lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

U Dynína na 4. koridoru už se jezdí dvoukolejně, rychlost se bude postupně zvyšovat

Stavba 4. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák

Správa železniční dopravní cesty završuje stavbu na 4. koridoru v úseku Ševětín – Dynín. Na novém koridoru už se jezdí po dvou kolejích, rychlost je nicméně zatím omezena na 50 kilometrů za hodinu.

Bude se ale postupně zvyšovat. Od 10. září se má zvýšit na 80 kilometrů v hodině a od 1. října na 100 kilometrů v hodině. Ještě letos pak má být povoleno maximum, kterým je 160 kilometrů v hodině. „Předpoklad zavedení plné traťové rychlosti je 15. prosince 2019,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. Definitivně pak má být stavba ukončena v lednu, což odpovídá harmonogramu.

Čtyřkilometrový úsek Dynín – Ševětín navazuje na severu na už hotovou část z Veselí nad Lužnicí k Dynínu. Úplnou proměnou procházejí stanice Neplachov a Dynín. Na jihu se pak má úsek v budoucnu napojit na novostavbu Nemanice – Ševětín, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely. Tím se čtvrtý koridor napojí na České Budějovice.

Na koridoru probíhají i dvě další velké stavební akce: Vršovice – Hostivař a Votice – Sudoměřice. Těsně před zahájením pak je úsek Soběslav – Doubí. Když se odmyslí výše zmíněné tunely NemaŠe, které se začnou stavět až v první polovině 20. let, budou v září všechny úseky 4. koridoru hotovy či ve výstavbě.

Náklady na úsek Ševětín – Dynín jsou zhruba 600 milionů korun bez DPH, stavbu provádí sdružení firem AŽD Praha, Subterra a Elektrizace železnic Praha.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ten_z_Bíliny

Co je pravdy na tom, že tam 50ka se prodloužila až do 30. září. Nevíte někdo důvod?

Nekdo

velmi nebezpecne a nestoudne rozhodnuti! kazdy snad vi, ze osobni vlaky nesmi jet rychleji nez 42 km/h, protoze pri vyssich rychlostech proudeni kolem vlaku vysaje vzduch z vagonu a cestujici se ve smrtelnych krecich udusi a zemrou bidnou smrti! pozadujeme odvolat vedeni SZDC za toto bezprecedentni ohrozeni zdravi a zivotu cestujicich! a jeste ty vlaky plasi kravy!!!

a8n

Neplachov rozhodně není z dopravního hlediska stanice. Byť se tam nachází spínací stanice.

Modré zábradlí

Když si odmyslíme úsek…
Když si odmyslíme Choceň – Ústí nad Orlicí, tak je 1. tranzitní koridor hotový, když si odmyslíme Přerov, tak D1 vede z Prahy až do Ostravy, a když si odmyslíme pár nízkých mostů, plavebních stupňů a lodních výtahů, tak je Vltava splavná až do Českých Budějovic…

XXXD

Zcela evidentně máme naprosto odlišný názor. Když si odmyslíme úsek Běchovice – Poříčany (který vlastně v současné stopě nebude v budoucnu ani součástí koridoru), tak je potřeba celý 1. tranzitní koridor z Prahy až po Břeclav předělat.

Jiří Kocurek

Kontrétně Přerov je ve výstavbě a když pojedete přes Holomóc, tak je to po dálnici. Ikdyž v úseku Vyškov − Holomóc je to poněkud sporné, chybí tam připojovací/odbočovací pruhy v patřičné délce a stoupání (na Hané není jen rovina) jsou malinko prudší než by se na dálnici slušelo.

PS: Splavnost Vltavy z Prahy do Budějovic je ekonomicky velmi významná. Základnový tunel Červenohorské sedlo je těsně druhý.

Martn

Konkretne navazujici stavba MUK je v Prerove ve vystavbe. Obchvat Prerova rozhodne ve vystavbe neni.

