Trať na 200 km/h mezi Stodem a Domažlicemi se má stavět od roku 2026, je v procesu EIA

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Úsek měří zhruba 35 kilometrů a jeho vylepšení je kombinací novostavby a modernizace stávající tratě.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prádelník

Jste všichni přesvědčeni o tom, že začne nějaká drátfikace Furth im Wald do Regensburg nebo Nürnberg? Prdlajz. Spíš mi přijde pravěpodobnější německá státní přípřež v motorové trakci a la Vysočina. Co neudělat pro ekologickou železnici, že.

tarten

Člověče, vzpomeňte si, jak to v Dojčlandu vypadá. Je jisté, že se ta trať buď zadrátuje nebo zruší. A první možnost je tisícinásobně pravděpodobnější.

sladlu

Po te nehode vlaku u Domazlic se vlada zavazala ze postavi vsude dvoukolejku. Porad to plati?

sladlu

Tyjo protoze 1 kolej v roco 2030+ je snad hloupy vtip… 1 kolej byla hitem v roce 1850 😀 to rovnou muze RSD stavet polni cesty a uvozy lemovanymi lipou

Standakuky

Není to vtip. Jestliže jsme asi tak 50 let za vyspělou Evropou, tak kompletní dvoukolejná trať na úrovni zabezpečení a rychlosti přijde na řadu kolem roku 2070.

Aznoh

Nehoda u Milavčí nezmění výsledky Studie proveditelnosti. Takže platí to, co se doteď připravovalo, tedy to, o co se žádá v EIA.

sladlu

prosím uveďte zdroj. To bych rád viděl

sladlu

Ctu pravidelne dotaz „zda to ma smysl“… nyni bohuzel mame jen jednu tranzitni trat do Nemecka respektive do zapadniho sveta. Pres Decin. A je velice pretizena. Trat pres Domazlice je vymodlena nakladnimi dopravci.

Petr

Není překlep v roce? Aby pak nedošla kladívka, dal si to někdo do tabulky, jen namátkou: 2024 PRAK, 2025 VRT Podřipsko, 2026 trať 180, 2027 VRT Střední Čechy , 2028 Tachlovický a Krušnohorský tunel.

J.K.

Není to překlep, část tohoto úseku bude stále pomalá jednokolejka, jenom s drátem. Jako doprava budoucnosti pro roky 2030+.

tarten

PRAK byl zrušen před 20-30 lety. Teď je to normální příměstská trať do Kladna.

Ten kdo vi

Má smysl do Domažlic stavět novou trať když v Německu se o nějakém zrychlení reálně neuvažuje? Domažlice a okolí není kdoví jak důležitý a hustě obydlený region. Zvláště v Liberci musí hodně závidět.

Petr Šimral

Zkuste se projet rychlíkem z Plzně do Schwandorfu. Možná budete překvapen tím, jak rychle se od Furthu již dnes jezdí 🙂

Axel

A kolik se dnes jezdí Domažlice – Fürth/Wald – Schwandorf?

Dle https://www.bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-022-V02/2-022-V02.html říkají němci, že by bylo moc pěkné Fürth/Wald – hranice CZ/DE zrychlit na Vmax 110 km/h.

Jen podotýkám, že z jiného zdroje vyplývá, že na natažení pavučinek nad kolejemi v celém Německu mají nachystány ročně 2 miliardičky EUR … Toho času je bez pavučinky nad kolejemi zhruba půlka železničních tratí v Německu.

Tož odhadovaný rozpočet 0,5 miliardičky EUR na výše uvedený projekt … hm…

Prádelník

Pavučinky budou, ale nad dálničkami, protože tudy projede podstatně více nákladu než po kolejničkách

Prádelník

130 km/ Cham-Roding je největší rychlost na trati do Schwandorfu. V Rodingu je stovka, v Chamu 80. Nichts extra.

Tom

Problémem Českých staveb je že dlouhá léta nebylo solidní připojení na hranice. Tudíž i sousedi neměli důvod se snažit.

zdydy

je vidět že mají tak 40 let zpoždění

Daniel Jablonecký

Maximální traťová rychlost je sice hezká věc ale jaká tam bude traťová rychlost minimální? Bude to aspoň 140 km/h?

