Infrastruktura Železnice

Trať do Židlochovic čeká vzkříšení a elektrizace za tři čtvrtě miliardy

Nádraží v Židlochovicích. Foto: RomanM82/Wikimedia Commons
Nádraží v Židlochovicích. Foto: RomanM82/Wikimedia Commons

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obnoví provoz na trati mezi Hrušovany u Brna a Židlochovicemi. Začala už hledat dodavatele, který tři kilometry dlouhou trať opraví a elektrizuje.

Podle věstníku veřejných zakázek by měla být trať hotová do 23 měsíců od uzavření smlouvy, reálně by se tak mohly vlaky na trasu vrátit od jízdního řádu 2020/21.

SŽDC vzkříšení trati oznámila už dříve, loni vysoutěžila firmu na zhotovení projektové dokumentace. Zakázku získal Sudop Brno. Teď už vybírá dodavatele na stavbu, odhadovaná cena zakázky je 694 milionů korun bez DPH. V době, kdy se mluví spíše o rušení tratí jde o jeden z mála úseků železnice, který se naopak dočká obnovy.

Jde o požadavek Jihomoravského kraje, který do Židlochovic chce zavést spojení osobních vlaků linky S3, která bude v Židlochovicích začínat / končit. Mělo by jít až o dva vlaky za hodinu. Plán už dříve schválila centrální komise ministerstva dopravy. Důvodem je i velký nárůst automobilové dopravy. Osobní vlaky na trati jezdily naposledy v roce 1979.

Vítězná firma má zajistit modernizaci trati včetně související infrastruktury. Zakázka obsahuje rekonstrukci železničního svršku a spodku včetně stanice Židlochovice a Hrušovany u Brna, plnou peronizaci v Hrušovanech u Brna a dvě nástupiště v Židlochovicích. Součástí akce je výměna zabezpečovacího zařízení. Vizuálně největší změnou bude elektrizace celého úseku, aby mohly do Židlochovic zajíždět přímé vlaky. Ve stanici Hrušovany u Brna dojde k rekonstrukci trakční vedení v souvislosti se změnou konfigurace kolejiště.

34 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tady řešiou ňáký Židlochovice kde to není zas tak nutné ale naopak kde je to potřeba, tak se pořád uhíbá. Například v Tišnov kde sou zastaralý peróny a hlavně tam pořád protíká když prší na perón.

  • Tohleto je špatné v tak mnoha rovinách. Zaprvé myslím, že autobusy mezi Židlochovicema a Hrušovanama fungují a nikdo si nestěžuje. Zadruhé : většina rozpočtu obce Vranovice valí ze stavby a prodeje bytů lidem, co nemaj na to bydlet v Brně, ale chtějí být u vlaku, co jezdí 2x za hodinu. Tímhle vlastně nechají celou jednu poměrně velkou obec zbankrotovat a udělaj z ní obec duchů. A zatřetí: představte si těch pěknejch věcí, co by se za třičtvrtě miliardy dalo zvládnout v Židlochovicích. Nové chodníky, silnice, parky, školy, školky, hřiště. …Ale né, my prostě postavíme vlak z díry A do díry B s konečnou víceméně v polích.

    • „Zaprvé myslím, že autobusy mezi Židlochovicema a Hrušovanama fungují a nikdo si nestěžuje.“
      Možná – ale pro židlochovické občany je to přestup navíc.

      „Tímhle vlastně nechají celou jednu poměrně velkou obec zbankrotovat a udělaj z ní obec duchů.“
      Jak jste na takový nesmysl přišel? To se snad lidé z Vranovic po obnovení židlochovické lokálky přestěhují do Židlochovic? Proč by takovou hloupost dělali, když Vranovicím se na dopravní obslužnosti nic podstatného nezmění?

      • Jde o to, že vlaky nyní jedoucí do Vranovic budou končit v Židlochovicích. A to je ku. rozdíl, když máte spojení s Brnem 1x za hodinu nebo 1x za 2 hodiny. A domnívám se, že se lidé z Vranovic přestěhují? No to si buďte jistej, že se přestěhují. Bez vlaku jsou Vranovice díra uprostřed polí se stovkami nově postavených bytů, ani žádná hlavní silnice tam nevede.

    • Bydlím v Židlochovicích a také mi příjde toto zbytečné,spíš posílit noční linku…naposledy autobus jede 22:27…sice do Hrušovan jede vlak 23:35,ale z Hrušovan do Židlochovic nic nejede!!…a je potřeba stavět městské byty pro mladé rodiny,nebo matky s dětmi…toto mi příjde na hlavu stavené

  • A co nějaké P+R parkoviště, když tím opatřením chtějí dostat lidi z aut do vlaku? Nádraží v Židlochovicích není zrovna centrálně umístěné a umím si představit, že spousta lidí nejsou takoví nadšenci, aby každý den docházeli 15-20 minut na nádraží a zpátky. Za tu dobu už jsou autem na kraji Brna.

    • Parkoviště je stejně jako autobusová stání jsou součástí dopravního terminálu, jehož stavbu zahájilo město Židlochovice už v květnu. Bohužel tyto projekty se měly realizovat najednou, ale SŽDC to nestihla. Díky tomu málem hrozilo, že město příjde o dotaci na twnto dopravní terminál.

