U Bíliny se srazily dva nákladní vlaky, při nehodě zemřel strojvedoucí
Srážka nákladních vlaků ve stanici Světec. Foto: Drážní inspekce
Na místě zasahuje devět hasičských jednotek.
Na místě zasahuje devět hasičských jednotek.
Hrůza.
Co se asi takovému nebohému člověku v ten moment musí honit hlavou. Co se s ním vlastně mohlo stát? Doufám, že netrpěl dlouho…
Kdy už proboha tohle skončí…
Já jsem trochu natvrdlý, ale pořád mi to nesedí.
Unido jelo směr Litvínov a ČDC z úpravny v Ledvicích? Potom by měly být cisterny prázdné, ale podle manévrů okolo nejsou. Nebo to bylo obráceně, tj. ČDC by mělo být prázdné do Ledvic. Pak ale nesedí poznámky o tom, že byl Nex skoro u cíle cesty.
Nebo předpokládám něco špatně, ale nedává mi smysl vozit propan-butan do chemičky nebo uhlí do úpravny.
CDC jelo s lozenym uhlim do Elektrarny Opatovice (podle vozu). UNIPETROL s lozenym propanem z chemicky (z vyroby) do chemicky (spotreby). Predpokladam, ze fabriky ze skupiny Chemopetrol, resp. ORLEN maji nějak diverzifikovanou vyrobu.
A z čeho ta chemička vyrábí? Že by se do chemiček nevozily vstupní suroviny?
Asi mělo jít o plnění P-B do lahví a to nejspíše mají v Litvínově…
A skutečně vezli propanbutan nikoli propen, když se tam vyrábí i polypropylen? Z fotek to poznat není, ty oranžové tabulky pořádně na žádné fotce vidět nejsou. Záměna pro laiky bude snadná.
Ten se tam vyrábí ze suroviny, která putuje produktovodem z Německa, pokud vím.
propen nebo spíše eten?
Ethylen z Německa už od dob Komára a pak nějaké nové ropovody z Německa a z Čepra, které se stavěly po r.2000.
Upřímnou soustrast.
Teď je otázka, kterou bude asi Drážní inspekce posuzovat, zda zemřelého řidiče usmrtil náraz do protijedoucí lokomotivy (neochránila ho přední deska jeho lokomotivy) nebo až přiblížení napěťového drátu nad tratí, k němuž ho havárie vymrštila.
Omylem jsem napsal ridic misto strojvedouci, sorry.
Vy jste toho omylem napsal víc.
Vzhledem k tomu, co ze stanoviště strojvedoucího zbylo, to celkem jednoznačně vypadá na první možnost.
Stanoviště vlastně přestalo existovat. Mašina na fotce začíná hned strojovnou. Snad strojvůdce netrpěl dlouho…
Srážky byly o víkendu v normálu, uvedla mluvčí společnosti.
Je divné, že dopravce vlastněný z převážné většiny státem má vždy menší škodu než druhý účastník nehody. Čím to je? Uměl by někdo odpovědět?
Protože 50 let stará lokomotiva řady 123 má nižší účetní hodnotu (ač je po velké opravě v roce 2020), než „zánovní“ rekonstruovaná 753.7 stará cca 10 let. Kdyby při srážce byl třeba Vectron, Traxx, reso, tak i u ČDC by škoda byla vyšší.
Brejlovec je ale také starý krám. Ale jen proto, že dostal Catra a nějakou tu bižuterii navíc tak je na tom tedy účetně lépe?! Fakt dobrý. Jo a z mínusů si nic nedělám. Naopak. Čím víc, tím lépe. Díky.
Tak ode mě máte první mínus abyste si z toho nic nedělal 😀
Jinak vysoká škola účetnická hledá profesory, se můžete přihlásit : – D
Super. A máte adresu?
Churchillovo náměstí …vystupte na Hlaváči a rovně do kopce 😀
celkem drahou bižuterii 😉 TA Siemens, komplet nový slaboproud, pulty, přístroje, ŘS, atd atd…
Účetní hodnota nemusí vždy odrážet hodnotu tržní, „skutečnou“.
Pojišťovna si nedělá tržní soutěž , bere účetnictví . A i finanční správa se nepta na nějaké dohady.
Může mi někdo ze zdejších znalců a zasvěcenců vysvětlit, jak se něco takového vůbec může stát?
Pokud nejste z oboru tak vysvětlení pochopit nemusíte. Klidně bych Vám to nakreslil, ale vkládat obrázky nelze …….. V tom je tento portál pozadu . :-((
ps: případně mě kontaktujte emailem na svsvsv@seznam.cz – pošlu obrázek s vysvětlením 😉
Našel jsem pěkné video o „říznutí výměny“:
https://youtu.be/lUizOulVFSY
Další info a videa zde:
https://kurzy-dzk.webnode.sk/vyhybky/
👏👍
Jednoduše. Máte své cesty které se kříží, z jednoho směru je zelená a z druhého červen. A ten co má červenou nezastaví a srazí se s tím co jel na zelenou. Nic složitého.
.. otázkou ale zůstává zda laik pochopí co je to „říznutí výměny“ …
O tom jsem tam nic nepsal … Jen že se křižují dvě cesty.
Ano, máte pravdu .. omlouvám se.
Laicky bych to vysvětlil i tak že auto z vedlejší silnice nedalo přednost na křižovatce autu co jelo po hlavní .. a došlo ke srážce.
Předost dává řidič, nikoliv auto. Samotného psa jsem pobíhat viděl, ale že by se auto jen tak projíždělo samo od sebe, do ne. 🙂
Slovíčkaříte 😉
Kdybych v tom slovíčkaření měl pokračovat, odpovím vám, že před pár dny jedno auto zrovna „samo“ se rozjelo (nezabržděné) z kopce dolů, a způsobilo to nejhorší vlakové neštěstí na Thaiwanu.
Tady byla vozidla nějak nezajištěna? Anebo, co jste tím chtěl, kromě honění si péra, někomu sdělit?
No… Kolega nezatáhl ruční brzdu a samo jelo
Do toho bych se nepouštěl.
