Tunel pro VRT u Přerova se vrací do hry, město si u ministerstva vybojovalo studii

Nádraží Přerov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýNádraží Přerov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Správa železnic navrhla koleje v hlubokém zářezu, tunel podle ní nebyl potřeba a stál by hodně peněz.

Ministerstvo dopravy se bude opět zabývat variantou tunelu pro vysokorychlostní trať (VRT) u Přerova. Po jednání se zástupci města pro ni nechá zpracovat technicko-krajinářskou studii. Přerovský magistrát to uvedl v tiskové zprávě.

Jak již deník Zdopravy.cz informoval, Správa železnic (SŽ) navrhla vést koleje hlubokými zářezy v krajině, které by případně kryly ekodukty. Tunel podle ní není kvůli plánované absenci nákladní dopravy potřeba, navíc by prý stál hodně peněz.

Zvažovaná varianta VRT přes Čekyňský kopec v zářezu. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Zvažovaná varianta VRT přes Čekyňský kopec v zářezu.
Foto: Zdopravy.cz/Vojtěch Očadlý

Navržené řešení by se přitom podle radních Přerova dotklo Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Město proto s návrhem nesouhlasilo a přijalo usnesení, podle kterého trvá na původně avizované a požadované variantě tunelu, který je podle něj z hlediska zásahu do okolního terénu pro budoucí generace nejvhodnější a nejcitlivější.

„Město prostřednictvím městské architektky a pracovníků odboru rozvoje navrhne podobu požadované varianty, ministerstvo dopravy či SŽ pak zpracuje a zaplatí technicko-krajinářskou studii. Ta by měla říci, zda se vybuduje souvislý tunel o délce přibližně dva kilometry nebo více kratších tunelů,“ uvedl náměstek Primátora Přerova Miloslav Dohnal, který rozhodnutí města spolu s dalšími regionálními politiky přednesl ministrovi dopravy Martinu Kupkovi.

Budoucí VRT Brno – Ostrava je rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Zatímco VRT Haná se zatím plánuje „výhledově“ a předcházet jí bude modernizace stávající trati na 200 km/h, VRT Moravská brána se projektuje.

VRT Moravská brána je rozdělena na tři úseky, z nichž katastru Přerova se týká část Prosenice – Brodek u Přerova, která zajistí napojení Olomouce na VRT. Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou jezdit rychlostí přes 300 km/h. Stavět se má v letech 2028 až 2032.

Budoucí rychlé tratě v ČR. Pramen: Správa železnic

Tagy Brodek u Přerova - Prosenice Přerov Správa železnic VRT VRT Moravská Brána vysokorychlostní trať Brno - Přerov - Ostrava vysokorychlostní tratě Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR
86 komentářů