Třicet výpadků ETCS za měsíc. Správa železnic řeší, co s poruchami zabezpečovače na moderní trati

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

Problémy s výhradním provozem trvají několik měsíců, stále nejsou vyřešeny.

166 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Jedno

ETCS je užitečné jako politici 😃. Prostě Zkáza železnic musí vyhodit X mega za nějaký zabezpečovací zařízení které nebude fungovat.

Vlastik V.

Jinými slovy, ani jeden den v měsíci slavné ETSC nefungovalo, tak jak mělo.

Martin H.

To je hrozná krávovina..

vbb

Když se neví, kde je podstata problému, tak zastřelíte koho? Všechy? (pro jistotu)

Vectron

Etcs zapnu,az to bude mit zkaza zeleznic plne funkcni…na co se furt stresovat s tripy a pod😉

Tomas Miniberger

To zní naprosto neuvěřitelně. Historicky největší a nejdůležitější telematická investice na drahách má na prvním projektu nečekané výpadky každý den????

Petr Šimral

No, a čekal někdo něco jiného? I postatně méně náročné technologie se musely „zažít“. Navíc alespoň podle „nehodové svodky“ to není jeden výpadek denně, ale třeba tři za hodinu a pak je zase třeba chvíli klid…

Neznamy Jarek

Komponenty jsou Made in Czech republic? Nebo je to kombinace tuzemsko a kapitalistická cizina?

Martin H.

No, ono je to spíš tak, že to tripne několik vlaků, během pár minut a pak celkem dlouho nic, třeba týden…

Jan

V 31-denním měsíci to nejméně jeden den musí fungovat, tak co…

Martin

V únoru bude těch výpadků nejméně…tedy pokud tomu nevadí sníh a led v kolejích.

Jan

Údaj 30 měsíčně bohužel nevylučuje více výpadků denně, takže nikoli nezbytně. Ale při rovnoměrném rozložení výpadků můžete mít pravdu…

Radek

Ach ježíš, tady je zase chytrosti. Všem rejpalům můžu poskytnout materiály kde se o tom napřed něco dočtou. Jen nevím po kterou stránku to rejpalové zvládnou. Někde jsem tu četl že v Německu to funguje bez problémů….. no ono to úplně bez problémů není, v Německu to ladili rok a půl. A v Itálii to loni poslalo vlaky proti sobě.
A jestli si někdo myslel, že uděláte cvak vypínačem a pojede to, hluboce se mýlí.

Leinad

V Německu taky „ladili“ při výhradním provozu na osobních vladcích? A využila Spržel získaných zkušeností nebo ladí od 0?

Profesor

Aha a my hlupci jsme si mysleli že když něco zaplatíme a to jakože fakt hodně, dostaneme za to funkční věc. Třeba jako když si koupím auto asi tak za 7 mega. Řekli by mi to co říkáš ty. Prostě hele, tady ti dáme tuny materiálů jak je to složitý, něco si o tom nastuduj než budeš mít pindy že ti to nejede…
Pro tebe bych chtěl třeba stavět barák, to musí bejt skvělej kšeft

MaRa

Ta věc ale funkční je, to jen na zdejším fóru se furt dokola ujišťujete o opaku. Pokud vytvoříte složitou věc což ETCS určitě je a tu dáte testovat a při těch testech se objeví 2 % chyba je to úspěch a ne fiasko jak se tu furt dokola píše. I ty 2% budou brzy vyřešeny. Jako když si koupíte auto za 7 mega, které vám ze 100 nastartování dvakrát nechytne taky hned označíte celé auto za nefunkční krám?

Profesor

Takhle: To má dělat výrobce a ne zákazník. Takže si mám koupit auto za 7 mega a dát ho testovat a radovat se že na 98% funguje? A jinak ano, auto za 7 mega co ve 2 procentech nenastartuje je nebetycnej krám. Možná to pochopíte až si někdy budete pořizovat cokoliv za vlastní vydělaný peníze.

MaRa

Však takhle to taky je. Výrobce ETCS zařízení zkonstruoval, nainstaloval a nyní ho testuje v režimu ověřovacího provozu. Pokud by se nepodařilo odstranit drobnou 2 % odchylku tak zákazník (SŽ) zařízení nepřevezme protože není naplněna smlouva o dílo.

L.

Moje auto stálo mnohem méně než 7 mega a nepatuju se, že by někdy nechytlo.

Pako

Moje za 10 tisíc zůstatek nastartuje i po tmě.

MaRa

Vaše auto je sériově vyráběný, otestovaný a odladěný stroj u kterého se to samozřejmě očekává. ETCS je zařízení ve fázi testování a to že zatím vykazuje 2% procenta poruch není důvod odsoudit ho jako celek.

Pako

Auto, které nenastartuje 100 ze 100 pokusů je šunt nebo rozbitý.