MildaIV

S tou Vltavou to myslíte vážně? Takže do Budějovic jsou potřeba 2 dálnice, dvoukolejný koridor na 200, letiště a splavná Vltava? Já bych klidně letiště, Vltavu a jednu dálnici ubral. Místo toho dostavět aspoň jednu dálnici v celé délce. Přepravní proudy na Budějovice jsou naprosto směšné. Ani mezinárodní přeprava nic moc, jaksi tam zavazí Alpy. Přeprava v severojižním směru probíhá u nás převážně podél ferdinandky. Dostavba D55 mezi Přerovem a Břeclaví je nesrovnatelně lepší investice než cokoliv do Budějovic. Splavnění Vltavy se ekonomicky múže rovnat snad jedině s tím letištěm v Budějovicích, návratnost je tam záporná, pouze to zvýší provozní… Číst vice »

Paja

Nechybí vám ve slovníku slovo ironie?
A k těm Budějcům, já tedy nevím jak to vypadá odjinud, ale já nevidím ani jednu dálnici která by vedla do Budějc, natožpak dvě.

liberal shark

Na každé straně Vltavy máme půlku dálnice. Na západě severní a na východě jižní :-((.

liberal shark

Berte to spíš jako spojku Praha-Linec. A ty směšné dopravní proudy bych vám přál vidět :-(. v Budějovicích se kříží transit od Plzně pře Jindřichův Hradec na východ s proudem Praha – Linec. Přes město se prakticky nedá projet :-((.

ceskolipak

Chybí žst. Kralupy, Tunely Nelahozeves…a začne znovu oprava mezi Brnem a Blanskem.
I. koridor je sice hotový, ale kýžená relace Berlin-Wien je stejně rychlejší mimo ČR.

Jarek

Kým je ta relace „kýžená“?

VRT

Každým, kdo tu trasu, byť v její část využívá. Myslím, že třeba mezi Prahou a Brnem jich není málo.

Jarek

Ok, tak je asi vhodnější se bavit o opravdu „kýženém“ úseku. Berlín-Vídeň je novinářská zkratka, nikoliv reálný železniční proud.

VRT

Pokud si ho rozdělíme na Berlin – Drážďany, Drážďany – Praha, Praha – Brno, Brno – Vídeň, zjistíme, že jediný úsek, kde to +- je konkurenceschopné, je Berlín – Drážďany (160 skoro durch, i když 200 a vjezd do Berlína by to chtělo) a Brno – Břeclav, kde by se ale zase hodily ty 4 koleje do Vranovic. Takže ve výsledku nic moc… Berlín – Vídeň je asi stejná zkratka, jako Via Carolina. Byť po ní řada z nás po ní jede jen do Králova dvora pro cement. No a v Berouně řekneme „Beroun“.

MildaIV

Berlín – Vídeň je rychlejší letadlem. Pro tuto relaci vlak nemá šanci. Vlak je zajímavý pokud nejedete celou trasu, např. Brno – Berlín. Kdy jet na letiště do Prahy a pak letět do Berlína se fakt nevyplatí.

Lkprak

Ano, to se opravdu nevyplatí, obzvláště, když žádná přímá linka mezi Prahou a Berlínem momentálně nefunguje (paradoxně lepší letecké spojení s Berlínem má dnes Brno – Ryan to létá 2x týdně :-)))

MildaIV

Trochy paradaxně budou mít Budějovice dvě dálnice, a dvoukolejný koridor na 160kmh a při tom je to jeden z nejslabších přepravních proudú v republice. Tak snad tam toho bude jezdit dost, aby se ta investice vrátila.

Jiří Kocurek

Trochu blbé na tom je to, že od Benešova do Vršovic je to spíš taková rychlejší tramvajová trať, chtělo by to dvě rychlé koleje jinudy a současnou trať nechat pro příměsto. A dálnice D3 ku Praze ještě hodně dlouho nebude.

Jarek

Dálnice budou mít poměrně za dlouho a s hodnocením pana Kocurka se zcela ztotožňuju.

