Tunel Dejvice – Veleslavín je v procesu EIA. Stavět se bude pět let

Přejezd Hradčanská a motorový vůz 854. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřejezd Hradčanská a motorový vůz 854. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlaky s cestujícími by měly začít jezdit čtyřkilometrovým tunelem pod Prahou 6 v roce 2030.

Správa železnic učinila důležitý krok v přípravě nejsložitější části nového spojení na pražské letiště. K posouzení vlivu na okolí (EIA) poslala po letech příprav na ministerstvo životního prostředí úsek Dejvice (mimo) – Veleslavín (mimo), který bude tvořit přes čtyři kilometry dlouhý tunel.

Podle dokumentace půjde o soubor tří propojených tunelů. U obou portálů budou hloubené dvoukolejné tunely propojené dvěma jednokolejnými raženými troubami. Stavět se má od října 2024 do listopadu 2029. „Do března 2030 bude probíhat zkušební provoz a úklid, opravy a dopracování nedodělků,“ stojí v dokumentaci.

Celý úsek od Výstaviště do Veleslavína už před 13 lety procesem EIA prošel, kladné stanovisko bylo několikrát prodlouženo. Trať původně měla vést po povrchu a být už dávno hotová. Především na Praze 6 se ale proti ní vzedmula vlna odporu a i po zapuštění tratě pod zem se „bojovalo“ o každý metr na sever či na jih. Původní stanovisko EIA tak lze využít pouze pro úsek Výstaviště – Dejvice, kde nedošlo k zásadním změnám, pro vybranou tunelovou variantu se musí proces uskutečnit nanovo.

Nakonec se našla shoda na tunelové variantě Jih (v plánku modře), která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami. Jde o nejhlubší trasu. Místy trať povede až 83 metrů pod povrchem, téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod zemí.

Čtyři varianty trati na letiště v Praze 6. Pramen: Správa železnic

Čtyři varianty trati na letiště v Praze 6. Pramen: Správa železnic

„Je možné konstatovat, že seismické účinky průjezdů vlaků nemohou při hloubkách tunelu od několika prvních desítek metrů nikterak poškodit stavební objekty nacházející se nad tunelem a ani ovlivnit technologická zařízení a historické stavby,“ píše se v dokumentaci EIA. V úseku Praha-Výstaviště – Praha-Dejvice je vedení trati přes Stromovku uvažováno jako povrchové.

Vizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnic

Vizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnic

Stanice Dejvice bude nově pod zemí. Správa železnic přitom už dříve připustila, že v případě komplikací a zpoždění stavby tunelu by vlaky z letiště mohly dočasně jezdit do Veleslavína po novém a z Veleslavína dále do centra po staré jednokolejce, přičemž část z nich by z kapacitních důvodů musela končit na Veleslavíně. Tunelový úsek má být posledním, který se dokončí. Předpokládané náklady na výstavbu pro kompletní úsek Výstaviště – Veleslavín činí přibližně 13 miliard korun.

Ve stopě stávající tratě z Dejvic k Veleslavínu by měl vzniknout zelený koridor pro pěší a cyklisty, který propojí Stromovku se Šáreckým údolím.

Tagy Dejvice-Veleslavín EIA Správa železnic trať na letiště
86 komentářů