lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Trať na Rakovnicku opraví unikátní stroj. Za tři dny vymění přes čtyři kilometry kolejí

Stroj pro opravy kolejí SUZ 500. Pramen: Swietelsky Rail
Stroj pro opravy kolejí SUZ 500. Pramen: Swietelsky Rail
Vzácná návštěva na českých kolejích. Lokální trať na Rakovnicku začne v sobotu opravovat unikátní stroj.

Do českých železničních staveb se po delší době zapojí ojedinělý stroj SUZ 500 s 29 vozy na pražce. Stavební společnost Swietelsky Rail CZ jej nasadí v sobotu na opravovaný železniční úsek Rakovník – Blatno u Jesenice. Během tří dnů zde v pěti úsecích obnoví 4385 metrů kolejí.

„Půjde o souvislou výměnu 7071 pražců a zaklopí nové kolejnice. Je to extrémně produktivní stroj, který oproti běžným strojním linkám na českém trhu umí zkrátit výlukové časy až o 50 procent,“ uvedl ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ Lukáš Vostrý.

Kolos na 13 nápravách, který měří přes 60 metrů a váží 211 tun, se využívá při rekonstrukcích kolejí, které současně demontuje a pokládá kolejnice a pražce. Česká firma si ho půjčuje od svého mateřského koncernu Swietelsky AG.

Nepřetržitá výluka úseku Rakovník – Blatno u Jesenice trvá od 1. srpna do 28. září. Během ní zde Správa železnic nechává vyměnit kolejnice a pražce, obnovit odvodňovací zařízení, opravit některá nástupiště i přejezdy. Součástí prací je také zřízení bezstykové koleje a úprava její geometrické polohy.

Počátkem srpna Swietelsky Rail CZ nasadil při opravě železničního úseku Liberec – Mníšek u Liberce obnovovací stroj SMD 80 se 44 vozy na pražce. Během tří dnů zde obnovil v rámci subdodávky pro firmu Chládek & Tintěra celkem 4200 metrů kolejí se sedmi tisíci pražci. „Právě špičkové technologie investorům šetří čas a peníze, protože ve srovnání s klasickými stroji jsou mnohem efektivnější a rychlejší,“ doplnil Vostrý.

Nasazování unikátních zahraničních strojů na českých stavbách letos v prvním pololetí málem zhatila epidemie a nouzový stav. Společnost Swietelsky ale nakonec získala výjimku pro 60 rakouských strojníků.

 

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zesp

A že se zrovna takový stroj nasadí na takové málo vytížené lokálce, kdežto hlavní tratě se dělají „postaru“. A koridory jak by smet… Tam copak ta časová úspora není důležitější? To mi jaksi hlava nebere…. Viz nedávná reko na trati Brno – Přerov z Chropyně do Přerova. Tam se to dělalo „téměř“ ručně, přitom do spodku se nesahalo… Délka výluky tomu taky odpovídala. Přitom každou hodinu v každém směru rychlík a osobák…

Péťa

Pokud by ČDráhy koupily takový vynikající stroj, potom by ale ředitel a jeho kámoši neměli takové odměny a to přeci nikdo z nás nechce.

DJ Train

CD stroj kupovat nemají a nebudou.To je mytus,ze koleje =CD.
Koleje ma na starosti podobne jako vetsinu budov Sprava železníc,ktere CD,Arriva a pod.plati…

stanik

Je škoda, že českomoravské kdysi zlaté ručiky nedokáží vyvinout a postavit podobný a lepší stroj . Vzdělání je asi dnes na jiné úrovni než za Bati, Hubáčka nebo Gočára. Čínané dokáží zkopírovat cokoli, ale my nedokážeme postavit ani sací bagr 21.století.

Jan

Bude zvýšená i rychlost? Nebo v budoucnosti.

Jakub

Takový stroj by si měla SZ koupit a pracovat se svými lidmi a nonstop.

roman

Jo a většinu doby bude stát odstavený, protože u nás pro něho není tolik práce.

Frantisek

Fakt máme síť v tak skvělém stavu?

Alibaba

Ne, nemáme, ale problémy jsou spíš bodové než úsekové. A spodek s tím neuděláte.

Kamil Maršálek

Naopak by se léta nezastavil.

None

Na první pohled logická úvaha. V praxi by se našlo/vymyslelo tisíc důvodů, proč by to nešlo. Jsme tak trochu jiní..
Jinak by jsme ho už dávno měli a jel by nonstop. Buď u nás a nebo ve státě, kde chtějí mít opravy rychle.

Martin

Otazkou je, ktera firma by si mohla dovolit do nej investovat…

ušatá

No a proč takových strojů není víc a nevyužívá se to? Pak by asi byla i efektivita, kvalita i množství opravených tratí úplně někde jinde. Že by to bylo v penězích? Ale to by bylo šetření na nesprávné místě. Naopak s tímto se dá ušetřit!

!Miroslav

SUZ 500 muže být nasazen i na koridorech ale firma swietelsky rail by musela výhrat zakázky na opravu nebo modernizaci ?

Pepa

To by se mohla opravit trať 144 Loket – Krásný Jez.

Martin

Jojo, jsou to pekne stroje…

petříček

A po novych kolejích budou dal jezdit smradlavý polorozpadlý 810.
Pokud vim, tak železniční vojsko dělalo komplet novou pokládku včetně vyčištění štěrkového lože 800m za den i víc.

Kuna

A taky to podle toho pak vypadalo. Za pár let to bylo ve stejném stavu jako před útokem železničního vojska.