MaRa

Pokud se jedná o otestovaný a odladěný stroj tak samozřejmě. ETCS je fázi testování kdy drobná odchylka od správné funkce není na závadu. Naopak to že se porucha projeví ve fázi testování je přínosné pro další aplikace ETCS.

MartinS.

Je to fiasko, protože testovat se to nemá na lidech… cestujícího nezajímá, že si na jeho cestě správce infrastruktury, dodavatel a dopravce testují nějaké zařízení a on kvůli tomu přijede o půl hodiny později. Testovat to mohli na trati bez pravidelného provozu.

vbb

A to je třeba ktereá?

MaRa

A vás osobně se to nějak dotklo? Nebo jste se jen pasoval do role mluvčího. Já jen že ty spoždění bývají 5-7 minut u 2 % vlaků. Teda musíte sakra „štěstí“ aby jste chytl vlak, kterému se rozváže spojení s RBC. Za druhý neznám nikoho kdo by se hroutil z důvodu 7 minutového zpoždění.

Adolf

Otestováno v počítačích to bylo. Dokonce to splňuje všechny evropské podmínky a normy 🙂 Takže dál co? Přestat ladit, vyhodit a vrátit se ke stávajícímu zab.zař.? 😀

Adolf

Tak to jste Profesore fakt naivní. Nekupujete si domů výrobek – např. mixér, který strčíte do zásuvky a bude fungovat. Ač je možná problém pro řadu lidí to pochopit. Podívejte se, například, na systém TopSky na který přecházelo ŘLP… ETCS je óbr SW a HW řešení, které se ladit prostě musí úplně všude. Takže se nestresujte, tady se to vyladí také. Jako jinde v Evropě.

Petr Šimral

No, já bych se hlavně pozeptal, kde jsou v Evropě uzly typu Olomouc pod L2? Napadá vás někoho něco?

Na trati, pokud je řádně zajištěn přenos pod GSM-R to fungovat bude, tam nebude problém, viz. Itálie nebo německá rychlodráha Erfurt – Norimberk nebo třeba holandská Betüwe, jejíž služby denně zneužíváme od 6.9.2010…
Ale je zajímavé, že na trati je L2 a v rozsáhlé stanici je L1, kde by byly výhody L2 jistě výrazně významnější než na 100 km trati…

Dušan

Něco k tématu – dávám se odkaz na sborník:
https://konferenceszt.cz/wp-content/uploads/2023/11/Konf_SZT_2023_Sbornik-2.pdf
Strana č. 16 – statistiky z provozu (tabulka + graf)

digi

Za tadyto díky… Použití SDH protokolu ve venkovních podmínkách mě fakt překvapilo… viz strana 17

Johnny Cash

30 výpadků majora Svobody?

Jaaa

…generála Svobody.

Na SŽ se mu říká jen “generál”. 🙂

Pavel Skládaný

Škoda, že jsem jen nadporučík, asi bych jinak začal uvažovat o klasickém bodovém zabezpečovači a la PZB 90 s moderním software, alespoň mimo hlavní tratě.

Sven

Ono je to vše trochu složitější. V rámci celé SŽ na implementaci ETCS pracuje do 20 lidí, složitost a náročnost je srovnatelná se spouštění jaderné elektrárny. Těch cca 20 lidí navíc nemá na starost pouze ETCS, ale do toho řadu dalších agend. Do toho stop stav na nabírání nových lidí, kteří buď vůbec neexistujou a nebo půjdou raději za daleko lepšími fin. podmínkami do soukroma. Tohle je pak výsledek.

Petr Šimral

Ne, že byste neměl pravdu. Ale o tom to není…

Martin

S tou jadernou elektrárnou jste to trochu přehnal, věřte mi…😂….to i strojvedoucí tady jednou psal, že jeho práce je těžší než práce chirurga…. On si to o své práci myslí každý 🙂

digi

A?? Na rovinu… Management má vědět jestli jejich podnik na to má či nemá… Pokud si sami stanovili termín 2024 jako čas spuštění všude v republice, tak si mají bejt sakra jistý že to zvládnou, a pokud ne, tak za to nese management odpovědnost… Stop stav je vec vyššího managementu a ne techniků pracujících s ETCS…

Radek

Vy byste asi mohl radit ve všem, úplně všem. Mimochodem, ten termín je 2025, když už jste tak chytrej

Jaaa

Jen doplním, že i jiné specializované útvary SŽ jsou na tom podobně. Kdo něco uměl a měl rodinu, kterou potřeboval zajistit, utíkal z důvodu peněz i ignorace nejvyššího managementu jinam. Na ETCS se nepřímo podílíme i my a technologické zaostávání za zahraničím v naší subspecializaci je nebetyčné. Vedení SŽ naše požadavky roky zcela ignorovalo, rozvojové projekty se opakovaně shazovaly ze stolu. Ve srovnání s Evropou jsme křováci. Protlačil se zcela nesmyslně vypsaný projekt, který měl být už nejpozději před třemi lety zcela shozen a vypsán znovu a pořádně. Ale to politicky nejde (zhotovitel je v taktéž v gesci MD). Teď… Číst vice »

