Trolejbusové jumbo už je v Praze. Testování 24metrového vozu začne z Palmovky
První kus Škoda Solaris 24m v Praze. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Je to opravdová bestie, nejdelší v Česku, pochvaluje si ředitel dopravního podniku.
Tak jsem se byl konečně podívat a nebude to s tím místem na zavazadla tak tragické. Ve všech článcích jsou vyhrazena taková zákoutí, kam jde pár kufrů nacpat, a ve středním článku je něco jako police se zvýšeným okrajem.
Ideální to není, protože kolečkové kufry budou hodně jezdit, a třeba úplně vzadu šlo zrušit dvě sedačky a udělat tam lepší místo na stání, ale uznávám, že z prvních fotek jsem to čekal horší.
Na 90 procent tam určitě nainstalují opět starý informační panel (ten co neukazuje přestupy)…
Bravo,moudré hlavy,nakoupily mega busy,trolejbusy,a zastávky jsou stále 18-20m,takže ta prdel bude čumět do jízdního pruhu,no bezpečnost nic moc,přátelé…A taky jsem zvědav,až udeří třeskuté mrazy,nebo nedej bože napadne 5cm sněhu a více,jak budete jezdit do kopce,z Libně na Prosek,a jinde kde jsou kopce,nebo jiné problémové místa,jako kruhace,křižovatky,a podobně,ale určitě to máte zmakly,stejně jako ty malý zastávky….
Co to je za nesmysl? Trolejbusy jezdily z Libně na Prosek nebo ze Smíchova na Strahov už před sedmdesáti lety a to tehdy byly mnohem tvrdší zimy a ty vozy nebyly tak výkonné. A vůbec, proč by měl být problém zrovna teď s trolejbusy, když autobusy v těch místech normálně jezdí? A jak známo, elektromotor je mnohem účinnější než spalovací, což se nejvíc pozná právě v kopcích!
Na trase 119 jsou zastávky upravené, na trase 140 to je jedno, protože tam cestující odbavovat nebude.
Kopce, kruháče ani křižovatky nejsou žádný problém.
Bravo, moudré hlavy komentují 🙂
v Praze 5cm sněhu – to někdo posledních 10 let zažil ?
„Stane se nejdelším vozidlem MHD v Česku“ – takto to není pravda. Článkové tramvaje jsou běžně delší, tedy doplňte si tam třeba slovo „nekolejové“… vozidlo.
Jojo, v Brně poslední cirka rok běžně (s cestujícími, několik souprav) jezdí 2x Evo2 (aka Drak) s délkou soupravy 43 metrů…
To se řidič pěkně naběhá, když mu vypadnou „klikadla“ a bude je muset vrátit do drátů. Ale snad to nebude často. Připadá mi, že tam bude málo místa, až se tam nacpou turisti s kufry.
Třeba už to má automatiku.
Na místech, kde se bude pravidelně natrolejovat, to automaticky funguje (stříška na troleji)
Pokud mu to vypadne někde mimo, zastávka se stříškou daleko a nabití baterky malé, tak by to měl řidič nahodit ručně. Snad se to nebude stávat často, přecijenom ani ve městech kde jezdí trolejbusy bez baterek to nebývá takový kolaps.
Tam to kolaps nebývá právě kvůli tomu, že ty klacky nasazují/sesazují často jen za začátku/konci směny.
Možnost vypadnutí fajfek neočekávaně (na širé trati) je plusmínus stejná v každém městě, zde to jenom bude mít šofér i několik kroků dál. ALE, díky baterkám, to nemusí řešit hned, může si popoet do „lepšího“ místa kde tolik nezavazí (a kde ho nezajedou), ideálně do zastávky… a tam možná bude mít i ty značky na asfaltu a „stříšky“ takže možná bude fungovat automatické natrolejování.
