Týden bez „mama taxi“. Do kampaně za přirozený pohyb se letos zapojí 100 tisíc školáků

Situace 1. září 2021 před jednou z brněnských škol. Foto: Michal DoleželSituace 1. září 2021 před jednou z brněnských škol. Foto: Michal Doležel

Do projektu se letos zapojilo více škol i dětí.

232 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

🙄 Mama taxi je postkomunisticka zvrhlost. Ve Svycarsku maji deti POVINNOST chodit pesky do skoly 🚶🏻‍♂️. Nejen, ze je to zdravejsi – uci je to zodpovednosti – ale taky to uci rodice nejezdit jako prasata 🚗 Na zacatku se rodice mohou domluvit, aby deti doprovodili a naucili je cestu. Na zadost u vetsi vzdalenosti ke skole je mozne ziskat povoleni na kolo.

Ian

za vším hledej rodiče. Do školky jezdíme kolmo, s babičkama se chodí pjéšo. Jedna paní to má do školky 600 metrů a tahá kvůli tomu naftovývho superba místo kočárku nebo kola se sedátkem a pak ho zase přistaví k domu. Takových lidí je hodně. Líní jako vepři

nowas

To si ho brzo zničí.

Ian

aby ne když jezdí na studenej olej, leda že by měla webasto. Kámoš si takhle zlikvidoval favorita LSo,. Jezdil 4 km každej den přes město.

Jan Sova

Zničí, ale v bazaru to bude tahoun protože to je „kvalitní domácí značka“… Při dnešních cenách ojetin hrůza pomyslet, jak s nimi někdo jezdil.

Gouda

Zbytečná snaha. Pohyb děti přirozeně vyhledávají, protože jim normální odměnový systém mozku při pohybu poskytuje uspokojení. Dnešní děti mají odměnový systém totálně zničený sociálními médii, jsou to doslova feťáci. Obří dávku hormonů mají na dosah prstu, kolikrát chtějí. V porovnání menší a dlouhodobější odměna z pohybu tak pro ně není a nebude lákavá.

Je směšné, že děti nesmí alkohol, ale mohou neomezeně uživat sociální sítě, které jsou mnohem horší.

Pavouk

Máte samozřejmě pravdu. Ale je potřeba říct, že vůbec nejde jen o děti, na tomtéž jsou zcela závislí i dospělí, velmi často i důchodci.
Ale oproti minulým časům se až tak moc nezměnilo, už někdy asi od začátku sedmdesátých let tu vyrůstaly generace závislé na televizi. To je úplně stejně nebezpečná závislost.

Kebab

Změnilo se dost. Televizi s sebou v kapse nenosil nikdo.

Elb

Tak u ní proseděl jen třetinu dne..

Tomáš R.

To opravdu není. Na televizi se dalo dívat pouze doma, případně někde v jiné domácnosti, zatímco internet je dostupný všude a 24/7. Televizi lze pouze pasivně sledovat, zatímco sociální sítě jsou velmi interaktivní. Televize o svém divákovi nic neví a nepamatuje si, na co se se v ní dívali a nezačne ho pomalu utahovat do sítě personalizovaných nabídek. Je to úplně jiná úroveň závislosti.

Y.K.

Že by pasivní sledování bylo benefit? Hmmm, no to nevím, mě to přijde spíše jako oblbovák.

Personalizované nabídky nemají vůbec nic společného se závislostí, ale s tím jak se prodává reklama. A že televizi se také prodává reklama, dost otravná a nepřeskočitelná, jen jinak a s jiným cílením.

Tomáš R.

Reagujete plně na něco jiného, než jsem psal. Závislost na sociálních sítích je výrazně škodlivější a nebezpečnější, než závislost na televizi. To je prostě fakt. Což rozhodně neznamená, že závislost na televizi je v pořádku.

Y.K.

Fakt je to fakt? Máte to nějak doložitelné, když je to fakt?

Gouda

Sociální sítě samozřejmě uživateli manipulují, aby maximalizovaly své vlastní zisky skrz maximalizaci uživatelského času, a personalizace obsahu je toho primárním nástrojem. Možnosti sociálních sítí v úmyslném navozování závislostí jsou násobně větší, než televize kdy může mít. Televize nemůže úmyslně reagovat na postupně se zhoršující psychický stav diváka. Sociálně sítě právě to dělají, a dělají to zcela záměrně.

Y.K.

Tak můj záměr nebyl bránit sociální sítě, rozhodně jsem si vědom rizik jejich používání (i proto se jim dost vyhýbám a ani mě vlastně nebaví). MMch siciální sítě rozhodně nereagují na psychický stav uživatele. Ten jim není známý, reagují jen na typ interakcí na obsah, které jsou velmi sofistikovaně analyzovány (ale rozhodně ne bezchybně).

C9lem bylo jen to, že TV rozhodně nepovažuji za bezproblémový ani nemanipulační zdroj „zábavy“. Sice nemůže ovlivňovat obsah, ale diváka ovlivnit může a komerční televize to rozhodně mají zmáknuté jak si ho podržet a dostrkat kam chtějí.

Gouda

Je velký rozdíl, když závislost začne v dětství, a když začne v dospělosti.

Televize nedokáže ničit normální fungování mozku ani zdaleka tak efektivně, jako sociální sítě. Mnoho lidí, kteří v dětství sledovali televizi mnoho hodin denně, televizi v dospělosti buď nemá, nebo ji používá jen jako displej pro jiná média. To se se sociálními sítěmi nikdy nestane – tito feťáci budou feťáky navždy.

Tomáš R.

Navíc sociální sítě jsou první droga, kterou rodiče dětem aktivně kupují. Nikdo (skoro) nezpřístupní malému dítěti tabák, alkohol nebo jinou drogu, ale telefon a připojení kupujeme svým dětem skoro všichni.

Y.K.

O rodičovských nastaveních v operačních systémech jste nikdy neslyšel? Může mít telefon a nemusí mít přístup na libovolnou síť a kdykoliv.

hull

Akce by to byla bohulibá, kdyby se to neomezilo pouze na zakáz zastavení u škol. Něco jinýho je vozit prvnáka a něco jinýho osmáka. Něco jinýho je to ve velkém městě, kde sou docházkové vzdálenosti na MHD realtivně v pohodě a něco jiného na venkově kde máte docházku na zastávku přes 3 km. Stojany na kola, zpomalovací přechody nebo dobrovolný dohled na docházející děti na více místech, by si myslím udělal větší službu, než tyto hurá akce. 430 škol se zapojilo dobrovolně 100 tisíc dětí to má povinně. Když začalo moje nejstarší chodit do školy nejmenšímu bylo 3 měsíce a… Číst vice »

Osamělý Vlk

Tak bohužel, dobrovolný dohled, hlavně u přechodů, není úplně možný. Respektive, hlídat přechody není zakázané, ale ne každý na to má. Navíc když to hlídá policista, tak zastaví i kretén za volantem. Velké docházkové vzdálenosti od zastávky MHD nejsou problém. Moje škola byla od všech zastávek už relativně kus, a stejně se chodilo bez problémů, pokud nebylo náledí, kdy jste se tam nedostal ani tím autem. Pravda, bylo to v takové obydlené oblasti, že tam nebyla od zastávek žádná hlavní silnice. Co se jízdy na kole týká, tak bohužel jisté strany brání rozvoji cyklodopravy, takže furt nemáte všude kvalitní stezky.… Číst vice »

Osamělý Vlk

Ještě k té přilbě, díky tomu, že přilbu nemám, většina řidičů mne objíždí s relativně dobrým odstupem, byť zdaleka ne všichni tak, jak mají nařízeno předpisem. Ale míjení na cm mi dělají jen řidiči, co snad ani nemohli udělat řidičák, respektive při jeho získání upláceli.