Radek

To máte těžké, i generál o problémech dobře ví, jenomže všichni zapomínají, že je tu ještě ministerstvo dopravy, SFDI atd. A to je masakr. Mimochodem, rakušani dostanou na dalších šest let 26miliard pro další rozvoj železniční infrastruktury. U nás totální sci-fi

Adolf

O jaký jiný vypsaný nesmyslný projekt jde?

qěcy

Ať zaplatí pořádně.

Petr Šimral

1.1.2025 se toho až tolik nezmění. Traťová část je zapnutá již dnes ( pokud není ve výluce) a jedinou změnou bude, že při problémech s ETCS nepůjde mobilní část vypnout a jet dále postaru…

Tomáš Záruba

Coz je nucmene zmena tzv. dosti podstatna, ze. 🙂

Neznamy Jarek

A když nebude mít vozidlo mobilní část tak nepojede vůbec? Si myslím, že je spíše obava u dopravců?

vbb

„Výhradní provoz“ znamená, že vozidlo bez ETCS opravdu nepojede.

Pavel Kopeček

Autor článku než něco napíše, tak by si to napřed mohl nastudovat a kdyby chtěl, tak se mohl zúčastnit železniční konference, která teď probíhá v Olomouci a a na všechno by dostal odpověď. Problémů z ETCS je spousty,jen to není tak jednoznačně, jak si všichni myslí.

Martas

Lidi, zažil jsem instalaci (update) světelné křižovatky v Praze kde se z pevného cyklu přešlo na preferenci tramvají a 2 měsíce si světla žila vlastním životem, že občas zůstala viset červená ve všech směrech. Dokonce tu Eltodo (nebo kdo to zajišťuje) běhali s notebooky a hledali chybu. A to je „blbej“ semafor.

V tomhle případě mi přijde chyba, že se nejede duálně s jiným zabezpečením, nebo s možností vypnout a řídit ručně třeba s pomalou jízdou. Ale jinak to házet jen na SŽ a nemyslet, že to může být chyba vlaku (jeho části zabezpečení)?

mgr.pavel

„Házet to na SŽ“ – pro to jsou dva důvody: 1) ETCS běžně funguje bez problémů všude možně v zahraničí. U nás celkem velké problémy. 2) SŽ podělá skoro cokoliv na co sáhne, a pak alibisticky tvrdí #mynic.

Netvrdím, že za tyto problémy musí být zodpovědná SŽ. Ale důvodně to předpokládám.

Y.K.

Odpovědná je minimálně tím, že je ten kdo spravuje infra, řídí investice a vybírá prachy za používání.

Takže minimálně by dávno měla honit dodavatele bičem, ať to za ty prachy co do toho nalili funguje, jenže SŽ není tržní objekt (ani místní správa). Je až tak nepálí, když to nefunguje tip ťop, stejně objednavatel ani dopravce nemůže jít jinam. Proč by ETCS mělo být výjimka, když je to tak se vším na našich kolejích.

vbb

ETCS L2 moc „běžně všude možně“ zatím nefunguje.

Tonda

Tak trochu to připomíná nasazení Pendolin, těm se zahltily „CDRomy“ a už to stálo na trati. Není obdobný problém, že se neodmazávají již zbytečná (historická) data někde v centrálních mozcích ETCS a pak se neukládají potřebná nová data?

Jan

Nezahltily, zamrzly, kdesi u Polomi…

Ježek

Je celkem jedno s jakými statistikami kdo a jak operuje, protože jsou slušně řečeno zkreslené všechny. Nebo chcete-li upravené a vyčištěné dle potřeby toho či onoho. Skutečnost dnes a denně zažívají nejen cestující. Expresivně řečeno, ta trať nefunguje. Velmi pikantní je, jaká to akcička se to odehrála včera v nedalekém hotelu Clarion.

vlachjan

Napadá mě k tématu pár otázek: Jezdí na té trati jen Pantery nebo i jiné vlaky? Vypadává to vždy na několika stejných místech, nebo náhodně po celém úseku výhradního provozu? Potýkají se s výpadky i vlaky vybavené ETCS mobilkou na tratích, kde není zaveden výhradní provoz pod ETCS? (Pokud takový provoz u nás probíhá)

Petr Šimral

Takový provoz u nás probíhá již dlouho (cca od roku 2017). Občas výpadky jsou, nicméně se mi to nejeví nijak dramaticky. Je ale potřeba říci, že velká část systému ( hlavně část prvního koridoru) je ve výluce.

