Třetí rok ve ztrátě. Boeing táhly do mínusu dreamlinery, obnovení jejich dodávek v nedohlednu

Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: BoeingVýroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing

Ztráta zastavené produkce dreamlinerů dosáhla loni 5,5 miliardy dolarů.

Zpět na článek
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Air Traveller

Je to poslední dobou B quality výrobce, bohužel.

Apex

Je zajímavé, jaký dopad má po letech spojení/převzetí McDonald Douglas Boeingem a hlavně převzetím MD firemní kultury Boeingem. Zejména je to odklon od sice dražšího, ale průkopnického inženýrství směrem ke kultuře, která se věnuje snižování nákladů a řízení firmy podle vývoje hodnoty firmy na burze. Výsledkem jsou dlouhotrvající problémy, výrobní program upřednostňující modernizaci starších modelů na úkor inovací. Přesun výroby 787 do Jižní Karolíny přes známé problémy s tamnější kvalitou výroby pak jen prohloubil stávající a vytvořil nové problémy.

J.D.

Boeing má zaděláno, aby se o jeho firemní kultuře psali knížky ještě mnoho let. Nakousl jste ale i obecnější problém, který trochu ničí naší společnost a to, že pokud jsou firmy na burzách a nemají silného většinového vlastníka, tak je řádově snížena (z pohledu řádného hospodáře) možnost prosadit jakékoli riskantnější nebo dlouhodobější vizionářské projekty. Firmy se chovají pragmaticky, zbaběle, oportunisticky, protože jinak jejich vedení hrozí, že bude odvoláno. Trochu zamotaný kruh. U firem jako Coca-Cola to asi nevadí, u výrobce letadel je to však jinak.

BDT

Páni, to se to projevilo až po 23 letech od převzetí?

Apex

No, ono se to projevovalo i dříve, např. v neschopnosti přijít s novým typem letadla, který by nahradil 737 nebo pozastavením projektu 797, ale do krize kolem Maxu se to moc neřešilo, protože akcie rostly a tak byli všichni, nebo téměř všichni spokojeni. Jinak doporučuji k tomuto tématu knihu “Flying Blind: The 737 Max Tragedy and the Fall of Boeing,”, hodně odborných článků tuto problematiku rozebíralo i v letech 2018, 2019.

Y.K.

Ono to opatrnictví je pochopitelné i nepochopitelné. Na jednu stranu je zásadní inovace v podobě B787 stála dardu, která se asi nikdy nevrátí, což pro investory není dobrá zpráva. S „monoblokovými“ kompozity se taky pěkně trápí (viz současná kauza s jejich přesností), ale naopak zase příliš dali na opatrnictví při hledání následníka 737, minimálně už zároveň s Maxem měli mít našlápnuto na nový model, který by získal čas na rozjezd i zálohu v podobě Maxu (a tam ještě zvorali dohled na vychytáváním rizik).

Každopádně inovativní duch z té firmy fakt vyprchal.

Bum

Mate pravdu.Stoneciphera byl Boeingu cert dluzen.Kdyby tam meli Mulallyho, myslim ze by dopadli lepe. Dale jak pisete, zmena firemni kultury, prestehovani headquarters ze Seattle do Chicaga a otevreni nove linky v Charleston S.C. totalne znicilo moralku zamestnancu.Ano, maji mene stavek a lehci vyjednavani kontraktu ale take mene zapalene zamestnance, „Boeing family“ zmizela, nebo se stala nefunkcni, bohuzel.