Trolejbusová trať z Prahy do Kostelce končí procesem EIA. Kraj jej už nedotáhne.

Vizualizace trolejbusové trati Vinoř - Brandýs n.L. Pramen: KSÚS Stř.k/dokumentace EIAVizualizace trolejbusové trati Vinoř - Brandýs n.L. Pramen: KSÚS Stř.k/dokumentace EIA

Naopak kraj pokračuje v přípravě trolejbusové trati z Prahy do Brandýsa nad Labem.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Asi uplne nerozumim, jak muze trolejbusova trat ovlivnit rozmanitost drevin? Jakoze pri stavbe jednoho ze sloupu vykaci jediny strom daneho druhu siroko daleko? Zda se mi to ujete, ale asi je to teoreticky mozne, kdyz se neprijme protiopatreni.

Ondra L.

Obyvatele tech krasnych vesnic si oddechli, nasedli do svych aut, ktera v praze nekomu odstavili pod oknem a jdou do prace s dobrym pocitem, ze udelali neco dobreho pro zivotni prostredi pro sve deti…

Zdeněk Sýkora

Brandýs smysl má, je to jedna trasa a jezdí se často. Pokud není rozpracována jiná varianta dopravy tak zatím ok. Kraj má čárku a je to v odpovídající trase. Kostelec jsem ale nepochopil od začátku. Jsou jiné, důležitější směry. Tohle byl výstřel vedle a obce, ač použily velice nevhodnou protikampaň, která je více zesměšnila, než poukázala na problém, tak při následné diskuzi předložily logické argumenty a trolej by jim ve výsledku vadila nejméně.
Ač zastávám názor „trolejbus do každé rodiny“, tak na této trase do Kostelce jsem je moc nechápal.

Ondra L.

Ten brandys, to uz je spis na tramvaj nebo primestskou zeleznici. Tak aspon ten trolejbus snad budou mit.

Zdeněk Sýkora

Nojo, jenže to by trvalo. Tohle je relativně „hned“.

král j

Krátkozraké.

Lang

Ti vidláci budou jednou litovat.
„Mohli jsme mít čistou, ekologickou a lokálně bezemisní dopravu. Ale my jsme řekni ne!“ 😀

Jan

Dokud budou v ČR mít v liniových stavbách obce právo veta, moc se toho nepostaví…

V. K.

Strašení s tou podivnou vizualizací bylo zřejmě úspěšné. No gratuluji vesničanům k dalšímu příspěvku k věčnému českému zpátečnictví.

Lxxxx

Vždyť přece v době parciálních trolejbusů nemusí být dráty v celé trase a stažení-nahození sběračů v zastávce trvá jako výstup-nástup cestujících.

Pája

Tohle některé skupiny slyšet prostě nechtějí. Přitom k nasazování stačí „stříšky“ a zastavit špíglem u označníku. Stahování dělají někteří mazáci i za jízdy pokud nikdo nevystupuje na konkrétní zastávce. Naposledy dnes. Číslo vozu neprásknu 😉

Jan

Podle obnoveného provozu na pražské lince 58 jsem usoudil že už je to asi normální. Viděl jsem tam trolejbus u OC Čakovice sjíždět dvakrát a vždy stahoval za jízdy. V dolní částu u Palmovky končí vedení hned za prvním podjezdem mostu, tam to ani jinak nepůjde, je tam jen jeden pruh pro auta.

Klas

V Plzni se již za jízdy stahovat nesmí…

Ryk Mat

Proč mluvíte o práskání, když je to legální?

Zdeněk Sýkora

A když stejně jezdí jeden vůz… 😂

Indian

A kudy povedete napájecí kabel? Když ne vzduchem, tak ho budete muset skrz tu vesnici někde zakopat. S projednáváním podzemní kabelové trasy se dají očekávat mnohem větší problémy, než u vzdušného vedení, protože bude logicky nad komunikací. Podzemní kabelová trasa povede na mnoha soukromých pozemcích a střízlivý majitel pozemku si to tam zakopat nenechá, když nebude muset.

Zdeněk Sýkora

A důvod? Ty vesnice jsou tak dlouhé, že musí být kabel? Napájecí body stačí na koncích obce a přes obec trolej. Navíc mnohde přes obec ani trolej nebude a tak není třeba kabel. Nehledej problém, kde není. Ani současné trolejbusy nemají podél svých tras kabel v plné délce…

Indian

Buď povede skrz vesnici napájecí kabel, nebo budete stavět mezi každými dvěma vesnicemi napájecí stanici. Co vyjde levněji a co bude provozně spolehlivější? Já mám jasno, co vy?