  • Obnovení tratě je chválihodné, ale podle mě je to spíš kvůli možnosti obratu, resp. odstavení vlaků, mimo Brno hl.n., než že by hlavní motivací bylo zlepšení obslužnosti obce Židlochovice. Podobně v Praze takto vlaky zajíždějí na obrat a vyčkávání do Holešovic nebo do Vršovic. Cena 600 mil za obnovení 2km tratě je každopádně šílená. Zato třeba Litvínov (přes 24000 obyvatel) na elektrizaci a přímé spojení s krajským městem stále čeká.

    • Hlavně Liberec a po stejné trase Mladá Boleslav. To je do očí bijící nedostatek.

    • Zásadní je plná peronizace Hrušovan, ono dálkové řízení z Přerova bez ní je dost o ústa… Tipuji, že vlastní trať do Židlochovic je otázkou max. 120 mil.

  • Prostě nakonec tu budeme mít stovky kilometrů lokálek rekonstruovaných tak, že se sice nezvýší ani rychlost, ani propustnost, za to budou kilometry zábradlí a hlášení rozhlasu v lese. K tomu samozřejmě krásná zámková dlažba všude.
    To vše pro jednotky cestujících, občas tedy desítky, nebo stovky denně.
    Proti tomu páteřní tratě se budou dál sypat bez jakéhokoliv zásahu. O chybějících nových spojeních ani nemluvě. A takhle si tu žijeme za hlasitého potlesku šotoušků, kteří rádi cestují vláčkem.

    • Naprosto hloupý žvást: KORDIS se o obnovení provozu na té trati (zatím marně) snaží už asi 10 roků, protože to zapadá do koncepce IDS JMK – a o tom, že by to bylo „pro jednotky cestujících, občas tedy desítky, nebo stovky denně“, nemůže být v tomto případě ani řeči – stovky to budou hodinově v každé špičce a desítky v sedlech: Židlochovice nejsou Mochov …

    • šotouši vlakem přece dávno nejezdí – autem objíždí kolem tratí, aby si vyfotili vlak a pak kecali, že vozí vzduch…

    • Je to srovnatelné s tratí Lysá nad Labem – Milovice, ta byla před 10 lety elektrifikována a byly zavedeny přímé vlaky do Prahy. A mělo to smysl? Samozřejmě že ano, pokud by snad někdo tvrdil, že tam jezdí jen šotouši, tak je to jen důkaz toho, že tam nikdy nejel. Tuto trať používají stovky lidí každý den na pravidelné dojíždění. Rozhodně to není o žádném šotoušství, naprostou většinu lidí, co po té trati jezdí, vlaky absolutně nezajímají, berou je jen jako dopravní prostředek, který je do Prahy doveze v nejkratším čase a bez rizika stání v koloně.
      Stejně tak to bude i s Židlochovicemi.

    • Tušíte jak to vypadá v Milovicích a kolik tam žije lidí? Navíc jsem si nějak nevšiml, že v Židlochovicích by byly desítky paneláků čekajících na opravu a nové nájemníky.

  • Tak tam se bude jezdit až 2x za hodinu, ale osobáky Vyškov – Nezamyslice zruší. Vlaky do Ivanovic 1x za 2 hodiny.

    • V Ivanovicích na Hané zastavují rychlíky – a kolik lidí běžně jezdí vlakem z / do těch dalších zastávek mezi Vyškovem a Nezamyslicemi, když už dnes je tam jízdní řád osobních vlaků „jako noty na buben: dá se to vůbec s frekvenci do / ze Židlochovic srovnávat aspoň řádově?

    • železničář v důchodu: Všechno to je o nabídce, když nejezdí vlaky, nepojedou s nima cestující. Židlochovice mají o cca 900 obyvatel víc než Ivanovice.

    • Ale je tam Brno, ne nějaké větší vesnice a cigánov.. Na jednokolejce se toho moc ani kouzlit nedá.

  • Jen ze zvědavosti, vlaky tam budou zajíždět od Tišnova, nebo od Blanska?

    • Jak jsem psal, ptám se ze zvědavosti a opravdu neznám trasování brněnských linek. Tak proto.

  • „mezi Hrušovany u Brna a Židlichovicemi“

    Nejsou to Židli, ale Židlo…

  • No jsou to spíše kilometry dva, něž tři. A pak ta cena za peronizaci a elektrifikaci vychází řádově srovnatelná s novostavbou VRT v zahraničí:-) To jen tak pro pobavení…

    • Tak ona to prakticky novostavba je. Peronizovat se budou Hrušovany ne Židlochovice.

    • a dost pochybuju, že někde v zahraničí postaví VRT za 600mil CZK

    • Skoro 700 milionů mi přijde opravdu hodně na 2 km tratě, dráty a pár peronů.

    • A v Hrušovanech se bude peronizovat tak, aby se stanicí dalo výhledově jezdit i více než 160 km/h nebo SŽDC udělá nástupiště hned vedle hlavních kolejí a pak řekne, že se tam nemůže jezdit rychleji a musí se stanice přestavět?

    • Re. To
      Položil jste velice zajímavou otázku a taktéž by mne zajímala odpověď.

    • To To: Tak jelikož by se měla pouze nahrazovat stávající úrovňová nástupiště za mimoúrovňová, tak myslím, že i ten původní ostrov u hlavní koleje zůstane.

    • Ano Hušoany se budou předělávat, vzniknou tam dvě nové nástupiště. Jedno vnější u budovy, druhé ostrovní se dvěma hranami. Ona tak rekonstrukce Hrušovan je prakticky polovina z celkových peněz…

Newsletter

Partneři


Výběr editora