Tři v jednom. Do Čech poprvé míří unikátní stavební stroj, obnoví koleje na zkušebním okruhu

Stavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail

V tuzemsku se ukáže železniční superstroj. Čistí štěrk, mění pražce i podbíjí při jednom průjezdu.

Českou železnici čeká příští týden vzácná návštěva. Stavební koncern Swietelsky sem poprvé vyšle unikátní stavební stroj RUS 1000 S, který jako evropskou novinku představil začátkem roku a následně testoval v Beneluxu. Stroj bude ve středu a ve čtvrtek pracovat na malém testovacím okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích u Velimi. Hlavním dodavatelem stavby je stavební společnost Chládek a Tintěra Pardubice, která si stroj i s posádkou objednala.

Stroj v jednom průjezdu zvládá tři činnosti: čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. „Jeho potenciál je mimořádný. Využívá se na železničních stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz. A to je i případ extrémně vytíženého velimského testovacího centra,“ uvedl jednatel Swietelsky Rail CZ Pavel Pechač.

Obří stroj, za kterým stojí uskupení rakouských firem Plasser&Theurer/Swietelsky, je dlouhý 278 metrů a váží 674 tun. Délka celé soupravy včetně vozů na materiál je 900 metrů. Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m³ štěrku. Po jeho průjezdu je trať ihned průjezdná rychlostí 60 km/h. V Cerhenicích bude nasazen na rekonstrukci 2245 metrů kolejí.

RUS 1000 S navazuje na koncept stroje RU 800 S, který v roce 2006 představoval revoluci při výstavbě kolejí. V Česku byl poprvé nasazen v roce 2018. Ovšem zatímco původní obří stroj do jednoho průjezdu kombinuje dvě činnosti (rekonstrukci kolejí a čištění štěrkového lože), jeho nástupce přidává ještě podbití rekonstruované trati.

Swietelsky Rail CZ čas od času využívá velké koncernové stroje i v České republice. Stroje ze zahraničí přivezla například na modernizaci nádraží Vršovice nebo stanice Prosenice.

Stavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky RailStavební stroj RUS 1000 S. Pramen: Swietelsky Rail

***
RUS 1000 S
R – Reinigung – čištění štěrku
U – Umbau – obnova kolejového roštu
S – Stopfen – podbíjení směrová a výšková úprava koleje
1000 – pročištění až 1.000 m³ štěrku/hod.
S – SWIETELSKY

Technické parametry:
délka: 278 metrů
hmotnost: 674 tun
výkon motorů: 3 x 709 kW = 2.127 kW

Tagy RUS 1000 S Swietelsky Rail Top vúž železniční zkušební okruh Velim
29 komentářů