Zdeněk Sýkora

Já taky, protože tento problém jsme řešili u tratě, která má 5km. Staví se 2 nové, malé měnírny. Tahat kabely z centrální by vyšlo asi 2x dráž + případná porucha by odstavila vše, takto je navíc nějaká možnost improvizace. 1. Pozemky poblíž silnice jsou stejně obecní /státní. Výjimečně tam sice může být soukromý, ale žádný takový „podezřelý“ jsem nenašel. Všechny potenciálně použitelné pro kabel byly veřejné. Jiné vzdušné vedení, než trolejové, není v zastavěném území možné nově zřídit. Kabel musí být. 2. Měnírna může být i v té obci. On to je celkem nenápadný domeček, který moc nezabírá a vejde… Číst vice »

Luboš Beneš

No parciální trolejbusy mají i své mínusy .- ne vždy se nahodí tykadla dobře, baterie je těžká (vozit jí není asi moc bio o její výrobě už vůbec nehovořím), navíc baterka má kratší životnost a prodražuje jak cenu vozu tak provoz.

Zdeněk Sýkora

Tak řidič vyleze a do minuty vyřešeno. Tohle není problém.
Zbytek souhlas. Od určitého intervalu, což třeba na 375 bude, je dlouhodobě výhodnější stavět trolej.

Daniel K.

Tady v Linci máme krásnou trolejbusovou trať do sousedního města Traun. Vede to po čtyřpruhové výpadovce a jezdí tam velkokapacitní a komfortní třićlánkové Van Hooly. Mimo špičky je to rychlý, pohodlný a spolehlivý dopravní prostředek. Ale třeba v pátek odpoledne je to katastrofa: Krásné, drahé trolejbusy stojí v nekonečných frontách, hlavně u těch velkých nákupních středisek. Protože se všichni myslí, že prostě tam musí autem …

Kubrt

Já taky do nákupního střediska jezdím autem, protože tam nejedu pro 5 rohlíků, ale pro větší nákup.

Klas

Já nevím, já s autem do obchodu potřebu tak jednou za půl roku…

Jarda

a co jim jako vadí? že ten „bus“ nebude čoudit, nebude nikde smard, nebude nikde kravál? To fakt nezvladnou, že nad silnicí povede „Drát“ a dole bude jezdit ekologický a tichý trolejbus?
Co tam hulej za matroš…

Martin

Přesně tak

Martin

komocke…

Pája

Co to?

Martin

Komicke… preklep… 😀

Y.K.

Ty vesničany co je iritují troleje a nevadí jim dunící autobusy bych fakt chtěl vidět. 😀 Docela by bylo zajímavé vidět na kolik to je většinový názor (referendum) či nakolik si to nějaká skupina vyřvala.

Martin

jim nevadi ani sloupy s jinym vecenim… 😀

Jarda

a taky že jim nevadí smrad z vyfuků 😀

ABC

z euro 6 zase už tak velký smrad není

Zdeněk Sýkora

Spalovací motor bude vždy spalovací… Pořád se technicky snadněji čistí zplodiny ve statickém zdroji, kde je prostor na technologii, než v „autě“…

Juraj

Vidláci × moderní doprava 1:0
Blahopřejeme do Kostelce

Martin

Kostelec asi problem uplne nebyl…

Zdeněk Sýkora

Na trase kde trolejbus nemá moc smysl, protože je více na autobus?

TnM

Vesnicím v okolí Prahy se musí závidět. Kraj a Praha jim vymýší a zaplatí projekty nadstandardní dopravní obsluhy. Snaží se přijít s co nejpohodlnějším řešením, jen aby vesničanům umožnili přesednout z aut, kterými otravují Pražanům vzduch, do VHD. A oni si můžou dovolit jim do toho ještě s rozmazleností házet vidle, asi to není dost nóbl 🙂

Martin.K

Už to tady zaznělo. Já myslím, že největší problém těch současných autobusových linek je jejich nespolehlivost. A to by prostě zatrolejbusování nevyřešilo, ani v nejmenším…

devnull

Přesně tak. Všichni hlupáci, co tu křičí o vidlácích by si to měli vyzkoušet. 375 jezdí i s půlhodinovým zpožděním a i když jsem tlačil partnerku, ať jezdí MHD, několikrát se jí cesta z necelé hodiny protáhla na hodinu a půl a to je prostě proti 35 minutám autem nesrovnatelné.