Je to OPRAVDU velký vůz, pokud se dnes tragicky mačkají v 18m kloubovém buse tak v 24m dvoukloubovém trolejbude se budou mačkat jen „trochu“… neboli neoddiskutovatelný pokrok.
Na Palme budou kratke odstavy, bude muset stat pres dve mista a rucne natykadlovavat?
Jak tohle projede ty kruháky před letištěm?
Je to kloubový autobus. 😀 Tedy celkem bez potíží.
Nějakt takhle https://youtu.be/yspsFpcIHgU?si=i–7yLNkzZYPfqjx&t=30s
Normálně, zatočí, předek dojede zadek, koukne, jestli nemá vzadu rozbitý blinkr… 🙂
Asi takhle (není to sice kruhák – ale ukázka je to pěkná 🤣)
https://www.youtube.com/watch?v=-Zgts_XPJj0
2 klouby, 2 otáčecí napravy, 2 motory…
Jak to k čertu funguje? Ze se nestane aby se z toho stal had?
V dnešnej dobe naozaj nie je problém mať to všetko synchronizované počítačom
Proboha, jen to ne, stačí jednoduchá mechanická vazba od natočení kloubu. Počítače ať řeší věci co jsou složité (antikolizní systémy a tak).
Rejd v autě taky neřídíte počítečem z dost zřejmých důvodů. 🙂
No, to byste se divil… těch pár „běžných“ civilních modelů aut co ají řiditelnou (též) zadní nápravu údajně používají „poměr“ mezi natočením přední nápravy a zadní nápravy závislý na okamžité rychlosti… nedovedu si představit jak by se tohle dělalo mechanicky. Tvrdili že při nízkých rychlostech (do řádově 20kmh) se zadní náprava natáčí opačně než zadní, a tedy vozidlo mě větší „rejd“ (menší poloměr otáčení), kdežto při vyšších rychlostech se údajně natáčí zadní náprava ve shodném směru (jen míň, jinak by to samozřejmě nezatáčelo) jako přední, a vůz částečně „krabuje“ – prý to takto funguje líp = má lepší stabilitu. Já… Číst vice »
Ono by se dalo i bez počítače, kamion taky může jet tahač + návěs + přívěs. A náprava přívěsu řizená tyčí.
Ale s elektronikou lepší
Uz i Ikarusy a SM kloubove meli nataceci napravy…
Magie? 🙂
A sakra, teď ještě spojit Smíchov s Podolím vlakem typu Malev a Barrandov se Stodůlkami lanovkou a máme v Praze skoro všechny druhy dopravních prostředků. Jenom kdo to bude opravovat, řídit, ale hlavně podobné nesmysly platit. Inu kdo, zadlužená Praha. Ale máme trolejbus, který jsme před desetiletími zrušili.
Vlak typu Malev je co? Pokouší se létat, mluví se v něm maďarsky a ruský vlastník ho přivede k bankrotu?
Asi myslel MagLev
Dokud nebudou vzducholodě, tak je to furt normálka…
Takže vlak se zase odloží, protože máme trolejbusy..to bude radosti až budou stát lidé v zácpě a smutně koukat jak jelit let odlétá..
Nic z toho se neděje.
Není to ideální, ale opravdu vážně tvrdíte že nasazení trolejbusu má přímý vliv na (další) zdržování budování vlakové přípojky na letiště? Jakože SŽ si řekne „dobrý, je to zatím vyřešené, nemusíme spěchat“?? To si myslím zaměňujete příčinu s následkem…
Myslím, že úplně tristní situace bude nastávat při výjezdu z Veleslavínské na Evropskou. Když bude stát na červené, tak to nebude nic moc. Je to podle mě zralé na úpravu konečné. Jinak trolejbus se mi líbí. Asi by se v Praze hodil i takový autobus.
Trojkloubovy autobus to zvladal…
Trojkloubový = čtyřčlánkový bus? Který to byl??
