Turecko otevřelo 405 kilometrů nové vysokorychlostní trati, vlaky budou jezdit měsíc zdarma
Nová vysokorychlostní trať Ankara - Sivas. Foto: TCDD
Doba jízdy z Ankary do Sivasu se zkrátila o deset hodin
Doba jízdy z Ankary do Sivasu se zkrátila o deset hodin
A my stále opravujeme Pernerovi tratě a říkáme tomu koridory.Po kterých jezdí SuperCity Pendolíno,když se zrovna neopravuje.Už i v Rumunsku jezdí rychleji.A politici se chlubí kolik peněz proinvestovali.
Koridor to je, protože se tím dá projet skrz republiku. Klidně tomu můžete říkat hlavní trať, a oprava byla generální.
Kde jezdí v Rumunsku rychleji než 160 km/h? To už otevřely ty novostavby z Aradu do Devy?
Erdoganova agitka před volbami, aby lidé zapomněli, že nechal postavit tisíce domů, které nervydrží i malé zemětřesení a zabijí své obyvatele.
A ty domy vedle spadnuvšího, postavené ve stejné době, nechal postavit jeho vyzyvatel ve volbách.
: – )
Ta věta bude u nás za 20 let znít:
Česko otevřelo 4, 05 kilometrů nové vysokorychlostní trati, vlaky budou jezdit měsíc, dráž.
„Nabídka je platná do konce května, pak se bude za jízdné platit.“
Buď se bude platit za jízdu, nebo se bude platit jízdné. Platit za jízdné je nesmysl;)
Poplatek za poplatek…
Tam asi nemají klon třeba „Děti moře“
„Děti moře“ by se tam mohly po svém výstupu v tom moři koupat…
Česko je samozřejmě v mnoha ohledech vyspělejší než Turecko, o tom asi nikdo nepochybuje, ale když přijde na přípravu výstavby infrastruktury, tak jsme prostě hroznej blbákov a mnozí to tu ještě obhajujou.
No, ono je to díky hloupým zákonům, které schvalují hloupí poslanci, takže díky hře na demokracii tak do realizace čehokoliv mohou dlouhá léta házet vidle různé neziskovky apod. Jenže ty poslance si zvolili občané, takže viníkem jsou v podstatě občané, že vše trvá strašně dlouho. Správa železnic se pohybuje pouze v mantinelech, které jí vymezili politici. Ten samý stát (politici), který slibuje občanům zlepšení, pak podporuje neziskovky, které jdou proti němu. Absurdní stav.
Většinu blokací a protahování dělají občané, ne neziskovky (neziskovky obvykle nevlastní žádné pozemky, kterými můžou blokovat stavby po dekády).
Nicméně je jednoznačně chyba státu, že neumí občany a obce „uplatit“ tak, aby ještě byli rádi, že na svém území tu trať mají.
Prostě když potřebujete aby někdo měl za barákem něco co nechce, musíte mu za to v demokracii umět na oplátku dát něco, co chce.
A na to stát a státní organizace naprosto kašlou.
Takové zemi se říká Absurdistán, a jako takový nemá šanci na existenci.
Už to tady bylo nebo mám déjà vu?
Tady ještě ne. Ale všude jinde už ano:)
Nemohl by náš stát dát zakázku na stavbu vysokorychlostní železnice Praha Brno té turecké stavební firmě? U nás by to Metrostav nebo Skanska postavily desetkrát dráž
Nemohl, zatím ještě nemá stavební povolení. A to bude složitější, neboť nevede v pustině. Což taky znamená popasovat se s křížením toho, co už tam je. Od zakopaného vodovodu až po vedení vsokého napětí – přeložky, přeložky, přeložky.
V pustině nevede ani v Turecku, prý tam bydlí potrati 4 milióny lidí, píší v článku.
Nebude rozdíl v rozložení toho osídlení a jeho poloze vůči trati (a jednotlivým stanicím)?
