LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Tvrdá jednání o novou kolektivní smlouvu u Českých drah. Někteří odboráři již mluví o „neposlušnosti“

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákPosunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Spory se týkají nejen navýšení mezd, ale i délky pracovní doby a dovolené.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
265 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Firma vyslala jasnou zprávu, jak si váží už dnes nedostatkových profesí a jistě je to i signál pro případné zájemce o práci na železnici. ( Některé profese už výší platu předehnala i pokladní ze supermarketu).
Jsem docela zvědavý, co na to zaměstnanci, jestli budou stále plni pochopení, ohnou ještě více své hřbety a potáhnou tu káru bez reptání dál!

Lovosičan

Přežil jsem řádění Šípa, takže v pohodě přežiju i tady toho drotárika. Mimochodem, vrabci řvou o tom, že se ho Kupka rychle zbaví. Súdruh drotárik, pozdravuj na kotároch.

Ketchup1970

Cestou podél Labe se někomu ztratilo písmeno ch (chotár- výpůjčky z maďarského hatar) .

Petr

Všem zaměstnancům Správy železnic naučtovat za zaměstnaneckou železniční průkazku paušál 19 900 czk. Dopravce platí správě železnic za dopravní cestu, tak proč mohou zaměstnanci správy využívat benefit dopravce osobní přepravy.

Železničář

Pokud to nevíte, já Vám to prozradím.
SŽ platí drahám cca. 70 mlionu korun za režijky.
Pokud toto vidíte jako největší problém ČD, tak toho víte zatraceně málo.Ale klidně si je nechte, dávno pozbyli význam tím, že nejste schopni nic vyhrát. Mimo jiné se pro zaměstnance SŽ chystá systémové řešení a ČD tak přijdou o další nemalé peníze, které máte od SŽ a za úhradu prolongace.

Doctor

Jasně. Takže se rozkastovat a zpřetrhat poslední pouto unitární železnice. Zapomenout. Náhodou : většina těch zaměstnanců SŽ, byla dlouhá léta zaměstnanci ČSD, dále potom ČD ( i bez a.s. ) a poslední co si přáli bylo železnici neholdingově rozdělit. Jste zřejmě jedním z těch, kterým „režijka“ leží v žaludku.

Armando Andreoli

Jako strojvedoucí bych měl tip pro kolegy, kteří pociťují nedoceněnost vlastní profese. Existuje řada perspektivních firem, které potřebují minimální aparát pro své fungování, a jsou ochotny přistoupit na individuální požadavky stran výše mzdy, benefitů či pracovní doby. Ačkoliv jsem u Českých drah zažil úspěšná léta, uvědomil jsem si, že svoji strukturou mi České dráhy nemohou poskytnout můj současný komfort práce a adekvátní odměnu. Chcete-li víc, je třeba se učit, nejlépe německý jazyk.

Koro

A který z dopravců má nástupní místo v každé druhé Horní Dolní? Ne každý může dojíždět 100 km.

Jarda

ono je to celé vtipné…ČD prošustrovalo co mohlo a jediné, co jí letos a loni vyšlo byl dopravce na přímé oslovení…ztrácí rentabilnější linky a sami jezdí kolem lesa na lokálkách

Výkolejka

Prakticky všechny páteřní linky v ČR v elektrické trakci je ježdění kolem lesa jo?

Kosmik

Jednak je tu politické zadání od EU že nesmí být monopolní dopravce a druhý je že když konkurence dá cenu, na které prodělá, tak to nemusí ustát. Prostě za ztrátu by se jezdit nemělo. A jestli vlivem inflace se bavíme o nárůstu mezd o 10 % ročně příštích 5 let, tak to pro management není hitparáda.

honnzok

No, jako mám pochopení pro to, že firma kvůli Covidu přišla o podstatnou část zisku a že se pokusí někde najít nějaké úspory. To mě nijak nevadí a mám pro to pochopení. Kdyby sebrali třeba dva dny dovolené (stejnak se to teď počítá na hodiny) a 500 z nějakého příspěvku za něco a nedala nic navíc a třeba navýšili o nějakou drobnou částku poplatek za režijku (z 1100 třeba na 1300). Tak to sic nepotěší ale je to relativně schůdná varianta. Ovšem chtít po zaměstnancích více práce (zvýšení týdenní pracovní doby) při snížení mzdy téměř o třetinu (v mnoha funkcích… Číst vice »

Koro

Pochopení bych měl, pokud by ta firma neutrácela miliardy na nesmyslech.

Jara16

Prosím o jaké miliardy jde? Nemyslím to jízlivě. Čistě ze zvědavosti

Axel

Jaký asi tak bude dopad dlouhodobé stávky odborníků v pasažerské ČD? Dle statistik RailReklam: a) Počet pravidelných cestujících vlakem 938 tisíc osob (odhaduji, že se tím nemyslí lidé kteří jezdí 5x týdně tam a 5x týdne zpět… spíše půjde o cestující kteří jedou aspoň jednou týdně) b) Počet těch, kteří cestují vlakem alespoň 1x do měsíce 1,828 mil. osob c) Počet těch, kteří využili vlak v uplynulých 6 měsících 3,07 mil. osob Lidí kteří jezdí vlakem zejména proto že ze své kapsy platí mimořádně podprůměrné částku za jízdenku cca 100 tisíc (tzv. zaměstnanecké jízdenky, lidově režijní), cca 25 až 30%… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Nepochopil jste, že členy odborové organizace jsou i zaměstnanci nejen ČD, ale i Cargo a paradoxně i SŽ nebo jiných dopravců …

MRC

To hodně štěstí. U nás učitel když se snažil zajistit u ČD odborné praxe popisoval, jak se to vůči loňsku šíleně zhoršilo. 6 vedoucích úředníků lidí místo jednoho, nepodepsaná smlouva z důvodu dovolené jednoho z nich, neustále zprisnovani proticovidovych opatření (4 dny před nástupem se človek dozví, ze bez očkování ho tam nepustí..) až nakonec zrušení praxí 3 dny předem (neboť osoba co má podepsat smlouvu je v karantene po dovolené..) . Nejzajímavější je, že z ostatních dopravců s tím neměl nikso problém.

Daniel Jablonecký

On snad ještě někdo není očkován? 🤦

Mrc

„očkování je dobrovolné“. Osobně u sebe nevidím důvod se očkovat nedostatečně vyzkoušenou látkou, jejíž ucinnost je po půl roce prakticky poloviční vůči původně deklarované ucinnosti. Bůh ví jak to bude fungovat po roce. Pádný důvod pro očkování jsem u sebe zatím nenašel a ani mi ho nikdo nedal. Tečka.

Franta Jouda

Až budete chcípat, tak si neste následky sám… Tečka.

Daniel Jablonecký

A proč mi to píšete? Já nepotřebuju vědět, že jste zblblej z dezinformačních webů.

Miroslav Zikmund

A proč není dobrovolné nošení náhubku, který je u většiny cestujících – vzhledem k tomu jak s ním nakládají – stejně nefunkční > ale funguje jako Potěmkinův náhubek … Vy jste nenašel pádný důvod k očkování, já nevidím pádný důvod k ochraně dýchacích cest“ – před čím … jsem na rozdíl od vás naočkován – hloupými úvahami na téma „vyzkoušená / nevyzkoušená“ vakcína se nezabývám … ri.zikovější než nevyzkoušená vakcína je přecházení vozovky na vyznačeném přechodu pro chodce – i když je tam zelený panáček …

Jadris

To špatné hospodaření se muselo někde projevit. Naštěstí MD/kraje jim ty přemrštěné ceny přestávají tolerovat. To je v tržním hospodářství dobře.

Škoda jen, že se (tradičně) hledá zeštíhlení v platech zaměstnanců. Ten moloch potřebuje reorg a hlavně jiné lidi ve vedení…

Strojvedouci

Odbory CD jsou krom pojisteni, ruznejch zajezdu a vstupenek naprosto k nicemu..

Dominik

A kdo za to může? Kdo s fírů je ochoten dělat něco navíc? Většina dokáže tak maximálně kecat na cimře, nějaká aktivita nula.

Petr

Za předpokladu že bude stávka, tak do ní drtivá většina fírů půjde, nicméně to by museli mít ve vedení odborů odvahu.

Cdp druhé

Ne nevěřte tomu že někdo půjde do stávky. Stávka znamená žádný příjem a většina lidí řekne že musí splácet auto, má hypotéku, manželku na rodičovské a podobně. Kdyby se opravdu mělo stávkovat tak do toho půjde maximálně desetina lidí, zbytek jim vyjádří podporu, ale bude pracovat i za stávkující.

