dkv-spojujeme

Třímiliardová oprava trati Praha – Beroun může začít, na cestující čekají omezení i jiné trasy

Stanice Praha - Radotín, původní stav. Foto: ŠJů/Wikimedia CommonsStanice Praha - Radotín, původní stav. Foto: ŠJů/Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty se v příštích týdnech pustí definitivně do modernizace trati, která je sice oficiálně evropským tranzitním železničním

Správa železniční dopravní cesty se v příštích týdnech pustí definitivně do modernizace trati, která je sice oficiálně evropským tranzitním železničním koridorem, svým stavem a častými poruchami ale připomíná spíše zanedbanou venkovskou lokálku.

SŽDC začne s opravou trati 171 Praha – Beroun zatím na prvním úseku: ze Smíchova do Radotína.  Součástí akce přezdívané také zkratkou SmRad (Smíchov – Radotín) je hlavně rekonstrukce železničního spodku a svršku, mostů, propustků, nástupišť, modernizace technologických zařízení v celé délce stavby a dalších částí železniční infrastruktury.  Jedinou výjimkou, kde modernizace nebude, je přejezd v Chuchli: tamní samospráva se nebyla schopná dohodnout se SŽDC, zda trať místní silnice překoná podjezdem či nadjezdem, proto zde nadále zůstane přejezd.

SŽDC včera oznámila, že zakázku získalo za 3,1 miliardy korun sdružení Eurovia CS, Strabag Rail, GJW Praha a Elektrizace železnic. Dokončení prací se předpokládá v září 2021. Odhadovaná cena byla 2,7 miliardy korun. SŽDC zatím nezveřejnila smlouvu s vítězem ani písemnou zprávu zadavatele, která by ukázala i další nabídky. Vývoj posledních měsíců ale ukazuje, že přetahovaná o drážní zakázky skončila a ceny jsou často vyšší než podle projektu, firmy se s oblibou začínají spojovat do sdružení. Nikdo jiný nabídku nepodal.

Na devítikilometrovém úseku se zvýší rychlost ze stávající stovky na 130 km/h pro běžné vlaky a až na 140 km/h pro naklápěcí soupravy. Ke zvýšení dojde ale až poté, co dojde k zavedení ETCS, do té doby vlaky tak rychle jezdit nebudou. Součástí stavby je novostavba zastávky Praha-Velká Chuchle, která bude přesunuta blíže k obytné zástavbě. Komplexní rekonstrukcí projde stanice Praha – Radotín, kde budou nově výtahy. Přestavbou projde i odbočná trať do Prahy-Vršovic seřaďovacího nádraží, která bude rekonstruována po výjezd z Chuchelského tunelu. Celý úsek bude mít po skončení prací nové trakční vedení.

SŽDC zatím nezveřejnila přesný termín zahájení stavebních prací ani rozsah výluk. Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid uvedl, že počítá hlavně s omezením intervalů u vlaků linky S7 z Berouna do Prahy. „Zatím počítáme s omezením intervalu osobních vlaků S7 ve špičkách na 15 minut. V ostatních obdobích by měl zůstat třicetiminutový interval zachován. Ještě je otázka případného vedení rychlých vlaků odklonem přes Vršovice, ale to si řeší hlavně ministerstvo dopravy,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Plánovaný postup prací zatím zveřejnila na svém facebookovém profilu Eurovia. Podle informací dodavatele jsou letos  naplánovány především přípravné práce na zabezpečovacím zařízení. Vlastní stavební práce začnou v roce 2020 budou týkat zejména rekonstrukce obou kolejí v úseku Praha-Smíchov – Praha-Barrandov, v roce 2021 pak kolejí v úseku Praha-Barrandov – Praha- Velká Chuchle a sudé kolejové skupiny stanice Praha-Radotín. Eurovia přitom na rozdíl od SŽDC na svém profilu píše o dokončení až v roce 2022, kdy se budou provádět práce ve stanici Praha-Radotín na rekonstrukci liché kolejové skupiny. Stavba bude probíhat jen s nejnutnějšími krátkodobými výlukami, kdy železniční doprava bude zpravidla pouze omezena, nikoliv v celém úseku dlouhodobě nepřetržitě zastavena.

Další části tratě 171 mezi Prahou a Berounem mají projít velkou opravou v příštích letech, nemají ještě ale potřebná povolení.

Tagy Elektrizace železnic (EŽ) Eurovia CS GJW Praha Praha-Radotín Praha-Smíchov Správa železniční dopravní cesty Strabag Rail SŽDC Top Trať 171 Praha - Beroun
116 komentářů