Někteří exempláří nejsou kupříkladu schopni pochopit ani červená blikající světla na přejezdu, či zákaz vstupu do kolejiště. A to k tomu existuje nespočet videí a kampaní.
No mezi pochopením a respektování je ještě dost dlouhé území…
To znamená pojíždět výhybku-výměnu po hrotu z nesprávného směru
Tím si vozidlo přestaví jazyky výhybky,takto dojde k poškození výhybky,která je od této chvíle nesjízdná
Říznutí výměny je jízda po výhybce ve směru, kde se „ze dvou kolejí stává jedna“, (žargonem „po hrotu“), ovšem ze směru pro který nemá postavené a zajištěné jazyky, tedy její pohyblivou část. Vlak ji v takovém případě jízdou tzv. rozřízne, jinými slovy nuceně odemkne a jazyky přestaví do směru odkud vlak přijíždí za většího či menšího násilí). Znamená to dvě věci. Výhybka je tímto poškozená a vlaková cesta byla postavena pro jiný směr a jiný vlak a nebo nebyla pro daný vlak postavená („postavená vlaková cesta znamená, hodně zjednodušeně, že úsek k dalšímu návěstidlu je volný a všechny výhybky jsou… Číst vice »
1) Výpravčí mohl špatně nastavit vlakovou cestu a poslal 2 vlaky proti sobě
2) Jeden ze strojvedoucích projel signál červené z důvodu:
a) Zdravotní indispozice
b) Únava a z toho důvodu výpadek mozkové činnosti
c) Nepozornost- nesledování návěsti
3) Technická závada vlakové soupravy nebo signalizačního zařízení
4) Proč vůbec ztrácím čas odpovídáním na tak hloupý dotaz?…
K bodu 1 a 3. Jak bylo již ve zprávě uvedeno, zabezpečovací zařízení bylo v té době
v pořádku. Stanice Světec je vybavena zabezpečovacím zařízením, které vylučuje vzájemně se ohrožující vlakové cesty. Dále se zde jedná o dvoukolejnou trať, v mezistaničních úsecích vybavenou tzv. automatickým hradlem, které vylučuje, postavit vlakovou cestu do úseku obsazeného jiným vlakem. .
Doplním – releové zabezpečovací zařízení 3. stupně ….
2a) .. prakticky nepřipadá v úvahu .. tlačítko zabezpečovače musel mačkat min. 400 metrů před „červenou“
3) .. velmi nepravděpodobné ..
Chyba lávky – vycházíte z předpokladu, že se jedná o kódovanou trať s přenosem návěstního znaku na stanoviště …. nikoli, trať není kódovaná, strojvedoucí musí stále mačkat „tlačítko bdělosti“ …
Ta zkratka „min.“ vyjadřuje nejen mou neznalost zábrzdné vzdálenosti na dané trati, ale také zda je trať kodovaná/nekodovaná.
Jednoduše, když nemáte na trati skutečné zabezpečovací zařízení, tedy takové, které samo zastaví vlak, ale jenom barevné osvětlení, tak se vám občas něco sčuchne.
Technologie na to mnoho desítek let jsou. Jenom zde v ČR je není motivace je naistalovat, což dokazuje situace ohledně ETCS.
Motivace . je / není … nainstalovat takové zařízení na všechny tratě a všechna hnací vozidla všech dopravců stojí mnohem více než zaplatit nějakou škodu …coby následek nehody …. má to zaplatit stát = daňový poplatník ?
Potřebuje daňový poplatník ETCS ? Investice do ETCS se nikdy nevrátí ani dopravci ani provozovateli dráhy. Z jejich pohledu jsou to vyhozené peníze …
SŽ nic finančně nemotivuje k tomu, aby na této trati zainvestovala do autobloku a přenosu návěstních znaků na stanoviště strojvedoucího …
Daňový poplatník to nepotřebuje….dokud tam nezařve jeho příbuzný…
Analogie situace, kdy řidič vozidla – cyklistu nevyjímaje – nerespektuje červenou na semaforu, vjede do přechod pro chodce a tam je zmasakruje nebo do něj z boku bací vozidlo jedoucí na zelenou z bočního směru nebo TRAMVAJ, ať tam máme i ty koleje ….
Úplná analogie to není, protože dle zdejších diskuzí to řidič dělá záměrně. Strojvedoucí nikoliv…
Normálně, jeli proti sobě. Nic složitýho.
Škoda vyhaslého života, snad šetření ukáže důvod. Ať už technika, zdraví, chyba. Ale opět jsem se pobavil ve spodních partiích této diskuze aneb kdo jezdí.. dnes už důchodce. Za dobu služby jsem odjezdil téměř vše mimo řady 1216, 680. A mohu potvrdit – ano může jezdit v dnešní době jezdí každý kdo dostane licenci, zkoušky… Ale pozor to není jen přijít odvezu konec.. Ale hlavně o přístupu k povolání a na tom většina láme zuby. A další kdo dnes přijde 100% fit a odpočinut do práce.. taková je doba. To nezmění ani etcs, protože vemte si kolik úsilí jestli vydal… Číst vice »
Příště si ušetřete slohové dílo a napište jen STZH, DBL a vše bude snad i jasnější.
Jenže ETCS nemá nahradit generální stop po projetí červné. Ono má zabránit projetí červené, je na to stavěné.
Na to není třeba ETCS, to umí klasický VZ nebo AVV. Akorát to vyžaduje povinné vybavení vozidel tímto zařízením (VZ tam je) a odpovídající zařízení na infrastruktuře …. a taky zapnutí zařízení. ETCS lze vypnout taky …
Na to není třeba ETCS, to umí klasický VZ nebo AVV
V Českém Brodě nebylo ani VZ, ani AVV?
Zajimalo by me, proc se fira brejlovce nestih schovat do strojovny, tam by mel snad vyssi sance na preziti. Musel to byt bud necekany naraz, nebo velka nepozornost. Jel pres vyhybky a cekal jizdu do jineho smeru a najednou ho to hodilo na obsazenou kolej?
No a jestli se nemylim a lokomotiva rady 123 ma tu skvelou pojistku znemoznujici otevrit dvere do strojovny za jizdy tak chapu proc musel vyskocit a urcite to neni zadny uzasny zazitek.