Martin

Možná, že došlo k přehlédnutí nejdůležitějšího. Nechte stranou 2% atd. Vyjednávací pozice a nakonec to bude (předem domluvených) 5 % a odborový svaz bude za hrdinu. Ale ČD by chtělo navýšit týdenní fond pracovní doby?! Nad co? Existují právní normy, které jsou už dnes překračovány. Znám zaměstnance ČD. Ne vrcholné funkcionáře, ale strojvedoucí, průvodčí, kteří si pro výkon vlastní práce jezdí i hodiny dopředu. Někteří i dny. A zvýšit jim fond pracovní doby? Jak? Anebo jsem to špatně pochopil a jedná se o zrušení nárazově dobrovolné práce konrolních a vedoucích pracovníků a jejich převedení ma dvanáctihodinové směny v sedmi denním… Číst vice »

Jumbotron

Vlaková četa… vysoce specializovaná profese? To si snad děláte srandu, ne? Udělejte si ve svých řadách pořádek. Hlavně si sjednoťte tarifní stupně u flákačů na Pendolinech s ostatními vlakovými četami,… revizoři a supervizoři jsou zbyteční, pak zbyde i na navýšení…

Jara16

Takhle opovrživě mluvit může mluvit pouze ignorant nebo zamindrákovaná osoba ve funkci kydače hnoje….
A i ten kydač je potřebnější než pisatel

Jumbotron

Vlaková četa? Specializovaná profese? To si děláte snad srandu, ne?
Sjednoťte tarifní stupně u flákačů na Pendolinech s ostatními vlakovými četami a ať potom nemusí psát tady na zdopravy.cz, že se na Pendolinech ztrácí nádobí… Přidal bych i ty Bohemia sekty a další věci pro vedení stanice Bohumín, přednosta, komandujici, atp.
Zrušte vlakové revizory a supervizory.
A hlavně ty oborové specialisty GŘ za smluvní platy,zejména pana minibaristu.

Franta Jouda

Smluvní plat není automaticky kdoví co. Naopak, mnohdy menší jak v provozu… V kanclech u ČD se na většině pozic nebrou kdovíjaké sumy, to se nebojte… Lepší být v provozu…

Miroslav Zikmund

Vy máte odbornou (ODPORNOU) zkoušku průvodčího … já jsem jí dělal v červnu 1973, ale dneska bych jí už nejen dělat nechtěl, protože bych jí nesložil … obdivuji ty, kteří TO zvládnou ….

Z hlediska Pendolina mohu s vámi souhlasit v tom, že nechápu proč jsou na Pendolinech dva „štiplístci“ když podobné sedmivozové švýcarské naklápěčce ICN (BR 500 CH), jezdí pouze jeden zaměstnanec, podobně proč jsou na Railjetu dva zaměstnanci, když v Rakousku / Švýcarsku stačí jeden … Ve srovnání se zahraničím mají 50 % produktivitu práce …

Miroslav Zikmund

Průměrnou týdenní pracovní dobu stanoví zákoník práce … 40 hodin – většina provozních profesí – strojvedoucí, vlakový doprovod má týdenní normu nižší … Takže šéfům jde o to, aby se ze 36 udělalo třeba 37,5 nebo zase těch 40 …Tím klesne turnusová potřeba …. pokud není naplněna, tak se TO dohání přesčasy …

Petr

Pokud nebudou dělenky a méně přerušení, tak ať si těch 37,5 klidně je. Ale abych byl každý týden přes 50-60 hodin v práci a ještě se mi zvedala základní norma, tak na to se jim mužů něco…

Petr

50-60 hodin bez přesčasů jsem pochopitelně myslel

Miroslav Zikmund

Jenže to by se musel změnit zákoník práce a dělenky by – s výjimkou „postýlky“ – nemohly existovat …
Nicméně si dovedu reálně představit, k jakému nárůstu personální potřeby by došlo – nejen na železnici, ale i na silnici v linkové dopravě …
Mně taky „pily“ krev směny s přerušením ve dne, tím spíše v noci …

Lukáš Chytil

Tak u strojvedoucích a dalších profesích v provozu je 37,5 hod max ze zákona (nerovnoměrně rozvržená pracovní doba).

Cdp druhé

Drobná poznámka 150 hodin přesčasů za rok Vám může být nařízeno dle ZP bez podepsané dohody, dohodu podepsiujete nad 150 hodin. Jinak stačí přesčas vyměnit za náhradní volno a limit 150 hodin nikdy nepřekročíte.

Miroslav Zikmund

V 80. letech minulého století se sekalo v depu „na středu“ (neboli Masaryčce) 960 / 900 hodin přesčasu ročně, k tomu se dalo jít na 3 měsíce za průměr na „céčkový“ grafikon do kotelny, do mzdové účtárny, na posun + měsíc dovolené a těch 960 / 900 hodin se vešlo do zbylých 8 měsíců … a to realita byla jiné, někomu se ještě přehled přesčasů gumou umazal … takže toho měl daleko více … Svět se nezbořil …

Miroslav Zikmund

Nastudujte si zákoník práce a KS ČD a.s.
Pak nebudete klást hloupou otázku „Nad co ???“
Vy jste někdy zpracovával a počítal personální turnusy ?
Já ano – a dovedl bych to i po letech …
Akorát že dnes i při nižší týdenní normy pracovní doby jsou turnusy ZPRASENÉ na rozdíl od dob, kdy jsem je stavěl a počítal já … Chápu, doba se změnila …

Pavel

Neskutečné, čeho jsme se dožili. Obrovská inflace, energie dražší o desítky procent, vysoké úroky u hypoték. V provozu chybí zaměstnanci. Pokud mzdový nárůst nepokryje inflaci, odejde ještě více lidí k soukromým dopravcům. Jedná se o cílenou likvidaci ČD a přihrání zaměstnanců soukromníkům? Jinak si to nedovedu vysvětlit…
Hlavně že pan Bednárik na začátku roku prohlásil, že zaměstnanců v provozu se snížení mzdy netýká…

Axel

Technický dotaz – připadá Vám jako „soukromý“ dopravce

Arriva (DB)
Die LändernBahn (italská Trenitalia)
ČSAD Č. Budějovice (ÖBB)
LEO (z půlky RENFE)

atd. ?

Miroslav Zikmund

ANO, při vaši „INTELIGENCI“ (o niž mnozí pochybují) víte – nebo alespoň byste měl vědět – že i České dráhy a.s. jsou SOUKROMNÍKEM.
Každá obchodní společnost (dopravce) je soukromoprávní podnik = soukromý dopravce …

Kubrt

Jestli jsou „soukromníci“ schopni jezdit levněji a ještě lépe zaplatit zaměstnance, tak je to win-win, ne?

Ryan

U soukromníka si průvodčí s penězi nepolepší. Vlastní zkušenost.

Výkolejka

Ale ono sek těm“soukromým“ dopravcům zas tolik lidí nevejde …

Výkolejka

A vysoke uroky u hypoték taky nemame …

Daniel Jablonecký

Vzhledem k mojí úrokové sazbě hypotéky 1,89% do roku 2027 jsem s inflací dost spokojen 😉

Axel

Možná k zamyšlení, co bude cílem stávkujících vůči svému zaměstnavateli (pasažérské ČD) na příkladu způsobu ne/fungování na lince R23
V roce 2019 dotace pro ČD z našich kapes 102,46 Kč/vlkm
V roce 2020 dotace pro ČD z našich kapes 102,14 Kč/vlkm
V 12/2021 končí smlouva….

Pro novou smlouvu na R23 od roku 2022
nabídka ČD, že chce dotaci 102,89 Kč/vlkm
nabídka RGJ, že chce dotaci 87,60 Kč/vlkm tj. o 17,5% míň

Přehled dotací u některých dálkových linek dle stavu v roce 2019:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg

Axel

A příklad regionálních linek – srovnání z 2019 s konkurencí
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/01/Zlin_ceny.jpg

Legenda k tabulce:
A – Vizovice-Zlín-Otrokovice
B- jižní Valašsko-Zálesí-severní Slovácko
C- osobáčky Přerov-Břeclav

Dominik

A co krom ceny porovnávat, i co bylo nabízeno?

Axel

Aha, nerozumíme si… k zamyšlení je nabídka ČD dle smlouvy která nyní končí… vs. nabídka, kterou ČD prosazovalo od 12/2021…. Evidentně v původní smlouvě měla ČD slušnou marži… A konkurence nejsou hlupáci, takže si konkurence troufla podat nabídku kde nebylo tolik „vaty“ jako byla smlouva s ČD do 12/2021 … Tj. patrně by ČD se měla rozdělit na 2 firmy, kdy jedna firma bude nabízet „KVALITU ZA DRAHO“… zatímco druhá firma bude nabízet „CO NEJNIŽŠÍ CENU ZA PODPRŮMĚRNOU KVALITU“… Anebo dávat víc variant nabídek, nikoliv jen jednu … když jdete do aquaparku, tak taky máte na výběr z víc různých… Číst vice »

Sysel

A do které části zařadite ty zbytečné, které tam uklidili různí kamarádi a ty stojí ČD mraky peněz.
Myslím, že Bednarik už cítí, že se mu to krátí, tak chce ještě firmu vylepšit. Stejně jako AB předá ČR v bordelu, předá i Bednarik firmu ČD v bordelu. Ti lidé jsou u ČD méně a méně spokojení, už teď chybí spousta zaměstnanců a jestli se nezvýší mzda o inflaci, pak netuším, kdo ty vlaky bude vozit, opravovat atd.

Axel

A proč nestávkují zaměstnanci ČD, aby si pasažérskou ČD mohli postupně odkoupit do svého (družstevního) vlastnictví a začít prosazovat taková FÉROVÁ pravidla, aby poctiví dříči kteří to umí nalákat cestující byli po zásluze nadprůměrně odměňováni?

Výkolejka

Protože stávkovat kvůli tomu aby si někdo prosadil možnost koupit část své firmy by mohl jen idiot?Jakým právem by to bylo?

PvvS

Hm, založit si vlastní firmu a začít podnikat v železniční dopravě můžou i teď..

