Třetí zdražení během roku a půl. Liberecký kraj od ledna zvýší ceny ve veřejné dopravě
Náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Jan Sviták v autobuse. Foto: Liberecký kraj
Ceny se v průměru zvýší o pět procent.
Ceny se v průměru zvýší o pět procent.
1. Děkuji autorovi za jinak celkem stále dobře utajovaný nový ceník. 2. Aby se aspoň ve většině případů finančně jasně vyplatilo použití hromadné dopravy, musela by být tarifní mapa dělána podle silniční sítě včetně silnic, kde autobus nejede, a relační ceny úplně jiné (např. (kilometrická vzdálenost + 1) x (1Kč + 0,2 Kč x počet osob). 3. Aby bylo možné použití veřejné dopravy, muselo by něco jet (i když spoj chybí třeba na jednom ze šesti potřebných úseků, nejde to). Jízdní řády, podle kterých mnohde jen občas nebo někdy, k tomu jsou nedostatečné. Naopak otázka, zda je účelné až tolik… Číst vice »
A to čekáte, že někdo bude nějak masivně zvýhodňovat dopravu ve skupině, aby náhodou nejela autem? To asi těžko.
1. Moje očekávání jsou minimální.
2. Pro zajímavost: Už řada krajů i ČD masivně zvýhodňují dopravu ve skupině, aby náhodou nejela autem, prostřednictvím skupinových jednodenních síťových jízdenek, ČD mají již dlouho znatelnou slevu pro skupiny i na jednotlivé cesty, „jen“ toto postrádám u ostatních dopravců a krajských tarifů (někteří jsou ovšem podobně levní i bez slevy pro skupiny) a ceny a systém nejsou nastaveny tak, aby se ve většině případů dalo a finančně vyplatilo použít veřejnou dopravu.
No v létě se mi z cen jízdenky v autobuse z Mníšku k fotbalovému stadiónu U Nisy protočili panenky. Doba jízdy asi tak 6 minut, vzdálenost 6 km a cena, jesli se dobře pamatují přes 40 korun. To při cestě například ve 3 lidech by začínal být taxík snad konkurenceschopný. Zlatej PID ve Středočeském kraji.
Nevíte, jak je to s platností zakoupených neaktivovaných jízdenek v Idolce? Dá se zažádat o vrácení peněz? Díky.
Nelze. Je nutné ji projet.
Ze se cena hromadky resi politickym rozhodnutim je teda ostuda, ale cenove nadrazovani bezhotovostnich plateb je neprijatelne.
Nepřijatelné? Proč? Omezuje to hotovostní operace, usnadňuje to život. Sám platím bezhotovostní všude, kde můžu.
Neříkám, že zdražování je úžasná věc, ale v době, kdy rostou náklady, je asi pochopitelné. Liberec pravidelností (a nebude jediný – třeba i ČD) to dělá asi lépe než Praha a PID – kde se 15 let s cenou nehne a pak vyletí o desítky procent a je hned poplach. Průběžné pomalé zdražování je aspoň pro mě přijatelnější, než razantní skoky.
Když se 15 let s cenou nehne a pak vyletí o desítky procent, tak je sice hned poplach, ale ten cenový rozdíl jste měl po tu dobu ve vlastní kapse a mohl jste jej aspoň využívat jinak než úhradou postupných přírůstků výše jízdného – tak co je lepší?
Jako za atrakci ta cena není zas tak hrozná. A to cesta historickou tramvají v Liberci tak trochu je. Jenom mohli ponechat tu trasu Pražskou dolů, když už.
Většina tu řešíte pouze benzín a že jedete levněji než hromadnou dopravou. Jo auto je pohodlí, ale počítá tu někdo také ostatní náklady i třeba i to koupě auta, pojištění, servis atd. Auto není jen benzín :-).
Jak to tu píše Panda, kdo doposud jezdil autem, tak bude jezdit dát a kdo hromadnou taky bude jezdit dál. Někomu vyhovuje i to, že si třeba cestou do práce či z prác dá třeba šlofíka :-).
Jenže auto má skoro každý, extra ho kupovat nemusí. Připlatí si za mhd především ten, kdo na něj nemá. Ten pak musí.
Jenže mít auto není povinnost, je to svobodné rozhodnutí se vším všudy. Tedy i s tím, že používání auta vytváří velký ekologický problém.
Stejně tak pokud auto nemáte, můžete chodit pěšky, na kole či spolujizdou.
Pěšky, kolo, veřejná doprava.
Tady se řeší víceméně jen doprava ve městech, ale řekl bych, že na venkově, což je poddstatná část LK, je ekologickým problémem spíš ta VHD. Mám příbuzné na Semilsku a když vidím, jak se tam do kopců hrkají autobusy obsazené třemi lidmi…
Nezpochybňuju, že se jedná o sociální službu, kdy je potřeba nějakou dopravu na vsích poskytnout i těm, co autem jezdit nemohou, ale ekologií bych tu neargumentoval.
