Tři dlouhé tunely. Němci a Rakušané se po letech dohodli na přeshraniční trati k Brenneru
Trať směrem na Brenner povede z většiny v tunelu, vizualizace. Pramen: DB Netze
Trať bude dlouhá 54 kilometrů, z nichž 60 procent bude pod zemí. Vzniknou dva třináctikilometrové tunely.
Je to ubohé řešení. Jediný ambiciozní projekt je vyrazit další 60 km tunel z Innsbrucku rovnou na Mnichov. Tím by se snad dala odklonit i nějaká nákladní doprava třeba na lince Verona – Mnichov z rozpadající se brennerské dálnice a absolutně přetížené dálnice v údolí Innu.
Tunel z Innsbrucku na Mnichov by byl nevyužitelný pro vlaky jedoucí od Innsbrucku směr Salcburk/Vídeň.
Plus samozřejmě 60km tunel by byl šílená drahota.
Přesně tak, tohle řešení možná není top mezi Mnichovem a Itálii, ale rozhodně je to slušné vylepšení a vytěží z něj i další směry. Z pohledu ČR je to také výhodnější. A nic nebrání za 50 let postavit i ten dlouhý tunel, kdyby byl tak nutný, teď je ale lepší toto.
A na jakou maximální rychlost to připravují? Doufám, že se nenechají zahanbit našimi plánovanými 320 km/h a bude to alespoň na 400 km/h.
230 km/h, viz https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Unterinntalbahn tabulka vpravo nahoře.
„Schaftenau-Grafing: 230 km/h“
Máme se co učit ! Pořád jsme pozadu.
Zustane i původní trať?
Je to patrné z druhé mapky – ano zůstane, vyjma krátkých (v mapě „vykřížkovaných“) úseků.
A jo, máte pravdu, toho jsem si nevšiml, děkuji.
Je až neuvěřitelné, o kolik jsou napřed. Oni už budou vesele jezdit pod Alpami, zatímco u nás se pořád bude tahat Praha-Beroun podél Berounky 🙁
A zabývat se názorem starostů obcí na trase (kvůli tak zásadnímu projektu jako tunel do Berouna)…
A kdybyste četl článek pořádně, tak němci se tím opravdu zabývali a se starosty to opravdu projednávali. A teď staví.
Když tam přilezete jako dráb odněkud z prahy a začnete se tam naparovat a vyhrožovat, tak s váma vyrazí dveře. Oprávněně.
Z pohledu citujícího to bude rychlé, ale pohled na betonové stěny a tunely místo výhledu do nádherného údolí Innu a na Alpy. Splnil jsem si šotoušský sen Venezzia S.L.- Plzeň přes Brenner. Do Verony italská Frecciarossa a pak rychlík přes Brenner-kochací vyhlídková jízda. Za Innsbruckem na nové trati jen betonové zdi, tunely a nuda.
Asi aby je to nerušilo od práce…😁
A ono tam není dost vedlejších tratí, kde se kochat můžete? Ostatně, co vám v Rakousku bránilo jet po staré, vždyť je obsluhovana dodnes? Ony ty hlavní dálkové a nákladní tahy primárně ke kochani určené nejsou, divné, co? V Itálii zmizelo také dost bývalých hlavních tratí, rovnou do tunelů, z původních jsou stezky. V tom Rakousku si je většinou aspoň můžete projet bez šlapání, stačí přestoupit na regionalku.
Nová Unterinntalbahn od vyústění innsbruckého obchvatu až na dohled od Wörglu byla uvedena do provozu ve 12/2012.
A dlouhých 8 let a pár měsíců poté se dohodnou na konkrétní trase jejího pokračování směr Německo (resp. ani to není přesné; rakouský úsek Kundl – Schaftenau ale je součástí jiné stavby, která rovněž ještě nezačala).
Optikou českých kritických pohlížečů na (ne)tempo výstavby u nás: nic moc.
Přesmě. taky čekám příspěvky co je to za bordel, furt se jen dělají studie, místo aby se stavělo.
