LOT 3a leaderboard

U Domažlic se srazil Západní expres s osobním vlakem, 3 mrtví a desítky zraněných, škoda přes 100 milionů

Srážka vlaků u Domažlic. Foto: Drážní inspekceSrážka vlaků u Domažlic. Foto: Drážní inspekce

Na místě zasahují záchranáři, příčinou je pravděpodobně projetí návěsti stůj strojvedoucím Západního expresu.

Zpět na článek
838 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda Š.

Víte někdo spolehlivě, jestli ten expres v Radonicích řízl výhybku? (Kdyby výhybka nebyla říznutá, tak by pravděpodobně šlo o spoluvinu výpravčího.)

medved

Proc nepodrzet expres o minutu dyl v Domazlicich s tim ze pak projede Radonice na zelenou. Tim ze by v Radonicich nemusel brzdit a pak se znova rojzidet z nuly by to celkove bylo mozna i rychlejsi.

Y.K.

Nahrazovat systematická řešení oklikami v místě události je k ničemu. Vlaky zastavují u stůj v jednom kuse.

Leinad

Systémová zabezpečovačka samozřejmě. Ale taky nedělat zbytečná zpoždění, nezastavovat tak kde se dá projet hladce.

Míra

Kdyby jel expres o něco později, tak mohl narazit do osobního vlaku z boku.

Leinad

Nebo jenom to fírovi expresu říct. „zvolni, průjezd Radonicema máš v xx:yy“ a ať si poradí jestli v Domažlicích počká na dobihače nebo pojede na spotřebu.
Při troše štěstí můžou do výhybny vjíždět oba vlaky na výstrahu a nemusí zastavit.

AdamK

Co z 844 RegioShark? Kasacja, odbudowa, przeznaczenie na części zamienne ? Odbudowa raczej nie wchodzi w rachubę – kto ją wykona? Pesa czy czeski zakład naprawy. Podobnie z lokomotywą BR 223 (Siemens ER20). Jak na taką różnicę mas pociągów i prędkość – wiadomo, że kabiny raczej zostają zniszczone (szkoda strojvedoucich), ale tak jak piszą inni – nie wyobrażam sobie gdyby tam była jednostka starszej generacji – 810 (moja ulubiona), 860, 840, 842 – liczba ofiar była by dużo większa.

petr

A ještě k vyjádření na stránce ČD k neštěstí (podle ČD k nehodě) u Domažlic. … „došlo bohužel ke ztrátě na životech“ …“Cítíme hlubokou lítost, chceme vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým“. O odpovědnosti ČD ani slovo, omluva žádná, „bohu“ „žel“.

petr

Vidím, že jsou zde odborníci, prosím o základní info o neštěstí. Byly v okamžiku srážky v pohybu oba vlaky, nebo jen ten expres? Kde vlastně ke srážce došlo? Díval jsem se do mapy, z Domažlic vede jedna kolej, před obcí Milaveč (za Radonicemi) z přímé trati vlevo po směru jízdy odbočuje další kolej, dlouhá cca 800 m, která se poté znovu napojuje na původní jednu kolej. K nehodě došlo až za tímto napojením na již opět jednokolejném úseku? Nebo kde? Předpokládal bych, že zařízení funguje tak, že když jede expres, a to jakýmkoli směrem, případný osobák v protisměru mu zde… Číst vice »

Vin

Plho o tom tady už 30 hodin mluvíme ……
ps – včera měl expres zastavit na vyhybně – měl stůj, ale tuto červenou projel o nějakých 150metrů? … a narazil do asi 2 minuty zpožděného osobního vlaku. Z leteckých záběrů HZS jde toto místo srážky zjistit přesněji – včera jsem dával i přesný odkaz na mapy.cz, kde se nehoda stala.

petr

Máte pravdu, popletl jsem směry, domníval jsem se, že expres jel směrem do Domažlic a osobák od Domažlic. Omlouvám se.

petr

petr

tgurecky

Chtěl bych se zeptat zde zkušených diskutujících na praxi „Předávání vlaku“ ve stanici Furth im Wald. Na webu německého dopravce jsem se dočetl že v této stanici dochází k předání vlaku smluvnímu dopravci v ČR a to ČD. Chápu to správně, že s vlakem / lokomotivou přijede německý strojvedoucí do stanice Furth im Wald, tam předá vlak, lokomitivu strojvedoucímu z ČD a ten pak dál pokračuje do Plzně? Trochu mě udivuje, že v té stanici Furth im Wald, nevymění ČD lokomotivu, ale pokračují s lokomotivou německého dopravce. Rozumím tomu, že strojvůdci mají asi nějakou licenci na daný typ lokomotivy (obdobu… Číst vice »

Jirka

Praxe je takova, ze se tam meni pouze vlakvedouci cesky za nemeckeho, to neni nic tajneho. Predavka trva jen chvili. Strojvedouci zustava. Obvykle to vozi cesti strojvedouci v useku Nemecko – Plzen, v Plzni se pak lokomotivy meni – dava se tam ceska elektricka za tu nemeckou dieselovou, nekdy i doplnuji vozy pro cestujici.

tgurecky

Děkuji

Anonym03

No jo no. Když srbská železnice a ČD a ČSD před ní nebyly schopny dát ani náš úžasný LS alespoň všude na koridory, není se čemu divit, že nás Skopčáci buzerují.

stanik

Osobně s tím souhlasím. ALE , najet na nové evropské zabezpečovací zařízení není otázkou jedné vlády a jedné politiky ! Zeptejte se zakladatele ODS a spoluviníka vstupu do EU a NATO, proč s tím za třicet let nic neudělal.A to byl i po krátkou dobu i prezidentem tohoto státu! Vinu za to mají i další politické strany a jejich politici. Není to jen o penězích, ty by stát a Správa Železničních tratí dostala z Bruselu v rámci evropské podpory železniční bezpečné dopravy ! Mimochodem moderní elektronické zabezpečovací zařízení není také instalováno na celém německém a rakouském železničním území .

Jiří Kocurek

Takže za to může prezident, který nás zatáhl do EU, ale peníze z EU bychom dostali i bez něj a bez zlé EU. Dobrej guláš.

Vlad

Ak tomu dobre rozumiem,tak vlakova cesta bola postavena pre osobny vlak,rychlik potom prerezal aj vyhybku.

medved

Pochopil jsem ze vlaky se v Radonicich krizuji normalne podle grafikonu. Ma to krizovani napsane v rozkaze i Zapadni expres? Chapu, ze normalne ma ve vyhybne cekat Os a Zapadni expres ma jen projet. I vypravci v Domazlicich mohl signalizovat neobvkly prubeh krizovani, treba rukama, Nedostane strojvedouci aspon SMSku ohledne neobvykleho prubehu krizovani? To se fakt vsechno komunikuje jenom svetelnou navesti?

Vin

Strojvedoucí ale nejede podle grafikonu ale podle znaků na návěstidlech. A rozkaz na nějaké „mimořádné“ křižování nedostane – na to jsou tam ty návěstidla.
Zde připomenu že ti nejzkušenější strojvedoucí si „podvědomě“ „hlídají“ jízdu protijedoucích vlaků a křižování v horizontu minut očekávají.

Leinad

Důvod k rozkazu to není, ale důvod k informování jo. Pokud si proběhlou situaci představím bez nehody (expressu by zasáhl vz), tak má ex zbytečné zpoždění kvůli rozjíždění.
„Křižuješ se se zpožděným os. Průjezd Radonicema máš v xx:xx, tak zvolni“ a expres by pak projížděl hladce, kdyby to opravdu trefily tak do Radonic zároveň vjíždí oba vlaky na výstrahu.

Zdenek

Po bitvě každý generálem….

Jan

F. K. R. I. P.

Martin Max

Nevím,jestli se to tady už neřešilo a celý to číst nebudu,ale vjezd do Radonic od Domažlic je mizerně vidět,a proto je tam ještě opakovací předvěst.Tahle pomůcka pro fíru může být trochu pastička pro míň soustředěnýho kolegu. Když je na vjezdu výstraha tak na tý opakovačce je samosebou volno. Přiznám se,že se mi tam jednou stalo,že mi u předvěsti kde bylo volno zavolal můj dispečer a začali jsme řešit co v Plzni atd. Opakovaný volno jsem registroval a před krajní výhybkou mi došlo,že vůbec nevím,co bylo na vjezdu… Zahodil jsem mobil a začal brzdit (k odjezdovýmu návěstidlu by to v pohodě… Číst vice »

Cestovatel z Vysočiny

Člověče, jestli to, co píšete, je pravda, tak to je naprosto alarmující. Zelená na opakovačce, když předtím byla výstraha? Vím o tom kulový, ale možná právě proto v tom vidím tu absurditu, to je úplně neuvěřitelné.

Výkolejka

Muzete být uplne v klidu. Na predvesti volno, na opakovacce volno a na vjezdu výstraha. Vsechno v pořádku podle předpisů.

Leinad

K čemu les návěstidel?
Nebylo by hezčí dostat signál na mašinu, když ne etcs tak aspoň LS?

Třicátáprvní Béé

Úplně jsem si vás představil s tim pupkem a pívem v ruce😄

Jiří Kocurek

Ano, je to podle předpisu. Bohužel, v případě opakování hlavního by nastal problém, kterou z těch dvou „červených“ může fíra projet. A tady je jenom jedna, kruci pozdě, bum.

Přenost kódu na vozidlo by to vyřešil, kdyby ta „krabice“ také uměla zastavit vlak před stůj a ne až po projetí stůj. PZB to umí…

Předpis:

790. Návěst Opakování návěsti Volno (bílé světlo, nad ním zelené světlo) předvěstí jednosvětlovou návěst, mimo návěst Stůj nebo Přivolávací návěst na následujícím hlavním návěstidle.

791. Návěst Opakování návěsti Výstraha (bílé světlo a nad ním žluté světlo) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.

Kalanis

Přivolávací Návěst.

Rony

Škoda, že bylo velmi málo času využít „generální stop“….

Vin

Ale ten GS musí někdo aktivovat a to je jen člověk který by musel být u toho projetí červené … což na vyhybně žádný není .. viz vysvětlení zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Gener%C3%A1ln%C3%AD_stop

Pitrys

V telce ukazovali pěkně zlomený vůz za lokomotivou, ví se, co je to zač?

Haha

Bohužel Bdmpee. 🙁

Pitrys

Sakra, můj nejoblíbenější velkoprostor.

Jirka

Jak naschval dalsi velkoprostorovy cesky vuz, kterych uz ted chybi vice… :/

Palavan

Divná to doba kdy někomu chybí víc vagón než 3 lidi kteří tam umřeli.