Skoda zacala opet dodavat trolejbusy s karoserii Solarisu? Ty jejich vlastni turecke krabice dodane do Ostravy jsou dost seredne.
Škoda s dodávkami trolejbusů v kastli Solarisu nikdy nepřestala.
Přesně tak, v rámci možností použila takovou kastli jako si přál objednatel… čili jmenovitě Iveco (Irisbus) nebo Solaris nebo nověji SOR…
Je to slusnej macek, to jo. Nevesel se mi skoro do fotky. Bal jsem se, ze tam budou podle driv dostupnych fotek uplne vykosteny prostory na stani. Ale vysledek neni tak spatny (hrozne to zachranuji siroke prostory v kloubech, ty solaris umi). Zvlastni vysledek ano, urcite, spoustu veci bych si tam pral resit i dost jinym zpusobem, ale jako nejaka tragedie mi to neprijde (podotykam, ze nazor je zalozen na celkem kratkych dojmech z prohlidky, na podrobne zkoumani nebylo dost casu). Spousta z tech veci ale bude podle mne dana nedostatecnym zadanim zakazky (ci odlisnou filosofii, nez treba mam ja,… Číst vice »
V každém normálním státě jezdí na letiště metro popř. vlak.
Píšete to dobře..V NORMÁLNÍM STÁTĚ.to se nás netýká.
Dánsko není normální stát ?
Zrovna na letiště v Kodani můžete dojet jak metrem, tak vlakem…
V Aténách prodloužili metro až na letiště, ale pak na tento úsek zvedli cenu jízdy tak, že se stejně dál jezdíme autobusem..
a lístek stojí jako jedno čepované pivo – pěšky je to ještě levnější
Naprostá hovadina
Vyhozené peníze… Místo všech těchto polovicatych řešení se mělo buď dostavit metro/vlak klidně ze Zlicina. Kdyby na to DP nedostalo dotace od EU jakože ekologie, tak by je to ani nenapadlo…
DPP hledala tříčlánkový autobus, ale nikdo ho nenabídl. Tak zainvestovala trochu navíc do troleji.
Hehe, hezky šukafonem S65 pokračovat ze Zličína až k terminálu? Pravda, možná by se našel ještě nějaký přípojný Ddax na zavazadla, cestující by si mohli odbavit kufry už na hlaváku 😀
Teď jde o to jestli by trať snesla něco jako jeden šukafon každých 10minut každým směrem… a zpojízdnit dostatečné množství šukafonů…
Anebo by u vlaku najednou jakože nevadilo že jede jednou za půl hodiny, kdežto trbus bude jezdit s frekvencí metra???
Stavebně i provozně drahé metro, jehož přepravní kapacita převyšuje potřeby letiště, by nebyly vyhozené peníze?
Já vím, že se to v Praze traduje, ale reálně by to nebylo horší než na konečné Nemocnice Motol. Dokonce si troufnu tvrdit, že i Depo Hostivař by mělo slabší čísla než letiště, byť samozřejmě tam byla výhoda v tom, že tam koleje už vedly. Linka 9 v Barceloně taky na letiště vozí vzduch, ale trasování pořád dává smysl, protože velkou část cestujících nabere po trase a to letiště je jen logickým zakončením. V Praze by to samé udělala Dědina a nová zástavba v Ruzyni, plus přestupní uzel ve stylu plánované Dlouhé míle. Teď už je to samozřejmě jedno, protože… Číst vice »
No že Motol je trochu „mrtvý konec“… to přece ještě není důvod přidat několik dalších kilometrů ještě mrtvějšího konce?
Vyhodna investice by byla vyrazne rozsireni letiste na dvojnasobnou nebo dokonce trojnasobnou kapacitu. Potom by kapacita metra byla vyuzita. Turismus je velmi prospesny pro ekonomiku. S okolnimi staty ale vyrazne zaostavame.
