regio-vlak

Tristní vysvědčení pro úzkokolejky. Tisíce vad a potřeba investic v desítkách milionů

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

"Pokud si nenalijeme čistého vína, budeme pít takové, po kterém nás bude, a to v lepším případě, bolet hlava."

Odebírat
Upozornit na
guest
157 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Matoušek

Nechci se zastávat provozovatelů těchto tratí, ale je to jen výkladní skříň naši země, a hlavněje zo čím dál hirší. Při objektivním posouzení by podobně musela dopadnout patrně většina naší železniční sítě včetně mnoha relativně hlavních tratí. A nejen ta. Obdobně by musela dopadnout i většina silnic, mostů a jistě i dalších staveb. Důvod? Český šlendrián, neschopné nefunkční řízení, prospěchářství, mizerné platy, neustálé výmluvy (na komunisty, na covid, na … však si dosaďte sami). Taková společnost dlouhodobě fungovat nemůže. Můžeme jen závidět nejbližším sousedům, u nichž to, možná zatím, funguje.
.

VRTjecesta

Cože to je?

Petr Struhař

Je vůbec zázrak, že to ještě (ne)jezdí. Ono 125 let od postavení, bez zásadnější modernizace se musí někdy projevit. Nasypat do toho státní miliony a postavit i propojení s Gmündem přes Litschau. Nejlepší možnost.

VRTjecesta

A ten panelák v Nové Bystřici prostě zbouráte? Za své? Proč? #potenciál?

Matěj Šedivý

Prodloužení do Litschau je samozřejmě utopie. Ale ten panelák je asi ten poslední problém. Ono když už investujete minimálně stovky milionů, tak nějakých pár mega za panelák v tom zahučí jak nic.

Karl vB.

Mohu vědět, na kolik mil. Kč šacujete cenu těch 20 bytů?

Matěj Šedivý

Já bych to šacoval kolem 60 milionů. To by se při novostavbě dráhy ztratilo jak nic.

Daniel Jablonecký

To je to nejmenší. Větší problém by bylo postavení celé té, navíc mezinárodní, trati.

Libor

Zrušit, je to fakt hodně km tratí, které nepotřebujeme. Jiná cesta není…

David

Mohli by z toho udělat cyklostezku a pak ještě v regionu rozhazovat z vrtulníku elektrokola a elektrocargokola a pořád by to bylo levnější…

Pavel Matoušek

A co vlastně k životu potřebujeme? Občas se nažrat, občas se vyspat. Vše ostatní je zbytečný luxus ne?

hroch.obojzivelny

Co potřebujete či nepotřebujete ke svému životu si máte rozhodnout a zaplatit sám.

M.M

Je to ubohost, ty tratě chátrají, takových trati je daleko víc, za několik let to bude stát daleko víc, poslat tam ČD, provozovatel dráhy SŽ a hotovo, opravit trat radši než nějaké cesty

Pražák

Jasně vláčky jsou nejdůležitější věc na světě. A mimochodem, ČD to chtěly zavřít už dávno.

Jirka

To není o vláčkách, ale je to i nějaká kultura… Železnice je budoucnost, dneska na to dojíždí třeba USA, v Polsku a Německu obnovují… Můžeme být chytřejší…

Robert Pražák

Opravdu se ve vámi jmenovaných zemích obnovují tratě s rychlostí 15 km/h?

Pavel Skládaný

Jste vedle, tady je 50 km/h, rychlostí celkem běžná lokální trať.

hroch.obojzivelny

Mohu vás ubezpečit, že železnice s traťovou rychlostí 50 km/h žádná budoucnost není.

Jirka z CB

Je zajímavé, že v Zubrnicích to šlo, jde.

Největší škoda, že to asi jen tak nevypadá, že se úzkou svezou ti dva nejmladší moji kluci.

Marky

Zubrnice – 6km tratě
JHMD – 79km tratí
Už v tom je „drobný“ rozdíl.

Jakub P

Přesně, ten rozsah je bohužel velkej problém. Což nijak nesnižuje zásluhy těch, kdo zachránili Zubrnice. Zachránit a muzeálně provozovat pár km tratí je úctyhodnej výkon, před kterým je na místě smeknout.

Ale nemá cenu zavírat oči před tím, že JHMD jsou o řád větší ořech.

Marky

Přesně tak, zavedení turistického provozu v Zubrnicích představovalo dvacet let úsilí a dřiny. A to jde o „blbých“ šest kilometrů.

Mikitrabi

Jak to tady čtu, tak bych tedy všechny důchodce včetně sebe nechal zhebnout někde v chudobinci, protože už nenesou zisk. Styďte se všichni, co nechápete, že jde o památku, kterou bychom měli zachovat pro příští generace
🚂👍

55p

Co kdyby se všichni důchodci, včetně vás, vypravili ve svém volnu a každý dle svých zdravotních možností udělal něco pro úzkokolejky? 😉

Jan

Důchodci mají obvykle odpracováno. Co takhle, kdyby tam naběhli nezaměstnaní?

