Trať na 200 km/h mezi Stodem a Domažlicemi se má stavět od roku 2026, je v procesu EIA
Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA
Úsek měří zhruba 35 kilometrů a jeho vylepšení je kombinací novostavby a modernizace stávající tratě.
Jste všichni přesvědčeni o tom, že začne nějaká drátfikace Furth im Wald do Regensburg nebo Nürnberg? Prdlajz. Spíš mi přijde pravěpodobnější německá státní přípřež v motorové trakci a la Vysočina. Co neudělat pro ekologickou železnici, že.
Člověče, vzpomeňte si, jak to v Dojčlandu vypadá. Je jisté, že se ta trať buď zadrátuje nebo zruší. A první možnost je tisícinásobně pravděpodobnější.
Po te nehode vlaku u Domazlic se vlada zavazala ze postavi vsude dvoukolejku. Porad to plati?
Tyjo protoze 1 kolej v roco 2030+ je snad hloupy vtip… 1 kolej byla hitem v roce 1850 😀 to rovnou muze RSD stavet polni cesty a uvozy lemovanymi lipou
Není to vtip. Jestliže jsme asi tak 50 let za vyspělou Evropou, tak kompletní dvoukolejná trať na úrovni zabezpečení a rychlosti přijde na řadu kolem roku 2070.
Nehoda u Milavčí nezmění výsledky Studie proveditelnosti. Takže platí to, co se doteď připravovalo, tedy to, o co se žádá v EIA.
prosím uveďte zdroj. To bych rád viděl
Ctu pravidelne dotaz „zda to ma smysl“… nyni bohuzel mame jen jednu tranzitni trat do Nemecka respektive do zapadniho sveta. Pres Decin. A je velice pretizena. Trat pres Domazlice je vymodlena nakladnimi dopravci.
Není překlep v roce? Aby pak nedošla kladívka, dal si to někdo do tabulky, jen namátkou: 2024 PRAK, 2025 VRT Podřipsko, 2026 trať 180, 2027 VRT Střední Čechy , 2028 Tachlovický a Krušnohorský tunel.
Není to překlep, část tohoto úseku bude stále pomalá jednokolejka, jenom s drátem. Jako doprava budoucnosti pro roky 2030+.
PRAK byl zrušen před 20-30 lety. Teď je to normální příměstská trať do Kladna.
https://www.spravazeleznic.cz/-/dalsi-posun-v-priprave-modernizace-trati-praha-kladno
Má smysl do Domažlic stavět novou trať když v Německu se o nějakém zrychlení reálně neuvažuje? Domažlice a okolí není kdoví jak důležitý a hustě obydlený region. Zvláště v Liberci musí hodně závidět.
Zkuste se projet rychlíkem z Plzně do Schwandorfu. Možná budete překvapen tím, jak rychle se od Furthu již dnes jezdí 🙂
A kolik se dnes jezdí Domažlice – Fürth/Wald – Schwandorf?
Dle https://www.bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-022-V02/2-022-V02.html říkají němci, že by bylo moc pěkné Fürth/Wald – hranice CZ/DE zrychlit na Vmax 110 km/h.
Jen podotýkám, že z jiného zdroje vyplývá, že na natažení pavučinek nad kolejemi v celém Německu mají nachystány ročně 2 miliardičky EUR … Toho času je bez pavučinky nad kolejemi zhruba půlka železničních tratí v Německu.
Tož odhadovaný rozpočet 0,5 miliardičky EUR na výše uvedený projekt … hm…
Pavučinky budou, ale nad dálničkami, protože tudy projede podstatně více nákladu než po kolejničkách
130 km/ Cham-Roding je největší rychlost na trati do Schwandorfu. V Rodingu je stovka, v Chamu 80. Nichts extra.
Problémem Českých staveb je že dlouhá léta nebylo solidní připojení na hranice. Tudíž i sousedi neměli důvod se snažit.
je vidět že mají tak 40 let zpoždění
Maximální traťová rychlost je sice hezká věc ale jaká tam bude traťová rychlost minimální? Bude to aspoň 140 km/h?
