Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

DPP si pospíšil s opravou, tramvaje pustí na Národní třídu už od úterý

Tramvaj na zastávce Moráň na Karlově náměstí. Foto: Praha.eu
Tramvaj na zastávce Moráň na Karlově náměstí. Foto: Praha.eu

Výluka tramvajového provozu na páteřní trati mezi Lazarskou a Újezdem v Praze nebude tak dlouhá, jak se původně předpokládalo. Dopravní podnik (DPP) si pospíšil s výměnou popraskaných kolejnic v oblouku na křižovatce ulic Spálená a Národní a tramvajový provoz sem vpustí už půl hodiny po půlnoci na úterý. V pátek přitom bylo oznámeno, že výluka potrvá do pátku, možná déle.

„Díky mimořádnému pracovnímu nasazení dělníků a velikému pochopení dotčených orgánů MHMP, Prahy 1 a v neposlední řadě integrovaného záchranného systému proběhly nezbytné práce rychle a efektivně. Proti předpokládanému harmonogramu budou práce ukončeny výrazně dříve,“ uvedl vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje Miroslav Penc. Podle něj došlo k poškození vlivem silného provozu, který je v místě nadprůměrný i v evropském měřítku.

Závada spočívala v nevratném poškození kolejnic v podobě vícečetných počínajících lomů, které již neumožňovaly jiný opravný zásah. Proto musely být kolejnice vyměněny. Pro linky tramvají platí výlukový jízdní řád. Například páteřní linka číslo 9 je v úseku Sídliště Řepy – Anděl – Újezd nahrazena linkou číslo 32, v úseku Spojovací – Hlavní nádraží – Lazarská je nahrazena linkou číslo 39.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajímavé, že výluka není zapracována do vyhledávání spojení na Idos, potažmo app Cg transit. Včera (ne, 9.9.) jsem hledal spojení a oběma směry se vyhledávač tvářil, že 9 jezdí přes Národní tříduy dnes to samé.

    • Buď nestíhá „CHAPS“, nebo nedostal včas podklady – ono jejich zpracování také chvíli trvá, a když to začalo až koncem pracovního týdne, tak už to nikdo zapracovat do dat, s nimiž vyhledávače pracují, nestihl (a o víkendu „CHAPS“ nepracuje): možná to obsahuje zpětně aspoň pondělní aktualizace dat, ale nezkoumal jsem ji …

      • Nojo, to je ten CHAPS. Jízdní řády od Seznamu, který na to mají vlastní tým, který 1) funguje i o víkendech; 2) reaguje na podněty lidí; 3) sleduje změny sám; mají data v pořádku 🙂

    • Bohužel spojení ve vyloučeném úseku přes víkend nabízela i oficiální aplikace PID Info.

      • Tu ovšem asi připravuje (včetně dat) také CHAPS …

  • Mě zase zaráží, že to musí spadnout takhle do havarijního stavu, a jakoby najednou se to začne rychle řešit. Výlukové jízdní řády přes víkend naprosto nepřipravené, jezdí se chaoticky, cestující neinformovaní, zmatení, turistí už jsou vůbec bez informací. Vždyť o stavu kolejového svršku se přece ví a snad ho i někdo pravidelně kontroluje, když už se aspoň nedbá na hlášení řidičů, kteří tam několikrát denně jezdí. Proč to nemůže být naplánováno předem jako řádná oprava s připravenou výlukou a informovanou veřejností dopředu? Nové koleje evidetně připravené byly, začaly být pokládány už během soboty, což je prakticky první den výluky.

    Totéž Lazarská, která se opotřebovává ještě více a minule snad nebyla celá vyměněna. Totéž Zenklova před rokem nebo kdy byla ze dne na den uzavřena pro havarijní stav trati, pomalé jízdy tam byly už předtím. Hned po zavření se začalo pracovat na čtyřech místech najednou!

    • Nepřipomíná vám to situaci na železnici? Opravujeme až když se to celé sesype… Obecně údržba infrastruktury je u nás katastrofická. Jinde ty koleje nějak vydrží do doby než se celá trať z gruntu vymění. Tady ovšem nevydržely. V tom zatížení je zázrak, že vydržely tak dlouho.

      • Já myslím, že v případě pražských (a možná nejen pražských) tramvajových tratí jsou ty opravy prohlášené (často spíše jen formálně) za „havarijní“ bohužel asi nutností: ti, kdo za stav tratí odpovídají, jej určitě dobře znají, ale provést opravu jako řádně předem naplánovanou v takovém termínu, aby mezitím skutečně havarijní stav nenastal, je kvůli nemožnosti dohody toho velkého množství účastníků řízení asi v praxi nemožné – podle mě to ostatně nenápadně naznačil i Mirek Penc (který v tom už dávno určitě dobře „umí chodit“), jen to vyjádřil tak obratně, že to připomíná spíše „řitilezecké“ poděkování těm, kdo by jinak předem řádně plánovanou opravu asi spíše blokovali (MHMP, TSK, správci sítí, asi i záchranáři, atd.) místo oprávněného nadávání právě na ně: některé výluky zejména v centru Prahy asi skutečně nelze řešit jinak než jako „havárie“ (i když o skutečně „havarijní stav“ ještě nejde), protože jinak by vůbec nikdy proběhnout nemohly.