Jan

Dôchodcovia môžu úzkokoľajkami hromadne jazdiť a vytvárať tržby… 😉

Jakub P

My nějaký máme? Zleva zprava slyším nářky, že nejsou lidi…

Jan Tichavský

Památka je jedna věc, financování památky věc druhá. Stejně musíte najít zdroje a schopné lidi, kteří nebudou jen čerpat dotace pro sebe a své známé, ale budou svůj čas i peníze věnovat záchraně té památky. Je trochu nevýhoda naší země, že má tak dlouhou historii, protože pak musíme udržovat památky za posledních 1000 let a to už se hůř stanovují priority co a za kolik se vyplatí a co nevyplatí. Viz třeba úschovna neprovozních historických vozidel v Chomutově.

Herold

Ale no tak…1000 let historie není v Evropě žádná výjimka, to mají v podstatě všechny státy. Co by měli říkat v takovém Řecku anebo Itálii?

Karl vB.

Na stránkách „Hlídač státu“ je větička:
„Firma Jindřichohradecké místní dráhy, dostala 97 dotací v celkové hodnotě 1 072 384 892 Kč. “
Na následujícím linku je to rozepsáno po letech, od roku 2000 do roku 2021.
https://www.hlidacstatu.cz/dotace/hledat?Q=ico%3a62509870&order=1
Podle mého názoru by ta JEDNA MILIARDA korun, pokud to velmi hrubě zprůměruju, tak tedy 50 mil. Kč ročně, po dobu 20 let, mělo být někde aspoň trošku vidět.

Jan Sova

To vypadá, že se to prostě prožralo…. Ale celkově rafička ukazuje k nevyhnutelnému konci….

Marian Kechlibar

Ekonomická realita umožňuje financovat jen určitou podmnožinu všech památek, které by si to zasloužily.

Stydět se za to sice nemusíte, ale očividně nechápete, že vzhledem k celkovému objemu prostředků na takové účely si to vždycky někdo odskáče. Zachráníte tuto trať, skončí jiná.

Theo

Pokud by existoval komplexní projekt, který by dokázal zkombinovat turistický provoz (což by ale znamenalo velké investice i mimo samotnou trať), a praktické využití pro denní provoz, mohla by mít podle mě úzkokolejka šanci.

Petr-666

fráze, fráze a nic než fráze – „praktické využití pro denní provoz“ se zcela míjí s trasováním i parametry té tratě

Pavel Skládaný

Přinejmenším Jindřichův Hradec, Nová Včelnice, Kamenice nad Lipou a Černošice se s ničím nemíjí

Petr-666

míjí a těžce – už od vynálezu autobusu

Pavel Skládaný

Reálné praktické využití pro denní provoz a základní dopravní obslužnost zde bylo mezi Jindřichovým Hradcem a Kamenicí nad Lipou.

Ojin

Zajímavý byl ranní vlak 7:20 ze Střížovic (jede v ⚒ do 27.VI. a od 1.IX., nejede 31.XII.), který jezdil nějaký ten rok zpátky, nejspíš pro školáky
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2002-2003/2002-2003_229.pdf

Jan Cermak

Cyklostezka je ekonomicky mnohem výhodnější. Naláká řádově více turistů. Tohle pomalé desetiletí trvající umírání žádný smysl nemá.

zvukař

Ekonomicky asi ano, ale cyklostezek máme všude jako naseto. A využití je u řady z nich velmi slabé. Jihočeské úzkokolejky jsou nenahraditelné a oživují ten nádherný kraj české Kanady. V době, kdy jezdily každé dvě hodiny, byly o prázdninách standardem dva plné vagónky a třetí plný jízdních kol. A o jedné či dvou jízdách parní mašinky, ani nemá cenu psát. Tam se lístky musely prodávat předem. Ovšem tohle platí pro bystřičskou větev o prázdninách. Na jaře a na podzim bylo cestujících minimum a nebylo výjimkou, že jel jen průvodčí. Na obrataňské větvi vše zkazil přechod na hašišbedny. Tam totiž býval… Číst vice »

Jakub

Jen ze zvědavosti kde že jsou na českomoravské vrchovině a dal směrem na cernovice kamenici a Bystřici ty vaše cyklostezky ? Ja v okolí vim akorát o cyklo spojení mezi táborem -zarybnicnou lhotou samozrejme v táboře kolem řeky až do plany nad Lužnicí jinak na vysočině moc cyklostezek neni a to je problem protoze cykloturistika je lukrativní a je fakt škoda ze většinu těhle turistů spolknou jižní Čechy moravské regiony a samozrejme hory v lete

Jakub P

Ony ani ty jižní Čechy nejsou vždycky ideál. Známí, kteří pravidelně jezdí k Nové Bystřici, poměrně často vyjíždí na kolech do Rakouska, protože tamní cyklostezky jsou podle nich pohodlnější a provoz na malých silnicích víc v klidu.

noerf

Z ekonomického hlediska je turistický provoz na trati do Bystřice jako vlakové spojení do Chorvatska. V určité době to mělo ekonomický význam, dostatek lidi, ale z pár měsíců provozu ročně nešlo dlouhodobě existovat a stav tratě to dorazil.