Axel

Anebo můžou s minimálním kapitálem zlepšit neřády ve vlastní firmě, kterou znají jako vlastní boty

Přece v čem by byl problém stávkovat, že:
žádný nárůst mezd „na ruku“, ale „nárůst mezd“ vyplácet ve formě akcií zaměstnavatele?

Dominik

K čemu mi budou nějaké akcie, z těch se nenajím.

Axel

Pokud si myslíte, že zaměstnavatel (firma ČD) má pro svého vlastníka nulovou hodnotu… tak to už asi máte dohodnout obživu jinde, ne?

PvvS

A vy ? Ukažte, kde mohou zaplatit hypotéku/nájem/jídlo akciemi ? A když jsme u toho, víte kolik akcií bylo u ČD vydáno, s jakou nominální hodnotou a zda jsou obchodovatelné ? Nebo jen opět plkáte o těch vašich povinných exekucích ?

Axel

A jak to dělají ve Sklárnách Květná? Jak to dělají v Jednotách či ve výrobních družstvech? Nebo v zemědělských družstvech?

Proč ignorujete v jiných firmách funguje, že řadoví odborníci se účastní rozhodování o svém spoluvlastnictví (a nesou za svá rozhodnutí část odpovědnosti ve své peněžce)?

PvvS

A oni dobrovolně dostávají místo peněz akcie ?

Axel

ze své kapsy kupují spoluvlastnický (členský) podíl

PvvS

Ale dobrovolně. Ne jak vy chcete exekucí ze mzdy.

Miroslav Zikmund

Opět – při vaší (ne)inteligenci byste si měl nastudovat, kdy a proč lze stávkovat …. množina odborových organizací (jejich předánků) není BLBÁ, aby organizovala stávku za vaše fantasmagorie … Nastupte k ČD – sežeňte si další dva příznivce a můžete založit plnoprávnou odborovou organizaci, budete si moci účastnit kolektivního vyjednávání a plánovat stávky …

Axel

Promiňte, ale kterém alternativním vesmíru má zaměstnanec zákaz stávkovat, pokud není členem odborů?

Tím se nijak nevyjadřuji na adresu odborů.

Pouze tvrdím, že když se řadoví nádražáci spojí a začnou táhnout za jeden provaz=začnou spolurozhodovat o firmě kterou budou spoluvlastnit (přičemž jejich prioritou č. 1, č.2 a č. 3 se stane cestující, zejména ti kteří nyní jezdí sami svým autem), tak pasažérskou ČD čeká slušná perspektiva… samozřejmě že s výjimkou takových nesmyslů jako téměř liduprázdný vagonek jezdící Čeje-Hodonín.

PvvS

Hm a kdypak získají takový podíl ve firmě, aby mohli rozhodovat o tom jaká vozidla a služby se budou provozovat. A nehledě na to, že na tratích objednává dopravu kraj a ne ČD..

Axel

tzv. kvalifikovaný akcionář viz ZOK.

A už se prosím Vás vzbuďte… zákazníkem pasažérských nádražáků je CESTUJÍCÍ=bez spokojených SOLVENTNÍCH cestujících postrádá smysl ta poctivá dřina pasažerských nádražáckých odborníků… Kraj je pouze organizátorem „hromadného nákupu“ pro cestující… podobně jako dTEST nepotřeboval pro sebe nakupovat spoustú telefonních tarifů, nýbrž tyto tarify od telef.operátorů poptával pro konkrétní lidi https://www.dtest.cz/clanek-5933/v-aukci-zvitezil-operator-mobil-od-cez

PvvS

Zákazníkem je kraj, kterej objednává dopravu. A cestující minimálně v JMK uzavírá koupí jízdenky smlouvu s IDS JMK, nikoliv s ČD, nebo jiným přepravcem. Stačí si přečíst přepravní podmínky.
A kraj určuje ve smlouvě, jaký má požadavky na vozidla, na intervaly. A určuje i tarif. Takže těm vašim solventní musí stačit jízdenka, jako všem ostatním, nebo taxi.

Jumbotron

Tak ať oddělí zrno od plev. Vymete Augiášův chlév. Zrušit smluvní platy různým kamarádům, třeba všem kteří jsou pod ředitelem odboru dálkové dopravy Vondráčkem (předtím ministerstvo obrany), např. specialista na minibary. Opravdoví odborníci na svém místě.

jal

„předá i Bednarik firmu ČD v bordelu.“
To byl obvyklý scénář při privatizaci podniků v devadesátých letech.
Přece při prodeji nebude platit kupec vysokou cenu. Stačí, když musel dát docela hodně tomu, kdo to dobrou cenu zařídil.

Daniel Jablonecký

Nebojte, ono vlaků v budoucnu ubude. Sice dočasně, ale ubude. A taky nemusí všechno jezdit ČD, že. Zkušenosti už tady jsou.

Leinad

Co objednavatel nechtěl. A dopadlo by to jako Desira na Kladno 🙂

Výkolejka

Žádná desira na Kladno nejezdí : – D

Mates

Nejsem odborář, a také nesouhlasím se stávkou. Zase to odnesou cestující a nic víc. ALE na druhou stranu, pan Bednarik sliboval udělat čístku ve vedení a nic se nestalo. Mimo zrušení pár mrtvých míst a několika komand. Aby firma plnila své závazky vůči státu a krajů, musí se dělat hodně přesčasů, jinak by byl podnik v ….. Dovolenou nelze vybrat/dostat neb nemá kdo jít dělat, ale nadřízení pořád řvou, že máme moc dovolené. Nejraději by vám ji proplatili a ani se vás neptali. Je těžká doba a není to jednoduché. Šetřit se musí, ale není den, aby nepřišel nějaký system.… Číst vice »

Koro

Jste ten druh zaměstnance, který by platil zaměstnavateli, aby se mohl povozit na tom šrotu, který jezdí po kolejích?

Garry

Je to přesně tak.Kdo je trochu zaplacený jsou průvodčí a strojvedoucí.A to jenom tím že mají hodně příplatků.Holý plat je prd.Např pokladní i v Praze dělají za to co mají i v jakékoli díře.Nastupy třeba ve 3:50 so,ne, svátky za cca 22-24 tis.Neni žádný med.A lidí zvesela odchází.Dneska i prodavačka v obchodním domě má víc.Pokud chce Bednárik tímto způsobem snížit stavy provozních zaměstnanců tak se mu to bezesporu podaří.

Leinad

Která pokladní nastupuje ve 3:50 a proč by měla mít víc než jiná pokladní?

Výkolejka

Třeba ta jejiž pokladna otvírá ve 4:00 ?
Ne že by měla mít víc než jiná pokladní, ale pokud Vám v Albertu na pokladně dají 30 tak proč budete u ČD dělat za 24?

Ondřej

Třeba proto, že u ČD mám určité benefity, třeba režijku…

Leinad

Fakt ve 4? V nonstopu bych čekal rozumnější čas střídání směn, třeba 7-19 nebo 6-14-22. (+Pár minut na předání kasy)
Otázka zněla, proč by pokladní ČD na Prahlavním měla mít víc, než pokladní ČD v zapadákově. Jestli mají málo, přidat oběma. Jestli se ta v zapadákově nudí, tak rozšířit náplň – třeba o videotelefon a podporu samoobslužných kas, půjčovnu kol,….

Jézeďák

Třeba v Turnově

Jézeďák

Omlouvám se, unáhlil jsem se díky těm co nevědí vo co de. Vono se nastupuje v cca dejme tomu ve 4. 20, ale ta kasírka tam musí jít chrápat už večír před tím, a jiná zas po konci směny tam musí přespat. Samozřejmě, že nemusí a může se na to za takových podmínek vys….., ale to víte režijka, fipky, dodatková dovolená a teplo v kase, rychlovarná konvice, mikrovlnka, a především styk s příjemnejma zákazníkama, opuste to! Popisuji situaci před dvěma roky, teď si to už měli nechat zrušit a nechat se sebou vláčet do toho Lídlu.

Garry

Zkusil jste si někdy takovou práci?Pokud ne,tak víte prd.Ve velkých stanicích vás cestují pošlou třikrát za směnu do hajzlu, popř do jiných otvorů.Servou vás za problémy jiných dopravců kteří mají zavřeno, protože šetří.Jte tam hromosvod pro idioty,fretky,ožralý.A vedení?Pokud si kdejaký zakomplexovaný idiot stěžuje.Jste hovno.A to doslova. Nejdřív si tu práci zkuste a pak komentujte.

Axel

A proč nestávkujete, abyste zvýšení mzdy dostal ve formě akcií (=nikoliv na ruku/bankovní účet), tak abyste pomaličku, polehoučku mohl jako spoluvlastník rozhodovat v ČD?

Jen upozorním, že kdyby ČD byly zčásti v rukou privátních (v rukou svých zaměstnanců), tak patrně by nemusely probíhat nákupy do ČD formou rigidní legislativy, jako když např. Drážní inspekce musí kupovat dle „Zákona o zadávání veřejných zakázek“.

Miroslav Zikmund

Protože ti zaměstnanci nejsou na rozdíl od vás idioti …
Akcie ČD a.s. vlastní stát, což jistě víte …. co by s nimi ti zaměstnanci asi dělali ….