Jirka

Palavan: Ja nikde nepsal, ze je vozu skoda vice jak lidi. To zase tezce pretacite. Byla to odpoved, co to bylo za vuz.

Chudaci lidi…. a chudaci mi kolegove… Jiste je osobne znate jako ja….

Radeji jeden zniceny vuz nez tolik utrpeni a zraneni dnes…

Jaaa

Bdmpee mi opravdu nechybí

Miroslav

Mezinárodní expres má po odjezdu z Domažlic zastavit za 5 minut kvůli křižování s osobním vlakem. Kdo to řídí a určuje ? Určitě Správa železnic.

xyz

Při včasné jízdě obou vlaků tam zastaví z dopravních důvodů Os vlak. Ten ale měl 2 – 3 minuty zpoždění, takže tam měl zastavit onen expres.

Rony

Ty jsi ale hlupák….

Miroslav

Ano, jsem hlupák. Ale vyčleněním výpravčích do Správy železnic způsobilo, že tato profese ztratila pocit sounáležitosti se strojvedoucími a s bezpečnou a plynulou jízdou vlaků. Práce strojvedoucích Správu železnic nezajímá. Vždyť mají návěstidla. Ale tady jde o lidské životy.

Triangl

Tak to je tedy pěkný blábol. To se mi jako výpravčího opravdu dotklo. Vy jako myslíte, že nějaká změna názvu zaměstnavatele, má vliv na nás jak vnímáme strojvedoucí? Mě je úplně jedno jestli jsem pod ČD, SŽ nebo já nevím pod čím. Spoustu fírů znám osobně, dokonce jsem znal i tyto dva. Je to hrůza a nechápu jak na takovou blbost jste přišel. My se snažíme fungovat jako parta s fírama. To že se křižuje Os s Ex v Radonicích pravidelně, to je už záležitost nekolik let, bylo to dokonce ještě když jsme byli pod ČD všichni víte? On taky… Číst vice »

xyz

Zato pokud by výpravčí byli nadále zaměstnanci ČD, a.s., tak by měli sounáležitost např. se strojvedoucími GWTR či Arrivy?

Zato jako zaměstnanci Správy železnic ti výpravčí tuto sounáležitost např. se strojvedoucími GWTR či Arrivy nemají?

nowas

Tak se má jezdit podle nálady strojvedoucích?

Pepa

Vlakové neštěstí: Viníkem jsou i politici, kvůli nimž je mezinárodní trať jednokolejka jako v roce 1861
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/108546/vlakove-nestesti-vinikem-jsou-i-politici-kvuli-nimz-je-mezinarodni-trat-jednokolejka-jako-v-roce-1861.html

Pavel Bláha

Je naivní představa, že dvojkolejka zabrání nehodě. Při projetí návěstidla hrozí nehoda, bez ohledu na počet kolejí. Řešením je zabezpečovač, který vlak automaticky zastaví a není závislý na lidském faktoru.

K.S.

Jenže pokud zrovna nenapálíte do stojícího vlaku, tak havárka bude v rozdílové rychlosti. No u stojícího ve vaší rychlosti, ale takto to bylo součtovou… I když ano, ani dvojkolejka to nezajistí, ale je větší šance že ten vlak na vaší koleji jede stejným směrem.

Jiří Kocurek

Politici. Takže verzi zabezpečovače měli odhlasovat ve sněmovně?
A tady nestačily ani 3 koleje: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C4%8Cesk%C3%A9ho_Brodu

Původní Pražák

A nejsou hlavnim viníkem „odborníci“ MD, bývalých ČSD a nyní SŽ, co měli a mají zabezpečení českých trati na starost?

Jiří Kocurek

Když je za stav celostátních tratí kritizován krajský úřad, že se o tratě nestará… Tak v takové době může prezident repubiky, senát poslanci, EU a NATO za to, že plachetnice vplula stěžněm do vedení VN.

Spravedlivě

Problém je, že chybí bodový systém pro strojvedoucí s pokutou 50 tisíc za projetí stůj. Když byl v návrhu, tak se ho strojvedoucím podařilo smést ze stolu a dnes se na to dojelo. Řidičům aut by nejraději železničáři brali papíry za sebemenší prohřešek, ale sami hrozbu potrestání neunesou. A pak jim chybí respekt a během roku jsou desitky projetých stůj, protože postih žádný nebo symbolický a samozřejmě platí, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne a tragédie je na světě. ECTS je až sekundární problém. I když je absurdní, že se raději dávají stamiliony… Číst vice »

Lol Phirae

Jo, pokuta 50 tisíc pro mrtvého fíru by pomohla. Na silnici už léta nikdo na červenou nejel.

Jiří Kocurek

To takhle sbírali chlapa na silnici. Mozková mrtvice, zemřel dřív než dopadl na tu silnici.

Proč to semka pletu? Protože neznáme zdravotní stav fíry před nehodou. A tak se mohlo stát, že byl v okamžiku nárazu už mrtvý nebo v bezvědomí. Je to nepravděpodobné, ale nikoliv vyloučené.

Jak by tomuhle pomohly pokuty, to je ve hvězdách. Rozjet se proti stůj je úplně jiná věc.

Lol Phirae

Ale tak samozřejmě je teoreticky možné, že fíra byl druhý Andreas Lubitz a běžně jezdil na jednokolejné frekventované trati proti červené…. Sice ani tam by těch 50K flastru nepomohlo, ale takovými detaily se nenechme odradit, že jo… „spravedlivě“.

Karel z HK

Je to sice nepravděpodobné, ale již se stalo 19.9.2011 na tram.trati v Praze na Kotlářce. Náhlá indispozice (smrt) řidiče tramvaje a jím dále neřízená souprava (2xT6A5) na spádu najela v rychlosti 65km/h do před ní stojící tramvaje (14T). Tolik ve stručnosti ze závěrečné zprávy na webu DI.

Jiří Kocurek

V Brně trolejbus. Šoférovi se udělalo špatně, poslal to doprava ze silnice do zeleně. Jen lehká zranění, jestli se dobře pamatuju.

Y.K.

Zase tak nepravděpodobné to není, vzhledem k tomu jak často lidé dostávají infakt, mrtvici či jinou akutní záležitost co sebere smyslům možnost se věnovat jakékoliv činnosti.

V letadlech mají „incapacitated pilot“ co chvíli. Od přiotrávení jídlem po náhlou smrt.

Spravedlivě

Kdyby během první pulky roku padla desitka 50 tisícových pokut, nepochybuji, že by se to mezi strojvůdci rozneslo a měli ke stůj mnohem větší respekt. On ten strojvedoucí z Expresu nepotrestal jen sebe, víte? Zabil kolegu, cestující a vážně zranil další lidi a desítkám pripravil trauma. Ale vám je očividně více líto pravděpodobného vinika než těch, kterým ublížil. Kdo nedovede vnimat barvy na navestidlech, neměl na mašině co dělat.

Lol Phirae

Můžete mi uvést příklad nějakého sebevraha, kterého od činu odradila hrozící pokuta?

Anonym ze severu

Jeden můj kamarád, bohužel 😥

Jiří Kocurek

Píšete jakoby ho ta pokuta od činu NEodradila. Nebo snad ho k tomu dohnala?

Tomas

jako ze podle tebe oni projizdi cervenou myrnix tyrnix proto, ze jim nehrozi pokuta?

no, to muselo dat praci vymyslet

K.S.

Jsou ve společnosti lidé co si stále myslí že všechno řeší velký bič a malý dvůr… Bohužel se někdy stane že se dostanou k moci.

Gwann

promiňte, ale tohle nic nevyřeší. nevím, kdo je takový debil, aby projel stůj úmyslně…..

kolik řidičů zcela programové kašle na dopravní předpisy, to si jdete přečíst do vlákna o automatizaci systému pokut v Praze.

Y.K.

1. protože strojvedoucí trestá jejich zaměstnavatel, nepotřebují kvůli tomu státní „dráhopolicii“ a tabulku pokut. 2. protože strojvedoucí neprojíždí stůj úmyslně, nejsou blázni, což je rozdíl oproti silnicím. I když i tam je každý den milion neúmyslných projetí, jen jaksi systém nereportuje tak precizně, jako když projede vlak. Cílem pokut je zamezit úmyslným přestupkům a tom to fakt není. 3. Jak by třeba tady pomohla pokuta? Posmrtná? Udělená pozůstalým? 4. ETCS není sekundární, je primární! Umí ochránit před velkou řadou chyb, pokuty ani „bubu, už nikdy nedělejte chyby“ na tento konkrétní problém nefunguje. Na hlavních tratích se buduje už desetiletí a… Číst vice »

Sporak

jasně, všichni co jeli na silnici na červenou hráli ruskou ruletu….

Leinad

Na silnici je daleko více úmyslných projetí červené.
(Jiná věc je, že na silnici kde je hlavně odpovědnost řidiče, bych spíše vypínal bezdůvodné semafory, zákaz odbočení doprava i když je připojovák,…)

Spravedlivě

Ono stačí abyste jel na skútru a minul misto, které vás registruje, že chcete odbočit doleva a budete mít cervenou klidně půlhodiny, pokud bude noc a nikdo další v autě vaším smerem nejede. S autem se to nestane, s kolem nebo skutrem ano. Tak nejak se ale předpokládá, že to dokážete vyhodnotit a sám poznat, kdy jet. U zeleznice to nejde, proto je tam projet cervenou mnohem vážnější, ale to průměrný nadrazak tezko jen pochopí. Ti žijou v tom, že normální člověk nedokáže ani sám přejít koleje na nádraží zapadlé lokalky.

Gwann

tohle je hodně pitomý příklad….

Krejčí Pavel

Že tys nedal psychotesty? 😁😁😁

Jiří Kocurek

IZS má dokonce pravomoc je projíždět. Rovněž můžete projet červenou, pokud tím odvracíte hrozící nebezpečí, napříkald náraz zezadu… To taky není přestupek.

A na železnici znají permisivní stůj.

Y.K.

Nerozumíte spojení „neúmyslných projetí“?

Huh

Myslíte, že to chtěl ještě stihnout na tmavě oranžovou proti dalšímu vlaku na jednokolejce? Panebože vy asi nechápete jak funguje železnice… Strojvůdci potřebují spíš klid na práci, než další byrokratický nesmysl.

Honza Vrba

Sebemenší prohřešek? A víte, že na železnici – na rozdíl od silnice – opravdu není obvyklé myšlení „je tu sice padesátka, ale klidně pojedu 60, 70, 80 ten oblouk mě nevyhodí? Nikdo mě nebude omezovat! V případě vyšetřování jde překročení i o pouhý 1km/h za strojvedoucím. Všeobecně jste k smíchu, neboť ač jsou zde silniční předpisy a pokuty velice mírné a policie rovněž, stačila by měsíční brigáda dopravní Bundespolizei (s našimi mírnými předpisy) a silnice by byly prázdné. Už se těším až se konečně dostane do legislativy tzv. bezpečný odstup, to bude pokut (teda bylo by, kdyby fungovala policie). Žel,… Číst vice »

Spravedlivě

Koukání do mobilu, svaceni za jizdy, čtení novin.