Daniel Jablonecký

A stejně jako u spojení do Chorvatska je na trati do Bystřice nějaký potenciál jenom v létě, z velké části přes prázdniny. Jinak tam dávají lišky dobrou noc.

matejsediv

Hmmm. Cyklostezka na tělese dráhy Kyjov Mutěnice stála 20 milionů. Při započtení délky tratě to vychází cca 1,4 milionu na kilometr. A to bylo v roce 2011, teď by to byly miliony alespoň 2. Úzkokolejky mají dobromady přes 70 km. Cena za přestavbu na cyklostezku pak vychází 140 milionů. Číslo to nebude přesné, ale řádově napoví.

Za 140 milionu by ty tratě byly v top stavu. I tenhle pohled je třeba zvážit

55p

Kolik že jsme zaplatili za tu neinovativní linku na toastový chleba? 100 mega?

Jan Tichavský

Když je vhodný dotační titul, tak se hned píšou projekty na míru.

hroch.obojzivelny

Vyhození 100 mega zde nelze obhájit vyhozením 100 mega jinde. Navíc je to whataboutismus.

Theo

Nízkonákladové aerolinky taky. Jsou ekonomicky mnohem výhodnější.

Mikitrabi

To je ale nesmysl !

Air Traveller

opravdu radove vice?

Pavel

Severní větev je bez šance. Jižní by možná šlo provozovat s historickými vozidly. Ale aby to bylo přínosné pro region, museli by za rok přepravit minimálně vyšší stovky cestujících a desítky kol. Jízdní doba max. 45 minut. Dýl to reálně nikoho nebude bavit. Tzn. do Nové Bystřice nejezdit nebo jen výjimečně.
Nejsem si jistý, jestli ten potenciál tam ale vůbec je.

Jan Sova

I ty obce by to musely chtít (mít na tom podíl), tlačit tam nějaké kulturní nebo sportovní akce atd…. Jinak to umře…

VRTjecesta

Asi nejsou šotoušci tak významná voličská základna, aby tu pekař a velkouzenář pustil chlup. Jó, bejt to něco pro důchodce, to by ty koleje byly z platiny… Ale ono se opravdu zdá, že voličský #potenciál je spíš v pediatrovi, zubaři, školce, škole a vyšších důchodech.

Ondra K.

Dlouhodobě se ukazuje, že mimo dopravní komunitu je JHMD tématem sotva okresního formátu. Ostatně, tohle téma nijak neproniklo ani do posledních krajských voleb.

Petr Struhař

HM, nebýt JHMD a úzkokolejek tak o tom kraji nikdo ani neví, ani nemluví. Zdar.

kristeena08

No takhle se o nich mluví…jako o blbcích, co si zařízli zlatonosnou slepici.

Karl vB.

Kolik zlatých vajec po sobě tahle pipina zanechala?
Zatím je veřejná informace, že – 360 mil. Kč při dotacích ve výši ca. 1 miliardy za 20 let.
Pokud máte jiné informace, tak sem s nimi.

matejsediv

Úzkokolejka v kraji generuje zisk nepřímo prostřednictvím turistického ruchu. Zeptejte se v libovolném penzionu, hospodě nebo kempu kolem dráhy, jak se jim daří poslední 2 roky.

Co se týče hospodářských výsledků společnosti JHMD, ztracené stovky milionů bych hledal zejména v Jablonci nad Nisou a na mnoha dalších místech po celé zemi, kam si je v podobě statisícových platů odnesl management JHMD.

Karl vB.

Já nebojuju s názorem, že úzkokolejka zvyšovala atraktivitu určitého koutu Jížních Čech, akorát mně baví zhrzené nářky a obecné výkřiky, co „by se mělo“ udělat, zpravidla bez ohledu na jakoukoliv základní finanční rozvahu. – To, co doposud presentoval pan Kysela, už od začátku připomínalo počtem účastníků záchranného spolku pohádku „tahal dědek řípu“ (v lepším případě). Navíc ah-hoc vzniklá firma nezaplatila co měla, nejvýznamnější člen spolku znechuceně odešel. To ukazuje na to, že ve spolku nevládly korektní vztahy. Pan „zachránce“ Kysela se jednak rekrutuje z prostředí bývalého vedení JHMD a jednak je to takový „Ferda mravenec — práce všeho druhu“. Na… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Jestli je ta dráha generátorem zisku pro nějaké subjekty, tak nechť se na ní tyto subjekty složí.

Petr-666

po těch zanechaných vejcích se musíte dívat jinde než ve firmě – ta sloužila jen jako penězovod pro onu miliardu

Kolemjdoucí

Myslím, že všechny vynaložené peníze (kraj, SFDI) byly pravidelně kontrolovány… Tady to opravdu nefungovalo jako firmička na dotace…

Petr-666

máte velmi naivní představy – jednalo se především o úhradu krajů za provoz a platby SFDI na údržbu trati – tam se nekontrolovalo nic, byly to úhrady v pevné částce za sjednané množství vlkm a km tratě.
Když došlo na dotaci u které se skutečně zkontrolovalo (Hašišbedny), tak to vedlo ke krachu firmy.

kristeena08

A že se kdysi jhmd dávaly za vzor podnikání, to už neplatí?