Přečtěte si to znovu, 1,4 milionu lidí bydlí podél trati a to předpokládám i se Sivasem jako konečným bodem, 4 miliony to jsou i s obyvateli Ankary.
Tzn. na 400 km tratě připadá asi 1 milion lidí a to jsou ve městech hlavně, to je hodně řídké osídlení mimo města. Obecně ta turecká vysočina není moc zalidněná, krom nějakých úrodných míst u jezer, Ankara má tolik jen proto, že to Ataturk prohlásil za hlavní město, předtím měla 20 tisíc obyvatel.
A koukněte na fotky tratě na google images, vede to prakticky pustinou.
to asi tezko 🙂 propadlá je turecká lira. proto to vypadá “tak levně”…
To není o tom, jaká firma zakázku postaví, i naše firmy by to dokázaly stejně jako ty turecké. Problém je v zadavateli zakázky. V Turecku chtěli mít VRT, tak firmy postavili VRT. U nás chtějí zadavatelé (politici) jen ulít co nejvíc peněz do svých kapes a tak se zakázky zadávají tak, aby byly co nejkoplikovanější, nejnepřehlednější a nejdražší, aby se přes ně mohlo co nejvíc peněz nepozorovaně dostat do kapes zadavatelů. A podle toho také stavební firmy „staví“.
To si vážně myslíte, že by Turci přijeli s veškerou technikou a veškerými potřebnými pracovníky? Nebude realita někde jinde? Najaté místní kapacity, které budou skákat podle cizáckého pískání, můžou být jen něčí vlhký sen. Už jsem to jako stavař dopravních staveb v malém rozsahu zažil.
Turecko v oblasti železniční dopravy hodně pokročilo, pohodlí a kvalita osobních denních i nočních vlaků značně vzrostla a systém VRT je stále v procesu další výstavby. Rozpracované je pokračování VRT ze Sivasu přes Erzurum do Karsu, v již probíhající výstavbě je boční úsek do Kayseri, úsek do Bursy a Bandirmy, spojení do Mersinu/Gaziantepu, úsek do Izmiru a také rychlostní spojení z Istanbulu do Edirne. Plánované jsou i nové konvenční tratě (např. do Antalye) a určitě je hodně záslužné, že mají být zprovozněna pro místní a turistický vlakový provoz obě historická istanbulská nádraží Sirkeci a Haydarpasa. https://www.railwaygazette.com/passenger/istanbuls-historic-european-terminus-to-be-reopened/59948.article On vůbec ten asijský… Číst vice »
Jak moc daleko je ten projekt v Íránu?
https://en.wikipedia.org/wiki/Tehran%E2%80%93Qom%E2%80%93Isfahan_high-speed_rail
Tak v Turecku se staví autoritativně a neřeší se NIMBY.
Turecko není diktatura typu Činy. Jasně, Erdogan je autoritář, ale k neomezené moci má on i vláda poměrně daleko a roli soudů nelze podceňovat. VRT celkem úspěšně staví i democracie jako Španělsko. Jde o zákony, osídlení atp. V Česku máte např. 6.000 municipalit, což je násobně více, než je průměr v Evropě. Každá z municipalit po cestě má právo se vyjádřit….
Šotouši celého světa se na měsíc sestěhují do Ankary…
Nezbývá než gratulovat. Zkrátit cestu z 10 hodin na 2 je bomba. Je jedno, co to stálo, jak dlouho to trvalo, či kdo za to může. Místní to prostě ocení a já jim to přeji!
Inu, Turecko. 😀
Turecko?
Pozorujte krajinu, pane továrníku?
K tomu mechanickému přepočtu tureckých lir na koruny (kde stavba vychází velice levně) je nutné dodat, že kurs 1.09 liry ke koruně platí teď. Když se začalo stavět v roce 2009, byl kurs 12 korun za liru. Kolem 10 korun za liru se držel ještě v roce 2015, až potom nastal větší propad až k současným hodnotám.