Martin11

Nechtejte mě jako strojvedoucího nasrat těmi vasimi bláboly.

Spravedlivě

Takže jsem to trefil. Díky za potvrzeni. Nikdo vás nenutil reagovat, ale asi platí pravidlo o potrefene huse.

Martin11

Sám jste husa.vubec nic o tom nevíte asi . je zbytečné je tom se s vámi bavit.klidne dál házejte špínu na firy když vás to baví.

Dominik

Bohužel, to že novelizace zákona spadla pod stůl, není zásluha strojvedoucích, ale neschopnost poslanců stihnout to projednat ve třetím čtení.
Jinak navrhovaný systém byl opravdu nesystematický, nic neřešící, a vznikl jen pro uklidnění veřejnosti, že se něco děje.

Vrtal s.r.o.

A co když nedostanu rozkaz od zaměstanace SŽ na pomalou jízdu, jak budeš trestat tohle provinění, které považuju za mnohem horší než projetí stůj…když se nic nestane.

Jan

Musíš počítat i trávu. Ono to potom hodit, že měl a nezastavil? No zpráva z toho ještě není.

Vrtal s.r.o.

O koze a o voze

ondra

Bohužel velkým nešvarem je v podstatě dobrovolně povinná přesčasová práce-nikoliv 1 nebo 2 směny navrch nad normu,ale není problém se dopracovat na 230 hodin/měsíc/v rámci 1 dopravce-nikdy jsem příliš nevěřil řečem o práci pro více dopravců-to vždycky bylo vrtěti psem od Havlíčka/.Bohužel se okolo toho chodím po špičkách,David ani pan Kučera to dnes v rozhovorech jedinkrát nezmínili,něco málo bylo řečeno ze strany moderátora o nadměrné přesčasové práci v DVTV. Aby bylo jasno,kdo potřebuje vydělat,necht je v práci v režimu 7d/36h,ale ne každému to sedí.

Dominik

Nikdy mě do přesčsu stroják nenutil. Volá mi klidně i směnu týden dopředu, jestli bych mu ji udělal, přitom by nemusel (volat mi musí pokud to je méně, jak 3 dny).

Třicátáprvní Béé

Nerozumíte tomu co píšete, ale jestli jste se chtěl jen vyblít, tak ok.

Jiří Šrámek

Sledujete interview ČT24? Právě teď s J. Svobodou (šéf SŽ) k této dnešní nehodě. Připadá mi to jako předvolební blábolení zarytého obhájce MD a hlavně samotného ministra (za pět minut ho pochválil asi 8×) a nikoli šéfa rozhodující organizace. Fuj!

Jaaa

Tady vidíte, proč jsme kde jsme a proč to nefunguje. Papaláši si kryjí záda.

ovi1

Co meleš o papaláších? Strojvedoucí jel na červenou !

Lol Phirae

Ano, to se stává ve světě dnes a denně. V civilizovaných zemích ale pochopili, že člověk je tvor omylný a následky selhání lidského faktoru se snaží minimalizovat. U nás místo toho permanentně nevyspalý nekvalifikovaný dvojministr blábolí nesmysly, hledá výmluvy a navrhuje absurdní „řešení“ typu bodový systém pro mašinfíry (vždyť přece ta buzerace a represe tak skvěle funguje na silnicích, jak všichni vidíme, že – český silniční provoz je přímo etalonem ohleduplnosti a bezpečnosti. :-P)

Mezitím třeba v letectví fungují věci jako https://asrs.arc.nasa.gov/ – už tam posbírali asi milion hlášení, mimochodem.

Sporak

Jasně – a to že buzerace a represe nefunguje se bude řešit další buzerací a represí. Na silnicích samozřejmě.

Halamus

Jsou dvě možnosti:
– buzerace a represe nefungují, protože je jich málo, tudíž je třeba dalších buzerací a represí
– buzerace a represe fungují, proto je třeba dalších buzerací a represí, aby se dosáhlo ještě lepších výsledků

Jiří Kocurek

Ad absurdum: Slyšel vtip o Stalinovi, nenahlásil to. Skončil v Gulagu.

Více represí vytvoří neomylného člověka.

Gwann

a taky drsně zaplatil.
určitě to neudělal úmyslně.
udělal chybu. nejspis. bohužel poslední v životě.

Y.K.

Na 100 % ne schválně (obzvláště na jednokolejce). Existují zařízení co to umí jistit, proč u nás není? Politika, šetření, někdy zabedněnost (se to tak dělalo dycky)

Jiří Kocurek

Viz tahle diskuze. Kovaní drážníci jsou proti ETCS, pomlouvají ho kde můžou.
A vymýšlejí nesmysly, jak to ETCS nahradit něčím, co jim nebude sahat na brzdu.

Jaaa

Blbost.

Lol Phirae

Na tom nic nepřekvapí. ANOfertí mor prolezl celý stát jako rakovina. Odbornost není žádné kritérium, jediným kritériem je loajalita k „hnutí“.

Armando Andreoli

On si prostě chrání svoji židli. I za cenu, že ze sebe udělá blbce. Asi tak..

Gwann

slouhove Buresovi budou doufám poslání tam kam jejich kapo.

Jan

Ale zakopaný pejsek je už dávno před svobodou. V projektování te modernizace bez zabezpečovače. A nejsem si jist. Že tam půjde to etcs jen tak lehce nahaknout. Ale co 100 kmh a vše je ok. Počkáme na etcs. 15 let.

zdeněk

To se rozhodlo už dávno před Svobodou. Ten kdo modernizoval bez zabezpečovače okolo 2015. Tedy zadal a projektoval.A podle mě tam naháknout ETCS nepůjde mávnutím proutku.

zdeněk

A alibisticky 100 kmh bylo přece splněno..

Jaaa

Ti lidi tam sedí pořád a pořád zadávají modernizace bez ETCS.

Marek

Víte někdo, který Herkules 223 to byl? U Žraloka je to na fotkách vidět, ale u Herkula ne.

Lukáš

Měla by to být 223 066

Dash9

066

soumar

Jinak ta diskuse nad bezpečnostními systémy podle mě ilustruje základní zlo přístupu k problémům u SŽ(SŽDC), ČD, ŘSD, ČR a částečně i typickou českou povahu, která mě neskutečně míchá. Ano, mohli jsme zavádět v 90. letech PZD 80/90, tehdy by to bylo rozumné, ale místo toho jsme jen žvanili. A dnes zase jen žvaníme, zda by nakonec místo ETSC ono PZD nestačilo. Stejně jako žvaníme o obchvatech, trasování dálnic, železnic… Rozhodnutí neuděláme, neprosazujeme. Vymýšlíme stupidní důvody, revize posudků, komise, … Neuvědomujeme si náklady promarněné příležitosti. Jsme v pozici chirurga, který místo aby udělal rychlý řez, stojí v obavě z chyby… Číst vice »

medical examiner

Nevymýšlíme řešení, vymýšlíme proč to nejde.
PS: PZB.

soumar

Děkuji za korekci, to je tak, když člověk současně myslí na stavbu. 🙂

Já, kdo jiný

GSMR a krátkou smsku na vysílačku: Radonice křižování.

Amper77

Nebo anděla strážného nad každým vlakem.
Prostě něco reálného.

Já, kdo jiný

Asi nemají Ahnung, jak to chodí u ÖBB Infra.

Já, kdo jiný

V Rakousku mi na Mesu smsky od řízení provozu chodí.

J.K.

No a ještě bylo štěstí že tam nebyly protihlukové stěny, to by se záchranáři dostávali hodinu jenom přes ně…

soumar

Je to smutné, moc smutné, ale logický důsledek toho, že provozujeme železnici v podmínkách konce 19. století bez jakéhokoli zabezpečení. A to je ještě otázka, proč nefungoval automatický generální stop po projetí návěstidla? Není tam automatika? nebo zrovna nebyl signál? A nebo se to prostě nestihlo vzhledem k brzdným drahám? Je sprosté, jak to tu někteří svádíte na strojvůdce. Infrastruktura musí připouštět chyby; chyby jsou běžnou součástí lidského jednání a management chyb a omylů je součást řízení. Už jen z toho prostého důvodu, že vycvičit strojvůdce nebo pilota stojí spoustu peněz a zahodit je při první chybě je neefektivní, i… Číst vice »

soumar

Jinak jak pročítám diskusi – ano, dvojkolejka by část problémů řešila (a společně s ETCS je cílem), ale ta se za tři roky nepostaví. ETCS je otázka peněz a aktivity.

Gwann

muzea a spolky nemají nic společného s absencí zabezpečovače. ministerstvo a SŽ rozhodly, že jediný zabezpečovač, který se může instalovat, je ETCS. se lživým poukazem na EU. nejsou prostředky ani kapacita to zavést teď hned. ani na trať ani do vozidel. a počkejte až se přiblíží či bude po 2025. zjistí se, že neschopné SŽ nemá ETCS ani na TEN-T tratích, kde povinné je. a napojení v ETCS stanicích na ne-ETCS tratě taky nikdo nebude řešit. budeme se ještě divit, co to vše udělá. takže pláčete špatně. žádné spolky, muzea, lokálky. ba dokonce ani ne slevy (jakkoliv ty jsou opravdu… Číst vice »

soumar

Ty tratě, kde není možné provozovat ani ETCS L1 / LC, by neměly být provozovány jinak než autobusem nebo v nouzi s vyhrazeným provozem v mezistaničním úseku v jednom směru (náklad).
Sorry.
(stejně to tak dopadne)

Gwann

proč by to tak muselo dopadnout? co není ETCS zabezpecovac je hereze?

soumar

Protože je nesmysl dnes budovat systém s výhledem jen na nejbližších 9 let. Kdyby se okopíroval německý systém v 1995, pak to chápu, ETCS nebylo úplně jasné.
A termín je až za 9 let, ne za 4.

Go

ETCS taky není všemocný

medical examiner

On tomu nějaký Franta domluví…

Y.K.

Všemocný jistě není, ale spoustu problémů řeší.

Gwann

etcs není povinné na non TEN-T tratích. ani od 2025 ani od 2030. propojeni v ETCS stanicích taky nemusí být pod ETCS.

jen nás odezdikezdismus.

a 4 roky to go…to je taky nás nápad.

soumar

Ach jo. Na nic jiného než TENT neseženete pořádné dotace. To je furt dokola už.

