Tunel Homole může stát vyjít o téměř třetinu levněji, nejnižší nabídku dala Eurovia

Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSDVizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD

Do tendru dorazilo pět nabídek, všechny pod odhadovanou cenou.

Sdružení firem Eurovia CS, TuCon a Eurovia SK je nejblíže vítězství v soutěži na stavbu nového dálničního tunelu Homole, který vyroste na budoucím úseku dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Vyplývá to ze včera otevřených nabídek, o kterých informoval na Twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Eurovia nabídla cenu 1,754 miliardy korun. V tendru bylo pět nabídek, sítem kvalifikace prošlo osm uchazečů. Všechny nabídky byly výrazně pod hodnotou 2,456 miliardy korun, což byla odhadovaná cena. Nabídka Eurovie je na 71,2 % předpokládané ceny. Jde o další pokles cen silničních staveb v soutěžích. Stavba se soutěží v režimu Design & Build, kdy si vítěz zajistí i projekt. Tunel byl kvůli technické náročnosti vyčleněn jako samostatná stavba z úseku Ostrov – Vysoké Mýto, stavět by se mohl začít příští rok.

ŘSD loni kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se taková metoda výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jedním zhotovitelem projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.

Tunel pod silnicí I/17

Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi.

Vystupující lem portálů tunelu bude proveden v bílém pohledovém betonu. Na západní straně vznikne také samostatný provozně-technický objekt jednoduchého kvádrového tvaru s bílou omítkou. Oplechování, ostatní ocelové části jako vrata, rámy otvorů a ventilační mřížky budou zhotoveny v šedém provedení. Součástí stavby jsou také plochy před portály pro případ nutnosti zásahu složek integrovaného záchranného systému se služebními sjezdy.

Již loni došlo k výběru zhotovitele přeložky plynovodu v blízkosti tunelu. Minulý týden vypsalo ŘSD soutěž na zhotovitele úseku Ostrov – Vysoké Mýto.

Tunel by měl být hotový v roce 2026. Celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto, dlouhý zhruba sedm kilometrů, chtějí silničáři uvést do provozu v roce 2026. Naváže na část dálnice D35 Časy – Ostrov, která byla otevřena loni v prosinci.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Trasa D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Pramen: ŘSD

Tagy D35 D35 Ostrov - Vysoké Mýto Eurovia CS Ředitelství silnic a dálnic ŘSD tunel Homole
69 komentářů