Já nejsem žádný vidlák, ale taky nesouhlasím s trolejbusy do Brandýsa protože se zcela nesmyslně vyhodí stovky miliónů na zafixování stávajícího nefunkčního stavu.

J.K.

Tvl, EIA na trolejbusovou trať, to fakt není normální…

Martas

Třeba ptáci mají obecně s dráty problém, viz mosty v Praze a labutě. Třeba i u elektrického vedení se časem zjistilo, že trojzubec je lepší, než klasické 3 dráty vedle sebe.

J.K.

Jasně , ale proč by to měla řešit EIA, vždyť to je strašný.

Mělo by to být třeba v obecných podmínkách, že v meziměstských úsecích se má používat takový a takový typ troleje / sloupů, blízko ptačích rezervací třeba ještě nějaké další opatření, co my víme. Ale pokud to jde v Německu bez stavebního povolení a u nás je třeba EIA, tak je asi něco hodně špatně.

(A asi v Německu by neprošlo aby se jim vedle trolejí hromadilo raněné ptactvo, tak nějak vymyšlené to asi mají.)

Jarda

však ptakum draty nevadí, jim to nic neuděla, taky letají na 25kV vedení a neumírají, spíš jde o to dobře to zabezpečit aby se neuzemili, nebo nespojili 2 draty. jinak z toho mají ptaci odpočívadla.

Martas

V rámci EIA se takové věci řeší. Nebudu rozporovat, že by mohl být dán standard na různé věci, které by třeba EIA splnili v rámci certifikace a pak už by se nedělala. Já nicméně stejně nejsem podporovatel těchto trolejbusových tratí pro pár obcí, protože oproti autobusu to přínese spíš problémy než nějaký pořádný užitek. Ten jeden tolejbus za 30 minut to ovzduší nespasí, když vedle pojede 200 aut. Zrychlení z toho taky neplyne, když se nestaví obchvaty obcí apod.

Jiří Kocurek

Jo? A teď si představte, že se dělá i na splaškovou kanalizaci, která „zavazí“ jen výšenou šachtou ve voleném terénu. Chudák zajíc nedovede překonat … něco jako pařez.

viridis

Ano, to je ten největší absurdistán. Nikdy by mne nanapadlo, že ekologické trolejbusy se budou řešit přes EIA!! (P.S.: Vím, že před výstavbou tratí je to nezbytná podmínka, ale stejně…)

Ondros

Právě dnes měly busy v ranní špičce na lince 375 zpoždění 20 minut na příjezdu do Letňan. Potvrzuji, jel jsem. Proč? Z důvodu pravidelné vysoké individuální dopravy a z toho pramenícího přetížení silnic zejména v oblasti Kbel, případně Vinoře a samotného průjezdu Brandýsem. Místo toho, aby se řešila rychlodrážní tram Praha Letňany – Brandýs, tak se za zcela nesmyslné peníze připravuje projekt, jehož přínos pro zlepšení dopravní obslužnosti Brandýska bude zanedbatelný. Už aby tahle noční můra se zcela nekompentním Boreckým byla u konce.

Ondros

A to už ani nezmiňuji to, že trolejbusy nepodporují ani dotčené obce na trase (Podolanka, Brandýs). Naproti tomu Přezletice třeba o tramvaj usilují a stejně tak v Brandýse má tramvaj podporu. Typicky arogantní vrchnostenské rozhodnutí bez znalosti místních poměrů.

ABC

tak já bych jako místní klidně podporoval třeba i metro. Když mi ho někdo postaví…

Ondros

Ano, to prý napadlo někoho v Jesenici u Prahy taky. Ale vážně, Vy si myslíte, že dopravně je snad kolejové spojení nesmyslné či zbytečné? Pokud se Vám zdá stavba tram vyhazování peněz, tak co teprve staba trolejí bez adekvátního zlepšení doprav pro uživatele. Nepostaví to někdo, ale vyšší územní celek – kraj. Od toho tady kraj je, aby zajišťoval regionální dopravu.

ABC

jo, ale ne podle toho jak si Přezletice písknou

Jan

Než by se tam postavila tramvaj nebo vlak tak může jezdit nejmíň deset let trolejbus, to je stejné jako na pražské letiště. Elektrifikovat stávající silnici je podstatně jednodušší i levnější. Pokud budeme čekat na ideální řešení, tak se u nás nic nehne. A zmenšení individuální dopravy lze taky dosáhnout dostatečnou kapacitou dopravy veřejné.