Výrazně určitě ne. A srovnávat ČR s několikanásobně většími zeměmi jako je třeba Německo nebo Polsko je naprostý nonsens.
velikost zemi je nepodstatna kdyz jsme v schengenu
Jakože přistanou v Praze a pak se busem přesunou do Varšavy například??
Rozšíření kapacity letiště neznamená automaticky naplnění této kapacity!
Přesně tak, souhlas
Metro na letiste je naprostý nesmysl
Tak není naprostý, stačilo by „jen“ být o pár desítek miliard bohatší a pak by se o tom možná dalo uvažovat…
V Lucernu, to jezdí běžně.
Mě by spíš zajímalo jestli se tento typ trolejbusu podívá i do jiného města v ČR, když už dneska víme, že Bratislavská se podívá do Žiliny.
Nejezdila náhodou v Plzni v rámci testování?
Ještě minulý týden jsem ho tam viděl. V Průmyslové zóně nedaleko Tesca.
V Žiline budú jazdiť bratislavské stroje kvôli schváleniu na napájanie 750 V. Pražské sú tiež dvojsystémové?
To už je dneska jen SW změna..
No, třeba v Brně na linky 25 a 26 by se to docela hodilo.
Jenže se nakoupilo dost 27Tr, takže asi jedině časem až jako obnova 31Tr.
Kdyby se ty 27Tr a 31Tr přesunuly na některé sólo linky místo 21Tr, jako třeba 30, 31, nebo 34, tak by se využili a ještě by se Brno těch starých trolejbusů zbavilo mnohem rychleji 😉
Tak ano, a myslíte si že jsou ty trbusy zadarmo? Jakože vždy by se užilo víc nových vozů, ať už 18m nebo 24m, ale kapsa není bezedná…
Možná, ale muselo by se to promyslet… zkontrolovat zastávky a tak… zatím to tu není tak „nahusto“ že by když jeden odjížděl, druhý už přijíždí, čili se stále dá kapacita navýšit zahuštěním spojů. Plus, dlouhý bus se na koncových úsecích nemůže „roztrhnout“ do dvou směrů, takže pro zachování rozumných intervalů v koncových úsecích je zahuštění intervalů lepší…
100procentní nízkopodlažnost nemá nic. Většina sedaček je na nějakém stupátku. Sednout si tam je pro starého člověka často nepřekonatelný problém, není se čeho chytit, je tam málo místa. Skoro si říkám, jestli není lepší mít část vozu možná výše, ale ve stejné rovině se sedačkami…
Nízko-podlažnost, jako podlaha. Většina sedaček nemůže být v úrovní podlahy protože kola, i tak by počet těch nízko bez podesty měl být v tomto případě dostatečný pro množství lidí s vážně sníženou mobilitou.
Ta nízká podlaha zároveň urychluje výstup a nástup. V čem by to bylo lepší mít část podlahy výše?, schody jsou buď tam nebo tam, kryty kol taky, vždy to je kompromis. To se (low entry) většinou používá u příměstských autobusů, kde je menší výměna lidí. To vozidlo na letiště dvakrát není.
No jo, ale pak by neměly být požadovány nízkopodlažní dopravní prostředky, ale bezbariérové (nebo málo-bariérové) dopravní prostředky. Protože k čemu jsou lidem s nějakým znevýhodněním nízké podlahy, když pak stejně musí buď stát nebo šplhat na vysokou sedačku.
Lepší jeden schůdek v interiéru, než při nástupu.
Pro mě osobně bylo po úrazu lepší vstávat z vysoké sedačky.
Já uznávám, že by se měl brát v potaz počet sedaček bez podesty, ale obvykle tam minimálně pár je, což by na těžké případy mělo stačit, pak je tam holt letiště pro vozíky a kočárky, někdy se sklopkama, což je také forma bariéry, ale jsou nízko. Je těžké to nakombinovat
To není jenom „pár“ to množství je řádově 25% kompletně bez stupínku. Druhá věc je jestli tam potřebné lidi někdo pustí…
Příliš často je to tak jak jsme si jako (školní) mládež říkali – seď dokud můžeš, až budeš starší taky tě nikdo nepustí…
Nevím, jestli špatně koukám, ale opravdu nemá takhle dlouhý trolejbus určený pro přepravu pasažérů na/z letiště police na zavazadla??