Swariner

Skutečně si myslíte, že se řidič auta chová jinak k cyklistovi s a bez helmy? Jakože „hele, má helmu, to ho můžu obtáhnout na těsno“? Nebo to máte vysledováno na sobě, když řídíte? Nevím, jak vy, ale já když řídím, tak koukám na cestu a nesleduju outfit cyklistů.

Osamělý Vlk

Jinými slovy, nekoukáte na cestu.
No, osobně mám fakt pocit, že řidiči, když vidí, že nemám helmu, radši se snaží o větší odstup. Samozřejmě, najdou se i lidi, kteří na to nehledí, a ti by měli přijít o řidičák i zbraň.(Jako jsou lidi, kteří úmyslně vjedou do lidí jen proto, že ti lidi mají jiný názor. Ti by měli jít vyloženě sedět.)

Swariner

Čili naopak, když si jí nasadíte, tak najednou začnou všichni prasit. Jo, to bude ono.

Swariner

Fakt by mě zajímalo, jak jste na ten fenomén přišel, obzvláště, když sám píšete, že helmu nemáte.

hull

To jako naznačujete, že řidič který neobjíždí cyklistu bez helmy ve větší vzdálenosti než cyklistu s helmou by měl přijít o řidičák? O cyklistech bez helmy se říká, že jsou dobrovolní dárci orgánů. Ano za našeho dětsví se nic takového nepoužívalo ani na kole ani na lyžích, už třeba jenom proto, že nebyly tak lechce dostupné vhodné materiály. Helmu na kole používám cca 14 let, a rozhodně bych netvrdil, že s ní víc riskuji. Na lyžích asi 4 roky a už mě minimálně jednou uchránila před pořádnou boulí, kterou bych vyfasoval od lanovky při hromadném nezdařeném nastoupení.

Osamělý Vlk

Člověk, který neobjíždí cyklistu s dostatečným odstupem, by měl přijít o řidičák, ať už cyklista helmu má, nebo ne. Nicméně, daleko míň lidí si troufne těsně minout cyklistu bez helmy. Říká se toho mnoho, ale helma v tom nehraje až takovou roli. Člověk bez helmy riskuje snad jen tehdy, když při tom ještě chlastá, ale to už je vlastní chyba. To ostatně taky ukazují ty slavné policejní statistiky. Takže ano, jistý vliv helma má, pokud se chováte jako blbec. Za nás sice už helmy na kola byly, protože se rozšířil mýtus o tom, že helmy extra zvyšují bezpečnost jízdy na… Číst vice »

Kebab

Díky tomu? Vy jste se jich ptal?

Swariner

Asi jezdí s helmou jen v sudé dny a bez helmy v liché. A na řídítka si dělá čárky.

Osamělý Vlk

Jako snad ještě za dob, kdy jsem jezdil s helmou jsem si pořídil zrcátko, což má daleko větší bezpešnostní potenciál, než helma. Občas do něj kouknu, abych věděl, co se děje za mnou, i když samozřejmě, moje první starost je o to, co se děje přede mnou.

Swariner

Promiňte, ale to je strašná blbost s těmi přilbami u dětí. Právě proto, že děti nedokážou zhodnotit, co je zodpovědnost, byla zvolena povinnost. Vychovávat ke zodpovědnosti nenošením helmy je dost odvážný konstrukt. To, že zcela ignorujete možnost úrazu v důsledku cizího zavinění, pomíjím…

Osamělý Vlk

Pokud bude úraz cizím zaviněním, tj. autem, tak je vám helma k ničemu.
‚Právě proto, že děti nedokážou zhodnotit, co je zodpovědnost, byla zvolena povinnost.‘
Podceňujete děti a přehodnocujete dospělí. Spousta dospělích si dobrovolně ubližuje svojí neznalostí.

Swariner

Ale to už fakt fantazírujete. Cizí zavinění = autem? To jste si to hodně zjednoušil.

Osamělý Vlk

Obvykle to cizí zavinění je tím, kdo je za vámi. V případě, kdy jezdíte i těch 30 na kole, tak jde především o motoristy. A i když někteří rychlejší cyklisté se chovají jako …, tak obvykle nemíjí tak, že by se to nedalo zvládnout.

Jan Sova

„rychlejší cyklisté se chovají jako…“ tak to si jdu dát jedno dneska….

Swariner

Zkuste občas navštívit s kolem nějakou exponovanější cyklostezku a třeba s dětmi. Bruslaři, rodinky, chodci, psi na vodítkách, (elektro)koloběžkáři, u odpočívek stojící borci a borkyně s koly naštorc. Na nějaké nebezpečí přicházející výhradně zezadu okamžitě zapomenete. Není divu, že někteří cyklisti raději jedou po hlavní silnici. Podívejte, mě vůbec nemusíte zdůvodňovat vaše svobodné rozhodnutí nenosit helmu. Jen by bylo fajn nepsat úplné pitomosti.

Mimopražský

Přesný popis cyklostezky z Braníka proti proudu Vltavy. Pro bezpečné použití jen za deště, mlhy a zimy.

nowas

„Pokud bude úraz cizím zaviněním, tj. autem, tak je vám helma k ničemu.“ A na to jsi přišel jak?

Michal Štěpán

Jedna věc je pohodlnost rodičů a druhá věc bezpečnost. Řekl bych, že bezpečnostní situace v ČR (zatím) není tak špatná jako ve Francii nebo Německu. V takovém případě argument o bezpečnosti neobstojí. Navíc nebezpečí často číhá z řad vrstevníků, nikoliv od dospělých. Za Západě, i když jsou to třeba pouhé 3 stanice MHD, nelze se spolehnout, že když dítě posadím do tramvaje, že na druhé straně úspěšně vystoupí a dojde do školy. Konflikty mezi Evropany a náplavou jsou ve velkých městech na denním pořádku. Takže to pak dopadne, že musím jezdit přes celé město do školy tam a zpátky MHD… Číst vice »

Martin

Bohužel někteří pořád tomu nevěří.

Osamělý Vlk

Jasně. Tyhle rasistické řečičky samozřejmě nejsou pravda, což ví každý, kdo v cizině byl. V ČR jsou silnice, bohužel, o dost nebezpečnější než v západní Evropě.

Tomáš R.

Nedávno mi můj pětaosmdesátiletý soused vyprávěl, jak chodil do školy denně 8 km tam a odpoledne 8 km zpět, v létě bos, v zimě v bagančatech. K jídlu měl na celý den krajíc chleba se sádlem.
Nechci tím říct, že bychom se k tomu měli vrátit, ale teď jsme v opačném extrému, kdy už děti nejsou schopné dojít samostatně ani pár metrů. Jednou na tu pohodlnost zajdeme.

K6_

Je vina rodičů, že své děti takto výchovávají, to děcko za to nemůže, že mu rodiče všude vozí pr*el autem.