Gwann

jsou i jiné prachy než evropské dotace. kdyby jich nebylo, budeme jezdit na osloví?

soumar

V realitě ČR ano, budeme. Nabízí se nám stále možnost si velmi významně zvýšit kvalitu infrastruktury, tak do toho neházejme sedlácké vidle.

Gwann

ať se staví ETCS s dotacemi na TEN-T. stanice smíšený provoz (ty s vleckama či non TEN-T tratěmi). na ostatním light ETCS, PZB, radioblok, cokoliv. ale levnějšího jak na trati tak vozidle.

Gwann

ony ani ty koridory totiž nejsou. stanice Kralupy, MuN, Brno, Ostrava a mnohé další.

Honza Vrba

To mně teda vysvětlete, odkud dostávaly správy SNCF nebo DR/DB na instalaci Krokodýla nebo PZB. Já bych řekl, že to nebyl Brusel. Tipoval bych Paříž a Bonn/Berlín. U nás nebyl žádný pořádný zabezpečovač nikdy = ušetřilo se. Nechť jdou tedy prachy z Prahy. A že se vezme jinde a pocítíme to? Berme to jako trest za výsledek 99,8 % pro jednotnou kandidátku Národní fronty po dobu 40 let. I tohle patří k tomu vyrovnání se z minulosti.

Honza Vrba

*s minulostí

Y.K.

Ono je to také 4 roky teď. Ale národní plán ETCS se začal rýsovat kdy? 2007? Před 15 lety? Každá deadline jednou bude za rohem.

Na hl. n. v Praze už jsou notně zašlé plakety o podpoře EU „příprava ETCS“.

zdeněk

Ale kecy..

Výkolejka

Jen drobna připomínka. TEN-T ma povine etcs od roku 30. Rok 25 stanovilo MD nebo SZ abysme byli svetovi 🙂

Gwann

jo, jo 🙂

soumar

Děkuji 🙂

medical examiner

Hmm, a se započítáním laxní přirážky to bude tak akorát do toho roku 2030…

soumar

Bolševik za to může jedině tím, že v lidech (a železničářích a úřednících zvláště) vytvořil neschopnost něco radikálně měnit a vylepšit a podívat se za hranice.
Pěstování teploučka, smrádečku (a výtopen :-)). Asi chápete, že ty spolky a muzea a šukafony jsou nadsázky, které tolik peněz nestojí, ale ČAS a SÍLY tomu všemu věnované by se dal použít jinde.

Gwann

machiavelli učí, že je třeba zachovat formu, aby byla změněna podstata. my měníme formu, brutálně proti dotčenym (viz debilni boje o režijky) ale podstata je furt stejná.

neschopný moloch řízený diletanty nebo poslusnymi služebníky schopnými všeho.

a to opakovane vynalezani kola u nás obvykle provádí jak levice, tak pravice.

Honza Vrba

Hm, aktuálně 7 lajků, 6 dislajků. Ale co se divím v tomto Anostátě…

Jiří Kocurek

Za letošek má být zprovozněno asi 300 km:
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/ATP.pdf

Tímhle tempem by to šlo stihnout naprosto vpohodě.

Gwann

by to šlo…

a levobrezka bude? ne.

medical examiner

„Má být zprovozněno“ je jedna věc.
Kolik z toho bude realita je věc druhá.

ovi1

Je to fakt sprosťárna to svádět na strojvůdce…jen si nevšiml, že jede na červenou a nic jiného nezavinil…

soumar

Při stovkách tisících spatřených červených se to zkrátka jednou stane. Taková je realita a nedává smysl postavit systém na absolutní intoleranci chyby.

A ano, na silnicích se to stává taky, jenže tam se většinou jede na skoro zábrzdnou a „zatočitelnou“ vzdálenost, takže to většinou končí sprostými slovy, hrozením pěstí a promáčklými plechy.

Železnice, potažmo létání, je něco jiného. Nakonec bezpečnost železniční dopravy (s ETCS !!) je dobrý argument pro její preferenci před auty a busy.

Honza Vrba

Na silnicích se to stává taky… Zajímavé, že když se blíží červená, nebo už dokonce je, naopak to auto zrychlí…

soumar

V případě auta je to stran rozhledových poměrů často překvapivě efektivní řešení, zejména u „buzeračních“ semaforů. Bohužel se to přenáší i jinam, z hlediska bezpečnosti je zlo, když se význam červené bagatelizuje.
Ale u aut jde prakticky jen o problém řidičů a dopravní policie. 🙂

Honza Vrba

No, a to tady jednu dobu chtěli přidat na semaforech sekvenci s „rakouskou“ čtyřikrát zablikavší zelenou…

soumar

Jen ať, mně by se spíš líbil odpočet k zelené, protože věčně stojím v křižovatce za někým, kdo teprve po jejím rozsvícení hledá v návodu k autu, kde je spojka.

Ondřej

To není tím. Důvod je, že ti infantilnější z nás furt čumí do mobilu.

soumar

Málokdy, infantilní spíš motor túrují ještě před. Spíš tam vidím (a pak předjíždím) osoby ducha mdlého, věku pokročilého, pohlaví ženského a zraku obrýleného. Ale nechci zobecňovat.

medical examiner

Tak mu poraďte, ať si pořídí automat…

Leinad

A s tím, jak stárnou první auta s geniálním plynstop, taky se stává že řidič třeba plyn sešlápne ale neřekne u toho správné startovací zaklínadlo.

medical examiner

My nepotřebujeme ETCS.
My potřebujeme zab. zař., které vyloučí projetí návěstidla zakazující jízdu tím, že včas samo zastaví. A to bez výjimek jakékoliv povahy.

Y.K.

No a jaký je AKTUÁLNÍ vlakový zabezpečovač s výhledem pro 21. století?

Šestka

Je tam TRS, nemáte jakkoukoli šanci ihned zareagovat při projetí návěsti stůj. Když dispečer nepočítá že mu to projede návěstidlo, tak jde o vteřiny než si toho všimne – navíc je tam reléovka nikoli jopka, která hned vyhodí vykričník. A protivlak už byl bohužel rozjetej blízko, pár vteřin a byly by to současný vjezdy. Tohle prostě se u nás může stát snadno. Kdyby tu byl nemecký systém PZB, s velkou pravděpodobností by srážce zabránil. ETCS je předražená modla.

soumar

Jo tak to chápu.
Ale v řešení se mýlíte; PZB mělo smysl zavádět kdysi, teď už ne. ETCS je nutnost.

medical examiner

Na TEN-T dokud budeme v EU.
Pak bude PZB/LZB opět ve hře… 😀

Y.K.

A bude to vyrábět AŽD? Protože Němci a všichni kolem též přechází na ETCS. Překvapivě státy co nejsou v EU mnohem úspěšněji a radikálněji. Proč pak zase nebýt ten divný co šetří tak dlouho až prodělá gatě na nesmyslných otočkách?

soumar

Ježto budeme v EU stále (10M obklíčený „ostrov“, který stejně musí dodržovat EU befehly je úplná hloupost), nemá smysl uvažovat dále.

Leinad

Jako po vystoupení z Eunie schválně zavádět systém nekompatibilní s tím co je u sousedů? Co z toho?
Etcs je i ve Švýcarsku, kde na to eunie právně nemá žádný vliv.

Potulný wechtr

ETCS je ve všech zemích ve vývoji resp. ve zkušebním provozu.
Ale je na něj dotace.

PZB je téměř sto let starý FUNKČNÍ vlakový zabezpečovač, který je používán v několika evropských zemích.
Nejsou na něj dotace.

Y.K.

Na ETCS jsou dotace, protože jeho cílem je sjednotit vlakový zabezpečovač v celé Evropě a musí být na transevropských koridorech. Prosté.

PZB je jistě dobrý, ale v těch zemích skončí (v příštích desetiletích, asi dříve než my dobudujeme zabezpečení), protože též přechází na ETCS. Nevím jestli je ideální močit proti větru.

Jaaa

Vzhledem k finančním a personálním možnostem je naopak nesmysl zavádět všude ETCS a jinak nic.

medical examiner

Problém je daleko jednodušší – málo kolejí a moc vlaků.

Vin

Bohužel níže uvedený odkaz se nezobrazil správně .. ale je na Novinkách v tomto článku:
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/letecke-snimky-tragicke-nehody-vlaku-na-domazlicku-40368126
ps – snad je možné dávat odkazy ? 😉 ..

Honza

Prosím funguje na té trati opakovač a byla lok vybavena mirelem?

Vin

Už jsem se ptal níže – na trati je údajně „soustava automatických hradel“ které zabranují aby výpravčí/dispečer „poslal“ 2 vlaky proti sobě .. ale není tam tzv. autoblok kdy je trať „kodována“ a návěstní znaky se tak přenášejí do zabezpečovače na lokomotivě.

Třicátáprvní Béé

Nemusíte mít autoblok aby se kód přenášel, musíte mít kód v koleji a může to být klidně i u Ahr

Vin

2 fotky:
https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gY_b/kalFkU.jpeg?fl=cro,188,28,769,432%7Cres,1024,,1%7Cwebp,75
a dle mapy.cz:
https://mapy.cz/letecka?x=12.9845356&y=49.4653628&z=18&q=Milav%C4%8De&source=muni&id=1190
… což bohužel znamená že expres projel vyhybnou bez zastavení a o pár desítek metrů dál se srazil s osobním vlakem ……

Jan

ETCS je jako píchání proti Covidu. Neublíží, ale nezabrání…. Už to pochopte ✌️

Gwann

obávám se, že v obojím kážete bludy.

ETCS by zde asi pomohlo. minimálně snížit následky, nejspíš ale zcela odvrátit.
vakcína proti COVIDu, jak se zdá, alespoň na nějakou dobu brání vážnému průběhu.

zda je jiná „léčba“ efektivnější….to nevím.

Y.K.

Nezabrání projetí stůj? To byste mohl objasnit.
Ano není to všelék, ale je to lék proti nehodám úplně přesně tohoto typu i té druhé co se stala v tomto týdnu.

Vašek

V prvé řadě cítím obrovskou lítost nad ztracenými a poznamenanými životy. Však nedá mi to přijít s otázkou.
“ Mohl odpovědný výpravčí krátkým hovorem upozornit oba strojvedoucí na plánované křižování ? “
Každý strojvedouci po zaznnění vysílačky či služebního telefonu ihned zbystří.
Je to proaktivní přístup, který by zabráníl mnoha nehodám na takovýchto tratích. To se však na české železnici praktikuje málokdy. Bylo by to na dlouhou diskusi. Mohl nebo nemohl ??? …

Arnošt

To je marný, teď už budou nýmandi akorát vymýšlet nesmyslné „kontroly“ a „upozornění na (pravidelné) křižování“ místo prostého pojmenování faktu, že nutně potřebujeme vlakový zabezpečovač.

medical examiner

U kterého by stačilo to, aby zastavil vlak před stůj…

Jan Mahdal

Pokud jsem správně pochopil, jednalo se o pravidelné křižování. Víte, kolikrát se za dvanáctihodinovou směnu na vytížené lokálce křižuji? V podstatě v každé druhé dopravně. Volá se jen kvůli nepravidelnostem a to ještě ne každý dispečer.

