Tunel pro VRT u Přerova se vrací do hry, město si u ministerstva vybojovalo studii
Správa železnic navrhla koleje v hlubokém zářezu, tunel podle ní nebyl potřeba a stál by hodně peněz.
Ministerstvo dopravy se bude opět zabývat variantou tunelu pro vysokorychlostní trať (VRT) u Přerova. Po jednání se zástupci města pro ni nechá zpracovat technicko-krajinářskou studii. Přerovský magistrát to uvedl v tiskové zprávě.
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, Správa železnic (SŽ) navrhla vést koleje hlubokými zářezy v krajině, které by případně kryly ekodukty. Tunel podle ní není kvůli plánované absenci nákladní dopravy potřeba, navíc by prý stál hodně peněz.
Navržené řešení by se přitom podle radních Přerova dotklo Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Město proto s návrhem nesouhlasilo a přijalo usnesení, podle kterého trvá na původně avizované a požadované variantě tunelu, který je podle něj z hlediska zásahu do okolního terénu pro budoucí generace nejvhodnější a nejcitlivější.
„Město prostřednictvím městské architektky a pracovníků odboru rozvoje navrhne podobu požadované varianty, ministerstvo dopravy či SŽ pak zpracuje a zaplatí technicko-krajinářskou studii. Ta by měla říci, zda se vybuduje souvislý tunel o délce přibližně dva kilometry nebo více kratších tunelů,“ uvedl náměstek Primátora Přerova Miloslav Dohnal, který rozhodnutí města spolu s dalšími regionálními politiky přednesl ministrovi dopravy Martinu Kupkovi.
Budoucí VRT Brno – Ostrava je rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Zatímco VRT Haná se zatím plánuje „výhledově“ a předcházet jí bude modernizace stávající trati na 200 km/h, VRT Moravská brána se projektuje.
VRT Moravská brána je rozdělena na tři úseky, z nichž katastru Přerova se týká část Prosenice – Brodek u Přerova, která zajistí napojení Olomouce na VRT. Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou jezdit rychlostí přes 300 km/h. Stavět se má v letech 2028 až 2032.