Z logiky věci bych jako minimální možnou rychlost viděl 1 km/h…nulou jet nejde a na 140 km/h to z ní taky musíte rozjet postupně. Začínáte vždy jedničkou.
🙂
V úsecích na stáv. trati min. 120 až 100 km/h, oblouk před Domažlicemi a průjezd Domažlicemi také 100 km/h. Od Domažlic po Pasečnice 110 km/h. Za Pasečnicí to klesne na 90 km/h.
Zeptám se tady, tady to někdo bude vědět: Je nějaký důvod, proč Západní expres do Mnichova staví v Holýšově? Nic proti Holýšovu, ale ve vesnicích standardně mezistátní EC nestaví.
Podobná zastavení vyrovnají obsazenost mezikrajských a příhraničních úseků, podobně byste mohl namítat Velešín/Kaplici/Rybník nebo u mnoha RJ v Rakousku. Zároveň tím řešíte kapacitu tratí – dodatečný Sp zatraktivňující dopravu do Holýšova (či s přestupem do Horšovského Týna) už tam nacpete jen za cenu zpomalení dalších vlaků.
Evobus
Tipl bych si křižování, když je to jednokolejka.
Protože se tam přestupuje na vlak do Horšovského Týna a Poběžovic. Nicméně i samotný Holýšov není nijak malý, byť uznávám, že na zastavování EC to úplně není.
Zmíněný přestup ale platí pouze o víkendu případně ve svátek.
Protože Holýšov je na místní poměry centrum všeho. Navíc z okolí hodně lidí pracuje v Německu. Tak to asi smysl dává.
Protoze mistní NĚMECKÁ fy. EVOBUS si to finančne „zařídila“…
Úsek 35km a na některých částech bude možno až 200km/h. Jeden úsek cca 5 km a druhý cca 8 km. Sotva vlak této rychlosti dosáhne bude opět zpomalovat. Úspora času vykoupená vyšší spotřebou energie.
Ten jeden úsek ale navazuje na část z Plzně
je mi z toho smutno. Souvislá kontinuální rychlost bez rychlostní propadů je jedině bezpečná! Taková myšlenka je základem např. vzniku dálnice jako nový typ komunikace …
Když se píše „až 200km/h“ automaticky to beru jako politickou reklamu. Protože takové rychlosti bude dosaženo jen na malé části trati.
Mělo by tam jezdit na ETCS, do budoucna asi automaticky, takže bezpečností bych se tolik neoháněl. Ale je to špatný projekt z hlediska spotřeby energie či konkurenceschopnosti spojení do Mnichova… Ani sklonové poměry pro nákladní dopravu nebudou kdovíjaké (byl by potřeba tunel pod Kubicí)…
Pro náklady 11,12 promile je z Domažlic na Kubici v pohodě.
V pohodě to rozhodně není, obzvláště v tom lese, co tam je, ale je to lepší než nic…
co byste jako chtěl,všechny trati z Plzně maj kopec přes 10 promil a tady jeto jenom pár kilometrů
No už vidím, jak tudy taháte 1800 t těžký Rotterdamm s jednou mašinou a do Spessartu. Se rádi vrátíte do Mindenu.
Plány na elektrifikaci nádražáků v Německu zahrnuje i tuto tratě na druhé straně česko-německé hranice
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/E/schiene-aktuell/elektrobahn-klimaschonend-zukunft-bahn-elektrifizierungsprogramm.html
VSP?
A tahle další tajuplná zkratka v nádražštině znamená, který dluh vláčku nebo vagonku?
Prosím o vysvětlení ve srozumitelné formě, tj. v češtině, nikoliv v nádražštině.
Dík.
Ne, to nemá se železnicí nic společného.
Nevím, proč bych měl používat srozumitelnou češtinu jako odpověď na vaše texty, které taky nejsou ve srozumitelné češtině.
