Fiasko s ETCS pokračuje. Vlaky z Olomouce do Šumperka nabírají zpoždění kvůli jeho výpadku

Třívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhyTřívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhy

Výpadky ETCS se v posledních dnech často opakují.

Cestující na trati Olomouc – Uničov – Šumperk musejí v posledních dnech počítat s výraznou nespolehlivostí provozu. Důvodem jsou časté výpadky evropského zabezpečovače ETCS. V praxi dochází ke zpožděním, rušení spojů nebo náhlému prudkému brždění. Trať je jediná v Česku s takzvaným výhradním provozem, vlaky bez ETCS na trať již nesmějí.

K poslednímu výpadku došlo dnes večer. Informují o něm České dráhy na svých stránkách ČD Mimořádnosti. „Vlivem závady na traťovém zabezpečovači ETCS dochází ke zpožďování vlaků o 10-30 minut,“ uvedl dopravce na svých stránkách. Vlaky Os 12507 / Os 12506 nejedou v úseku Bohuňovice – Šternberk a zpět.

Důvodem byl třináctiminutový výpadek elektronického stavědla ETCS, který znamená v podstatě stopku pro všechny vlaky jedoucí pod ETCS. Při takovém výpadku dochází k aktivaci rychločinného brzdění. „Po odstranění poruchy dochází opět k obnově provozu,“ dodala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Problémy na této trati trvají několik měsíců, v posledních týdnech došlo ale k výraznému nárůstu poruchovosti. Koordinátor veřejné dopravy v Olomouckém kraji KIDSOK zveřejnil na svých stránkách omluvu cestujícím za současný stav. „V posledních dnech dochází ve zvýšené míře ke zpoždění a odřeknutí vlaků na trati 290 (Olomouc – Uničov – Šumperk). Zmíněné se děje primárně vlivem výpadků zabezpečovacího zařízení ETCS na trati, jejíž provoz je stále v pilotním a testovacím režimu. Nespolehlivost ETCS je již řešena zástupci příslušných železničních subjektů v ČR,“ uvedl KIDSOK na svých stránkách.

ČT: Vlaky na jediné trati s výhradním provozem pod ETCS nečekaně nouzově brzdí

Zkušenosti dopravců ukazují značnou nespolehlivost zabezpečovače ETCS. Na hlavních koridorech má být přitom od ledna 2025 zaveden výhradní provoz. Problémy s funkčností a spolehlivostí systému připouští i Drážní úřad.

Dokument: Problémy s ETCS má řešit pracovní skupina. Manažeři se sešli u Koláře

Tagy ETCS Správa železnic trať 290 Olomouc - Šumperk
248 komentářů