky?

AAA

Tak to měli proti sobě rovnou poslat dva sprintery, ne?

Michal

Dva sprintery by už vypadali podezřele, navíc tolik dílů najednou nepotřebujou.

AAA

Teď možná ne, ale časem… 🙂

Tunel

Soukromník se předvedl v plné parádě.

Michal

To bude určitě tím, že je to soukromník využívající levné a nekvalitní agenturní zaměstnance.

Odborově sdružení zaměstnanci státních firem nikdy žádnou nehodu nezpůsobili a už vůbec ne v roce 2004 nebo 2011.

AAA

Žádnou nehodu nezpůsobili a ty roky taky nesouhlasí 🙂

Martin Chovanec

I NASA explodoval raketoplán.

AAA

dva

Adam Hrnčiřík

Ať si soukromníci jezdí dálkové meziměsta, ale regiony by měly zůstat ČD. Už jen z důvodu, že je to státní firma a regiony se platí ze státního rozpočtu. Dál je pak otázka šíře vozového parku. ČD vypadlo jedno Pendolino, nevadí nasadilo soupravy a jede se dál. Leoš přišel o jednu tramvaj a musí rušit spoje…

korči

Dovolte malé upzornění. ČD nejsou státní firma a regiony se neplatí ze státního rozpočtu. A i kdyby to tak bylo, tak toto tvrzení nedává hlavu ani patu.

AAA

Všechno se platí jen a pouze z toho co stát vybere na daních. Jakou už tomu dáte „mašličku“ to na tom nic nemění.

Honza

Korči: ČD nejsou „státní firma“ (=státem vlastněná)? Že jsou jako každý jiný soukromý podnik je věc jiná.

To

Tady je krásně vidět, že s nějakou dvacítkou motoráků se nedá dělat dopravní obslužnost na několika tratích… vypadnou dvě jednotky a už se musí buď rušit spoje, v lepším případě NAD nebo stahovat zálohy odjinud… To je jako když u Arrivy nepřijde 5 lidí do práce a vypadne „X“ spojů kolem Prahy…

Jiří2

Znám i případ, kdy pro nenastoupení strojvedoucího musely spoj odřeknout i ČD (neboť s tím strojvedoucím jaksi počítali). Rovněž při poruchách lokomotiv se tyto přesouvají (mezi provozními jednotkami i celými depy).

egws

U ČD je to přeci v pořádku, že přesouvají mašiny atd.. Ale u soukromníka nemožné! Ihned bych soukromníka ukamenoval. Holt jsou tady a na K-R zamindrákovaní modrogumní týpci.

asdf

To je jako všude, kde neplatí přezaměstnanost proboha… Koukám, že tu mnoha lidem nedochází, že už skoro 30 let fungujeme v tržním hospodářství, kde je primární hledisko efektivita.

Chachar Budvar

asdf. Další moula, který staví „efektivitu“ nad bezpečnost. Přitom stačily vysílačky. A generál stop. Který mají třeba Regionovy ČD. Kdyby nám Krygárek raději napsal, kolik z 5 mega, co jim kraj měsíčně dává, vyčlení na gs+vysílačky. Stačí mírně(!) snížit odměny managementu a je peněz na bezpečnost dostatek. Jenže kvůli ní se neprivatizovalo, že.

Chachar Budvar

AAAA: Když jste to našel, pak také jistě víte, proč g. stop neúčinkoval. A co nakonec zjistili. Proč se všichni alibisticky točíte na tom, jaký problém je poslat 1 (jeden) BINÁR od dispečera přes přenosové zařízení na ventil , který může zabránit nehodě? Zkrátka nebyly vyčerpány všechny možnosti jak nehodě zabránit. ČD na takovém zařízení nešetří, Krygar ano. Chyba je jasně GWTR!

ApolloXI.

Na efektivitu se hledělo vždy, nejen v té Vaši opěvované české parodii na kapitalismus.

Honza

Chachar Budvar – neberte si to osobně, ale pochybuju, že ČD má na všech vozidlech GSM-R. Za předpokladu že systém funguje a máte síť tak je to určitě rychlejší, není to ale záruka, navíc výpravčí/dispečer má také nějakou reakční dobu + brzdná dráha vlaků, jasně mohla se nehoda zmírnit, ale to už zacházíme do spekulací coby kdyby. Určitě souhlasím, že GW je v zodpovědnosti zato, že neudělali maximum proto, aby k takové nehodě mohlo dojít, ale jak píši výše, je otázka jestli by GSM-R vysílačky udělali nějaký rozdíl. Spíš než vysílačky bych řešil proč strojvedoucí bez oprávnění opustil stanici 🙂

AAA

proč g. stop neúčinkoval

… jestli to nebude tím že jeho účinek nikdo nikdy nijak negarantoval

asdf

ApolloXI.: Tak určitě. Především socialistické hospodářství efektivitou přímo překypovalo. A taky to podle toho vypadalo 😉

asdf

Chachare, moulou si nazývejte vaše kumpány z hospody, kde popíjíte ten váš budvar, ale mě z toho laskavě vynechte. A příště aspoň reagujte k věci a ne něčím, co s mým komentářem nijak nesouvisí 😉