Chtěli jsme to komfortní, ale ne moc.
Proto ne vlak, ale trolejbus.
Proto ne police, ale na stojáka.
Ve špičce, až se tam nebude dát hýbat, nasadíme do té linky revizory, hned co vlezou cizáci po příletu do trolejbusu. Tak lidi zapomenou na to, že nemaj kam dát kufry.
Portéři už jsou pryč, tak jsme vymysleli tohle.
Nejdůležitějším parametrem komfortu je dostatečná kapacita… když budou nádrherné police ale délka 12m tak si sice odložíte zavazadla, ale jinak budou všichni stát…
On holt není určený pro letiště. Praha vážně počítá s tím, že většinu životnosti vozu bude v provozu vlak na letiště a tyto vozy budou na 136/150. Čas poví, jestli to bylo rozhodnutí modré, nebo naivní.
Tak ono na fotkách na jiných zpravodajských serverech je vidět něco jako prostor na kočárek, co je ale menší a na rozdíl od skutečných prostorů na kočárek vpředu to není označené. Nemůže to náhodou být místo pro budoucí montáž polic na kufry?
Anebo pro SOUČASNÉ odstavení kolečkových kufrů, které zvedat do vyšších pozic na policích taky není žádný med??
Tohle se fakt nepovedlo a je to nepochopitelné, když i Crosswaye na lince 100 police mají.
Tak jen doufám že bude zastavovat na Nádraží Veleslavín a pak až Terminál 1 a 2 a ne nesmyslně někde i po cestě!
Je fakt, že v době předchalupoidní zastavoval AE na Dejvické.
Měl by zastavovat minimálně tam kde přistoupí nějací další cestující směrem na letiště! To NENÍ výhradně Veleslavín.
Ověřovali jsme průjezd i programy na vlečné křivky a opravdu se díky natátečí poslední nápravě ten průjezd oblouky prakticky neliší od běžných kloubáků.
Takže šikanu do ulice Na Žertvách trolejbus v pohodě zvládne?
On by měl někdy v dohledné době jezdit po Libni?
Jaké je typové označení tohoto vozidla? Solaris Trollino 24 nebo Škoda xxTr?
Škoda 38Tr
Trochu se obávám, že k přesunu na 136 během plánované životnosti nedojde, ač bych si to přál, protože budou stále třeba na 119.
„Stane se nejdelším vozidlem MHD v Česku“
Podľa mňa to tak celkom nie je pravda. Možno vozidlom cestným na gumených pneumatikách.
Koneckonců to ani není žádný evropský unikát, když v Curychu jezdí tříčlánkové Hessy už léta.
Odkedy sa Zürich nachádza v Česku? 😀
No řidiči z toho mají hrůzu. Takže to věčně o něco opřou, ucpe to výjezd z otočky na Veleslavíně apod. Takže dneska 119 možná jezdí některá plná, ale funguje…
Žiji ve městě, kde tříčlánkové vozidla jezdí. Chovají se přesně jako dvoučlánkové, poslední článek řízeně kopíruje ten druhý. Stačí poupravit zastávky, což se v Praze děje.
Kde to možná nezvládají úplně výborně, je kruhový objezd s malým poloměrem, tam si musí nadjet. Nicméně tento problém mají i standardní klouby. Přijďte se svézt, uvidíte, že to bude v březnu bez problému.