Petr-666

pokud jste si nevšimla, tak mezi tím „vzorem“ a úpadkem došlo ke změně vedení firmy i podstaty jejího fungování – takže o voze a o koze

Karl vB.

Tato firma dostala na dotacích za 20 let existence jednu miliardu korun a zanechala po sobě dluhy 360 miliónů korun a navíc i neprovozuschopnou železnici.
Na její opětovné zprovoznění by bylo údajně třeba asi dalších 100 miliónů korun.
Tak si na svůj sofistikovaný dotaz snad budete schopna odpovědět sama.
Pokud by se nezadařilo, tak dejte vědět!

Tom

U nás musí být všechno na x let. Subjekt má svého zájemce, tak mu to prodejte, ať tady tím nekonečným soudním a úředním hašteřením netrpí samotná trať a vše kolem ( která už i tak utrpěla víc než dost). Ať vše funguje a pak ať se všichni soudí klidně do konce světa. Pokud to takto půjde dál, nezbyde z tratí opravdu nic. Každým měsícem nečinnosti se náklady na provozuschopnost budou samozřejmě zvyšovat.

Petr-666

Asi jste nepochopil, že sice má zájemce, ale ten zájemce jaksi nemá peníze kterými by zaplatil.

Josef Kamiš

Trochu to zavání justamenten ze strany pana Hůrky, nebo přímo od Swietelsky. Neříkám, že neoprávněně…Kysela jim rozhodně měl uhradit peníze z letního provozu Bystřice – Hůrky, které pokud vím dodnes nezaplatil. Takže jejich reakce nyní zní, že jsou tratě provozně nezpůsobilé. Jak jinak si vysvětlit, že zmíněný úsek Bystřice – Hůrky, který byl zprovozněn a provozován je najednou úředně nezpůsobilý provozu? Ty vlaky by tam samozřejmě mohly jezdit dále bez problémů. Je to jenom o slovíčkách, dohadech, vnitřních bojích a úředních šimlech.

Karl vB.

Reorganizační plán je na ………*, když jeho autor si nedokáže ošéfovat ani to, aby nejdůležitější člen toho oživovacího spolku dostal od jiného člena toho samého spolku zaplaceno, co mu ze smlouvy náleží. Pro firmu Swietelsky je dlužná částka naprosto banální. Co ale vůbec není zanedbatelné, je ztráta důvěry v projekt obnovy a její následné vycouvání ze spolku. Teď si pan Kysela může shánět „vhodnou náhradu“ na pozici osoby odborně způsobilé. Ta funkce není jen nějaká formalita, aby se učinilo „úřadu“ zadost, ale v případě jakéhokoliv maléru je to hromosvod se všemi důsledky. Pan Hůrka pro tyto případy měl za sebou… Číst vice »

Petr-666

omyl – jediným smyslem „reorganizačního plánu“ měl být nový penězovod s obcemi jako rukojmími zajišťujícími nerušený průtok. Když na to starostové neskočili, ztratil pro organizátora ekonomický smysl. Tak alespoň vydojil i posledních pár drobných (včetně tržeb za podzimní jízdy) co se z toho daly dostat – už nemělo žádný smysl je dávat Swietelskému.

Jakub P

Přitom stav tratí je jen jedna strana mince, druhá je provoz. Pro denní dojíždění nemá větev do Nové Bystřice smysl, ta do Obrataně možná pro pár lidí, ale zdaleka ne pro tolik, aby to nutné investice vrátilo. Zbývá turistická atrakce – což může fungovat a jinde funguje. Ale tam jsou zas problém vhodný vozidla – jedna možnost je pára s historickými vozy, což je super, ale tak na sezónní víkendy. Do ekonomiky samotné trati to vrátí málo. O hašišbednách nemá cenu se bavit, to byl velkej omyl po všech stránkách, ale pak zbývá pár motorových lokomotiv (OK, pokud jsou nebo… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Turistická atrakce, kde 100 mega zahučí jen do opravy trati, no pane jo. A to se můžeme jen dohadovat, kolik by se muselo ještě nalít do vozidel a jakou ztrátu by vykázal samotný provoz. Prostě terno.

vlachjan

Tož to máte jak každý druhý zámek, tam taky jednou za čas potřebujete vyšší desítky milionů na opravy… Stovky, když firmu vybírá doktor na základě údajů nalzených v krabici s vínem… Uznávám ale, že provozní náklady budou v takovém průměrném zámku asi nižší…

Jakub P

Taky neříkám, že do toho chci jít. Ani že znám někoho, kdo by do toho mohl jít a chtěl.

Jsem už celkem smířenej s tím, že když se budu chtít zhruba v té oblasti projet z nostalgických důvodů úzkokolejkou, budu muset na Waldviertelbahn… Ne, že by mi to nebylo líto, ale jsem přesvědčenej, že na flikování „po šotoušsku“ už je pozdě a pořádná obnova by stála to, co by stála.

Pokud mě někdo vyvede z omylu a úzkokolejky zachrání, bude jen rád, ale bohužel to nevidím jako pravděpodobné.

