Tříkolejka na 160 km/h bez přejezdů. Správa železnic mění plány na modernizaci Pravobřežky

Správa železnic navrhuje spojit modernizaci dvou úseků do stejného období.
Pět let poté, co Správa železnic získala kladné stanovisko od ministerstva životního prostředí pro modernizaci trati mezi Nymburkem a Lysou nad Labem žádá stejná organizace o nové razítko. Důvodem je výrazně větší rozsah plánovaných prací.
Vyplývá to z nového oznámení o záměru, který Správa železnic minulý týden odeslala do registru EIA. Zásadní změnou je zahrnutí úprav železničních stanic Nymburk a Lysá nad Labem do celé investice a rozšíření v celém téměř dvacet kilometrů dlouhém úseku na tři koleje. Původní záměr počítal jen s rekonstrukcí stávající dvoukolejné trati. Důvodem rozšíření je velký provoz na trati, zejména pak nákladních vlaků.
K rozšíření a zvýšení rychlosti má dojít vytvořením přisypaného zemního tělesa podél stávající trati. Kromě úprav stanic Lysá nad Labem a Nymburk má dojít k částečným změnám i ve stanici Nymburk-město. Traťová rychlost má být zvýšena až na 160 km/h. Dokument mluví nejasně o tom, jaká bude napájecí soustava. V některých částech uvádí stejnosměrnou jako dosud s přípravou na přepnutí na střídavou, v jiné části už rovnou mluví o přepnutí na střídavou trakční soustavu 25 kV 50 Hz AC.
Mimoúrovňové křížení tratí v Lysé
Nový plán počítá s vybudováním přeložky Lysá nad Labem – Milovice do nové stopy včetně mimoúrovňového křížení s železniční tratí Nymburk – Lysá nad Labem. Půjde o první část stavby takzvané Všejanské spojky pro novou trať z Prahy do Mladé Boleslavi.
Správa železnic vybrala projektanty modernizace trati z Nymburka do Lysé, stavba nabírá zpoždění
Z trati mají na rozdíl od předchozích plánů zmizet všechny železniční přejezdy. Správa železnic je nahradí přeložkami silnic a polních cest a mimoúrovňovým křížením prostřednictvím nadjezdů nebo podjezdů. Stejně tak mají vzniknout podchody a lávky pro pěší a cyklisty. Ke změně došlo i na základě požadavků obcí a měst.
Největší silniční stavbou bude přeložka silnice II/503, která má sloužit současně jako severozápadní obchvat Nymburku. Trať bude vybavena zabezpečovačem ETCS.
Správa železnic už loni posunula termín zahájení na rok 2031, jde o další posunutí o několik let. Stavbu rozděluje na tři části: modernizaci stanice Nymburk, rozšíření a modernizaci tratě z Nymburka do Lysé nad Labem a modernizaci stanice Lysá nad Labem včetně nového napojení tratě do Milovic.
V případě stanice Nymburk dojde kvůli tříkolejce ke změně konfigurace a plné peronizaci. Vzniknou tři ostrovní nástupiště, jedno vnější a dvě vnější pro kusé koleje od Poříčan. Ve stanici bude 6 kolejí pro odstavování souprav.
Správa železnic počítá podle dokumentu s tím, že kvůli minimalizaci výluk modernizaci provede současně i s úseky z Lysé do Mělníka, případně i modernizací úseku z Kolína do odbočky Babín.
Další tříkolejka na české železnici. Správa železnic přidá kapacitu mezi Mělníkem a Lysou