Škoda toho malého transparentu vpředu. Bylo by fajn začít montovat něco většího, když jsou na to ty busy dělané, ještě lepší by pak byly vícebarevné. Ale to je asi jen zbožné přání…
Osobní názor mám, že vícebarevnost ne. Informace se utopí ve všudypřítomném barevném smogu mezi kterého je ve veřejném prostoru fakt hodně (reklamy, …).
Jednoduchá jedna kontrastní barva je za mě lepší volba.
Viz nedávno fotky z Bratislavy. Je vůbec v těch bratislavských omalovánkách (tedy vlastně barevných číslech linek) nějaký systém? Koukal jsem na to, ale nic jsem nenašel.
Farebné číslo by malo označovať nosné linky, aj keď metodika, na základe ktorej sú linky označované za nosné, nie je zverejnená.
Podstatné ale je, že ak už má linka pridelenú farbu, tak sa používa všade a je teda identifikátorom rovnocenným s číslom.
O čitateľnosti farebných čísel na displejoch sa dá diskutovať, ale biela farba na nových RGB LED paneloch v Bratislave mi príde lepšie čitateľná ako na tamojších starých svetlozelených
nechápu proč nemohli dát větší
Ale to znamená úsilí! Plácnout tam to, co je nestojí nic!
Videl jsem na vlastni oci, je to faaaakt hodne dlouhy 😊
Na začátku byl autobus. Pak ho začli prodlužovat a přidávat mu klouby. Pak ho ho přestavěli na elektřinu a postavili trolejové vedení. V dalším kroku postaví koleje a vymění gumové kola za kovové. No a dokonalosti pak dosáhneme tím, že ty koleje přesunou na trasu fyzicky kompletně oddělenou od pozemní dopravy.
Proč metro ?
Ano, na začástku skutečně byl autobus. London Steam Carriage.
Zbytek jsou výmysly, může tam přece jezdit jak vlak, tak i autobus, každý jiným směrem a za jiným účelem.
Trolejbus na kolejích už tu byl. A nedopadlo to moc dobře. https://www.youtube.com/watch?v=Kr4EZwZbxwQ
V Paříži jezdí některé metro na gumových kolech, můžete jeden krok vynechat.
Ano, tak to je, ale smiřme se s tím že nemáme na to mít „metro všude“… Takže kombinace několika různých prostředků je normální po celém světě.
Jak je na tom pripravena zastavka Divoka Sarka? Vejde se tam s tram soucasne na jednu zastavku? Bylo s tim pocitano? diky
Není to jedno? Tak prostě počká…
Ano, na Šárku se oběma směry vejdou dvě tram soupravy, takže kombinace „bestie“+tram může odstanicovat současně.
Jak budou situované natrolejovací stříšky, když přicházejí v úvahu dvě nebo možná i tři různé délky trolejbusů? Budou dvojmo?
Na 119 jen jeden typ. V Letňanech/Čakovicích jsou na 18m, pro krátké vozy (asi jen 509) je na zemi stříklý proužek, kde má být čelo.
Ovšem při tom zkoušení z Palmovky do Čakovic by se naopak předkem do zastávky nevešel.
Na Veleslavíně a Palmovce by se DPP měl hlavně zbavit fobie z rozjezdových výhybek. Současné řešení je úchylné.
Jak byste stavěl 3 výhybky za sebou na Palmovce, když tam jsou jen 3 signály?
Ale souhlasím že jinde by to smysl mělo.
zeby jiny typ trolejove vyhybky a ne nejlevnejsi reseni?
Proč jsou jen tři signály? Měl jsem za to, že na nové trati je už použito modernější řešení (než 25 let starý systém u tramvají), kde si můžete zavisílat datový paket s několika bajty informace, tedy vybrat konkrétní nabíjecí místo k zaparkování. Nebo by se vybíralo automaticky podle obsazenosti.
To přece není problém. Ve vozovnách je to standard. Pokud vím, firma Elektroline má systém VETRA, ESKO má několikakanálové ovládání. Praha prostě šetří na nesprávných místech.