Tunel Ejpovice byl desítky minut uzavřen, čidla zaznamenala pohyb
Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Správa železniční dopravní cesty dnes dopoledne zhruba na 50 minut poprvé uzavřela vlakovému provozu obě trouby tunelu Ejpovice. Stalo se
Výpravčí bohužel (paradoxně z důvodu legislativy ČR vyplývající z ochrany osobních údajů) nemá možnost podívat se do archivu kamer, jestli je to planý poplach nebo skutečně se tam někdo pohybuje. Podle fotek i podle popisu by se mělo jednat o čidla, která AŽD navrhovala dát k přejezdům. Bohužel je tam velký podíl planých poplachů. Dokážete si představit, že by měla takovouto spolehlivost u přejezdů? Kolikrát by se stálo? Oproti tomu jeden tunel je nic.
A který paragraf mu to konkrétně zakazuje?
Výpravčímu to nezakazuje žádný paragraf, ale provozní řád kamerového systému (vydaný SŽDC) a systém samotný. Prostě se nedostane ani o minutu zpět. Do záznamů mohou nahlížet jen oprávněné osoby (mezi které nepatří výpravčí, dispečeři a jiní provozní zaměstnanci) a na vyžádání tyto záznamy poskytnou Policii ČR.
(P.S.: omlouvám se, v předchozím příspěvku mi vypadlo to, že se jedná o reakci SŽDC na legislativu ČR, pro provoz kamerových systémů existuje na SŽDC samostatná směrnice. Nemožnost podívat se do archivu nevychází přímo z legislativy ČR, nýbrž z dokumentů vycházejících z této směrnice a software kamerového systému)
No jo, jaký si to uděláš takový to máš. Správně nastavený provozní řád je samozřejmě chválihodný a v pořádku, ale myslím že legislativa skutečně nezakazuje aby i výpravčí byl nastaven jako ta oprávněná osoba v daném případě.
Tak to je samozřejmě nesmysl. Pokud se nemůže podívat na záznam zpětně, jedná se o technickou záležitost nikoli legislativní.
Jaké je oficiální stanovisko SŽDC k těmto „zastavením“ provozu? Stačilo by dát podnět k námětu na reportáž nějaké celoplošné TV. Také by mě zajímalo, jak je to s průsaky. Jsou to jen zprávy JPP nebo potenciálně závažnější ohrožení provozu?
a co za stanovisko byste chtel slyset? proste se to zavrleo, protoze tam nekdo vlezl … co na tom chcete delat za reportaz?
1. proč systém nerozpoznal objekt velikosti člověka a jak k tomu došlo
2. proč krátce po průšvihu systém dává falešné poplachy
3. kdo byl zodpovědný za funkčnost předávaného systému a jak byla tato před spuštěním provozu otestována
3. jsou vyskytnuvší se průsaky běžná záležitost nebo jde o něco mimořádného
Včera jsem tím tunelem projel na palubě IC 512 konstantních 120 km/h (dle stopek) a dle článku nutno říci, že jsem měl štěstí… Jinak bych asi další 2 přestupy nestíhal. Nicméně je otázkou, jak celý systém (ne)funguje. Lidi dělají naprosto šílené věci a proto by měla na to reagovat spíše legislativa, protože technická řešení jsou drahá a komplikovaná. Má včerejší jízda mohla předčasně skončit hned 2x předtím, než jsme vjeli do tunelu. Nejprve v oblouku mezi Řevnicemi a Zadní Třebání jsme málem srazili důchodce, který v kolejích venčil jezevčíka. Díky oblouku jsem to viděl pěkně, stihl uskočit na poslední chvíli… Číst vice »
Žádné poprvé, jen včera byl provoz zastaven dvakrát, a dnes po této zprávě ještě jednou. Takže za posledních 30 hodin byl provoz zastaven už čtyřikrát. Reklama na spolehlivost železnice v podání SŽDC.
Tunel je ve zkušebním provozu. Od toho na uvedené stavební zákon pamatuje. Když se provoz z důvodu bezpečnosti zastaví, je to špatně. Když se nezastaví a něco se stane, je to zase špatně. Hádám, že pro Arnošta je vlastně vždycky a všechno v podání SŽDC špatně 🙂 Prostě hezky česky kibicovat…
Je to jednoduché. Dodavatel (AŽD) dodal technologie. Ta byla pravděpodobně vypnutá, nikdo to nehlídal, nebylo to předané, zaškoleno. Nastal průser, tak někdo zapnul systém a ono to hlásí co nemá. Prostě klasika. Takže teď budeme ještě rok ladit.