Jan Tichavský

A přitom je to cena jako instalace ETCS do pár muzejních bardotek.

hroch.obojzivelny

Já pevně doufám, že retrofit na ETCS se dělá z důvodu potřeby dopravního výkonu, který má nějaké ekonomické opodstatnění, a ne z plezíru jako něčí hobby.

Liquid

Víceméně není s čím nesouhlasit, kromě těch vozů. Balm/ú bych považoval za naprosto dostatečný retro pro turistiku.

Jirka

Nemá to smysl, zrušit a necpat do toho peníze z veřejných peněz. Nemáme na to uchovávat všechno staré. Česko se musí dívat vpřed, ne stále jen dozadu. Musí být moderní, ne skanzen.

Ondra

Takže zboříme všechny hrady a zámky, zrušíme všechna muzea, rozbijeme sochy atd.. jako modernost proč ne, to se vzájemně nebije, ale respekt a uchovávání hodnotných věcí vytvořených předchozími generacemi je řekl bych jedním ze základních kamenů společnosti, její kontinuity a sebeuvědomění jejich členů. To je za mě hodnota kterou má smysl uchovávat a starat se aby přežila, kor v dnešní podivné online době..

Jirka

Já psal o tomto případu. jsou to jen staré koleje, které si na provoz nedokážou vydělat. Pokud se najde investor, který najde smysluplné využití, tak ať to opraví. Ale nedotovat to z veřejných peněz.

matejsediv

Pro vás jsou to možná staré koleje. Pro většinu ostatních technický unikát.
Když použiju vaši logiku, tak Karlům most je taky jen starej most, kterej nás stojí hromadu peněz.

Vendelín

na sebe si nedoláže vydělat ani většina nových kolejí. A nenalhávejme si, že je provoz historických vlaků výdělěčný.

MCZ

Může se (zcela bez ironie) zeptat, v čem spočívá řekněme ve středoevropském měřítku unikátnost této trati? Tedy kromě toho, že jsou kolejnice blíž u sebe, než jinde…

Matěj Šedivý

Jistě, o tom ostatně diskuze jsou. Asi se shodneme na tom, že úzkokolejka není jen o užším rozchodu. Od normální železnice se liší v podstatě vše. Od stavebních parametrů tratí, přes vozidla, až po jinde nevídané technologie typu splítka nebo podvalníky. Ve, jak vy říkáte, středoevropském měřítku, to zas takový unikát jistě není. V měřítku Česka to unikátní rozhodně je. O tom ostatně svědčí i stabilně vysoká návštěvnost této dráhy. Vlaky bývaly v létě plné a denně přepravovaly stovky cestujících. A to v drtivé většině normálních lidí, ne šotoušů, narozdíl od jiných tratí, kde se každou sezonu platí statisíce, někdy… Číst vice »

MCZ

OK, dík za reakci. Jde mi v zásadě o to, zda není lepší dát z veřejných peněž desítky mega místo na de facto havarijní opravu dráhy, kterých „je kolem plno“ raději na nějakou unikátní památku. Když už jsme v ranku železnice, tak třeba na lokomotivu nebo vagón nebo stavědlo nebo zkrátka něco, co je minimálně ve středoevropském prostoru jedinečné. Na uchování všeho tento stát nemá a nikdy mít nebude. To koneckonců platí i pro okolní země, viz třeba záměr připravované rakouské vlády (i když se může leckomu eklovat) „za letošek snížit dotace o více než 3 mld. EUR“.

Petr-666

další 760mm trať je hned kousek vedle (ostnatý drát tam už není)

Ondra

No ekonomicky v plusu myslím není snad ani Karlštejn, nebo možná ten ale pak už žádná památka u nás a jestli třeba jednotky divadel u nás? a řekl bych že mimo Prahu žádné… já taky nejsem zastánce bezhlavého cpaní peněz do všeho, ale zas úplně rezignovat na princip ochrany historického dědictví je prostě špatně..

hroch.obojzivelny

Váš příměr s hrady a zámky je úplně mimo. Ale pokud bychom chtěli takové srovnání přece jen učinit, tak provoz úzkokolejky k jízdám musíte přirovnat k provozu zámku v jeho původním režimu. Tedy včetně veškerého služebnictva, zámecké kuchyně, vytápění k bydlení a kontinuálních oprav každodenního opotřebení vznikajícího z užívání stavby. Žádné zírání na zakonzervované exponáty v papučích a za provázkem.

Ondra

Nějak nevidím, že byste napsal něco v čem bych měl být mimo.. obojí je v principu věc která i když generuje tržby tak není zisková a má nějakou historickou hodnotu, estetickou či technickou…

Karl vB.

Například v tom, že tahle úzkokolejka se rozpadá naprosto sama a vy jste navrhoval bourání hradů a zámků, což by ovšem stálo další prachy.
Stačí, když je tady článek o tom, že SŽ bourá nějaký strážní domek a jaké tady jsou reakce na to, kolik stojí demolice peněz.

Ondra

Já nic nenavrhoval, to byla ironie jestli jste to nepochopil..

Ondra

A ony ty hrady a zámky, čistě technicky, by postupně taky spadly kdyby nebyly udržovány, opět tam nevidím principiální rozdíl oproti kolejím..