Bram

Zajímavé by bylo, kdyby Správa železnic uvedla, proč je ETCS ve výluce. Něco málo přes rok před startem výhradního provozu by naopak ETCS mělo být pouze ve fázi, kdy se pod ním normálně jezdí a školí se strojvedoucí. Tedy plně odladěný systém.

Petr Šimral

No, například Radek Dobiáš řekl, že se musí SŽ naučit výlukovat bez vylučování ETCS. Tak já doufám, že to myslel vážně a že se to SŽ naučí.
Představa, že kvůli stavbě mostu mezi Opatovem a Svitavami se vypne ETCS z Brna do České Třebové mě opravdu D Ě S Í !!!

IGCT

A jak se bude výlukovat, když bude samotné ETCS potřebovat výluku skrz opravy a údržbu??

Y.K.

Onobude rozdíl, jestli vypnou třeba stanici, protože tam, nevím, sundali balízy, kvůli nějakým pracem a nebo když vypnout půl koridoru, protože se někdo (týden) šťourá v RBC nebo kdo ví v čem.

David 814-047

Tohle budou muset chlapci a děvčata ze SŽ vymyslet – a hodně rychle, když chtějí dělat ETCS s benefity.

Johnny Cash

Opravdu probíhá? Na ETCS u Metrans Rail opravdu jezdí jen pár výjimek. Ostatní z té většiny strojvedoucích řeknou, že ETCS je kravina, Šimral blbec a jedou na Mirel.

Petr Šimral

Ale, ale… Nicméně nyní opravdu nemá smysl ETCS mezi Děčínem a Českou Třebovou spouštět.

panZdenda

V současné době jezdí na trati pouze pantery a cca jednou za dva dny manipulační nákladní vlak. Výpadky jsou obvykle stále v těch samých místech. Vše se eviduje, kilometrická poloha výpadku i hnací vozidlo, které komunikaci s ETCS ztratilo. Dnes v noci probíhalo intenzivní měření, vectron dobré správy jezdil celou noc mezi Olomoucí a Uničovem. Tak snad se na příčinu ztrát komunikace co nejdříve přijde. Problémy se ztrátou komunikace nebo popisu trati (tedy náhlé zastavení vlaku) se objevovaly i v úseku Olomouc – Červenka, taky stále ve stejných místech až došla trpělivost a zavedla se výluka ETCS.

gwann

Vypadni

Václav Šp

Ještě jednou jsem si přečetl článek a dost se tam liší údaje od tiskových mluvčích SŽ a ČD. Jedná používá statistiku týdenní a jedna měsíční, ale hodnoty jsou prakticky stejné?!?

vlachjan

Automaticky bych předpokládáal, že pravdě blíže bude ten horší scénář.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Co to je za debilní komentář. Ano, SŽ neschopná je. Ano, trpí tím všichni dopravci. Jenže Arriva nemá moderní vlaky. PID si dopravu objednává u ČD až na několik výjimek, které tam musí nasadit moderní vlaky. Railjet je od ÖBB, to je státní firma, která ale moc problémů nemá, to je fakt. Regiojet má vyjma vozů Astra taky ojeté vlaky, spolu s ČD dědí zejména po ÖBB. A to, co někdy nasadí, to je větší šrot než Béčko. Leo má nové vlaky jen na Praha-Ostrava a spolehlivost nic moc. Takže zkuste při jízdě vlakem otevřít oči.

Profesor

Netřeba vysvětlovat. Prostě zde není implementován zabezpečovač BLB1.

Lukáš Chytil

LE spolehlivost nic moc?
Mají cca 10 výpadků za rok na asi 600.000 km.

El Barto

Trol – nekrmit.

Pavel Nocar

Chybí vám tam ještě písmeno t

Leinad

Proč to vlastně stojí hned? Čekal bych, že to dojede do místa kam měl povolení.

vasek.beroun

Všechny nestandardní stavy se třeba i na moderních HV řeší nouzovým brzděním.

Leinad

Jenže kratkodobý výpadek bezdrátu přeci není nestandard. Mám povolení dojet do kilometru X. Pokud nedostanu další povolení, tak zastavím až tam.
To ten verk ná postaveno přes otevřený přejezd a chce potvrzení že se zavřel nebo co?

ToMa

To potvrzení může být kdykoliv zrušeno. Porucha, změna cesty atd.
U bezpečnostního systému je výpadek komunikace s „mastrem“ vždy nebezpečný stav a reaguje se na něj.
U ETCS jsou timeouty ještě docela mírné.