Tedy reálně by to v korunách bylo víc.
Přesně tak, podobné to bylo s naším Temelínem. Začal se stavět za minulého režimu a dostavěl se po několika inflačních skocích, takže vyšel jen na necelých 100 mld Kč. Za to se dnes postaví přibližně polovina reaktoru.
Souhlasím 😀 jen pro porovnání neco vice spotřebitelského než reaktor
Před 5 lety jste si mohl koupit v Turecku za stejné peníze auto, jako si dnes koupíte mobilní telefon
Nicméně i po naivním vynásobení 12 * 27 mi to připadá jako skvělá cena. U nás tolik bude stát Praha-Brno.
Já bych měl k místním nářkům pár faktických *Ať si každý sáhne do svědomí, jak se ještě před pár lety díval na VRT, každý kdo tvrdí, že je Česko moc chudé,/malé, má malé přepravní objemy, lidé si nebudou moci dovolit v té síti cestovat a podobné kraviny, ať si laskavě dá mentální facku. Ona ta veřejná podpora opravdu dělá hodně. *Ta nechuť k liniovým stavbách, ale v podstatě jakýmkoliv stavbám, byť i rekonstrukcím je zde šílená. Pamatuji si na jeden případ zástavby !proluky! mezi domy, kdy obyvatelé sousedních domů vyvolali div ne světovou válku. *V Turecku se bavíme na většině… Číst vice »
Opravdu si nevybavuji, proč by důvodem k absenci VRT v Česku měla být nedostatečná veřejná podpora. Mám spíš pocit, že by vysokorychlostní železnici veřejnost uvítala.
Na veřejnou podporu se obvykle nikdo neptá, maximálně může být vyvolán, ze zjištných důvodů, veřejný odpor, jak je tomu například v případě zavedení EURA, obnovitelných zdrojů, elektromobility a pod.
Myslím, že drtivá většina veřejnosti by uvítala třeba dostavbu D0 nebo jiných dálnic v Česku. Ale když si lidé, kteří tam žijí (a často ani nežijí) postaví hlavu, tak to prostě nejde tak snadno. I když ten poměr chce:nechce je třeba 1000:1.
Netvrdím, že obyčejní občané by vždy ve všech případech VRT rádi podpořili (víme, jak se u nás bojuje z principu proti všemu), ale tady s Vámi nesouhlasím. U nás nerozjetí ani úvah o VRT nemají na svědomí občané, ale jasná politická nechuť k čemukoli, co jen zavánělo dráhou. Díky striktní antiželezniční politice pravicových stran a laxní politice levicových stran nebylo možné jakkoli politicky prosadit cokoli proželezničního. A dnes politici vzali železnici na milost jen proto, že jim z toho teče hodně peněz z EU do kapes.
Reálně ovšem zatím jen v projektech, a často bohužel takových řešení, která ustrnula v půli cesty k většímu zájmu cestujících a přepravců (neprovázanost, horší dostupnost, nedostatečné parametry pro ten který segment).
Podle pánů z ARI plánuje SŽ pod taktovkou státu nasypat do železničních projektů včetně VRT cca 1,5 bilionu Kč. Můžete mi laskavě říci z čeho se to bude financovat? Myslíte že náš stát je málo zadlužený? Jen projekt VRT bude každého občana stát 100 000 Kč. Já to platit nechci. Jestli chcete VRT, tak to zaplaťte za mne a celou moji rodinu.
A odpor obyvatel obcí vyplývá jen z arogantního jednání zástupců Správy Železnic. Kdyby jednali s jednotlivými stakeholdery, tak jak je to napsáno v Programu rozvoje rychlých železničních spojení z roku 2017, třeba by se starostové nechali uplatit.
Zapomněl jsem dodat, že těch 1,5 bilionu Kč chtějí utratit za 12 let. Pak se to utrácení trochu zpomalí, ale to už náš stát bude asi v bankrotu.
To se to staví v liduprázdném území bez NIMBYstů.