Jakou pojistku? Po otevření dveří dojde k rozepnutí hlavního obvodu a stažení sběračů
Dveře jsou proti svévolnému vstupu do prostoru VN strojovny zabezpečeny pojistkou, která „vypne“ po uvedení loko do tzv. „bezpečného stavu“.
Odpovědi jsou v textu článku …
Je to hrozný. Upřímnou soustrast rodině zemřelého.
DI s tím je nějak rychle hotová.
Že by to viděli v dopravě okamžitě na pultu?
Vypadá to tak. Aspoň podle rychlého pokusu hromadě zabránit/zmenšit následky. Tu bezmoc a zoufalství z následujících okamžiků umím lidsky pochopit.
Na reléovce je okamžitá signalizace když si první náprava šlápne za izolačku a všechno padá na stůj …
No a? Tvl, nechte si ty „odborný“ kydy někam do hospody. Tam vám možná někdo cvakne panáka. Že jako bavíte stůl…
To je předběžná, nikoliv závěrečná zpráva.
Jeden ze strojvedoucích musel před srážkou hodně brzdit,bylo to dobře slyšet,hukot jak vagony skáčou po kolejích,až po chvilce přišel náraz,rána a oblaka dýmu.Je mi líto zemřelého.Upřímnou soustrast rodině.
byl jsem „kousek“ odtamtud, na bývalé Radovesické výsypce, a i tam ta rána byla slyšet. Ale nějak jsem tomu nevěnoval pozornost. Pak chvíli ticho, následovala táhlá siréna a to už byl vidět tmavý dým. Jsem si říkal, že zase hoří někde ve sklárně. Do toho se rozezněly sirény hasičských aut, za chvíli přiletěl první vrtulník – žlutý, a tak půlhodiny na to další – modrý policejní. Že to budou dva vlaky čelně, to bych nečekal.
Zaúčinkoval generální stop …
A jak?
Vlak nezastaví na deset metrů, jako osobní auto. Tohle byl dlouhý těžký nákladní vlak. Když vezmu v potaz, že jel tak 50 km/h, tak při prudkém brždění by zábrzdná vzdálenost byla kolem půl, možná třičtvrtě kilometru. Stanice Světec, která je ze směru od Ústí nad Labem, v oblouku (v zatáčce), je v tomhle strašně nepřehledná a do srážky se ty vlaky zpozorovaly tak na pár vteřin. Tudíž jeden ze strojvedoucích stačil rychle použít generální stop.
V rámci tohoto komentáře vyjadřuji upřímnou soustrast rodině zesnulého strojvedoucího.
Pleteš si pojmy . Strojvedoucí může použít rychlobrzdu ne generální stop. Ten se aktivuje jinak. Jinak také samozřejmě projevují upřímnou soustrast. Když jsem si to včera přečetl nebylo mi vůbec do smíchu, protože jsem byl uprostřed směny.
Aha, dobře, díky za objasnění. To Vás chápu no.
Strojvedoucí nemá žádný generální stop po ruce, pouze rychlobrzdu. Je úsměvné zde číst komentáře“odborníků“
Novináři také vždy pobaví
Pepik si nehraje na odborníka. Prosím všechny co jimi jsou, aby brali v potaz že diskutovat zde mohou i laici
Generální stop „šáhl na brzdu“ namísto strojvedoucího. Jenže už bylo pozdě, brzdilo to vším, ale nestačilo to.
Tak jaké další nápady na zabezpečení tratí, vlaků a lokomotiv vymyslíme? Už se sešla komise? co na to Všeználek Karel ministr turbo? Co nato Neználek Kolozvratník?
Co na to kalkulačky? Kolik to zase všechno bude stát na „bezpečnostních vychytávkách“, a přitom je to zase a jenom zase o člověku… Chjo – je mi to líto…
Stačí přece vyměnit toho jednoho člověka, o kterém už teď víme, že příště to bude on. A nebo ne, protože nikdo neví, kdo bude ten další?
Vymyšleny dávno jsou. Schvalování a aplikace je věc druhá. Lidé chyby dělat budou vždycky. I mně je to moc líto. Chlap byl v práci a domů se už nevrátí. Ach jo. Aspoň že ten druhý fofrem vyskočil z mašiny. Utéct do strojovny by mu podle fotek nepomohlo.
Proč jel dieselový brejlovec s vlakem na elektrifikované trati?
Protože Unipetrol nemá tolik el. lokomotiv
… nebo také pravidelně obsluhuje Spolanu Neratovice, která je také jedním z důvodů, proč tak tlačíme na elektrizaci Kralupy – Dřísy ( tedy včetně novostavby Tišické spojky). Nevyplatilo by se přeprahat.
A nestačila by elektrifikace Kralupy-Všetaty?než stavba nové trati?
Bez Tišické spojky to znamená úvrať od Lysé n.L., tedy zabrat dvě staniční koleje ve Všetatech. A pokud nejsou k dispozici, tak ta spojka už nebude o moc delší.
Ano.
Ne. A Tišická spojka je jen kousek tratě.
Protože Unipetrol produkuje naftu.
Takže může ten „brejlovec“ rovnou okoštovat produkci…
Protože by jinak byly potřeba 3 lokomotivy. Před demilitarizovanou zónou nafta, v DMZ elektricky a za ní opět na naftu.
Aneb jak to udělat ještě pomaleji a mnohem dráž.
Aby naboural?
Ono TO přes „korunu“ může vycházet na stejno, tím spíše, že Unipetrol je producentem nafty, tudíž jezdí „na vlastní“ naftu … z jakou cenu si jí jednotlivé součásti skupiny účtují může být předmětem spekulací a z hlediska daňové povinnosti se odvádí spotřební daň ze spotřebované nafty do státního rozpočtu …
kdybyste tušil běžně marže na naftě a něco o transfer pricingu vč. toho jak by se na to díval FU…tak tohle nenapisete.
jo, kdyby topili mazutem, tam už je to jiná…
Protože se tak u firmy Unipetrol Doprava rozhodli….joooo…pardon, ale zapomněli se asi zeptat na Vaš názor. Vlaky jezdí proto, aby přepravovali náklad, nikoliv pro potěchu zraku….