Honza Vrba

To je spíše na odpověď psychologů, jestli by tento proaktivní přístup pomohl. Jenže jednou by se s nějakého důvodu zapomnělo a strojvedoucího mysl by to vyhodnotila jako „nekřižuju“, nebo (spíš) by se z toho stala taková rutina, že by ji nikdo nebral vážně.

Lesan

„Každý strojvedouci po zaznění vysílačky či služebního telefonu ihned zbystří“
Ano, protože když se tím volá, něco neobvyklého se děje. Pokud by se volalo/posílala zpráva při každém křižování, tak i toto zvonění brzy zevšední.
Zrovna ta trať Plzeň – Domažlice je celkem dobrým příkladem – pokud by fíra jezdil celou směnu jen osobáky Pl-Do, kolikrát by se s něčím křižoval, když tam jezdí každou 1h osobák, každé 2h expres a jízdní doba osobáku je cca 1 hodina? No, hodněkrát, a to je jen jedna směna.

Václav

Pánové, myslíte, že v letectví se komunikuje jen v případě nepravidelností. Prostě se komunikuje tak jak je pro provoz a bezpečí třeba. Železničáře by snad příliš komunikace rušilo, nebo co? Vždyť jsou v práci ! Není VZ tak to holt mají dohnat tou proaktivitou.

ondra

záleží kdy komunikovat,blížím li se k místu povážlivější dopravní situace-typicky třeba přejezd s povinností jízdy se zvýšenou opatrností nebo oranžové návěsti pro el. provoz,vyzvánějící tel.mne nechává chladným.

Vašek

Kontrolní otázka, soudruzi. Jestlipak víte, co to byla odvratná výhybka?

Gwann

čili poslat rychlík v plné rychlosti do pešunku?

fakt nevím, zda by tohle bylo to pravé ořechové….při trošce smůly by to krom rychlíku v pešunku skončilo i žralokem vraženým v boku jednoho z vozů….

Jiří Kocurek

Ta troška smůly může zůstat na stromě. Smetlo by to lidi v autech stojících před přejezdem.
Výhybka navíc, pak výhybka do šturcu a 100 metrů za šturcem: https://mapy.cz/s/jubahutuvu

Nadělat mrvé na silnici vykoljeným vlakem, to fakt ne není zabezpečení.

Petr Šimral

Co mají společného Domažlice s požadavkem na odvrat v Radonicích?

Lol Phirae

Nojo, v těch Radonicích si můžete rovnou vybrat, jestli to pošlete přímo do baráků nalevo nebo o kousek dál napravo. https://mapy.cz/s/ceharevene

Člověk jen žasne, jaké kokotiny jsou tady lidi schopni vymýšlet, jen aby se proboha nemuselo konečně zprovoznit to fuj fuj ETCS.

Jiří Kocurek

Támhle nahoře stále ještě je: https://mapy.cz/s/guzamutace

Je to bratru 8 metrů volným pádem. To fungovat může leda tak pro utržené nákladní vagony z vojenské vlečky. Ale poslat tam narvaný rychlík? Vražda.

Vašek

Tak ten narvaný rychlík pošleme proti narvanému osobáku. Zkuste si projet třeba trať st. hranice- Dresden a pozorně se dívejte. Uvidíte spoustu odvratných kolejí, zakončených posuvnými zarážedly. Je to totiž součást vícenásobného zabezpečení.

Gwann

hnusně řečeno, tady to na možnosti průšvihu dopadlo ještě poměrně dobře. jakkoliv soustrast všem pozustalym. vlak poslany mimo trať by asi dopadl hůř.

krom toho si myslím, že ETCS bude snazší vybudovat…než odvartne koleje potřebné délky.

Jakub Zamazal

Pana strojvedouciho z Os jsem znal, byl to moc fajn chlap, zábavný a dobrý hráč pingpongu, odpočívej v pokoji

Jan

Znal jsem oba. Soustrast

Šašek

Tragická událost a škoda zmařených životů. Jak je napsán i článek na internetu:“Viníkem jsou i politici, kvůli nimž je mezinárodní trať jednokolejka jako v roce 1861… Tragédie je především důsledkem toho, jak politici dlouhodobě zanedbávají rozvoj klíčové dopravní infrastruktury.“ S tím lze souhlasit. Tak si pak lidi jděte k volbám a myslete si,že se něco změní k lepšímu.

xyz

Tzv. 3. tranzitní železniční koridor je hotov už cca 10 let.

xyz

Ach pardon, tedy vyjma úseku Praha – Beroun, nicméně jádro tématu je o trati směr Německo a ta tedy je v úseku Plzeň – Cheb plně zmodernizována již cca 10 let.

Šašek

Jádro tématu je úsek Plzeň-Domažlice-Norimberk. Trať 180-jednokolejka,bez elektrifikace. Nehoda se stala u Domažlic a Cheb leží úplně někde jinde. Raději se doučte zeměpis ČR a pak dělejte chytrého.

xyz

Zeměpis znám velmi dobře a konstatuji, že jako tzv. tranzitní koridor byla politickými představiteli vybrána a poté realizována trasa z Plzně do Chebu, potažmo dále ke státní hranici se SRN.

Pavel Bláha

Více kolejí nezaručuje, že nedojde k nehodě, pokud nebudou dodržovány předpisy, viz nehoda Český Brod 2020.

ovi1

Jasně šašku…a také jsou za to vinni důchodci a samoživitelky, že berou zbytečně moc peněz za který se mohla postavit dvojkolejka…samozřejmě ironie, viník je jen jeden…strojvedoucí, který projel na červenou !

Janko

Šašek si ty. Duchodci ani samozivitelky bych sem netahal. Co sem ale vytahnout muzem je politicka garnitura , ktera tady od dob kuponove privatizace kontinualne rozkrada stat. Stovky miliard rocne zmizi v tunelech a podvodech. KDYBY SE TADY NEKRADLO TAK V CR MAME LUXUSNI INFRASTRUKTURU A O NEHODACH CTEME JEN MINIMALNE !

medical examiner

Pro začátek bychom měli zrušit permisivní stůj.
Už to by zabránilo nehodě…

Jiří Kocurek

Politici, politici…

Nějaká iniciativa ze strany Správce infrastruktury by se dala čekat. Nakonec je to jejich infrastruktura, oni se mají starat.
Jenže spíš se tarají o to, shodit vinu na někohio jiného. A tak se dočmete, že za stav vozového parku ČD můžou kraje.

Anonym ze severu

O víkendu jsem byl u nehody motorkáře a mrazilo mě z toho. Nedokážu si představit, jak to muselo vypadat v tom vlaku. Muselo to být o hodně horší. O to víc bych chtěl poděkovat všem, co tam pomáhali; chtěl bych popřát upřímnou soustrast rodinám a pozůstalým po fírech a paní; a všem zraněným/bojujícím o život, aby se tato jízda vlakem nestala jejich doživotním traumatem. Budou to mít těžké, o to víc jim přeju hodně sil a co nejméně handicapů do návratu do „běžného“ života.

MaT

Všechno fajn a souhlas, akorát soustrast ne vyjadřuje a nikdy nepřeje…

Honza Vrba

Někdy fakt ty mínusy nepochopím…
Ač mně to bylo odmala doma vtloukáno, že se vyjadřuje, obvykle slovem „přijměte“, občas jsem ujel, a…bylo mně trapně. Naštěstí se mně to snad nikdy nestalo u samotného kondolování pozůstalým, ale jen při vyprávění nezúčastněným.

Anonym ze severu

Pardon. Přehlédl jsem.

Roman

Že vraj v tom Ex z Nemecka bol nemecký strojvodca, to ako čo je? Veď pokiaľ viem , tak rota sa mení na najbližšej pohraničnej stanici, tzn. mal by DE strojvodcu vystriedat ten z ČR vo Furth im Wald (to je dá sa povedať na hranici), alebo max. v Domažliciach. Čo robil Nemec za Domažlicami? Ešte sa to dá pochopiť pri jazykovo blízkych krajinách ako DE/AT, alebo ČR/SR. Medzi ČR a SR sa menia v: Horní Lideč, Čadca a Břeclav, tzn. či z ČR, či zo SR môžu ísť maximálne po najbližšiu významnú stanicu do susedného štátu.

Petr Šimral

To už dávno není pravda. Češi i Slováci mají začasto oboje řidičáky, úplně stejně, jako část strojvedoucích mají řidičáky CZ – DE. A toto byl jeden z nich, byť to byl Čech. A protože jezdí do Německa, tak holt vznikl němec…

Roman

Tak je pravda, že naposledy som išiel vlakom cez ČR/SR hranicu pred rokom, ale dovtedy pravidelne a minimálne v tom Hornom Lidči sa menili nielen pruvodci, ale aj strojvodci. Je mi jasne, ze Regiojet a Leoexpres sa nemenia, ale to su sukromnici, ale CD /ZSSK sa menili komplet. Ale tak tragedia je to a pisu o tom aj v Holandsku, Madarsku, Polsku aj BBC news. Mali by zodpovedni sa tym začať vážne zaoberať, lebo je toho strašne veľa a to nehovoriac o nehodách typu vykoľajenie nákladného vlaku. To už nebudú náhody a ojedinelé pochybenie jednotlivca, ale systémový kolaps riadenia systému… Číst vice »

Ketchup1970

Roman ty si Ťunťo. Menia, nemenia. Podla potreby turnusu. Ako majú turnus a papiere. Slovensky fira zajde aj do Česka. A niekedy zas zastavia vlaky v pol ceste a vysadas a nasadas ( Vrbovce-Velká nad Veličkou) jak v devätnastom storočí.

Roman

Ok, tak nakoniec sa posadka menila vo Furthe, o Nemcovi strojvodcovi vypustili neinformavani novinari. Aj ked mam minusky, je zrejme ze to co sa deje na ceskej zeleznici za uplynule 2 roky nie je normalne. Chyba aj nehoda (aj fatalna) sa stat moze, ale nie 3x za tyzden a minuly rok v lete detto. To je systemova chyba, ci uz na strane infrastruktury, alebo na strane riadenia ludskych zdrojov (pretazenie – dovolenky, nedostatok ludi), alebo nezodpovednosti (ako tu je nezriedka v diksusii rozoberane, ze strojvodci namiesto odpocinku, beru druhy uvazok). V Holandsku minuly tyzden z dovodu nedostatku personalu na zeleznici… Číst vice »

Juraj

Tak akurát na valašských expresoch sa dlhé roky striedali posádky až v žst. Vsetín, nie v HL. Pre strojvedúcich problém žiany, pre palubný personál len komplikácia s odbavením, ale nič tragické.

medical examiner

Ten byl Němec asi tolik jako Ludwig van Beethoven…

Jiri

Ted na ct 24 p. Kucera rekl, ze k narazu dolo cca o 70m zpet, tak ze zadne roztrzeni souprav, ale Shark byl tlacen tech ai 70m zpet!