Ondřej

Z logiky věci bych jako minimální možnou rychlost viděl 1 km/h…nulou jet nejde a na 140 km/h to z ní taky musíte rozjet postupně. Začínáte vždy jedničkou.
🙂

Aznoh

V úsecích na stáv. trati min. 120 až 100 km/h, oblouk před Domažlicemi a průjezd Domažlicemi také 100 km/h. Od Domažlic po Pasečnice 110 km/h. Za Pasečnicí to klesne na 90 km/h.

Koudy

Zeptám se tady, tady to někdo bude vědět: Je nějaký důvod, proč Západní expres do Mnichova staví v Holýšově? Nic proti Holýšovu, ale ve vesnicích standardně mezistátní EC nestaví.

Panda

Podobná zastavení vyrovnají obsazenost mezikrajských a příhraničních úseků, podobně byste mohl namítat Velešín/Kaplici/Rybník nebo u mnoha RJ v Rakousku. Zároveň tím řešíte kapacitu tratí – dodatečný Sp zatraktivňující dopravu do Holýšova (či s přestupem do Horšovského Týna) už tam nacpete jen za cenu zpomalení dalších vlaků.

Martin

Evobus

Pedro72

Tipl bych si křižování, když je to jednokolejka.

Jelen

Protože se tam přestupuje na vlak do Horšovského Týna a Poběžovic. Nicméně i samotný Holýšov není nijak malý, byť uznávám, že na zastavování EC to úplně není.

Premek

Zmíněný přestup ale platí pouze o víkendu případně ve svátek.

zdeněk

Protože Holýšov je na místní poměry centrum všeho. Navíc z okolí hodně lidí pracuje v Německu. Tak to asi smysl dává.

none

Protoze mistní NĚMECKÁ fy. EVOBUS si to finančne „zařídila“…

Tomáš679.2

Úsek 35km a na některých částech bude možno až 200km/h. Jeden úsek cca 5 km a druhý cca 8 km. Sotva vlak této rychlosti dosáhne bude opět zpomalovat. Úspora času vykoupená vyšší spotřebou energie.

Martin

Ten jeden úsek ale navazuje na část z Plzně

sladlu

je mi z toho smutno. Souvislá kontinuální rychlost bez rychlostní propadů je jedině bezpečná! Taková myšlenka je základem např. vzniku dálnice jako nový typ komunikace …

Když se píše „až 200km/h“ automaticky to beru jako politickou reklamu. Protože takové rychlosti bude dosaženo jen na malé části trati.

Panda

Mělo by tam jezdit na ETCS, do budoucna asi automaticky, takže bezpečností bych se tolik neoháněl. Ale je to špatný projekt z hlediska spotřeby energie či konkurenceschopnosti spojení do Mnichova… Ani sklonové poměry pro nákladní dopravu nebudou kdovíjaké (byl by potřeba tunel pod Kubicí)…

Martin

Pro náklady 11,12 promile je z Domažlic na Kubici v pohodě.

Petr Šimral

V pohodě to rozhodně není, obzvláště v tom lese, co tam je, ale je to lepší než nic…

Martin

co byste jako chtěl,všechny trati z Plzně maj kopec přes 10 promil a tady jeto jenom pár kilometrů

Prádelník

No už vidím, jak tudy taháte 1800 t těžký Rotterdamm s jednou mašinou a do Spessartu. Se rádi vrátíte do Mindenu.

Axel

Plány na elektrifikaci nádražáků v Německu zahrnuje i tuto tratě na druhé straně česko-německé hranice
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/E/schiene-aktuell/elektrobahn-klimaschonend-zukunft-bahn-elektrifizierungsprogramm.html

Alibaba

VSP?

Axel

A tahle další tajuplná zkratka v nádražštině znamená, který dluh vláčku nebo vagonku?

Prosím o vysvětlení ve srozumitelné formě, tj. v češtině, nikoliv v nádražštině.

Dík.

Alibaba

Ne, to nemá se železnicí nic společného.

Nevím, proč bych měl používat srozumitelnou češtinu jako odpověď na vaše texty, které taky nejsou ve srozumitelné češtině.