Panoramix

Ona by se hlavně měla oddělit problematika opravdu velkých měst a ostatních měst a obcí menšího formátu. Kdejaký jouda z horní dolní se pak v diskuzích vyjadřuje k něčemu, co na vlastní kůži nikdy nezažil a nerozumí tomu. Jako Pražan naprosto chápu obavu lidí o děti cestou do školy, protože kolem stanic MHD se často potulují různá individua. A cestou na to MHD musí děti překonávat mnohdy dost ošklivé křižovatky, kde je poměrně vysoké riziko setkání s nějakým debilem za volantem, který nerespektuje základní pravidla silniční provozu, klidně i na zelené na přechodu. Navíc školy jsou dost často mnoho kilometrů… Číst vice »

asdasdfsdfasd

tu ves, kde to mají (všechny, nebo alespoiň většina) děti do školy 300m pěšky bych chtěl vidět. Můžete jmenovat alespoň jednu? Rád bych si to na mapě přeměřil.

asdasdfsdfasd

ještě možná doplnění pro kontext. Já jsme na vesnickou školu chodil (pěšky, cca 1.5 km) a jen málokdo z mých spolužáků to měl ke škole méně než kilometr. Ti co bydleli na druhé straně obce jezdili pár zastávek autobusem. Tropufnu si tvrdit že suma vzdálenosti mezi domovy a školou všech dětí je na vesnicích a malých městech mnohem větší než ve velkých městech.

MildaIV

Moje děti chodí ve městě do školy 1.8 km. Pravda není to jejich spádová škola, protože ta je po zrušení nedaleké zvláštní školy pro normální lidi nepoužitelná.

Osamělý Vlk

‚Pravda není to jejich spádová škola, protože ta je po zrušení nedaleké zvláštní školy pro normální lidi nepoužitelná.‘
Nebo ‚normální‘ lidé trpí předsudky, takže tu spádovou školu přetvořili ve ‚zvláštní‘.

Elb

Nebo normální lidi inkluze zpomaluje ve výuce a tím jím snižuje studijní šance, různým kecům marxistů navzdory.

Osamělý Vlk

No nevím, podle téhle logiky jsem měl mít domácí vzdělávání, na něž si rodiče nemohli dovolit.
Jako problém s inkluzí je často ten, že rodičům vadí, že jsou začleňovány i menšiny.

Elb

To vadí skoro každému, kdo s nimi přišel do kontaktu.

Swariner

Jako otec inkludovaného dítěte vám řeknu jen toto: nebudu mluvit o něm, protože bych nutně nebyl objektivní. Nicméně mám zkušenost jak s běžnou ZŠ (1-5), tak se speciální školou (6-9) a můžu vám říct, že naprostá většina synových spolužáků ze té speciální školy by klidně zvládla běžnou ZŠ, kdyby k tomu dostali šanci. Jen jsou holt trochu tmavší, no. A být cikán se zvláštní školou taky není úplně suprdupr vklad. Ale klidně se ohánějte marxismem, bez toho se žádný správný salónní pravičák neobejde.

Elb

Být cikán se zvláštní školou je úplně jedno, pokud nakonec rozvážíte polívky, kopete příkop, nebo se dostanete dokonce do nějaké montovny. K salónům mám daleko, narodil jsem na ubytovně, jako jediní běloši na patře a jediní co nájem neměli z dávek. Zkušeností mám sám dost.

Elb

ZŠ máte i v obcích o 300 obyvatelích, teď se pozastavovat nad tím, že to z nich do centra obce z kraje není 300 ale třeba 450 je stupidní. V takových obcích ale lidi do školy samozřejmě nevozí, většinou nejedou do kanceláře na osmou a i kdyby, vyráží autem ještě v době, kdy ratolestí spí.

Granja

Je to tak. Jsou vesnice dlouhé jak babské řeči. Několik kilometrů jízdy dědinou s baráky jen kolem silnice, – a bez chodníku. Jó, tady to mají rodiče fakt jednoduché. Hlavně v zimě kdy kvůli nahrnutému sněhu není kudy jít a protijedoucí vozidlo musí zastavit před chodcem, jinak by se ta 2 auta a chodec ani bezpečně nevyhli.

Jan Sova

Moje děti to opravdu měly vzdušnou čarou 300m přes jedinou silnici. Letos šly na jinou školu obě, takže teď to mají průměrně vzdálenostně asi 55 km.

xyz

Jiný úhel pohledu může říkat přesný opak – že v Praze je nejbližší ZŠ vždy relativně nedaleko + že případně MHD tam jezdí tak často, že právě tam (+ v dalších velkoměstech) je nejschůdnější, aby děti šly pěšky či v MHD, na rozdíl od stavu „z vesnice do vesnice“, kdy ten bus třebas nejede časově úplně nejvhodněji, takže odvoz autem = stav, kdy dítě nemusí tak brzy vstávat (+ také stav, kdy s ohledem na nižší počet dětí ve vesnických školách není problém se „školními špičkami“ tak velký).

mlokXCM

Tím debilem za volantem myslíte třeba nějakou matku vezoucí dítě do školy, kam může dojít bez problémů pěšky nebo použitím mhd?

Elb

V Praze většina lidí v 7-8h opravdu nejsou řidiči se školákem.. Byl jste v tom městě v tu dobu vůbec někdy, že z vás padají takové nesmysle?

mgr.pavel

Váš popis problému: chodit po městě je pro děti nebezpečné (dle vás).

Vaše řešení: narvat děti do aut. Aby bylo víc křižovatek nepřehledných pro chodce a víc debilů za volantem, asi?

Správné řešení: udělat město bezpečnější pro chodce, ne?

Navíc, kolik dětí je na cestě do školy atakováno „různými individui u MHD“ anebo „debilem za volantem“? Znáte statistiky (riziko v přepočtu na jedince snad menší, než riziko že do mne udeří blesk)? Nebo zde píšete jen na základě pocitů?

Fsp

udělat město bezpečnější pro chodce ….

a pak ještě ty různá individua u stanic MHD, že

Fsp

PS a vy ty statistiky znáte, když tvrdíte něco o riziku menším než o zásahu bleskem?

jal

„udělat město bezpečnější “ nedovolí lidskoprávní organizace.

„kolik dětí je na cestě do školy atakováno „různými individui“…
Záleží na tom, kde žijete.
V Praze, díky vystěhování určitých entit do severního pohraničí, to nebude tak horké.
Na rozdíl od různých Předlic v jiných městech.

Pavouk

Kdejaký jouda z Prahy se pak v diskuzích vyjadřuje k něčemu, co na vlastní kůži nikdy nezažil a nerozumí tomu.

Leinad

Tak ta místa na K+R vytipuj, kup si pozemek a označ si to.
Přidělat K+R neuškodí, ale neřeší to problémy zpusobené řidiči vytvářejícími nebezpečné situace. Často je těsně u školy bus zastávka, kde se dá zastavit (nelegálně ale v pohodě) a přesto se najdou blbci co musí zastavit na křižovatce či přechodu na dohled od té zastávky. Některým nestačí zastavení, ale musí dítě doprovázet až do učebny.

Osamělý Vlk

Do školy jsme chodili všichni pěšky a skoro nikdo se nebál o děti, přestože jsme měli docela blízko jeden blázinec. Dojíždělo se výjimečně. Jedna holka, která dojížděla autem byla pro nás z jiného světa. A dojížděla jen proto, že její mamka pracovala poblíž a bydleli na vesnici, kde tehdy snad nebyla škola ani pro 1. stupeň.
Nevím, proč to, co šlo za nás, nejde dnes. A není to nijak dávno, pořád méně než 30 let.

xyz

Ještě bych se dozeptal – dle stejného uvažování, nejsou pražské děti vůbec samostatně pouštěny „ven“ např. s kamarády? (pozn. např. s těmi samými kamarády, se kterými můžou společně chodit do školy)

Elb

Nejsou, celý den prosedí u telefonu a poslat je ven je pro ně zatrest, i když pro předchozí generaci to bylo přesně naopak.