Jiri

Opravy. Doslo, asi.

Karel T

Naráz byl tak silný, že po střetu se regioshark pisunul o 75m zpět. Upřímnou soustrast a brzké uzdravení ranenym. Vím, je to tragedie, přesto klobouk dolů, jak regioshark po takovém obrovském nárazu vypadá. Rozhodně lépe než německá mašina

Petr Šimral

Podívejte se pořádně na fotky i z druhé strany. Shark taky vůbec nemá stanoviště, to zůstalo na Herkulu…

Gwann

tuším vč. podvozku?

Petr Šimral

Ano. Herkulu podvozek zůstal na svém místě a Sharkovo podvozek je ten, který jde vidět na fotografii u Herkula.

Jiří Kocurek

Nechci si ani představovat, co by zbylo z Regionovy. Brzké uzdravení přeživším.

Gwann

nejspíš jen mastný flek. stéblová 2?

medical examiner

Nejspíš jakási železná podivnost a všude okolo žluté plechy…

libor

do vybudování pořádné železnice navrhuji zrušit západní „expresy“ , nechat pouze ty na Cheb. Autobus to zvládne taky a tyto vlaky, to jsou jen problémy….

Lol Phirae

Tenhle geniální nápad kvůli nehodám rušit žel. dopravu už tady měl tuším insomniakův předchůdce Ťok.

ovi1

To je rada, jako nepřipojovat 1. a poslední vagon, návěstidla se projíždějí každou chvíli i na lokálkách…

Honza Vrba

S těmi vozy pravda, ale kdysi dávno se vozy 1. třídy údajně řadily doprostřed soupravy, člověk si tak za vyšší jízdné koupil jakousi ochranu před čelní srážkou i najetím zezadu.

medical examiner

A okolo roku 2008 jezdily na některých EC 2 vozy 1.třídy.
Nikoliv ale za sebou, ale jeden na začátku a druhý na konci…

Jaaa

Autobus s mnohonásobně vyšším rizikem nehody?

Pane vachmajstr, vy jste hlava…

Gwann

on se tu nick libor dnes celkově vycajchnoval

Jiří Kocurek

Kolik smrťáků bylo letos v autobusech?

Gwann

otázka kolik u nás, v chorvatsku tenhle měsíc jeden za 10 mrtvých. a např. v červnu v Brně tohle: V noci z pondělí 31. května na úterý 1. června došlo v ulici Kníničské u komínské vozovny trolejbusů k vážné dopravní nehodě autobusu Solaris Urbino 18 III ev. č. 2646II. Autobus při jízdě po lince N98 ve směru do Žebětína z dosud nezjištěné příčiny přejel do protisměru, vyjel ze silnice a střetl se čelně se sloupem veřejného osvětlení. Ve vozidle se nacházelo cca 30 cestujících, při nehodě bylo zraněno 11 lidí, z toho 3 těžce (včetně řidiče). Škoda na autobuse byla… Číst vice »

Gwann

co kdyby na dané trati jezdil vždy jen jeden ropovod šukafonů vmax 40km/hod? to by jistě tomuto také zabránilo.

náklady kdekoliv jen v noci. v sudé dny z domažlic, v liché do domažlic

medical examiner

Humbuk – rovnou zrušit všechny Západní expresy.
A tím uvolněný vozový park poslat na některou z „béčkových“ linek…

Doctor

Příčinu této a podobných nehod na železnici vidím především v přetěžování lidského faktoru – prostě strojvedoucích je nedostatek a příprava nových je urychlená a nedostatečná. Tady žádné ETCS , GSM-R, ODS ani KSČM nepomůže. Dopravci by se měli zamyslet nad přípravou svého personálu, než mu svěří finální zodpovědnost, kraje by se měli zamyslet nad počtem NUTNÝCH spojů pro dopravní obslužnost té či oné oblasti, Správa železnic by se měla zamyslet, zdali by člověk v oné výhybně ( pokud by tam byl ) nemohl napříště něco zachránit ?!
Cítím se všemi postiženými, R.I.P. pro oba pány strojvedoucí a tu dámu.

Janko

Ani jeden strojvedouci nebyl zacatecnik. Stejne tak ani u predeslejch nehod se nejednalo o novacky. Chybuji zkuseni lide. Da se souhlasit s tim, ze se strojvedouci pravdepodobne pretezuji.

Juraj

Vidíš výstrahu = začneš brzdit.
Vidíš stůj = nesmíš projet.
To fakt není raketová věda ani něco, na co by se musel člověk s odpovídajícím psychologickým profilem připravovat tři roky.

Otázka je samozřejmě únava, stav pozornosti, aktuální rozpoložení atp. To ale delší příprava nevyřeší.
Co by naopak zaručeně pomohlo, je zabezpečení, které člověku nedovolí takovou chybu udělat.

medical examiner
Výkolejka

Můžete prosím uvést délku praxe strojvedoucích při této nehodě a pro zajímavost třeba i té z Němčic? … píšu to jen proto, abyste tím pro ostatní prokázal, že na vašem tvrzení něco je a ne, že jste naprosto mimo a nevíte o čem mluvíte. Díky

Ondřej

A jé, už jste zase vykolejenej. Ale kdybyste řádně četl a lépe chápal, tak byste byl věděl, že to, co panu Doctorovi cpete do úst, neřekl. Řekl, že dle jeho názoru je vina v možném přetěžování lidského faktoru.

To platí i pro Vaše lajkující – než na něco reagujete, přečtěte si to raději dvakrát.

X 1

Promiň, ale plácáš.
Už sto let staré zabezpečovací zařízení PZB z Německa, které mimochodem používají i na Balkáně, by takovéto mimořádné události dokázal zabránit.

Honza Vrba

Nojo, jenže bohužel jsou strojvedoucí, kteří by si s magnety připadali méněcenní…Když byl kdysi dávno od mnohých tlak na odstranění dvojmužného řízení, tlačítku bdělosti dali naopak zavděk.

Výkolejka

Takze tu vetu: priprava novych (strojvedoucich)je urychlena a nedostatecna, mam brat jako ze se k tematu nevztahuje jo?

Výkolejka

Pardon, to patrilo Ondřejovi.

Zdenda

Ač asi nejste drážní zaměstnanec, tak jste to trefil. Já jako strojvedoucí na toto upozorňuji často. A i z těchto důvodů jsem od ČD odešel ke Cargu. A ještě říkám a i zde jsem to již několikrát prezentoval, že vše se děje za přihlížení neschopných odborů. Kdyby odbory byly silné tak nikdy takovéhle skladby turnusů a různé spaní po různch špeluňkách nemohlo projít. Oba strojvedoucí jsem osobně znal a je mi to strašně líto. Čest jejich památce

Jan

No přesně napsáno. Ale to by nesměli sedět vedle sebe. To samé se děje u nejlepší SŽ.

Y.K.

V tom to fakt není. Lidi prostě chyby dělají, to je nepopiratelný a známý fakt lidských smyslů. Většina chyb co všichni uděláme nemá žádné důsledky nebo se jen plácneme do čela, strojvedoucí, řidič, pilot může občas něco „pohnojit“, ale bez následků a někdo si holt vytáhne černého petra a jeho chyba je fatální. Vlakové zabezpečovače neexistují z nějakého rozmaru nebo záplatování nedostatečného výcviku, prostě jistí tento známý fakt a nenechávají to na štěstí a náhodě, že to vždy dobře dopadne. Ukázka je třeba Japonsko, kde strojvedoucí konají velmi striktně, musí ukazovat a hlásit a přesto jsou na VŠECH tratích vlakové… Číst vice »

ovi1

Dokud nebudou mít strojvedoucí za (_I_) 3 kamery, které budou hlídat a zpětně dokazovat, jestli se věnuje řízení a nehraje si s mobilem a pod., tak to bude pořád dokola…

Gwann

běžte s tímhle šmírováním někam

Kalanis

Pokud to hraní s mobilem a dalšími lejstry nebude součástí výkonu jejich práce – tedy komunikace s dispečerem, hlídání TPP, … Zdraví nehoda Český Brod.

medical examiner

Třeba 362 mají pevný telefon a komunikační zařízení…

Luboš

Tak to půjdeš dělat sám, šmíráku!!!! Jestli mi dá někdo za záda kameru, okamžitě končím….a určitě nebudu sám. Tohle může vymyslet jedině idiot.

libor

by mě ale fakt zajímalo, zda si v dnešní době moc „nehrají“ s telefonem. Podobně jako u aut je mnoho nehod způsobených tím, že se ovládá nějaké zařízení (telefon, dotyková obrazovka apod.) a nevěnují se plně řízení…

Honza Vrba

Když vás to tak zajímá, jděte na nějaký most nebo násep, kde budete mít dobrý výhled na provoz. Vznik poučného filmu (lépe zabezpečených) německých drah ale ukazuje, že mobily problém jsou. V tomto konkrétním snímku byla ovšem kombinace mobil a neexistence magnetu před odjezdovým návěstidlem, tedy vina fíra/dráha fifty-fifty. Nicméně si myslím, že mobil za volantem autem je zdaleka nebezpečnější.
Nemecky na pochopení umět nepotřebujete.
https://www.youtube.com/watch?v=aR4qZ2_gvaY

ovi1

To bude jenom dobře, když skončí všichni, co se toho bojí…aspoň nebudou zabíjet lidi…radši, ať ten vlak nejede, než, aby vozil lidi do nemocnic a na hřbitov ! Kameru má nad sebou kdejaká prodavačka a bankovní úředník, jen panstvo, co nerozezná zelenou od červené se tomu zuby, nehty brání !!!

Luboš

Prodavačka se může najíst v klidu v kamrdliku, dojde si na WC jako člověk. My čůrame občas do petek, svačině za jízdy…. U toho chcete být? Nejste normální. My máme směny 12h a občas jedeme v kuse 3- 4 hodiny… Ústí – Olomouc, Břeclav- Nymburk. Nepište blbosti, Vám by se to taky nelíbilo. Jsem na mašině přes třicet let bez nehody, tak o tom něco trochu vím. Spíš se zamyslete nad tím kdo a jakým způsobem dnes dostane licenci strojvedoucího, z toho mám docela obavy.

