Trh s novými auty v Evropě začal klesat, rychleji padá zájem o elektromobily. Hybridy jsou již dvojkou
Výroba modelu Škoda Octavia v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto
Jediným rostoucím segmentem byla v březnu hybridní auta.
Celkem předvídatelný vývoj. O EV byl zájem hlavně kvůli dotacím. Dotace došly, dochází i zákazníci. Pokles dieselů je hodně daný tím, že se do mnoha modelů prostě přestaly dodávat. Tedy nemůžu koupit to, co se neprodává. Hybridy jsou na vzestupu logicky proto, že to začínají být poslední auta s normálním objemem motoru. Auto má rozumný výkon a ani politiky ani majitele už nezajímá skutečná spotřeba, která je v reálu velmi podobná starým atmosférickým agregátům podobného objemu. Navíc je otázkou, kam statistika řadí mild-hybridy, které už montují do skoro každého benzínového auta.
Přesně to odpovídá mému vnímání trhu. Letos si chci koupit auto. Zajima mě pouze hybridní pohon. Proč? Přijde mi naprosto archaické a hloupé auto pouze na benzín. Proč? No sakra mame rok 2024, desítky let vývoje a my ještě nemáme jako samozřejmost auta, která ve městě jezdí částečně pouze na elektřinu? Snad by mělo být samozřejmé, že každé auto ma mít menší baterku, do které rekuperuje či dobíjí pri jízdě na benzín. Ve městě pri popojizdeni v kolonach a pri rozjezdech ma jet pouze na tuto elektřinu. Víte jak by se zlepšilo ovzduší ve městech? Jel jsem se suzuki scross… Číst vice »
Taky názor..
Ještě chápu mild hybrid, jako v podstatě benzín s vylepšeným startérem. Ale jinak mi hybridy moc smysl nedávaj… Smysl mi dává diesel pro dálniční maratonce, a EV pro všechny ostatní…
Souhlas, pokud jít cestou ekologie a zároveň cestou rozumného uživatelského komfortu, kdy se baterie dobíjí díky naftě po cestě a v zimě zase díky ní zatopí, mi dávají do budoucna hybridy se spotřebou 4l/100 smysl. Momentálně jsem, ale velmi spokojen s koupí ojeté Oktávie. Statisticky jsem tak asi zvýšil průserový propad nových aut na diesel, které, jak mnozí tušíme nahrazují ojetiny…
Věřím jen průzkumu, který si zfalšuji sám..
Sir Winston Churchill.
Pokud je tohle vaše odpověď na každý průzkum, podle čeho se rozhodujete a tvoříte si názor?
Vy si delate nazory podle pruzkumu? To je docela desivy.
Na to jste přišel jak? A vy sám? To je docela děsivý, jestli jste takhle domýšlivý pořád. 😄
Vy se rozhodujete a tvoříte svůj názor podle průzkumu? 😀
Viz odpověď výše.
Aneb jak nás učili na VŠ: Ten, kdo si průzkum zadal, musí z něho vyjít se ctí.
Až skončí dotace na elektroauta a nesmyslné regulace spalovacích motorů, pak se bavme o prodejích. V situaci, kdy je jeden segment uměle podporován a druhý uměle likvidován se nemá cenu bavit o situaci na trhu. V 50.letech u nás taky klesal podíl produkce soukromých zemědělců na celkové produkci potravin.
Vy nebudete z města že? Já jen, že to co dýchají lidi v okolí hlavních tahů je dost odlišné od toho, co vy se dýchat mělo. Možná je namístě kvůli zdraví občanů pomoct k rychlejšímu zavedení něčeho, co prokazatelně pomáhá to jejich zdraví chránit.
A zničí to zdraví lidí v okolí dolů a uhelných elektráren, které nemáme čím nahradit.
Ale notak. Uhelná elektrárna+přenosová soustava+elektromobil má 5x vyšší účinnost na jednotku energie nežli ropa+rafinace+transport+neúčinný spalovací motor, který většina tepla „vytopí“. Uhelné elektrárny také nestojí uprostřed Prahy a dalších měst kde se pohybují stovky tisíc lidí. Jejich komíny nejsou ve výšce 30 centimetrů… Energetický mix v mnoha zemích Evropy nestojí jen na uhlí…. To že je uhlí nenahraditelné je nesmysl a ne nadarmo se jeho těžba v Evropě dramaticky snižuje…. Achjo ale má to vůbec cenu? Máte chuť na regionální faktické argumenty nebo jenom potřebujete demagogické kecy které jsou k ničemu? Já fakt nevím, vypadá to, že jsou však sympatičtější věci… Číst vice »
Těžba kovů, vyroba baterií, jejich převoz, likvidace. Tady žádné CO2 a ekologické dopady neexistují? Nedávno jsem poslouchal podcast a EU zatím nemá metodiku a ani vlastně nezměřila dopad celého řetězce ve výrobě elektromobilů. Bere pouze část a to pouze tu u spotřebitele. Metodika se plánuje na rok 2025 a tu můžete taky ohnout, když bude někdo chtít. Každopádně nedávno dánský expert, jehož jméno padlo v podcastu spočítal, že elektromobil jsou v současné době v celém životním cyklu více zatěžujicí než spalovací auta.