Zajímavé, nevidím tam žádné napojení východně od Rosenheimu. Že by Rakousko nepožadovalo (nebo Německo vyloženě odmítalo?) zrychlení také pro osobku (nebo i nějakou ND?) směr Innsbruck – Salzburg – Wien…?
Smysl by mohlo dávat, kdyby modernizace Rosenheim – Salzburg (jež by jistě nebyla od věci) byla nějaký jiný projekt a to napojení patřilo až do něj, ale to pochybuju – vždyť Německo chce jet z Mnichova do Vídně přes Mühldorf.
Taky tomu nerozumím. Před třemi roky jsem jel z INN do SZG a kolem Rosenheimu to bylo zoufale pomalé.
A tuto informaci máte odkud?
Z mapy v článku.
Jinej svět…
Kdyby se 6 let debatovalo o variantě u nás tak řvete že tu je Kocourkov. Holt někde je tráva zelenější a voda mokřejší.
Ne, nemáte pravdu, u nás se aspoň dříve nedebatovalo a výsledkem je nekonečný proces odvolávání a odvolávání – viz např. D1 u Přerova, „VRT“ do Přerova (která už měla být snad i postavena), téměř jistě nás to čeká u D3 a jistě se najde takových příkladů více.
Nekonečné procesy odvolávání budou vyřešeny za 20 let (ale zároveň ze dne na den) novým soudním řádem správním, podle kterého bude možné žalovat pouze podobu projektu, ale nikdy samotnou existenci…
A možnost odvolání bude pouze 1x.
Však počkejte, až Vám pak někdo vyprojektuje dálnici přes zahradu. Budete si moc vybrat, jestli chcete zelenou nebo fialovou PHS, ale dálnici rozporovat nemůžete.
Achjo…
Ona to rozhodně nebude dálnice, ale vždy nějaká část železniční infrastruktury.
Má to tedy za cíl řešit Vodu z Tetčic a podobné.
A Voda z Tetčic se proti kterým projektům odvola víc než 1x?
V to bych nedoufal, protože to by se dostalo na hranu ústavnosti. Otázky týkajících se základních práv (takže i právo vlastnit majetek) nemohou být vyloučeny z soudního přezkumu. A co se týká „odvolání“ (správný termín je kasační stížnost), tak to víc než jednou nejde ani dnes, protože ta se podává k Nejvyššímu správnímu soudu.
Jenže oni to po těch 6 letech fakt postaví. U nás by se debatovalo ještě 50 let poté…
Ono je to i v clanku, vzali v potaz vse co bylo treba a vyjednali si to, vcetne dopadu na okoli… to u nas se 6 let neco pripravuje a pak dalsich 6 let resime pripominky, atd…
Bla bla bla… Co se u nás naposledy postavilo?
4. koridor je téměř hotov.
Skutečně centrální nádraží (resp. úseky na něj navazující) mj. se zajížděním všech dálkových vlaků na toto nádraží bylo v Praze dokončeno o 6 let dříve než ve Vídni (2008 – 2014).
OK, co kromě komulované údržby.
4. koridor je v úseku Benešov – České Budějovice v převážné části novostavbou, nikoliv kumulovanou údržbou.
Tzv. Nové spojení v Praze také.
Tedy kumulovaná údržba. Jsem rád, že jsme se shodli.
Ne, neshodli. Novostavba není kumulovaná údržba.
Nové spojení není kapacitně srovnatelné s novým nádražím ve Vídni. Výjezd z NS směr sever je pouze 2+2, výjezd směr jih je 4+2, ale to ho činí kapacitní jen jedním směrem. Ze 4 směru je kapacitní jeden a to jen díky tunelům dostavěným nekdy v 80. letech.
Výborně, dokonce už v 80. letech se to v Praze takto zlepšilo. Takže ještě větší náskok před Vídní.
Zlepšilo se to na úroveň toho, co měla Vídeň už za císaře. To co má Praha nyní je rok 95 ve Vídni.
Šalina do kampusu se staví, šalinový tunel na Žabovřesské se staví, staví se Tomkovo náměstí… A u Vás? To musíte napsat sám, to já nevím.