„Jen doprava ve městech“
Ve městech bydlí drtivá část, nějakých 75% obyvatel. Jinak souhlas.
Na druhou stranu, kdyby se to vzalo na počet kilometrů, tak tam by určitě zvítězily ty venkovské linky.
Obávám se, že dopravu na vesnicích čeká drsný řez, kdy se tahle služba bude muset z finančních důvodů silně omezit. Pak ale bude nutné nahlas říct, že auto je pro lidi z vesnice nutnost.
Asi to dospěje do stavu, kdy u zastávek kapacitní dopravy spojující větší sídla budou parkoviště P+R, případně se budou proplácet nějaké příspěvky na taxíky.
Prispevky na taxiky😭od koho a za co?
jako na rovinu na vesnicích, kde dávají lišky dobrou noc, kdyby každému dali příspěvěk na dopravu (ať si to dá do vlastního auta a nebo utratí za taxíky..), tak se ve skutečnosti ještě ušetří
Přesně tak.
Na vesnicích žijí převážně staří a mladí mívají děti. Kdo bude řídit?
Až tam začnou jezdit busy v taktu, udělá se nějaká propagace tak začnou jezdit plné. Jako všude, nebo myslíte, že Semilsko je nějaká zvláštní výjimka?
Není. Je to stejná venkovská oblast jako spousta jiných, kde prostě není dost lidí na to, aby uživilo kvalitní hromadnou dopravu.
Když bude jezdit málo autobusů, tak to nikoho nepřitáhne, když jich bude jezdit víc, tak bude, s výjimkou pár špičkových spojů, naprosto předimenzovaná kapacita, i kdyby tím jeli všichni, kdo se chtějí přepravit.
Takt už na lince, o které píšu, je (trochu kulhavý).
Pracuji v zaměstnání, kde na auto má každý a není problém si ho koupit, k práci ho ale nepotřebujeme a cca 10 -15 % z nás ho nemá, protože tak jako já ho nechceme a ušetřené peníze za jeho koupi a další náklady, jak je psáno výše raději dáme do dovolené a cestování nebo jiné koníčky (divadlo, koncerty atd.), klidně vyrážíme na celých 5 týdnů někam, ať už našich hor či různě po světě a na poznávání, kdybychom měli auto, tak se dostaneme maximálně na týden, dva, a ještě si při tom budeme muset vařit. Ale je to každého svobodná… Číst vice »
Auto vlastní cca 80 % domácností. To je statistika. Tu si klidně dohledejte. Tedy ne skoro každý. Když si spočtu náklady na VHD plus náklady, když není zbytí a auto si půjčím, tak mě to stále vychází levněji, než auto vlastnit. Výrazně levněji. A to jsme auto v domácnosti měli, takže mám s čím srovnávat.
Přesně tak. Dost často se mě lidi v mém okolí ptají, jaktože si tak užívám, pořád někam cestuju, kupuju si drahé věci ke svému koníčku atd. Vždy odpovídám: protože nevlastním AUTO, manželku a děti.
Málokdo si to uvědomuje, ale to pohodlí mít auto fakt za ty náklady nestojí. A přesto to většina z nás má jinak 😀
No a ten kdo ho má, ho asi někde ukradl :-), asi si ho taky někdy musel koupit…..a dále ….servisovat, platit vše potřebné.To je jako, když se bavím slušně řečeno s matějem 🙁
Přesně tak. Líbí se mi, jak málokdo řeší ten nákup auta, což je cena, za kterou „používač“ veřejné dopravy může jezdit klidně už celý život „zdarma“, kdyby takovou částku zaplatil.
auto samozřejmě není jen palivo, ale jelikož většina lidí auto vlastní, tak zase úplně ne všechny náklady je třeba rozpočítat, jsou lidé co auto mají, ale třeba pravidelně do práce jezdí vhd a pro ně ten výpočet vychází jinak..samozřejmě zvýšený provoz vozidla si vyžádá zvýšený servis – protože dost servisu hlavně spotřebáku je závislé na ujetých km a zároveň větší celkové opotřebení auta zvyšuje pravděpodobnost i nějaké neplánované opravy + potřeba včasnější náhrady vozidla jeho vyšším opotřebením a s vyšším nájezdem i pokles hodnota vozidla při prodeji, ale zase to nelze takto zobecnit, jsou případy kdy se to dá různě… Číst vice »
Hromadná doprava již dávno není levná a to zejména na kratší vzdálenosti. A čím víc se skokové zdražuje se vyplatí jezdit i na delší vzdálenosti. A můžu jet klidně autem sám. I tak se mi to vyplatí plus časový a prostorový bonus. Můžu vyrazit kdy chci, můžu zastavit kde chci.