Jan

Tu dostane každý. Viz. Minulý týden. Kdo byl asi díra z tý loko? 😱😭😱😱

Jaaa

A v čem přesně to vadí? Pokud by se to mohlo otvírat jen po MÚ?

Gwann

kdo někdy zažil, jak probíhá pouhé rozebírání, zda jste tlačil na prodej po telefonu dobře či špatně (tedy jste neprodal) a tu buzeraci kolem, tak má alespoň trochu záklopku toto někomu tlačit.

smysl to sice má, ale nepřijemné to je každému, kdo je takto pitván. a celkem chápu, že někdo toto nemá zapotřebí. zvyšuje to stres atp.

Amper77

A k těm 3 kamerám ještě přidej armádu sledovačů, protože kamera závadné chování sama nepozná.

Já muzikant

A těch 3 až 5 kamer bude k čemu v případě zdravotní indispozice strojvedoucího?

Jaaa

AI umí dneska pomocí analýzy obrazu velmi spolehlivě rozpoznat, jestli strojvůdce je bdělý a dává pozor.

Jiří Kocurek

Nádhera. Takže nasadíme AI, která rozpozná, že strojvedoucí není bdělý.

To je skvělé. Co kdyby ta AI uměla číst návěstidla a brzdit? Pak nepotřebuje ty kamery, žejo?

Lol Phirae

To je přece zbytečný, lepší je vykolejit vlak do pešuňku. Když to fíra přežije, tak si to bude moct pouštět na vánoce v telce.

Jaaa

Sorry, ale to je výpočetně i učebně o několik řádů složitější problém.

Tohle už umíme, ale Kocurek zase bude rozumovat.

medical examiner

Pro případ zdravotní indispozice strojvedoucího je na obrázku nouzové tlačítko (to velké červené úplně vpravo).
Na akutní indispozici je pamatováno pedálem bdělosti (to červené dole).
https://images.uncyclomedia.co/necyklopedie/cs/a/a2/Strojvedouci_AVZZ.png

Y.K.

Doufám že jako poctu zemřelým a těm zmrzačeným SŽ značně urychlí postup instalace a schválení ETCS alespoň na hlavní tratě, když už máme mít za pár let ten výhradní provoz.

Protože tady už končí veškerá sranda a vymýšlení důvodů jak to zpozdit, obejít, vymýšlet okliky „máme LS nebo AVV“, strojvedoucímu napaříme pokutu a tím se člověk stane perfektním a neomylným – což si každý uzná je k ničemu, když hned proti jede vlak.

Výstrahy typu „naštěstí to bylo prázdné“, „naštěstí zastavili kousek od sebe“, nemá anděl strážný železnice stále k dispozici.

Jaaa

Na to nejsou prostředky, ani finanční, ani materiální, ani lidské. Ani kdybyste to vyhlásil jako politický úkol. Existuje jediný dvorní dodavatel TZZ, kterým je firma AŽD. Proto mne dost namíchlo, když se Chrdle vykecával do Seznamu, co je špatně. Naprostou chybou prostě bylo čekat až na ETCS. Lidi, kteří o tom rozhodli, by měli jít bez nároku na důchod. Jde o přímý důsledek jejich rozhodnutí. Minimálně PZB by mělo být zavedeno na všech tratích (je řádově levnější, vyrábí a instaluje ho více výrobců, není po něm taková poptávka a většina vozidel západní provenience ho má), stejně jako by měla být… Číst vice »

Y.K.

Souhlasím, že bylo chybou čekat na ETCS, ale když už jsme na cestě k ETCS, tak zbytečně neuhýbat.

Instalovat PZB dnes, za nemalé peníze, i když asi menší než u ETCS, by bylo trochu mimo, když je to systém co je na začátku konce. To příležitost byla v minulosti. Ale to musí spočítat ekonomové co je dlouhodobě optimální, ne já. Nezapomeňte, že ETCS je podporované z peněz EU, PZB nikoliv.

Jaaa

PZB je poměrně primitivní. Takže ho nemusí dělat jen monopol. To je jádro úvahy.

Prostě základ tohoto stavu je dlouholetý vendor lock, za to by měli jít odpovědní sedět. Ten je přímou příčinou dnešního stavu.

Peníze jsou tady problém v prvé řadě ETCS. Ani s evropskými dotacemi to není ufinancovatelné. Úkrok stranou není čistý, ale je nezbytný…

Tuzemák

Zajímavé „Tyyyy“. Dole mi tvrdíte, jak to rozhodně není finanční problém-peněz je dost a tady to je opět problém financí-„na to nejsou peníze?!“ Jaaa teda rozhodně vidím zásadní problém v plýtvání, jak finančních zdrojů, tak i těch lidských na zbytečné rekonstrukce prdelových lokálek s motoráky pro pět lidí. Jo prostě si to přiznejme, máme prostě až moc tratí. A je jedno, jestli ty prachy na provoz a opravy berem z levé, nebo pravé kapsy kabátu. Furt je to ten stejný kabát-stát/kraj. Rozhodně už dávno měly být určeny smysluplné tratě a tratě k likvidaci. Finanční i lidské zdroje inženýrů/techniků směrovat raději… Číst vice »

medical examiner

Aneb – soudruzi, my tu pětiletku splníme, i kdyby to mělo 20 let trvat!

Dorota

Nechápu pokud selže člověk, jak může v dnešní době projet vlak návěstidlo stůj. Tolik nehod na drahách co je v současnosti nikdy nebylo.

mauricio

…a nebo se o nich jen nepsalo a nemluvilo?

Jan

Ono hlavně tak hustý provoz na drahách dřív nebyl. Jaký byl nedostatek strojvedoucích, jestli se přetahovaly směny apod. to nevím. Asi bylo dost lidí a člověk neměl vysoké náklady, když se mohlo jezdit ve dvou lidech na lokomotivě a na cestující taky byl víc než jeden průvodčí (dnes už se na lokálkách vynechává úplně).

Miroslav Zikmund

Jednočlenné obsazení lokomotiv bylo „téměř“ pravidlem na všech vlacích osobní přepravy od roku 1974 …. Směny se přetahovaly jen v případě zpoždění, strojvedoucí má pevný turnus, strojvedoucímu letmo se hlídá délka odpočinku mezi směnami … leťák supluje turnusového strojvedoucího a řídí se jeho turnusem ….

Daniel

Ale bylo, jenom lidí zapomínají.

vhdh

Tolik projetí hlavních návěstidel v zakazující poloze opravdu nebývalo. Kdy – to je vcelku jasné – když se ještě plácačkovalo. Pořád čekám, kdy to nějaký chytrolín bude chtít obnovit.

Ketchup1970

Zajímavá doporučena četba : zeleznicne nehody na Slovensku 1-3diel. Vcitane meridianu . Jedna sa mi dokonce stala za humnom( stara Tura -Paprad)

Juraj

Pokud tím „tolik“ je myšleno „tak málo“, pak ano: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_železničních_nehod_v_Česku

V podstatě ten průměr kazí až poslední dva roky, ale i tak velmi doporučuji srovnat počty obětí.

Honza Vrba

No pravda, ale ona Studénka (Studénky) mohla těch mrtvých vyprodukovat násobně víc. Byť zde v tom nebyl draha

Honza Vrba

, stále se jedná o železniční nehodu.

Honza Vrba

Chyba lávky! Jen jste se o tom neměla šanci dozvědět. Ať hledám, jak můžu, nenacházím nyní na webu tajnou zprávu pro ÚV KSČ o nehodovosti ČSD za (jen) 50. léta. Co si vzpomínám, málo jich nebylo, v té době byly některé uzavřeny i jako sabotáž – třídní nepřítel nebyl ještě zcela eliminován.

Michal

Na Mnichov měla vést už dávno dvoukolejka. Upřímnou soustrast všem pozůstalým a těm co to nějak odnesli co nejbližší uzdravení. Michal

medical examiner

Nebo tam nejezdit expresy…

axon

potřásání rukama a proklamace by jim šlo. Ale skutek utek, za 30 let po změněn režimu není snaha na německé straně cokoli zásadně měnit v propojení s ČR alespoň o případné elektrifikaci, stačí se jen podívat na mapu jak to na východě Nemecka s elektřinou u našich hranic vypadá 🙁

Honza Vrba

Chtělo by to nějakou ropnou krizi, ale otázka je, jestli by se něco změnilo, když se téměř vše stejně vozí přes Děčín pod dráty. Fakt je, že tehdy v těch 80. letech v době ropné krize začala východoněmecká Reichsbahn více elektrizovat v neprospěc sovětských Ludmill a Taigatrommelů (Sergejů).

Jan

Jednání je zadarmo. Pokud na to není stanoven jeden člověk, která má jediný úkol a to věnovat se pouze modernizaci železnice, a je za to osobně zodpovědný, tak se dopředu neposuneme. Ministr nebo premier řeší tisíc dalších věcí a ani jejich náměstci nemají šanci kontrolvat jestli se to hýbe dopředu.

Jaaa

Lidi s funkcemi by byli. A hodně. Akorát ta jejich rozhodnutí stojí za starou bačkoru.

Miroslav Zikmund

Zajímavé je, že dle ČD došlo k nehodové události v 8.05, nicméně vlak 351 má dle JŘ projíždět výhybnou Radonice až o 1,5 minuty = 90 vteřin později ….
Nechce se věřit, že by na úseku dlouhém 5,9 km najel náskok 90 vteřin … Vlak 7406 má plánovaný pobyt z dopravních důvodů 8:05,5 – 8:07,5 ….

Dnes důchodce

Opravdu krásné, ostre křižování. Za mého mládí takové současné jízdy zab, zař. nedovolilo. Byly prokluzové vzdálenosti mezi odjezdovým návěstidlem a vyhybkou v druhé vlakové cestě, mám dojem při vjezdu 100Km 80 m. Za mého hostování v rúzných stanicích, toto bylo v Prosenicích.Jinak grafikonisti dovedli namalovat i rúzné jiné nesmysly. Ale asi to mají spočítané, že rychlík má na vjezdu Volno.

NNN

Nehodě mohla předejít jednoduchá odvratná výhybka…

bkv

na které by se ten expres vysypal do pole rovnou

Jaaa

Pole má jinou tuhost než protijedoucí vlak.

Takže předejít ne, spíš zmírnit následky.

Miroslav Zikmund

….. vozy se vysypou do pole, několikrát se převrátí a cestující se pomlátí a případně zabijí / zemřou následkem zranění dříve než je ze zdemolovaných vozů stačí vyřezat ….
Na rozdíl od auta, kde se cestující přikurtuje a tuhle rotaci má naději přežit, cestující ve vlaku přikurtováni nejsou / případně stojí a“mlýnek“ je semele.

nowas

Ale jen v tom jednom vlaku.

