Třinecké železárny investují miliardu do výroby speciálních kolejnic pro VRT

Kolejnice, ilustrační foto. Autor: ​English Wikipedia user Meggar, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7838517Kolejnice, ilustrační foto. Autor: ​English Wikipedia user Meggar, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7838517

Třinecké železárny v roce 2023 vyrobily 250 tisíc tun kolejnic, drtivá většina jde na export.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Firma investuje do technologií, ale na zaměstnance dlouhodobě kašle. Věkový průměr zaměstnanců Tž je 56.5 let, hrubý příjem na 3 směnný provoz 40 000, benefity: permanentka na hokej a pár dalších nesmyslů, 13tý plat neexistuje, odměna za věrnost a teď si nevymýšlím 10 000 Kč za 20 odmakanych let. Pokud třinecké železárny nezačnou kvalitně platit tak skončí, snad si naši slovenští bratia spolumajitele Chrenek a Modér uvědomí proc chodíme do práce.

vagonář

Myslím, že mlaďoši se jim tam nepohrnou. Mají jiné představy o práci.

jal

Přesně tak. Dělat rukama se chce málokomu. I kdyby měli plat. jak v Praze.

Jan

Teď bude za dveřma celá Liberty. To růstu mezd moc nepomůže

j.k.

buďte rád za těch 10k, u nás (mezinárodní, velice zisková firma) dává za 20 let 2000 Kč a odznak (i když ten už letos nebyl, prý je moc škaredý)

jal

Nezapomněl jste na prosincových asi 10 000 za podnikový zisk a lednových dalších 5?

Ale samozřejmě, není to jako západněji. Nicméně na MsK to špatné není.

https://www.e15.cz/prumerna-mzda-cr-praha

Hala D

Co bych já dal za takové benefity (JHMkraj) a ještě mi krátili osobní ohodnocení. Prosincovou odměnu jsem neměl 4 roky. Asi dělám u škrtů.

stanik

Je dobře, že moravané dobu nezaspali a jsou stále na tom co roky umí !!

Václav

Trinec patri do Tesinskeho Slezska. Mluvi se tam „po nasimu“ a zelezarnam se rika Werk. Morava konci na rece Ostravice.

Trumway

A werk je jen převzaté z němčiny kde znamená práce nebo dílo. To my v čechách říkáme železárnám prostě železárny nebo zkráceně hutě.

MHD

To tu všichni stejně vědí, netřeba doplňovat.

vladki

Huť je taky z němčiny

j.k.

narodil jsem se ve frýdku, žiju v ostravě, moc dobře vím, kde jsou hranice slezska / moravy… a stejně je mi úplně jedno, když někdo řekne, že jsem z čech
tihle ichtylové, co i v dnešní době bazírují na takové prkotině mě nepřestávají fascinovat

Martin

Slezane…

Hala D

Ještěže Moraváci si dokázali hutní podniky udržet. Zato Češi ve zpackané privatizaci přišli o Kladenské hutě, želázárny Hrádek a nakonec si nechali russákama zlikvidovat i Hutě a kovárny Škoda.

jal

V (nejen) Kladně to Třinec také provozuje.

jal
Hala D

Tak má vypadat funkční hutnická společnost. To mohla být i Nová huť nebýt zloděje Gupty.

Hala D

Moraváci. Ovšem na Kladně už moc hutní výroby není, ne?

Trumway

„Jde o technologii vzduchového chlazení hlavy. Kolejnice po odválcování přijde na naši novou linku, kde pomocí tlakového vzduchu, který působí na teplou kolejnici, jsme schopni dosáhnout lepších parametrů na hlavě kolejnice,“ “

Tak tomu říkám převratný objev. Jen je třeba energie ke stlačení vzduchu což jsou zvýšené náklady a pak zajistit jeho konstatní teplotu, rychlost proudění a dobu ochlazení.

Alibaba

Taky kalení není žádný objev, ale o zvládnutí technologie kontinuálně a řízeně (za)kalit hlavu kolejnice a nic jiného. Takovéto standardní kaleni do vody se na kolejnici moc použít nedá.

Trumway

No právě, a o tom mluvím 😉

Alibaba

A v čem je objev kalení převratný? A vlastně co je teda podle vás objev? Protože v článku se o žádným objevu nepíše.

Y.K.

Tak to jste expert metalurg a určitě byste jim vysvětlil jakže to mají kalit, ještě než do toho investovali. Převratné to není, běžné taky ne. Někdo musel najít způsob jak vyrábět produkt konstantní a certifikovatelné kvality.

Trumway

A vy jste jen další z těch kdo vůbec nepochopili co jsem tím příspěvkem chtěl říci. Ale co, každý nemusí hned chápat všechno.

j.k.

no pokud musíš svůj příspěvek takhle dlouho vysvětlovat (přičemž jsi doteď srozumitelně neřekl, o čem vlastně byl), tak asi nebudeš tak chytrý, jak si o sobě myslíš

Halamus

I u výroby toustového chleba se dá vymyslet něco převratného a dokonce na to získat dotaci.