Bohužel, protože motoristická doprava je dotovaná. Kdyby motoristi platili skutečné náklady, tak možná málokdo jezd autem.
Motoristická doprava je dotovaná??
A na oběžné dráze na vás čeká mateřská loď.
Prostřednictvím ničení životního prostředí nepochybně. Když už jste u té oběžné dráhy, tak z té jsou změny našeho konání údajně velmi patrné.
Ničení životního prostředí, silnice, poškozování zdraví(PAH, nehody, …), krádež prostoru od ostatních (parkování na ulicích je zdarma, nebo tak, že to nestojí ani za řeč), …
Neuveritelna demagogie, to se jen tak nevidi.
Možná tak vaše reakce, zkuste argumenty. Externality, které se neřeší, nejsou ničím jiným, než dluhem.
on má pravdu, ale ono to platí i o té vhd, ta je také dotovaná a tím nemyslím přímo objednávky, ale i ostatní okolní vlivy
Dobrý večer. Nebyl tady tak cca dva týdny zpět článek o tom, že Liberecký kraj vytěžil na jízdném více než čekal???
On ten vlastní krajský dopravce něco stojí. Ale oni to obyvatelé tohoto kraje rádi zaplatí, když tam volili, tak jak volili. Jen pro srovnání: v JmK, kde byla řádná soutěž na dopravce je cena jízdného o cca 50% nižší.
Máte nějaká konkrétní čísla?
Pro konkrétní čísla stačí otevřít tarif v Plzeňském kraji. 50% rozdíl to není, ale u některých nabídek to je až 35% a i to mně přijde hodně. Nehledě na to, že kvalita dopravní obsluhy území v PK a v LK se moc srovnávat nedá.
Kraj tím pomůže občanům z LK s rozhodnutím, zda cestovat v pohodlí soukromého vozu, nebo se vydat na zastávku a strpět klimatické rozmary při časových prodlevách spojů veřejné dopravy
Jako že kvůli pěti procentům lidé hromadně přesednou do aut? No to asi těžko.
Ne. Ti, co jezdili autem, budou jezdit autem dál.
Ti, co používali MHD, ji budou používat dál.
Ale ti, co váhali jestli nezměnit dopravu, zůstanou u aut. Auto stejně mají doma, ceny PHM klesají, tak proč by měli jít za nepohodlím, které právě zdražuje než zůstat u pohodlí, které zlevňuje…
Naráz třeba ne, ale ti, co se rozmýšlí?
Tarif IDOL se stává už velmi drahým. Pro jednotlivce odpovídá již téměř ceně pohonných hmot, pro dvě osoby je již o dost dražší. A to i na delší vzdálenosti. Třeba do Žandova (60 km) nyní při platbě kartou 97 Kč, od nového roku asi 102 Kč. Při platbě v hotovosti nyní již 122 Kč. Benzín vás vyjde asi na 115 Kč.
Drahá jízdenka Liberec – Žandov v ceně dvou piv?
Kde tak předražují (běžné = nemyslím Prazdroj) pivo, že za půllitr chtějí 60 Kč?
97 děleno 2 nevychází na 60,- ani po zaokrouhlení… Ta Plzeň běžně 55; přes čtyřicet korun už zaplatíte i v bufetu u Bláhy), o nádražce v Liberci nemluvím…
Vycházel jsem z toho, co ve svém příspěvku napsal „Miroslav“, a ten uvádí novou výši jízdného 122 Kč. A znám i podniky (pravda, ne v Liberci), kde jsem ještě velmi nedávno pil desítku i jedenáctku za ceny pod 40 Kč.
při nižší spotřebě auta naopak phm vyjde levněji i než idol, já to mám 106 za idol vs 83,6 za benzín při ceně 38Kč/l (což beru takový roční průměr)
Třeba by kvůli nezdražení jelo více lidí veřejnou dopravou. Což ukazují data o nárůstu počtu cestujících například v Plzeňském či Jihomoravském kraji. Dám vám osobní příklad velkého zastánce veřejné dopravy. Rodinná cesta za příbuzenstvem z Liberce do Jablonce nad Nisou. Autem dveře / dveře 12 km. Dva dospělí + 3 děti tam a zpět celkem 217 Kč (současný ceník). Můžete hádat, jak jezdíme. Nejsem tak bohatý, abych chtěl podporovat tyto dopravní experimenty tria Půta/Sviták/Pospíšil. Ale tak to dopadá, když o veřejné dopravě rozhodují ti, kteří ji využijí dvakrát třikrát za rok, aby se u toho mohli vyfotit a nechávají si… Číst vice »
A kolik by cesta podle vás měla stát? Všude na západě je normální, že cesta MHD je pro více osob dražší než cesta autem.