Viki

Ty jsi ale pitomec. Starat se o dědictví po předcích je znakem kultury národa. Co asi zbyde po současné době v které se vyrábí vše jen na to aby se to co nejdříve vyhodilo?

ZDH

A nechcete si to zaplatit sami, šotoušci?

Petr Struhař

Až vám nebudeme platit silnice a parkoviště pro kamiony.

VRTjecesta

Kamiony jsou něčí hobby?

Petr Struhař

No, kamionová povinnost zatím neexistuje. Či snad ano? Kamionová doprava si nevydělá ani na nové silnice, ani na parkoviště. To vše se musí dotovat z daní občanů.

peter

Takze zeleznica si na seba zarobi ? Oprava nastupist a podochodov v Prostejove 1.5 mld Kc. Oprava stanice Havirov a prilahlej trati 3.7 mld. Kc. Napojenie terminalu kombinovanej dopravy v Mosnove 1.8 mld. Kc. To je len par stavieb. Asi tak kedy si tak zeleznica zarobi aspon len na par tychto stavieb ?

hroch.obojzivelny

Výroční zpráva SFDI říká něco jiného. Dohledejte si.

Jan Tichavský

K té druhé větě jak pro koho. Třeba pro drážní provoz se vyrábí elektronika, která drží klidně 25 let, teda dokud zákazník platí servis a dokud jsou náhradní díly.

Zdeněk

To je ale blábol…

Petr Struhař

Takže celou starou Prahu a Brno zbourat.

Ondra

Brno ne! 😁

Ferda Vomáčka

Ta neúdržba posledních let provozu se musela projevit. Ty závady nejsou určitě jen za 2 roky neprovozu…

koriandr

Vidím srovnání z Liberty Ostrava… Staré tandemové pece jsou v hutnictví přežitek a provoz nákladný. stejně jako je přežitek úzkokolejka v železničním sektoru a náklady jsou taky nemalé . Obě společnosti byli dlouhodobě podinvestovane a po sobě zanechali obrovské dluhy a nikdo to teď nechce přebrat. A na co taky? úplně chápu každého kdo od toho dává ruce pryč. Být miliardář tak i kdyby mě mučili tak do toho z přesvědčení nenaleju ani halíř.

matejsediv

Podle mě se tyto firmy srovnávat nedají. Smyslem Liberty mělo být generování zisku v tržních podmínkách. Smyslem úzkokolejky je, že je to památka a unikát.

platamond

Obávám se, že smyslem reorganizace bylo nastavit pěnězovod od obcí k „investorovi“. Ten by to jistě nedělal bez zisku.

Petr-666

no konečně někdo kdo pochopil smysl Kyselova tunelu – nechat obce platit „investorovi“ za majetek i s lichvářským úrokem a mít je zároveň jako klacek na kraje aby tyto musely platit za provoz cokoli si „investor“ řekne – to vše pod hrozbou ručení celým obecním majetkem za dluhy „investora“.

Jan Tichavský

Nevím proč zrovna lichvářský. Jasně že to nikdo nebude dělat zadarmo jako charitu, takže se hledá živatoschopný model financování. Když to nebude Kysela, Swietelski nebo Fikáček tak už těžko někoho přesvědčíte, aby se tomu věnoval. Babiš to ze svýho taky dotovat nebude (i když by na to měl klidně na 1000 let dopředu).

Karl vB.

Porovnejte si úrok u hypoték s tím co má ve svém plánu Kysela.
Pak k tomu přídavnému jménu dojdete velmi lehce.

Karl vB.

Připomíná to, takové trochu zakuklené „letadlo“.
Pan soudce Strnad na tuto konstrukci, kdy není garantovaný poslední (vše platící) článek oživovacího řetězce upozorňoval před rokem.
Opakovaně doporučuji se osvěžit přečtením zdejšího článku ze 4.2.2024 „Analýza: Nečekaný zvrat otevřel cestu k reorganizaci JHMD. Pomohla zvučná jména, nadějí jsou obce“.
S ročním odstupem jeho obsah působí ještě výživněji.
https://zdopravy.cz/analyza-necekany-zvrat-otevrel-cestu-k-reorganizaci-jhmd-pomohla-zvucna-jmena-nadeji-jsou-obce-193071/

koriandr

Smyslem úzkokolejky je , že je to unikát ???? A to je právě za mě nesmysl. Co z toho jako?? ale tak když to někdo chce ze svého dotovat jeho věc ale aktuální peněžní studánka vyschla … K zisku to přivede jen brutální zdražení který by ospravedlnily brutální investice.. ale zase je tam riziko že tím odradite turisty takže co s tím?? Z veřejných peněz pomoci soukromníkovi?? Těžko. Převedení majetku věřitelům ? Myslím že většina věřitelů chtěla jen zisk z úroků bez větší námahy a starostí . Ty sotva mají páru jak zpravovat takovouto úzkokolejku. znají jen prachy a procenta… Číst vice »

Kubrt

Ta věta o věřitelích byla zbytečná; jsou mezi nimi i zdravotní pojišťovny a finančák, tam zjevně nevystačíme s floskulí „tak jim neměli půjčovat, když viděli, jak na tom jsou“.