Martin

No, ano, bych bych pro VRT na Brno prave kolem Benesova…

Poudy

Já bych byl pro VRT do Brna severní cestou, ale ten úsek do Benešova by si realizaci v té stopě, v jaké by vedla potencionální Jižní varianta do Benešova výstavbu zasloužil. Dalo by se tam zrealizovat pár zastávek, tím by byla obsloužena vlakem další příměstská část v místě, kde vlak chybí a Budějácké vlaky by tam mohly jet jen těch 200 a tím by se zabilo několik much jednou ranou, včetně opravdu rychlého spojení Prahy a Benešova a hodně ušetřených minut na cestě na jih.

VRT

No však tuhle tu padl názor, že i přestože bude Brno severem, tak (přes moji skepsi) by bylo záhodno udělat Benešov „úsporou vzniklou z havlíčkobrodské trasy“ ve variantě „polorychlého“ (čti 160 – 200 km/h) výjezdu.

XXXD

„Trochu blbé na tom je to, že od Benešova do Vršovic je to spíš taková rychlejší tramvajová trať,… “

Jenže to platí v podstatě o všech dvoukolejných elektrifikovaných tratí vedoucích z Prahy. Ovšem naneštěstí peníze nejsou neomezené a trať 231 je svou významností spíš na konci peletonu těchto tratí.

XXXD

*trať 221

...

A proto je S9 nejvytíženější příměstská linka.

XXXD

Kromě toho, že je to naprosto vytržené z kontextu, jistě můžete své tvrzení doložit. Pokud vín nejvytíženější trasa je ta na Kolín, takže nejvytíženější bude z logiky věci linka S7. Kromě toho to, i kdyby byla nejvytíženější, neznamená to, že tam jezdí nejvíce osobáků. Konkrétně linka S9 jede 4x do hodiny plus 1x spěšný vlak, linka S7 ovšem 6x. A dále pak na ostatních tratí je v součtu větší provoz dálkové a nákladní dopravy.

liberal shark

A čtvrtý koridor bude končit v Ševětíně, kde plynule naváže na jednokolejnou Kozí stezku přes Hlubokou :-(. Dále více-méně pokračuje po původní trase koněspřežky až do Lince.

Filias

Jedna dálnice končí někde za Příbramí, možná ji časem dotáhnou až do Písku…. Druhá se sice do Budějovic dostala, ale do těch Středních Čech se ještě hodně dlouho nepodívá, nemluvě o Praze. A že se bude dát jezdit v roce 2020(?) vlakem úchvatnou (až)160kou mezi Benešovem a Ševětínem bych také za něco extra nepovažoval.

VRT

Jen škoda, že NemaŠe dlouho nevycházel. Už se mohlo stavět.

Komu jámu

Nebo se nechtělo, aby vychazel? 😉

libor

co se vleče neuteče, já si pamatuji začátek stavby v době, když jsem jezdil do Prahy na vejšku…
a už je 15let…

Kamui

Vysvětlete mi jednu věc. Jak to, že v ČR „nevychází“ stavby typu NemaŠe, nebo tunel do Berouna (!!!), zatímco v sousedním Rakousku jim evidentně „vyšla“ nová Westbahn, Korlambahn, Semmering Basistunel,…

zajac

Naprosto jednoduše. Ekonomická hodnota času ušetřená Českým buranem je třetinová oproti hodnotě času ušetřené vyspělým Rakušákem. Proto u nás stavby tohohle ražení nevychází. Smutné, že?

Jarek

O rakouských stavbách se mluvilo od 60. let 20. století a až teď se staví. Přinesou mnohem významnější úsporu než NeŠe a na druhé straně tunelu není ospalé okresní město (sorry ale Budějovice nic víc nejsou).

Martin

…jezne ani nebudou, pokud budou dal casove odriznuti od vyznamnejsich zivejsich mest…

Martin V.

A co víc je takový Klagenfurt (mluvíme-li o Kormalmbahn)? Ospalé hlavní město Korutan velikostí i významem srovnatelné s Budějovicemi. Ostatně Korutany s JČ jsou srovnatelné taky. Časová úspora bude větší (protože hory jsou vyšší), ale tím pádem i ty náklady na tunel budou větší. Já tam zásadní rozdíl nevidím.

