Tunel Homole může stát vyjít o téměř třetinu levněji, nejnižší nabídku dala Eurovia
Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD
Do tendru dorazilo pět nabídek, všechny pod odhadovanou cenou.
Do tendru dorazilo pět nabídek, všechny pod odhadovanou cenou.
Pokud si ŘSD ohlídá tzv. vícepráce, různé nepředvídatelné změny projektu a inflační doložky, bylo by to fajn. Stejně mám pocit, že by tam stačil udělat jen výkop…
Výkop si dejte na fotbale.
Možná tomu nerozumím, ale na titulním obrázku je západní, nikoliv východní portál tunelu.
Tak jest…
Pořád jsem si říkal, proč to má být jako D&B, ale jestli se díky tomu podaří vyhnout šlendriánu z Pohůrky, bude to dobře.
tvl už i tunely jdou s cenou dolů, ale u železnice to jde obvykle většinou s cenou nahoru i na trase bez tunelů…. Nechce řsd převzít sž a dělat i železnice?
Pššt! U železnice se přece musí valorizovat odvody do kapes Přátel české opery.
Třeba jako tunel na D3 u Budějic?
Pořád i s inflaci je pod původní odhadní cenou
Jakože ŘSD rozhoduje o ceně? Není to tím, že na silniční stavby tady existuje konkurence, zatímco u železnice ne? Nevím tedy, jaká je vaše představa, co by s tím ŘSD mělo dělat (teoreticky kdyby skutečně stavělo i železnice).
Eurovia? Ta firma, která nedokáže ani předělat 6km starší rovné silnice na polovinu dálnice D7? To nás zřejmě čekají zajímavé zážitky u stavby tohoto tunelu. Nejspíš bezpečně trumfnou i tunel Pohůrka.
Spíše než cena bych byl raději, aby tam nebyl propad rychlosti a úsekové radary. Je 21. století, už by naše civilizace mohla dospět do stavu, kde se dá jezdit 130kmh v novém tunelu … i když to taky vypadá, že pořád nejsme technologicky v civilizaci, která má víka kanálu zarovnaná s vozovkou.
Az bude hotova D11+D35 z Prahy do rekneme Olomouce, tak az tudy cestou pojedete tak budete muset asi tak 20x ubrat kvůli predjizdejicim se kamionum. Tak u Homole uberete kvůli tunelu. Zdrzi vas to par vterin. Kde presne je problém?
V principu.
V jakem principu?
Problém není ani tak v tom zdržení, ale v tom, že když už se dělá takváhle velkorysá investiční akce, mělo by být záhodno maximalizovat plynulost provozu a tím i bezpečnosti – čemuž cimbuří 130-100-80-130 po směru jízdy moc neodpovídá. Pokud tam ale bude kilo (doufám, že jsem si to s něčím nespletl), bude to víceméně OK. P. Kebab se mnou asi nebude souhlasit, ale ta stovka mi přijde jako takový slušný kompromis mezi plynulostí a bezpečností.
Posun je aspon ta 100 na misto 80km/h Jinak s poklopy od kanálů naprostý souhlas. To se tedy prostě neumí, stejně jako v Praze časovače na semaforech.
nevím jak ve východních čechách ale v MS kraji je to s poklopy tak, že VAK požaduje výšku poklopů nad vozovkou, aby tam nenatékala balastní srážková voda a silničáři zase požadují poklopy pod niveletou vozovky, aby je nepoškodily pluhy pro zimní údržbu a protože jednotné řešení mezi nimi nalézt nejde, jak ukázala praxe, tak holt se výšky poklopů mění vždy před zimou a po zimě výškovou rektifikací podle toho, kdo zrovna více křiží … a zároveň s vozovkou to zamítá ve svých vyjádřeních jak VAK tak silničáři … nekonečný boj, bohužel
křičí *
Já bych si myslel že by kanály měly být mimo vozovku (třeba v chodníku). Ale to bych chtěl asi moc, u nás není problém potkat 5 kanálů na 10m² vozovky
Chodníky jsou plné kabelů.
Umisťování kanalizace do vozovky má svoje opodstatnění a jinak to vlastně ani nejde, protože kanalizace je nejhlubší síť a přípojky vyžadují dost prostoru. To, že leckdy není zkoordinována trasa kanalizace s prostorovým řešením povrchu a kanalizační šachty vychází do blbých míst kde jsou přejížděny je jiná věc. To by se mělo hlídat.
V Homoli by mělo být kilo, což je (čistě z mého pohledu) v pohodě. 130 se v tunelech jezdí opravdu málokde. Tunely na 80 jsou vskutku jiná věc.
V Rakousku je myslím 100km/h. Pro 130 km/h v tunelu není důvod a je nesmysl to „navrhovat“.
Ve většině evropských zemí se jezdí v tunelech max 100. Jedinou výjimkou je Itálie kde až 130 a to mi někde přijde fakt příliš. Absolutně nemůžou být splněné rozhledy pro zastavení
Cenu podstřelíme, abychom vyhráli a pak narazíme na „neočekávané“ problémy a budeme chtít po státu, aby to dorovnal 🙂
Víte, co znamená metoda Design Build?
Zajímalo by mne, zda se plánuje tato metoda i na železnici. Zatím tam už mnoho let úspěšně probíhá „Build and Tunnel“.
Nikoliv, metoda Sudop & AŽD
& Hroch
Opravdu se obávám, co se stane, až se při stavbě toho tunelu něco stane se silnicí I/17, kterou podchází, a po níž aktuálně jezdí doprava mezi již hotovými úseky D35 od/k D11 a I/35 od/k Moravě!