Jir㎄

Zikmunde, při nehodě v Grayriggu se do pole vysypalo Pendolino, vozy se převrátily a přesto z celého vlaku zemřel jen jeden cestující. A to to prosím bylo ve 200. Tohle, ale i výsledky dalších nehod ukazuje na to, že nejvíc mrtvých má na svědomí oheň (typicky nafty) – např. v nehodách u Stéblové a Santiaga de Compostella. Zdatně mu „konkurují“ nárazy do pevných překážek a čelní srážky. Pak následují další modality a až na konci je vykolejení do volné krajiny/pole. Tyto vaše vlhké sny o průběhu nehod bohužel nejenže jsou v rozporu s pozorovanými následky nehod, ale brání i racionální… Číst vice »

Jaaa

To záleží na tom, jak by to dopadové místo vypadalo. Stejně jako jsou záchranné pruhy na dálnicích v Alpách.

Y.K.

Tak se to ovšem skutečně dělalo a mnohde stále dělá. Cokoliv je lepší než čelní střet. Čert vem vozy co rozhrábnou kopec štěrku a zahrabou se do pole.

Juraj

„Cokoliv je lepší než čelní střet“
Toť otázka, dle okolností. Zrovna tady je vidět, že shark to docela dobře ustál a na expresu jsou pomačkané hlavně první vozy. Bylo by zaručeně lepší ten expres vysypat někam do pole v plné rychlosti?

Y.K.

To je otázka zranění. Je úplně jedno jak jsou pomačkaná čela, důležité je jak jsou pomačkaní cestující a při takovéhle pecce budou hodně i ti mírně zranění. Při velkém štěstí jen s modřinami, ale těch zlomenin a jiných traumat bude hodně.

Petr Šimral

V odkazu najdete účinek odvratné koleje: https://www.railpage.net/pri-ostrave-sa-vykolajil-osobny-vlak/

Honza Vrba

Ano, i v D1 je jasně napsáno, že musím jednatel tak, abych škodu co nejvíce minimalizoval, pokud ji už nemohu zabránit. A ano, vlak s méně lidmi (budoucími třeba i oběťmi) má prostě smůlu. Je to ostrý, ale je to tak. Otázka pak je zjistit, který že z těch dvou vlaků je více obsazen…
Čl.4045:
…Vozidla, ve kterých zůstaly osoby, lze nechat vjet na kusou kolej, zabrzděná vozidla nebo nechat vykolejit jen v případě krajní nouze, např. zabrání-li se tím jistému ohrožení většího počtu osob, bez kolik zůstalo v ujetých vozidlech.

medical examiner

Kolik lidí bylo v tom expresu? 120?

Dnes důchodce

Toto jsem zažil, když na výhybně Předmostí projel vlak odjezd směr Dluhonice a štokr spadl na odvratu do podjezdu na silnici 55

Jan Hašek

No řeknu vám, je mi z toho ouzko. Asi největší nehoda v posledních letech od Studénky.

Ale podle mě jsou tratě se silným/mezinárodním provozem o rychlosti kolem 100 km/h v jednokolejném provedení (!) časovaná bomba.

Přerov-Brno, Cheb,… bývají tam zpoždění, dlouhé těžké vlaky, provoz na hranici kapacity a mnohdy u růžní dopravci…

Honza Vrba

To není jen té „magické“ 100, takovou časovanou bombou byla ještě před pár lety i Buštěhradka v úseku Hostivice-Kladno s max 80km/h se silným osobním provozem a telefonickým dorozumíváním jak za čára Kladka. Úsek Hostivice – Jeneč to má tak snad dodnes, takže úplně v richtiku Praha-Kladno taky není. Inu, čekání na rychlodráhu…

Honza Vrba

*cara Klacka, samozřejmě 🤣

Jan Hašek

krále ? 🙂

Jaaa

(Říká se oboje. 🙂 )

Ivan

Možná u vás doma.

Ondřej

Možná jste z části republiky, kde se říká Car, zde v Čechách se říká Král.

Jaaa

Nepohybuju se jen doma a nečtu jen literaturu vyprodukovanou doma…

PvvS

Co Český brod ?

Jarda Š.

Nejsou ti dva mrtví i důsledkem toho, že při výcviku a školení strojvedoucích se nevěnuje dostatečná pozornost nácviku opuštění stanoviště před srážkou?

vlado

ne, nejsou… jestli se srazka stane necekane, v neprehlednem useku a na minimalni vzdalenost, tak zadny nacvik nepomuze. Nehlede na to, ze existuji cestujici – ignoranti,kteri i po upozorneni vlakvedoucim nebo samotnym strojvedoucim blokuji prostor u dveri na stanoviste strojvedouciho

mgr.pavel

To nestihnete. Zkuste si přečíst výpověď strojvedoucího ze Studénky, jak se stihl akorát ukrýt kousek za el.skříní. Tady šlo asi o nižší rychlost jednotlivého vlaku, ale v součtu měly vlaky proti sobě podobně velkou rychlost.

Navíc, zkuste vyskočit z vlaku jedoucího >50kmh..

Jarda Š.

Těch pět vteřin na to, aby utekl do strojovny nebo dovnitř jednotky, strojvedoucí obvykle má. Jde o to, aby byl na takovou eventualitu připraven.

Jiří Kocurek

5 sekund při rychlosti 90 km/h je 125 metrů pro každý vlak. Takže se „potřebuejte“ vidět na 250 metrů.
Videtelnost ať uvede někdo, kdo to tam zná.

Amper77

50 m

bkv

cca 2 sekundy než si uvědomíš co se děje a nevím zda za tři vteřiny stačíš vstát, otevřít dveře a udělat potřebných pár kroků…

Marty

Vy jste ale vůl.

Moot

Je tam oblouk. Nejspíš se nestihli ani leknout

Vošoust

Jsi blbej jak Šmucler…

Lol Phirae

No, a taky bych natrénoval evakuaci kaštanů za jízdy. (Pro rozmazlence v letadlech jsou nafukovací skluzavky, tady holt musí být člověk víc zocelen.) 😛

Rudolf Tuček

Vzhledem k tomu že posledni vozy stojí na výhybce te dopravny a podle informací že byl os. vlak odsunut zpátky 100 metru, mi připadá ze strojvedouci os v prvním okamžiku zahlédl protijedouci vlak ještě ve stanici a předpokládal že tam stojí. To mu sebralo cenné vteriny. Vlak který jede proti vám tak u něj se strašně špatně odhaduje rychlost.

Honza Vrba

Tak teď na ČT s. Havlíček právě prohlásil, že „ETCS nemají nikde v Evropě“ a „že není možné hned všechny tratě vybavit“ a „že Unie tlačí na ETCS k roku 2025“.
Nějak opomenul, že „jinde v Evropě“ mají většinou aspoň „něco jiného“, s tím rokem 2025 to vyznělo tak, že kdyby Unie na nás netlačila, nezmění se vlastně nic.
Hanba!

Lol Phirae

Insomniak opět nedodržel předepsanou dobu odpočinku. Nemá smysl vůbec poslouchat toho blba, který se tam jede akorát dělat předvolební kampaň. Přežít tu nehodu a tohohle šaška tam potkat, tam jich rovnou pár schytá, samozřejmě že bych za nic nemohl, prostě jsem byl po události v šoku.

medical examiner

To je tragický kabaret. Všechny důvody nehody zároveň…

Lada

Ta slova před tím jste přeslechl, nebo jenom chcete machrovat? Řekl, že na všech tratích není nikde v Evropě…

Lol Phirae

Já úplně zapomněl, že ten expres do Mnichova jezdí po lokálce.

Honza Vrba

Nepřeslechl. Ale to vám mohlo dojít z následující věty, že opominul, že tam mají „něco jiného“.

Lada

Aha, nepřeslechl, takže manipulace a celkem hyenismus z vaší strany v takové situaci…

Honza Vrba

Ale to si špatně vykládáte, neboť v jiném komentáři zde jsem si položil otázku, jestli bude Havlíček prvním ministrem, který dlouhodobě tragické zabezpečení české železnice přizná. Neházim vinu pouze na něj, v tom je každý ministr minimálně 80 let.

nowas

To není. Ale tam kde není, je jiný zabezpečovač. U nás ne a ani se tam nesmí namontovat.

Lada

Tady nejde o to, co jinde mají nebo nemají. Pisatelův point je v tom, že tady říká – a sám tady následně přiznává, že lže – že někdo řekl něco, co neřekl…

zdeněk

Havlíček nemůže za českou implementaci. Neřídí implementaci. Na to jsou jiní panáci. Někdy mi je smutno, že ministr dělá tiskového mluvčího za úředníky z MD a jejich rozhodnutí. I v soutěžích.
Pokud se tam dělala modernizace. A opět se udělala lowcostově a bez zabezpečovače.. (nevím 2016?)
To že fyzicky pod ETCS ani na koridoru, kde je, téměř nic nejezdí v ČR. Asi není věcí Havlíčka. Ale možná i fyzického provedení českých nádraží. (nestandardní)

Honza Vrba

Ano, ale tady přece nejde o ECTS, ale o cokoli (něco). Ony „nestandardní“ (z dob monarchie) stanice mají i Rakousku, přesto tam to PZB je. Jak říkám, je to dlouhodobý problém. Konečně, je to ale ministr, kdo tam ty úředníky „trpí“ a nedělejme si iluze, často se jedná o zaměstnávání kamarádů.

zdeněk

No díky EU a českému výkladu musí být jedině etcs.. A to je nyní předražené. A nedělají to malé firmy. Typu mirel. A cena je bohužel astronomická.

Jan

Což je divné. Protože pokud potřebujeme zavést ETCS na velkou část vozového parku i velkou část tratí tak by se měla cena dost razantně snížit, snad to ty firmy nedělají na koleně jako kusovku. Náklady na vývoj se rozpustí do té velké serie. Ale asi by se to muselo objednávat najednou a ne po malých kouskách.

Kalanis

Ale ona je to kusovka vůči prakticky každé mašině. I ze sériových loko je po těch letech provozu a různých modernizacích víc kusovek než by bylo milé.

Y.K.

To není pravda. Na transevropských koridorech musí být ETCS. Není tam jen a jedině. Nicméně dávat tam kde nebylo nic dnes něco jiného než ETCS nemá logiku, protože náš národní „zabezpečovač“ nezabezpečuje, takže jeho zřizování je jen plýtvání penězi. A bohužel nemá ani vzdáleně srovnatelnou úroveň bezpečnosti, aby mohl být provozován společně s ETCS, což není případ třeba PZB a podobných jednodušších, ale plně funkčních systémů.