Osamělý Vlk

Myslím, že tohle záleží dost na lokalitě a věku. Samozřejmě, děti u Legerky a Sokolské zas tolik prostoru jít ven nemají, protože jim ho auta ukradla. Ale třeba v oblastech jako Kobylisy, Bohnice, Prosek, Bubeneč, Letná(i když tady díky Stromovce a Letenské pláni), nebo třeba Jižní Město(U Opatova je dost prostupné území), nebo Jihozápadní Město, tam chodit ven klidně můžou samy.
Já teda nemůžu teď moc hodnotit Prahu, ale u nás v sousedním městě mají děcka prostor takový, že ven s kamarády chodí. Pravda, hlavní proud aut je vymýstován mimo město a dálnice ani nemá přímý sjezd.

MildaIV

U nás na škole už před rokem zakázali parkování koloběžek uvnitř areálu, protože se vyskytlo pár jedincú, kteří porušovali pravidla. No co by se škola snažila, však oni rodiče dovezou děti autem….

mgr.pavel

Takže stejnou logikou teď škola zakáže parkování aut, protože se vyskytlo určitě i pár jedinců, co blb2 parkovali, že?

Rétorická otázka na vaši školu, ne na vás 😉

MildaIV

Parkování není na pozemku školy, a tak jí to nezajímá.

K6_

Těch pár jedinců porušovalo pravidla jak a kde? V té škole?

Gryf

No nevim jak v Praze, ale v Reichenbergu je filozofie „pěšky městem“ úplná utopie.. přechody oficiálně zrušené a změněné na místa pro přecházení a třeba kolo už je utopie vůbec do toho provozu. Měl jsem to štěstí, že mě dohromady cesta pěšky zabrala ráno a odpoledne možná i tu avizovanou hodinu, ale to nic nejezdilo, silnice a ulice se daly přecházet i bez rozhlídnutí. Dneska už to mezi auty ani nepřeběhnu a ne, není to věkem 🙂 Na kole bych to neriskl dneska už vůbec. Není to o množství cyklopruhů, ale o hustotě dopravy určitě. Každopádně jsem pro určitá trvalá… Číst vice »

Hans N.

Ono je to hlavně o tom, jak daleko děti bydlí. Dokud byly školy hlavně pro děti z okolí, chodilo se především pěšky. Jasně, pro Husovku neplatí, ta byla už za socíku výběrová pro celé města.
Teď když se vozí děti do školy přes půl města nebo okresu, bude boj s auty rodičů obtížný.

Peeetr

Pokud auta přibrzdí a vyhodí dítě na chodník v okolí není to takový problém. Úděsní jsou hlavně rodiče, co musí zajet pokaždé úplně před školu, a ještě se s dítětem loučí pět minut.

Marek

Předpokládám, že akce se týká i těch, kteří svoje děti do školky/školy vozí elektroautem a na jízdním kole.

Y.K.

Proč ne na kole? Nějaké zásadní nebezpečí z toho číhá a zácpa před vchodem? Elektroauto samozřejmě taky ne, to nijak bezpečnost ulic oproti spalovákům nezlepšuje.

Marek

Proč ne na kole? Smyslem akce přece je, aby se děti více hýbaly, ne? A když je povezu na kole tak pohyb nemají úplně stejně, jako když je vezu autem.

Y.K.

Jo vozit na kole… Hm, to v ČR nebude nějak klíčový problém si myslím, když je to celkme rarita.

mgr.pavel

Kolik rodičů vozí své děti do školy na kole, prosím?

Dva?

Ale bavím se, touto diskuzí. Kterak různí zastánci „autem vždy a všude a nikdy jinak“ hledají absurdní problémy kdekoliv jinde, než mimo své auto 🙂

Leinad

Takový 50-70kg puberťák jako zátěž v dětské sedačce, hmmm zajímavé.

K6_

Však to děcko může na tom kole jet samo, nemusí ho všude tahat rodiče.

marek hudec

vozim ty svoje do skoly podle pocasi…s ctvrthodinkou chuze problem nemaji ale hnat je jenom tak listopadovou pliskanici , toho jsem dalek – tak je to jednoduche

Kubrt

Tak nějak. Naše děti chodí standardně do školy pěšky, ale občas se z nějakého důvodu (počasí, složitější „logistika“) hodí je tam popovézt/vyzvednout..

Y.K.

Koukám jak je mentalita plechových deštníků rozšířená a člověk se nediví, proč je takové inferno když zaprší.

Existujě něco jako páštěnka. 😀
Ono není od věci, když si lidi pěstují návyky reflektovat oblečením počasí a ne prostě sednout do auta, když není dost pěkné na kecky a triko.

Tomas

To je snad věc každého.

Olda_údržbář

Možná máte i pravdu, ale jen si tak říkám … co je Vás potom, co lidé dělají??

Y.K.

Dost pokud to omezuje jiné lidi. Víte ono když 5 % rodičů dělá 100 % problémů před školou, nebo blokuje MHD (typické když je hnusně) tak to je věc k řešení.

Pokud si někdo s autem jezdí po svém vlastním poli a pozemku, tak mi do toho samozřejmě nic není.

Gouda

Do toho, co dělají jednotlivci, mi samozřejmě není nic. Ale že akce těchto jednotlivců nakonec kolektivně vedou k tomu, že vyrůstají rozmazlené, labilní a vyloženě slabé generace, což v důsledku škodí nám všem, do toho mi samozřejmě něco je. Člověk se nepříjemnostem musí naučit čelit v dětství, a přirozeně se tak děje tím, že rodiče dítě v bezpečném prostředí vystavují nekomfortním situacím. V dospělosti se to naučit nedá. Dnes, z velké části vinou hloupých rodičů (ale také postmoderního školství), se to děti prostě nenaučí – a když později potkávají první skutečné problémy, okamžitě kolabují. To je celospolečenský problém, o kterém… Číst vice »

hull

A už jste to zkoušel? Projděte se v prudkém dešti 2km na zastávku, tam na dešti pět až deset minut čekejte na autobus pak už se jenom proběhněte 300-500 m do budovy. Tam si na 6 hodin v tom zmoklém outdoorovém oblečení sedněte do lavic. Trávím hodně času „venku“ a proto doporučuji — to co navrhujete nejdřív vyzkoušejte.

PetrM

tak pokud jsi ve městě zvyklý nosit outdoorové oblečení, tak se nedivím, že se pak cítíš jako ocas

hull

Vážený pane, 1. akce se netýká jenom dětí z města, 2. pokud chcete zůstat suchý když jste venku za deště, tak to s platěnýma teniskama nevyhrajete a za 3. ano, často tak chodím oblečený, protože pracuji třeba celý den venku, za jakéhokoli počasí. Kolik času za deště jste trrávil venku vy za poslední půl rok?

jal

Taky nechápu, že lidstvo nevymřelo, když se nedá v dešti vyjít ven.

A už vůbec nechápu, že tato dítka chráněná před deštěm vydrží v osmnácti válení se v bahně někde v polích na techno párty.

hull

A vy jste to zkoušel? Člověk, kerý v osum ráno v kanceláři zapne počítač bude druhým káaat jak mají běhat za deště do školy. Jak jste se dostal do práce? Děti jsou pouze obrazem dospělých. Až to začnou dělat dospělý, budou to dělat i děti.

jal

Do práce veřejnou dopravou pár desítek km jezdím.
I za deště. A počítač zapínám kolem šesté.

Podobně jezdí, míň km, i dítka v mém okolí. I za sněžení a mrazu.

Budoucí mrtvoly, to nejde vydržet. : – )

hull

A jak daleko to máte na zastávku, jak daleko ze zastávky a čekáte na spoj na dešti nebo v budce?

jal

Na žel. zastávku jede bus nebo je tam parkoviště.
V civilizovaných regionech jsou i busí zastávky s budkou a třeba i s wifi..