Co je to „elektrifikaci nádražáků“?
V jaké že sociální bublině se to pohybujete? To nebudou čistě jen nedopraváci.

tarten

Tu sociální bublinu vytvořil on a je v ní sám.

Jandera

nedalo mi to a projel jsem se dvakrát tam a zpět na trase Domažlice-Plzeň (jednou v pracovní den Os, podruhé v sobotu EC) – chápu, že je pěkné myslet do budoucna a když už předělávat tak ne postaru na 160……………….., ale reálně je těch (až) 200 km/h využitelné jen pro bohužel skoro prázdné EC, zatímco solidně zaplněný Os o moc rychleji kvůli zastavování nepojede………….smysl modernizace je jen pro nákladní dopravu díky které taky ekonomicky vyšel……..a samozřejmě je nutné mít kapacitní spojení s DE zvlášť když labská soutěska je věčně K.O.

JirKa

Objevuje se to tu v diskuzích stále (u zpochybňování různých investic). To EC je prázdné proto, protože je se současnými parametry na párek. Investuje se tam proto, aby lidí v tom vagonu přibylo. Když budou dobré parametry (kvalita vozového parku + cestovní doba), budou lidi.

Jandera

Investuje se tam proto, aby lidí v tom vagonu přibylo?? KDO tam má přibýt? jsem odtamtud z okolí – takže tak: služebky do Německa se realizují ve všech firmách zásadně auty po D5, vlaky tu jezdí výletníci, studenti a důchodci……….. v úseku Plzeň-Domažlice tohle tzv. EuroCity supluje normální rychlík – tak proto.
víc lidí pojede z Mnichova do Prahy vlakem jen tehdy, když se postaví elektrifikovaná trať na 200 km/h od Regensburgu v nové stopě (mimo Schwanndorf) a EC budou zastavovat tak jak by měla – München, Regensburg, Domažlice Plzeň a PHA

Petr

„služebky do Německa se realizují ve všech firmách zásadně auty po D5″…..zatím. Za pár let se rozjede systém, kdy banky budou půjčovat firmám s úrokem, který se bude odvíjet od jejich klimatického dopadu. Opravdu bych nepodceňoval green deal a jeho vliv na budoucnost dálkové dopravy.

Vojtech

Už to probíhá. Aktualne rozdíl 2% na sazbe

Georg

vyhody dvojkolejky jste doufam uz pochopil…

Jandera

tak určitěě – přenos zpoždění vlivem křižování je jasná věc…ale myslím že pokud se tahle modernizace skutečně dotáhne (na hranice s DE) bude mít smysl spíš zavést nějaké R nebo Sp vlaky v hodinovém taktu pro spojení Domažlicka s Plzní než držet pseudoEC

V. K.

Chválím 200 km/h, ale to “až” a v “některých částech” nezní zrovna optimisticky. Preferoval bych souvislé úseky.

Leinad

Jenže SprŽel nechce jízdní dobu Praha – Mnichov. Sprzel chce rychlostník 200.

Jiří Kocurek

A špalír šotoušú se chce u rychlostníku vyfotit. Že těch 200 km/h jeli a jsou tedy členy prestižního klubu.

Petr Šimral

Až na to, že tam žádný rychlostník 200 km/h nebude a jediné místo v ČR, kde je a bude bude zkušební okruh…

Martin

ale rychlost 200 km/h ano

none

Ale cislo 200 sis zapamatoval, ne? 😀

Petr

Chápu dokumentaci k EIA správně, že v úseku Staňkov – Blížejov zůstane současná stovka?

Petr

Může mi to prosím někdo místo palců nahorů nebo dolů potvrdit nebo vyvrátit? 😀 Fakt by mě to zajímalo.

Lektor

Ano tento úsek poměrně nedávno prošel rekonstrukcí a zůstane jednokolejný a rychlost bude zvýšená jen co to půjde.