Václav Šp

Doufám, že někdo platí cestujícím odškodnění. Ale když se neví, kde je problém, tak není jasné, kdo by měl platit – SŽ nebo ČD. Překvapuje mě, že ani koordinátor veřejné dopravy neprovádí sankce. Přijde mi, že 50 zpožděním a 16 dokonce nevypravených vlaků za týden je dost, i když se to mluvčí SŽ snaží bagatelizovat počtem vypravených vlaků. Za cestujícího na železnici se nejvíc bojím, že i když systém nebude fungovat, tak to od 1.1.2025 SŽ spustí na dalších tratích v ČR. Jedinej, kdo to asi může zastavit je Drážní úřad.

mgr.pavel

Cestující by měli žádat odškodnění (imho snad při tak velkém zpoždění na ně už mají nárok..?). Odškodnění po dopravci, s tím měli uzavřenou smlouvu.

Jestli pak dopravce bude žádat odškodnění po správci infrastruktury anebo správce po dodavateli technologie, to záleží na tom kde je problém – to si musí ty instituce vyjasnit.

Ale tlak od cestujících žádajících velké odškodnění, to by byl dobrý motivátor na takové vyjasnění..

Pavel

Všichni nějak zapomněli na cestujícího, jaký zkušební provoz? Kraj platí ČD za fungující přepravu, ta neprobíhá, tak neplatit. Pak by jim to měl zaplatit viník. Je jich na to dost. Frýbová má jen výmluvy. Na zkušební provoz mají Velim a Uničovku třeba v noci.

vlachjan

Při vší úctě, to co jste napsal je pěkný nesmysl. ČD na trati jezdí s vlaky, jenž mají nainstalovaný zabezpečovač, jenž porvozovatel infrastruktury, Správa železnic, pro tuto trať požaduje. Tento zabezpečovač nefunguje tak, jak má. I pokud by se ukázalo, že na vině je mobilní část zabezpečovače, instalovaná na vlaku ČD, za způsobenou nefunkčnost by nemohly ČD, jenž tento zabezpečovač v dobré víře nechaly do vlaků namontovat na základě otevřené soutěže dodavatelem, jenž musel doložit papíry o funkčnosti celého řešení, ale právě tento dodavatel, nebo třeba i zkušebna, jenž prováděla osvědčení. Rovněž je ale stejně dobře možné, že chyba je… Číst vice »

Huh

Ale tak se to nikdy nedělalo 😀

David

Výmluva že by se na problémy nedalo přijít jinak než v ostrém provozu je samozřejmě lichá. Mohli klidně mít na nějaké trati dva typy zabezpečení s tím, že ETCS plně funguje, pouze nezasahuje do řízení a mohli jen počítat kolikrát dojde ke ztrátě spojení. Tak nějak si představuji testovací provoz já a ne že to nasadím do provozu bez alternativy a testuji to systémem pokus-omyl.

Leinad

Jenže máme paragraf jedna.
Pokud by to bylo bez zabezpečovačky, tak se pojede 100km/h (a v kritických místech spíše paket přijde včas bez výpadku). Barvičkovač Spržel stavět neumí (ani na Smíchov-Radotín)

Jzms

Umí ale nechce

Lukáš Chytil

Takhle to zařízení na lokomotivách neumí. Buď jedete na dohled klasického zabezpečovače (u nás jen bdělost a přenos návěstního znaku) a ETCS je vypnuté. Nebo se jede na ETCS a klasický zabezpečovač „spí“. Nějaká zkušební souprava to asi umět bude, ale klasické lokomotivy ne. To by se musel někdo z dopravců dobrovolně obětovat a nechat si udělat na HV takovou změnu. A jelikož se pohybujeme v desítkách milionů korun, tak to nikdo dělat nebude. Proto se vybrala trať Olomouc – Uničov, kde jezdí v podstatě jen osobka, aby se nasbírala nějaká data. Protože, když to tam vypadne a nejezdí se,… Číst vice »

vlachjan

Jezdí na tom úseku jen Panteři, nebo i něco jiného? Pokud tam jezdí i to něco jiného, postihl to taky už výpdek? Vypadává to ve stejném místě nebo random po celé trati? Also, dochází k výpadkům i na tratích kde je ETCS v nevýhradním provozu?

Tomáš

Celé toto zabezpečení je ideální téma pro diplomky pro pár lidí na ČVUT, za zlomek ceny, s dohledem profesorů, kteří už si pohlídají, aby to fungovalo.
Podobně, jako kdysi Mercedes dělal navigaci pomocí GPS, na mě tehdy vyšla spoluúčast na vývoji testovacího softwaru.

Jaaa

To je rozdíl mezi výzkumem v ČR a na západě.

Na západě analýzy a testování takovýchto rozsáhlých vysoce odborných v podstatě výzkumných úkolů dělají univerzity a když to má komerční potenciál, udělá se spinoff.

V ČR se na to přeplácí různé firmy a firmičky, propojení výzkumu a vývoje do byznysu nula a schopnost řešit tyhle odborné problémy zrovna tak, protože je to hlavně dojná kráva na dotace a zakázky.

