Pod Brenner míří Wilma a Olga. Modré monstrum vyrazí dalších 7,5 kilometru nového tunelu

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: HerrenknechtNový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: Herrenknecht

Ražba dalšího úseku začne letos na podzim.

Společnost Herrenknecht dokončila ve svém závodě v německém Schwanau další razicí štít pro budování Brenerského úpatního tunelu. Ten se stane v roce 2031 po svém dokončení třetím nejdelším železničním tunelem na světě, celkovou délkou všech tunelů pak úplně nejdelším.

Nový stroj pro ražbu na rakouské části budoucího tunelu bude nasazen na úseku H53 Pfons – Brenner, který je dlouhý 7,5 kilometru. Výrobce ho pojmenoval Wilma, finišuje práce na druhém razicím štítu, který ponese jméno Olga.

Průměr štítu je 10,37 metru. Stavební monstrum je dlouhé 180 metrů, váží 2 680 tun. V příštích dnech ho čeká postupná přeprava na staveniště. Zakázku na stavbu úseku H53 Pfons-Brenner získalo sdružení Porr Bau GmbH, Marti GmbH Austria a Marti Tunnel AG Schweiz. Hodnota zakázky na nyní největší stavbu tunelu je 959 milionů eur. Tato část má být hotová za 70 měsíců. Doba výstavby této projektové fáze je naplánována na 70,5 měsíce.

Výrazné zkrácení jízdních dob

Nový tunel spojí města Fortezza v Itálii a Innsbruck. Po dokončení zkrátí dobu jízdy z 80 na 25 minut. Staví se od roku 2007. Od severního portálu u Innsbrucku po jižní portál u Fortezzy bude měřit 55 kilometrů. Při započtení přesmyku jižně od Innsbrucku, který byl otevřen v první polovině 90. let a nese název Inntaltunnel, bude podzemní trasa měřit 64 kilometrů. Půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě (Gotthard měří 57 kilometrů, nový budovaný tunel mezi Francií a Itálií bude měřit 57,5 km). Investorem je společnost BBT, kterou napůl vlastní rakouské (ÖBB) a italské dráhy (FS).

Tunel Brenner se skládá ze dvou hlavních trub a třetí průzkumné, která vede mezi oběma hlavními o 12 metrů níže. Po zahájení provozu bude sloužit především k odvodu vody. Hlavní trouby jsou propojeny každých 333 metrů únikovými tunely. Podle stavbařů jsou aktuálně vykopány zhruba dvě třetiny celého tunelového komplexu o délce tunelů 230 kilometrů. Tuneláři zhruba ve stejné míře používají razicí štíty a odstřely.

Celkové náklady na výstavbu jsou 10,5 miliardy eur. Tunel má být dokončen v roce 2031 a do provozu bude uveden o rok později.

Nový razící štít pro budování Brenneského úpatního tunelu. Foto: HerrenknechtInfografika k tunelu Brenner. Pramen: BBTInfografika k tunelu Brenner. Pramen: BBTInfografika k tunelu Brenner. Pramen: BBTInfografika k tunelu Brenner. Pramen: BBTInfografika k tunelu Brenner. Pramen: BBTProrážka mezi dvěma staveništi tunelu Brenner, květen 2022. Pramen: BBTÚdržba tratě přes Brennerský průsmyk, ilustrační foto. Pramen: ÖBB

Tagy Brennerský úpatní tunel Herrenknecht
31 komentářů