Výkolejka

Pak by mohli stejně stavkovat treba zamestnanci skoda auto. A casem by meli v ruko vetsinu akcii a soucasny majitel by byl nahrany … No neni ten svet nadherny : – )

Miroslav Zikmund

Podívejte se, kdy jede „poslední vlak“ z HLN a kdy jede první … Za bolševika se po odjezdu „posledního“ vlaku sice nádraží formálně zavřelo, aby se „vyhnali“ různá individua a mohlo zamést, ale už ve 2.20 jel „první“ vlak a tak tam musely být alespoň dva kasírky. Jak se rozjížděly další vlaky, tak nastupovaly další kasírky – často maminy s upravenou / zkrácenou pracovní dobou na „špičku“, dopoledne se ubralo, odpoledne přidalo … ne všechny měly režim 12/24 …. Koukněte se, kdy jede „první“ vlak z Otrokovic … Proč by tam měla být placena celou noc. O půlnoci se zamkne… Číst vice »

patology_chef

Neměli by ostatní dopravci zaměstnancům naopak přidat, když přebírají výkony ČD? Když tu jsou ty úbytky výkonů jako důvod ke snižování reálné mzdy.

Axel

Pane Patology_chef

Myslím, že by to prima úlovek do sbírky „Rádia Jerevean“, kdyby zaměstnanci ČD stákovali proti konkurenčním firmám, s tím, že zaměstnanci ČD ukončí stávku teprve, až konkurenční dopravci přidají na mzdě svým zaměstnancům….

Něco by říká, že by konkurenční firmy „drželi palce“ nadšeným stávkujícím v ČD, aby jejich stávka trvala co nejdéle. -:)

Koro

Musím se poomluvit. Nedočetl jsem celý příspěvek. Ale první dvě věty mě dojaly.

Výkolejka

1) firma na přesčasech nijak nevydělá. Nemá smysl proplácet přesčasy. Z dlouhodobého hlediska je lepší mít na to dost lidí a proolácet jim nepřesčasové mzdy
2) GŘ žádné nominální snížení mezd pro provozní zaměstnance neplánuje

Miroslav Zikmund

Máte pravdu jen částečně … kdysi, za dob bolševika kdosi z provozu z „dvanáctky“ dálkově studující VŠ – čili znalý reálií – dělal na téma „výhodnost“ přesčasové práce diplomku a tam doložil, že přesčasová práce je ekonomicky výhodná do 15 hodin měsíčně na pracovníka … Při tehdejší normě 160 / 28 dní = 171 / 30 přišlo levněji tyhle hodiny rozdělit mezi 11 lidí, protože s tím nebyly spojeny „vedlejší“ osobní náklady. Tech 171 hodin přesčasů odpovídalo při příplatku 33 % v podstatě v korunách 57 hodinám základní mzdy …

Výkolejka

No to muselo dat prace napsat tolik stranek o necem co se da vypocitat na trech řádcích : – )
Ale vysledek mi neprijde uplne reálný. Jelikož by to znamenalo ze nemzdove naklady na zamestnance jsou vice nez 33%.

Lukáš Chytil

Tak máte tam odvody, nemocnost, dovolená, volno, režijní náklady, jako OOPP a další. Nic proti, ono to fakt není na 3 řádky.

Výkolejka

A je to na diplomku co ma 50 a vice stran?

***** Petr

Věřím tomu , že jako absolvent vysoké školy života do zvladneš než típneš cigáro. Já toto řeším neustále a je tam mraky proměných

Anonym

Vzhledem k inflaci je 5% kolektivní smlouva SŽDC k smíchu. Tlaky a beznaděj odborů úplně chápu.
Nicméně na příjmové stránce ČD se inflace moc nepodílí (nemůžou jen tak najednou zdražit o 10%) a navíc Covid, tedy není moc prostoru pro zvedání platů.
Další problém je, že teď případná stávka bez SŽDC bude mít tak poloviční efekt.

Výkolejka

Na příjmové straně ČD se naopak inflace podílí zásadně jelikož dlouhodobé smlouvy inflaci zohledňují …

Greta

Tak vzhledem k omezení provozu je ideální čas na stávku, aspoň by se ukázalo nakolik jsou ČD významné.

Výkolejka

Asi tak 85% výkonů na železnici v ČR … na to není potřeba stávka

Greta

Takže cca deset procent celkem?

Výkolejka

Možná…zalezi co do toho zapocitate

182-097

Skoro to vypadá jako by si strejcové z odborů nevšimli co se píše za rok v kalendáři a jaká je kolem situace…

Koro

Pravda, inflace skoro 10%, takže chtít aspoň 12% na reálný růst…

Kubrt

Mnohem efektivnější, než něco chtít a vyhrožovat, je zvednout kotvy a najít si takovou práci, kde pořádně ocení vaše schopnosti, no ne?

Brett

Jasně, v padesáti se o vás poperou. A takových je většina. Mladým se pracovat o víkendech a ve svátky nechce. A když, tak si představují jinou mzdu. A nedivím se jim.

Kubrt

Aha, tak člověk, kterého nikde jinde nechtějí ani při prakticky nulové nezaměstnanosti, si skutečně moc vyskakovat nemůže a měl by být rád, že má aspoň nějakou práci. Ale předpokládám, že Koro, dožadující se 12% růstu mzdy, má zaměstnavatelům co nabídnout a zájem o něj bude.

…si představují jinou mzdu… Dokud zaměstnavatelé najdou na pozici někoho, kdo jí bude ochoten dělat za X, nic se nezmění. Až takového člověka nenajdou, budou muset nabídnout 1,2*X a třeba už se někdo najde. To je ta cesta, jak zvýšit mzdu. Stávkou akorát dál poškodíte výsledky a pověst ČD.

Brett

Nepsal jsem, že souhlasím se stávkou. Jen jde o to, že pokud máte 30 praxe na dráze, tak vás opravdu zaměstnavatelé nevyhledávají. Až vám bude padesát, zkuste to.

Kubrt

Tu poslední větu jsem nemyslel úplně osobně na vás, ale obecně na strůjce případné stávky. Mě už do 50 moc nechybí, nicméně nejsem železničář 😉

Lukáš Chytil

Jak koho, jak kde. Záleží co dotyčný na dráze dělá. Obecně je u soukromníků hlad po lidech z provozu. Často za lepší peníze a bez buzerace.

rozinka

Inflace není 10%, ale 6%.
Jinak je to super nápad, požadovat reálný růst mezd 6% ve firmě, která pravidelně přichází o zakázky. Jako kdyby to chtěli třeba pinglové, aby jejich zaměstnavatel zkrachoval úplně.

Petr

No jelikož se stále víc tisknou peníze tak je inflace opravdu kolem 10%. A to, že ČD poslední dobou pravidelně přichází o výkony, tak za to můžou neschopní manažeři a už zmiňovaní systémoví specialisté. A že těch systémových je minimálně stejně jako u SŽ ;-). A další věc je, že odbory jsou banda nenažranců kteří ztratili absolutní kontakt s realitou jako všichni v Poslanecké sněmovně.

Sysel

Akorát, že lidi, co něco dělají tu firmu neprodražují. Prodražují jí lidé, kteří nic nedělají, ale papírově mají různé úkoly. Stačí se podivat do adresáře GŘ ČD jednou za čas a budete se divit, jak to tam bují.

noerf

To je pohled zaměstnance, pohled zaměstnavatele je ztráta za rok 2020 pět miliard z osobní dopravy, letos minimálně jedna miliarda Kč z osobní dopravy. Opravdu si myslíte, že takto může firma dlouhodobě fungovat?
ČD potřebují zvýšit efektivitu a bez jasných dat, co je výdělečné a co prodělečné a omezení ztrátových aktivit je pouhá diskuze o zvýšení mezd, byť vzhledem k inflaci oprávněná, jen cestou k rychlejšímu konci.

Leinad

Nicméně je fakt, že hodně provozních zaměstnanců od ČD odešlo ke konkurenci, za lepšími podmínkami i platem. Dobrý zaměstnavatel by reagoval dříve, než to udělají další zaměstnanci.
Jenže u ČD holt trvá nerovný přístup, preference odborářů, preference neproduktivních.

Výkolejka

Za platem můžou odejít tak úředníci, ostatní jdou za MZDOU.

Lukáš Chytil

Zbytečné slovíčkaření. Efekt je stejný. Nahradit zaměstnance někým novým, kterého je potřeba znovu zaškolit. A nový zaměstnanec je většinou i nový náborový příspěvek, takže další a další náklady navíc.

Výkolejka

Já chtěl jen napravit faktickou chybu : – )

Petr

Sranda je, že někoho opravujete a sám máte chybu.. někteří úředníci na ČD taky nemají plat, ale smluvní mzdu 🙂

Výkolejka

Ro je totiž tim ze plat maji státní úředníci.

noerf

Koho zaměstnává Regiojet? Strojvedoucí, vlakvedoucí, stewardy, uklízečky, údržbu a několik úředníků.
Koho zaměstnává ČD? Stewardi jsou zaměstnanci JLV, uklízečky jsou zaměstnanci externí firmy, lidi v k kancelářích mraky a to se na cenách musí projevit, protože i řídící aparát musí být jak u dodavatelů, tak zadaazele.

Výkolejka

A muzete ty“mraky“vyjadrit v cislech?

Miroslav Zikmund

Stewardi jsou zaměstnanci JLV, ale fakticky je platí ČD ….