To jen kdybyste nevěděli, proč zaostáváme.

Jarda

Kdo vymyslel to etcs, když ta technologie nefunguje? To nemají laboratoře, zkusebni okruhy? Ze hodi nejakou nevyzkousenou novinku rovnou do provozu, kde to ničí vlaky, když to zastavi mašinu, tak muzou pomalu menit podvozky…..
A to chtějí aby s etcs byl už výhradní provoz, to nám klekne cela železniční síť, vlaky si budou delat co chtějí.

Jiří Kocurek

„když ta technologie nefunguje?“

Švýcarům funguje. Japonci mají podobnou technologii již 12 let v provozu.

vbb

Švýcaři mají L2 jen na asi 5 tratích (či jejich částech). Skoro celá země je ale pod L1 LS.

gwann

Problem neni ETCS ale to, co si nase mila dobra sprava poridila za verzi v kombinaci s dalsimi komponenty systemu.

Ale vy jste nekdo cekali, ze by to mohlo fungovat, kdyz nejsou schopni ani spravne udrzovat vyhybky a trakcni vedeni?

Juraj

Tuhle „nevyzkoušenou novinku“ z roku 1995, která se normálně používá po celé Evropě, v Asii a v Austrálii a kterou obšlehli Číňané pro svoje VRT? 😀

Jzms

Je to technologie min 30-35 let stará, začátek GSM,tak se nedivte

fíra Standa

všespasné ETCS je jen další fiasko SŽ a celé této amaterské bandy.

Martin H.

Problém se dá odstranit, když se ví kde je. Tady to vypadá, že se vlastně moc neví proč k tomu tripování dochází. Respektive ano, ví se, že dochází k rozpadu spojení mezi RBC a palubní jednotkou, ale proč?

G-man

Jen malá úvaha na to téma. V zahraničí to, jak všichni píší, funguje. RBC i palubní jednotky jsou od renomovaných výrobců. Jediné, co to odlišuje od ostatních zemí, je naše síť GSM-R. Tak co se zaměřit na ní? Je to špatná myšlenka?

Lukáš Chytil

A jaký je rozdíl mezi GSM-R CZ, AT, nebo CH?

trautenberk

Panebože, to je tady zase výkvět vysoce inteligentních komentářů. Mě by spíš než psát takové výžblebty do tmy zajímalo, jaké jsou skutečné technické důvody těch výpadků a jak je to potenciálně řešitelné? Článek na toto téma by byl velmi vítaný.

Peeetr

Řešením je, pokud se to dá přepnout z nouzového brždění, které poškozuje vlaky a provoz, tak to přepnout na slabé brždění a signalizaci ztráty spojení v kabině. Pokud ne, tak to všechno okamžitě vypnout, a testovat opět primárně na zkušebních tratích.
Oficiální přechod na ETSC posunout minimálně o 4 roky v každém případě.

Y.K.

Aby se to nakonec neodposouvalo až na 2100. Těch termínů už bylo, tenhle je hodně oddálený, ví se o něm dáááááávno.

Tady je potřeba hlavně tlak na dotažení ucelených úseků (což deadline při všech hrůzách dělá dobře), jakékoliv odklady toho moc nevyřeší, jen se zase něco odloží a bude více času se potácet a nedotáhnout to, dopravcům se jejich investice rozptýlí pro nic…

JendaVenda

Mě ty výmluvy SŽ baví. Vezměme si jako příklad zastávku Třinec Koňská. Tam se už vice než rok samovolně odhlašují vysílačky ze systému GSM-R a nikdo nic neřeší. Pokud to SŽ nevyřeší, tak tam bude od zprovoznění ETCS zastavovat každý vlak. Na druhou stranu werkovi budou dozajista nadšení. 😀

Profesor

Hlavně vy jste to vůbec nepochopili. Tohle je zabezpečovač co jste furt chtěli. Srazili se? Ne? Takže funguje a zabezpečuje.
Pokud chcete jezdit, musíte si pořídit Jezdič ETGAS (European Train Go Ahead System). Cena je někde kolem 600 milionů za vozdilo a cca 400 milionů za vybavení 1 km trati systémem ETGAS. Stanice samozřejmě úměrně dražší.

Pajoš

A to umí lítat i na Mars?

Profesor

Ne, ale umí to kontrolovat směr jízdy. Tzn že pri pohybu dopředu nebo dozadu je to ok. Pokud by nastaly oba pohyby najednou, zahlásí chybu

vbb

A myslíte, že ETCS kontrolovat směr neumí?

Jiří Kocurek

Jak je možné, že jinde mají zabezpečovač a jezdí? PZB/LZBT/VM/PTC/ATACS … poslední jmenovaný je japonská obdoba ETCS, princip je stejný, jezdí na tom už přes 10 let.

