Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Turci dokončují vysokorychlostní trať Ankara – Sivas, mají za sebou první testy

Nádraží v Ankaře. By B'Tian Denizcan P. Dorsam - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23198458
Nádraží v Ankaře. By B'Tian Denizcan P. Dorsam - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23198458

Turecké státní železnice (TCDD) provedly první testy na nové vysokorychlostní trati Ankara – Sivas. Trať dlouhá 400 kilometrů by měla být hotova ve druhém čtvrtletí letošního roku. Informoval o tom mimo jiné International Railway Journal.

Trať vyšla na 1,6 miliardy dolarů (cca 38 miliard korun) a po uvedení do provozu zkrátí dobu jízdy mezi Ankarou a Sivasem na 2 hodiny, když dnes je to kvůli jízdě oklikou po konvenční trati kolem deseti hodin. Trať je stavěná na rychlost 250 kilometrů v hodině.

Zároveň bude sloužit jako prodloužení VRT Istanbul – Ankara až do Sivase. Potom je v plánu protažení tratě dále na východ, především do Trabzonu. Třetí VRT v Turecku je Ankara – Konya.

Železniční mapa Turecka. By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48672953
Železniční mapa Turecka. By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) – Own work, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48672953
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

Co k tomu dodat, snad jen slova policejního inspektora Trachty – ‚…inu, turecké hospodářství…‘

M H

Zajímavé je, že staví „jen“ na 250 km/h… Rakousko staví v podstatě výhradně na 200-250 km/h a nakonec i německo má většinu VRT na 200-250 km/h. Přitom Turecko je velká země… Je stavba a provoz na 250 km/h o tolik levnější? Má potom vůbec u nás smysl hrát si na kingy a plánovat 350 km/h?

sch

Myslel jste asi 300-350. Turecko je také hornatá země a železnici uz je jedno, jestli jde o pahorkatiny nebo velehory. Take budeme mít desítky km dlouhý tunel přes Krušné hory, protože jinak to nejde.

Daniel Mach

Ten tunel ale bude na 200 km/h. a související trať na Drážďany také. Myslím, že ten dotaz by mohl znít i tak, jestli zrovna zbytek úseku z Ústí n.L. do Prahy musí být na 350 km/h. a nestačilo by třeba 200-250 km/h.

Alibaba

Protože tunel skrz Krušné hory bude pro smíšenou dopravu (osobní + nákladní), tak bude na 200, Ústí – Praha čistě vysokorychlostní (jen osobní doprava), tak bude návrhová rychlost větší – těch cca 350.

Vrtak

Souhlas. Ukazuje se, ze hornate zeme Rakousko, Svycarcko a take Turecko, jdou diky terenu cestou max 250 km/h. U nas bude asi nejslozitejsi ten Krusny tulen a usek pres Vysocinu. Ostatni useky v Polabi ci v Moravske brane jsou jina kategorie. Protoze useky v katastru velkych mest zustanou pomale, je treba systemovou jizdni dobu dohnat na rychlych usecich, proto tech 300-350, nemluve o moznosti redukci zpozdeni. Hezky clanek o tom vysel v poslednim CD pro Vas.

Y.K.

Rakousko nemá VRT, přestavuje konvenční koridory. Německo má VRT na 300 km/h, ale ne všechny.
Rozhodně se vyplatí dělat novostavbu na co nejvíce, i kdyby se to zpočátku nevyužilo.

Luděk S.

No… On by si to někdo mohl představit jako naše koridory. Ovšem Wien – Linz a Inntal Bahn jsou nové tratě. Dtto budované Basistunnely.

Y.K.

To je fakt.

Jiří Kocurek

Protože to, co se u nás nazývá koridorem, to v Rakousku už vesměs mají. Jedna z mála tratí, kde probíhá pouze něco ve smyslu českých koridorů je ze Salzburgu do Villachu. Tato trať je ve střední části jednokolejná, postupně přidávají druhou kolej a zrychlují ze 70-90 na 120, přecejen je to v horách.

Alibaba

Směrově má smysl to trasovat na 350, protože to jediný v budoucnu nepředěláte (za normální peníze). Že se bude jezdit méně je detail, prostě se to ověří (třeba při zkouškách), hlavně, zda se to ekonomicky vyplatí vůbec na těch 350 jezdit.

Luděk S.

Ona je to teď už stejně jen teoretická otázka. Ta státní sekyra bude v řádu stamiliard. Teď se bude hrát o to, aby se nesnižovaly důchody, protože on ví, že pak ho pověsí jeho vlastní voliči.

jkjk

V hornatém terénu je každá úspora znatelná. Navíc stavba začala v roce 2008 (+projekt je ještě starší).

Jiří Kocurek

Co byste řekli o evropské zemi, kde postavili dvojkolejnou trať na 120 km/h z jednoho konce na druhý. Rozhodně to není kvůli tomu, že by tam byly hory.

Alibaba

Nic bych neřekl, kdybych věděl za jakým účelem (a to včetně navrhovaného provozu) tu trať tu trať navrhovali.
Třeba u toho Turecka by mě zajímalo, zda na ní počítají i s nákladní dopravou? Protože na jejich současných jednokolejných (spíš neelektrizovaných) tratí je ta kapacita bídná. A navíc je možné, že to tam právě částečně financivali číňani, že si připravují kapacitnější hedvábnou stezku. Tomu právě odpovídá rychlost 250.

Vladimir

Me překvapuje cena. Vždyť Turecko je hornaté země a lidská prace, zde není 2x nižší.

jkjk

Cena práce v Turecku je oproti ČR cca třetinová.

Ondřej

plus pozemky prakticky zadarmo.

Tonda

I Turci to dokážou…

Nádražní Vrabec

Když dokázalo postavit VRT s rychlostí jízdy 350 km/h Maroko (pokud se nepletu), tak to s výjimkou ČR dokáže prakticky kdokoli. KLDR nepočítám.

Luděk S.

A už jsem tu psal, proč to u nás nejde?
Takže ne, u nás to nejde.

Růža

My neumíme ani sehnat ty roušky.

Luděk S.

Simvás, my tu zase budem obnovovat lokálky.

Soukromý kůň

Ty jsou přece rodinné stříbro, ne? Pokrok se k šotoušení nehodí, to je nuda s phs.

pozorovatel

Jistě – protože tady nemáme rozlehlé pustiny jako v Turecku, ale evropskou civilizovaně a téměř souvisle zastavěnou krajinu …

Jackub

Takže např. Francie a Německo jsou necivilizované země plné rozlehlých pustin bez zástavby??! 😮