regio-vlak

Tristní vysvědčení pro úzkokolejky. Tisíce vad a potřeba investic v desítkách milionů

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

"Pokud si nenalijeme čistého vína, budeme pít takové, po kterém nás bude, a to v lepším případě, bolet hlava."

Úzkorozchodné tratě Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň nejsou provozuschopné na žádném úseku a vykazují tisíce závad. Takové vysvědčení jim vystavil odcházející jednatel Správy úzkokolejných drah (SÚD) Tomáš Hůrka v dopise, který adresoval členu představenstva mateřských Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Janu Kyselovi. Dopis dal na vědomí i insolvenčnímu správci Davidu Jánošíkovi, který jej zaslal insolvenčnímu soudu (a tím do insolvenčního rejstříku).

„Předmětné dráhy jsou neprovozuschopné, jejich stav nezaručuje jejich bezpečné a plynulé provozování,“ uvedl Hůrka. To podle něj platí i pro dva úseky (Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou), kterým Drážní úřad loni udělil povolení k provozu. „Tento akt není úředním osvědčením provozuschopnosti dráhy, dokládá pouze zavedení systému zajišťování bezpečnosti provozovatele dráhy,“ stojí v dopise.

„Vyšší tisíce“ závad jsou sice podle Hůrky opravitelné, střízlivým odhadem by se ale podle něj náklady pohybovaly ve výši 30 až 40 milionů korun za jižní větev do Nové Bystřice a 40 až 50 milionů za severní větev do Obrataně.

JHMD a SÚD ale nemají nastaven žádný systém péče o tratě, chybí financování ze strany majitele dráhy (JHMD) a SÚD „nemá v okamžiku sepisu tohoto přípisu jediného zaměstnance, který by byl fakticky a formálně schopen zajišťovat řádné plnění povinností souvisejících s provozováním dráhy“. Potřebovala by podle Hůrky alespoň 15 zaměstnanců, z toho deset přímo do terénu. To by údajně vyšlo na zhruba 15 milionů korun ročně. Aktuálně se na tratích nic nedělá.

„Bez finančního i věcného angažmá společnosti Swietelsky Rail by nedošlo ani k letnímu zprovoznění části dráhy,“ upozorňuje Hůrka. Ten je zároveň zaměstnancem firmy Swietelsky Rail, která se donedávna s Kyselou angažovala v záchraně úzkokolejek, projekt ale opustila rozladěná.

Firma Swietelsky Rail se stahuje z projektu záchrany úzkokolejky, chybí jí záruky

Důsledkem je i odchod Hůrky z vedení SÚD, což je pro firmu problém, neboť Hůrka je odborně způsobilou osobou. Jeho angažmá skončí začátkem února. Pokud se JHMD nepodaří do SÚD sehnat vhodnou náhradu, hrozí ztráta „těžce získaných úředních povolení“ od Drážního úřadu. Soud na to upozorňuje i insolvenční správce.

„Pokud si nenalijeme čistého vína, budeme pít takové, po kterém nás bude, a to v lepším případě, bolet hlava,“ uzavřel Hůrka svůj dopis.

JHMD skončily v říjnu 2022 v úpadku a postupně přišly o všechna úřední povolení k provozování dráhy a drážní dopravy. Pro obnovení provozuschopnosti byla založena SÚD, které se s nezištnou pomocí Swietelsky Rail podařilo získat osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy pro dva zmíněné úseky. Na šesti kilometrech Nová Bystřice – Hůrky byl dokonce v létě zaveden turistický provoz.

Kysela v roli věřitele přišel s reorganizačním plánem, který původně spočíval v odkupu majetku JHMD investorem a jeho následném prodeji svazku obcí podél tratě. Investorem má být společnost Good thing, která byla i letním dopravcem.

Kysela (a investor) z plánu následně vypustil řadu původních podmínek, například memorandum s obcemi nebo povolení k provozu pro celou délku tratí, nyní mluví jen o odkupu majetku investorem.

Kyselu nicméně postupně opustili i dva souputníci, kteří se ztotožnili s původním plánem a zaštítili ho svými jmény. Vedle společnosti Swietelsky Rail, která měla převzít SÚD, postrádala ovšem záruky, je to dlouholetý šéf dílny JHMD Jan Píšala, který nedávno rezignoval na post v představenstvu JHMD.

„Bylo by nanejvýš vhodné, aby investor Good thing před hlasováním věřitelů o reorganizačním plánu ujistil věřitele, že je se současným stavem dráhy podrobně seznámen a že je připraven finanční prostředky ve výši stanovené reorganizačním plánem za obchodní závod dlužníka uhradit. Měl by rovněž věrohodným způsobem prokázat, že potřebnými finančními prostředky disponuje,“ píše insolvenční správce v aktuálním hlášení pro soud.

O přijetí či nepřijetí reorganizačního plánu by měli rozhodovat věřitelé na schůzi 7. února. Alternativní záměr na odkup majetkové podstaty ohlásila soudu již dříve společnost Gepard Express Alberta Fikáčka.

Sérii článků o zkrachovalých JHMD naleznete pod tagem insolvence JHMD.

Tagy insolvence JHMD JHMD
65 komentářů