Y.K.

Zkoušel? Já cestuji MHD (a chodím na ni asi 15 min) každý den, ne jen když je hezky, samozřejmě že jsem to zkoušel.

Proč by to mělo být outdoorové oblečení? Pláštěnka se snad dává přes normální oblečení a boty se ve škole přezouvají.

hull

Je vidět, že nevíte vůbec o čem mluvíte. Z té pláštěnky vám ta voda stéká kam? za a) na nohavice, a můžete se pohybovat, za b) až na zem a rozhodně se Vám nepůjde dobře 15 min natož 4km. Uvědomte si že dětské vysoké boty nedosahují ani do výšky dospělých polobotek. Já se pohybuji venku dost často, a proto také už dokážu odhadnout co v jakým dešti/větru apod. se dá a co je zbytečnost a kdy už to zavání i hazardem. Něco jiného je listopadový deštík kdy Vám stačí softshellová bunda a něco jiého květnová přeháňka, kdy Vás nezachrání ani… Číst vice »

Y.K.

Asi nevím, no. Auto sice nemám a prostě chodím, obléknu se podle předpovědi a odhadu situace. Venku se pohybuji denně (i v dětství), ale asi tu máme nějaký lepčejší počasí bez bouřek, plískanic, sněhu. Nebo nevím co je na tom tak nezvládnutelného. To jsme to dopracovali, když se musí osvětlit, že jízda je nutná kvůli nezvládnutelnému počasí (a ne kvůli pohodlí), protože ostatní nikdy neviděli a neokusili venkovní podmínky. Hlavně najít argumenty proč je to složitý. Jak lidstvo mohlo přežít minulá tisíciletí, než bylo vynalezeno auto, to fakt nevím. 😀 Mimochodem jako děcko si nepamatuji něco jako špatné počasí a… Číst vice »

Y.K.

Jinak 2 km není moc běžné pokud to není někde samota, to mi nevyprávějte. 2x týdně dělám pěší nakupovací okruh cca 4 km za jakéhokoliv počasí a nevím, není v tom rozdíl jestli jít 10 min nebo 45. Člověk se prostě musí patřičně obléct a to je celé.

hull

2 km je průměrná realita českého venkova. A k vaši procházce – záleží co po tom děáte/máte k dispozici. Pokud dorazíte domu, kde si můžete převléct a dát si sprchu, tak je to něco jiného když s tímto den začínáte.

Y.K.

Můžu vidět kde? Průměrný venkov má ve vesnici několik zastávek autobusu. Samoty nejsou průměrný venkov, to je spíše vzácné.

hull

Něco jiného je dospělý ve měste, kde když se krátkodobě zhorší počasí tak má x možností se aspoň trochu schovat a něco jiného je dítě na venkově. Ditě si přibližně do začátku svého dospívání příliš neuvědomuje svoji nepohodu, proto se apeluje na dodržovaní pitného režimu v horkých dnech, a proto je také vhodné zajistit aby dítě do školy přišlo v relativní pohodě. A taky zdůrazňuji, že je rozdíl mezi prvňákem a osmákem.

Y.K.

Popis strastí mi připomíná cestu F. L. Věka z Dobrušky do Prahy…

Pavouk

Děťátka jsou z cukru?

marek hudec

vaše asi ano, moje jen prskaji coz ucitelky nelibe snaseji a nejednou se dozadovaly jakychsi potvrzeni zze dite je bezinfekcni, kdyz jen nastydlo v desti….

Michal Bartoníček

Ano, jste tak jednoduchý. 😒

Michy

To asi není ironie, že?

Panda

Listopadovou procházkou si vybudují imunitu – když je budete vozit, tak je pak jednou třeba na výletě ofoukne a budou nemocní.

Roman Soudný

Z ofouknutí ještě nikdo neonemocněl. Zato taková jízda MHD v dešti, kdy se dostatečně nevětrá, je přímo banket bakterií a virů.

jal

Zakázat dětem MHD.
: – )

Tomas

jako vtip dobry …

… ale jestli to myslite vazne, panbuh s nama

Ivan_pha

Mysli to vážně, takových je spousty.

mlokXCM

Já jsem na základku dojížděl a docházel cca hodinu, a to celoročně. Ale je možné, že tenkrát listopadové plískanice nebyly. 😀

Tomáš R.

Naopak. Pokud je plískanice, je to naprosto ideální pro podporu odolnosti. Jsme strašně zhýčkaní a přitom, na rozdíl od předchozích generací, máme k dispozici vysoce kvalitní a odolné oblečení. Procházka v dešti a zimě je pro dítě úplně to nejlepší, pak nezdeche při každém ofouknutí.

hull

To říkájí většinou lidé, kteří sedí v kanceláři za počítačem.

jal

Jo, ty vaše řeči od nich lze slýchat.
Kdybyste pracoval venku v jakémkoliv počasí, psal byste jinak.

Ivan_pha

To je právě ono.

Já je ženu do školy/školky po svých vždy, mají to taky skoro čtvrť hodiny. Kluci s tím nemají problém (4 a 7 let). Je to spíše o rodičích a jejich lenosti či pohodlnosti.

nowas

No jo, voda. „Tak tu nám dokonce doma dlouho rodiče zatajovali. Ostatně nedalo jim to ani moc práce, neboť vodovod byl až přes dvůr na pavlači sousedního domu a při dešti otec tvrdil, že z nebe padá síra,“

Jarda

dnešní doba je zlá, všude je to nějaký zloděj, násilník a podobné individuum. Až někdo to dítě unese, zmlátí, přepadne, okrade, znásilní……
tak budou mluvit jinak, raději zaplatím pokutu, než mít nedej bože mrtvý dítě.

Alexandr

To víte. Buď díte přivezete do školy autem, nebo ho zabijou. Tak to chodí.

mgr.pavel

Letmý pohled do statistik ukazuje, že mé dítě spíše zabije řidič auta, než násilník (mimo rodinu).

Takže pokud se bojíte o život svého dítěte, zajistěte raději, že nebudou jezdit auta.

(jo, je to naprosto nesmyslný požadavek, stejně jako vaše obava)

Y.K.

To je tak když člověk vnímá realitu z bulváru a před okno auta. Pokřiví se. Mnohokrát pravděpodobnější je, že bude dítě (nebo kdokoliv) zabito při nehodě, než násilníkem.

Pavouk

No ba. U nás na Šumavě dokonce máme i vlky. To je třeba červené karkulky vozit nejlépe v kleci….

Michal Bartoníček

A co dělají ti, kteří auto nemají? Rodiče je nechávají napospas osudu? Opravdu mimořádně trapné. 👎

martin749

Doba je stejně zlá jako před XXX lety, jen dřív se o znásilnění v Ostravě nikdo v Praze nedozvěděl. Nehledě na to, že se znásilnění moc často nehlásilo, jelikož si za to mohla oběť sama.

Avoda

Můj strýc na vesnici chodil do školy pěšky, cca 3 km.
Jeho děti chodily do školy pěšky 1 km a potom 2 km vlakem.
Svá dvě vnoučata ovšem každý den ty tři kilometry do školy vozil autem a to od první do deváté třídy. Rituál.

Protože mohl, byl v důchodu a nudil se. Nutno poznamenat, že obě ty děti sportovaly každý den. Z kluka je profesionální hasič a holka dlouho dělala poloprofi atletiku.
Takže asi tak…

Michal Bartoníček

Takže asi co? Jen to, že podle vlastního příkladu nelze dělat obecné závěry.

mgr.pavel

A co má prosím z vaší osobní zkušenosti (resp. zkušenosti dětí vašeho strýce) plynout?