No je to trochu divné ,v průjezdné stanici na dvoukolejce se čelně srazí vlaky.Asi ta Pn jela z Úpravny v Ledvicích do kříže na svou kolej .Výhybka 7 je na Úpořinském zhlaví a je sakra náhoda ,že se sčuchly čelně pokud ten Nex projel klacek.Nyní je otázka proč ho projel,nepozornost,technická závada ,ale třeba i přivolávačka se dá držet proti obsazenému úseku a tím funguje zab.zař,ale spíše to projel.Jenom jestli to bylo takhle ,pak nechápu,proč výpravčí nenechal(a) projet nejprve Nex a pak nepřijal(a) Pn z vlečky.No to se dozvíme z vyšetřování ,nicméně lidského života je škoda
mlceti zlato
Z úpravny Ledvice B najede na kolej 8, přes výhybky 17, 11 na výhybku 7 na kolej 2a a spojce 2>1 na traťovou kolej číslo 1 do Ohníče.
Jízdní cesta na koleji číslo 6 končí u návěstidla S6c = jízda Pn z vlečky končí u S6c. Pokud měl postaveno skrz, tak patrně předpokládal, že Pn projede dříve než se přiblíží NEx. Mimo jiné není „známo“ obsazení dopravních kolejí. Hypoteticky mohl pro NEx postavit průjezd jen po „šesté“, tudíž nejdříve nechat projet Pn.
Hele, měl byste krapet brzdit. Co to tady koktáte o koleji číslo osm?
Takovej amatérskej dotaz, ale nikde se to nepíše. Vlak ČDC měl 2 lokomotivy, je tomu tak? Takže jedno hnací vozidlo ne sešrotovaný pod brejlovcem Unipetrolu? Z fotek to tak vypadá..
*je sešrotovaný
Jak Vás napadla druhá loko?
Plech ČDC, pod Brejlovcem, ale jak píší ostatní, kravina. Vůbec mi nedošlo, že by se tam nenarval zbytek loko, asi ta vlčí mlha :-).
buď máte vlčí mlhu vy nebo já, ale já tam žádnou další loko nevidím. akorát urvaný zadní podvozek brejlovce
Není, každá souprava měla pouze jednu loko, minimálně z textu a fotek.
OK. Děkuji za objasnění.
Vidíte jednu mašinu ČDC ze dvou stran. Brejlovec vyšplhal nahoru a vlevo po směru jízdy. Tím pádem je jedna bočnice loko ČDC roztrhaná a zmačkaná jak papír a tu druhou bočnici náraz téměř minul.
Za mých mladých časů když jsem nastoupil k ČSD,tak to trvalo skoro 2 roky,než jsem se dostal na traťový výkon,dnes je strojvůdce hotový za půl roku,a proto jsou tak často vlakové nehody,pro nás to byla čest vést lokomotivu na trati,dnes je láká dopravce za 50.000Kč měsíčně.Osobně jsem v důchodu přes 20 let,a mám zasloužený peníz pouhých 15.300Kč,ale o 10 let mladší kolegové důchodci kol 20.000Kč.Pro zajímavost,když vznikla Federace strojvůdců,tak se dělal zdravotní výzkum na dobrovolnících,který spočíval v nošení té měřící krabičky(holtra) celých 14 dní ve dne v noci,měření probíhalo každých 20 min,a muselo se psát v ten čas,co jsme dělali,neb… Číst vice »
Takže je špatně, když jezdí mlaďoši. Tím vyšetřování nehody začalo.
A pak je taky špatně, když jezdí staří. Tím to vyšetřování skončilo.
Achjo.
Na věku vůbec nezáleží. Špatně je to, když jezdí někdo, kdo na to nemá a na mašině nemá co dělat. Bohužel i takoví dnes jsou. Chybu může udělat kdokoli starý, mladý, zkušený i začátečník. Ale u těch o kterých jsem psal je mnohem větší pravděpodobnost, že tu chybu udělá a pak již záleží jen na smůle nebo štěstí jaké to bude mít následky.
Zkušený fíra z nebe nespadl a na fíkovníku nerostou. Bez začátečníků a mladých to nejde, pokud to nechcete zabalit.
Aspoň nemelte kraviny. Výcvik trvá 9-11 měsíců. U ČDC jsou po zkouškách nasazeni minimálně na 3 měsíce na zálohy/ topíráky, takže si na trati moc nezajezdí. U ČD je to dle nástupního místa, někde prostě zálohy nebo topíráky nejsou.
A že je někdo „hladovej“ a jezdí do 70, je jeho vlastní věc.
Z mého pohledu je rozdíl když ten co jezdí do 70 let, má 40-50 let praxe. Pak jsou totiž takoví, kteří si teprve ve věku 50 let a více dělají zkoušky, i když se divím že je ještě dopravci zaměstnají. Tuhle mi řikal známý že byl v kurzu u DVI, je mu 30 a byl tam nejmladší.
Proč se těm zaměstnavatelům divíte? Mi naopak přijde, že si zaměstná člověka se životníma zkušenostma, který už u něj pravděpodobně zůstane až do důchodu … to mi přijde jako pozitiva.
Bral bych to možná ještě na MUVku. Nejen že se prodraží ( každý rok posílat na persku místo po dvou letech) Ale nemá jistotu že za rok ho na mašinu doktor nepustí. A s těma životníma zkušenostma to taky není pravda protože přijdou často z úplně jiných oborů, někdy i z pracáku.
No to teda nevím. 1) náklady na fíru budou pro zaměstnavatele tak 60tis měsíčně, možná víc, takže jedna prohlídka za rok co bude stát nějakou tisícovku je úplně zanedbatelná. 2) Pokud má někdo náběh na to že ho za rok neprojde prohlídkou tak ho tam nevezmou zrovna. Jaké procento fíru odchází řekněme do 60 let ze zdravotních důvodů? 3) člověk kterému je 50 už nějaké životní zkušenosti prostě má. A ano může to být úplně z jiného oboru, ale pokud vůbec projde vstupním pohovorem a zvládne VOZ, ZOZ atd tak to úplný blbec nebude. Lidí z pracáku bude mezi fíry… Číst vice »
Jenže někdo potřebuje strojvedoucí na mašiny a ne na MUVku. Tak co mají dělat, nechat se poučit na diskuzi na internetu, kde je personalista i praktický lékař na zavolanou a zdarma? Ech 🙁
Mám tři strojvedoucí, kteří nastupovali do kursu v 57 letech a jsou velice kvalitní. Vás bych nevzal, ani kdybyste byl v Kristových letech. Perska je bagatelní náklad.