Karl vB.

Nebudou ty vyjmenované instituce figurovat jako zajištění věřitelé?

Petr-666

ne, zástavy má banka

matejsediv

Dobře, ne každý v tom smysl vidí, já třeba ano a takových jako já není málo, a nejsou to zdaleka jen šotouši. Pokud vy ne, nemám vám to za zlé, je to taky názor. Co se týce řešení… Jihočeský kraj má o provoz úzkokolejky zájem a jak v minulosti ukázal, je ochoten do ní i sypat peníze. Co kdyby tedy kraj (nebo třeba klidně obce) úzkokolejku odkoupil? Cena těch tratí je podle mě mizivá. To soudím podle možností využití pozemnků a podle cen, za které prodala podobné lokálky SŽ. Cenné jsou budovy kolem trati. Nikdo ale netvrdí, že ten kdo… Číst vice »

Petr-666

tak to si poněkud pletete akciovou společnost s charitou

Petr Struhař

Zaprvé: Z Liberty od prodeje v roce 2003 vyvedli Indové 40mld Kč. Před tím to ždímali komunisti, bez investic. Úzkokolejky byly postaveny pro vozbu lidí a nákladu. Bylo do nich investováno. Takže je logické, že nejde mít ani funkční hutě ani funkční úzkokolejku bez investic. Je sice hezké, že tady brečíte, že provozní trať něco stojí. I váš plechový gumokol potřebuje investice jinak nebude jezdit. Protože rejžovat by chtěl každý, ale platit už ne. Jo a jinak nejlevnější je všechno zrušit, prodat, zbourat zalézt do jeskyně či na strom, celý den se válet a občas něco sníst. Takže s vaším… Číst vice »

Happy

Tak to si měl projít některé tratě v majetku státu udržované SŽ… By pak tak skeptický nebyl… Asi nejlepší tuto společnost zlikvidovat, majetek nabídnout v aukci a začít znovu, tak jak začínal Šatava v devadesátkách. Tenhle slepenec je neuříditelný…

Petr

Předpokládám stejný problém, jako u každého zařízení. Tedy pokud je v provozu a má povolení a revize, tak je to OK i když není zrovna OK, viz Výtoňský most. Pokud se ale zařízení odstaví, už je docela problém při takovém stavu získat znova povolení k provozu.

rodilyslavkovak

A jak dlouho musí takové odstavení trvat a komu se musí hlásit? Když přes zimu odstavím auto, taky musím na jaře znova na technickou i když platí do léta?

Petr

Záleží na podmínkách připojovatele, nebo jiné vyšší moci. Zkuste si nechat odmontovat elektroměr a poznáte to.

rodilyslavkovak

Proč bych si ho měl nechat odmontovávat? Když prostě dva roky nebudu brát elektriku (a platit paušál za hodiny), taky něco poznám?

rodilyslavkovak

mimochodem, i když si nechám odmontovat elektroměr ve starým paneláku, fakt to neznamená že pak musím vytrhat všechen hliník a dát to do mědi … nebo že musím předělat do mědi i svislej rozvod celýho baráku.

Jan

Skús si nejaké staré auto odhlásiť z evidencie… a potom ho znovu prihlásiť. A budete sa diviť.

rodilyslavkovak

a proč bych ho měl odhlašovat?

rodilyslavkovak

mimochodem staré auto lze odhlásit jen s potvrzením o ekologické likvidaci (případně s potvrzením že shořelo nebo bylo vyvezeno) takže jaksi znovu přihlásit nejde už z principu.

Ondra

Jakožto nezasvěcence do reálného stavu a soudě jen z informací v článku mně napadá už jen jediné řešení.. začít hledat mezi českými miliardáři ne jen fanoušky (= potenciální kupce) hokejových a fotbalových klubů, ale taky nějaké šotouše…

Petr

Mezi miliardáři žádní šotouši nejsou. Typická otázka zbohatlíků: když do vás investuji, kolik se mi do roka vrátí? Nic? Tak to bohužel.

Petr-666

asi nechápete význam slova investovat – fakt se liší od „darovat“

Petr

Zbohatlíci investují, nedarují. Taková je zkušenost.

Petr-666

investovat a darovat jsou dvě zcela různé činnosti se zcela různým účelem.
Že má někdo peníze opravdu neznamená, že je musí utratit zrovna za vaše hobby.

Petr

Reagoval jsem jen na Ondru a snažil se sdělit, že tudy cesta nevede, a je zcela zbytečné se na tyto lidi obracet.

Jan Tichavský

Řekl bych že i darují, ale dost si vybírají aby to mělo nějaký smysl (pro ně), takže nedají každýmu kdo po nich bude žebrat nějaký ten milion. Jeden příklad zbohatlíka s drahým koníčkem je Jeff Bezos, který posledních 20 let dotuje svoji firmu na výrobu raket, tuším nějakou miliardou ročně, a konečně se chystá letět na oběžnou dráhu. Ale to je trochu jiná kategorie než zapadlá železnička kdesi v evropských lesích.