MRC

S jistou marží JLV… Ten podnik to nebude dělat zadarmo

Axel

Ještě jedna zpětná vazba pro pasažérské nádražáky v ČD… Chápu, že leckdo vyznává zásadu, že se „stará do výše svého platu“… Akorát tento přístup narazí, když se v minulosti asi dobře neřešily některé situace, a nyní tito „kostlivci asi vypadnou ze skříně“….Mluvím o jízdném Praha-Ostrava (antimonopolní vyšetřování firmy ČD má název Falcon) Evropská komise by mohla ještě do konce roku (možná už v září) vyměřit Českým drahám trest za ceny na trase Praha – Ostrava. Šéf státní firmy Ivan Bednárik a člen představenstva Petr Pavelec podle informací Seznam Zpráv jednali v doprovodu advokátů a dalších expertů s bruselskými úředníky Evropské… Číst vice »

Gargy

Ještě vám neodehráli mobil.. ČD není státní podnik..nýbrž akciová ..stě si nevšiml.vagonku

Axel

Patrně jste přehlédnul, že „Šéf státní firmy(…)“ nejsou má slova. Nýbrž jsem citoval pana Jiří Pšenička z SeznamZpravy cz…

Výkolejka

A jakýsi Pšenička o tom rozhoduje?

Výkolejka

Pan Axel je zaměstnanec SŽ kde se přidává mávnutím proutku z daní všech tak jemu se to lehce radí ostatním : – )

Axel

Nikoliv. Neživil jsem a nehodlám se živit nádražáčtinou.

Panu „Výkolejkovi“ jsem to napsal jako reakci do diskuze cca několikdesítkrát.

Očividně věří Goebbelsovu zásadu: „Stokrát opakovaná lež se stává pravdou“. Josefu Goebbelsovi a celé jeho rodině to vydrželo cca 10 let, pak všichni spáchali hromadnou sebevraždu…

Výkolejka

Tak psat to muzete klidně porad dokola ale na faktu ze vas zaměstnavatel je SZ to nic nezmění.

Výkolejka

A když to dopadne jinak než tady predikujete tak si zaměstnanci ČD ten balík rozdělí a udělají mejdan?

Miroslav Zikmund

Objektivní náklady na jízdu konkrétního vlaku NEZNÁ nikdo, ani žlutý / černý / zelenooranžový (jakýkoli) pán, nikdo ani v Německu, Rakousku, Švýcarsku …
Tam je „x“ počet variabilních vstupů, které nelze ani detailně podchytit nebo rozklíčovat ….

Hasler

Řekl bych, že spolky provozující historické jízdy vědí zcela přesné náklady na jízdu konkrétního vlaku. Nechci se Vás dotknout, ale rozhodně to vypočíat lze a nebude to zrovna kvantová fyzika.

Axel

Dovolím si podotknout, že perspektiva DOBŘE ZAPLACENÉHO ZAMĚSTNÁNÍ je složitější otázka než „KAŽDOROČNÍ SOUBOJ O KAŽDOU KAČKU“ mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem… Proč nebyla stávka v roce 2018, kdy pasažerská ČD vybírala dodavatele (pro rámcovou smlouvu) na elektrovagonky? … Nyní, v 2021, je již napevno objednáno 110 Panterů (zhruba 22 tisíc sedaček za zhruba 15,5 miliardy tj. cca 700 tisíc za sedačku) Připomenu zádrhel v soutěži v 2018: „Udivuje nás, že tak významné nákladové položky životního cyklu vozidla, jakou jsou například spolehlivost, intervaly údržby nebo spotřeba energie, nejsou zahrnuty do vyhodnocování,“ https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/ A nemá smysl příliš argumentovat že případné prodražení servisu… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Člověče, co kdybyste navštívil svého psychiatra a ten vám zajistil delší pobyt v zařízeních poskytující psychiatrické služby – Bohnice, Dobřany, Kroměříž, Havlíčkův Brod a další.
V jste patologicky posedlý STÁVKOU …. co má stávka společného s výběrem dodavatele na vaše elektrovagonky – už ta vaše terminologie svědčí o tom, že patrně trpíte nějakou závažnou duševní chorobou projevující se bludy – paranoidní schizofrenie, ale může to být i počínající Alzheimerova choroba končící diagnostikovanou demencí …

Jirka

Jako zamestnanec CD beru, ze je spolecnost kvuli koronaviru ve velke ztrate – pochopil bych tedy, kdyby se nam penize nejak vic nenavysovaly ci nedostali jsme mimoradne odmeny jako u SZ. Ja osobne bych jeste bral jako kompromis, kdybychom pristi rok na tom byli uplne stejne jako letos – ze nam nic nezvysi, ale ani nesnizi. (I kdyz kvuli inflaci bychom na tom asi lepe nebyli.) Ale snizit nam vyplaty (obzvlast pri teto inflaci), to jsem urcite proti. A muze to vest fakt ke stavce – spousta mych kolegu by do toho sla. A snad vedeni uzna, ze pak kvuli… Číst vice »

retro

prosprávnost, je to kvůli omezeními vyhlašované vládou, vir samotný nic nenařizuje a nazakazuje. každopádně spousta lidí v soukromé sféře akorát utře nudli a o jakémkoli zvyšování platu se může jen zdát!

rozinka

Přwsně tak, ale koblihový svědci covidovi atejně nepochopí, že za to může jejich vůdce.

Výkolejka

Za covid?

Lukáš Chytil

Tak nám v soukromém sektoru dají 13. a 14. plat, za dobré výsledky. Takže asi jak kdo a kde.

Daniel Jablonecký

Proboha tak už konečně stávkujte! To je pořád řečí okolo a nakonec stejně nic není. Poslední stávka byla snad ještě za Klause v 90. letech. Aspoň se věci pohnou. Buď vám přidají a nebo se ukáže, že České dráhy zase nejsou až tak nepostradatelnou společností a celé to vyhnije do ztracena.

rozinka

Pravda, pravda a největší výsledek té stávky byl, že tehdy ještě jednotné ČD přišli během týdne o 10% objemu výkonů carga. A to za to stálo!

Pája

Což ovšem tehdejší manažeři jako svoji chybu nikdy nepřiznali. Dnešními slovy – svoji vinu za stávku a ztrátu objemu carga odmítli…. Jakoby si důvody vymysleli zaměstnanci jen tak.

Miroslav Zikmund

A za co by se mělo stávkovat …

Daniel Jablonecký

Za co chcete, mně je to jedno. Já chci jenom vidět, jak si zaměstnanci ČD, tváří v tvář realitě, budou muset přiznat, že nejsou zase až tak nepostradatelní.

Tomáš Záruba

Smysluplnou informací do debaty by byl (průměrný) podíl mzdových nákladů provozních zaměstnanců na výsledné ceně za vlkm v soutěžích.
Neboli: Jak moc realitě odpovídá, že změna mezd o řekněme +/- 5 % může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu ve VŘ.

Axel

To nelze na jisto vyčíst z veřejně dostupných údajů.

Neboť nabídka gastrovagonků je zahrnuta nikoliv do mzdových nákladů nýbrž do faktur od dodavatele firmy JLV pro firmu ČD. Podobně i ČD Minibar, který tuším zajišťuje dodavatelsky firma TESS.

Podobně i faktury za údržbu/opravy od dceřinné firmy DPOV, taky je v jiné kolonce než mzdy interních odborníků pasažérské ČD.

Tomáš Záruba

To ale taky není předmětem vyjednávání (nyní). Jasně, že ty údaje asi nejsou veřejné… Jen naznačuju, že mezi změnou mezd a nabídkovou cenou není přímá úměra.
Dejme tomu, že dle PKS 2021 byla nějaká nabídka na rychlíkovou linku třeba za 160 Kč/vlkm. Je dost rozdíl, jestli by výsledek diskuse o mzdách znamenal změnu v rozmezí ilustrativně 155-165 Kč/vlkm, nebo jestli je řeč o tom, že by se pak totéž muselo nově nabízet za třeba 190 Kč/km (nebo naopak že by byla naděje dosáhnout úspory až někam ke 140 Kč/vlkm).

Axel

Prosím Vás, já su obyčejný cestující. Dosud závislý převážně na ČD.

A sem na fórum píšu proto, že z zákaznických/ekonomických čísel pasažérských nádražáků je zřejmé, že dojde ke zlomu… tož sa snažím pasažérské nádražáky probudit, aby začali myslet na cestující = aby nalákali lidi z aut do vlaků….

O detailní struktuře nákladů/výnosů na různých typech linek veřejné dopravy u KONKRÉTNÍCH dopravců, já toho moc nevím.

jal

Jak má třeba průvodčí lákat do vlaků? Když jízdní řád je udělán tak, aby nebyly přípoje , neustálé výluky způsobující zpoždění a podobné věci.

Jan

Je zajímavé, že odbory stávkou hrozí jen a pouze kvůli výši výplaty, ale nikdy kvůli špatně nastaveným JŘ, absencí návazných přestupů, řešením výluk, pracovních podmínkách, stavu vozidel atd.

Výkolejka

A co by to komu přineslo?

Apollo17

A odbory mají nějaké právo zasahovat do řízení podniku, nařizovat cizím objednavatelům polohy jimi objednaných spojů ?

Zaměstnanci si platí odbory, aby je zastupovaly při jednání se zaměstnavatelem.