57 tak to je síla, možná že výjimka potvrzuje pravidlo… Dost často mám v jízdním zacviku lidi 30-40 let, znalosti o životě velké, pracovní zkusenosti z montoven a brigád, slevaci, lakyrnici, pumpari z benzinek, umývači nádobí z GB, popř. nedodelani vysokoškoláci. Je to jejich první pořádný zamestnavatel a váží si toho! Praktické znalosti z oboru minimum, mají odježděny motorový zácvik a už je dávají k nám na el trakci. Učí se E2 – staré a celkem jednoduché loko. Ty je ani tak nezajímají, ale o Vectronech ví teoreticky úplně vše! Nic proti, ale borec po drážní průmce je úplně jiný… Číst vice »
Až vám bude padesát a budete hledat práci budete mluvit jinak. A jo, vám se to nestane, já zapomněl… 😉
Takže když je mi 44, práce v Top management mě už nic nedává, chci dělat to, co jsem chtěl odmalička a papíry na masinu si udělám za svoje, je špatně? Je to ´magorina, ale láká mě to víc jak letadlo ( které jsou do budoucna trosku více 0out )
Je to tak. Za pult mašiny na trati, jsem se dostal až po třech letech ježdění. Rok topírenský posun a dva roky staniční záloha. S výcvikem a dílnou to trvalo celkově 5 let. A to byly ještě slušné podmínky. Extrém byl v mailontu, kde se na pozici fíry na záloze čekalo jednu dobu až sedm let. Faktem rovněž je, že hodně kluků skončilo po 50. roce života.
A myslíte že vám ty 3 roky na posunu nějak zásadně pomohly k tomu aby jste líp jezdil na trati?
K tomu abych byl celkově lepší fíra určitě ano. Minimálně jsem leccos pochopil a docvaklo mně, že nejsem king. Na dráze nemáte nic zásadního co Vás posune náhle o level dál, ale spíš mozaiku, která se Vám postupně skládá.
V tom případě to máme každý jinak. Pro mě je posun spíš otrava kde člověk jen zapomíná co se naučil …
Pomohlo ty profíku od kompu – Bože!!!! Ty to vidíš…
Tak Vám možná jo, ale nevím proč to vztahujete na mě?
Vám už totiž zjevně nepomůže vůbec nic (stejně jako v minulosti) …
Jj díky za informativně hodnotný příspěvek 😁
A ono se ví že ten co to způsobil byl nějaký začínající fira co sotva dodělal výcvik?
Máte nějakou statistiku nebo aspoň nějakou relevantní informací ze ti začínající způsobí více mimořádnosti než ti zkušení?
Cest je sice fajn ale rodinu tím jaksi neuzivite. Místo toho abyste byl rád že se platy zvedají tak mám pocit že spíše zavidite.
Jako že se firove dožívají max 65let? To si asi pletete s horníkama ne?
No prostě jste si trochu zaprehanel že 🤟
Samozřejmě že takovou statistiku nemá. Kdyby ji měl, neplácal by takové nesmysly. Ve škole nám cca před dvěma lety ukazovali oficiální statistiku DI a z té vyplývalo že nejvíce projetých návěstidel způsobí mladí strojvedoucí do 5 let po zkouškách a zároveň ti co mají 0-5 let do důchodu..
S touto logikou by dnes už neměl kdo jezdit 🙂
Břetislave, tady nemají staří a zkušení ajzboňáci co dělat – tady jede teóóóŕie…
Jj ono v anonymní diskuzi tvrdit sám o sobě že jste ten jediný co tomu rozumí je trochu mimo nemyslíte? Takováhle diskuze je založená na osobních názorech a podložitelných datech. Kecy typu“už dvacet let ovládám ty páčky takže tomu rozumím nejlíp“ jsou dost mimo.
A kdo má jiný názor, měl by vrátit papíry i praxi….
Bretislave na tyto zvasty jsme zde vsichni cekali. Za vas totiz nehody vlaku vubec nebyli.
Byly. Ale spíš proto, že se musel plnit plán – nejméně na 150%!…
A tak se překračovaly možnosti zabzař, jeho obsluhy…a všeho…
No vidíte. Tak si užívejte důchodu ve zdraví a nekádrujte druhé, tedy zejména ne ty mladé kterým zjevně závidíte jejich mládí, peníze i to že se na tu trať dostanou dříve než vy. Každá doba má svoje výhody a nevýhody. A mimochodem, přál bych vám někdy vidět ty staré „mistry“ strojvedoucí při práci… Horší než ti mladí.
Presne, znam x starych 100 let jezdicich. Kaslou na vse….
Ach jo. A až zase bude nějaký článek o osazování ETCS na mašiny nebo tratě, bude tam polovina komentářů, jaká je to kravina k ničemu. Včera bylo pozdě, aby to bylo všude na hlavních tratích.
Ty tlakované cisterny na propan GATX jsou asi hodně solidní. Kdyby se nějaký roztrhl, tak je tam ohnivé peklo. Zajímalo by mě, jestli měly „crash nárazníky“, na některých vozech to mají.
Souhlas. ETCS je třeba všude. A rychle.
Pro začátek by se melo začít hlídat zda firove dodržují předepsané odpočinky a pracovní doby. Jak ve smyslu jednoho dopravce tak ve smyslu toho že někdo jezdí pro více dopravců.
Dále by se možná mělo zvážit zda ZOZ by neměla být zkouškou kterou hlídá nezávisly orgán např. Drážní úřad nebo něco v tom duchu.
Pak také úprava rychlosti při jízdě podle rozhledových poměru.
Atd.
