posily_do_teamu

Trať na Mnichov držíme na kapačkách, zájem Německa je minimální, řekl šéfdiplomat SŽ

Trať Stod - Domažlice, tunel pod vrchem Výchoz, vizualizace. Pramen: SŽTrať Stod - Domažlice, tunel pod vrchem Výchoz, vizualizace. Pramen: SŽ

Smlouva s Německem o Krušnohorském tunelu je připravena a čeká na podpis.

Vznik kapacitní a rychlé přeshraniční trati z Čech směrem na Mnichov naráží na trvalý nezájem z německé strany, která upírá pozornost spíše na vysokorychlostní spojení Praha – Drážďany s Krušnohorským tunelem na hranicích. Informace zazněla na čtvrteční konferenci Správy železnic (SŽ) o vysokorychlostních tratích.

Projekt na Norimberk a Mnichov držíme na kapačkách. V Německu je zájem minimální, převažuje deprese ze stavu ekonomiky,“ uvedl na konferenci vedoucí odboru mezinárodních vztahů Správy železnic Radek Čech.

Konference o VRT pořádaná Správou železnic. Foto: Zdopravy.cz

Konference o VRT pořádaná Správou železnic. Foto: Zdopravy.cz

Podle něj tak bude pro Česko v tomto směru důležitější budovaná německá vysokorychlostní trať Frankfurt nad Mohanem – Berlín, na kterou se česká síť VRT napojí v Drážďanech.

Česká velkorysost

Náměstek ředitele SŽ pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb na dotaz Zdopravy.cz upřesnil, že SŽ s kvalitním spojením s Bavorskem nadále počítá, přípravy však probíhají hlavně na tuzemské straně.

Stavíme se k tomu pořád relativně velkoryse. Děláme v zásadě dvoustovkovou trať – s dílčím omezením – v celé délce mezi Plzní a Domažlicemi,“ uvedl Nejezchleb.

Trať od Plzně přes Domažlice ke státní hranici je rozdělena do tří úseků, novostavba mezi Plzní a Stodem pro 200 km/h by se přitom v optimistickém scénáři mohla začít stavět už letos. Loni získala pravomocné územní rozhodnutí.

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude definitivně končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. U těch SŽ počítá pouze s vylepšením a elektrizací v současné stopě, stavět by se zde mělo na přelomu 20. a 30. let. Seriál o přípravě jednotlivých staveb je pod tagem
trať 180 Plzeň – Domažlice – Furth im Wald.

Dlouhodobá představa německého správce infrastruktury zatím je, že na německé straně dojde jen k upgradu stávající tratě. „Možná vzniknou nějaké dvoukolejné vložky kvůli kapacitě, ale určitě to nebude mít charakter dvoustovkové dvoukolejky jako na větší části našeho území,“ dodal Nejezchleb.

SŽ vybrala projektanty trati z Domažlic na hranice, stavět se má za tři roky

Německá strana je podle něj vůči rychlé trati z Mnichova na Plzeň zdrženlivější dlouhodobě. „Zatímco bavorská strana to trvale podporuje, federální vedení to stále modifikuje a částečně brzdí,“ dodal.

Podle dostupných informací Němci plánují úsek Schwandorf – Furth im Wald – hranice ponechat z většiny jednokolejný a elektrizovat. K dílčímu zdvoukolejnění má dojít v úsecích Altenschwand – Bodenwohr Nord, Cham – Cham-Schwedenschanze a Weiding – Arnschwang. Plán je ale zatím ve fázi studie, projekční práce na podrobnějších dokumentacích se zatím nerozběhly.

Řešením není podle SŽ ani severní vedení rychlé trati do Bavorska směrem z Chebu na Marktredwitz a Norimberk. Tam se podle náměstka na německé straně také plánuje jen „upgrade“ trati ve stávající stopě. „My tam už máme jednu zatrolejovanou kolej vytaženou až ke státní hranici, takže nyní jen čekáme na to, co oni,“ uzavřel Nejezchleb.

Čekání na novou vládu

Vysokorychlostní přeshraniční železniční spojení tak bude v budoucnu představovat směrem do Německa pouze zmíněný Krušnohorský tunel. „Smlouva o novém železničním přechodu s Německem je připravena, projednána a čeká na podpis novou německou vládou. Půjde o plnohodnotné propojení na německou vysokorychlostní síť,“ uvedl na konferenci Čech.

Zprovoznění přeshraničního tunelu předběhne pravděpodobně i vysokorychlostní spojení mezi Prahou a Brnem, kde se dosud nerozběhl ani proces EIA. Výstavba tunelu bude podle SŽ trvat 10 let, připravuje se jako česko-německý projekt, soutěže probíhají podle německého práva.

První velké vrtání pro Krušnohorský tunel. Zakázku na průzkum získalo česko-bulharské sdružení

Tagy Krušnohorský tunel spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald VRT
215 komentářů