Věřím, že i v tomto tunelu (kde jsem se podívat nebyl) platí to co v tunelech ostatních: je kam se přikrčit a kde přežít, když jede vlak. Jestliže si dráha nepřeje, aby tam lidi courali, až do té míry, že tam dala čidla (což se může jevit jako potřebné, ale hlavně je to jakýsi imperativ dnešní fízlácké doby), no tak ať to hlídá, dotyčné honí a popotahuje přes policajty, ale pro zastavení provozu skutečně nevidím důvod. Snad jen snížení rychlosti.
No, jestli vám přijde normální, aby se někdo promenádoval v čtyř kilometry dlouhém tunelu, kde se bude jezdit 160 za hodinu, tak fajn. Zkuste se projít v Praze třeba v tunelu metra.
Přečtěte si znovu co jsem napsal a pak na to reagujte. Nepodsouvejte mi něco, co jsem nenapsal. Pro zjednodušení vám udělám ze svého předchozího textu výtah: „člověk, který se vyskytl v železničním tunelu není ohrožen na životě do té míry, aby se musel zastavovat provoz“. A metro do toho už vůbec netahejte.
O tom zda je někdo nepovolaný, kdo vstupuje do prostor dráhy ohrožen na životě, nebo není, nerozhoduje klkl z diskuse pod článkem, ale odpovědná osoba provozovatele dráhy, dle příslušných předpisů.
Ano, přesně tak, Ty předpisy totiž sepisují čeští předposranci v nesmyslně přísné podobě (jako i jiné předpisy). V tom je ten problém. Možná, kdyby tu podobně dlouhý tunel byl někde postaven už před sto lety, neměli by potřebu to takhle komplikovat.
Komukněme třeba na Slováky mají 3 kilometrového tunel a lidí tam normálně lezou
Konkrétně v tomhle tunelu je tolik místa (požadavky nové normy), že není třeba se ani krčit.
Jen mentálně retardovaný se do tohodle tunelu dostane/vleze omylem a pak už jen ten bez pudu sebezáchovy v tunelu vkročí před vlak.
Platí, co jsem už veřejně řekl několikrát – pokud bude za 5 let existovat ŽESNAD.CZ, začneme usilovat o přeměny cyklostezky zpět na železniční trať včetně obnovy kolejiště v Chrástu. Z hlediska nákladní dopravy je zrušení původní tratě zásadní omyl. Stejně jako je blbě většina dosavadních SP, ne-li komplet všechny.
Tak můj názor je ten, že kluci tentokrát zvýšili o hodně citlivost detekce na základě předchozího případu (nevyhodnocený objekt velikosti člověku) – aby nedošlo ke stejnému průs…ru podruhé. Tohle je logický důsledek. Nastavování velikosti objektu a „množství“ změn v obraze, na základě kterých se poplach detekuje, vyžaduje dlouhé hraní a ne vždy přináší 100 % výsledky.
Bejvavalo. Dneska maj kamery inteligentni detekci pohybu, ktera bez problemu rozpozna, zda se jedna o cloveka nebo o predmet/sum/stin/cokoliv necloveciho. Funguje to na 99,99%, jediny, co to nema rado je snezeni, coz v tunelu nehrozi. A to se bavim o kamere se spickovou citlivosti za 20k. Pokud na to nasadim drahe SW analyzy, je to za vic a jako doplnek ke kamere jeste zvysuje presnost.
Staci dat do vyhledavace Intelligent motion detection.
Zrovna tady by ta investice mela smysl.
A jestli to zrovna tím sněhem ve spojeni s vetrem na začátcích tunelu nebylo….
Jestli jste nekdy jel tunelem pro automobilovou dopravu, tak vite, kde je 1. kamera, to Vam snezeni opravdu neovlivni :))
Na 99% tam kamery s touto funkci nemaji 🙂
Že ne? 🙂 Nebo, že by to přece jen bylo tím sněhem?
https://zdopravy.cz/azd-upravilo-cidla-v-tunelu-ejpovice-falesne-poplachy-maji-skoncit-21644/
Hasiči tam nemají motorku, skutra nebo čtyřkolku? Oni to fakty procházeli pěšky? Jestli nešli tubusama vedle sebe a nekontrolovali propojení, tak je to o ničem. 50min se mně zdá moc
Nemá někdo informace, jak to přesně funguje ? Vím, že letiště je úplně jiný prostor, ale tam mají jak čidla, tak CCTV (kamerový systém) s detekcí pohybu i směru. Jakmile jde osoba v koridoru určeném pouze pro nástup do protisměru, spustí se automaticky alarm a osoba se „podbarví“ třeba červenou barvou.