Vůbec neříkám že něco z toho způsobilo tuhle nehodu ale mám pocit že ta pravidla jsou dnes dost volná a vládne v tom trochu anarchie 🤷
Jinak samozřejmě poradny zabezpecovac ale jsem realista.
Obojí (zabzař i přestávky) se vyřeší zároveň:
https://necyklopedie.org/wiki/Automatické_vlakové_zabezpečovací_zařízení
Neříkám že to nejde, ale že se to neděje. Systém může být jakkoliv sofistikovaný, ale pokud se nepoužívá …
A jéje, taky zase máme mistrů světa v disciplíně skákání na špek 🙂
Co si pamatuju, tak před pár lety, se mělo zadávat i číslo licence strojvedoucího, do systému. Kvůli kontrole odpočinku. Protože, někteří firove, doslova lezli z vlaku na vlak. Bylo to na doporučení DI, nebo DU. Už si nepamatuji přesně. Jenomže pár menších dopravců se ohradilo, že toto není podmínkou pro provoz a tak došlo ke zrušení toho systému. Zřejmě se báli ukončení činnosti, když neměli ani jednoho strojvedoucího.
a vakcinace – všem!
Není potřeba a uplatní se jen dočasně. V ČR nejvýše 30 let.
Jak to myslíte? Díky
Pro velký úspěch ještě jednou:
https://necyklopedie.org/wiki/Automatick%C3%A9_vlakov%C3%A9_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD
Jako že tohle je lepší než Etcs? A že etcs bude jen dočasně a pak se přejde na tohle?
A těmi 30 lety myslíte co?
Vám to skákání jde velice dobře!
Jj Byla chyba si přečíst jen první řádek 😁 👍
Dulezite slovo je…vsude…
..
to nikoho nezajíma.. to jsou jednotky … ETCS – to je tunel!
Ano, měly Crash nárazníky. Prvních asi pět vozů je měly sbouchlý.
Zajímavé, dík.
Pohled na ty fotky mi připomíná nehodu z Vojkovic nad Ohří z roku 2002.
Jen pár kilometrů od sebe tři podobné nehody. Společný jmenovatel: cisternový vlak Unipetrolu, unavený strojvedoucí těsně před cílem, viník vždy mrtev. 1. říjen 2005, vlak 25 cisteren Unipetrolu z Kralup do Mostu najel rychlostí 57 km/h na konec nákladního vlaku, stojícího před ním v úseku Bílina – Most. 2. říjen 2015, vlak cisteren Unipetrolu z Kralup narazil na konec vlaku před ním u Úpořin. Strojvedoucí Unipetrolu chybně nastavil vysílačku a vlakový zabezpečovač a poté usnul nebo zkolaboval a projel návěstidlo. Signál „general stop“ zastavil všechny ostaní vlaky, jen tento vlak s nepřepnutou TRS jel dál až do střetu bez brzdění.… Číst vice »
prý je nejvíce smrtelný nehod těsně před domovem. u gumokolů. ztráta koncentrace, přece to tam znám….
Těsně před domem se řidič vyskytuje nejčastěji ze všech míst.
je na to prý i jakási statistika, která to, co píšu tvrdí. já ji nefalšoval, nevypracovával, atp. i s tím, že tam je člověk nejčastěji, se prý vypořádali.
ale nevěřte, když nechcete….
Nikde neříkám, že jste ji zfalšoval.
Jen podotýkám, že na četnosti výstkytu řidiče rozhodně záleží.
to v každém případě záleží.
četnost smrtelných havárií brněnských řidičů v Horní Voltě bude jistě jiná než na křižovatce Novolíšeňská – Jedovnická (či jak se to tam u bývalého Aralu jmenuje)
😉
Nicméně i s tou četností samozřejmě statistické modely pracovat umí a není to takový nepřekonatelný problém.
Myslím si to samé. 20 km od mého bydliště je pumpa. Vždy tam zastavuji a dávám kafe i když jsem v pohodě. Prostě zklidnění a hlavně odlehčit nohu na plynu.
Přesně tyto souvislosti mě napadly také, přesně tak! Jestliže jel na jeden zátah ze Štůrova až do Mostu nebo kam tam, srážka ve 14:20, takže nástup okolo 01:00-02:00 kdoví kde, s predepsanym odpočinkem, kontrola žádná, tak je to vždy časovaná bomba.!
Odkud čerpání ty spolehlivé info, že jel za Štúrova bez odpočinku skoro 13 hod..
A není primární chyba, že kdosi prodal Unipetrol zrovna polskému Orlenu??
Oba vlaky byly v pohybu. Je výluka 2 tratové koleje Bílina Světec. Strojvedoucímu od ČDC se podařilo vyskočit z hnacího vozidla, kdy zahledl proti sobě vlak Unipetrolu. Ten projel na vjezdu stůj, měl čekat na projetí vlaku ČDC, který jel po B koleji z úpravny. G-Stop byl použit a zafungoval, ale bohužel zmírnil jen rychlost srážky…
Uhla i Brejlák je na odpis.
Hv ČD Cargo je 122 023-4 … na odpis.
Byla to 123.023. Stroj 122.023 to má za sebou po nehodě z roku 2015. Unipetrol přišel o 753.740.
To vypadá na první zrušenou 123. To je skoro neuvěřitelné, že těch 50 let provozu přečkaly všechny bez fatální nehody.
Ano, zatím ostatní jezdí. Letos si připomínáme 50 let od jejich vyrobení.
A jak je to možné, že se ještě nepřesunuly do Č. Třebové? V čem vázne dodávka spolehlivých zahraničních vozidel?
v tom, kolik jeden Vectron či Traxx stojí?
Typuju, že navíc řada 123 stojí i na údržbě nějak míň. Ale možná se pletu a díly jsou drahé jak na veterána 😉
Nikoli – najetí 0s 8205 na konec nákladního vlaku 69784/5 – na postrku lok E 469.3001 (123.001) mezi stanicemi Uhříněves – Říčany …
Nehoda se stala 14.7.1982, strojvedoucí PK to nepřežil, protože stanoviště bylo natlačeno na poslední Wap. Jednalo se o nákladní vlak z Brniště do Dívčic s vytěženou uranovou rudou. LD Praha střed zajišťovalo vozbu z Nymburka město do Benešova, PK se bral v Malešicích.