Popravdě by jsem prosazoval prvotní urychlenoou realizaci alespoň v polovičním profilu D35 mezi tím tunelem a silnicí I/17 a plánovaným exitem D35 na I/35 u Vysokého Mýta.
Někteří se zase báli, že do tunelu propadne šalina, když se stavěly v Brně Královopolské tunely. Tam to bylo mnohem složitější.
Co nějaký propad, ale jestli hlavně nepoklesne dojivost krav!
A co teprve plemenost volu…
Co na to Správa Železnic? Nechtěli by se inspirovat tím, že alespoň jeden koridor opravdu dokončí (paralela s D35, kde to docela šlape)? A co ty ceny staveb?
Mám nápad jak zlevnit stavbu železničních tratí. Zadat je jako stavbu silnice, a až bude hotovo, tak se na ten asfalt jen položí štěrk a koleje. 🙂
Šlo by vynechat vrstvu asfaltu a tím docílit ještě levnější výstavby. Lepší by bylo, aby Správa železnic neměla jenom jednoho výhradního dodavatele pražců a dalších dílů. Prostě ať otevřou trh a cena půjde dolů. Pokud si chtějí hrát s uzavřeným trhem a kamarádčofty, tak ať každý šotouš za své.
Zrovna u pražců už výhradní dodavatel není…
Bohužel ale až od letošního roku.
Někde tuším na 4. koridoru byl právě ten asfalt v podloží tělesa dráhy použit. Takže to by šlo 😀.
Tak cenu prací u nás v podstatě určuje AŽD. AŽD rovněž rozhoduje o tom, kdo bude dělat i stavební část. SŽ totiž soutěží stavební i technologickou část dohromady a kvůli tomu, že v technologické části si SŽ udržuje monopol AŽD, tak může vyhrát jen ten koho AŽD připustí.
Proč štěrk, když už máte poklad pro pevnou jízdní dráhu?
Některé trati se tak budují…
Neříkejte 2x, takovýto spodek (po pláň železničního spodku) se dá na železnici použít, a někde jsem slyšel/četl, že na VRT se s tím i počítá. I technologie pokládky finišerem se dá použít.
Co se vám nezdá na ceně? Víte, kolik tady museli ušetřit za modré zábradlí? Tak nebezpečnou stavbu by na železnici nikdo nechtěl!
SŽ nestaví na zelené louce. Opravuje za provozu, občas s drobnýma přeložkama. Asi jako se dělala D1.
Až bude stavět VRT, tak pak se teprve na mezilehlých úsecích uvidí, jak to bude s rychlostí stavby.
S rychlostí stavby zas takový problém u SŽ není. Spíš ta rychlost povolování. Když to mají navíc většinou bez výkupů (územko je formalita), zábory mají vzhledem k šířce dvoukolejné trati taky menší. Dokumentace je minimálně od DSP taky stejná, tak nevím na co se pořád v Dlážděné vymlouvají.
Já ale narážím na rozdíl v rychlosti „stavby na zelené louce“ a „generální opravy za provozu“.
S pomalostí povolovacích byrokratických procesů v ČR máte samozřejmě pravdu.
Kdy tipujete celou D35 z Opatovic do Mohelnice? Úsek z Mohelnice se mi zda nějaký zaseklý.
Úsek z Mohelnice je především drahý, bude se stavět nakonec a bude formou PPP, což stavbu dále oddálí.
2032
hotová D35 Jičín HK – Ol – Lipník bude 2029, pokud budou potíže, tak 2030, asi tak
Rád se nechám překvapit. Dost po I/35 jezdím, takže každý úsek vítám s otevřenou náručí, ale už těch odkladů bylo tolik, že raději jsem pesimističtější, než pak být naštvanej za odklad.
Pozdě, ale aji bez toho bude už D35 vhodnější pro cesty z Prahy na severní Moravu a Slezsko. Akorát na kruhaci v MT budou zácpy.
V Litomyšli bude taky peklo.
Už tam peklo je…
Fakt to nejde nahradit zářezem? Tunel bude zbytečně drahý na stavbu i na provoz a ještě pak bude provoz brzdit kvůli omezení na 100 km/h 🙁
Teď už to kvůli vám asi měnit nebudou
Ten zářez by musel být hlukoký přes 30 metrů.
zářez by byl v tomto místě blbost, spíš by se při pohledu na mapu nabízelo vést dálnici obloukem na sever od Homole (cca 600m na sever od plánované trasy), kde by stačil menší zářez. Ale někde jsem četl že se jedná o významný biokoridor a z těchto důvodů bylo přistoupeno k tunelu, aby byl co nejméně narušen… Původní historické plány trasovaly dálnici severněji
biokoridor, krizeni se silnici 1/17 a tehdy planovanym kanalem D-O-L
Zářez hluboký jako 10 podlažní dům se opravdu nevyplatí. Budete rubat tentýž materiál, jenom ho bude 10x víc. Kam s ním?
To ale muselo dát práce! … vymyslet v této poměrně rovinaté krajině tunel!:-)
Tady už rovina mizí, to není jako okolo Pardubic a Hradce.
Když to jde, tak všude tunely!
Když by se posunula dálnice na sever, aby byl zářez mělčí, tak by hrozilo, že by vám nevyšly směrové oblouky (pak by tam mohlo být omezení kvůli směru), aby jste se vyhl Zámrsku/Nové vsi. A jinak je tam okolo Loučné spousta chráněných ploch, občas bažina a ochranné pásmo něčeho.
Sprint na dokončení D35 je skutečně sprintem, bravo Radku && ŘSD! Jen tak dále! Nepolevovat za žádnou cenu! Díky!
Jen co to pojede, prosím o přesun na středočeskou D3. Děkuji.
Předtím ještě D0, alespoň východní část a když bych chtěl moc, tak aspoň napojení D8 na D0.