Myslím že v dnešní době, kdy kamery čtou SPZ a umí ostrý obraz na km daleko, není problém vše sledovat a hlídat. Navíc v takovém tunelu určitě kamery jsou / nejsou ?
Ano, detekce narušení a ihned zobrazení příslušné kamery z místa pro obsluhu, která vyhodnotí, zda je poplach skutečný, nebo ne. Předpokládám, že něco takového tam funguje, nebo má fungovat.
Jsou to čučkaři 😀
Boha jeho, proč v takovém případě nedojde k rozsvícení osvětlení a na vjezdu se nerozsvítí PN?
Proč PN? Snad stůj, ne?
K systému detekce přítomnosti osob je přistupováno podobně jako k NBÜ, tedy překlenutí nouzové brzdy. Legislativně vymezeno, ale v praxi nefunkční. Typicky český přístup.
Z extrému do extrému. Předtím jim tam proklouzl člověk a nic, a teď se můžou snahou přetrhnout a panikaří kvůli myši – nebo bůhví kvůli čemu.
Zaúčinkovaly detektory pohybu, takže pravděpodobně kvůli tomu. Co bylo příčinou tu teď nevyřešíme.
Nechápu, proč rovnou zastavují provoz. Stačilo by výrazně snížit rychlost vlaku.
Doufejme jen, že se systémy povede vyladit tak, aby k podobným problémům docházelo co nejméně.
Čidla pohybu patrně zaznamenala vlak v pohybu. Pak vcelku logicky přišel alarm.
Je to přesně případ zranitelnosti tunelové trasy, který jsem uváděl v souvislosti s likvidací původní tratě. Přitom by stačilo přehodit výhybku a mohlo se jezdit nerušeně dál…
Zastánci rušení stávající trati mně kamenovali, co by to bylo za zbytečné náklady navíc, úprava zabezpečovacího zařízení atd. To je sice pravda, ale když pak stovky lidí se nedostanou včas do práce, do školy, na schůzku, náklad stojí, tak jsou to možná ještě větší ztráty.
Je to ve zkušebním provozu, jde jen o to systém vyladit tak, aby spolehlivě fungoval. Kvůli tomu opravdu nikdo další kolej udržovat nebude. To je takový šotosen.
4 koleje na páteřních tratí v Rakousku nebo Německu je také šotosen?
A v jaké délce to v tom Německu mají, taky takové cancourky „co kdyby náhodou“? Kde to má smysl, nechť je třeba kolejí pět. Ale jaký smysl to má zde? Planý poplach neodladělé techniky ve zkušebním provozu opravdu není důvod.
Původní trať by se kromě mimořádných událostí pochopitelně využívala v pravidelném provozu pro vlaky Plzeň-Radnice, namísto hloupé cestě úvratí přes Ejpovice a blokování kapacity na koridorové trati.
Ondro, pokud by jste chtěl jezdit z Plzně do Radnic stávající stopou, potom by jste musel v Chrástu vybudovat kolejovou spojku, nebo také jezdit úvratí, stejně jako v Ejpovicích.
Viděl bych velký rozdíl v dopravě mezi českou západní dráhou (BWB) a rakouskou Westbahn. 🙂
Ale pro zachování jrdné koleje přes Chrást jsem byl a budu. Jen nevím, jak ji znova zapojit, jestli by se nedala násilně protlačit na seřazovací nádraží, když by měla být primárně pro nákladní vlaky?
Na to mam stejny nazor…
Nebál bych se tam vést ani ostatní místní vlaky (Os), protože jednak mají obsloužit území (Bukovec), jednak budou možná v tunelu překážet budoucím expresům (a může přijít snaha je zrušit).
Souhlas,alespoň jedna kolej měla zůstat.Ovšem s tím ranžírem(jestli myslíte na Bílý Hoře) nevím, nevím,má se snad stěhovat někam ke Koterovu.
Bila Hora je mimo tuto trat, na trati je byvaly Bukovec.
Ano, myslím tím ten u Bílé Hory.