To je super, že to spočítal jeden dánský expert. Opravdu si myslíte, že je první koho to napadlo spočítat? To že se to teď stalo bulvárním a politickým tématem je krásné, ale těchto analýz a a vážně skvěle zpracovaných, zahrnujících dopodrobna veškeré externality z výroby a těžby každé jednotlivé součástky EV už proběhlo více a pokud se stejnou metodikou udělalo spalovací auto, nevyšlo to pro EV zase tak dobře, to je pravda. Není to ale žádné tajemství a tyto podrobné analýzy se dělají každou chvíli. Nutno říct že s to u EV zlepšuje. Problém spalováků hned ale opravdu to palivo,… Číst vice »
https://www.infoprovsechny.cz/request/statistika_navstevnostipruchodno#incoming-13692
Pardon, správný odkaz zde. I když i ten druhý je velice zajímavý
https://app.electricitymaps.com/zone/FR
Vypadáte jako člověk s rozhledem, tak bych měl nnpa Vás dvě otázky:
1) Jaká tajemná síla pere vodu do vrtů v Samotlorským jezeře na Sibiři, aby na každej litr vody vypumpovaIi několik mililitrů ropy, a jaká síla pohání čerpadla na té cca 4000 km dlouhé trubce, kterou ropa teče sem?
2) Proč je největším spotřebitelem elektřiny v ČR Chemopetrol?
Já s Vámi souhlasím. Cílem by mělo byt snizovat IAD celkově, elektromobilita to nezachrání, problem je v same podstatě auta, nikoli v pohonu.
To je zase ten ceske videni sveta. To co popisujete je pravda, ale jen pro cr, polsko a nemecko. Ostatni (v evrope) to maji hodne jinak.
Takže slováci jsou v pohodě. 🙂
Doma si zodpovědně svítíte petrolejkou, nebo jste tak outlocitnej jenom v otázce elektroaut?
Ta „pomoc (k rychlejšímu zavedení)“ musí být uvážlivá, přirozená, a nikoli ideologická nebo dokonce demagogická, s pominutím ať to stojí, co to stojí a jaké negativní (jiné) následky to přinese. Elektromobilita je budoucnost, o tom sporu není, bohužel ne vše je dotaženo tak, aby veřejnost sama, z hlediska vlastního úsudku, těm elektromobilům dala přednost. Čili neválcovat, dokončit vývoj, aby i ceny byly reálné a pak to půjde samo.
Podívejte se do severských zemí nebo Číny. Spalovák už je tam v prodejích v menšině. Přece nechceme, aby se z Evropy stal ropný skanzen!
V Číně zavelí strana a je to, ve Skandinávii ….je dobré se podívat, na kolik tam díky různým daním vyjde běžné auto nižší střední třídy s ICE.
To jsou fakt příklady, které mají s tržní ekonomikou toho společného asi jako úkoly sjezdu strany, sorry jako.
Mame doma hybridni Toyotu a doporucil bych to kazdemu. Naprosto robustni jednoduche spolehlive ustroji, tolik zadane atmosfericke motory bez turba, i na elektriku si zajezdite a pritom to je uzitne porad auto bez jakehokoliv funkcniho omezeni.
Mam 20 let starý naftak. Přes 300k km. Úplně super auto a bez problému. Docela mě zajímá ten hybrid za 20 let a 300k km. 🙂
Přesně. A stačilo ho vyrobit jednou, ne třikrát, jako dnešní “eko” šrot.
No já veterány nesbírám, ale přesto si teď objednávám nového ropáka.
Máme 17 let starý nafťák, přes 300 k km (koupeno jako referenční s 10k, dlouhé první roky jen autorizovaný servis). Zhruba každý půlrok se na něm podělá něco dalšího a to větší vzdálenosti jezdíme s jinými vozy. A celkem se těšíme, až se ho zbavíme. Klidně i za hybrid.
