Typický osud přívozu. Loď HolKa se po otevření Štvanické lávky přesune k Chuchli
Přívoz P7 a Štvanická lávka budou zhruba tři hodiny fungovat společně.
V Praze se v pátek odpoledne uzavře osm let dlouhá historie přívozu P7, který vozí cestující mezi Holešovicemi a Karlínem a je třetím nejvytíženějším v hlavním městě. Provoz přívozu, který začal jezdit 7. srpna 2015, skončí s otevřením nové Štvanické lávky.
„Potkal ho osud pro přívozy typický, nahradí ho mostní stavba,“ uvedl organizátor dopravy ROPID. Přívoz a lávka přitom budou zhruba tři hodiny fungovat společně. Lávka se otevře v poledne, provoz přívozu by měl podle ROPIDu skončit v 15:00.
Jde už o druhý ohlášený konec této pražské lodní linky. Přívoz se s veřejností loučil už v polovině loňského prosince (kvůli tramvajové výluce na Bubenském nábřeží si zhruba o měsíc prodlužoval sezónu). Lávka se totiž měla otevírat už v prvním čtvrtletí, se zahájením letošní sezóny linky P7 se tak už nepočítalo.
Zatímco samotná linka P7 v pátek skončí, elektrická loď HolKa, která ji obsluhuje, z Vltavy nezmizí. Přesune se na nejnovější pražský přívoz P4 mezi Velkou Chuchlí a modřanskou Belárií. Ten loni sloužil původně jako dočasná alternativa k rekonstruovanému Barrandovskému mostu, ovšem díky tomu, že v průměru přepravil zhruba 135 cestujících denně, bylo rozhodnuto o jeho převedení mezi běžné sezónní lodní linky.
Měl znovu fungovat od března, ale s jeho obnovením se čeká právě na loď HolKa a vyřízení posledních administrativních náležitostí. Podle mluvčího ROPIDu Filipa Drápala se rozjede nejspíš příští týden.
Přívoz P7 mezi Holešovicemi a Karlínem, který až do roku 2021 obsluhoval i ostrov Štvanice, převezl za osm let provozu 690 tisíc cestujících, v průměru 377 denně. Jde o třetí nejvytíženější přívoz v Praze, když loni jeho služeb využilo 88 tisíc lidí. Nejvytíženější byla tradičně linka P2 mezi Podbabou a Podhořím (219 tisíc cestujících), druhým nejvyužívanějším přívozem byla linka P5 z Císařské louky na Výtoň a smíchovskou náplavku (119 tisíc cestujících).
Stavba Štvanické lávky pro pěší a cyklisty začala v lednu 2022. Její podoba vzešla v roce 2018 z mezinárodní architektonické soutěže, ve které zvítězili Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek. Délka lávky je 285 metrů, délka rampy na ostrov Štvanice 59 metrů. Celková šířka lávky je pět metrů, šířka mezi madly zábradlí je čtyři metry. Stavbu provedla Skanska, která šla do soutěže s cenou 298 milionů korun, předpoklad magistrátu byl 197 milionů.