Miroslav Zikmund

Jízdní řád je sestaven podle požadavků objednavatele – kraj / MD s přihlédnutím ke „kapacitě dráhy“.
Do toho, co si někdo objedná / neobjedná nemohou odborové organizace působící na železnici (u ČD a.s.) mluvit …

Axel

A stávka vůči zaměstnavateli musí být výlučně jen kvůli zvyšování/snižování mezd/benefitů? Proč nestávkujete, aby ČD konečně začalo velmi efektivně prodávat své služby těm lidem ,kteří vláčkem nejezdí, neboť samotní jezdí autíčkem (tj. 1auto=1cestující/řidič)? Proč nestávkujete, aby firma ČD měla podobně srozumitelné webovky s nabídkou konkrétních vagonků jako je fanouškovský projekt VlakemJednoduše? Proč nedáte větší slovo ženským z nádražáckých rodin a to mladým maminkám, aby doporučovali ostatním mladým maminkám tím JAZYKEM, který je srozumitelný? Proč nepoužívá ČD nejčtenější periodikum = letáky hypermarketů, aby nabídli volnou jízdenku na sedlový čas do nějakého pěkného vagonku?… Nemyslím neomezený počet jízdenek, ale prvních 100 zákazníků,… Číst vice »

patology_chef

Protože kdyby neustále stávkovali, utrpěla by pověst spolehlivého dodavatele služeb 😉

Axel

Anebo by to byla skvělá reklama na docela prima služby pasažerské ČD… kdyby stávkovali proti té „impotentní reklama“ na InKartu, které nerozumí nikdo kdo dosud není zákazníkem ČD…Nebo ještě míň srozumitelná reklama – opět na Vectronu – „Železnice srdcem“
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/05/vectr-7-of-11.jpg

Lukáš Chytil

To že vy píšete jako degen neznamená, že tak mluví většina národa. A asi každý ví, jak vypadá vlak. Navíc kolikrát se ty maminky chodí s dětmi na ty vláčky dívat.

Axel

Nejde o to se dívat, ale jezdit tím !!!!

BretH

Ale od těchto propagací je snad placený management a ne řadoví zaměstnanci. Kromě toho benefit, jako je 5 týdnů dovolené, příspěvek na důchodové spoření apod. dnes nabízí většina zaměstnavatelů. Je vidět, že jste opravdu postižený tím, jak musíte využívat služeb ČD. Jenže jejich kvality řadový zaměstnanec opravdu neovlivní.

Výkolejka

Snad byste od zaměstnance SŽ který celé dny nic nedělá jen vymýšlí nesmysly – jako pan Axel (ostatních zaměstnanců SŽ se popis netýká) nějakou inteligentní myšlenku : – )

BretH

Máte pravdu, nečekal. Ale když si hraje na to, jak všechno ví a zná, tak by se mohl informovat o tom, za co který zaměstnanec firmy odpovídá. A nejen u ČD.

Axel

Budete se divit, ale u Bati to prosperovalo, proto, že opravdu všichni zaměstnanci dodržovali „Náš zákazník,náš pán“… např. ve výrobě fungoval princip „samosprávných dílen“… Kde je Baťa a kam míří ČD?

Miroslav Zikmund

A princip Baťa uplatnil soudruh docent František Čuba, CSc. v ekonomickém modelu JZD Slušovice a po vítězství reakce nad pracujícím lidem v listopadu 1989 mu pracující lid vedený VH nemohl přijít na jméno …

Lukáš Chytil

Tak mu nemohli přijít na jméno, až ho zvolili senátorem.

Apollo17

“ Proč nestávkujete, aby ČD konečně začalo velmi efektivně prodávat své služby těm lidem ,kteří vláčkem nejezdí, neboť samotní jezdí autíčkem (tj. 1auto=1cestující/řidič)? Proč nestávkujete, aby firma ČD měla podobně srozumitelné webovky s nabídkou konkrétních vagonků “

Protože taková stávka by byla nezákonná. Vygugli si možnosti,které umožňuje stávkovat náš právní řád. Za “ srozumitelné vebovky s nabídkou konkrétních vagonků“ můžeš stávkovat v mateřské školce.

Miroslav Zikmund

Protože jste idiot, který jak jste sám napsal tomu nerozumí …

Výkolejka

Axel je zaměstnanec SŽ a ti nepotřebují dělat nic ani proto aby získali zákazníky ani proto aby stávající udrželi, tak jejich rady nelze brát vážně.

Výkolejka

Nechapu jak se zamestnanec SZ s rezijkou pro sebe a celou rodinu muze pasovat do role obycejneho cestujiciho …

Axel

souvislost?

Miroslav Zikmund

Já ano, závažná porucha, jíž zaměstnavatel dosud ani při periodických prohlídkách neobjevil … paranoidní schizofrenie, počínající Alzheimer – bludy, nesouvislé vyjadřování mající sice znaky reálných skutečnosti, ale nedávají v kontextu smysl …

Miroslav Zikmund

Tak konečně opusťte tenhle web, jak jste před asi 27 dny sliboval ….

Miroslav Zikmund

Uvidíme, jak se „konkurence“ ČD vyrovná s nárůstem cen nafty (možná i toho vedlejšího sajrajtu), EE – a zda objednavatel hledící na nabídnutou nízkou cenu bude ochoten (nemá-li to zakotveno ve smlouvě) ochoten platit více než je zasmluvněno – více než kdyby si vybral „dražší“ ČD …. až levný dopravce přijde s tím, že za dohodnutou cenu není schopen a kraj – není-li zavázán smlouvou připlatit – odmítne …

Tonda Sehnal

„Pojďme pracovat podle předpisů!“ Ehm… Ono se podle předpisů nepracuje?

Kubrt

Už někdy za první republiky zaměstnanci ČSD vyzkoušeli, že když budou striktně dodržovat předpisy (třeba hovorovou kázeň), provoz se velmi zpomalí – říkali tomu „pasivní rezistence“, jak ostatně zmiňuje i pan odborář.

Martin

Myslím, že to byl rok 1921.

patology_chef
Miroslav Zikmund

No já jsem to zkusil jednou, když na pracovní poradě vlakových čet soudruh dopravní náměstek řekl něco v podobném duchu „pracujte podle předpisu“ …. tak jsem se toho v pátek držel, rychlík dostal hodinu – v pondělí jsme šli na koberec k náměstkovi. Soudruhu náměstku – udělali jsme pouze to, co jste nám na pracovní poradě ve středu řekl …. „A VEN“ ZAŘVAL náměstek a tím to skončilo … Jindy jsem si postavil hlavu, že nesvítící vozy uprostřed soupravy ve vlaku nepojedou a trval jsem na svém, že je vyřadí … po půlhodině neústupnosti mé i dispečera přišel distingovaný pán… Číst vice »

Koro

Ve většině případů ne. Např.posun.

Koro

Ještě bych doplnil, určitě si prošel voctavným. A pracovat tam dle předpisů, tak žádný vlak nikdy snad ani z té džungle nevyjede.

Vid

Jo ta prezentace v E škole byla zábavná. Než by se to všechno okecalo, tak v koridorove stanici při prestaveni z liché skupiny na sudou skupinu by už z obou stran staly vlaky u vjezdu a v plánovaném čase by se to ani nestihlo.

Vid

Ono by stačilo dodržovat opravarensky předpis o tom, v jakém stavu mají být vozidla přistavovana do provozu. Odpovědi na opravy nedostatek času, závada se neprojevila, vzata do provozu jsou dost časté. Pokud by strojvedoucí toto dodržovali a z opravy přebírali jen vozidla ve 100procentnim stavu, tak mají ČD obrovský problém, že nebude s čím odjet vlaky.

Výkolejka

Zkuste někdy ve větší stanici objíždět, resp. provádět komunikaci s výpravčím podle předpisu … to by došlo ke kolapsu.

Lukáš Chytil

Řekl bych, že Tonda narážel úplně na něco jiného a totiž to, že někteří jeho kolegové veřejně přiznají, že nedodržují předpisy. To že se leccos oje.e víme všichni.

Výkolejka

Aha … Tak v tom případě by me zajímalo o cem se teda mluvi. Díky

Kopřivák

Rád bych se pana Vokouna zeptal, co těmi výdobytky myslí? Třeba dovolenou 6 týdnů kterou spousta zaměstanců má vůbec problém vybrat, protože to je zkrátka hodně?

Kdyby raději stáhli dovolenou na 5 týdnů a třeba 2 – 3 dny sick days ….

jal

Ve všech provozovnách, nejen na dráze, které byly postiženy anticovid opatřeními, snížit dovolenou a výplaty.
To by v tom byl čert, aby nezačali radostně s písní rtech pracovat lépe a rychleji.

Lukáš Chytil

No vidíte a u soukromého nákladního dopravce, kde pracuji, dostaneme před Vánoci celý 13. plat a na jaře celý 14. Čím to asi bude. 🤔

jal

Že by tím, že náklad nevozí cestující? Kolik stojí umytí, úklid , provoz WC a klimatizace nákladního vozu? : – )

Lukáš Chytil

Jasně a ten nákladní vlak se taky nemusí po každé přepravě uklidit, mašiny servisovat?

jal

Kolik jste měnili rozbitých oken, čalounění, jak dlouho se nákladní vlak zdrží na myčce a jak přesně jezdíte podle JŘ, kolik platíte průvodčí nebo údržbu odbavovací terminálů a jak funguje ve vašich vozech wifi? 🙂

Tomáš Záruba

Šlo by prosím upřesnit, jak konkrétně může mít někdo „problém vůbec si vybrat dovolenou“? Nereju, jen to vůbec nechápu, tak díky.