300k km, achjo ta dnešní mládež už ani nezná SI. Správě je 300 Mm (megametrů)!
Hybridy od Toyoty, např. Priusy jsou taky super a zvládnou i mnohem víc km 🙂 V Německu se loni prodával jeden Prius 2 gen. s nájezdem cca 1,25 mil. km 🙂 A běžně např. na sauto.cz, bazoši, mobile.de jsou inzerovány Priusy s nájezdy přes 300 či 400k km.
To musí být úžasné. Zkuste dýchat z výfuku a pak se ozvěte.
Já vím že by pak nebylo tak jednoduché vyvařit na této statistice článek, ale bylo by skvělé kdyby nám redakce vždy připojila tyto údaje v tabulce i s absolutními čísly, ať si to pak čtenář nemusí dohledávat jinde.
Myslím,že tento březnový pokles byl způsoben krátkým březnem.Loni bylo v březnu 23 pracovních dní, letos pouhých 20. Ten opravdový pokles přijde v květnu až v červnu..
„Největším propadákem trhu jsou auta na diesel, meziročně prodeje klesly o 18,5 %.“
Ony by až takovým propadákem nebyly, kdyby na tom trhu byly. Jenže přestávají být, jsou vyřazovány z výrobního, tudíž nabídkového portfolia. Neudělal to trh či preference zákazníků, ale do značné míry umělý tlak, „aby nebyly“, ale také technologická vyspělost současných zážehových motorů.
(Mimochodem, co jsou to „auta na diesel“? 🙂 Lépe asi auta s dieselovým agregátem.)
Říkalo se tomu socialismus a asi si to budeme muset, pro lepší a intenzivnější, prožitek zopakovat,
Za socíku se dal diesel sehnat snad leda v Tuzexu. Škoda 120, která měla s autem společnej jen název, stála 65 litrů, Lidi vydělávali, když dobře, kolem 3 litrů….
3 litry už bylo opravdu hodně slušných. Já měl nástup po VŠ ve zkušebce za 1200,- hrubého. Dneska praxí nepolíbeného studenta do firmy nedostanete, pokud mu nenabídnete nejméně padesátku s benefity. Mzdy se zvedly 30x ceny aut 10x.
Proboha, to jste nastupoval za Novotného, ne? Koncem osmdesátek u nás i holčiny se střední měly nástup 1 400.
Takže elektromobily netáhnou a běžný člověk to řeší hybridním vozidlem. Vcelku pochopitelné zejména u lidí v obytných domech. Ten, kdo má rodinný dům, kde si může elektromobil na zahradě či v garáži připojit do zásuvky, si může pořídit elektromobil na jízdu do práce a zároveň si ponechat (pořídit) vůz se spalovacím motorem na delší cesty.
Můj švagr, starý hlasitý a uřvaný zastánce spalováků a kritik Ev dostal loni kvůli ESG firemního Enyaqa dřív měl Kodiak. To bylo nadávání a že to brzo vrátí protože tu bude k ničemu, že první služebka do Plzně (je z Olomouce) a bude hotovo. No tak teď po necelém roce je to hlasitý zastánce elektromobilů a kde může, tam přesvědčuje lidi o tom jaká blbost jsou spalováky. Z toho plyne jedno ponaučení, teda dvě. Jedno je že z poloviny těch nejhlasitějších kritiků elektromobilů budou ti největší zastánci, hned jak to dostanou v práci nebo to začne dávat ekonomický smysl a… Číst vice »
Jo a bydlí v bytě a v práci nenabíjí, neb se tam vyskytuje jednou za týden a to zrovna většinou jede tramvají. Jediný problém Ev je dnes cena, každej kdo ho dostane v práci zadarmo tak je s tím maximálně spokojený. Je s podivem, kolik nesmyslů si spousta lidí vymyslí místo toho aby řekli: jo kámo na tohle já nemám love.
Dá se s tim jet na dovolenou např. do Makedonie, Albánie? Protože kdyby někdo v práci nabízel toto, tam řeším jestli si musim vydržovat druhé soukromé, kterým můžu na dovolenou a jsem trochu dobrodruh.
Tam se dá letět hodinu letadlem a půjčit si auto z půjčovny.
Loni dovolená s Teslou Albánie, Černá Hora … cesta tam přes Srbsko a Kosovo, zpátky přes Bosnu a úplně v pohodě
….každej kdo ho dostane v práci zadarmo tak je s tím maximálně spokojený…
A to nejde jen o elektromobil, ale i o jiná auta nebo počítače, atd.