        • Tentokrat rekonstrukce Spalene byla planovana, ale planovana byla az po skonceni jinych uzavirek, jenze to nevydrzelo, takze si myslim, ze ted doslo k oprave te havarie, ale planovana rekonstrukce presto jeste jednou probehne…

          • Pamatujeme sice provádění výměn celých komplikovaných konstrukcí tramvajových křižovatek během pouhých víkendových výluk, ale rekonstrukce celé trati v celé délce Spálené ulice za pouhý prodloužený víkend je nemyslitelná – to je práce na minimálně tak asi 2 – 3 týdny i v případě nasazení mimořádných kapacit a bez jakýchkoli nepředpokládaných komplikací, takže v praxi a při běžném režimu je to výluka minimálně na měsíc či ještě delší, protože v noci není po 22. hodině dovoleno rušit klid hlučnými pracemi.
            Je otázkou, jak nezbytné je provedení takové „komplexní rekonstrukce“ v „historicky krátké“ době a zda právě odstranění toho údajného havarijního stavu nepomůže ji odložit na dobu, na niž ji bude možno řádně připravit i se řádnou přípravou rekonstrukcí všech dalších souvisejících záležitostí (sítě, komunikace mimo vlastní tramvajové trati, atd.), aby nebylo třeba do hotového díla hned opět zasahovat – taková uzávěra by sice pochopitelně trvala déle než pouhá rekonstrukce tramvajové trati, ale výsledkem by mohl a měl být skutečně dlouhodobý bezproblémový provoz celé ulice.

    • Oprava byla plánovaná, akorát ji plánovali provést až později. Teď v létě se jim už nechtělo, protože shora asi dostali instrukce, že těch oprav je přes léto v Praze až moc a že by Pražáci z toho zase mohli být moc zpovykaní a to by před volbami nemuselo být optimální…

    • Pokud jde o opravy v centru, byly naplánované už na loňský rok. Ale bohužel došlo k neplánovanému prodloužení opravy kanalizace v Malé Vodičkově, kde je jednosměrný provoz. V Lazarské se bohužel pohnulo i podloží pod kolejemi a je nutný větší zásah, který by od Myslíkovy dále omezil na nejméně 2×10 dní příjezd aut a obecně zásobování do oblasti centra. S opravou vrcholu Lazarské ve směru Národní se měl současně opravit vrchol křižovatky Národní divadlo do Národní a oblouk u Máje. To ale zase znemožňuje přístup přes Národní třídu do celého zbytku oblasti.

      Takže se předpokládalo, že oprava v Malé Vodičkově skončí v půlce října 2018 a pak začnou pečlivě naplánované akce v Lazarské. Bohužel oblouk u Máje se toho už „nedožil“. U DPP určitě nelze mluvit o zanedbání, v posledních letech se kvalita sítě rozhodně spíše zvedá, ale jde prostě o tu tolik žádanou koordinaci, kdy souběh více oprav může mít na obsluhu jinou dopravou zásadní dopad.

      Lazarská včetně pražců a betonové desky se bude dělat po vrcholech křižovatky 3×10 dnů od půlky října. Dávno byl naplánován termín tuším 18. října. V jedné etapě bude i to divadlo. Spálená je rekonstruovaná, ale jsou tam určité vady, možná se za těch 10 dní vymění část kolejnic jen vyfrézováním okolo kolejnice a výměnou. Pražce jsou rektifikované v betonové desce a ty jsou OK.

      Zenklova měla roky stavební uzávěru kvůli výhledové stavbě Městského okruhu a dalším záměrům v okolí (Libeńská spojka atd.). Po zhoršení stavu Libeňského mostu zejména DPP udělal vše proto, aby letos mohla začít zásadní rekonstrukce, která o cca 2 roky dříve, než se původně očekávalo, proměnila celou ulici. Na místo museli síťaři, naplánovalo se i zbourání a novostavba mostu přes Rokytku na Elsnicově nám. Dojednal se posun zastávky Stejskalova blíže zámečku a celé se to podařilo realizovat za stavební sezónu.

  • Hurá! Aspoň budu v práci dřív ( na Hradě v katedrále), ale turistů bude ale hodně ve 22, ale pojede linka 23, tou jezdím rád. Jo Kardaus byl genius.Turisté s tím nechtějí moc jezdit , aspoň tam není tolik lidí.
    Jinak opravu to chtělo , a že to bylo tak rychle smekám.
    Akorát mínus pro DPP, žádný informátor a informaci pouze v češtině, někde byla angličtina.
    Vyzkoušel jsem taky nostalgickou linku 41, zážitek.

Newsletter

Partneři


Výběr editora