Oce

No vidíte. Mě zbývá nevybraných cca 70 hodin a do konce roku nemám šanci dovolenou dostat. Lidi padají do karantén, marodí atd. Spíš si během každé směny min. jednou poslechnu nářek strojmistra abych vzal vložák. Nejsou lidi prý….

Tomáš Záruba

Jo tak (i dalším díky). Takhle to je samozřejmě jasné. Já to prve pochopil, jako že ten problém má samotný zaměstnanec, že jako „neví co by dělal“ apod.

Apollo17

No na rozdíl od kanceláře se ještě na vlak málokdy věší cedulka DOVOLENÁ -VLAK NEJEDE .

Miroslav Zikmund

Jak – co tak četba zákoníku práce …. nástup dovolené určuje zaměstnavatel … nikoli zaměstnanec …. Bývalo „dobrým“ zvykem, že vedoucí strojmistr (zaměstnanec udělující D) měl dovolenkový personální grafikon a tam si každý zaměstnanec napsal, kdy by chtěl D. Červenec + srpen měli přednost zaměstnanci s dětmi školou povinnými … pak ti, co dostali poukaz na rekreaci ROH a strojmistr si musel hlídat, aby mu počet dovolenkářů nepřekročil to, co se dá odleťákovat, odpřesčasovat nebo řešit tak, že si dva prohodí šichty …. Říkalo se tomu PLÁN dovolených …. Čím menší počet zaměstnanců na služebně, tím menší možnost nějakých velkých… Číst vice »

Výkolejka

Dovolené je hodně a není ji kdy vybrat … no s tebou bych chtěl dělat : – O

Axel

Pane šéfodboráři Výkolejka, psal jste, že Vaší profesí je počítat na odborářské centrále členské příspěvky… tak možná kdybyste zkusil nějakou opravdu nádražáckou práci, tak byste tak „ne**al“ ty pasažérské nádražáky, kteří víceméně poctivě vykonávají svoji odpovědnou práci ( akorát tu svoji práci neprodávají cestujícím, asi se bojí či co ).

Miroslav

Za první: pět týdnů, tedy 35 dnů, včetně víkendů. Takže klasika od soboty do další neděle vezme DEVĚT dnů
Za druhé: dovolená se nevybírá, protože vám ji NEDAJÍ, nejsou lidi.
Jen abyste byl v obraze

Miroslav Zikmund

A jak s těmi sick days třeba u strojvedoucího … Půl hodiny před nástupem na vlak zavolá strojmistrovi „někde“ že si bere sick days …. Strojmistr „někde“ s tím nic neudělá … protože ve středisku LČ žádná pohotovost není a povolat někoho „z domova“ je na dlouhé lokte …

Šašek

Bude záležet jako vždy na vzájemné dohodě. Vyhrožování neposlušností je pouze póza odborářů. ČD patří mezi největší zaměstnavatele v ČR, tak je kolem toho planý rozruch.

Karel

Je pondělí 4:30 ráno a přijde sms ze školy – dnes nechte děti doma Covid atd.
Nástup 5:30 nejvyšší čas vyrazit, a co nyní? Nechat dítě bez dozoru a jít do práce nebo si vzít 60% ošetřovné? Učitel v pondělí 100 % a pohoda. V danou chvílí nemáte nic písemně v ruce pro zaměstnavatele a vedení ať se trápí na náhradním obsazení? A to víte 100%, že není za vás náhrada, necháte zbytek kolegů v omezení?
PS: možná v článku chybí, že zbytek mzdy budou dorovnávat odbory.

Pája

Zrovna učitele bych do toho netahal. Mám víc než jednu v rodině. Tu zodpovědnost za děti, jednání s některými rodiči, přípravy o večerech i o víkendu…. tím ovšem nijak nesnižuju práci lidí v provozu i údržbě.

ivanK

Při předpokládaném růstu inflace 6-7% je nárůst mezd o 2% nepřijatelný. To by měl vědět a chápat i pan Bednárik.

Jan

Mě zas přijde chucpe říkat si o větší nárůst mzdy než se koná v soukromém sektoru.

Výkolejka

Ale on to vi. Prece narust nad 2% je podminen ústupky.

dan Žatecký

Místo blbého kibicování a planého zvanění, ať radši odbory jdou, a vyplmůžou železničářům v terénu, a nerozšiřují řady Tlachalů a Generálů s púllitry v hospodách, kteří sice teorii ovládají na diplomku, za to v praxi se u nich projdvuje nakažliva nemoc zvaná DisPracie.

Koro

Podle vašeho příspěvku vás tipuji přesně na ty Tlachaly a plukovníka s půllitrem.

Ted

O oborářích je známo, že jsou béčka socanů. Ti už jsou v propadlišti dějin, tak doufám že oni tam brzo zamíří též. Aby nebyla mejlka, já zaměstnancům ČD peníze přeji, ale ať je to adekvátní výkonům firmy. Budou-li makat jako konkurenční dopravci tak si přidání zaslouží. Jinak ne.

Paddy

A ty si myslíš, že po zrušení odborů 24.000 zaměstnanců si bude s generálním domlouvat navýšení mezd osobně, nebo by radši přijali 2% a zvednutí fondu pracovní doby a krácení dovolené…?
A do toho nemá cenu motat konkurenci.
Mimo jiné spousta jich je u ČD odborově organizovaných.
Proč asi ?

Zdrasa

Odbory jsou často jediná páka zaměstnanců na svého zaměstnavatele, jinak všechny esa má v rukávu právě ten zaměstnavatel. Není tedy důvod, proč by zaměstnanci měli sami sebe připravit o jedinou možnost vymoct si lepší podmínky, žádný zaměstnavatel jim nic sám od sebe nedá. Takže sněte o konci odborů dál.
(ale tím vůbec nepopírám různou kvalitu a motivaci odborových předáků, jen říkám obecně)

Jiří Kocurek

Ve chvíli, kdy se odbory samy starají o to, aby zaměstnanec nemohl odejít ke konkurenci, aby zaměstnavatel měl celostátní monopol, tak jdou proti zájmům, které se rozdholy zastupovat viz protesty odborů proti soutežím.

Lukáš Chytil

Nebo třeba snaha odborů o sledování licencí.

Oce

Odborové předáky si můžete vybrat každý rok ve volbách. Realitou je že to nikdo nechce dělat. U nás na dvě místa kandidovali tři lidé. Jo, dělají to zcela zdarma ve svém volném čase, proto se do toho nikdo nehrne. Druhá věc je že volební účast horko těžko překročila 50% a to se prosím volilo z domova on-line.

ivanK

Copak vy víte o tom jak se maká u ČD a jak u konkurence ? Zkusil jste si to, abyste mohl srovnávat nebo jen planě kecáte ? A co srovnání v rámci EU, ale i třeba Švýcarska ?

Celým problémem nákladů a zejména mzdových jsou tzv. koeficienty režijních nákladů, ve kterých se schovávají mzdové a ostatní náklady na zbytečné ředitele, vedoucí kanceláří, vedoucí oddělení, asistenty a specialisty čehokoliv, marketéry, poradce a další podržtašky, bez kterých se železnice vždy obešla a obejde.

pepan

Však já jim fandím u nás v SZDC se od příštího roku krátí výkony na udržbu o 1/3 a to už tady bylo i vloni a co, že prace je pořád stejná. Nejsou lidi a tabulkově jim to nesedí tak se poškrtají hodiny na práci a hned je lidí dost. No jo další to naštve a odchazí pryč ( směny, pohotovosti, nesmyslné nařízení…) jinde je meně zodpovědnosti a větší klid. A tak to mame každy rok, no a udržuje se meně a meně, přece ty nové zařízení to nepotřebují!! (no jo ale škrtá se i u těch z 30,50,70 a… Číst vice »

Ivan

Vy jste nezaměstnaný? Já jen, že SZDC už neexistuje….

Premek

Všichni znalí pochopili, jen vy si musíte rejpnout.

beedat

Odbory ještě nikdy nikomu neprospěly.

josef

debilní názor

Paddy

Máš pravdu

rtep

Někdy možná i ano. Ale já jsem se s tím ještě bohužel nesetkal. Ani na dráze ani třeba ve velkých fabrikách.
V té, kde pracuju nyní, ani odbory naštěstí nemáme. Při nedávném pokus o založení to padlo pro naprostý nezájem ze strany obyčejných zaměstnanců.

Paddy

Kdyby ti zaměstnavatel nabídl krácení mezd, dovolené, benefitů , tak v malé firmě s ním dáš řeč. Tohle je ale o něčem jiném.

roma

Bohužel typický český nezájem, ale u piva brblat určitě budou.

Jiří Kocurek

Toyota odbory nemá. Typická česká firma?

Roman

SŽ, ČD ani ČD Cargo by bez odborů neměli benefity co mají.

Lukáš Chytil

Takže firmy, které benefity bez odborů dávají, i daleko větší než na ČD, jsou padlé na hlavu?

Jenisej

Jj odbory jsou dobré pro lidi, co se rádi nechají řídit jako ovce. Hlavně když je pojistka a levná dovolená….