Hala D

No paráda. Výstavba VRT bude pro Třinec řádný vývar. A pak že ocel ve 21. století nepotřebujeme. Plus Dukovany, pěkně se to tu rozjíždí.

jal

co se událo v Třineckých železárnách v roce 2023.
https://www.youtube.com/watch?v=BblaCAEevMI

Trumway

A co ve Vítkovických o několik desetiletí dříve 🙂
https://youtu.be/vxHBKN1VgBk?t=380

Trumway

A co jste čekal? Ocel samozřejmě potřebujeme, ale někteří by byli nejraději kdyby jí bylo možné vyrobit za studena aby během její výroby nevznikly žádné emise no a ti radikálnější by jí nejraději přestali vyrábět úplně a nebo přemýšlejí „Jak dekarbonizovat výrobu oceli“ . Tak to jim přeji hodně štěstí v přemýšlení , protože jak známo uhlík je tím co dělá ocel ocelí a litinu litinou.

https://faktaoklimatu.cz/explainery/dekarbonizace-oceli

Jaaa

Tady někdo nechápe rozdíl mezi uhlíkatou ocelí a její výrobou bez emisí CO2…

tarten

České VRT pro ně zjevně nebudou ani 5 % produkce, i kdyby to dodávali celé.

Délka ja taky parametr

Kdyby taky investovali do schopnosti dělat 120m kolejnice…

Alibaba

Poradíte jim, kam mají prodloužit haly?

Adam Ř

Ať je skladují na svislo. Šedesát metru vrt, šedesát vysoká hala. Jednoduché. Jako když se skladují na svislo špejle. Je to ocel, to vydrží

😀

Halamus

To tu nepište, poprskal jsem si monitor a zase ho musím čistit.

Alibaba

Smajlíka vidím.
Tady ani nejde o skladování, ale o tom, že potřebujete alespoň cca 120 m na každou stranu válcovací stolice a k tomu nějaké prostory pro technolofie a bezpečnostní prostory. Při téhle délce haly můžete klidně skladovat kolejnice vedle haly 2x.

Aussiger

Dobrá práce! A teď technická pro místní experty..Má někdo představu kolik kilometrů tratě představuje 250000tun kolejnic? Fakt mě to seriozně zajímá…Pozdrav ze severu na sever..:-)))

qěcy

60E1 má hmotnost 60 kg/m. 49E1 obdobně 49 kg/m. Tyto dva typy jsoustandardem v česku. Pro 1520mm rozchod se zřejmě stále z 95 % používají R65 (trošku se jich vyrábí i pro Česko). Hádejte jejich hmotnost na metr. Parametry dalších kolejnic najdete na gůglu. V Německu se hojně používají také 54E1.
Zbytek si jistě spočítáte.
🙂

Halamus

Pokud bude trať dvoukolejné, to máme 4 kolejnice „vedle sebe“ a dál je to pro starší žáky 1. stupně ZŠ.

jiri.uhlir

Pokud jeden metr váží cca 70 kg…

Trumway

Jenže na jeden metr jedné traťové koleje potřebujete 2 metry kolejnice tj. 140kg

XXXD

Tak záleží kolik t vyrobily jakých kolejnic. Na klasické železnici v Evropě jsou obvyklé hlavně kolejnice 60E2 (cca 60 kg na metr délky) a 49E1 (cca 49 kg na metr).

Jan

délka = váha /(přůřez * hustota oceli * 2 [dvě kolejnice]) * 085 [odhad magického koeficientu pro oblouky, výhybky a různé zbytky]

Alibaba

Chápu magický koeficient, ale proč v oblouku?

Jan

Kolejnice UIC60 má jak už název napovídá 60kg na metr. Jsou sice i těžší i lehčí kolejnice ale pro ilustraci je to rozumná střední hodnota (navíc je to nejběžnější typ v Evropě). 60kg/m znamená 60t/km. 250.000/60 je 4.166km kolejnice, děleno dvěma je to něco přes 2.000km trati.

Aussiger

Díky

Trumway

„60kg/m znamená 60t/km“ ale jen jedné kolejnice.
Ale Vy jste na to x 2 nezapomněl takže výsledek máte správně 😉

Halamus

Trať bude jednokolejná, nebo dvoukolejná?

Trumway

Tak ještě chybí říci zda se jedná o jedno nebo vícekolejný úsek železniční tratě 🙂

Petr Šimral

Zjednodušeně na mobilu najdete kalkulačku a tam si to vydělte průměrem 58 kg na metr…

Krysa350

To se hezky četlo. Fandím celému našemu průmyslu a všem, kteří v něm pracují. Kdo je jen trochu znalý, moc dobře ví, že nejsme žádná montovna, jak se nám snaží, nevím proč, namluvit.

qěcy

Ale málo investujeme a inovujeme. Málo dodáváme komplexy i s následnými službami. A marketink máme taky dost chabý. Mnoho podnikatelů podniká z podstaty a nejsou moc schopní. TŽ se to možná netýká.