Jarek

I kdyby to tak bylo, tak za Klagenfurtm máte Itálii a Slovinsko, resp. Koper… no a taky má Rakousko 2,5x vyšší nominální HDP na hlavu…

Aleš Stuchlík

A za Budějicemi je pro změnu Rakousko, Itálie a Slovinsko, takže to je srovnatelné.

Jarek

Máte pravdu, je to naprosto totéž. Zapněte míchačku!

Paja

Tak moje znalosti ČR mluví spíše tak, že to je ospalé krajské město. Ale v principu jde o něco jiného, samozřejmě že tunely do Budějc být nemusí. Ale to by pak první pořádný koridor (tedy ten čtvrtý) u nás byl poněkud zdevalvován (stačí že ten druhý konec je a bude takový jako je)

Haha

Jednoduché. V Rakousku chtějí nákladní dopravu na kolejích, v Čechách ne. O ŽESNADu se dodnes v některých kruzích tvrdí, že lže. 🙁

Jarek

Zrovna u NeŠe je přínos pro nákladní dopravu fakticky nulový.

liberal shark

Zajeďte si někdy do Nemanic a pozorujte ten nulový nákladní provoz :-)).

Georg

ja tam ctu „prinos“ a ne „provoz“ 🙂

Josef Sandr

Přesně tak, ale D6 celá až z Prahy do Varů jim vychází. To už jé hodně divný.

Jarek

Je, ale sám víte, že se ze zoufalství staví, co jde, a ne co je největší priorita…

Tomáš V.

A co je spatneho na alternativni trase proti D5? Az se na D5 zase vytvori nejake schody, v tu chvili byste byl za D6 bezpochyby hodne rad. 🙂 A samozrejme nejen v takovych pripadech.

Josef Sandr

Mě se D6 jako alternativa D5 ve vnitrostátní přepravě moc nejeví. A v mezinárodní přepravy zas takové přepravní proudy nejsou. Vždyť ani přes Rozvadov nejezdí tolik vozidel, aby zatížení odpovídalo dálnici (15 000 jezdí, to je 75% obsazení běžné dvoupruhové silnice). Ale je dobře, že dálnice D5 existuje až k hranicím a plynule navazuje na německou A6. Máme tím jednu dálnici do Bavorska. A kdyby bylo nutné v nouzové situaci je do Plzně po části I/6 (D6), tak do Krupé bude dálnice – tam to považuji za OK. A úsek Krupá – MÚK s I/27 by se už nějak přežil… Číst vice »

Miloslav

úplně nevychází a proto to taky trvá. Kdyby se před 25 roky začaly stavět obchvaty a dílčí úpravy ( stoupací pruhy, MUK, odstranění nejvíce problematických míst….), mohlo se dávno jezdit do Prahy rychleji a bezpečněji. Trváním na plném 4 pruhu a ještě pokud možno bez omezení na 110 se stavba jen prodlužuje a nevěřím že 2030 bude hotovo. Pokud ano, budou mít zas problém KV, protože se bude ucpávat průtah v centru města. Obchvat nebude…..

Vojtěch Říha
ceskolipak

Spíš je škoda, že mezistaniční úsek Veselí-ČB není naprojektován rovnou na 200 km/h. Tady by ani nebyl problém s kapacitou na rozdíl od I. koridoru, takže by šlo traťovou rychlost využívat.

bkp

Je projektovaný na 200 km/h, jenze bez NemaSe to nemá cenu jezdit víc, než 160.

ceskolipak

a jak je to s hranou nástupiště zastávek průjezdem 200 km/h?

Tomáš Říha

Když to zjednoduším, tak v podstatě stačí posunout čáru dál od koleje. Změna je (jestli si to dobře pamatuju) z 0,8 na 1,3 m.

a8n

Že nevycházel neznamená, že byla zastavená příprava. A přesto nemá ani pravomocné územní rozhodnutí. Takže vaše tvrzení není pravdivé.