Daniel Brvnišťan

Koľko polootrokov na to bolo potrebných? 🙂

Ryk Mat

Říkalo se, že jak na montáži, tak na pokládce, pracujeme asi v polovičním počtu, než civilové. Pamatuju, že jsme v srpnu 1985 dokázali v počtu 22 – 25 lidí dokázali týden montovat mezi 1000 a 1200 m za den. Ve štrece jich bývalo víc. Tam bylo potřeba dost otroků s vidlemi. Byly i dny (asi dva za rok), kdy byly položeny 2 km. Ale to byla samotná pokládka na dávno vyčištěné, vytrhané a několik předchozích dnů upravované pláni. Reálná rychlost obnovy byla sotva 2,5 km za týden. Rekordy se daly trhat jenom v nepřetržité výluce, v denních to vylučovala už… Číst vice »

Jiří Kocurek

A ještě se jim za práci nemuselo platit. Fakt super práce.

Ryk Mat

Platili nám. Tvrdili, že polovinu civilního platu. Podle mého odhadu to byla tak třetina.

Dusanh

Pozor! To nebyl „plat“, ale mimořádná odměna, jejíž udělení záviselo na rozhodnutí velitele. Ani za socialismu nemohl být voják ČSLA placen nějakou jinou institucí.
Odměna je fajn, ale nemá smysl se tvářit (a už vůbec ne tvrdit), že to byl plat.
Nasazování vojáků na všechny možné pracovní akce, ať už to bylo na železnici, nebo třeba sklizeň brambor, jen ukazovalo reálný stav hospodářství reálného socialismu…

Martin Klein

Pro záklaďáky to byla čestná občanská povinnost. A nedřeli se jen pro sebe ale také pro ostatní. Fakt, dnes se všechno přepočítává na sebe. Měli tehdy vojáčkové kde bydlet, měli co jíst.

Dusanh

To je doufám ironie…

Greta

Takže nevolnictví, za stravu a ubytování. Svatý Pavel psal, že jen blázen by byl vojákem zadarmo, a měl pravdu.

Kazisvět První

Tak cestou zpět by mohli udělat za 9 dní Mladotice-Kralovice…

michal

Jojo a vy budete první, kdo tam objedná pravidelnou dopravu.

Gloglo

Plzeňský kraj už dřív deklaroval, že by ji tam objednal

michal

Je tu mnohem víc provozních tratí, které si takovou investici zaslouží. Ne takový šotosen jako Kralovice – Mladotice. Líbit se vám to nemusí.

Damián

já bych modernizoval Protivec – Bochov

Frantisek

Oblíbený argument „vždy je něco důležitějšího“, a nakonec se neudělá nic. Ono se udržuje podle nějakých zásluh? Navíc, pokud vím, jezdit se přestalo právě pro zanedbanou údržbu, ne pro nezájem.

VIZEK2442

Třeba taková Kozí dráha, taky by to už potřebovala.

Alibaba

Ten stroj potřebuje po něčem jet, ne se vznášet nad rozkradeným svrškem, zaasfalovanýma přejezdama a nevím jak by se prodíral 20 let starýma stromama.

Frantisek

Konečně aspoň relevantní argument.

Cargo

Proč se tyto celkem výkonné stroje, které krátí čas výluky, používají na těch nejméně vytížených tratích. A na koridorech operuje dvojosý bagr a pár makáčů ?

standa

to by mě taky zajímalo…. a hlavně proč těchto strojů neoperuje po republice kontinuálně víc? aspoň 20..

Martin

Ty stroje jsou hodne vytizene, Swietelsky je pouzva v cele Evrope a objednavat se musi hodne dopredu…

Standa

Takže výrobce záměrně nevyrábí tolik takových strojů aby udržel umělý nedostatek? Chápu…

Tomas

co to žvaníš? (ve vší úctě…)

Martin

Co je to za blbost, kdyz si ho nekdo objedna u vyrobce a zaplati, tak mu ho vyrobi… Switelsky je pomerne veka firma se zkusenostmi v rekonstrukcich trati a ma na to personal…
Kazdy stroj je mmch. prakticky kusovka, a s celou paradou je to cely vlak,… Swietelsky ma tech stroju nekolik a vsechny vytizene…

Lektor

Protože železniční spodek a most s tím nepostavíte.

Standa

To sice ano ale i tak… Na všech tratích nejsou potřeba nový mosty na kterých trať leží .. A že by tento stroj při výměně neunesly je další otázka no…

Jarda Š.

Ano, na tuhle linku musí být kvalitní spodek, aby jí vůbec unesl. Není to použitelné pro každou lokálku.

Alibaba

Protože aby se zaplatil, potřebuje delší (nad cca 1km) souvislý úsek. Jinak je to furt jen napojování a rozpojování kolejnic, a více či méně zdržování.

Permonik

Taky jsem nad tím uvažovál. Odpoveď je prosta. Tento stroj měni prážce, koleje a lože ve stejne stopě. Ovšem většina hlavních tratí je na přímováná (nová stopa), jsou dělané nové mosty, tunely, atd Možna se objeví v budoucnu na opravě koridoru který nebude měnit stopu.

Jiří Kocurek

K vidění byl podobný stroj v Klánovickém lese. Někdo ho tam natočil, patří mu za to dík.
https://www.youtube.com/watch?v=kWUSewZ6mlc&list=PLXI12NgHjZpmKXNvTmts8F82nkWwf-ktT

Radek

Tohle mohli poslat na trať 120, kde jsou dlouhé výluky každý rok.

Frantisek

Místy by ji ovšem mohli i trochu přeložit a zrychlit.

ModráGuma

Hm, tak proc ne no.