Třicet výpadků ETCS za měsíc. Správa železnic řeší, co s poruchami zabezpečovače na moderní trati
Problémy s výhradním provozem trvají několik měsíců, stále nejsou vyřešeny.
Správa železnic (SŽ) eviduje měsíčně 25 až 35 výpadků provozu evropského zabezpečovače ETCS na aktuálně jediné české trati s takzvaným výhradním provozem. Výpadky na trati Olomouc – Uničov – Šumperk, které se přezdívá Uničovka a která prošla rozsáhlou modernizací, vedou k zastavování vlaků a zpožděním.
„Měsíčně se na Uničovce uskuteční zhruba 1 600 jízd vlaků a registrujeme zhruba 25 až 35 zastavení. Za uplynulý měsíc šlo o 30 případů,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Výpadky se tak podle statistik staly v podstatě každodenní záležitostí. Problém trvá několik měsíců a stále není vyřešen.
„Problémy v souvislosti s ETCS na trati Olomouc – Uničov – Šumperk jsou dlouhodobé. Za uplynulý týden bylo zpožděno kvůli výpadkům ETCS více než pět desítek vlaků, zpoždění u jednotlivých spojů se pohybují v řádu až desítek minut (celková doba zpoždění všech spojů činila 994 minut). Odřeknuto bylo celkem 16 vlaků,“ doplnila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Fiasko s ETCS pokračuje. Vlaky z Olomouce do Šumperka nabírají zpoždění kvůli jeho výpadku
Za nefunkční systém nebyl dosud nikdo sankcionován. „Jde o souběh více faktorů. O příčinách aktuálně intenzivně jednáme s každým dodavatelem – přenosové sítě, RBC, vozidel, palubních jednotek,“ sdělila mluvčí Správy železnic Friebová.
Nespolehlivost bez sankcí
Koordinátor veřejné dopravy v Olomouckém kraji KIDSOK zveřejnil na svých stránkách omluvu cestujícím za současný stav. „V posledních dnech dochází ve zvýšené míře ke zpoždění a odřeknutí vlaků na trati 290 (Olomouc – Uničov – Šumperk). Zmíněné se děje primárně vlivem výpadků zabezpečovacího zařízení ETCS na trati, jejíž provoz je stále v pilotním a testovacím režimu. Nespolehlivost ETCS je již řešena zástupci příslušných železničních subjektů v ČR,“ uvedl KIDSOK na svých stránkách.
Problémy na jediné trati s výhradním provozem trvají necelých 14 měsíců před spuštěním ostrého provozu na dalších stovkách kilometrů tratí po celém Česku. Nabízí se tak otázka, co nastane na české železnici 1. ledna 2025, kdy se spustí výhradní provoz na velké části koridorů.
„Spolehlivost systému jako celku není možné ověřit jinak než v reálném provozu. Jedná se o pilotní provoz, který byl v tomto úseku zaveden právě pro odladění a eliminaci případných nedokonalostí systému před spuštěním ostrého provozu na všech tratích. Naším cílem ale samozřejmě je, aby k takovým situacím nedocházelo vůbec,“ dodala Friebová.