Co je to „elektrifikaci nádražáků“?
V jaké že sociální bublině se to pohybujete? To nebudou čistě jen nedopraváci.
Tu sociální bublinu vytvořil on a je v ní sám.
nedalo mi to a projel jsem se dvakrát tam a zpět na trase Domažlice-Plzeň (jednou v pracovní den Os, podruhé v sobotu EC) – chápu, že je pěkné myslet do budoucna a když už předělávat tak ne postaru na 160……………….., ale reálně je těch (až) 200 km/h využitelné jen pro bohužel skoro prázdné EC, zatímco solidně zaplněný Os o moc rychleji kvůli zastavování nepojede………….smysl modernizace je jen pro nákladní dopravu díky které taky ekonomicky vyšel……..a samozřejmě je nutné mít kapacitní spojení s DE zvlášť když labská soutěska je věčně K.O.
Objevuje se to tu v diskuzích stále (u zpochybňování různých investic). To EC je prázdné proto, protože je se současnými parametry na párek. Investuje se tam proto, aby lidí v tom vagonu přibylo. Když budou dobré parametry (kvalita vozového parku + cestovní doba), budou lidi.
Investuje se tam proto, aby lidí v tom vagonu přibylo?? KDO tam má přibýt? jsem odtamtud z okolí – takže tak: služebky do Německa se realizují ve všech firmách zásadně auty po D5, vlaky tu jezdí výletníci, studenti a důchodci……….. v úseku Plzeň-Domažlice tohle tzv. EuroCity supluje normální rychlík – tak proto.
víc lidí pojede z Mnichova do Prahy vlakem jen tehdy, když se postaví elektrifikovaná trať na 200 km/h od Regensburgu v nové stopě (mimo Schwanndorf) a EC budou zastavovat tak jak by měla – München, Regensburg, Domažlice Plzeň a PHA
„služebky do Německa se realizují ve všech firmách zásadně auty po D5″…..zatím. Za pár let se rozjede systém, kdy banky budou půjčovat firmám s úrokem, který se bude odvíjet od jejich klimatického dopadu. Opravdu bych nepodceňoval green deal a jeho vliv na budoucnost dálkové dopravy.
Už to probíhá. Aktualne rozdíl 2% na sazbe
vyhody dvojkolejky jste doufam uz pochopil…
tak určitěě – přenos zpoždění vlivem křižování je jasná věc…ale myslím že pokud se tahle modernizace skutečně dotáhne (na hranice s DE) bude mít smysl spíš zavést nějaké R nebo Sp vlaky v hodinovém taktu pro spojení Domažlicka s Plzní než držet pseudoEC
Chválím 200 km/h, ale to “až” a v “některých částech” nezní zrovna optimisticky. Preferoval bych souvislé úseky.
Jenže SprŽel nechce jízdní dobu Praha – Mnichov. Sprzel chce rychlostník 200.
A špalír šotoušú se chce u rychlostníku vyfotit. Že těch 200 km/h jeli a jsou tedy členy prestižního klubu.
Až na to, že tam žádný rychlostník 200 km/h nebude a jediné místo v ČR, kde je a bude bude zkušební okruh…
ale rychlost 200 km/h ano
Ale cislo 200 sis zapamatoval, ne? 😀
Chápu dokumentaci k EIA správně, že v úseku Staňkov – Blížejov zůstane současná stovka?
Může mi to prosím někdo místo palců nahorů nebo dolů potvrdit nebo vyvrátit? 😀 Fakt by mě to zajímalo.
Ano tento úsek poměrně nedávno prošel rekonstrukcí a zůstane jednokolejný a rychlost bude zvýšená jen co to půjde.
Přemýšlím, co to je to nedávno? Rok 2001?
