dkv_obrazok

Tříměsíční lhůta uplynula, Správa železnic však o konzervaci dalších drah nežádá. Zatím

Cyklohráček v Lužci. Pramen: ROPIDCyklohráček v Lužci. Pramen: ROPID

Zakonzervována může být i trať, kde stát postavil před pěti lety zvedací železniční most za desítky milionů.

Konzervace málo využívaných lokálek je v Česku ostře sledované téma. Na řadu by teď mohla přijít další řada tratí, jejichž seznam Správa železnic podle zákona zveřejnila na svém webu a u kterých už uplynula zákonná tříměsíční lhůta.

Po jejím uplynutí může vlastník dráhy požádat Drážní úřad o povolení přerušení provozování či provozuschopnosti dráhy. Správa železnic tak ale zatím u žádné z vybraných tratí neučinila. Potvrdila to mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

„Správa železnic zatím u žádné z tratí tuto žádost nepodala,“ uvedla Straková. Myšleny jsou přitom tratě, které přibyly na seznam nově před letošními prázdninami. Lze na něm nalézt lokálky Čelákovice – Mochov, Hněvčeves – Smiřice, Zlonice – Straškov nebo Vraňany – Lužec nad Vltavou.

Jsou to už dva roky, co zákonodárci schválili novelu Zákona o dráhách, která zavedla institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy (nebo její části). Vžil se pro něj termín konzervace dráhy. Hlavní argumentace tehdy stála na tom, že konzervace pomůže „uspořit finanční prostředky i lidské kapacity při správě několika nejméně využívaných tratí v ČR“. Tak to napsalo 2. června 2023 ministerstvo dopravy ve své tiskové zprávě.

Známá je podmínka, kterou zákon stanoví pro možnou konzervaci drah, tedy že je po dobu dvou let před podáním žádosti dráha užita v minimálním rozsahu, čímž se rozumí alespoň 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících nebo alespoň 12 jízd ročně za účelem přepravy věcí.

Je tady však ještě jedna podmínka, aby bylo možné o konzervaci požádat. „Vlastník dráhy nebo její části, který hodlá požádat o přerušení její provozuschopnosti a jejího provozování, zveřejní na svých internetových stránkách alespoň 3 měsíce před podáním žádosti údaje o rozsahu jejího užívání po dobu 2 let po sobě jdoucích před tímto zveřejněním,“ uvádí novela zákona z roku 2023. Podle ministerstva dopravy právě tento bod posiluje transparentnost celého procesu.

V případě většiny tratí z uvedeného seznamu zveřejnila Správa železnic povinné údaje letos v červnu, tříměsíční lhůta tak uběhla. Budete SŽ žádat o konzervaci těchto drah? A pokud to zatím neudělala, jaké jsou důvody? Tyto otázky jsme položili Správě železnic.

„V návaznosti na zveřejnění probíhají diskuse s relevantními subjekty, přičemž případné další kroky budou podniknuty až na základě společných jednání. Jejich závěry a tedy i další postup nyní nechceme předjímat. Zveřejnění údajů o rozsahu užívání vybraných částí dráhy neznamená automaticky nutnost žádat o přerušení provozuschopnosti. Slouží k transparentnímu informování veřejnosti a dotčených subjektů o aktuálním stavu využití jednotlivých úseků a je zároveň vstupem pro diskusi a vyhodnocení relevance případného přerušení provozuschopnosti,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Vyhozené miliony na trati do Lužce

Zajímavé bude sledovat především případnou konzervaci u tratě z Vraňan do Lužce, kde vznikl před pěti lety nákladný zvedací železniční most přes Vraňansko-hořínský plavební kanál. Investorem bylo Ředitelství vodních cest.

Následně tu krátce na to Středočeský kraj zrušil objednávku pravidelných osobních vlaků a nyní se tato trať logicky dostala na seznam drah, které nesplňují potřebný objem dopravy, a je tedy možné požádat o její konzervaci. Sice sem občas přijedou zážitkové vlaky nebo výletní Cyklohráček Pražské integrované dopravy, ale to na udržení tratě nestačí. Ze statistik Správy železnic vyplývá, že sem zavítalo v období od dubna 2023 do března 2025 jen 20 vlaků pro cestující.

Jde o příklad, jež nasvěcuje nekoncepčnost veřejné správy, kdy jedna státní organizace staví drahý most pro železniční trať, jiná část veřejné správy tu krátce na to zastaví vlakový provoz, aby v důsledku toho další státní organizace začala jednat o konzervaci tratě.

Už dříve Správa železnic uspěla se žádostí o konzervaci u tratí Dobronín zastávka – Polná, Horní Slavkov-Kounice – Loket předměstí a Kralovice u Rakovníka – Mladotice.

Tagy konzervace tratí Správa železnic
Žádné komentáře