Bobinový (1026 nebo 1028) strojvedoucí stačil utéci do strojovny. Obě lok byly na ONJ opraveny.
Jojo. Drahý kamení, se těm vlakům říkalo.
123001 měla nehodu dávno v minulosti okolo 1984/85 u Říčan. Napřed byla oficiálně zrušena, pak se po socialistickém závazku dával do kupy na ONJ ve „Slušovicích” z dílů různých jiných mašin.
Jojo, Slušovice, tam toho uměli hodně 🙂
753.740 byla z lokpoolu CZ Loko a údajně měla jít na vzorovou zástavbu ETCS
Ufff :(, chudáci strojvůdci 😔 a lokomotivy .Když to vidím ,tak lokomotivy asi nebudou chtít opravovat :l …
Upřímnou soustrast pozůstalým.
Pohled na ty zdemolované stroje je opravdu děsivý..
Docela by mě, ale zajímalo jak by to vypadalo, kdyby to byli moderní stroje s TSI, například Vector, nebo TRAXX. Ale upřímně myslím, že by to bohužel zas takový rozdíl neudělalo.
Ale udělalo.
Kokpit je povětšinou samostatný monolit. Viděl jsem nabouraného Traxxe. Prostor kabiny strojvedoucího byl částečně oddělen od zbytku lokomotivy, která byla po nárazu téměř zlomená vejpůl.
Mě by spíš zajímalo, co by se stalo, kdyby na trati byl opravdu FUNKČNÍ vlakový zabezpečovač PZB.
Může tam být cokoliv, dokud na mašině budou sedět lidi nic se nezmění a nehody se budou stávat. Viz loni projetý otevřený přejezd u Oleška, kde fíra s klidem obsluhoval živák a svištěl 160 i když byl bez kódu a začal brzdit až když viděl otevřený přejezd. Naštěstí tam se nic nestalo.
Jak že se nic nezmění? Vlakový zabezpečovač neumí zabránit projetí návěstidla (LS neumí, hm)?
Trať / stanice není kódovaná. V obou traťových kolejích je poloautomatický reléový poloautoblok. Ve stanici RZZ 3. kategorie.
Ano, díky, už jsem také zjistil.
Možná někde v Africe.
Ale tady jsme v Česku, kde by pomohlo (možná) jedině to, že by samotný zabezpečovač byl zaplombovaný a ještě zapancéřovaný (tj. bez jakékoliv možnosti manipulace)
Protože jinak by mu nějaký Franta nebo Pepa vysvětlil (např. kleštěmi), že mu nemá kibicovat do řízení…
Jinými slovy, může tam být LS a když fíra mačká živák, nic se nezmění.
Může tam být PZB jak bylo zmíněno nebo ETCS a kupodivu, vlak sám zastaví.
Mám za to, že na PZB ani na ETCS by mačkání živáku proti Stůj! neznamenalo prolítnutí kolem návěstidla plnou rychlostí.
Pokud jste opravdu technik SŽ, tam na Vašem místě bych o Olešku vůbec nemluvil…a k trati s takovým provozem jako je tzv.spodní trať bez přenosu kódu bych se radši taky nevyjadřoval.
Nebyl by nějaký odkaz na tu neodu, o které píšete? Fotky by mě docela zajímaly. Díky.
Bohužel. Sám jsem to viděl jen v archivu německého školitele. Už si ani nevzpomínám kde to bylo. Zkoušel jedem strejdu googla, ale ani ten mi nic nenabídl. 🙁
To je jednoduché. Brejlovec by zastavil pár metrů za projetým vjezdovým návěstidlem. Anebo už za výstrahou, nebo na pětistovce před návěstidlem. Záleží, co se dělo na mašině těsně před srážkou.
Přesně.
TSI, sice v malým, bylo vidět u Potůčků loni – Regionova bez něj vs žralok s ním. A kde by chtěl snad každej z nás v tu dobu sedět je asi jasný.
Dobré porovnání jsou také fotky z výroby CityElefantů a Panterů. Též bych věděl, kterou kabinu si vybrat radši… https://imgur.com/a/Pubp9nX
Já byl paradoxně radši 471. Ta kabina mi přijde vzdušnější a všestranně prostornější.
V případě kolize bych obecně učinil kroky…co nejrychlejší…
Když naboura mašina splňující TSI do mašiny bez TSI tak je výsledek jasný. Otázka je jak by to dopadlo když by obě strany měly TSI.
Prostě dvě nerozbitny kabiny proti sobě. Vždycky je nějaká hranice kdy povolí.
To je jak v dračáku. Jeden hráč získá nerozbitne brnění a druhý meč který presekne všechno. Kdo vyhraje?
Pořád na tom bude líp řidič Fabie, když narazí do Fabie stejného roku výroby, než když se totéž zopakuje se Škodou 120 do Škody 120.
Možností výsledku je fůra.
Vzpomeňme si na Vraňany…
Neřeší se to hodem kostky?
iDnes: Podle informací operačního důstojníka hasičů došel zraněný strojvůdce jednoho z vlaků na nádraží ve Světci, kde potom nastoupil do sanity.
Tyjo, to se teda divím. Na fotkách to vypadá dost apokalypticky.
Asi stihl vyskočit před srážkou. Kdo zůstal v mašinách, nemohl přežít.
vidět ty vagony na propan butan, tak beru i zlámané nohy na ramena a mizím …
Na téhle trati se Unipetrolu vyloženě nedaří..
Chybu může udělat každý, bez ohledu na barvu. Kromě toho se zatím vůbec neví, čí to byla chyba. Ale to, že jiný soukromý dopravce, tentokrát osobní a srážkou dotčený, nemá dvě hodiny od události na svých stránkách o události ani čárku, je přinejmenším pozoruhodné.
Co objektivně je, existuje a o čem se nemluví, nepíše neexistuje.
Nerozumím. Jak osobní? ČD Cargo a České dráhy jsou dvě firmy. Srazily se dva náklady. České dráhy s tím nemají nic společného.
To nemají, protože na této trati neprovozují osobní dopravu – jezdí tam RJ ÚK.
