Obrazem: Práce na Štvanické lávce finišují, probíhá zatěžovací zkouška

Zatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskaZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: Skanska

Každé pole lávky je zatěžováno až 70 tunami.

Stavební společnost Skanska finišuje s pracemi na nové lávce, která přes Štvanici propojí Holešovice a Karlín. Na lávce tento týden probíhají zatěžovací zkoušky, které mají ověřit stabilitu nové lávky. Ta by se měla otevřít veřejnosti ve druhé polovině července.

Testování a monitoring probíhají pod dohledem expertů z Kloknerova ústavu ČVUT. Zatěžovací zkouška má ověřit bezpečnost a spolehlivost předpjaté konstrukce z vysokopevnostního betonu.

„Konečně jdeme se stavbou Štvanické lávky do finále. Pokud všechny zatěžovací zkoušky dopadnou dobře, lávka se veřejnosti otevře v průběhu července. Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba co do konstrukce i do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu lávky používá,“ říká I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Původně zamýšlené práce se ještě rozšířily o finální parkové úpravy ostrova Štvanice, aby nebylo potřeba zasahovat do už postavených a upravených ploch – jedná se zejména o cesty, chodníky a zádlažby.

Konstrukce lávky je už hotová, je usazeno zábradlí s osvětlením a pracuje se na napojení na okolní komunikace a terénních úpravách. Aktuálně nejdůležitější jsou na stavbě statické a dynamické zatěžovací zkoušky. „Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím – data z obou zkoušek využijeme pro přesné nastavení tlumičů kmitání, které budou v lávce zabudovány. Ihned po zkouškách také začneme s finální úpravou povrchů,“ uvádí projektový manažer Skanska Michal Kunc.

Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Pochozí šířka je čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.

Speciální materiály propůjčí mostu vynikající mechanické vlastnosti a vysokou trvanlivost. „Lávka je navržena jako bílá subtilní linka vinoucí se městskou krajinou. Je vyrobena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor,“ přibližuje autor lávky, architekt Petr Tej.

Skanska získala zakázku za 298 milionů korun. Lávka překonává koryto Vltavy mezi Karlínem a Štvanicí o délce 38 metrů, mezi Štvanicí a Holešovicemi je dlouhá 149 metrů.

Zatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskadefaultZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskadefaultZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskaZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskaZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: SkanskaZatěžovací zkouška na lávce z Holešovic do Karlína. Foto: Skanska

Tagy HolKa lávka Holešovice - Karlín praha Skanska
37 komentářů