Že když budu vozit děti do školy každý den, stanou se z nich hasiči a atletky?

Avoda

V principu ano.
Že i když s tím „taxíkem“ ke škole vůbec nesouhlasím, tak to nemusí znamenat, že z těch vozených dětí vyrůstají peciválové odvyklí pohybu, jak vyplývá z článku.

xyz

Může to být i naopak, pokud autem (řízeným jedním z rodičů) stihnou např. rychlý přesun ze školy na sportovní trénink.

mgr.pavel

Vám asi statistika nic neříká, že?

Když dám před milion opic psací stroj, nějaká z nich napíše větu co má hlavu a patu. Znamená to snad, že opice jsou dobrými spisovateli?

Michal

Hmmm, tak děkujeme za názor, že děda vozil z nudy děti do školy, a že je z kluka hasič a holka dlouho dělala atletiku. Chcete klíčenku?

Y.K.

Těch pár dětí…. a 400 koloběžek? To nějak nehraje.

Martin

Když mám na výběr cca 30min pěšky,nebo trvale plný bus který ROPID neřeší ,nebo auto co myslíte že vyhraje.??

Avoda

Podle počasí?

david

HomeOffice?

peter

Takze ked potrebujete dat si urobit rontgen alebo CT, tak chodite k radiologovi domov ?

peter

Povedane uprimne, nebol by som nadseny, ak by si manzelka nastahovala rontgen domov, aby mohla mat homeoffice.

Jan Tichavský

Který spoj nebo linka je plná a neřešená? Jak jste to komunikoval s ROPIDem?

Dachs

Těch by bylo. A nejen na příměstě. U nás dlouhodobě zkoušíme iniciovat posilu na městské lince (int. 30 minut špičky), znamenalo by to ale buď jedno pořadí navíc, nebo přejezd z jiné linky kvůli posilovému spoji v čase návozu školáků, jenže kde má organizátor / dopravce brát, když není z čeho. A pak to ráno v okolí školy vypadá tak, jak to vypadá, tj. živelné K+R, kam se podíváš (vč. u žlutých lajn s blokováním ostatního provozu).

looking4bucho

Dyt to rikam – vlastni pohodli.

Martin

Spíš úspora času.

Roman Soudný

To je drzost co? Já to dělám taky. Celý život. Všechno co dělám, ať už studium, práci, sport,… všechno je to tak či onak za účelem mého osobního pohodlí.

Swariner

No, to je opravdu skandální 🙂

mlokXCM

Já bych šel tu půlhodinu pěšky. Nechápu, že lidi tak neradi chodí pěšky. Chápu tedy kdyby měli jít z nějaké obce třeba do Prahy, ale po městě půlhodiny je naprosto v pohodě.

nowas

Stejne si pak zaleze do fitka nebo si jde zaběhat.

Marek

A bude se za vození dětí autem do školy/školky rovnou na místě popravovat nebo postačí vyhození z práce, násilné vystěhování do pohraničí a zákaz studia pro děti?

Luboš

Rozhodně.

Marek

Děkuji, tušil jsem to. A svět bude krásnější …

Michal Bartoníček

Bude. 🙂

Marek

Jistě, ale jenom pro ty správné, kteří pochopili, že. A ti co ne – viz výše.

mgr.pavel

Hele nebude lepší, když předejdete zřejmě nevyhnutelnému, a oběsíte se sám?

Aspoň bude o jednoho trolla v diskuzi méně.

Dík 😉

Marek

No, alespoň byste se měl pokusit, když už předstíráte vysokoškolské vzdělání, o nějakou argumentaci. Nebo to už se dneska na vysoké škole neučí? Možná jste tam řešili svoji identitu, uhlíkovou stopu nebo jiné zcela zásadní nesmysly.

Martin

Řekl bych turbo studium😉

mgr.pavel

Argumentaci proti čemu, prosím? Proti argumentačním faulům?

Jo, to jsem argumentoval vedle v pod-vlákně, právě rozporováním celého úvodního příspěvku tím, že jde o argumentační faul.

Co tam máte dál? Nějaký konkrétní názor, který chcete ještě rozporovat?

Y.K.

Ne, stačí když to přestanete provozovat nebo alespoň potomka vysadíte jinde než přímo před školou. Huh, žádná totalita ani popravy.

Marek

Hmmm. A když tedy musím vozit 3 letého potomka, kterého musím vozit do školky několik kilometrů od bydliště (protože do spádové školky nám ho nevzali, neboť páni politici nějak přehlédli, že se narodilo více dětí – a musíme jezdit jinam do soukromé), tak smím zajet až před školku, jít s ním a předat ho paní učitelce? Samozřejmě na cyklopruhy a plastové zelenobílé zábrany, které ulici ze dvou pruhů zúžily do jednoho, takže cesta trvá déle samozřejmě ekomaniaci nezapomněli.

Y.K.

Že by byla řeč o školkách mi uniklo.

Ty zelenobílé zábrany do jednoho pruhu jsou tam kvůli tomu, že řidiči mají tendenci na takových místech zabíjet chodce (spěchám předjíždím, nepřemýšlým), ne z plezíru. Způsobili to nezpůsobilí řiidiči ne ekomaniaci.

Marek

Hmm. „Nepřemýšlým“ – to mluví za vše.
A jak se liší školka od 1. stupně základní školy v péči o dítě – velmi málo.
„Řidiči mají tendenci … zabíjet chodce“ – to je (jak tady pořád píše jeden polovzdělanec) klasický argumentační faul. Já jako řidič chodce nezabíjím ani na takových, ani na jiných místech. A tedy ano, takováto úmyslná omezování a zbržďování dopravy způsobují ekomaniaci.

Y.K.

Co mám udělat, abych se dostatečně omluvil za hrubku? Holt jsem odeslal, spatřil a editovat to nejde. Je tam, no a co. Máte před školkou fronty aut? To je to čím se to liší. Co Vám na tom přijde jako argumentační faul? To je prostě statistika. Ne každý zabije chodce, ale zranění na přechodech je hodně a zrovna tam kde jsou dva pruhy je to opravdu o hubu. Takže se takové přechody omezují zúžením vozovky. A řidfiči zabíjí fakt hodně lidí ať se vám to líbí nebo ne. Zhruba 1,2 milionu na planetě za rok u nás +-250 – 300… Číst vice »

Marek

Nevím, o co vám jde s těmi školkami. Doprava dětí do školky a do základní školy (cca dětí 1. stupně) je velmi podobná až stejná. Argumentační faul spočívá ve formulaci „Řidiči mají tendenci … zabíjet chodce“. To je stejný faul (a také to škatulkování, o kterém mluvíte) jako říkat, že nejvíce lidí u nás zemře v posteli. Takže by se postele měly pochopitelně zakázat! Snad ti řidiči dělají hlavně něco jiného, ne? Vraždí a zabíjí se také kladivy, noži, šroubováky – mají se tedy zakazovat? Ano, jistě, ekomaniaci jsou přesně ti, kteří si prosazují svoje za každou cenu, to máte… Číst vice »

Y.K.

To si to špatně vykládáte. Zodpovědní za řízení jsou řidiči tedy i za ty mrtvé a zraněné. A jsou to opravdu nebezpečná místa (přechody na dvouproudovkách), ať se to snažíte přeformulovat jakkoliv. Není to nic o úmyslu, prostě se tak stává, když se vyskytne idiot a že jich je. Nevím proč si to vztahujete na sebe, neřekl jsem že všichni řidiči. Ta místa zužuje policie a městské úřady s ohledem na počty zranění či potenciálu zranění. Ekomaniakům (nevím teda přesně kdo to je), jak říkáte, je tohle úplně jedno, jeden nebo dva pruhy, tohle jsou čistě bezpečnostní opatření proti pitomcům… Číst vice »

jal

Argumentace, že vy musíte do školky autem (asi oprávněně), tak mohou všichni, jinak je to totalita, také neoplývá inteligencí.

mgr.pavel

Vyvole tady se zavede týdenní dobrovolná kampaň, a vy to popisujete jako totalitní režim.