A nabízí se otázka, kdy a jak Správa Železnic informovala dopravce.
Vzhledem k tomu, v jak strašném stavu jsou kabiny obou mašin, je zázrak, že to jeden fíra přežil.
Strojvedoucí ČDC vyskočil, když viděl protijedoucí ….
Dle čt24 je údajně zahynuvší strojvedoucí z Ostravska, staršího věku a s krátkou praxí /bez záruky/.
Pokud projel stůj, tak je až s podivem že podobné nehody se nedějí častěji, vzhledem k tomu že pokud strojvedoucí mačká živáka (což strojvedoucí umí i ve spánku) tak může klidně projet 160 km/h kolem červené a nic se nestane.
Tak to není úplně pravda, protože pokud je tak Mirel, jako že na většině mašin je, tak musíte vybavit i jeho. Pokud ho nevybavíte do manuálu, začne generovat brzdnou křivku a když jste nad ní o 7 km/hod, fik tam rychlobrzdu.
Ještě takhle že stropu obušek, aby probudil strojvedoucího…😂
To plati ovsem na kodovane trati coz tadle neni
Není to tak dávno, co byla nehoda na této extrémně podudržované trati a od té doby se neudělalo se ZZ nic, ne? Tam se čeká na to, až nákladní vlak sejme motorák a umřou cestující?
a co de tam jako melo udelat?
Tak minimálně funkční generální stop, který selhal i 6 let zpátky. V lepším případě kódování a automatický blok, kompatibilní s tratí dále na Most. A nejlépe samozřejmě ETCS (nebýt zpoždění 20 let, tak by už taková trať byla na řadě).
A co by tady genrální stop pomohl ?
GS zareagoval, ale pouze snížil rychlost ….
Pro info, před 6ti lety generální stop zastavil všechny vlaky v obvodu základnové radiostanice, bohužel vlak, který mel být zastaven neměl správně naladěnou vysílačku.. Tak asi tak k selhání.
Nicméně je až trestuhodné, že trať, kde je poměrně silná nákladní doprava nekoduje, jezdí se pouze na KBS.
Tady selhalo ZZ? Oprvdu už to víme?
Nevíme, jestli selhalo ZZ, ale víme, že je na té trati nedostatečné a odlišné od trati navazující. Navíc před šesti lety nezafungoval generální stop a dnes evidentně také ne.
Evidentně?
Jestli ten vlak projel vjezdové návěstidlo a narazil do soupravy, co stále proti němu u odjezdového návěstidla, byl by zázrak, kdyby někdo stačil bouchnout generální stop a stejně už by to ten vlak neubrzdil.
Ok, to pak ano, pochopil jsem situaci špatně.
A byl vůbec GS použit, pane vyšetřovateli a soudče?
No pokud ne, tak tento zásadní prvek ZZ selhal, ať už kvůli nepozornosti výpravčího, technické chybě anebo přílišné blízkosti vlaků (viz J.H. výše). Ale je samozřejmě obecně špatně, že je GS téměř jediný prvek schopný napravit/zmírnit chybu strojvůdce.
To by mě zajímalo kdo ze zdejších chytráků by tu stihl bouchnout GS, když na to měl čas pouze na záhlaví + zhlaví stanice a Unipetrol zjevně frčel pěknou rychlostí (nehledě k faktu že by moc nepomohl, dle foto byla srážka ve větší rychlosti a než by brzda citelně zareagovala, pěkný kus by ujel). Výpravčí nemá na starosti jen celou dobu směny bez přestávky hypnotizovat pult a čekat zda zrovna teď nějaký fíra neprojede stůj.
Tak podle informací GS stihl bouchnout, ale nestihl soupravy zastavit, jen zpomalit.
My máme v síti SŽ zabezpečovací zařízení?
Ne! Nemáme!
První pokusy sice již probíhají ETCS ale na rozdíl od jiných zemí máme trochu zpoždění.
PZB se používá od roku 1924 a evolučně se zdokonaluje.
Tak. Nastane situace. Vlak jede z Prahy do Olomouce. V úseku před Chocní jede 160km/h. Jede na zeleném kódu. Ten trvá až do Ústí nad Orlicí. Strojvedoucí bude indisponovan, usne. Co sníží rychlost vlaku na max povolenou?
Je to spíš upozorňovací zařízení.
Takový vlezlý suflér…
Taková „pomůcka“? 😉
A ne snad ? Říká vám něco elektromechanické nebo reléové zab. zař. ? Jestli ano, pak otázku smažte, jestli ne, nemáme se o čem bavit…
Téměř 100-leté PZB by této nehodě zabránilo.
Co dokáže releovka vidíme.
To zabezpečuje stanici proti podhození výhybky, postavení křižných vlakových cest a tak podobně. Ale už nezabezpečuje jízdu vlaku, což je podstatný kus skládačky, který chybí. Reagovat až po projetí stůj je pozdě, jak se zase a znova ukazuje.
Ale zabezpečuje jízdy vlaků! Nezajišťuje vlastní obsluhu vlaku a nekontroluje vlastní obslužný personál vlaku.
děsivé záběry…
myslím, že můžeme děkovat pánu Bohu, že ty kotlové vozy zůstaly stát (nebo byly prázdné…)
requiescat in pace
Upřímnou soustrast rodině zemřelého.
Upřímnou soustrast rodině a pozůstalým. A brzké uzdravení zraněným.
Někdo se nevrátí z práce domů. Ach jo, už zase 😕
Je v dané oblasti nějaká výluka ZZ, nebo tam probíhají nějaké stavební práce?
Ano, stavební práce probíhají v úseku Bílina – Oldřichov.
Doplňující poznámka: tratě z Oldřichova a Světce jsou zaústěny v Bílině do stejného zhlaví. Ovšem vvypadá to, že práce na trati z Oldřichova s tím nesouvisí.
Souvisí s tím minimálně tak, že je přes Úpořiny větší provoz. Ve špičce toho mezi Oldřichovem a Bílinou už moc neprojede.
Ale dnes byla neděle.
To je horni trat. Nehoda se stala na dolni trati. Tam vyluka neni, ale neni tam zadne VZ, jen se jede na zivak…