O tom, že se má stěhovat nevím, ale beru na vědomí.
Nedala, leda by se před Doubravkou postavilo přemostění.
Minimálně během zkušebního provozu tam s výhybkou měla zůstat, a byl by pokoj. Kromě toho, vést v osídleném území vysokorychlostním tunelem místní dopravu může napadnout také jen diletanta. 🙂
no tak určitě. a předtím hodinu čekat než se najde někdo kompetentní kdo potvrdí že se přehodit může….
Zde nemůže být umístěna výhybka do druhé traťové koleje, ale je již zvažováno zachování jedné koleje z Plzně do Chrástu s tím, že bude zaústěna do uzlu Plzeň v prostoru stávajícího ranžíru novou stopou.
Zda-li se to uskuteční uvidíme.
Myslím, že to bude technika k ničemu. Signalizuje, když v tunelu nic neni, a naopak.
Počkal bych na závěry šetření. Mmch tunel je stále ve zkušebním provozu, takže se to asi neustále dolaďuje.
A mezitím cestující vesele čekají. A čekají. A čekají. To se to taky mohlo vyzkoušet při existenci původní trasy. Nebo je takový zájem ty lidi od použití vlaků odradit?
Uvedu Vám podstatnější problém mezi Plzní a Prahou. Trať 171…
Šetřit se musí, ať to stojí, co chce..
Pořádná a spolehlivá optická detekce pohybu (včetně identifikace, zda jde o člověka nebo myš) je řádově dražší a běžní dodavaté čidel to neumí. Je zapotřebí zapojit tzb. umělou inteligenci, a tu zvládá jen málo výrobců, kteří navíc nemají čas na požadovanou certifikaci.
Poprvé nikoli, zastavení bylo už včera.
Tak to vypadá, že když tam 29.12. vlezla ta chudák holka, tak ta detekce pohybu byla vypnutá. Po tomto průšvihu to někdo zapnul a teď se zjistilo, že to nefunguje dobře nebo to není nastavené – prostě taková klasika.
Jak chudák? Nominace na cenu Darwina. 🙁
Tam prosně neměla nic dělat.
Asi tak. Když vidím motorkáře, který to valí 130 v obci nebo nějakého magora v autě, co to valí kilo přes obec, nepřeji mu nic špatného, pouze smrt. Takový lidi nemají ve společnosti co dělat, protože jsou pro společnost nebezpečím.
Tak i duševní nemoc je nemoc a to daleko horší než fyzická. Kdyby před vlak skočila někde v poli, tak to tady nikdo tak neřeší. Celkově tu hysterii kolem tunelu nechápu. Rozhodně to není u nás jediný tunel. Největší nevýhoda tohoto tunelu je blízkost velkého města, takže takové případy se tu prostě budou stávat a je úplně jedno jestli osoba skočí v tunelu nebo na zastávce v Doubravce či někde jinde.
Nemelo by se to stavat, vstup kdekoliv do kolejiste mimo prechod/prejezd je zakazano,… Sami riskuji a zbytecne pak resime, jak tomu zabranit ryznymi opatrenimi…
Ale počet lidí usmrcených vlakem mimo přejezdy a mimo nástupiště (tedy v místech, kde nemají co dělat) je násobně větší než počet úmrtí na železničních přejezdech (více než sto za rok!). Nehody na přejezdech se pravidelně medializují (což je dobře, snad se aspoň část lidí poučí a dá si pozor), ale přijde mi, že o těch mrtvých na širé trati se tak nějak cudně mlčí. Taky je těžké odlišit, kolik z nich si jen neopatrně zkracovalo cestu a kolik z nich tam skončilo svůj život dobrovolně.
ne, ta holka věděla svoje, že když půjde tunelem, tak vlak ji nepřejede, neboť tam jsou čidla, prostě chtěla se léčit a nevěděla jak začít, měla to dobře promyšlený i časově, ale někdo udělal chybu jak ona.
Vypnutá nebyla. Zablikala a zhasla.
Dobrý den. Máme to chápat tak, že nyní se bude preventivně uzavírat pokaždé, co tunelem proběhne myš? Zřejmě jsou čidla nastavena špatně.
Docela chapu, ze se to musi doladit…
Ale nechápu, že za ostrého provozu. Myslíte, že ti lidé jezdí vlakem pro zábavu? Přitom je zranitelnost těchto technologií již mnoho let známa…