Peeetr

Česko má světově jeden z nejvyšších rozdílů mezi poměrně vysokým HDP a nepochopitelně nižšími platy, z toho vyplývá, že jsme pracovně a výrobně velmi schopní, ale necháváme se odrbávat vývozem zisků ze země.
Ty jsou přez mezinárodní korporace a banky, které jsme i s úsporami obyvatelstva prodali cizincům, tak velké, že reálně vůbec nezáleží na tom, jestli máme korunu nebo euro.

Klabavátor

Souhlas. Vlastní zkušenost mám, že český továrník než aby investoval do rozvoje a přijmul riziko nákladů souvisejících s hledáním nové cesty, raději bude do nekonečna dělat stejný produkt v domnění, že mu to teď zrovna vydělává a to musí stačit. Bohužel to funguje jen dokud ho někdo z venku nepřeválcuje. Čest osvíceným výjimkám.

Jiří Kocurek

To není jenom ČR. Stejně tak dojela výroba motorek v Británii – že dědovi stačilo dolévat olej každý týden a startovat roztláčením na několikrát… japonský stroj startoval na drc, ale úplně každý.

MilanSima

Jak se to vezme. Třeba Czechoslovak Group, která sdružuje několik firem, na tom není špatně. Pamatuji jak odkoupil Tatrovku zpět do českých rukou. Mmj. když jsem zmínil Tatru, tak jsem se až nedavno dověděl, že třeba LIAZ pod původní značkou nyní vyrábí drony.

jal

Ovšem všeobecně převládá názor, že těžký průmysl je špinavý komunistický přežitek a měl by být nahrazen kancelářemi a službami.
Stačí přečíst názory pod články o Liberty.

Montovny a „amazonie“ zhusta víceméně převládají.

Peeetr

Názory o Liberty jsou především kvůli tomu, ža ta firma vyvedla do zahraničí na rozdíl od jiných velmi neskrývaně a během pouhých pár let miliardy a miliardy, proto jim dát z daní teď nějaké dotace na „záchranu“ je zcela nesmyslné. Ale je pravda, že podobný i když lépe zastřený případ byl i s plynovou infrastrukturou, kterou soukromníci koupili, pak to ještě za víc jak kupní cenu ještě zadlužili u bank, a nakonec s dalším ziskem prodali blbému pokud ne podplacenému státu, i když v tomto oboru existuje dostatek regulačních zákonů, aby mohl stát vynucovat fungování v pohodě nepřímo, a nechat… Číst vice »

kopeček

Liberty nevyvedla peníze..jen ten šmejd indycky .co s Liberty ? Vždyť to je 6000 zaměstnanců.. a další napojené firmy.

jal

Tady není až tak třeba dotace, ale vyřešení dodávky energií. Práci a zakázky mají.
Tady se krásně ukazuje, jak nesmyslný, ale o to větší, byl důraz na outsourcing. Prodat si zdroj energie, aby ji pak kupoval za bezdůvodně za vysoké ceny, je hlavní důvod problémů.
Ty povolenky atd tomu jen dodaly..

Jiří Kocurek

Jenokm zahraniční vlastník za emisní povolenky odhlasované v EU fakt nemůže.

Caracas

Liberta nekupovala energie za přemrštěné ceny. Problém byl, že za ně dodavateli neplatila.

jal

Za ceny burzovní, podobně jako v celém státě. I když nebyl důvod, když část surovin šla z Liberty.
Třinecké železárny mají svoji elektrárnu a nikomu ji neprodaly. Proto měly elektřinu dražší jen o cenu uhlí atd.

Vy byste si svou elektřinu z fotovoltaiky sám sobě zdražil, protože ta ze sítě zdražila?
Nebo prodal panely sousedovi a byl odkázán na jeho rozmar v určení ceny?

Ic540

Liberty nakupovala 3x dráže než na burze.
A pak se stal problém problémem.
Indové šli na páku. Já ti neslevím. Já ti neustoupím. A dodnes nikdo nepadl/neustoupil. Vlastně padl. Zaměstnanci zřejmě již příští měsíc…

Jiří Kocurek

Většinou mají takové nározy ti, kteří si nevidí na špičku nosu a čtou maximálně titulky, protože nejsou žádný za****ý inženýr, aby to četli celé. Čím hlasitější, tím víc blbec, kolikrát.
Patří mezi ně i pobláznění šotouši, kteří vidí „ten válec je moc gumokolovej“ a zarazili by hutnění pláně…

Tomáš Záruba

To by mě teda zajímalo, v které reálně existující společnosti jsou takové názory většinové. To možná v pár porevolučních letech, kdy se obecně v rámci nadšení plácalo leccos.

Jaaa

To víte, není nad to vytvořit si slaměného panáka, aby hlavně bylo na koho ukazovat, že za to může. Je úplně jedno, jaké jsou skutečné příčiny, ale pro tyhle lidi za všechno mohou kavárenští povaleči.