Petr Šimral

Přemýšlím, co to je to nedávno? Rok 2001?

anon

„Předmětem této stavby je novostavba elektrifikované žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice (včetně) a odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na rychlost 200 km/n a optimalizací zbývajících úseků žel. trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – odb. Přívozec (mimo) a Domažlice (včetně) – Domažlice odb.v.401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.) a Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně) na rychlost do 135 km/h. V úseku Staňkov-Vránov – Blížejov proběhla optimalizace v roce 2006 a proto v tomto úseku nebude prováděna rekonstrukce železničního svršku ani spodku a bude… Číst vice »

Petr

Je to škoda no. Na jednu stranu je i ta stovka na české poměry na nekoridorové celostátní trati poměrně slušný standard. Co by za stovku dali cestující mezi Budějovicemi a Brnem. Na druhou stranu je to promrhaný potenciál na kvalitnější napojení pohraničí na Plzeň a Prahu.

Ibragim z Bastru

Nekoridorova? Spojení Prahy a Mnichova je daleko důležitější než nějake Brno-Budějovice! A to říkám jako člověk který z Brna do Budějovic několikrát rocne cestuje….

Petr

OK leží na nákladním koridoru RFC-9. Každopádně s tou důležitostí (teď myslím osobní dopravu). Brno – Jihlava – Budějovice, to jsou 3 krajská města. Zastávám názor, že kvalitní železniční spojení krajských měst se může svou důležitostí (pro občany ČR!) přibližovat důležitosti kvalitního železničního spojení se zahraničím. Když se dívám na plán investičních staveb SŽ, a vůbec koncept dalšího rozvoje železnice v ČR, tak tam vidím dvě hluché místa. Prvním je spojení Liberce prakticky všemi směry (Ústí, Praha, HK/Pardubice) a druhým je spojení jižních Čech s Moravou. Budoucí stav, kdy při cestě z Moravy do Budějovic vystoupíte v Jihlavě z rychlovlaku… Číst vice »

Anna

27 let cestuji z Domažlic za prací do Plzně, takových plánů už bylo a dle slov mých přátel, znalejších této problematiky, se koridor plánuje již od 60tých let minulého století. 😉

Aznoh

Těch „až 135“ je pro naklápčky, tedy jen teorie, naklápěčky tady objednatelé dopravy neplánují. Bude se jezdi na V130, resp. s ETCS na V150: rychlosti od 100 do 120 km/h.

Aznoh

Ano, zůstane tam 100 až 120.

Aleš N.

V rozklikávacím rozpočtu SFDI je už termín začátku realizace Plzeň – Stod 2024..stejně, aby stihli dokončit soutěž, museli by ji vyhlásit tak rok dopředu…

Lektor

Tak článek je o úseku Stod – Domažlice. Plzeň- Stod už eiu má a kreslí se DSP.

OndraG

Nemám nic proti novým stavbám a rekonstrukcím, ale když čtu tady i jinde co všechno je v plánu za investice do dopravní infrastruktury, tak mi to nedá si položit řečnickou otázku: kde na to všechno stát vezme peníze?

Pražec

Tohle je sice rozpočet z roku 16, ale pro představu to snad stačí:
https://cz.wikibudgets.org/w/statni-rozpocet-2016

Roman Čadek

Dotace z kapes českých a evropských daňových poplatníků.

Ondřej

To zní, jako by se z našich daní snad nic financovat nemělo. Já myslel, že od toho tu přitom jsou…

petr

Na železniční stavby nějaké peníze z EU budou. Problém bude sehnat peníze na dálnice. Na ty totiž EU moc peníze nebude chtít dávat.

tarten

Za každý osobokilometr, který se realizuje po železnici místo po silnici, stát ušetří v průměru 2,82 Kč na externalitách.

Beny

Mohl bych k tomuto poprosit zdroj? Nerýpu, jen mě to zajímá.

Jiří Kocurek

A to se počítá proti automobilu, bicyklu, autobusu nebo trolejbusu?

tarten

Vám ale šlo asi o něco jiného. Nehledě na myšlenku „nejsou prachy“ se informace odkud a kam reálně šly ty peníze můžete dočíst ve Výroční zprávě SFDI. https://www.sfdi.cz/rozpocet/vyrocni-zpravy-a-ucetni-zaverky/

Lektor

Tak na aktuální rok 2022 má potřebu SŽ 75 miliard a slíbeno má 50 miliard. No prostě se to nebude stavět všechno. Stejně se vše nestihne projednat, tak se bude stavět, to co se bude moct.