No a trať na Zastávku má asi 30 let zpoždění. A pan Dvořák z Tetčic posílá hezkou písničku…
A my mu tedy necháme k narozeninám zahrát píseň „Tenhle barák na odstřel“…😂
To píšete hodně předčasně. Pan Dvořák bude mít narozeniny až 29. 11.
To tady opravdu vyhrožujete někomu odstřelním domu? Trochu za hranou ne?
Pan Dvořák podal jeden podnět, který mohl být o několik týdnů později zamítnut (že se tak stalo později, resp. co tomu předcházelo, za to nemůže p. Dvořák). Mimochodem, těch 20+ let jste si k těm max. 10 letům přidal z jakého důvodu? Připomínám, že o územní rozhodnutí k této stavbě požádala SŽDC na Silvestra (!) 2009 (aby pak první veřejné projednávání s připomínkami občanů bylo na rosickém městském úřadě v 5/2011 aneb 16měs. zdržení hned v prvním kroku, ale budeme vinu svalovat jen na jistého Ing. Dvořáka z Tetčic, že). O (vcelku rozumném a k přepracování projektu vedoucím) podnětu samotné… Číst vice »
To je jednoduché. Do roku 1989 to zpoždění nenabíralo. Pak začalo. A z toho je těch 30 let.
Taky stojí za povšimnutí, že sama Dobrá správa nyní nechala dokončení celé stavby zdržet o 2 – 3 roky (údaj se liší od údajů poskytovaných Dobrou správou) – neboli: z Brna do Střelic bude sice hotovo, ale ze Střelic do Zastávky se začne modernizovat až poté (!).
A my planujeme jednokolekju a rychlost 115km/h do Bavorska.
To tam radeji s Fabii HTP
Není to úplně pravda. Navíc teprve teď v březnu šla německá část do prvního stupně projektové přípravy, uvidíme, jak to dopadne. A opakuju to postopadesáté, ta trať vyšla ekonomicky jen díky nákladní dopravě a taky má prvořadý význam právě pro ní.
No tak pak ale ta 100-ka jako maximálka stačí bohatě, nebo ne ? Protože jet víc jak 100 km/h je v případě nákladu silně neekonomické…
Přesně tak. Ekonomicky nesmyslné a taky technicky obtížné nad 120.
Ano, v tomto pripade ano…
Tady je ale dulezite vedet i to, ze DMB je neco jineho nez VRT Praha-Norimberk…
Úplně nesmyslné srovnání. Brenner+Inntal je páteřní evropská trasa spojující dvě země G7. Domažlice – Schwandorf je o elektrifikaci třetiřadé regionální trati, aby zde mohl rozumně projet náklad. Nic víc zde ekonomicky zatím nevyjde. Představa, že je tu potenciál na desítky tisíc cestujících denně, které by ospravedlnily vystavbu VRT, je naivní.
Z hlediska nákladní dopravy v žádném případě. Velice důležitý druhý elektrifikovaný přechod do Německa. My to bereme jako druhý „Děčín“.
Jen tak pro zajímavost – brali byste jako takový „druhý přechod“, pokud by se elektrizovalo z Chebu do Marktredwitz (+ odtud dál v rámci SRN), nebo to z vašeho „nákladního“ pohledu musí být přes Domažlice?
Cílovým řešením situace je přeshraniční tunel (který trasu i zkrátí), kterému aktuálně ekonomika nevyšla. Takže tunění současné lesní dráhy na vyšší rychlosti moc smysl nedává.
Aspoň se ta lesní dráha nedostane do stavu Mšeno před rekonstrukcí.
Myslíte ten tunel, co se naposledy počítal 2010 a vyšel?
Tak berte dokud je co.
Pak bude jen pohled z nočního MV Praha – Paříž…
Škoda, že Němci odmítnuli úpatní tunel – zkrácení a nárůst kapacity by byly výraznější a navíc by se tam přesunuly z letadel i cestující v relacích severní Itálie-Německo.
To protože Němci umí počítat lépe než čínští medvídci…
I s tímto bude Michov – Verona za 2:20 (dnes 5:25), to je moc pěkné.
Němec přijde, postaví místní do latě, poručí a stavba bude. A ve skutečnosti je to úplně jinak.