Jakub P

Oni i darují, ale samozřejmě si vybírají. A samozřejmě je obvyklé, že částku, kterou si vyhradili na darování, dají na projekty, které si najdou sami, případně které jim navrhne nějaký jejich opravdu dobrý známý a které spadají do oblasti jejich zájmu.

Když za nimi přijde někdo, koho znají velmi vzdáleně nebo jen zprostředkovaně a s projektem, který je úplně mimo jejich oblast zájmu, je jasný, že to bude mít těžký je přesvědčit, zejména když by mělo jít o dar a ne investici (byť třeba investici do záslužné věci, s pomalou a nejistou návratností…).

Eman

Třeba Vám to pomůže maličko si rozšířit obzory:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/16267550263-od-nuly/

Jakub P

Možná se zeptat těch, kdo tak moc chtěj sypat peníze do přežitýho mostu na Výtoni, jestli nechtěj radši podpořit nostalgickej železniční provoz, kterej by mohl dávat smysl a minimálně nepřekážel potřebný modernizaci železnice na důležitý trati?

Ale něco mi říká, že tak vážný to s jejich zájmem o železniční historii nebude…

Otto

U te Vytone se domnivam, ze jim o nejaky zeleznicni provoz vubec nejde… jim jde o to, aby tam:
1) zustala ta hromada srotu
2) nestalo nic noveho

Cili o zeleznici jako takovou jde az v posledni rade…

vlachjan

Možná jim jde jen o to, aby až unesco shodí návrh na nový most ze stolu, By se dalo po Výtoni dál jezdit a i rozšířit kapacitu.

Pako

Bez ohledu na názor UNESCA je most nejméně 25 let za hranicí životnosti a nelze nijak rozumně opravit. Případná tzv. „oprava“ bude ve skutečnosti velice nákladná a organizačně složitá výroba repliky, tj. zcela popření jakékoliv historické hodnoty, doplněná o esteticky a provozně zcela nevhodný přílepek třetí koleje. Vše s vidinou nemožnosti konverze napájecího systému.

Jaaa

Ani jedno z toho neplatí, ale proč to tu furt neživit, že…

Mysel

Uvedomte si uz konecne, ze cela UNESCO saskarna ma pro Prahu nulovy vyznam. Tedy ten pozitivni, negativnich vidime dost. Treba zde s mostem na Vytoni, ktery mel byt davno v hutich.

matejsediv

Nijak nezpochybňuji že pan Hůrka je na železniční stavby skutečný odborník, ale mám trochu pocit, že k úzkokolejce přistupuje jak ke koridoru někde u Prahy. Koleje úzkokolejky byly už v horším stavu, než jsou teď, a přesto se po nich bez mimořádností jezdilo.
Kdo si pamatuje třeba starý Kaproun, tak ví.

vladki

Jestli se po úzkokolejce bude jezdit 15 km/h (protože uvolněny šrouby) a ještě vede z NB do JH obrovskou oklikou tak tím fakt nikdo nebude jezdit.

Nevím kolik tady dovolí oblouky, ale v Rakousku maji úzkokolejky kde se fici až 70 (Zillertal). U nás naprosto nepředstavitelný fofr (pro úzkokolejku).

Pražec

Technický stav trati a financování oprav je ten nejmenší problém. Kdyby šlo jen o tohle, dovedu si představit šoto-fundraising zubrnického typu.
Problém jsou dluhy, za jejichž hodnotu by šlo zprovoznit dokonce několik Kozích drah.

watslaw

Dluhy problém nejsou, od těch se ta dráha v insolvenčním řízení očistí. Problém je, že se insolvenční řízení táhne donekonečna, přičemž v jeho průběhu se situace z principu může jen zhoršovat.

Jan

Každý šroub na pražci je extra vada?

Robert Pražák

Tam nejsou šrouby. Je to k pražcům přibité skobama

Bram

Takže se dá předpokládat, že v případě příznivé konstelace hvězd se budou odstraňovat závady do konce léta a pak by se snad mohlo jezdit…

Petr Frýdlant

Ne nemohlo a pokud to takto půjde dál a nemyslím stav svršku. Jezdit se už nikdy nebude.

Petr-666

bohužel poslední, komu šlo o trať a ježdění po ní byl Honza Šatava. Snažil se „jezdit“ a veškeré peníze vkládal zpátky do tratě a vozidel, na akcionáře nezbývalo nic (bohužel ani to nestačilo a už tehdy se začaly vršit dluhy, schované v účetnictví jako snížení daně skrz neoprávněné rezervy na opravy). To se jeho spoluakcionářům nelíbilo, a tak do vedení podniku dali osobu s vizí udělat z úzké dojnou krávu na dotace – dotace na provoz, dotace na údržbu trati, dotace na vozidla. A tak by spokojeně žili a dojili dodnes, kdyby dotyčný nebyl nenažraný a nezískal dojem, že mu… Číst vice »

Jakub

Tak ze to obce nebudou platit bylo jasne hned nedavno sem se ptal cestujících v obratani proc si od starosty nevydupou dalsi zastávku autobusu treba u kostela pry na to obec nema takze je logické ze na odkup tratě nemá a mít nebude

Petr-666

nejdřív tu srandu musí někdo zaplatit – zdarma se nic neopraví