Jiří Kocurek

překlep: má být TVM, ne VM, francouzi a jejich TGV

Profesor

Páč k tomu maj i Jezdič, dyt to píšu.

Jiří Kocurek

Ne, ATO over ETCS nemají. To by totiž jezdili bez strojvedoucích.

Leinad

ATO neznamená, že tam strojvedoucí není.

Mirek

Musím říci, že před pár lety se někdo ukvapil viz odkaz níže, stopáž: 08:43

https://youtu.be/ztpB7JyLOso?si=MoTkeWVT5hDs3ZkO

Profesor

A co byste za těch pár usmudlanejch peněz chtěli? Dokavad to nebude stát batalión nebo dva fungovat to nebude. Takže šup šup, sypat víc a pořádně

Mirek

Myslíš, že to ten krypl na MF dovolí

gwann

Krypl jsi akorat ty

SS - systemový specialista

Nemohu si pomoci, ale přijde mi, že si to SŽ představuje tak, že 1.1. 2025 zapne jistič a tradá, jezdíme s ETCS.

Špatné umístění palubních jednotek mi přijde jako špatná výmluva. Pokud SŽ nedodala žádné podklady pro správné umístění, tak je to alibismus na úrovni foukacího rozkazu.

Lukáš Chytil

Všechny ty mobilky jsou certifikované.
Takže špatné umístění mobilek je jen trapná výmluva.

Ladislav

Mobilek ne spíš snímačů balíz. Jenom by mě zajímalo jestli tam jezdí vlaky dodatečně osazené jednotkou ETCS nebo nainstalovanou od výrobce do HDV.

vbb

Balízy se čtou správně. Holt není anténa jako anténa…
V ČR máme jak retrofity, tak ETCS přímo z výroby.

Jan

Vycovat kam? K barvičkovači, který vás v klidu nechá ve 160km/h proletět stůj? Nebo si snad myslíte, že kdyby se místo ETCS najednou začlo implementovat něco jiného, tak to dopadne líp? Problém není ani tak v ETCS ale v kombinaci neschopného dodavatele, ještě víc neschopného správce infrastruktury a totálně nečinného ministerstva, které jen tiše přihlíží.

Jiří Kocurek

Asi na MD naivně čekali, že SŽ dokáže tu věc zprovoznit

A nejen ETCS, ale také traktční vedení, protože těch stahovaček a poruch je tolik, že Hodně štěstí si může ten příspěvek zopakovat.

A pak se budem ptát, jak je možné, že v okolních zemích ty troleje fungují.

Karel

Pokud na tu trolej spadne strom, nefunguje nikde na světě. A pokud se na pevném trakčním zařízeni pracuje, tak se vypíná a zajišťuje (s výjimkou drobných oprav na 3 kV ss.

Lukáš Chytil

Jenže jinde v Evropě se to dělá pomocí děličů, jen u nás a na východ od nás pomocí stahovaček.

Cestovatel z Vysočiny

Dvacet let jsme čekali na tohle??? Tak to se vskutku vyplatilo. Čekal bych, že když je to evropský systém, že to bude 1) unifikované, a tedy i levné, 2) koordinované a rychlé na zprovoznění, 3) spolehlivé. A jaká je realita? Ve všech bodech je to přesně naopak!!! Celé je to jen vejvar pro spřátelené firmy, které hrabou a hrabou, bez jakýchkoli zábran, už se ani neobtěžují za ty neskutečné prachy odevzdat nějaký funkční produkt. Bude se to patlat po česku ještě dlouhé roky a bude to černá díra na peníze. Ale bezpečné to je – vlakům, které nejedou, se nemůže… Číst vice »

Velký hektor

Co to je za pičovinu?

Matt

problém v balízach?

Ares

Co na to pozvat nějaké odborníky ze západu?

Leinad

Proč, když se může vyšlapat vlastní cesta, projít slepé uličky, dokončit jako nekompatibilní bazmek?

Martin Lér

Úplně jsem si vzpomněl na nejdražší lokomotivu na světě!

Pája

Nejste sám. A ve finále jsme rádi za dovezené Taurusy a Vectrony…

vbb

Chtil mě v tramvaji revizor a za jednu cestu jsem zaplatil přes 1000 Kč. Závěr: v Praze mají nejdražší MHD na světě.
Úplně stejný případ.

Laborec425

To očividně česká povaha nesnese a neunese 😀

Lukáš Chytil

Neblbněte. Tím byste ohrozil podíl „domácího průmyslu.“

vbb

Všechny komponenty (EVC, antény balíz i GSM, BTM, DMI, radary…) jsou z toho vašeho milovaného západu.
Nějaký další nápad?