… uspořádali během let před rozhodnutím o trase 174 pracovních setkání a 33 výstav v dotčeném regionu. Zapracovali 110 konkrétních návrhů …
Hlavně InntalBahn dávno stojí. Mit Tempo 220.
Další rána pro Česko… Další důvod objíždění našeho skanzenu.. Hned po oznámení 115 km/h od Domažlic k hranicím s Německem…. Ale nenašlo by se toho více… A ikdyž je ta stavba na koridoru severojiznim v rámci Evropy, tak Dopravci toto využijí spíš a na východ se dají až v Rakousku. než to brát z Hamburku přes nás třeba na Slovensko nebo Maďarsko a dál
100 km/h nám stačí.
Tak vám by stačilo, i kdyby všude na koridorech bylo jen 100 a polovina osobky se zrušila.
Kdyby přestaly jezdit ¾ dálkoviny mezi Prahou a Olomoucí…jéééé…to by byl blahobyt…
Ti jsou prostě marní.
A k čemu by vám to bylo, když by ty vlaky stejně nebral Němec/Polák/Slovák.
Stačí se podívat směrem na Chalupki/Zebrzydowice na tu kolonu odstavených vlaků, protože Polák nebere. To samé okolo Děčína, protože Němec nebere. To samé Čadca, navíc tam se bude dělat rekonstrukce + přestavba Žiliny
Není problém ujet Kúty – Děčín za 6 hodin. Ale je problém, aby vás Kúty vůbec vzaly na přepřah a potom aby vás vzal vůbec Děčín.
Samozřejmě, z hlediska nákladní dopravy by to bylo ideální – harmonizace rychlostí vlaků a minimalizace potřeby předjíždění.
No jo, ale stále by tam zůstala pomalá regionálka.
LOL
Cestujícím Praha – Mnichov ne. Nevyužitý potenciál železnice.
Bude jich dost, aby se vyplatila novostavba na 160/200 km/h? Pro rychlosti vyšší by to chtělo separátní koleje, aby si vlaky navzájem nezavazely. A když to budou čistě osobkové koleje, tak hurá do větších spádů, aby nebyl potřeba 12,5km bázový tunel pod Českou Kubicí. Ten by vyšel na dnešních cca 5-7 miliard Kč za každou kolej. https://mapy.cz/s/dudopopeho
Protože zkrz Furt im Wald to víc jak 80-90 km/h nepůjde a na vybourání půlky města vám němec řekne „Die Tür!“ neboli „Padej pryč!“.
Přece si Němci nenechají vybourat půlku města jenom kvůli takové blbosti.
Ještě že mají alespoň oni rozum a nepřistupují k tomu styl SŽ v Jihlavě.
U nás to nikdo neumí postavit, ale plány jsou velkolepé. Hlavně ničit a zbytečně bourat. To tak ještě u nás jde. Dál už nic.
Jiří, zase se u vás projevuje ten neklid…
Asi mám být neklidný proč. S tím co vidím a slyším. Lži, nesmysly, žádná pravidla, vyhozené peníze a jenom silácké řeči. Jakoby se vrátila 70 léta.
Zřejmě nestačí vyhostit 18 ruských špionů, aby se změnil přístup.
No teda! Já jsem se nechal ukolíbat opravenými Vršovicemi, ale ono je to celé nějaký nakašírovaný podvod, říkáte?
A jak dopadly Vysočany? Kéž by bylo chování SŽ standartní a dodržovaly se pravidla.
Takhle kdyby to byla půlka Brna, aby se R přes Havlíčkův Brod i Nezamyslice nezdržovaly…😂
115 tam bude jenom na dvou kilometrech jenom pro klopidla… Jinak pojedete 70 přes Kubici / 90 mimo ni…. Bude to tedy fér vůči koňce na jihu, aby ani jedna trať nebyla zbytečně rychlá….
A tak to bude na dalších 30 let minimálně.
Holt složité poměry, ne nějaké Alpy…
Země na úrovni Moldavska, no…
Myslíte úsek Řezno – Furth im Wald? Tak to budete muset s Bavoráky jednat jinak, aby vám na to kývli a postavili novou trať okolo dálnice B16.
