TSK vybrala projektanty šestimiliardové opravy Strahovského tunelu. Zaplatí jim 487 milionů
Modernizace tunelu navrženého v 80. letech má trvat do roku 2033. Skrývá rozsáhlý labyrint civilní ochrany.
Tunel pod pražským Strahovem byl sice otevřen teprve v roce 1997, už nyní však podle pražské Technické správy komunikací (TSK) potřebuje kompletní modernizaci. Její celková cena se bude pohybovat kolem astronomických šesti miliard korun.
Nyní TSK vybrala projektanty, kteří se postarají o návrh veškerých prací a přípravu dokumentace pro opravy tunelu. Ty mají postupně trvat následujících 10 let.
Projektantem bude společně trojice firem Satra, Metroprojekt Praha a Sudop Praha. Za svou práci dostanou podle zveřejněné smlouvy 487 milionů korun.
Bude spočívat ve vyhotovení konceptu technického řešení modernizace tunelu, ale například i v přípravě evakuační studie se scénáři rizikových událostí hrozících během stavby.
Zároveň připraví návrh a simulaci objízdných tras pro automobilovou dopravu. Tunel je totiž součástí Městského okruhu a jeho opravy za částečného provozu citelně zasáhnou do pražské dopravy.
Jakékoliv práce vyžadující omezení dopravy tak nastanou až po dokončení oprav Barrandovského mostu, aby nehrozil kolaps dopravy na okruhu.
Projektanti musí dle smlouvy vyhotovit návrh plánu organizace výstavby s ohledem na dopravu. Dodají například také studii a simulaci úniku osob tunelovou propojkou, návrh únikových tras a únikový plán.
Kromě přípravy dokumentace pro stavební povolení se postarají i o podklady pro výběr zhotovitele, který bude mít obří stavební zakázku na starosti.
Čtyři etapy
Během modernizace se opravy dočkají technologie, odvodňovací šachty i vozovka. Zlepšit by se měly bezpečnostní systémy, které za sousedním tunelovým komplexem Blanka výrazně zaostávají. Rekonstruovat se bude také rozsáhlý systém krytů civilní ochrany, který je do tunelu integrován.
Práce budou rozděleny do čtyř různých etap. V té první, která by měla probíhat už letos, se provedou průzkumné, ověřovací a diagnostické práce na stavební a technologické části tunelu. Provoz by to nemělo ovlivnit.
Strahovský tunel spolyká šest miliard. Opraví se i labyrint krytů a tajemné propojení s metrem
Ve druhé etapě od června 2026 do října 2028 je v plánu prodloužit stávající odvodňovací šachty vedoucí z portálu Smíchov středem tunelu v délce asi 700 metrů. Poté bude následovat prodloužení šachty v celé délce tunelu a současně je v plánu vyrazit čtyři nové rozvodny, začít s výstavbou dvou trafostanic a vybudovat požární nádrž. I v této etapě by mělo být omezení provozu podle magistrátu minimální, využity budou mimo jiné pravidelné noční uzávěry.
Třetí etapa se bude týkat vystrojování a zprovozňování nových technologií, a to až do poloviny roku 2031. Poslední etapa bude zaměřena na výměnu povrchů vozovky a jejího odvodnění, instalaci bezpečnostních zařízení a celkovou modernizaci tunelu. Město očekává, že po modernizaci bude tunel sloužit minimálně dalších 20 let bez nutnosti větší rekonstrukce.
Tunel se začal stavět už v 80. letech minulého století. Je součástí Městského okruhu a umožňuje přímé spojení Smíchova a Břevnova.
Rozložení financování modernizace:
2024 – 125 000 000 Kč
2025 – 150 000 000 Kč
2026 – 160 000 000 Kč
2027 – 450 000 000 Kč
2028 – 1 000 000 000 Kč
2029 – 1 325 000 000 Kč
2030 – 1 325 000 000 Kč
2031 – 1 350 000 000 Kč
2032 – 70 000 000 Kč
2033 – 45 000 000 Kč