„Předmětem této stavby je novostavba elektrifikované žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice (včetně) a odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na rychlost 200 km/n a optimalizací zbývajících úseků žel. trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – odb. Přívozec (mimo) a Domažlice (včetně) – Domažlice odb.v.401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.) a Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně) na rychlost do 135 km/h. V úseku Staňkov-Vránov – Blížejov proběhla optimalizace v roce 2006 a proto v tomto úseku nebude prováděna rekonstrukce železničního svršku ani spodku a bude… Číst vice »
Je to škoda no. Na jednu stranu je i ta stovka na české poměry na nekoridorové celostátní trati poměrně slušný standard. Co by za stovku dali cestující mezi Budějovicemi a Brnem. Na druhou stranu je to promrhaný potenciál na kvalitnější napojení pohraničí na Plzeň a Prahu.
Nekoridorova? Spojení Prahy a Mnichova je daleko důležitější než nějake Brno-Budějovice! A to říkám jako člověk který z Brna do Budějovic několikrát rocne cestuje….
OK leží na nákladním koridoru RFC-9. Každopádně s tou důležitostí (teď myslím osobní dopravu). Brno – Jihlava – Budějovice, to jsou 3 krajská města. Zastávám názor, že kvalitní železniční spojení krajských měst se může svou důležitostí (pro občany ČR!) přibližovat důležitosti kvalitního železničního spojení se zahraničím. Když se dívám na plán investičních staveb SŽ, a vůbec koncept dalšího rozvoje železnice v ČR, tak tam vidím dvě hluché místa. Prvním je spojení Liberce prakticky všemi směry (Ústí, Praha, HK/Pardubice) a druhým je spojení jižních Čech s Moravou. Budoucí stav, kdy při cestě z Moravy do Budějovic vystoupíte v Jihlavě z rychlovlaku… Číst vice »
27 let cestuji z Domažlic za prací do Plzně, takových plánů už bylo a dle slov mých přátel, znalejších této problematiky, se koridor plánuje již od 60tých let minulého století. 😉
Těch „až 135“ je pro naklápčky, tedy jen teorie, naklápěčky tady objednatelé dopravy neplánují. Bude se jezdi na V130, resp. s ETCS na V150: rychlosti od 100 do 120 km/h.
Ano, zůstane tam 100 až 120.
V rozklikávacím rozpočtu SFDI je už termín začátku realizace Plzeň – Stod 2024..stejně, aby stihli dokončit soutěž, museli by ji vyhlásit tak rok dopředu…
Tak článek je o úseku Stod – Domažlice. Plzeň- Stod už eiu má a kreslí se DSP.
Nemám nic proti novým stavbám a rekonstrukcím, ale když čtu tady i jinde co všechno je v plánu za investice do dopravní infrastruktury, tak mi to nedá si položit řečnickou otázku: kde na to všechno stát vezme peníze?
Tohle je sice rozpočet z roku 16, ale pro představu to snad stačí:
https://cz.wikibudgets.org/w/statni-rozpocet-2016
Dotace z kapes českých a evropských daňových poplatníků.
To zní, jako by se z našich daní snad nic financovat nemělo. Já myslel, že od toho tu přitom jsou…
Na železniční stavby nějaké peníze z EU budou. Problém bude sehnat peníze na dálnice. Na ty totiž EU moc peníze nebude chtít dávat.
Za každý osobokilometr, který se realizuje po železnici místo po silnici, stát ušetří v průměru 2,82 Kč na externalitách.
Mohl bych k tomuto poprosit zdroj? Nerýpu, jen mě to zajímá.
A to se počítá proti automobilu, bicyklu, autobusu nebo trolejbusu?
Vám ale šlo asi o něco jiného. Nehledě na myšlenku „nejsou prachy“ se informace odkud a kam reálně šly ty peníze můžete dočíst ve Výroční zprávě SFDI. https://www.sfdi.cz/rozpocet/vyrocni-zpravy-a-ucetni-zaverky/
Tak na aktuální rok 2022 má potřebu SŽ 75 miliard a slíbeno má 50 miliard. No prostě se to nebude stavět všechno. Stejně se vše nestihne projednat, tak se bude stavět, to co se bude moct.