Ondros

Borecký se ovšem třeba zástupcům obce Přezletice vyjádřil tak, že již myšlenku tram nepodporuje a že stači trolejbus. Individuální dopravu omezíte zejména tím, že lidem zajistíte spolehlivou dopravu po vlastním tělese. To trolejbusy nazajistí.

ČD4ever

Praha a SČ kraj trolejbusy protlačují kvůli splnění zelených cílů. Jsou na to dotace a stavba je jednodušší, než u tramvají …

Ondros

Tomu rozumím, pak by ale dávalo smysl elektrifikovat ty trasy, kde kolejové řešení neni možné nebo nekonkurenceschopné nebo se nepředpokládá a přesto mají intenzivní provoz – např. linky ze Zličíná do okolních obcí, do Davle apod.

Daniel Jablonecký

Co všechno na toho Boreckého ještě svedete? Jinak Brandýsek je v kladenském okrese, to s touhle linkou nijak nesouvisí.

Ondros

Pojem Brandýsko je pojmenováni pro oblast Brandýsa n/L a okolí. Tento pojem používá i SČ kraj, když například vyhlašuje soutěže na soubory linek (Brandýsko, Líbeznicko, Neratatovicko atd.). Jinak prosím o info, kdo je tedy podle Vás odpovědný za dopravu v kraji, když ne náměstek pro dopravu?

MartinS.

A to jako obce na trase budou na výstavbu tramvaje přispívat? A nebo jen řeknou, my nechceme trolejbus, na který kraj finance má, my chceme tramvaj a kde se na ní vezmou peníze nás nezajímá.
A pozemky na výstavbu té rychlodrážní tramvaje budou zajišťovat obce? Nebo to taky nechají na kraji, ať si poradí?
To, jak dostat takovou tramvaj do středu těch obcí, aby si pak jejich obyvatelé nestěžovali, že tramvaj má zastávku za vesnicí a je to daleko, si vůbec neumím představit.

Ondros

Samozřejmě, že je to věc kraje – viz tramvaj do Zdib. Pro představu kidy vést tram odkazuji třeba na územní plán Přezletic. Středem obce nemá tram vést ani v Brandýse.

XXXD

No na jesnu stranu si také myslím, že pro obsluhu Brandýsa a obcí po cestě by bylo lepší kapacitnější a rychlejší řešení než trolejbusy, z druhé strany se jedná o výrazně technicky složitější, dražší a hůře projednatelné řešení. Pokud by se měla stavět tramvaj, tak by rozhodně měla v Brandýse obsloužit i Starou Boleslav a ne, že skončí někde na okraji a moc si nedovedu představit, že by to bylo moc projednatelné, vzhledem k tomu jaký odpor se zvedl jen proti drátům na trase do Kostelce.

Peeetr

Nové trolejbusové trasy do polí jsou ekonomicky absolutní nesmysl.

Jan

Ta trasa přece nevede do polí ale do vesnic a měst. Pole jsou jen mezi těmi sídly. Do polí se dřív vedly tramvaje a jak jsme dnes rádi za to, že se tam postavily.

ABC

to i metro na Zličín a Čerňák svého času

Jiří Kocurek

Dokonce i Karlův most, než se postavilo Nové město.

Daniel Jablonecký

Karlův most na Nové Město opravdu nevede. 😄

Lang

Máte to tvrzení čím podpořit?

Kubrt

Empiricky? Nebo je celý svět v bludu a nevšiml si, že vesnické trolejbusy jsou ekonomické terno?

Lang

Vy jste odtamtud? Pokud ano, tak se reakci nedivím.
Je jasné, že pokud do nějakého místa jezdí autobusy minimálně co 15 minut, je výhodné z nich udělat trolejbusovou linku. A je jedno, jestli je to vesnice nebo město.

David

Rád tu vždy připomenu „vizualizace“ na oficiálních stránkách obce Veleň: https://www.velen.cz/o-obci/nechceme-trolejbusy-do-vesnic-a-do-poli

Jiří Šrámek

Jo jo, sloupy metr v průměru po pěti metrech a na nich mezikontinentální kabel.

Jiří Kocurek

Aneb když někdo pravdu nemá a snaží se dokázat opak pomocí lží.

Pája

Jo to nebylo potrubí? 😃

Karel 1

Jaký vliv na životní prostředí to může mít. Jedině kladný.