Hrochostroj se už postará, aby u nás k ničemu podobnému nedošlo.
Mezitím v Česku řešíme to, zda na trati xy nahradit 810 regionovou a zda to není moc velký luxus 😁😉 Inu, pokrok nezastavis 🙂
pokrok zastavíš, ale 810 nezastavíš.
Mě se líbí, jak rekonstrukce 810 je vkusně doplněna rekonstrukcemi nádraží (více zábradlí).
České železnice by měli mít v logu 810 a zábradlí.
Jojo, doba u nás jde neskutečně dopředu, viz třeba nové jednotné lavičky, co pro nás připravila SŽ(DC), nebo jednotné znělky….Pryč jsou doby, kdy zmatení cestující slyšeli na každém nádraží jinou znělku a chudaci si nevěděli rady, to už je dávno pryč! Jen je otázky kde se to zastaví, z tak šíleného tempa modernizace jde vyloženě někdy až strach 🙂
Pokud vám vadí zábradlí, není nic jednoduššího než se obrátit na normalizační úřad, a dát podnět ke změně příslušných technických norem.
Jo a pokud někomu vadí politický systém, může si vyvolat revoluci a nastolit jiný systém. Mloku, vy musíte být hrozně šťastný člověk, když takové věci vidíte tak jednoduše, to vám závidím.
Vy jste můj člověk!
Tak si říkám, co děláme špatně ,že jinde to jde a u nás ne a ne
Máme hustěji zastavěnou krajinu se spousty chráněných prostorů.
Jestli je to dobře nebo špatně je na dlouhou debatu.
Silene zastavena krajina kdy vesnice jsou od sebe vzdaleny par set metru je bezpochyby prusvih v jakemkoliv ohledu, ale hlavne ekonomicky. Spousta lidi nadava jak Praha vysava cely stat, ale opak je pravdou, tyhle pidi uskupeni par domku na kazdem rohu jsou neskutecna koule na noze v nakladech.
Já nepovažuji hustě obývanou krajinu za průšvih. Ale je to na dlouhou debatu.
Koule na noze je množství obcí = spousta pašalíků. Obce by se měli „centralizovat“.
Správa se snaří získat územní rozhodnutí, dokumentaci k němu má hotovou. Načerno vám takovouhle zakázku žádná firma nevezme.
Kdyz se jeden podiva na narocnost terenu, tak na nase Vrchovina je uplne k smichu. Je neuveritelne co vse je u nas neresitelny problem a pritom kousek za hranicemi stavebni rutina.
Problém u nás je a bude se vymotat mezi vesnicema. To v Turecku moc řešit nemusí.
Jednak nemají tolik vesnic, a taky despocie je na případné vypořádání se s NIMBY protesty mnohem(*) účinnější než demokracie.
(*) brutálně účinější, v tom negativním významu
To už jsem vytahovat nechtěl, to se tu probíralo i v jiných příspěvcích. Ale souhlasím, taky to přispívá k rychlosti stavění.
Tu stavbu nezdružuje terén, ale fakt, že nejsou vykoupené pozemky a není vyřízené stavební povolení. U takové D35 to šlo…
U D35 „se chtělo“, což udělá mnohé. Otázkou je, k čemu pak budou relativně šetrnější koleje.
Sivas je jedno z nejstudenějších měst v Turecku. Mezi Ankarou a Sivasem nebývá ten teplotní rozdíl až tak velký ale mezi městy na mořském pobřeží a vnitrozemím bývá zejména v zimě rozdíl ve stejnou dobu třeba i více než 20°. Sednete do vlaku nebo autobusu, kolem palmy a je slunečno +20 a za 2 hodiny vystoupíte a je sníh a mráz -5.
Je normální srovnávat náklady na stavbu VRT v Turecku a České republice???
Pokud při tom srovnání započtete i rozdíly v inflaci a PPP, tak ano. Pouze mechanický přepočet podle kurzu, ten ne.