To už není šikmá plocha, ale kolmá stěna dolů, ten váš argumentační faul.

Marek

Aáá, zdravím pátou cenovou skupinu. No víte, ony všechny totality začínaly jako dobrý úmysl a dobrovolně. Ale to je patrně nad vaše chápání, takže se tím netrapte.

mgr.pavel

J000 vy jste inovativní, po šikmé ploše jste přišel s klamnou analogií a unáhleným zobecněním. Šikulka, jaký faul předvedete příště?

Marek

Ach, ty argumenty, ty vám prostě scházejí, no nic. Až se někdy potkáte s vyšší nervovou činností, tak si ji alespoň prohlédněte. Ale jinak už se netrapte, komu není shůry dáno …

mgr.pavel

Díky za důkaz vaší trollovatosti, okruh argumentačních faulů jste rozšířil o ad hominem.

Marek

Jestli nejste schopen uvést ani jeden argument a vše co nesouhlasí s vaším vyznáním označujete jako argumentační faul, prosím. Je zřejmé, že nic dalšího už dohromady nedáte.

Michal Bartoníček

Zatím ještě žádné augmenty nedal. Tak co mají lidi psát na ty vaše bláboly?

Michal Bartoníček

Automobilová totalita taky začala nenápadně, jako pomocnik. A podívejme se, kam jsme se dostali. Sám automobilismus se dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe. 👎 Ale to je patrné nad vaše chápání.

david

To bych nechal na rozhodnuti vselidovych soudu slozenych z mistnich zapalenych duchodcu.

Peeetr

Nejlepší bude za zaparkování auta před školou od 7:30 do 8:30 hodin pokuta pět tisíc.

Martin

A za přinutí 10000 😉

M19

Připojuji se k prosbě p. Sůry. Mohl by z toho být pěkný článek. Zejména, pokud byste připojil i fotodokumentaci. 😉

Michal Bartoníček

Touché! 👍

looking4bucho

Tak vymluva na bezpeci je jenom spolecensky lepe obhajitelna nez ten skutecny duvod kterym je vlastni pohodli. K tomu se pridava naprosta ztrata soudnosti kdy temto lidem prijde normalni parkovat kazdy den na prechodech, chodnicich, zakazech stani apod. Situace je velmi smutna a jinak nez restrikcemi se resit neda, i tak to bude trvat velmi dlouho nez se pohled casti verejnosti na tento problem zmeni.

xyz

Hlavně je to zajímavá „spirála“ – „jezdí hodně aut, takže dítě ke škole radši dovezu autem“= tím pádem „jezdí ještě více aut – další rodiče chtějí tzv. pro bezpečnost vozit děti ke škole autem“ atd.

david

Ten hlavni problem je vystavba satelitu – s detma skolniho/skolkoveho veku hned zjisti, ze ta jejich idyla v prirode nema zadnou obcanskou vybavenost. A ani mit nebude protoze malo kdo si pak prepise bydliste do te vesnice, takze z nich ma ta obec jen naklady a stiznosti.

Takze pak jezdi do Prahy a jsou kolony

Z tech kdo ziji v dochazkove vzdalenosti vozi deti naproste minimum a vetsinou je to dane i tim, ze pak pokracuji do prace kdo vi kam …

Y.K.

Tak úplně nesouhlasím. Samozřejmě ano, satelity jsou problém v tom, že chrlí auta do města, to opravdu problém je, ale co se týče dětí, není nutné je i při cestě autem zavézt až před vchodové dveře školy. Bohužel mentalita s ježděním autem je taková, že když už zavézt. tak do posledních metrů.

looking4bucho

Nesouhlasim ze to je ten hlavni problem. V Praze jsou desitky skol kde je podil deti ze sateliu temer nulovy, vsichni bydli do okruhu 1.5km a stejne jsou tam kazde rano silene situace. Je to v lidech a jejich mentalite.

Zbyněk

Zdroj?

O spádové školní turistice jste neslyšel? Podle čeho pak poznáte, jaké dítě žije ve spádové oblasti a které se tam dostalo podvodem?

Y.K.

V zimě se to občas pozná podle studených motorů ještě před školou…

looking4bucho

Na zdroj bych se mohl zeptat i ja Vas. Spadova turistika urcite existuje, ale jsou skoly kde to opravdu neni ten hlavni problem – tech par turistu by se tam ztratilo (tim nerikam ze to je v poradku) – ale hlavni problem si delaji pohodlni mistni.

peter

Takze nasiel som statistiku, ze do Prahy len zo stredoceskeho kraja dochadza za pracou 150 tisic ludi.
Takze kolko bytov a za aku cenu je Praha schopna postavit, aby nemuselo dochadzat tolko ludi ?

xyz

Za prací nerovná se do školy.

jal

Většinou se uvažuje – když do Prahy jedu, tak už i dítě může/musí být ve škole tam.
Protože nějaká vidlácká škola vedle satelitu mému géniovi jen uškodí.

jal

Lidi ,co mají víc peněz, nechtějí žit ve městě, ale na svém, časově kousek za ním. Tedy preferují ty satelity.

Frantík

Za to může k trochu princip výstavby těch satelitů – jediné co investorům „vydělává“ jsou domy a byty, žádné školy či obchody.

xyz

Obchody vydělávají zase jiným investorům.

A školy jsou občanská vybavenost, tím pádem z logiky zřizované veřejnou správou.

jal

Lidi žijí nejen v Praze a jejích satelitech. Na vesnici jsou kolikrát „satelitní“ docházkové vzdálenosti také a děti jezdí busem, vlakem, kole. Nebo pěšky.

náhodný kolemčtenář

To taky, ale i ze satelitu lze dovézt dítě jen na nejbližší vhodnou zastávku MHD a ne až ke škole. Nebo ho aspoň vysadit o dva bloky dál s tím, že to už dojde.

Pavel

Bydlím na jihočeské vesnici, děti dojíždějí do školy v sousedním městečku (jen 3km) busem, to mladší už od první třídy. A musím říct, že ten ranní „školní“ bus je plný dětí, takže hodně dojíždějí i z ostatních vesnic. Teď už třetím rokem naše děti samy jezdí odpoledne 2x týdně busem do krajského města (30km) na tréninky. Já sám taky celý školní život dojížděl, přijde mi to naprosto normální a nechápu rodiče, kteří děti, hlavně ty starší, pořád vozí autem. Proč? Tuplem to nechápu ve městech, kde jezdí pravidelně MHD

none

Ze stejného důvodu jako jezdí po městě autem, když se všude dostanou pomocí MHD.

Jihočech

Z týdne by za mě klidně mohl být celý rok.

Konecne

Svoje dite vozim a odvazim. Jednou si je clovek udelal a mel by jim venovat cas a emergii.

Průvodce původní Aleš

Energii jim nejlépe věnujete, když je budete vodit pěšky.

mgr.pavel

A kolik času věnujete *dětem*, když musíte řídit auto při jejich dovážení? To spíš věnujete pozornost a čas na řízení auta, než na děti, přece.

gwann

Troll

Pavouk

Je vidět, že své děti zrovna moc v lásce nemáte. Je mi jich líto.