Pouze na vlastní tratě

Smysl to dává pouze pokud to bude mít přidanou hodnotu oproti auto a autobusu tj. budou mít trolejbusy své pruhy na silnicích bez kolon a hlavně nebude tam jediná bariéra, přechod, semafor a kruhový objezd. Jinak jsou to rozkradené peníze..

Např. z Kačerova do Jesenice by to bylo super kdyby ale rozšířili Vídeňskou na čtyři pruhy a odstranili na celé trase semafory, kruháče a přechody. Ve špičce pruhy jen pro trolejbusy a mimo špičky i pro auta. V místech kruháčů stačí udělat lehké podjezdy nebo nadjezdy..

Martin

Do Jesenice se uz vyplati prodlouzit metro o ty dve stanice…

Roman Soudný

To ale nejdřív musíte “někoho” přesvědčit, že nemusí být zcela nutně v tunelu, ale může vést i po povrchu a na viaduktech (včetně stanic). Je to levnější, rychlejší a ve světě běžné.

Martin

presne tak…

Petr

Kolik ta legrace stála??

Geralt

Tohle není na autobus/trolejbus, tohle je na rychlodrážní tramvaj (prodloužení ze Zdib, traťová rychlost 80 km/h).

Zababa

To by se obcím nelíbilo si myslím, to je větší zásah než nějaký troleje

Kubrt

To by nebyla klasická tramvaj ve stopě stávající silnice, ale komplet novostavba, která by zástavbu obcí „štrejchla“ někde bokem, kde by vznikla zastávka. To by, oproti trolejbusu, přineslo i rychlejší a pohodlnější cestování a u obcí by to snad bylo průchodné, ale zase je to finančně úplně mimo realitu.

Filip Jirsák

A pak by si zase půlka lidí stěžovala, že tramvaj staví někde za obcí, zatímco autobus staví přímo na náměstí a auto jim jede přímo z ústřední místnosti domu.

watslaw

Novostavby tratí, které zástavbu štrejchnou někde bokem, když zároveň rušíme lokálky mj. kvůli tomu, že jsou málo využívané mj. kvůli zastávkám mimo zástavbu.

Kubrt

Vidím rozdíly: zastávky na nové TT by byly na okraji zástavby (pokud by to někde bylo příhodné,a průchodné, klidně na návsi), ne v polích mezi vesnicemi. TT by vedla v histě osídlené krajině, ve směru intenzivní dojížďky, s vazbou na metro.

Martin

to se neda srovnavat…

Jiří Kocurek

On je rozdíl mezi Lužcem, Mělníkem a žst. Vraňany vs. Kostelec n.L. a Prahou.

Tu tramvaj někdo navrhuje mezi Kostelcem a Ovčáry … ? Což by byl ekvivalent vedení trati z Lužce tam, kam většina lidí nesměřuje.

Martin

navic vam tam po to ad zustanou draty… co jim tak vadi…
Tram. by mohla i klidne tou obci projet, ale rekonstrukce i stavba by pmezi;a dopravu…

Jan

Některé obce o to stojí, třeba až do Odoleny Vody o tramvaj zájem je. Ale kdo to zaplatí a kdy to bude hotové je druhá věc.

Jan

To by nejdřív do Zdib nějaká tramvaj musela vést a to ještě pár let nebude. Určitě všichni víme jak dlouho trvá postavit novou kolejovou dráhu místo elektrifikace stávající silnice.

Původní Aleš

Poslal bych jim tam na linky zpět Ikarusy 280, co tam jezdily před dávnými léty, ať si ten smrad užijí!
To je zpátečnictví jako před 100 lety, přeci si nenecháme zadrátovat silnici!

watslaw

Ač nemám rád termín dobroser, tak na váš způsob myšlení naprosto sedí.

Sch

Jistě, nechtějí tichý čistý trolejbus, budou mít hlučný smradlavý diesel. A krávy z toho přestanou dojit…

MHD

Nevím, jestli nasazování historických vozidel by bylo pomsta. Pro mě by to bylo lákadlo.

Pája

Možná pro Vás jo. Ale po nasazení Ikarusů na linku na sídlišti na kopci přestaly růst a kvést keře oddělující silnici od paneláků. Takový Maďar plazící se na trojku a někdy dvojku byl moc „fajn“. Po zatrolejování a nasazení 100% trolejbusů zase rostou a kvetou. Nesměle podotýkám, že v těch domech za keři bydlí lidé – a ano, i děti.

ABC

a na kterém sídlišti se přešlo z Maďarů rovnou na 100% trojebusů?

MHD

A že tady těch kopců ve vesnicích bude 🙂