Tak třeba DÚK Litoměřice – Lovosice. 10 km, tam i zpět 163,80 Kč stejné obsazení (pokud chcete zpochybňovat počet kilometrů, do některých částí Jablonce to mám 6 km). Rozdíl oproti Libereckému kraji 25 %.
Liberecký kraj není západ, zejména pak v oblasti dopravy.
Tak jistě, vy si za různá nepohodlí a časová omezení vyplývající z jízdního řádu asi rád připlatíte.
Jen tak pro porovnání s tím vaším západem:
– např. ve Stuttgartu koupíte denní skupinový lístek pro 5 osob v 1. zóně (celý Stuttgart) s platností do 7. hodiny následujícího dne, za 12,6 €, což je pouhý dvojnásobek ceny denní jízdenky pro jednu osobu ve stejné zóně.
https://www.ssb-ag.de/tickets/einzelne-fahrten/
To není zrovna vhodný příklad. Mít auto a potřebovat odvézt pět lidí, tak o VHD nebudu uvažovat, ani kdyby byla zdarma.
Jsou relace, kde je VHD i v pěti lidech levnější. A pak jde také o princip. Nicméně celá tato debata mě přiměla k dobrému tématu, porovnat ceny IDS. Nůžky se dost rozevírají.
Možná by nebylo by od věci kromě tarifu jednotlivých IDS porovnat i přehlednost (uživatelskou vstřícnost) jejich internetových/ mobilních aplikací a nabídku platebních metod.
Na delší vzdálenost třeba v MsK všechny.
Např. klasická výletní trasa Ostrava-Ostravice, kolem 35km, vyjde jedna pro jednoho cesta tam v průměru kolem 70Kč. Na celodenku pro 5 lidí na 60. Zpět už vlastně zdarma. K tomu i dojezd na nádraží také.
V době, kdy se stále zdražuje, může být srovnávání zbytečná práce. Za měsíc to může být jinak.
Navíc auto v pěti lidech je taky forma hromadné dopravy… Kolik by se muselo na dotování VHD dát, aby takovéhle skupiny jely autobusem? Ani jízdné zdarma je nepřesvědčí.
Problém je individuální doprava o 1 osobě, která zabírá místo a znečišťuje daleko víc.
Ačkoli jsem zastáncem veřejné dopravy lidem volícím na trase Liberec – Jablonec auto rozumím. V této relaci VHD (minimálně časově) bohužel konkurovat nemůže… Přesto si dovolím několik poznámek:
Pokud vycházíte z premisy „auto prostě je“, proč ve výpočtu ceny jízdného není zohledněna možnost „předplatní jízdenka pro Liberec prostě je“?
Parkování v Jablonci je v pohodě?
Vcelku reálné nebezpečí, že opustím-li pracně vybojované parkovací místo bude toto po návratu zpět do Liberce obsazené neřešíte? Každý nemá garáž.
Jaká cena by tedy byla „přijatelná“? Rozdíl -25% (zmíněný tarif DÚK) by vás přesvědčil? Opravdu?
úplně nechápu vaše dotazy, ale ještě v roce 2021 jsme jezdili tuto relaci veřejnou dopravou.
– pokud mám libereckou roční, doplatím jen za Jablonec. Neříkám, že je to fajn – ale cena pak vychází jinak.
– za parkování v Jablonci také většinou platím.
– parkování v Liberci po návratu je zatím většinou bezplatné, o chystaných zónách nejspíš víte.
Jaká cena za MHD by tedy byla „přijatelná“? Rozdíl -25% (zmíněný tarif DÚK) by vás přesvědčil? Opravdu?
Navíc proti tramvaji LBC-JBC ještě stojí to, že jsou neskutečně narvané i mimo špičku (v sobotu kolem poledne jsem asi dvě hodiny fotil pouze tyto tramvaje a všechny opravdu plné se stojícími lidmi u dveří).
Souhlas, relace MHD 4+4 km dle ceníku 2×28 Kč, proto jedu autem, když už musím MHD tak tam sedíme ve třech. Po zdražení ten BUS můžou rovnou zrušit.
úplně s klidem, je třeba si uvědomit, že velká část lidí nad tímto krokem z různých důvodů přemýšlí a tohle pak může být další pomyslný hřebiček do rakve, já taky přešel a to jsem si kvůli tomu pořídil i další auto (aby doma bylo vždy druhé k dispozici) a rozhodně toho nelituju, druhé auto slouží jako bonus i v jiných případech než jen na dojíždění do práce, díky nárustu cen ojetin to auto má prodejní cenu stejnou jako mě stála investice a provozní servis za 3roky, takže v podstatě mám náklady jen pojištění a benzín, jelikož nejezdím denně, tak se… Číst vice »