PvvS

Asi by bylo vhodnější se věnovat řízení,.

Y.K.

Nevím jestli to je právě ten druh času, co by byl pro vztah s dítětem nějak přínosný. Jinak interakce lze konat i jinde než v autě. Dokonce i při chůzi, světe div se. A nebo při snídani, pokud potomek začne chodit sám a mít taky trochu volnost pohybu.

Jan Tichavský

No právě. S dcerou jsem jezdil tramvají do školky, nyní už do školy, a těch 20 minut po cestě máme právě pro sebe, řídit nemusím. Dítě se tímto způsobem naučí dojíždět a za nějaký ten rok už bude jezdit samo a nebude se bát ani přechodu přes rušnou ulici.

Jan Tichavský

Já svoje děti taky vozím, ale tramvají.

mgr.pavel

Závidím. Já nejsem tak bohatý, abych si mohl koupit tramvaj 😀

Jan Tichavský

Ve městě je ideální kombinace pěšky + MHD, žádné vození do školy nebo na kroužky není potřeba, protože zastávka je v docházkové vzdálenosti a máme školní linky, které vozí děti přímo před školu. „Mám to po cestě“ je výmluva stejného typu jako „nechi jezdit sockou“. Pak se tam rodiče navzájem ucpou, stěžují si jeden na druhého, jak je před školou nebezpečno a není kde parkovat, protože potřebují dovést dítě za ruku až do třídy.

Gwann

Asi tak, hlavne nepohnout zadkem. A kdyz uz to auto mam… + spousta dalsich vymluv

peter

Skolna linka. Ha ha.
Syn prvy raz vyfasoval nultu hodinu, takze skola zacina 7:10. Autobus mu ide 6:15, takze pred skoly je tak 6:35. Dalsie spoje idu az tesne pred 7:00 takze to nema sancu stihat.
Nastastie, skolu uz maju otvorenu, takze nemusi stepovat pred zatvorenymi dverami.
Podotykam, byvam v okresnom meste, ktore ma vyse 50 000 obyvatelov. Podla poctu obyvatelov je to 9 najvacsie mesto na Slovensku.

Průvodce původní Aleš

Možná jsem článek špatně pochopil, když je v první větě napsané, že tato akce se koná v celé republice, předpokládal jsem, že se koná v Česku. Je mi líto, že to máte na Slovensku tak špatně zařízené, ale předpokládám, že Jan Tichavský, na kterého reagujete, popisuje situaci v českých městech.

Jan Tichavský

Ano, konkrétně třeba školní linka obsluhující ZŠ Lobkovicovo náměstí na Praze 3. Byla zavedena na přání rodičů a spočívá v prodloužení jednoho běžného spoje, který zajíždí až na náměstí u školy, obsazenost je dle mého pozorování slušná. Čas dojezdu je 7:42.

Zbynek

Obecne: v cem je problem uvest o jake mesto se jedna?

M19

V Martine, 20 minut pěšky od zastávky? No, tyhle povídačky si nechte jinam.

peter

Mate problem s chapanim textu? Kde hovorim, ze ide 20 minut pesi od zastavky. V texte je povedane ze autobus mu ide 6:15 a pred skolou je 6:35 takze vy z toho vydedukujete ze tych 20 minut ide pesi.

Takze pre Vas, co maju asi problem pochopit slovencinu. Autobus vyraza 6:15 – cesta autobusom trva priblizne 15 minut a zo zastavky do skoly to ma mozno 5 minut.

Y.K.

Takže mají plonkových 20 min před školou? Tomu říkám katastrofa. Určitě se unudí k smrti a nebudou chvíli blbnout s kamarády a spolužáky.

peter

Ja viem, vy chodite o 40 minut skorej do prace, aby ste sa vyblbli s kolegami.

Y.K.

No nevím, 40 min je od příjezdu busu do začátku vyučování. Sám jste psal, že je tam 5 minut chůze před školu, do třídy to taky asi nebude teleportem. Neměl by být ve třídě alespoň pár 10 minut před začátkem? 20 min vata není nic extrémního.

xyz

Takto ráno na nultou hodinu to bývá celé jinak – ne o „centrálním otevření školy školníkem“.

Jinak, v tento čas bývá o to delší část roku tma, což taky na bezpečnosti nepřidává.

Vůbec se divím, že něco jako nulté hodiny (což jsem před 20+ lety taky měl – tuším že v 7. a pak i 8. třídě ZŠ) dosud existuje.

Kebab

Nultá hodina není nic jiného než ztracený čas. V civilizovaných zemích to dávno pochopili.

M19

😀 To není slovenským jazykem, tím jsem odkojen. To je něčí neschopností se vyjadřovat, bez ohledu na jazyk. 😉 Důležité není v kolik autobus je na zastávce, kde nastupuje. Ale v kolik je na výstupu a jak daleko to je od školy. A jak dlouho trvá cesta od chvíle, kdy vyrazí z nástupní zastávky může ovlivnit i taková věc, jako nákup svačiny. 😉

peter

No, takze skuste si zmerat googlom, kolko odhaduje pesi napr. z ulice Hajska v Martine na zastavku na ulici Zaturcianska, co je pre nich najblizsia zastavka. Bavime sa o vzdialenostiach 800 – 900 metrov na najblizsiu zastavku. Pod 10 minut sa nedostanete. Kedze nemozete prist za rovnou s autobusom, takze potrebujete vyrazit tak 15 minut pred tym, ako ide autobus.

mgr.pavel

Prosím, stěžujte si na radnici v Martině, a ne zde v diskuzi.

My vám s vašimi nevhodnými jízdními řády nepomůžeme..

peter

Mesto vam odpovie, ze na dalsie linky nema peniaze. Uz teraz dotuje MHD nejakymi 100 mil. Kc rocne, to je tak 7 – 8% celkovych prijmov mesta.

Je len popisujem skutkovy stav jedneho mesta. Ono sa to trochu inac pozera na MHD v Prahe, kde ide metro kaze 3 minuty a to sa prazaci stazuje ze ide malo casto a okresne mesto kde vam ide MHD ako noty na bubon, lebo na hustejsi MHD jednoducho mesto nema.

Jan Tichavský

Dá se to zařídit i jinak než úplně novou linku, třeba protažením nebo úpravou trasy již existujícího spoje, viz můj příklad výše. Problém vašeho spojení je hlavně ta nultá hodina, na kterou to blbě navazuje. Ale i tak by se dalo pohnout s jízdním řádem, aby autobus přijížděl třeba 20 minut před zahájením vyučování. Zkusil jste to prodiskutovat s vaším radním pro dopravu?

peter

Mesto si od 1.1.2022 vytvorilo vlastnu MHD. Vtedy sa menili linky. Takze ak by to chceli pohnut, tak by sa mohlo. Na tej skole sa neuci nulta hodina prvy rok. Ja si skorej myslim, ze sa nenazbiera dostatocny pocet deti. Syn ma v triede len dvoch dalsich spoluziakov, ktory su z rovnakeho sidliska ako on plus v rocniku ich je tak zo 6 v 2 triedach. Linka by mohla obsluzit este jedno sidlisko, takze to mame tak 12 deti v dvoch triedach. Ked zoberiem za maju 3 triedy denne nultu hodinu tak mame maximalne 15 -20 deti. Takze asi si… Číst vice »

hull

Neznám dopravní situaci v Martině (a ostatně ani nikde moc jinde),ale zkoušel jste Vaše rady realizovat? U nás jsme se třeba dva roky pokoušeli posunout odjezd školního autobusu o 10 minut (změna jízdního řádu) a nakonec se nám to podařilo, ale pouze o pět minut.