J.K.

Jo, ani ministr na tom nic nezměnil, bude tam jednokolejný špunt, v případě výluky osobní vlaky do NAD, nákladní na kamiony…

Twix

Dost pravděpodobně k té plnotučné dvoukolejce musíme dospět postupně, protože zvýšení dopravy vyvolá tlaky na nápravu těch dosud jednokolejných úseků, a stávající odpůrci to snáz pochopí. Není to ideální řešení, ale lepší je už teď začít dělat aspoň něco.

J.K.

Jako že když ta jednokolejka bude symbol moderní železnice u nás v roce 2030, tak třeba v roce 2050 – už 20 let po dokončení, to někdo půjde znovu rozkopat?

Aznoh

Projekt je navržen tak, že v budoucnu bude možné nyní nerealizovaný dvoukolejný úsek Holýšov – Blížejov na 200 dodělat.

J.K.

Jakože stanice nebude nutné překopat?

Aznoh

Bude

Lukas

Jakpak to bude řešené mezi Stodem a Holýšovem? Co vím tak původně se tam počítalo s tunelem který měl začínat za vsí Střelice a vést do Holýšova, nebo našli lepší řešení?
A na co si vzpomínám je že 1. a 2. stavba měli začínat v létě tohoto roku.
Ale je na druhou stranu dobře že se tohoto konečně dočkáme.

David

Tak je to u SŽ se vším. Praktický každý rok se většina plánovaných staveb o rok odloží.

Radim

To není jen u SŽ. ŘSD taky skoro všechny stavby každý rok o rok odloží…

Kuba

Stačí otevřít odkazovanou dokumentaci. Tunel za Střelicemi je, ale „jen“ délky 924 m. Zajímavější bude ta estakáda nad Střelicemi, nechci vidět to projednávání.

Lektor

Holýšov Stod bude dvoukolejka okolo Střelic.

LKB

Tomu rikam slusna rychlost. A dvojkolejne, super. Palec nahoru.

suri

Nějak v tom projektu marně hledám tu plnou dvojkolejku, které měli v létě po nehodě u Milavčí pan Havlíček a pan Svoboda plná ústa. Podle tohoto se na jednokolejnou kozí dráhu zhruba mezi Staňkovem a Blížejovem, byť před pár lety prošla mírnou optimalizací, prakticky nesáhne. Co se na to pana Svobody ze SŽ zeptat?

T448

Řekněme, že tato varianta modernizace je kompromisem, se kterým se byly schopny smířit všechny zainteresované strany.

Gejza

Tak to jsou ty strany hodně smířlivé 🙂

Ondra L.

Tak v ceske republice se zeleznice podporuje zejmena retoricky.

martinek.k

Zajímavé, že postavit jednopruhovou dálnici nikoho nenapadne…

PetrN

ale v polovičním profilu se někde plánují

Gejza

Ale tam, kde by kapacitně stačily v polovičním profilu (např. D55 jižně od Starého města, D6) se stejně dělají v plném profilu.

Jiří Kocurek

Což umožňuje míjení protijedoucívh vozidel kdekoliv na cestě, aniž by někdo musel zastavit a pouštět protijedoucího. Pozor, výhybna! https://mapy.cz/s/gacuhutepa

Honza

Opravdu ne? Co třeba různé úseky D7 (dočasně v polovičním profilu), případně pokračování za Chomutovem k hranicím? Nebo spojení D4-D3 přes Písek? Nebo úsek „D“35 mezi Jičínem a Turnovem?

J.K.

No koncové úseky možná, ale že by třeba z Veselí do Soběslavi a Plané nad Lužnicí byla jednokolejná trať na 100 mezi úseky na „až 200“ – dvoukolejnými – přišlo by to někomu normální?

původní Jakub P

Polovicni profil dalnice jsou furt minimalne 2, casto 3 pruhy, minimalne jeden pro kazdy smer a vetsinou na stridacku i 2. Neni to jednokolejka, kde se musi vystridat oba smery v jednom „pruhu“. To, ze to ma dve kolejnice, fakt neznamena, ze se tam protijedouci vlaky vyhnou kazdej po jedne. Nevejdou se tam a musej na sebe cekat ve vyhybnach.