Asi vás překvapí, že průchodnost pohořím nezáleží jen na jejich nadmořské výšce, ale na jejich morfologii. Na IV. koridoru prochází FJB přes velmi srandovní kopečky (nejvyšší má 713 m.n.m.) a rekonstrukce si vyžádala 7 tunelů a dva hnusné zářezy (které by v Rakousku asi taky zatunelovali).
Takže ano, řešením úseku Domažlice-FiW je taky tunel, který se narozdíl od relace Praha-Tábor nevyplatí kvůli o dva řády nižšímu počtu přepravovaných osob. A jak vám tu meldujou furt dokola cargisti, tak nákladům je to jedno.
Takhle – úplně pro pořádek – jsou i cargisti , co říkají že potrebují stabilní dvoukolejku na západ, bez ní tam ze silnice cargo nepřetáhnou. Ta nevznikne. S osobkou podobně – ta ani nevznikne když děláte „po novu“ trať na 70-90. No a proč to tak je – protože se jede stále podle vylhané studie kde dálnice D5 neexistuje v dopravním modelu, pouze silnice I/26. ( A i tak dvoukolejka málem vyšla všude) Takže když to celé začnete velkou lží, skončíte u miliardových rekonstrukcí pomalých jednokolejek na pomalé jednokolejky, kde možná díky drátům pojede pár ad-hoc nákladů navíc, a pro… Číst vice »
To vysvětlete MÁV, a zkuste je přemluvit, jestli by nemohli Hungarii přetrasovat přes Rakousko.👺
Jsem nevěděl, že se přes Česko dá jet z Mnichova do Verony, ale radši se ještě jednou kouknu do autoatlasu.
V odkazované stránce je i videovizualizace: https://www.youtube.com/watch?v=_FDljRyhaDU
Dost dobrý. Nemohla by OBB infra dát postavit aspoň tunely u Chocně?
Vážený kancléři Kurtzi,
moc se omlouváme za rozbití Rakouska. Je nám to líto.
Mohli byste to s námi ještě jednou zkusit?
S pozdravem
uživatelé české infrastruktury
Kdyžtak Kurz.
A kdyžtak: to monarchistické Rakousko úplně stejně „rozbily“ i další státy, které se osamostatnily.
Konkrétně?
Tuším že ta nevděčná saubande tam na jih od Lublaně…😀
Která má na čase konstruovat jiný zdroj obživy než české turisty (protože do 20 let šlus, konec, utrum 👺)
Chocholouška už vám volali? Rakouské císařství se rozbilo samo, když se na popud Německa rozhodlo vyvolat válku a byla to nepříliš reformní monarchie se sklony utlačovat vše, co se jí nelíbilo. Od češtiny po menšiny. Dnešní liberální Rakousko vzniklo až po 2. světové válce s nemalým vlivem Francie, Anglie (jejíž monarchie byla v reformování úplně jinde než Rakousko v roce 1914) a USA a tohoto Rakouska jste součástí nikdy nebyl, ani vaši předci.
Nerad „diskutuji“ s anonymy ale tradiční česká verze, že Němci včetně těch rakouských vyvolali dvě světové války (a v podobě Pruska i ty předešlé) je značně zjednodušená. Prvotním impulsem k vypuknutí té první byl přeci atentát na rak. následníka trůnu. Ten překážel rakouské militaristické klice protože válku aspoň v té chvíli rozhodně nechtěl, takže je velmi pravděpodobné že se na atentátu ne-li přímo tak alespoň nepřímo podílela. Organizován byl ovšem bojechtivymi srbskými nacionalisty. To jsou ti první dva původci 1SV. Teprve až třetím byly německé militaristické kruhy bez jejichž podpory by si Rakousko nejspíš netrouflo zaútočit na Srby, za nimiž… Číst vice »
Nestačí, aby to stavěl Swietelsky? Ač má polské jméno, tak je to rakušan.
Beztak je to poněmčené jméno české.
Ve Vídni bylo ještě před 85 lety víc českých jmen než v Praze.