182-097

To chce přidat víc peněz, penězovod dotací do toho předraženého klunkru se přece nesmí zastavit ani kdyby stát zbankrotoval. A co že se nejezdí, vždyť tady nejde o to aby vlaky jezdily, tady jde o naprostou stoprocentní bezpečnost kdy ideálně žádný vlak ani neexistuje a může se v klidu investovat a dotovat.

MTl

Tak tam bych nechtěl být zabezpecovak. Dodají jim zařízení ke kterému jim nic moc neřeknou vše je věc programu, firmwaru atd. Dodavatel traťového zab zář to bude házet na zab zář mašiny ten zase na dodavatele přenosu dat nebo softwaru a zabezpecovaka budou zvrchu bombardovat proč to nejde.

Mimopražský

A co jiného by se dalo čekat? Opět bude platit : hledání viníků, potrestání nevinných, vyznamenání nezúčastněných.

Péťa

Už by na SŽ mohli někomu sestoupit koule a říct že jsme to prostě udělali špatně, pozvat odborníky ze zemí kde L2 funguje ať to dá do kupy.

Domin

Číslo uvedené tiskovou mluvčí je třeba vynásobit alespoň dvěma a pak se teprve přiblížíme k reálnému počtu výpadků. V průměru jednou denně je opravdu nesmysl. Někdy navíc k rozpadu komunikace a zaúčinkování nouzového brzdění dojde i při stání (bez vlivu na dopravu), jindy to SŽ odůvodní jako poruchu HV…

Velký hektor

Argumentační faul na 5 má n a do konce.

mgr.pavel

Prosím pozor, aby další argumentační klam nebyl pojmenován po vás..

Vždyť vy ani nejste schopen napsat název klamu, natožpak co a proč by mělo být na původním příspěvku špatně..

El Barto

A kde je tradiční každodenní „vtip“, že za to může Fiala? Nebo dneska nejste ve formě?

Velký hektor

Tak málo?

Pro porovnání by bylo třeba moc fajn uvést statistiku, kolikrát denně strojvedoucím chybnou obsluhou zaúčinkuje vlakový zabezpečovač…

Medvídek Pú(chov)

Blábol…

mgr.pavel

Kolik strojvedoucích na kolika tratích denně jezdí? A kolik vámi uváděných případů zastaví vlak?

Versus jeden zabezpečovač na jediné trati zastavil desítky vlaků během měsíce.

Vážně to chcete srovnávat, anebo jen hejtíte mimo mísu?

Velký hektor

Ne asi, nechci to srovnávat. Proč bych to asi psal???

mgr.pavel

Protože jste troll co nedokáže napsat jediný argument?

Pardon za ad hominem, ale vy se chováte fakt jen jako troll.

Martin H.

Tyhle tripy nenastávají vinou chybné obsluhy, ale vinou nesprávné činnosti zabezpečovacího zařízení. A pokud nevíš jak to funguje, tak sem nepiš blbiny…

Velký hektor

Hlavně že ty to víš. Můžeš tedy vsem napsat, kde je problém a jak ho řešit?

Martin H.

Na rozdíl od tebe s tím celkem pravidelně pracuju a tak aspoň vím o čem píšu. Zatímco u tebe je naprosto zjevné, že nemáš tušení a proto sem píšeš kraviny. A ano vím jak se ta závada projevuje, ale protože jsem uživatel a ne udržovatel, tak nevím jak ten problém odstranit..

David Peca

Tunel s chybami.

Martin

Zvykejte si…

Leštění

Já bych jen upřesnil že ETCS je pouze v úseku Olomouc – Uničov.

Velký hektor

To už je moc odborné, to už nikdo z těch zdejších odborníků na všechno nepochopí.

Luboš Beneš

Za Uničovem v těch kopečcích by to už nefungovalo?

mgr.pavel

A vám jako přijde, že na té rovině to funguje..? 🙂

Litovel

V těch kopcích se jede max 100. Teď tam není ETCS relevantní.

Digi

Takže technologie se má testovat jenom v optimálních podmínkách? A když v provozu optimální podmínky nebudou, tak holt nikdo za nic nemůže… Vy budete asi od expertů z SŽ

Stráťa

Vlaky se pod 100km/h nemohou srazit?

Karel

Mohou, ale ověřovací provoz se dělá tam, kde je rychlost taková
, na jakou je zařízení plánováno.

Jiří Kocurek

Myslíte, že by to fungovalo být tam velehory?
https://www.vlaky.net/upload/galeria/006884/282085.jpg

Martin H.

Pokud máte na mysli trať Olomouc – Uničov – Šumperk, pak ano, ale jinak se pod plným dohledem jezdí na mnohem víc úsecích…

Martin Lér

A s jakým výsledkem?

Martin H.

Téměř s žádným, protože těch vlaků, na kterých je ETCS zapnuté je minimum….