PetrN

A pak se každý diví, proč CD přichází o výkony a proč mají u mnohých cestujících takovou pověst.. Nejhorší je, že tito „řvoucí“ odboráři jsou většinou ti nejvíc nepříjemni zaměstnanci, kteří i v rámci vztahu k cestujícím svým chováním kazí pověst CD na úkor většiny slušných a přívětivých zaměstnanců, kteří nemají potřebu se angažovat ani v odborech.. Ale všeho docasu 🙂

Aaabbb

To je těžké. Pokud mají v ČD vydržet kvalitní zaměstnanci, a neutíkat ke konkurenci, je třeba aby byli adekvátně ohodnoceni. Cesta není ve zmrazení mezd či rušení benefitů, spíš teda v menším počtu, ale kvalitně ohodnocených a motivovaných lidech.

PetrN

Ano, ale dle četných zkušenosti jsou kvalitní zaměstnanci potichu a relativně spokojeni a nohama kolem sebe kope, jak já říkám, „stará drážní struktura“, která se za kvalitní zaměstnance považovat příliš nedá 🙂

Koro

To je snad ten nejhloupější příspěvek, jaký jsem tu kdy četl.

PetrN

Jojo, zdravím do odborového svazu. Přistoupili, jízdenky prosím? 🙂

jezewec

Ano. A tech kvalitnich by mohlo byt mene, neboli zvyseni produktivity dava prostor ke zvyseni mezd u tech schopnych.

Jura123

Jste mimo. 🙂 A v odborech se znacna cast zamestnancu neangazuje, ale PKS vyjednana odborama se jich samozrejme tyka. Jako co chcete? Prijdu vam prilis bohaty a nezaslouzim si ani dosavadni mzdu?

Paddy

A jak to víš, že jsou to odboráři. Oni se ti představují ?

PetrN

Věřte mi, že zakryté odboráře a stagou arogantní drážní strukturu poznám na sto honu… Naštěstí už ji moc není, ale jak vidno je stále hodně hlasitá 🙂

Jan

A to znáte osobně nějakého řvoucího odboráře který kazí pověst ve vztahu k cestujícím a nebo se jen domníváte že to tak může být?

Jiří Kuba

Práce v noci, nástup na směnu třeba v 2 ráno.. Dva až tři dny mimo domov. Hodně často o studené stravě. V soboty, neděle, svátky. Dělené směny – kdy nejede vlak, je zavřená pokladna, nezapočítává se do pracovní normy, tedy musí se prací nahradit. Znalost spousty předpisů a tarifů. Různých IDS systémů.. Neustálý kontakt s čím dál více agresivní veřejností ve vlaku, za pokladní přepážkou.. To je jen malý výčet pracovní náplně těch zaměstnanců „dole“ pokladních, průvodčích, strojvedoucí…. Stále si myslíte, že si své peníze nezaslouží? Proč asi mají odbory? Zkuste se někoho z nich zeptat…

Jenisej

Levná pojistka ?

NightmareFreddy

ČD jsem vždy spíše obhajoval. Nicméně když vidím, jaké nápady mají odboráři, tak doufám, že výkony přejdou pod jiné dopravce. Odboráři si pak na pracáku mohou házet marod, jak se jim zamane 🙂

Air Traveller

Aaah .. odboráři jako vždy zcela mimo ekonomickou realitu.

Kubrt

„nevidíme sebemenší důvod, proč by se zaměstnancům měly krátit dosavadní výdobytky“
Co třeba ztráty výkonů? Nevidíte?

„50 % zaměstananců se hodí marod“ a uvidíte.. TVL, to musí být radost, s takovýmhle materiálem jednat.

Jura123

Jako ze je v poradku, ze pujdu dolu s penezma?

Kubrt

Žijeme v nějaké – ne právě růžové – ekonomické realitě. Zaměstnanci ČD jsou silně závislí na veřejných rozpočtech a současný rozsah osobní dopravy v ČR není udržitelný, minimálně po dobu, než se svět zase ekonomicky zmátoří. Můj zaměstnavatel pravděpodobně taky půjde dolů a já s tím počítám. Samozřejmě kdokoliv má dojem, že stávající zaměstnavatel ho patřičně nedoceňuje, může zaměstnavatele změnit.

Luke

Staří komunisti v OSŽ…

Paddy

Je 32 let po revoluci. Ty starej komunisto

Kubrt

Komunisti a komunistické myšlení samozřejmě nezmizelo listopadem 89.

Miroslav Zikmund

To máte pravdu – u nově nastupující „politické“ shledávám rysy ideologických agitátorů začátku 50.let minulého století přesvědčujících drobné zemědělce o výhodách vstupu do kolektivního hospodaření v JZD podle osvědčeného sovětského vzoru …. Pan Kupka, patrně budoucí ministr dopravy by – nebýt listopadu 1989 – byl mladým perspektivním stranickým kádrem, totéž platí i o paní Pekarové Adamové. Její bojovné výroky do kamer nasvědčují reinkrenaci dosud žíjící RSDr. MK …

Vendys

A to jako podle Vas může zaměstnanec za to že CD ztrácí výkony? Těžko že jo. Tak proč by měl být na čemkoli krácen, jeho práce nemá žádný vliv na ztratu výkonu. Krátit by se mělo hlavně u těch kteří za toto mají odpovědnost… Management….

Kubrt

Každý zaměstnanec, manager, dělník, já, spoluovlivňuje fungování svého zaměstnavatele.
Když zůstaneme u ČD, pokles výkonů je způsoben i požadovanou cenou za výkon a ta je zase ovlivněna (i) mzdami zaměstnanců. Takže požadovat vyšší mzdu v době, kdy zaměsnavatel ztrácí výkony? Já si neumím představit, že v takové situaci bych šel za šéfem s požadavkem na přidání.

Vendys

Dobře takže takhle… Ano spoluovlivnuje. Mám za sebou 15 let bez jediného negativního dopadu na svého zaměstnavatele, spíše naopak. Za toto mám požadovat menší mzdu?
A za druhé.. Přidání 2 % je hluboko pod očekávanou inflaci ale hlavně odbory chtějí zachování současných benefitů… Takze zde spíše jde o zachování než o bůhví jaké přidání jak píšete.

Kubrt

Já to chápu, ale když zaměstnavatel ty peníze nemá, tak co? Další zadlužení, vyšší náklady, další pokles výkonů a takhle po spirále k nule? Efektivnějším nástrojem na růst mezd než vyhrožování stávkou je změna zaměstnavatele. Když lidi začnou odcházet, vyvolá to tlak na zaměstvatele a ustaví se nová rovnováha mezi výkony firmy -počet zaměstnanců – mzdy.

ivanK

Když lidi začnou odcházet, tak to dopadne jako nedávno na R8 (RGJ). Ty vlaky prostě nevyjedou. Následně se omezí výkony. Sníží se rozsah. A můžeš jet autem nebo busem. To bude ta rovnováha ?

Kubrt

O kus výše píšete, že problém ČD jsou vysoké režijní náklady. Takže řešení – snížit je. Pak zbyde i na zaplacení průvodčích. Pokud se tak nestane, ČD zbankrotují, protože postupně přijdou o další výkony a aparát zůstane. Mám dojem, že pan Bednárik si toto dobře uvědomuje.

Kubrt

Teď mi došlo, že to snížení režijních nákladů asi neprojde přes odbory, že? Ajaj, prekérní situace.

Petr

Nemá? A už Bednárik snížil počet řídících pracovníků o 40 procent? Jak sliboval. Nebo už udělal redukci gř? Nebo už máme nepředražené náhradní díly? Už se zarazilo dávání peněz ČD travel? A toho je víc.

Ve chvíli kdy toto bude vyřešeno, tak budu sticha.. ale oni není. Nejdřív to chce zacpat díry, tak jak bylo slibeno.

Kubrt

OK, ať odbory začnou vyžadovat zefektivnění chodu firmy. Až to nastane, bude i na platy pracujících zaměstnanců. Ale zatím slyším jenom „chceme přidat“.

Vendys

Za A… Pokud zaměstnavatel ty peníze nemá při nátlaku odborářů tak je ale stejně tak nebude mít ani pri hrozbe odchodu zaměstnanců. Ať bude nátlak jakýkoli kasa bude pořád stejně „prázdná“. Za B… Jestli je CD mají nebo ne, kam peníze jdou, kam ne a v jaké míře si ani jako zaměstnanec CD netroufnu vůbec tvrdit, do toho nevidíme. A za C… I tohle je dopad liberalizace „po Česku“… Žádná regulérní soutěž, pouze jen rozstrely a přímá zadání vždy jen podle ceny a toto je pak jeden z dopadů. Tlak na snižování mezd. Jednoduchým pohledem se dá říct že v… Číst vice »

David

Kubrt má naprostou pravdu. Management se může postavit třeba na hlavu, ale se současnou PKS ČD v soutěžích nemůže vyhrát – a to odporářům nedochází. A není to v počtu úředníků.

Jan

Takže já jako průvodčí mohu za ztrátu výkonů? Vážně? Nebudou už tak mizerné benefity, kdokoliv co něco umí, je mu pod 30, nebo je na dráze chvíli půjde radši jinam. Víte vůbec co ta práce obnáší? Kolik hodin jste vlastně z baráku? A co za to máte? A nedej bože když musíte jednat s někým jako jste Vy. Potěš koště.

Kubrt

To se zeptejte svého vedení, proč přicházíte o výkony a jaký má recept na změnu.
Pokud vám práce průvodčího nevyhovuje, nebo máte dojem, že jste v ní nedoceněn, jděte dělat něco jiného, kde budete víc v pohodě a dostanete vyšší mzdu.
Závěrem vás můžu ujistit, že průvodčí se mnou problémy nemají, nejsem problémový cestující.