Jo, ani ministr na tom nic nezměnil, bude tam jednokolejný špunt, v případě výluky osobní vlaky do NAD, nákladní na kamiony…
Dost pravděpodobně k té plnotučné dvoukolejce musíme dospět postupně, protože zvýšení dopravy vyvolá tlaky na nápravu těch dosud jednokolejných úseků, a stávající odpůrci to snáz pochopí. Není to ideální řešení, ale lepší je už teď začít dělat aspoň něco.
Jako že když ta jednokolejka bude symbol moderní železnice u nás v roce 2030, tak třeba v roce 2050 – už 20 let po dokončení, to někdo půjde znovu rozkopat?
Projekt je navržen tak, že v budoucnu bude možné nyní nerealizovaný dvoukolejný úsek Holýšov – Blížejov na 200 dodělat.
Jakože stanice nebude nutné překopat?
Bude
Jakpak to bude řešené mezi Stodem a Holýšovem? Co vím tak původně se tam počítalo s tunelem který měl začínat za vsí Střelice a vést do Holýšova, nebo našli lepší řešení?
A na co si vzpomínám je že 1. a 2. stavba měli začínat v létě tohoto roku.
Ale je na druhou stranu dobře že se tohoto konečně dočkáme.
Tak je to u SŽ se vším. Praktický každý rok se většina plánovaných staveb o rok odloží.
To není jen u SŽ. ŘSD taky skoro všechny stavby každý rok o rok odloží…
Stačí otevřít odkazovanou dokumentaci. Tunel za Střelicemi je, ale „jen“ délky 924 m. Zajímavější bude ta estakáda nad Střelicemi, nechci vidět to projednávání.
Holýšov Stod bude dvoukolejka okolo Střelic.
Tomu rikam slusna rychlost. A dvojkolejne, super. Palec nahoru.
Nějak v tom projektu marně hledám tu plnou dvojkolejku, které měli v létě po nehodě u Milavčí pan Havlíček a pan Svoboda plná ústa. Podle tohoto se na jednokolejnou kozí dráhu zhruba mezi Staňkovem a Blížejovem, byť před pár lety prošla mírnou optimalizací, prakticky nesáhne. Co se na to pana Svobody ze SŽ zeptat?
Řekněme, že tato varianta modernizace je kompromisem, se kterým se byly schopny smířit všechny zainteresované strany.
Tak to jsou ty strany hodně smířlivé 🙂
Tak v ceske republice se zeleznice podporuje zejmena retoricky.
Zajímavé, že postavit jednopruhovou dálnici nikoho nenapadne…
ale v polovičním profilu se někde plánují
Ale tam, kde by kapacitně stačily v polovičním profilu (např. D55 jižně od Starého města, D6) se stejně dělají v plném profilu.
Což umožňuje míjení protijedoucívh vozidel kdekoliv na cestě, aniž by někdo musel zastavit a pouštět protijedoucího. Pozor, výhybna! https://mapy.cz/s/gacuhutepa
Opravdu ne? Co třeba různé úseky D7 (dočasně v polovičním profilu), případně pokračování za Chomutovem k hranicím? Nebo spojení D4-D3 přes Písek? Nebo úsek „D“35 mezi Jičínem a Turnovem?
No koncové úseky možná, ale že by třeba z Veselí do Soběslavi a Plané nad Lužnicí byla jednokolejná trať na 100 mezi úseky na „až 200“ – dvoukolejnými – přišlo by to někomu normální?
Polovicni profil dalnice jsou furt minimalne 2, casto 3 pruhy, minimalne jeden pro kazdy smer a vetsinou na stridacku i 2. Neni to jednokolejka, kde se musi vystridat oba smery v jednom „pruhu“. To, ze to ma dve kolejnice, fakt neznamena, ze se tam protijedouci vlaky vyhnou kazdej po jedne. Nevejdou se tam a musej na sebe cekat ve vyhybnach.