Nic ve zlém, ale vy popisujete situaci, kdy dotyčný neměl na výběr, prostě něco nafasoval, ono to celkem funguje a nic to nestojí … plus pokud to má i k soukromým účelům tak se mu do daní nepočítá 1 % pořizovačky, ale jen 0,5 %, což je znát … tak proč na to nadávat? Jiná věc by byla, kdyby si mohl auto v dané cenové hladině libovolně vybrat, nebo kdyby si ho kupoval za svoje, a to samozřejmě s tím, že co za to auto neutratí, to mu zůstane na účtu. Jinak je nesporný fakt, že u aut s cenou… Číst vice »
Jo, dlouhý trasy…a pak se člověk dozví, že ten člověk najede tak leda 20kkm ručně, takže tu dlouhou trasu pak tak pár krát za rok. Místo toho má okamžitý záběr a ticho každý den.
Přesně, jednou za rok do Chorvatska musí být v rekordním čase bez zastávky 😁 pak jezdí okolo komína. A zrovna i ten švagr s tím jezdí o dost víc. 500 – 1000 za týden dá ale je s tím i tak spokojenější, zvláštní…
Myslím že až to ve velkém začnou firmy nakupovat místo oktávek jako služebáky, bude každá ves plná zastánců a odborníků na elektro a za 15 let si každej strejda s cigárem v hubě vymění u kamaráda v dílně baterku, tak jako dneska motor na feldě. Ale hlavně že nás čeká kvůli Ev konec světa!! Bububu
Co mám signály z trhu, tak spíš korporáty (protože firmy opravdu ne) řeší, že budou nakupovat levné čínské shity, které nikam nedojedou. Ten váš Enyaq je pro top management, na to se normální manažer, nebo zaměstnanec nedostane. A za nějaký krám který nikam nedojede zas zaměstanci nebudou chtít mít vyšší daně o procento z pořizovací ceny vozu – nutit je k tomu ze zákoníku práce nemůžete.
No to je fakt, ale většina služebáků jsou oktávky nebo karoqy a to už bude nahraditelné elektrem za pár let s přehledem. Počkejte si na epiqa, ten jak přijde, tak přijde velká elektrizace flotil. S těmi čínskými shity nevím nevím, tam to pravděpodobně bude hodně záležet na tom do čeho půjdou leasingovky a ty si tohle si netroufnou. Nemyslím si že se to bude dobře prodávat po 4 letech s nájezdem 150 000
z EV se neplatí 1% ale 0.25% 😉
S většinou eletrických aut bych nedojel k rodičům a zpátky. Není to dlouhá cesta., ale v Praze u činžáku není jediná nabíječka a u rodičů to taky nejde nabít (kromě klasické zásuvky). Takže bych musel draze nabíjet nekde u Mcdonaldu cestou. Největší problém je ten čas dobíjení a dojezd. A pokud i auto střední třídy (např. elektronický Renault Megane) má problém dojet 300 km, tak nerozumím výhodě. I pan Vaculík ze Světa motorů to několikrát zopakoval stylem, že elektrický auto super, když máte kde dobíjet mimo veřejné nabíječky.
Já si nemyslím že jsou zase tak špatný, když nepotřebujete prát úplně plnej výkon při cestě přes ČR. Na to ježdění okolo komína stačí nabít na nákupu, i ve městech už má každé velké oc v garážích dostatek stání pro ev s pomalým nabíjením. Jednou za týden to stačí nabít tam a přinejhorším přicmrdnout u ČEZu nebo jiných zlodějů. Ale to je jako tankovat plnou u ONO a v krizi zajet na Schell, jednou za čas se to nepo
Podotýkám že sám mám Octavii ale do Ev bych klidně pomalu šel, jenže jezdím autem jednou za měsíc víceméně taky k těm rodičům a v mém případě se nevyplatí nic, ani držet současné auto, jakmile přijde větší defekt tak jde pryč a postačí hoppygo 🙂 ale kdybych to použív denně, osobně bych do Ev už dnes šel. A to bydlím v bytě bez garážového stání v širším centru Prahy
No já se EV úplně nebráním, ale ještě si pár let počkám, naštěstí mi nemáme ve vedení ekomaniaky a ještě máme na výběr.
Ponaučení z toho plyne takový, že nejoblíbenější český auto a výbava je Služebák Corporate Edition. Což není nic nového…
Ano a štafetu převezme epiq, počkejme si 😉